Paljonko trim SSD levyllä nopeuttaa levyä tai konetta? Salatulla levyllä trim vuotaa tietoa mutta onko nopeusetu niin suuri että kannattaa käyttää joka tapauksessa?
Trim vai ei trim
2
259
Vastaukset
- fsgfdfs
Ehdottomasti trim, siitä ei edes kahta puhetta. SSD:tä ei yleensä kannata kryptata ja se soveltuukin parhaiten käyttiksen ja ohjelmien sijaintipaikaksi. Jos sinulla on jotain arvokasta/arkaluontoista dataa, kannattaa se pitää ennemmin perinteisellä levyllä. Lyhyesti ja yksinkertaistetusti: ohjelmat -> SSD, data -> HDD. Tietty jos muuta vaihtoehtoa ole niin ehkä sitten, mutta kannattaa tiedostaa ne ongelmat
Wikipediassa SSD:n kirjoitusoperaatio ja trimin merkitys on selitetty mielestäni varsin hyvin
http://fi.wikipedia.org/wiki/SSD#TRIM-komento_ja_ylikirjoitusongelma - Epätietoinen Maalta
Ilmeisesti kuitenkaan mitään teknistä estettä ei SSD levyn salaamiseen ole. Mitä tapahtuu kun kirjoittaa levyn täyteen bittimössöä? Onko syytä jättää levylle varaamatonta tilaa. Olen käsittänyt että levyt osaavat kierrättää blokkeja, jos jollekin alkaa tulla liikaa kirjoituskertoja.
Levylle kirjoitus joka tapauksessa hidastuu kun joudutaan data tunkemaan bittisekoittimen läpi. Kiinnostaa se onko hidastuminen niin suurta ettei trim tuo todellisuudessa nopeuslisää.
Koska kotihakemisto, väliaikaistiedostot ja swap pitää salata niin samalla salaa koko roskan. Ei jää vahingossa tietoa minnekään eikä utelaat pääse sorkkimaan järjestelmää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1731661
Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä
Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa3471258- 661159
Tappio Rydmanille
Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html192919- 44888
- 69778
- 49760
Sometähti villisika-Seppo on kuollut
Suomussalmella lemmikkieläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-2023244537705- 119654
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp79630