gallup

boy86

Okei... Hommataas nyt porukalla vähän eloa tällekin palstalle, ettei kuurojen tarvitse todeta että onpas hiljaista. Teen siis pienen gallupin:
1. Oletko kuuro/huonokuuloinen/hyvinkuuleva?
2. Osaatko viittomakieltä?
3. Käytätkö äidinkielenäsi viittomakieltä/Suomea/viitottua suomea?
4. Oletko koskaan millään tavalla ollut tekemisissä kuurojen ihmisten kanssa? Miten, missä, milloin... kerro tarkemmin.
5. Missä/milloin/miten olet oppinut viittomakieltä?
6. Osaatko ulkomaalaisia viittomakieliä/sormiaakkosia?
Että tallainen kysely näin alkuun...:)

13

1391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikael

      1.Kuuleva
      2.Kyllä
      3.Suomea
      4.Tunnen muutamia pohjois-Suomesta,siellä sun
      täällä tavannut kuuroja avustajana(vaitiolovelv.)
      5.Rovala-opistossa -97/98
      6.Hmm..ehkä muutaman merkin ASL:ää

    • aada

      1. hyvinkuuleva
      2. Osaan
      3. suomea
      4. seurustelin aika kauan pojan kanssa, jonka vanhemmat on kuuroja, opin tuntemaan monia kuuroja: vanhoja, nuoria, lapsia, suomalaisia, kreikkalaisia, englantilaisia, puhuvia/ei puhuvia.. ym. Olen siis viettänyt aikaa poikaystäväni perheen kanssa ja tutustunut heidän tuttuihin ja ystäviin..
      5. Opin viittomakieltä viettäesäni aikaa kuurojen kanssa, ensin kaverini tulkkas minulle koko ajan ja pikkuhiljaa aloin itsekin tunnistaa merkkejä. Sitten menin työväenopistoon, koska halusin itsekin osata viittoa, kävin sitä 2 vuotta ja nyt osaan ainakin tavallisempia juttuja.
      6. Osaan jonkin verran englantilaisia ja kreikkalaisia viittomia...

      Joskus ajattelin viittomakielentulkiksi kouluttautumista, mutta taitaa olla liian vaikee pala mulle...

    • *N*

      1. Huonokuuloinen
      2. Jep!
      3. Suomi on äidinkieleni
      4. Työssä ja vapaa-aikanani.
      5. Kuurojen parissa reilu 10v. sitten
      6. Jonkin verran osaan ASL -merkkejä.


      *N*

    • ...

      -Hyvin kuuleva
      -Aakkoset ja vähän muuta
      -Suomea
      -Tunnen pari kuuroa, yhteen oon TOSI ihastunu!!!
      -Kavereiden kanssa opiskeltiin itse aakkoset, myöhemmin kävin viittomakielen alkeiskurssin (paljon päässyt unohtumaan :( )
      -En osaa ulkomaalaisia

    • Omega

      1: Olen vaikeasti huonokuuloinen
      2: Osaan, mielestäni hyvin
      3: Viitottua suomea
      4: Olen, monta kertaa. Kuulovammaisten peruskoulussa olen opiskellut. Ja suurin osa kavereistani on kuuroja.
      5. Jouduin opettelemaan kuuloni vuoksi. Koulussa opin.
      6. Osaan ruotsin,englannin,norjan,viron ja tanskan sormiaakkoset. Osaan jonkin verran norjan ja ruotsin viittomakieltä sekä puolan.

      Entä sinä, boy86?

    • Muumi

      1. Kuuro.
      2. Osaan!
      3. Viittomakieli on äidinkieleni.
      4. Olen tekemisissä itseni kanssa :) Avomieheni on myös kuuro.
      5. Olen oppinut viittomakielen äidinkielenä eli jo vauvana. Ensimmäinen viittomani oli 8 kk ikäisenä LAMPPU (tyypillinen "se" eka viittoma viittomakielisillä vauvoilla).
      6. Osaan joitakin esim ruotsalaista vk:ta.

