Vanhemmat ei anna mennä riparille -.-

Haluun sinne...

En oo uskonnossa, mutta tahtoisin silti menn riparille, koska siellä on kuulemma niin kivaa. Ongelman voi päätellä otsikosta... Äiti ei yhtään vastusta tätä, mutta isä vastustaa. Onko minulla oikeus itse päättää, että menenkö riparille vai en? Vai päättääkö vanhemmat siitä?

112

3464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Riparipappikin

      Periaatteessa vanhemmat päättävät asioista, mutta sulla on oikeus mielipiteeseesi.
      Olen tavannut vastaavanlaisia tapauksia papinurani aikana jotain 5 kpl. Kun sulla on hgalu riparille, voinet perustella mielipidettäsi suvaitsevaisuudella ja uskonnonvapau-della.Tokko isäsi tänä aikana on niin suvaitsematon, että viitsii sulta riparia kieltää. Ja ainahan voit kysäistä isältäsi hänen perusteistaan.
      Jos käy niin, ettet pääse isäsi tahdosta riparille, aina voit suosittaa sen privasti, eli yksityisesti, kun 18 vee heilahtaa. Mutta kerropa lähiaikoina, missä mennään!

      • ITSE SAA KIELTÄYTYÄ!

        Riparille ei saa mennä jolleivät MOLEMMAT vanhemmat allekirjoita suostumusta. Sama koskee myös uskonnossa olevia seurakuntalaisia. Muuten pappi tekee rikoksen.

        Sen sijaan jokaisella on oikeus itse KIELTÄYTYÄ riparista, vaikka molemmat vanhemmat käskisivät sinne.

        Riparin jälkeen kaikki pakotetaan konfirmaatioon, vaikka jokaisella on oikeus kieltäytyä, mutta pappi salaa kavalasti tämän. Riparille harhautuneet vaaditaan lisäksi liittymään kirkkoon, jotta houkuteltaisiin konfirmaatiolle lauman mukana.

        Hemmo ei ole kiinnostunut uskonnosta vaan nussimisesta riparilla. Rippipappikin on kiinnostunut nussimaan leiriläisen
        rahat tulevaisuudessa konfirmaatiohuijauksella.


      • pervopappi

        MItäs pappi tekee täällä nuorten osastolla,taitaa olla papilla härskit jutut mielessä.


      • TÖRKEETÄ
        ITSE SAA KIELTÄYTYÄ! kirjoitti:

        Riparille ei saa mennä jolleivät MOLEMMAT vanhemmat allekirjoita suostumusta. Sama koskee myös uskonnossa olevia seurakuntalaisia. Muuten pappi tekee rikoksen.

        Sen sijaan jokaisella on oikeus itse KIELTÄYTYÄ riparista, vaikka molemmat vanhemmat käskisivät sinne.

        Riparin jälkeen kaikki pakotetaan konfirmaatioon, vaikka jokaisella on oikeus kieltäytyä, mutta pappi salaa kavalasti tämän. Riparille harhautuneet vaaditaan lisäksi liittymään kirkkoon, jotta houkuteltaisiin konfirmaatiolle lauman mukana.

        Hemmo ei ole kiinnostunut uskonnosta vaan nussimisesta riparilla. Rippipappikin on kiinnostunut nussimaan leiriläisen
        rahat tulevaisuudessa konfirmaatiohuijauksella.

        Alle 18v eivät saa itse erota kirkosta vaikka haluaisivat.


      • poikakujilta

        No tuli tuossa asiaakin.Mutta näihin vedätyksiin ei voi olla koskaan törmäämättä.
        Papin käsistä toi edellinen teksti ei ollut!
        Siitä Leiristä,.Jos kerta sinulla on sinne menossa kavereita niin keskustele heidän kansaan ja heidän vanhempienkin kanssa. Josko hekin vois keskustella sinun isäsi kanssa. Kun kumminkin toi nuoruus ja kaveruus ystävät on vain niin pieni pätkä elämässä.Niin senkin pitäis ihmisen saada elää.Vanhempien myös luottaa lapsiinsa,jos kerran vanhemmat haluaa lastensa luottavan heiin,ja antaa itsekkin harkita omia asioitaan. En itse kuulumihinkään kirkkokuntaan.Kävin rippikoulun nuorena erosin kirkosta sitten aikuis iällä .Lapseni on osa ev kirkon jäseniä osa ei Kaikki lapseni kävi rippikoulun ihan halusta.kavereidensakanssa. se heidän valinta.Itselläni on kaverini,On JUMALANI mihin uskon. Koska se Jumala on meissä jokaisessa sisällämme olemme vain hänen "asuntoja" Kohtelen lähimmäistäni niinkuinhaluan itseäni kohdeltavan. Kerro se isällesi ja Äidille kanssa .Vanhemmille olkaa lapsillenne rehellisiä perustelkaa kantanne.Lapset kans. Itse jo monen lapsen vaarikin olen.((taiidan olla jonkun muunkin) :)))


      • ayhee
        pervopappi kirjoitti:

        MItäs pappi tekee täällä nuorten osastolla,taitaa olla papilla härskit jutut mielessä.

        joo niiiiiiiiiiiiiiiin on


    • -

      Tai sit meet prometheus-leirille - se on vähän ku ripari: siellä pietään porukal hauskaa, mut vaan ilman jeesustelua. Jos siis menisit riparille vaan hauskanpidon takii, protu on parempi vaihtoehto.
      Mut kyl sulla pitäs olla oikeus rippikouluunki, jos välttämättä sinne tahot.

    • nimimimerkki

      Eipä siellä ektään aivopestä. Ainakaan täälläpäin.

      • riparipappi

        Eikä missään muuallakaan (jotkut ovat joskus mahdollisesti kateellisia)


    • ateisti-iskä

      Hyvä että noin täysijärkisiä vanhempia löytyy, suorastaan esimerkillisiä. En minäkään päästä penskojani mihinkään evlut kirkon toimintaa ylläpitäviin kotkotuksiin.

      • AP

        Olikohan toi "ateisti-iskä" MUN isä O.o

        Maybe, maybe not...

        Mut ollaan nyt siinä tuloksessa, että saan päättää ite?


      • näi o

        Ateismi on vain typerä vakaumuksellinen uskonto, josta on vähemmän todisteita, kuin kritinuskosta.
        Nuori saa uskoa itse mihin haluaa, eivät vanhemmat sitä pysty määräämään, tosin he pystyvät opastamaan heidän mielestä viisaissa valinnoissa.
        Ateismi = tiukkamielistä, (varsinkin, kun ateistit itseään suvaitsevaisina pitävät)
        epäloogista uskontoa, joka sallii synnin.


      • näi o kirjoitti:

        Ateismi on vain typerä vakaumuksellinen uskonto, josta on vähemmän todisteita, kuin kritinuskosta.
        Nuori saa uskoa itse mihin haluaa, eivät vanhemmat sitä pysty määräämään, tosin he pystyvät opastamaan heidän mielestä viisaissa valinnoissa.
        Ateismi = tiukkamielistä, (varsinkin, kun ateistit itseään suvaitsevaisina pitävät)
        epäloogista uskontoa, joka sallii synnin.

