onko 600w ja 750w pöytäkoneen powereiden erolla suurta heittoa sähkönkulussa?
onko sähkön kulutuksessa suurta eroa?
18
255
Vastaukset
- juu...
n. 150W
- niiiinpä
Ei. Riippuu käyttämistäsi laitteista. Isommalla voit käyttää enemmän laitteita.
- Pappa betalar
Tai vähän tehokkaampia entisten tilalla ... Harvemmin niitä laitteita sinne sisään keräillään lisää ... Ne sisäset kortit vie aika vähän multimediaa lukuunottamatta, no voihan sieltä ottaa virrat vaikka lukuvalolle tai usb hubiin. Noilla powereilla ei lopu ku rahat kesken jos lähtee lisäämään Ehkä 3 näytönohjainta rinnan haukkaa sen verran et rupee paukkumaan.Mutta niin paukkuu lompakkokin näillä virittelijäpojilla.
- Pienimiess
Samoilla vermeillä oleva kone syö samanverran sähköä oli virtalähde kuinka suuri tahansa, mutta virtalähteiaaä on toki eroja ja toiset osaa säästää virtaa ja tällöin syö myös vähemmän kuin halpa virtalähde.
Koolla ei siis ole väliä. - ea69
PC:n virtalähde toimii hieman paremmalla hyötysuhteella kun kuormitus on korkeampi. Lähellä maksimikuormaa virtalähteen hytöysuhde voi olla esimerkiksi 83% mutta kolmasosakuormalla vain 76%.
Tämän periaatteen mukaisesti liian iso virtalähde kuluttaa enemmän sähköä.
Käytännössä kuitenkin erot vaikkapa eri merkkisten virtalähteiden osalta voivat hyvinkin olla isompia kuin erot saman valmistajan 600 W ja 750 W virtalähteiden välillä. Ei kuitenkaan kannata käyttää 1000 W virtalähdettä jos 500 W riittäisi, ihan jo hankintahinnankin takia.- ea69
Ai niin, unohtui se tärkein:
On aika lailla yhdentekevää lämmittääkö ihmiset kotejaan tietokoneiden virtalähteillä, hehkulampuilla vai lämpöpattereilla. ea69 kirjoitti:
Ai niin, unohtui se tärkein:
On aika lailla yhdentekevää lämmittääkö ihmiset kotejaan tietokoneiden virtalähteillä, hehkulampuilla vai lämpöpattereilla.Miten se on yhdentekevää? Sähköstä joudun maksamaan, lämmitys kuuluu vastikkeeseen.Lisäksi, kun lämpöä nytkin on 26 astetta, niin lisää ei yhtään tarvitse.
- ea69
okaro kirjoitti:
Miten se on yhdentekevää? Sähköstä joudun maksamaan, lämmitys kuuluu vastikkeeseen.Lisäksi, kun lämpöä nytkin on 26 astetta, niin lisää ei yhtään tarvitse.
Jos et maksa lämmityksestä erikseen, on se huomioitu vuokrassa tai vastikkeessa. Yksittäinen asukas, joka ei maksa itse lämmityksestään, voi tietenkin säästää (muiden kustannuksella) käyttämällä vähemmän sähkölaitteita, mutta kokonaiskustannukset ei silti miksikään muutu. Joku sen lämmityksen kuitenkin maksaa, ja viime kädessä se joku on asukas. Ja kesällä tosiaan on muutama kuukausii, ettei päivällä tarvitse lämmittää. Se menee harakoille, mutta pienistä summista on kyse.
ea69 kirjoitti:
Jos et maksa lämmityksestä erikseen, on se huomioitu vuokrassa tai vastikkeessa. Yksittäinen asukas, joka ei maksa itse lämmityksestään, voi tietenkin säästää (muiden kustannuksella) käyttämällä vähemmän sähkölaitteita, mutta kokonaiskustannukset ei silti miksikään muutu. Joku sen lämmityksen kuitenkin maksaa, ja viime kädessä se joku on asukas. Ja kesällä tosiaan on muutama kuukausii, ettei päivällä tarvitse lämmittää. Se menee harakoille, mutta pienistä summista on kyse.
