gallup

boy86

Okei... Hommataas nyt porukalla vähän eloa tällekin palstalle, ettei kuurojen tarvitse todeta että onpas hiljaista. Teen siis pienen gallupin:
1. Oletko kuuro/huonokuuloinen/hyvinkuuleva?
2. Osaatko viittomakieltä?
3. Käytätkö äidinkielenäsi viittomakieltä/Suomea/viitottua suomea?
4. Oletko koskaan millään tavalla ollut tekemisissä kuurojen ihmisten kanssa? Miten, missä, milloin... kerro tarkemmin.
5. Missä/milloin/miten olet oppinut viittomakieltä?
6. Osaatko ulkomaalaisia viittomakieliä/sormiaakkosia?
Että tallainen kysely näin alkuun...:)

13

1421

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mikael

1.Kuuleva
      2.Kyllä
      3.Suomea
      4.Tunnen muutamia pohjois-Suomesta,siellä sun
      täällä tavannut kuuroja avustajana(vaitiolovelv.)
      5.Rovala-opistossa -97/98
      6.Hmm..ehkä muutaman merkin ASL:ää

• aada

1. hyvinkuuleva
      2. Osaan
      3. suomea
      4. seurustelin aika kauan pojan kanssa, jonka vanhemmat on kuuroja, opin tuntemaan monia kuuroja: vanhoja, nuoria, lapsia, suomalaisia, kreikkalaisia, englantilaisia, puhuvia/ei puhuvia.. ym. Olen siis viettänyt aikaa poikaystäväni perheen kanssa ja tutustunut heidän tuttuihin ja ystäviin..
      5. Opin viittomakieltä viettäesäni aikaa kuurojen kanssa, ensin kaverini tulkkas minulle koko ajan ja pikkuhiljaa aloin itsekin tunnistaa merkkejä. Sitten menin työväenopistoon, koska halusin itsekin osata viittoa, kävin sitä 2 vuotta ja nyt osaan ainakin tavallisempia juttuja.
      6. Osaan jonkin verran englantilaisia ja kreikkalaisia viittomia...

Joskus ajattelin viittomakielentulkiksi kouluttautumista, mutta taitaa olla liian vaikee pala mulle...

• *N*

1. Huonokuuloinen
      2. Jep!
      3. Suomi on äidinkieleni
      4. Työssä ja vapaa-aikanani.
      5. Kuurojen parissa reilu 10v. sitten
      6. Jonkin verran osaan ASL -merkkejä.

*N*

• ...

-Hyvin kuuleva
      -Aakkoset ja vähän muuta
      -Suomea
      -Tunnen pari kuuroa, yhteen oon TOSI ihastunu!!!
      -Kavereiden kanssa opiskeltiin itse aakkoset, myöhemmin kävin viittomakielen alkeiskurssin (paljon päässyt unohtumaan :( )
      -En osaa ulkomaalaisia

• Omega

1: Olen vaikeasti huonokuuloinen
      2: Osaan, mielestäni hyvin
      3: Viitottua suomea
      4: Olen, monta kertaa. Kuulovammaisten peruskoulussa olen opiskellut. Ja suurin osa kavereistani on kuuroja.
      5. Jouduin opettelemaan kuuloni vuoksi. Koulussa opin.
      6. Osaan ruotsin,englannin,norjan,viron ja tanskan sormiaakkoset. Osaan jonkin verran norjan ja ruotsin viittomakieltä sekä puolan.

Entä sinä, boy86?

• Muumi

1. Kuuro.
      2. Osaan!
      3. Viittomakieli on äidinkieleni.
      4. Olen tekemisissä itseni kanssa :) Avomieheni on myös kuuro.
      5. Olen oppinut viittomakielen äidinkielenä eli jo vauvana. Ensimmäinen viittomani oli 8 kk ikäisenä LAMPPU (tyypillinen "se" eka viittoma viittomakielisillä vauvoilla).
      6. Osaan joitakin esim ruotsalaista vk:ta.