        Oot tainnu vähän väärin ymmärtää... Ateismi ei ole uskonto, koska sillä ei ole jumalia tms. . On ikävää jos oot törmännyt vain ahdasmielisiin ateisteihin, ikävä kyllä niitäkin löytyy ja ovat kyllä vähintään yhtä ikäviä kuin ahdasmieliset uskikset. Itelläni ei ole mitään ongelmia suvaitsevaisuuden kanssa mutta kai joillain sitten on.


      • poikakujilta

        Kerroppas sitten ateski uskonnoltasi isä oletko vielä puheväleissä lastesikanssa kun ovat täyttäneet 30v No minä olen.Jokainen tulee uskollaan autuaaksi.JA SUURIN USKO JA LUOTTAMUS LAPSELLA ON KUN HE LUOTTAA RAKASTAVIIN VANHEMPIINSA ! Myös Vanhempien tulee auttaa Lapsiaan ja tukea heitä pyrkimyksissään ihmisiksi. Ei lapsesi tarvi sinun aivojasi heillä on omat,Sinä vain voit heille selittää uskottavasti oman kantasi annat sitten heidän seratkaista he elää itselleen.Ei enään lapset aikuisena syötä puu kupistaisovanhempiaan uunin loukossa.He elää omaa elämäänsäja sä olet vanhain kodis. Toivot että edes tulisvat sua katsomaan. En ole kasvanut yksin olen 9 lapsesta vanhin eikä uskonto ole koskaan ollut esillä perheesäni.Vaikka vaarini oli saarnamies.


      • 2000-luku
        näi o kirjoitti:

        Ateismi on vain typerä vakaumuksellinen uskonto, josta on vähemmän todisteita, kuin kritinuskosta.
        Nuori saa uskoa itse mihin haluaa, eivät vanhemmat sitä pysty määräämään, tosin he pystyvät opastamaan heidän mielestä viisaissa valinnoissa.
        Ateismi = tiukkamielistä, (varsinkin, kun ateistit itseään suvaitsevaisina pitävät)
        epäloogista uskontoa, joka sallii synnin.

        Jepjep, ateismi on uskonto ja jos en kerää postimerkkejä, se on harrastus.

        Onko itsekäs usko taivaaseen/helvettiin ainoa syy olla tekemättä pahaa? Vai voisiko joku olla ihan oikeasti raiskaamatta ja tappamatta omasta halustaan?

        Kristinuskohan on tunnetusti myöskin maailman rauhallisin uskonto, joka ei ainakaan ole aloittanut yhtään sotaa... Not.


      • asdfg6
        näi o kirjoitti:

        Ateismi on vain typerä vakaumuksellinen uskonto, josta on vähemmän todisteita, kuin kritinuskosta.
        Nuori saa uskoa itse mihin haluaa, eivät vanhemmat sitä pysty määräämään, tosin he pystyvät opastamaan heidän mielestä viisaissa valinnoissa.
        Ateismi = tiukkamielistä, (varsinkin, kun ateistit itseään suvaitsevaisina pitävät)
        epäloogista uskontoa, joka sallii synnin.

        Voi rakas lapsi, ateismi ei ole uskonto :)


      • 666
        AP kirjoitti:

        Olikohan toi "ateisti-iskä" MUN isä O.o

        Maybe, maybe not...

        Mut ollaan nyt siinä tuloksessa, että saan päättää ite?

        Et juurikaan ole perehtynyt ateismiin? Ateismi on uskonnon vasta kohta ja tarkoitaa että ei usko jumalaan eikä muihinkaan uskontoihin. Ja jos väität tosissasi ateistejen olevan moraalittomia ja ahdasmielisiä voit vain katsoa peiliin.


      • heheheheheh
        666 kirjoitti:

        Et juurikaan ole perehtynyt ateismiin? Ateismi on uskonnon vasta kohta ja tarkoitaa että ei usko jumalaan eikä muihinkaan uskontoihin. Ja jos väität tosissasi ateistejen olevan moraalittomia ja ahdasmielisiä voit vain katsoa peiliin.

        Ei! Tutkihan asiaa tarkemmin. Ateisti tietää Jumalan olemassa olon, mutta kieltää Jumalan. Se joka ei usko yhtään mihinkään on Agnostikko.
        Ja sitä paitti, turha puhua mistään peiliin katsomisesta.


      • Kokki kolmonen
        sssatana kirjoitti:

        Oot tainnu vähän väärin ymmärtää... Ateismi ei ole uskonto, koska sillä ei ole jumalia tms. . On ikävää jos oot törmännyt vain ahdasmielisiin ateisteihin, ikävä kyllä niitäkin löytyy ja ovat kyllä vähintään yhtä ikäviä kuin ahdasmieliset uskikset. Itelläni ei ole mitään ongelmia suvaitsevaisuuden kanssa mutta kai joillain sitten on.

        Uskonnossa ei ole pakko olla Jumalaa tms...
        Onhan olemassa ihmeellisiäkin uskontoja,esim: Jalkapallouskonto,tahi Ateismi,jotka näyttävät aivan turhanpäiväisiltä paskoilta asioilta.


      • moivaan .
        Kokki kolmonen kirjoitti:

        Uskonnossa ei ole pakko olla Jumalaa tms...
        Onhan olemassa ihmeellisiäkin uskontoja,esim: Jalkapallouskonto,tahi Ateismi,jotka näyttävät aivan turhanpäiväisiltä paskoilta asioilta.

        Minkä ikäinen oot ? Ku tuosta nimimerkistäs vaan tuli mieleen yks ihminen.


      • Agnostinen ateisti
        heheheheheh kirjoitti:

        Ei! Tutkihan asiaa tarkemmin. Ateisti tietää Jumalan olemassa olon, mutta kieltää Jumalan. Se joka ei usko yhtään mihinkään on Agnostikko.
        Ja sitä paitti, turha puhua mistään peiliin katsomisesta.

        "Ei! Tutkihan asiaa tarkemmin. Ateisti tietää Jumalan olemassa olon, mutta kieltää Jumalan."
        Väärin, väärin ja väärin.
        Ateismi on määritelmällisesti nimenomaan vain ja ainoastaan jumaluskon puutetta, tai jumalaan uskomattomuutta. Jumalan olemassaolon mahdottomanapitäminen on antiteismiä.
        Tuo taas on ihan puhdasta p-puhetta, että ateisti muka "tietäisi" jumalan olemassaolevaksi. Joku uskoo ja joku ei, mutta kukaan ei oikeasti tiedä. Korkeintaan väittää tietävänsä.

        "Se joka ei usko yhtään mihinkään on Agnostikko."
        Taas väärin.
        Agnostismi tarkoittaa näkemystä, jonka mukaan jumalasta ei voi saada tietoa. Toisinsanoen agnostikko on ihminen, jonka mielestä jumalan olemassaolosta ei voi saada todisteita puoleen taikka toiseen.
        Tästä syystä suurinosa agnostikoista on yleensä myös ateisteja.


      • GldnTmLvr
        näi o kirjoitti:

        Ateismi on vain typerä vakaumuksellinen uskonto, josta on vähemmän todisteita, kuin kritinuskosta.
        Nuori saa uskoa itse mihin haluaa, eivät vanhemmat sitä pysty määräämään, tosin he pystyvät opastamaan heidän mielestä viisaissa valinnoissa.
        Ateismi = tiukkamielistä, (varsinkin, kun ateistit itseään suvaitsevaisina pitävät)
        epäloogista uskontoa, joka sallii synnin.