Arvaa kuinka paljon minä mietin sitä, että jos säästän sähkö, niin lämmitystarve nousee sen n. 1/200 osan, jonka vastikkeesta maksan. Vastaus: en yhtään. Kesällä sähköä menee paljon enemmän, kun jääkaappi joutuu viilentämään yli viisi astetta enemmän. Kaikki lisäkulutus pahentaa tätä. En todellakaan koe moraaliseksi velvollisuudekseni tuhlata esim, 100 eurolla sähköä, jotta jokainen asukas voi säästää ehkä 30 senttiä lämmityskuluissa,.
- wattivillem van
Läppärillä pääset kymmenesosaan sähkössä verrattuna pöytäkoneeseen. Kuukaudessa noin 30 - 50 euroa ja vuodessa 350 - 600 euroa ssästöä. Jotainhan se on sekin köyhälle.
- Pienimiess
700w virtalähde syö virransäästöllä tasan yhtävähän kuin läppärini, lähes.
Ei siis kuluta paljon, 1000w vlähde ei syö 1000w sähköä jos laite ei tarvitse niin paljoa virtaa, se syö sen 20w jos kone osaa säästää virtaa kuten oma htpc. - wattivillem van
Pienimiess kirjoitti:
700w virtalähde syö virransäästöllä tasan yhtävähän kuin läppärini, lähes.
Ei siis kuluta paljon, 1000w vlähde ei syö 1000w sähköä jos laite ei tarvitse niin paljoa virtaa, se syö sen 20w jos kone osaa säästää virtaa kuten oma htpc.Jos kaiken aikaa olet virransäästötilassa, niin voit yhtä hyvin pitää koko värkin kiinni.
Katso sähkölaskuasi ja kerro sitten. Lausumasi on vähän sama kuin että jos tädillä olisi jne... - Pienimiess
wattivillem van kirjoitti:
Jos kaiken aikaa olet virransäästötilassa, niin voit yhtä hyvin pitää koko värkin kiinni.
Katso sähkölaskuasi ja kerro sitten. Lausumasi on vähän sama kuin että jos tädillä olisi jne...Sähkölaskuja olen jo tuon koneen kanssa maksanut useamman vuoden, mitattu on mittarilla myös laitteiden kulutukset joten tiedän miten paljon koneeni kluttaa.
Turbotilaa tietenkin käytän esim.musiikin ja videoneditoinnissa mutta ei kulutus ole 100w enempää tuolloinkaan, normi surffailussa on sama käyttää vorransäästöjä.
Olen toki itse rakentanut tämän virran säästöä ja tehoja miettien niinvoi olla eroja niihin valmispaketteihin. - nöörde
Pienimiess kirjoitti:
Sähkölaskuja olen jo tuon koneen kanssa maksanut useamman vuoden, mitattu on mittarilla myös laitteiden kulutukset joten tiedän miten paljon koneeni kluttaa.
Turbotilaa tietenkin käytän esim.musiikin ja videoneditoinnissa mutta ei kulutus ole 100w enempää tuolloinkaan, normi surffailussa on sama käyttää vorransäästöjä.
Olen toki itse rakentanut tämän virran säästöä ja tehoja miettien niinvoi olla eroja niihin valmispaketteihin.Kuka tollaista itsevärkättyä kidekonetta jaksaa käyttää. Siinähän ei riitä voimaa muuhun kuin sähkönkulutuksen seuraamiseen mittarista. Maalin kuivumisen seuraaminenkin on kiinnostavampaa. Et ilmeisesti ole tutustunut internetin ihmeelliseen maailmaan ollenkaan. Osta hyvä mies jo viimeinkin nykyaikainen kone kaupasta. Hämmästyt mihin kaikkeen ne pystyvät. Ihmepihtaajia sitä pitääkin olla nykyaikanakin vielä. Kirjaston koneeltako käyt noita hölmöyksiäsi tänne suoltamassa ettei vaan sähköä kulu?
- Pienimiess
nöörde kirjoitti:
Kuka tollaista itsevärkättyä kidekonetta jaksaa käyttää. Siinähän ei riitä voimaa muuhun kuin sähkönkulutuksen seuraamiseen mittarista. Maalin kuivumisen seuraaminenkin on kiinnostavampaa. Et ilmeisesti ole tutustunut internetin ihmeelliseen maailmaan ollenkaan. Osta hyvä mies jo viimeinkin nykyaikainen kone kaupasta. Hämmästyt mihin kaikkeen ne pystyvät. Ihmepihtaajia sitä pitääkin olla nykyaikanakin vielä. Kirjaston koneeltako käyt noita hölmöyksiäsi tänne suoltamassa ettei vaan sähköä kulu?
Hd videoeditointi, musiikinteko ja kuvankäsittely vaatii koneelta puhtia.
Omassa on mielestäni hyvin puhtia tähän, 4 ydin suoritin, 3,2ghz, 12gb muistia, sata kiintolevy....
Kone vastaa siis erittäin hyvin nykyajan koneita mutta voittaa valmislelut tai läppärit mennentullen tehojen puolesta.
- hulksonni
Kaikki on vain suhteellista. Pienellä miehellä on aina pieni vaikka se näyttäisi suureltakin - kokoonsa verrattuna.
- 23
""On aika lailla yhdentekevää lämmittääkö ihmiset kotejaan tietokoneiden virtalähteillä, hehkulampuilla vai lämpöpattereilla.""
Niin vissiin jos se patteri on semmoinen "SUORALLASÄHKÖLLÄ" toimiva.
Jos se sattuu olemaan vaikka vesikiertoinen patteri jonka vesi on lämmitetty aurinkoenergialla, niin asia ei olekkaan ihan sama....jne. - digi.info
Toinen kuluttaa rahaa kyllä enemmän, sähköä tuskin ei, wattimäärä kertoo vaan kuormitettavuudesta, hyvällä tekniikalla saattaa kuluttaa jopa hieman vähemmän kuin pienempänsä, uudemmissa on monenlaisia energiansäästötoimintoja ja jopa vähemmän kuluttava elektroniikka kuin vahemmissa malleissa ja osat pysyy viielämpänä jolloin jäähdytyskin saattaa olla hivenen vähemmän vaativaa.
Jos koneesi komponentit vaatii enemmän kuin 600w niin tottakai sillon kulutus on suurempi mutta virtalähde kestää joka tapauksessa todennäkösesti pidempään kuin pienempi joka on kovemmassa rasituksessa ja tuottaa siten enempi lämpöä joka rasittaa elektroniikkaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut eivät ole kertoneet euronkaan edestä säästökohteita
Mutta änkyttävät kysellä niistä muilta jatkuvasti. Vaikuttaa ettei persuilla ole kykyä omaan ajatteluun ja päätöksenteko322237Marinin hallituskaudella Suomen BKT sentään kasvoi
Tämä ns. kauhukabinetti ei ole saanut aikaan kuin vahinkoa. Otti ennätysvelat rikkaiden veroalennuksiin ja sai työttömyy162163Huulitäytteet ja tekotisssit
Kylillä kulkiissa olen huomannut että tässäkin tuppukylässä on hameväki alkanut muokkaamaan ulkonäköään huulitäytteillä1641798Nuorille miehille ei kelpaa enää paljon käytetty nainen
"En ikinä huolisi mitään kyläpyörää", Tomi täräyttää TikTokissa https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/27182b8f-7759-49d0-82261297Drone-epäily Uudellamaalla
Ihmisiä kehotetaan siirtymään sisätiloihin. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012008358.html1241251Sait mut mies heikoksi
Yllätti tämä asia nyt kyllä. Olet ollut mielessä koko ajan. Ei riitä pelkkä kevät nyt syyksi. Veit jalat alta. Pannaan m861134Vauvat syntyvöät vihan lapsina?
Kyllä on pimeä oppi, ja olen ollut täydessä pimeydessä opillisesti, että pienet lapset syntyisivät paholaisen lapsina. O661065Stefan Therman. Vakava syyte ja vankila uhkaa.
Nyt ei taida mies selvitä enää selityksillä.98934Unelma tilanne
Miten haluaisit, että tilanteenne etenisi tai miten toivoisit hänen lähestyvän sinua? Vai toimitko mielummin itse, jos j70862- 80853