• kiinnostaa

OLen kuuleva,minulla on ollut/on ystäviä kuuroja.Olen käynyt kauan sitten viittomakielen kursseja ja niistä on jäänyt senverran mieleen että pystyn keskustelemaan tai ainakin tuottamaan yksinkert.tekstiä,vastaanottam.on vaikeampaa.Tutustuin ystäviini harjoittelijana kuurojen ammattikoululla.Tunteeko kukaan Tuomo nimistä kuuroa,jonka viittomanimi oli "silmälasit"

• m37

1. Huonokuuloinen
      2. Osaan
      3. Suomea
      4. Yläaste-iästä asti. Tapaan kuuroja n. viikoittain. Ai missäkö? No, Lapissa ja vähän etelämmässäkin.
      5. Rovaniemellä joskus 80 -luvulla. Koulukaveri opetti.
      6. En osaa.

• Meiti

1.Kuuleva
      2.Osaan
      3.Suomea ja koulussa käytän viittomakieltä, jos meijän luokan kuuroille puhun
      4.Oon koulussa ja vähä siellä sun täällä. Meijä luokasa on kuuroja. Ja niie kans oon jutellu ja tunnen muitaki kuuroja kautta maan.
      5.Oon oppinu sormiaakkoset joskus pienenä ja sitte isompana menin viittomakielen kurssille ja sitte vielä semmoseen viittomaluokkaan.
      6.Osaan enkkulaista ja amerikkalaista viittomakieltä vähäsen.

• boy86

No, kun kerran tässä jo pyydettiin omiakin vastauksia, niin pitääpä kai se sitten vastata.
      1. huonosti kuuleva
      2. kyllä. Silleen joitakin ruokia, eläimiä, verbejä yms. viittomia. sekä numerot, sormiaakkoset, viikonpäivät ja laulun tuulet puhaltaa osaan viittoa.
      3. Suomea
      4. Jooh. Kuulonäkövammaisten leireillä. Tosin yritykset viittoa heidän kanssaan, ovat yleensä johtaneet katastrofiin. Kerrankin kun aioin viittoa "En halua pelata nyt (uuno-korteilla)" viitoin vahingossa "Haluan uimaan"
      5. Ensimmäiset viittomat opin varmaan tuossa 10-11 vuotiaana, mutta pari kolme vuotta sitten aloin käyttää tehokkaasti hyväkseni noita kuulonäkövammaisten leirejä ja taidot ovat kehittyneet huomattavasti.
      6. En osaa. Oppis ensin vähän paremmin suomalaisen

• Tepi74

1.hmm,huonokuuloinen hiukkasen,dysfaatikko
      2.Sanotaanko vähäsen,tosin nyt opiskelen viittomakieltä,josta tulee äidinkieleni,vihdoinkin!!
      3.Tulevaisuudessa käytän äidinkielenä.
      4.entisen koulun yläpihalla oli kuurojen koulu ja osasin viittoa aika hyvin,kait ainakin ymmärsimme toisiamme aikas hyvin :) ja siitä on aikaa paljon....
      5.Siellä koulussa ja työväenopistossa vuosia sitten....
      6.ulkomaalaisia en osaa tosin joitakin viittomamerkkejä,kun oon nähnyt tv:stä,niin niitä osaan esim.amerikkalaisia,kun Marlee Matlin lempinäyttelijä....

• Teiresias

1. Vaikeasti huonokuuloinen.
      2. En.
      3. Äidinkielenäni on suomi.
      4. töissä tapaan korkeintaan 2-3 vuodessa. Vapaa-aikana en yhtään.
      5. En osaa viittomakieltä, paitsi viittoman "näkemiin".
      6. Osaan puhua 4 kieltä siten, että tulen ymmärretyksi melko hyvin. Kuutelemisen kanssa onkin sitten vaikeampaa. Ulkomaalaisia viittomia tai sormiaakkosia en hallitse yhtään.

• Mr_Jaarli

Kuuleva

Vähän

Suomea

Päivittäin, läheinen on kuuro

Kädest' pitäen (itse opetellen)

En

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      61
      2079
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1708
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1166
    8. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      351
      1109
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      326
      1100
    Aihe