        "Ateismi on vain typerä vakaumuksellinen uskonto, josta on vähemmän todisteita, kuin kritinuskosta."
        Ateistina vetoan sinua lopettamaan moisen valheellisen jargonin levittämisen. Minä olen ateisti, koska en usko jumalaan ja that's it. Se ei ole minulle uskonto, vaan ainoastaan määrittelee sen ettei minulla ole uskontoa.

        "Nuori saa uskoa itse mihin haluaa, eivät vanhemmat sitä pysty määräämään, tosin he pystyvät opastamaan heidän mielestä viisaissa valinnoissa."
        Totta ja itse olen yleisellä tasolla sitä mieltä, ettei vanhempien kannata puuttua lapsensa tekemiin valintoihin, elleivät ne ole tavalla tai toisella vahingollisia tälle itselleen tai muille.

        "Ateismi = tiukkamielistä, (varsinkin, kun ateistit itseään suvaitsevaisina pitävät)
        epäloogista uskontoa, joka sallii synnin."
        En tiedä mistä sinä olet tällaisen harhakuvan ateismista saanut, mutta käsityksesi on virheellinen. Kuten jo edellä totesin, ateismi tarkoittaa vain jumalaan uskomattomuutta; se ei määrittele mitään muuta ihmisen ajatusmaailmasta tai persoonasta.


      • JeesuksenOma
        2000-luku kirjoitti:

        Jepjep, ateismi on uskonto ja jos en kerää postimerkkejä, se on harrastus.

        Onko itsekäs usko taivaaseen/helvettiin ainoa syy olla tekemättä pahaa? Vai voisiko joku olla ihan oikeasti raiskaamatta ja tappamatta omasta halustaan?

        Kristinuskohan on tunnetusti myöskin maailman rauhallisin uskonto, joka ei ainakaan ole aloittanut yhtään sotaa... Not.

        Jokaisella ihmisellä on olemassa luontainen omatunto, joka on olemassa siksi että se on Jumalasta lähtöisin. Mutta tämä maailma kovettaa ihmisiä ja jotkut kovettuvat enemmän kuin toiset... En mä mikään raiskaajamurhaaja ollu ennen kuin uskoon tulin. Tosin uskossa ollessa musta on tullu moraalisempi, kiitos siitä Jeesukselle että näytti mulle hyvän tien


      • "Kerettiläinen"
        JeesuksenOma kirjoitti:

        Jokaisella ihmisellä on olemassa luontainen omatunto, joka on olemassa siksi että se on Jumalasta lähtöisin. Mutta tämä maailma kovettaa ihmisiä ja jotkut kovettuvat enemmän kuin toiset... En mä mikään raiskaajamurhaaja ollu ennen kuin uskoon tulin. Tosin uskossa ollessa musta on tullu moraalisempi, kiitos siitä Jeesukselle että näytti mulle hyvän tien

        "Jokainen joka tappaa "kristinuskon nimissä", niin rikkoo Jeesuksen opetuksia vastaan ja joutuu vastuuseen teoistaan viimeistään Jumalan edessä! Ei kristinuskoa voi haukkua ristiretkien vuoksi. Pitää haukkua niitä ihmisiä, jotka ovat PAHOJA eivätkä tottele Raamatun opetuksia!"
        Oikein paitsi en hyväksy kohtaa "pitää haukkua niitä ihmisiä, jotka ovat PAHOJA eivätkä tottele Raamatun opetuksia!" on oikein sanoa toiselle tämän tekevän väärin eikä vääryyttä kuulu hyväksyä. Mitä ristiretkiin, inkvisitioon ja pärttylin yön verilöylyyn tulee ne olivat Katolisen kirkon tekoja, kristityt tutkikaa kirkkojen opetuksia sakramenteista, 10-käskystä, Jeesuksesta, Jumalasta ja homoudesta.
        Katolilaisuus ei perustu raamattuun se on vastustanut raamatun kääntämistä kansankielelle, polttanut heprean kielisiä uusia testamentteja tehdäkseen latinankielisestä Vulgata käännöksestä ainoan oikean, myynyt aneita, kutsunut paavia "Jumalan pojan sijaiseksi", vainonnut ja kiduttanut "kerettiläisiä ja noitia" kerettiläisistä monet uskoivat Jeesukseen mutteivät paavin haluamalla tavalla, Raamattu kieltää Jumalan kuvat katolilaiset kirkot on täynnä Jeesus kuvia ja Maria-ikoneja, aiheuttanut ristiretket, tappanut juutalaisia jotka estivät tovereitaan kääntymästä, toisen maailmansodan aikoina enemmistä diktaattoreista tuli katolisista perheistä Hitler myös (äiti Klara Hitler), Benito Mussolini tuli katolisesta Italiasta, Francisco Franco katolisesta Espanjasta jne..., katolinen kirkko on myös palvonut pyhimyksiä ja Neitsyt Mariaa. Kuinka kristitty voi hyväksyä tuollaisen? asia on niin ettei katolilainen kirkko ole Jumalan seurakunta, se voi olla vaikeaa hyväksyä, mutta kuvitteletteko Jumalan hyväksyvän ristiretket ja inkvisition.

        http://koti.phnet.fi/petripaavola/Katolisen_kirkon_ja_paavin_viran_juuret
        http://maallikkoapuri.blogspot.fi/


      • Atheist
        JeesuksenOma kirjoitti:

        Jokaisella ihmisellä on olemassa luontainen omatunto, joka on olemassa siksi että se on Jumalasta lähtöisin. Mutta tämä maailma kovettaa ihmisiä ja jotkut kovettuvat enemmän kuin toiset... En mä mikään raiskaajamurhaaja ollu ennen kuin uskoon tulin. Tosin uskossa ollessa musta on tullu moraalisempi, kiitos siitä Jeesukselle että näytti mulle hyvän tien

        Ja paskat.
        Yritäpä hävittää ristiretket ym. teloitusretket historiankirjoista


    • Riparipappikin

      Tämän viestisarjan pointti on nuoren kysymys ja ongemla: rn pääse riparille, koska vanhemmat eivät tahdo päästää nuortaan. Vasdtauksissa vain mennään suurelta osin ihan nuoren ohitse.
      Korostetaan omia uskontokielteisiä periaatteita mollaamalla asiaa, mikä on alkupe-räisen kysymyksen tekijälle tärkeätä! Samalla nuorta kohtaan osoitetaan halveksun-taa, kun väitetään Jumalasta kiinnostunutta yksinkertaisiksi.

    • aaro vm56

      Sille sama mitä isäs sanoo rippikoulun voit käydä vapaasti,
      ei siihen lupaa tarvii itse kävin rippikoulun armeijassa

    • protulle uliuliuliul

      Kannattaa toki mennä prometheus-leirille. KANNATTAA!!

      • ap

        No mitäs siellä prometheus-leirillä sitten tehdään? O.o
        Tietysti leikitään yms. vapaa-ajal, mut entä sitten tunneilla?
        Mitä siel siis opetetaan?


      • Jawual
        ap kirjoitti:

        No mitäs siellä prometheus-leirillä sitten tehdään? O.o
        Tietysti leikitään yms. vapaa-ajal, mut entä sitten tunneilla?
        Mitä siel siis opetetaan?

        No me pohdittiin elämän tarkotusta ja juteltiin syvällisii aika usein. Ja sit meil kerrottiin eri uskonnoista, myös joogasta ja mediataatiosta kerto yks tyyppi. Nii, ja meil kyl myös puhuttiin seksistä. Oli kyl tosi kiva kokemus se leiri.


      • ap
        Jawual kirjoitti:

        No me pohdittiin elämän tarkotusta ja juteltiin syvällisii aika usein. Ja sit meil kerrottiin eri uskonnoista, myös joogasta ja mediataatiosta kerto yks tyyppi. Nii, ja meil kyl myös puhuttiin seksistä. Oli kyl tosi kiva kokemus se leiri.

        Mulle sopivaa, joogasta ja meditaatiosta puhutaan. Ja elämän tarkotuksesta.

        Toi eri uskonnoista puhuminen on kyl aikas tylsää, ET:ssä ne käydään jo läpi.
        Mut ehkä sitten meen sinne prometheus-leirille.


      • emumu
        ap kirjoitti:

        Mulle sopivaa, joogasta ja meditaatiosta puhutaan. Ja elämän tarkotuksesta.

        Toi eri uskonnoista puhuminen on kyl aikas tylsää, ET:ssä ne käydään jo läpi.
        Mut ehkä sitten meen sinne prometheus-leirille.

        Joo mäkin suosittelen protua! Ite oon ollut leiriläisenä ja lisäksi pari kertaa apuohjaajana. Protun nettisivuila protu.fi löytyy tarkempaa infoa leireistä ja päiväteemoista, mut protulla ei siis ole oppitunteja vaan just yhdessä pohdiskellaan asioita keskustelujen, ryhmätöiden, väittelyiden yms. keinoin, teemoja on esim. ympäristö, yhteiskunta, erilaisuus ja syrjintä, tulevaisuus, ihmissuhteet... Oon ollut myös riparilla ja isosena ja musta protu on kirkkaasti parempi vaihtoehto koska siellä ei tuputeta vaan yhtä näkökulmaa asioihin vaan on tilaa ajatella itse.


      • fghjk1257
        emumu kirjoitti:

        Joo mäkin suosittelen protua! Ite oon ollut leiriläisenä ja lisäksi pari kertaa apuohjaajana. Protun nettisivuila protu.fi löytyy tarkempaa infoa leireistä ja päiväteemoista, mut protulla ei siis ole oppitunteja vaan just yhdessä pohdiskellaan asioita keskustelujen, ryhmätöiden, väittelyiden yms. keinoin, teemoja on esim. ympäristö, yhteiskunta, erilaisuus ja syrjintä, tulevaisuus, ihmissuhteet... Oon ollut myös riparilla ja isosena ja musta protu on kirkkaasti parempi vaihtoehto koska siellä ei tuputeta vaan yhtä näkökulmaa asioihin vaan on tilaa ajatella itse.

        Lievä vitutus tuli kun oon aina ollu kiinnostunu erilaisista aatteista ja yhteisöistä yms. mutta helvetin kirkon takia jouduin perusriparille, missä oli tylsää ja opetus painottuin vain ja ainoastaan yhden uskonnon ympärille.


      • hgri7iuyer
        emumu kirjoitti:

        Joo mäkin suosittelen protua! Ite oon ollut leiriläisenä ja lisäksi pari kertaa apuohjaajana. Protun nettisivuila protu.fi löytyy tarkempaa infoa leireistä ja päiväteemoista, mut protulla ei siis ole oppitunteja vaan just yhdessä pohdiskellaan asioita keskustelujen, ryhmätöiden, väittelyiden yms. keinoin, teemoja on esim. ympäristö, yhteiskunta, erilaisuus ja syrjintä, tulevaisuus, ihmissuhteet... Oon ollut myös riparilla ja isosena ja musta protu on kirkkaasti parempi vaihtoehto koska siellä ei tuputeta vaan yhtä näkökulmaa asioihin vaan on tilaa ajatella itse.

        Ajatella itse = SETA:n tädit tulevat sinne tuputtamaan propagandaansa ja nuoria opetetaan elämään omien himojen ja halujensa mukaan... Se siitä "itsenäisestä" tavasta ajatella...


    • älä ny vaa

      Oikeesti voin sanoo että ripari on aivan perseeeestä. EI kannata mennä!!!

    • mk

      Ei muutavaihtoehtoa kun menet vain riparille ja ei siihen vanhempien lupaa tarvita.

    • Hmm m

      Eläköön valinnanvapaus

    • juma_lauta
      • emumu

        ei hätää, protulle voi mennä 8-lk:n jälkeenkin! yli 16-vuotiaille on oma seniorileiri, itsekin kävin sennun ja oli kyllä huippuviikko :)


      • Riparipappikin
        emumu kirjoitti:

        ei hätää, protulle voi mennä 8-lk:n jälkeenkin! yli 16-vuotiaille on oma seniorileiri, itsekin kävin sennun ja oli kyllä huippuviikko :)

        Ripari ei ole sidottu mihinkään yläikärajaan. Vuosien varrella ripareillani on ollut jopa 20 vuotias ja 18-vuotias. Pääosa ko vuonna 15 täyttäviä.


    • Rippikouluun mennään sen ikäisenä, että päätösvalta pitäisi olla jo sinulla. Mm. siinä tapauksessa kun vanhemmat on eronnut, 15-vuotias saa päättää kumman luona asuu joten eiköhän sen ikäinen saa itse tehdä päätöksensä rippikoulustakin.

      • GUY98

        Jo 12 vuotias saa päättää asumisestaan


      • ..
        GUY98 kirjoitti:

        Jo 12 vuotias saa päättää asumisestaan

        ei se nyt iha nuin mee :D ^


      • poikakujilta
        .. kirjoitti:

        ei se nyt iha nuin mee :D ^

        Menee muuten just noin Oikeudessasaa ja on lainmukaan kuultava myös 12v lasta.Oikeus sitten "laput silmillä päätää" siitä jo jotain tapauksia on kirjattu. En ole mikään lasten suojelun ammatilainen en. Oikeesti pikkusen olen heille vihanen ,kun ihminen joka on kasvanut yksin vanhempiensa kanssa ja sitten opiskelee lasten suojelu alalle niin ei ole kyllä oikeella alalla.
        Meni sivu raiteelle. Mutta on minultakin ne parhaat muistot varina sieltä Ripariltakin.Ja tää kysyvä tyttö ei varmaan mene välttämättäarmeejaan että vois siellä sen käydä.No naimisiin mennessä minäkin olin eronnut kirkosta niin Tuomari sitten minut vihki ja omasta puolesta oli jo kaksi pikku todistajaakin paikalla pienin kukkakimpuin mukana.Kaava meni tuomariltakin hyvin .Kun tuli kohtaan että avioliiton tark,olis perustaa pere.Katso lapsiamme ja hyppäs tekstis eteenpäin hymyillen-.


    • Jos haluat mennä rippikouluun niin mielestäni päätöstäsi tulisi kunnioittaa.

      Mutta jos olet altis valheille niin en suosittele kuitenkaan sitä sinulle, ainahan voit mennä riparille piinaamaan henkilökuntaa järkevillä kysymyksiää :)

      Sinällänsä harmittaa, että en itse ymmärtänyt tuota, olisin varmasti mennyt.

      • ateismi =(

        Jos joku on valhetta, niin ateismi.
        Todella turha "uskonto".


      • ateismi =( kirjoitti:

        Jos joku on valhetta, niin ateismi.
        Todella turha "uskonto".

        Sinulle sen sijaan suosittelisin hieman kirjojen lukemista, enkä kirjoilla tarkoita fiktiota tällä kertaa.


      • ateismi =(
        ambulo kirjoitti:

        Sinulle sen sijaan suosittelisin hieman kirjojen lukemista, enkä kirjoilla tarkoita fiktiota tällä kertaa.

        Oikeasti kristinuskosta on enemmän todisteita kuin ateismista.

        No, mutta älä huoli en oikein ateismin perusoppeja ole koskaan tykännyt lukea = siis sitä fiktiota


      • ateismi =( kirjoitti:

        Oikeasti kristinuskosta on enemmän todisteita kuin ateismista.

        No, mutta älä huoli en oikein ateismin perusoppeja ole koskaan tykännyt lukea = siis sitä fiktiota

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismi


      • ateismi =( kirjoitti:

        Jos joku on valhetta, niin ateismi.
        Todella turha "uskonto".

        Ateismi ei ole uskonto. Uskonnossa uskotaan johonkin jumalaan, ateistit ei usko mihinkään jumalaan ja se on sen perusta.


      • ateismi =(
        minimimax kirjoitti:

        Ateismi ei ole uskonto. Uskonnossa uskotaan johonkin jumalaan, ateistit ei usko mihinkään jumalaan ja se on sen perusta.

        Tarkoitinkin (uskonnolla) sitä, ettei makroevoluutiosta oikeasti ole enempää todisteita kuin muidenkaan uskontojen puolesta tai ainakaan kristinuskon.


      • ateismi =( kirjoitti:

        Tarkoitinkin (uskonnolla) sitä, ettei makroevoluutiosta oikeasti ole enempää todisteita kuin muidenkaan uskontojen puolesta tai ainakaan kristinuskon.

        ai ei :)
        oletpas sinä tietämätön, googleteleppa vähän, kun et kuitenkaan kirjastoon persettäsi jaksa laahata.


      • ateismi =(
        ambulo kirjoitti:

        ai ei :)
        oletpas sinä tietämätön, googleteleppa vähän, kun et kuitenkaan kirjastoon persettäsi jaksa laahata.

        ei vaan kerro sinä faktat; vakavasti otettavaa aineistoa ei ole


      • ateismi =( kirjoitti:

        ei vaan kerro sinä faktat; vakavasti otettavaa aineistoa ei ole

        Aloita vaikka niinkin yksinkertaisesta paikasta kuin wikipedia.

        Onko tällä jotain merkitystä sinun väittämiesi paikkansapitäävyden kanssa?


      • poikakujilta
        ateismi =( kirjoitti:

        Tarkoitinkin (uskonnolla) sitä, ettei makroevoluutiosta oikeasti ole enempää todisteita kuin muidenkaan uskontojen puolesta tai ainakaan kristinuskon.

        Kumminkin kristin uskon nimissä on kai eniten tapettu kidutettu ihmisiä mailman sivu.
        Koska ihminen on unohtanut ihmisen pojan perus ajatuksen. "RAKASTA LÄHIMMÄISTÄSI" Ton kun ihmiskunta sai pysymään kalissaan Tekis sen kanssa ihmisille minkä haluais itselleen tehtävän. Niin se siinä kaikki olis.
        Kunnioittaa toisten mielipiteitä. Älä tee niinkuin minä tee niinkuin sanonniin sekinmelkein jokaisen kohdalla menis jus oikein.
        Siksi ihmisen uskossa on myös Anteeksi anto,koska jokainen tekee väärin jokainen huomaa sen jossain vaiheessa.(pois lukien politiikot).
        Kunnioitta lastensa mielipidettä,kannustaa pyrkimyksissä.Sitä juuri usko ihmiseen on sitä se puusepän poikakin yritti kertoo. se vain ei mene ihan ainakaaliin.Kun on noita muitakin kanssa eläjiä. Itse työni puolesta olen mailmaa kiertänyteikoskaanongelmia vaikkei ain yhteistä kieltäkään ollu,kun kunioitin heitä ihmisinä jotka asuivat kotimaasaan. Mailmaei ikinä valmis ainakaan tällä tyylillä mutta meidän kaikkien on hyvä tietää että toinenkinihminen joka kasvaa ajattelee,tienaa jopa sit sille viksumalle eläkeenkin kun ei enään itseään pysty elättään.Lasten on tulevaisuus.


      • Kerettiläinen
        minimimax kirjoitti:

        Ateismi ei ole uskonto. Uskonnossa uskotaan johonkin jumalaan, ateistit ei usko mihinkään jumalaan ja se on sen perusta.

        Ateismi tarkoittaa ettei usko jumaliin/Jumalaan, buddhalaisuus on uskonto vaikka se on ateistinen uskonto.


      • Ateismi :)
        minimimax kirjoitti:

        Ateismi ei ole uskonto. Uskonnossa uskotaan johonkin jumalaan, ateistit ei usko mihinkään jumalaan ja se on sen perusta.

        Ateismi ei ole uskonto mutta uskonto voi olla ateistinen. Ateistinen uskonto tarkoittaa ettei siinä ole niin sanottua jumalaa/jumalia. Esimerkiksi buddhalaisuutta pidetään usein ateistisena uskontona, sillä buddhaa ei pidetä jumalana. Uskonto voi myös olla monoteistinen (yksi jumala, esim kristinusko), polyteistinen (monta jumalaa, esim hindulaisuus) tai panteistinen (jumaluutta kaikkialla, esim sintolaisuus). Yleisesti sanaa ateisti käytetään henkilöstä joka ei usko mihinkään uskontoon.


    • Ateismi =(

      Mitä minun pitäisi tuohon kommentoida...

      • merihuisku.

        Poikani kävi rippikoulun,ei me isältä kysyttykään.Hän oli erittäin tyytyväinen
        sen antiin,sanoi minulle äiti oli kiva,kun ilmoitit. Kävin leirillä katsomassa ja oli hän
        erittäin tyytyväinen hän sai paljon kavereita,vaikka ujo onkin.Avioliitossa olimme,
        mutta kyllä se katkesi kuitenkin,joten kaikki hyvin.


      • poikakujilta
        merihuisku. kirjoitti:

        Poikani kävi rippikoulun,ei me isältä kysyttykään.Hän oli erittäin tyytyväinen
        sen antiin,sanoi minulle äiti oli kiva,kun ilmoitit. Kävin leirillä katsomassa ja oli hän
        erittäin tyytyväinen hän sai paljon kavereita,vaikka ujo onkin.Avioliitossa olimme,
        mutta kyllä se katkesi kuitenkin,joten kaikki hyvin.