    • kiinnostaa

      OLen kuuleva,minulla on ollut/on ystäviä kuuroja.Olen käynyt kauan sitten viittomakielen kursseja ja niistä on jäänyt senverran mieleen että pystyn keskustelemaan tai ainakin tuottamaan yksinkert.tekstiä,vastaanottam.on vaikeampaa.Tutustuin ystäviini harjoittelijana kuurojen ammattikoululla.Tunteeko kukaan Tuomo nimistä kuuroa,jonka viittomanimi oli "silmälasit"

    • m37

      1. Huonokuuloinen
      2. Osaan
      3. Suomea
      4. Yläaste-iästä asti. Tapaan kuuroja n. viikoittain. Ai missäkö? No, Lapissa ja vähän etelämmässäkin.
      5. Rovaniemellä joskus 80 -luvulla. Koulukaveri opetti.
      6. En osaa.

    • Meiti

      1.Kuuleva
      2.Osaan
      3.Suomea ja koulussa käytän viittomakieltä, jos meijän luokan kuuroille puhun
      4.Oon koulussa ja vähä siellä sun täällä. Meijä luokasa on kuuroja. Ja niie kans oon jutellu ja tunnen muitaki kuuroja kautta maan.
      5.Oon oppinu sormiaakkoset joskus pienenä ja sitte isompana menin viittomakielen kurssille ja sitte vielä semmoseen viittomaluokkaan.
      6.Osaan enkkulaista ja amerikkalaista viittomakieltä vähäsen.

    • boy86

      No, kun kerran tässä jo pyydettiin omiakin vastauksia, niin pitääpä kai se sitten vastata.
      1. huonosti kuuleva
      2. kyllä. Silleen joitakin ruokia, eläimiä, verbejä yms. viittomia. sekä numerot, sormiaakkoset, viikonpäivät ja laulun tuulet puhaltaa osaan viittoa.
      3. Suomea
      4. Jooh. Kuulonäkövammaisten leireillä. Tosin yritykset viittoa heidän kanssaan, ovat yleensä johtaneet katastrofiin. Kerrankin kun aioin viittoa "En halua pelata nyt (uuno-korteilla)" viitoin vahingossa "Haluan uimaan"
      5. Ensimmäiset viittomat opin varmaan tuossa 10-11 vuotiaana, mutta pari kolme vuotta sitten aloin käyttää tehokkaasti hyväkseni noita kuulonäkövammaisten leirejä ja taidot ovat kehittyneet huomattavasti.
      6. En osaa. Oppis ensin vähän paremmin suomalaisen

    • Tepi74

      1.hmm,huonokuuloinen hiukkasen,dysfaatikko
      2.Sanotaanko vähäsen,tosin nyt opiskelen viittomakieltä,josta tulee äidinkieleni,vihdoinkin!!
      3.Tulevaisuudessa käytän äidinkielenä.
      4.entisen koulun yläpihalla oli kuurojen koulu ja osasin viittoa aika hyvin,kait ainakin ymmärsimme toisiamme aikas hyvin :) ja siitä on aikaa paljon....
      5.Siellä koulussa ja työväenopistossa vuosia sitten....
      6.ulkomaalaisia en osaa tosin joitakin viittomamerkkejä,kun oon nähnyt tv:stä,niin niitä osaan esim.amerikkalaisia,kun Marlee Matlin lempinäyttelijä....

    • Teiresias

      1. Vaikeasti huonokuuloinen.
      2. En.
      3. Äidinkielenäni on suomi.
      4. töissä tapaan korkeintaan 2-3 vuodessa. Vapaa-aikana en yhtään.
      5. En osaa viittomakieltä, paitsi viittoman "näkemiin".
      6. Osaan puhua 4 kieltä siten, että tulen ymmärretyksi melko hyvin. Kuutelemisen kanssa onkin sitten vaikeampaa. Ulkomaalaisia viittomia tai sormiaakkosia en hallitse yhtään.

    • Mr_Jaarli

      Kuuleva

      Vähän

      Suomea

      Päivittäin, läheinen on kuuro

      Kädest' pitäen (itse opetellen)

      En

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      653
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe