Johtui tuossa mieleen, että onko monellakin ollut sellaisia tuttuja tai sukulaisia, jotka haluaisivat vuokrata omaa kesämökkiänne pieneksi aikaa?
Itselle ei ole omalle kohdalle sattunut, kuullut olen kyllä muilta näin käyneen.
En oikein itse jaksa ymmärtää asiaa, enhän minä kotianikaan kellekään vuokraa? (sijoitus/vuokra-asunnot ja -mökit tietenkin asia erikseen).
Haluaako tutut vuokrata omaa mökkiänne?
12
566
Vastaukset
- 10+20
Ei ne vuokrata ole halunneet.... muuten vain käyttää ja kuluttaa.
- sunnish
Sama kokemus. Ei kukaan mistään mitään maksais.
- kyllävain
Hyvä kysymys kertakaikkiaan.
Relevanttia olisi miettiä moista kysymystä ennakkoluulottomasti ja vakavoituen.
Luulen että vastaisin myöntävästi ja olisihan se kerrassaan upeaa tuottaa joskus suvullekin pieni siivu siitä onnesta,jonka olemme saaneet vaimokultani kera monena kesänä kokea.
Luulen kyllä että suostuisin ja vieläpä mielihyvin. - the.thing.gom
Mine ei myöskä vuokra, en edes omalle vaimolleni josta erosin 3 vuotta sitten. Mutta poikkeus tähänkin on, vuokraan mökkiäni kaikille tuwalun asukkaille jos he vain älyävät ajaa pihaan ja täyttää vuokrasopimuspaprut. Kukaan eiole vielä tullut.
- m.ökki
Eivät ole kyselleet vielä ( uusi mökki) Mutta mielelläni voisin vuokrata sellaisina aikoina, jolloin en itse ole.
- vuokralainen 20 v.
Olen joskus kysynyt tutuiltakin mökkiä vuokralle, mutta se on vihoviimeinen idea. Tutuille/sukulaisille ei voi sanoa suoraan mökistä mitään ja neuvotella hinnasta loukkaamatta omistajan tunteita. Yksi ikävä totuus on, että mitä tunteikkaampi suhde mökkiin on sen sokeampia ollaan sen realistisille arvolle. Lisäksi säännöt ovat joskus niin mahdottomat, että jos mummo aikoinaan valitsi kermanekalle tietyn paikan kaapissa se pitää olla siellä aina. Pihalla saattaa olla rojua, jota en siedä katsoa järvimaiseman ääressä ja mihinkään ei saisi koskea. Saunat ns. pestyt, mutta minä heittäisin lauteet oitis järveen ja syväpuhdistaisin myrkyillä. Voit siis arvata, että sellaisten kokemusten jälkeen etsii vain puhtaaseen vuokratoimintaan keskittyneitä mökkiyrittäjiä ja maksaa mieluummin heille.
Suosittelen muutenkin mökkiä harkitseville mökin vuokraamista vuodeksi tai kahdeksi. Se on kaikkein paras oppi tietämään, mistä itse pitää ja haluaa. Olen 20 v:ssa nähnyt, että aina löytyy vieläkin kivempi mökki ja mökkipaikka ja on alueita, joissa harva älyää edes ostaa tonttia. Ja mikä tärkeää voi oppia tuntemaan paikallisia, jotka tekevät myyntipäätöksiä tutustuessaan ihmiseen paremmin. Meillekin on tarjottu mökkejä ostettavaksi, koska olemme hiljaisia ja siistejä ja moni mökkiyhteisö toivoo sellaisia naapurikseen. Aina on joukossa joku, joka haluaisi jo luopua mökistään ja myydä sen turvallisesti eteenpäin.
Joten ap:lle vielä tiedoksi, että älä todellakaan vuokraa tutuille tai sukulaisille. Niin kuin joku jo kirjoitti tulevat muutenkin ilmaiseksi käymään :D Ja vältät moet turhat riidat, koska rahaa pyytäessäsi saisit joka tapauksessa ahneen maineen ;D - mara2112
Meidän mökki on kesäisinkin puolet ajasta tyhjillään.
Mökissä on puhdas painevesi ja aurinkosähkö.
Väljä n. 5000 m2 tontti.100 m jokirantaa.Ei mikään karu mäntykangas vaan vehreää lehtimetsää ja laaja hoidettu nurmikko,
Tarjosin tutulle mökkireissun.Mökille matkaa kotoa 50km.
Vietimme päivän mökillä luonnon helmassa.
Illalla vein tutun kotiovelle mistä olin hänet aamulla noutanutkin.
Sain tästä idean tarjota mökkipäivapaketteja halukkaille.
Pakettiin sisältyy matkat mökille ja takaisin.
Menomatka kaupan kautta.Vieras hankkii tarvitsemansa elintarvikkeet.
Päivät voi varata etukäteen.Samalla voi esittää toivomuksia päivän ohjelmasta.Päivän ohjelmassa toiveiden mukaan voi olla esim.rantasauna,savusauna,grillausta,jokisoutelua, kalastusta,marja- ja sieniretkiä,mölkkyä ja muita pelejä ja kiertoajelu mökkiseudulla..
Mökkeilypäivän hinta kotiovelta kotiovelle 100 €
Itse toimin autonkuljettajana,oppaana,vahtimestarina ja saunanlämmittajänä.
Onko kellään kokemusta vastaavasta ! - Hirsihuvila x 2
On ikävä kyllä, lähinnä haluavat lainata, kerran yksi pariskunta oli meillä viikon, vaikka piti olla pari yötä. Meillä (nykyään minulla) on siis kaksi erillistä mökkiä iso hirsihuvila ja pieni hirsimökki jossa sauna, suihku, kunnan vesi, keittomahdollisuudet, mikro, jääkaappi, pakastin ym. Oikeastaan se on täydellinen asunto pienessä muodossa ilman WC:tä sisällä kuitenkin. Hirsihuvilasta löytyy myös WC:tä, mutta huvila ei ole ollut koskaan lainassa. Tämä pariskunta siis valtasi tämän pikkumökin, loppuviikosta tuli vielä heidän aikuiset lapset ja rupesivat pystyttämään telttaansa, silloin meillä paloi päreet, emme edes tunteet kyseistä pariskuntaa kovin hyvin, vaan se oli meille hyvä tuttava joka kyseli heidän puolestaan. He eivät edes kysyneet mitä mahdollisesti ovat velkaa kun lähtivät.
Myös ystävättäreni on halunnut lainata mökkiä, ehdotti itse että vois hän ehkä maksaa jotain, olisiko
50 € viikosta sopiva? minusta se on lainaaminen jos ehdottaa 50 € viikosta. Sen jälkeen kun mökit siirtyivät omistukseeni tein päätöksen, että lainaaminen loppuu. Huhu kiertää ja pian moni muukin haluaa lainata. Puolestani saavat mieluimmin olla tyhjillään kun jatkuvasti lainassa.
En jaksaisi millään harrasta vastaavanlaista toimintaa kuin ”mara 2112”, sehän sitoisi minua olemaan jatkuvasti mukana keksimässä ohjemaa, viettäisin paljon mieluimmin aikaa mökillä yksin akkuja lataamalla. Olen kuitenkin jutellut yhden miesystäväni (kaveri) kanssa, ja sopinut, että hän voisi joskus hoitaa pihahommat siellä ja tietysti saisi olla siellä ilman maksua, siitähän meillä kummallakin on hyötyä.
Saisin varmaan hyvin hinnan viikosta, jos vuokraisin ulkopuolisille, koska sieltä löytyvät kaikki mukavuudet, autotie perille, järven ääressä, hoidettu piha ja maulla sisustettuja mökkejä, ei millään vanhoilla kalusteilla ja tekstiileillä jotka ovat vanhoja, vaan ihan uutta ja yhteensopivaa olen ostanut sinne. En kuitenkaan lähde sille linjalle, haluan että mökit ovat tyhjillään, että voin mennä sinne itse, vaikka se sitten tapahtuisi vain kerran kesässä.- Loppuijo
Oli mökki. Sitä vuokrasimme välittäjän kautta ulkopuolisille.
Silloin kun ei ollut omaa käyttöä eikä ollut vuokralla, niin annettin lainaan ystäville.
Seurauksena oli se että saatiin useampaan kertaan välittäjältä 50 e (silloin) lasku mökin siivouksesta. Meidän vieraat oli siivonneet mökin huonosti ja välittäjä ei kehdannut antaa vuokralle ennen siivoutusta. Yhdeltä sukulaisperheeltä pyydettiin 70 e viikon oleilusta mökillä. Annoin tilinumeron. Koskaan ei rahat tulleet tilille. Sitten alettiin rajoittaa ystävien pääsyä mökille. Ja vedottiin välityssopimukseen.
Lopulta myytiin mökki pois, mutta aivan muista syistä.
- 27
Rakennusvaiheessa serkkuni, jonka kanssa en muuten ole yhtään tekemisissä, erehtyi kysymään asiaa. Naurettava ajatuskin. En minäkään ole heidän kotiinsa änkeämässä. Kyllä mökki ja mökin tavarat ovat minulle osa kotia enkä halua ketään vieraita ihmisiä sinne kaappeja tonkimaan ja tavaroita järjestelemään.
Muutamille ystäväperheille olemme sanoneet, että voivat mennä mökille jos haluavat. Jonkun kerran ovat käyneet, ei läheskään joka kesänä. Eivät halua.. koska tietävät että asun puolet vuodesta möksällä.. muuten ovat kyllä tervetulleita sillointällöin kyläilemään.
- siipeilijöitä riittä
Kova jono ja itku alkaa yleensä jo keväällä, vapun tienoilla. Vihjaillaan ensin etäisesti tyyliin "olisi se niin kivaa joskus mökkeillä", "voi kun pääsisi joskus vaikkapa viikoksi mökkeilemään".
Seuraavaksi tulee tekstareita tyyliin: "oletko muuten nyt mökillä, me ollaan tässä lähistöllä, voidaanko poiketa".
Juhannuksen ja heinäkuun koitettua: " me voitaisiin kyllä maksaa sulle jotain (tarjotaan naurettavaa 50-100e summaa), jos saadaan tulla teille vaikkapa viikoksi käymään."
Mitäkö vastaan: joko en mitään - en kulje mökillä oikestikaan koko aikaa känny taskussa. Tai sitten ihan suoraan, että ei sovi, mökki on mun oma paikka tai kerron, että kannattaa vuokrata sellainen tai osaa oma!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Muovikassikartelli
Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell572400- 662233
Hallintooikeus..
"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.1541996Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta
Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.581885Olen rakastunut
varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.1321669Teit yllättävän siirron
Olet tähän saakka ollut tietyllä tapaa varovainen. Voi kai sanoa, että olemme kunnioittaneet toistemme rajoja. Tiedän,571240- 751231
Jos se joskus oli molemminpuolista
niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.831125Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe
Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.1491045Kaipaatko nainen
Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd103921