        TOIVON silti Pojallesi ja sinulle parempa tulevaisuutta Merihuisku.??? vaikka ne ns alkuperäiset kysymykset oli mielestäni tytön kirjoitamia.No sanoin asiaan vain mielipiteeni esimerkkienkin muodossa.Eiköhän vastaavat kyseliät saa täältäkin sitten joitain vinkkejä elämänsä varrelle. Kun yleensä isät aina mustasukkaisia Tyttäristään ja ÄIDIT Pojistaan.Harva Anoppi antais vanhimman poikansa vieraalle tytölle?Ei minunkaan ÄITINI sitä tehnyt vaikka kovin tyytyväinen sitten oli kun vanhin katos laumasta.. Itse olemme kyllä antaneet lasten valita puolisonsa itselleen vaikka joskus ensi vaikutelma onollut jotai,niin kyllä he itse ne päätökset on saanut tehdäitselleen he elää.ei heidän tarvi meitä vanhoja sitten ruokia uunin loukossa.
        Itseään varten lapset päätöksensä tekee. Täytyy vain pitää ns verkkoa alla varalla jos putoovat että saa kiini.Ennen kuin itse pystyyvät kutoon itselleen tukiverkon ihmisistä että se pitää elämässä.Ihminen kun tarvii toista ihmistä.


    • sannamari34v

      en saanut lapsena mennä rippikouluun.olisin halunnut vain koska ne harvat ystävät joita mulla oli menivät.äiti oli kuollut ja isä päätti.en tiennyt silloin saanko itse päättää.tyydyin siihen mitä isä sanoi.no aloin polttamaan tupakkia sitä ei isä pystynyt estämään ja hyvin maistuu vieläkin.

    • kiuyt

      Fiksut vanhemmat sul, etenki isäs, olispa kaikil sellasest. Ripari on aikansa elänyt.

      • Mitä fiksua siinä on että estää lastaan tekemästä jotain mitä se haluaa? Se, että on sitä vastaan on eri asia kun se että koittaa päättää lastensakin mielipiteet asiasta.


    • juujuu protullee

      tottakai pitäs itte saada päättää, mutta harkitse sitä protua koska siellä on ihan mahtavaa!!

    • hallootahalloohei

      Mitä ihmettä, ompas omalaatusta toimintaa sun isältäs! Vaikka nyt olisikin jotain rippileiriä vastaan niin kyllä lasten omia päätöksiä sen verta pitäisi kunnioittaa, että ainakin olis valmis keskustelemaan asiasta. Höh, tosi tylsää :( Isäs saattais olla myötämielisempi protuleiriä kohtaan, se kun tosiaan on uskonnollisesti yms yms sitoutumaton. Itse olen käynyt vain protuleirin eli rippileiristä ei kokemusta. Protulla aivan mahtimeininki, mene sinne jos haluat pitää hauskaa :D Ja toi että ET:ssä käydään eri uskontoja läpi niin totta totta, mutta protuleirillä se on kuitenkin niin eri asia. Ja painotuksetkin riippuu niin paljon vetäjistä, jollakin leirillä tuohon keskitytään enemmän, jollakin vähemmän. Mut tosiaan, eihän rippileiri sulje protua pois tai toisinpäin ;) Mä sanoisin, että mene molemmille jos vain saat suostuteltua isäs siihen!

    • äiskä täällä

      No ompas kyllä suvaitsematon iskä, mitähän pelännee ?Elämäntarkoitustahan sielläkin pohditaan....ym. Kivaa oli.

    • vitun urpo T:make

      On vitun tyhmää mennä pitämään riparille hauskaa. Tämä hauskanpito on vain kirkon juoni värvätä lisää jäseniä. Älä mene. Tapa mieluummin ittse. Mutta jos OIKEASTI uskot Raamattuun niin mene. Itse en mennyt koska en usko ja piste. Vitun tyhmää mennä sinne pitämään hauskaa/lahjojen /juhlien takia jos ei kuitenkaan halua kuulua kirkkoon

    • vtutkirkko

      Itkisin ilosta jos ei tarvisi mennä riparille, vanhemmat pakottaa täällä päin -.-

    • viisaat vanhmmat

      Aloittajalle: Saat olla ylpeä sun vanhemmistas, ovat tosi VIISAITA ihmisiä.
      Toivottavasti sinusta itsestäsi tulee aikuisena edes puoliksi niin viisas!
      Vain IDIOOTIT käyvät rippikoulun.

      • nii

        pääsepähän naimisiin


      • ihmettelijä 2009->
        nii kirjoitti:

        pääsepähän naimisiin

        Miten naimisiin meno rippikouluun liittyy?
        Naimisiin menoonhan riittää se että olet täysi-ikäinen ja joku toinen sinun kanssasi haluaa siihen ryhtyä.


    • ammoq203950324963463

      Onko se muka ateisti jossei ole kirkossa? Ilman kirkkoakin voi olla uskossa vitun idioottit!

    • tusina. kokemusta on

      jos huoneessa on yli tusina silmämunia siellä on kummituksia

    • paavalithes

      Ateistirunkkujen lapset eivät voi mennä riparille elleivät vanhemmat tai toinen liity kirkkoon.

    • hmmm?

      "Siellä on kivaa". Hmm...Onko se todella ainoa motiivisi käydä ripari?

    • Vaihtoehtoja

      Entä jos vain menisit riparille vanhempien kiellosta huolimatta, jos muu ei auta. Tuskin vanhemmat väkivalloin hakisivat sinua pois. Tai ehkä voisit sanoa, että menet jonnekin muualle ja menisitkin oikeasti riparille?

    • sawa1

      Eikös tuo maksakkin jonkin verran jos et kuulu kirkkoon?

    • asdfghjklöä

      piparia riparilla

    • Riparin käynyt abi

      Juttele vanhempiesi kanssa. Mielestäni on isältäsi todella törkeää kieltää rippikouluun meno, jos itse sinne haluat - etenkin silloin kun selvästi pystyt tiedostamaan mitä uskonnollisuus tarkoittaa, etkä mene vain "muiden mukana".

      Ja niin ikävää kun se onkin, niin ei - et voi itse päättää riparille menostasi, mutta toisaalta vanhemmat eivät voi pakottaa menemään esim. protuleirille. Asioissa pitää olla aina yhteisymmärrys.

      • ----------------

        Uskonvapautta koskeva Laki on voimassa
        mutta
        miten tulee suhtautua eksyttäjään?

        uskontunnustus herralle:
        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä (mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).'
        HUOM! Lue tarkkaan sivun nuoli > linkkien sivujen tiedotkin!

        herra, joka luulee (uskoo) itseensä jumalaksi!!! Tämä käsky ei ole RAAMATUN JUMALAN TAI JEESUKSEN OPPIA:
        "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Sinulla ei saa olla muita jumalia."

        JA

        tuo herra epäjumala antaa uskovaisilleen käskyn:
        Luder/Lutherin kirje 1.8.1521
        "Ole syntinen ja tee syntiä rohkeasti, mutta usko vielä rohkeammin. Synti ei erota meitä Hänestä, vaikka sortuisimme haureuteen tai murhaan tuhansia ja tuhansia kertoja päivässä."

        JNE

        Tuota sivistyneet kutsuvat eksyttmiseksi kun lapsilta/nuorilta riistetään Jeesuksen ilmoittama Jumalan Valtakunnan kaltaisuus pois!!!
        Uskon vapautta koskeva SUOMEN LAKI ei kiellä keneltäkään oikeutta pitää jo syntyessään Luojaltaan saamaa Jumalan Valtakunnan kaltaisuutta:
        Matt. 19:14
        Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta".
        Mark. 10:14
        Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."
        Luuk. 18:16
        Mutta Jeesus kutsui lapset tykönsä ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."

        Siis Jumalan Valtakunta on lasten kaltainen JOTEN lapset ovat Jumalan Valtakunnan kaltaisia - synnittömiä ja perisynnittömiä!!!


    • EBIN1998

      haistakaa vittu kaikki kusipäät

    • isonen-96

      Toihan on vitun perseest!! Kaikki haluu riparil jeesustelemaan!!!

      • riparin käynyt

        sano isälles että sen käytyä voi mennä vaikka naimisiin ja onhan se sivistyksen merkki


      • Oma Elämä
        riparin käynyt kirjoitti:

        sano isälles että sen käytyä voi mennä vaikka naimisiin ja onhan se sivistyksen merkki

        Ei isän tarvitse olla naimisissa tyttärensä kanssa.


      • ----------------
        riparin käynyt kirjoitti:

        sano isälles että sen käytyä voi mennä vaikka naimisiin ja onhan se sivistyksen merkki

        Jumala ei ole avioliittoa asettanut, eikä Jeesuskaan vaikka oli Kaanan häissä!


    • Aikuinen ***

      Kasva aikuiseksi (21) niin tajuat mistä on oikeasti kyse. Kirkko haluaa aivopestä sinusta uskiksen jotta maksaisit aikuisena kiltisti kirkkoveroa kirkolla. Eli, kirkko on oikeasti kiinnostunut vain sinun rahoistasi.

      ÄLÄ MENE KIRKON ANSAAN. KIRKON OPETUSKIN ON PELKKÄÄ BULLSHITTIÄ.

      • Tuleva_työntekijä

        Kirkko kustantaa niillä verorahoilla (joka on tosi pieni summa loppujen lopuksi) mm. hautausmaiden ylläpitoa, ilmaista apua ja avustusta jne.

        Ihmiset, jotka luulee, että kirkko niillä jotenkin rikastuu, eivät ole ottaneet edes selvää, minne ne rahat menevät.

        Itse opiskelen kirkon alalle ja olen yllättänyt opiskelujeni aikana, kun olen kuullut mihin kaikkeen rahat oikeasti menevät. Monet asiat toteutetaan ns. tappiollakin, jotta vähävaraisemmatkin vois saada apua.

        Hyvää jatkoa sinulle. Ota selvää.


      • faktaa-esille
        Tuleva_työntekijä kirjoitti:

        Kirkko kustantaa niillä verorahoilla (joka on tosi pieni summa loppujen lopuksi) mm. hautausmaiden ylläpitoa, ilmaista apua ja avustusta jne.

        Ihmiset, jotka luulee, että kirkko niillä jotenkin rikastuu, eivät ole ottaneet edes selvää, minne ne rahat menevät.

        Itse opiskelen kirkon alalle ja olen yllättänyt opiskelujeni aikana, kun olen kuullut mihin kaikkeen rahat oikeasti menevät. Monet asiat toteutetaan ns. tappiollakin, jotta vähävaraisemmatkin vois saada apua.

        Hyvää jatkoa sinulle. Ota selvää.

        Arvaappa kuka maksaa tällaisia rikollisuuksia????
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/

        Ja arvaappa kuka kouluttaa Jumalan Valtakunnan kaltaisista yllä olevien rikoksia tekeviä rikollisia???

        Syytätkö Jumalaa vai Jeesus vai molempia????

        http://www.evl.fi/katekismus/uskontunnustus/uskontunnustus.html
        'Meillä ei ole järkeä. Meillä ei ole ymmärrystä. Me emme kykene noudattamaan ihmisille säädettyä lakia. Olemme syntisiä (mielenvikaisia ja/tai rikollisia ja/tai alempiarvoisia).'
        HUOM! Lue tarkkaan sivun nuoli > linkkien sivujen tiedotkin!


    • ATEISMI ON FASCISMIA

      Ettekö tiedä että ateistit ovat mukana juonessa venäjän balkanisoimiseksi? Lukekaa johan bäckmanin blogia. Ateistinen vihaenergia kerääntyy kaikkialle. Onneksi länsimielisten värivallankumoushankkeet tullaan murskaamaan putinin toimesta. Euraasian liitossa on kaikkien uskossa olevien hyvä elää. Ateisti-humanisti-liberaali-lässynlää-länsi saa jäädä mätänemään uuden rautaesiripun taakse.

    • Veromme kelpaa.

      Vanhemmat sekoittavat usein lapsen elämää ns. virkailijoiden hyväksymänä.Alle 18 vuotiaana voi ns. virkailija katsoa lapset vanhempien vastuulle hoitoon mihin hyvänsä.kansan kirkkomme rippileirit pitäisi kuulua ainakin kaikille sennikäisille.On toinen asia kun lapsille työnnetään kotoa vääristynyt maailmankuva omaan elämäänsä huume ja juoppoperheissä joissa ovat viellä vankilat mukana kuin loma-tavernoina.Myös uutisvälineissä on ollut perheistä joissa lapsi on kiduttaen tapettu tai raiskattu aikuisinakin milloin missäkin.Nämä ns. virkailijat laitoksissakin on antaneet paljon enemmän painoarvoa näille huumevanhemmilleen kuin pikkupotilaiden ystäville.Tässä oikeusvaltiossamme olisi paljon enemmän hiomista oikeaan suuntaan asioissa kuin leveäperäistämään rangaistuksiamme.

    • fwfiol

      Ei kannata mennä sinne aivopesuun!!!

    • lika pappi

      Olen sitä mieltä että jos runkkaat siellä missä pappeja pyörii nii sit elä jää kii ku se pappi olen minä ja sie joo ja sit runkkaa hiljaa ok no kuiteski sano aini ja tiäks mitä tänää yks mummom sano mulle et jotai et se oli fikssu ku se oli jotai emmä tiä en muista mut sano su äitille tervset ja kerro et mä oon se tyyppi jonka se näki siel viime kesänä ainii ja sano su isäles et sei oo todelline ja et kaikki on valetta ok muista sano hiljaa vie tuo

      lika pappi

    • Haluun sinne...

      Lika pappi kiitos valaistuneesta puheestasi, vanhempani eivät päästäneet minua rippi paikkaan mutta sain isältä remmiä peppuuni.
      PS: MUISTA KATSOA::::::: http://2girls1cup.nl/

    • sarsku03

      NO KYLL SUNN PITÄISS ITTE SAADA PÄÄTTÄÄ
      ...

    • -------------------

      Rippikoulun voi käydä aikuisenakin.
      Vanhempasi ymmärtänevät enemmän kuin mitä haluavat kertoa!

    • girl8

      Juu sulla on täys oikeus päättää siitä että meetkö riparille vaiko etkö. Vaikka vanhemmilla on aika monessa asiassa päätäntä valta niin ei kaikissa asioissa kutenkaan ole. Sie oot jo sen verran iso että sää pystyt tietyistä asioista päättää itse.

    • HYVÄ HYVÄ

      Sinulla on hyvät vanhemmat kun suojelevat sinua uskonnon saasteilta. Aikuisena sitten ymmärrät miksi vanhempasi kielsi riparin sinulta.

    • 20 + 2

      Jos vanhempasi eivät anna sinun mennä rippikouluun, he tekevät silloin syntiä paitsi sinu, myös Jumalaa vastaan. Kenelläkään ei ole lupa viekoitella toista ihmistä pois uskosta eikä estää häntä harjoittamasta uskoaan.

      • Alottajaa

        En ole uskonnossa ._.


    • Hei!

      Valitettavasti asia käytännössä on niin, että jos molemmat vanhemmat eivät anna lupaa lähteä rippikouluun, on sinne lähteminen käytännössä mahdotonta, koska leirille osallistumiseen vaaditaan vanhemmilta saatu allekirjoitettu tietoturvalomake. Tämä lomake toimii samalla lupalappuna osallistumiselle.

      Voisitko vanhempiesi kanssa keskustella vielä asiasta? Tiesithän, että rippikouluun osallistuaksesi sinun ei tarvitse kuulua kirkkoon ja jos et halua osallistua konfirmaatioon, ei sinun tarvitse myöskään liittyä kirkkoon rippikoulun jälkeen. Jos osallistuminen on kiinni taloudellisista seikoista, voi seurakuntasi diakoniatoimistosta hakea maksuvapautusta leirimaksusta.

      Riippumatta siitä miten tämä tilanteesi käytännössä ratkeaa, Suomessa jokaisella ihmisellä on oikeus uskoa tai olla uskomatta, etsiä tai vaihtaa uskontoa itsenäisesti, vaikka sitten vastoin vanhempien toivetta.

    • Kehity myös mukaan

      Jos olet alle 18v vanhempasi päättävät asioistasi ja luovat myös elämäsi pohjaa hyväksi tai huonoksi.

    • villivanukas

      Tietenkin harmillista,jos vanhempasi eivät anna sinun mennä rippikouluun, vaikka haluaisit, mutta tässäpä vaihtoehto: Mene Prometheusleirille. Aivan varmasti VÄHINTÄÄN yhtä hieno kokemus, kuin rippileiri, mutta siellä ei tyrkytetä mitään uskontoa, vaan kaikki saavat olla oma itsensä. Tunnen ihmisiä, jotka ovat käyneet rippileirin ja prometheusleirin ja poikkeuksetta kaikki ovat sanoneet protua paremmaksi kokemukseksi.

      Toivottavasti löydät jonkun ratkaisun pulmaasi, oli se sitten mikä tahansa. :)

    • slslalalala

      Mulle jäi riparista käteen 500 euroa. :) Ei muuta ..

    • hooiihohoi

      Kyllä protuleirinkin jälkeen nuoret voivat saada rahalahjoja. Ainakin jos järkää kotona tai josain pienet kutsut sukulaisille jne.

    • asgasgag
    • joops5

      Oma rippileirini ei ollut kovinkaan mukava, yhtäkään kaveria en saanut ja melkein kaikki vapaa-ajat olin yksin. En vain ole sellainen ihminen, joka olisi halunnut kuulua siihen massateini joukkoon, jossa kaikilla on sama hius- ja vaatetyyli ihan vain sen takia, ettei potkita ulos porukasta. Kaikki näyttivät ihan samalta, ajatusmaailma jotain ihan ärsyttävän typerää. En vaan viihdy sellaisessa porukassa. Mutta mene itse toki jos tykkäät, itselleni se oli kidutusta ja olin niiiin iloinen kun pääsin kotiin omien ystävieni luo.

    • Agnostikko riparilla

      Istu isäsi kanssa saman pöydän ääreen, ja kysy suoraan että miksi hän ei halua päästää sinua riparille. Ripari ei välttämättä nykyään ole mitään ylitiukkaa "pyhäkoulua", vaan pikemminkin kristillisteemaista kesäleiriä. Kieltämättä, se on hieman erikoista että et ole kirkon jäsen mutta haluat rippileirille.. mutta mikään ei varsinaisesti estä sitä, ymmärtääkseni.

      Mieti vielä tarkkaan että miten haluat toimia, protuleiri saattaisi myös sopia isällesi paremmin puolueettomuutensa vuoksi - muita konkreettisia eroja ei oikeastaan olekaan rippikoulun ja protuleirin välillä, kuin se että niissä on erilaiset opetukselliset näkökulmat ja lähtökohdat.

      Ja ikävä kyllä vanhempien suostumus vaaditaan, siitä ei pääse yli eikä ympäri alaikäisenä. Niin kiusallista kuin se onkin, sinun pitää saada ne allekirjoitukset, tai sitten väärentää ne - mutta en suosittelisi tekemään väärennystä ilman TODELLA painavaa syytä, siinä menisi herkästi luottamussuhteet sinun ja isäsi väliltä.

    • hekkala1969

      anteeks oli pakko osaa tähän keskusteluun.... muistan ensimmäisen riparini joka jäi kesken todella kirkonmiehen kans . ihmettilinki vähän kun hän halusi pestä jumppapukuni todella hikisen jalkapallo ottelun jälkeen. minulla jäi hänestä kumminkin hyvä mieli, vaikka haän oli hiukan erillainen. onko muille jäännyyt tämmöisiä muistikuvia? olen nykyään biseksuaali ja uskon että hän sai oikean sukupuoliidenttideettini esiin. kiitos hänelle siitä

    • Puffeo

      Onneks oon budhalainen niin ei tarvii mennä.

    • Suvaitsevainen

      Okei hei pliis! Tän keskustelun aihe ei ollu ateismi!! Lopettakaa toi! Kaikki saa uskoo ihan mihin ite haluu!! Ite kuulun kylläkin vielä kirkkoon mutta riparille en ole menossa. En itse usko kristinuskoon ollenkaan joten päätin että menen protu leirille :) ja mult on miljoona kertaa kaverit kysyny et miks ihmees et mee riparille ja en vaa ite koe sitä tarpeelliseks. En haluu uskoo kristinuskoon koska mun mielestä ne opit ei pidä paikkaansa! Mut en myöskään nää siin mitään väärää jos joku uskoo. Joten herätkää ja antakaa ateistien olla ateisteja ja kristittyjen kristittyjä! Ihan sama mikä kulttuuri, uskonto tai maa, ni se on tehny jotain väärää! Kaikkien maiden, kulttuurien ja uskontojen historiasta löytyy hämäriä puolia! Olihan suomiki saksan liittolainen toisessa maailmansodassa vaikka se nyt yritetäänkin kieltää! se on tosiasia eikä se muutu! Meiän pitäs vaan oppii hyväksyy erilaisuus ja elää sovussa :)

    • JeesusainutKuningas

      Tää on ihan perustavaa laatua oleva kysymys.
      Siis onko ihminen vanhempiensa orja
      vai vapaa ihminen Jeesuksessa?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      58
      5841
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3697
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1968
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1789
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1199
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      967
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      52
      962
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe