Nahka vs tekstiili

Mika.....

Mainittakoon, että olen aina käyttänyt tekstiilisiä ajovaatteita ja nyt olin niin onnekas, että löysin nahkaiset ajokamppeet kun tuli aika uusia tuo garderoopi. Tiedän, että tästä asiasta on käyty lukuisia vääntöjä eri foorumeilla ja jokaisella ihmisellähän on ihan oma näkökulmansa asiaan eikä tarkoitukseni ole vääntää asiasta eikä synnyttää mitään sotaa, vaan ainoastaan kertoa ihan ikiomista havainnoistani.

Olen itse iso ja lihava mies eikä ajovaatteet mistään materiaalista tehtynä ole minulle mikään yksinkertainen juttu löytää. Yleisesti tekstiilisiä vaatteita löytyy vähän isommissa koissa ja reilummilla mitoituksilla kuin nahkavaatteita ja tekstiilivaatteita voi helpommin tilata mittoihin ommeltuna.

Tekstiilinen ajopukuni kesti kolme ajokautta ja tuli tiensä päähän, mikä merkitsi sitä, että housuihin olin liimannut ja pari paikkaakin ja sisukset olivat repeilleet ja takissa alkoi muutamat saumat jo aueta ihan kuluneisuuttaan. Tuulen ja veden pitokyky oli mennyt jo aikapäiviä sitten ja pienikin sade tuli puvusta suunnilleen suoraan läpi ja vähänkin tukevampi sade kasteli puvun läpimäräksi ihan muutaman kilometrin matkalla. Mielessä on väikkynyt, että nahkapukua pitäisi kokeilla jos sellaisen löytää, mutta olin aikeissa vielä yhden tekstiilipuvun tähän väliin laittaa, mutta päädyin sitten sattumusten kautta nahkaiseen kaksiosaiseen ajopukuun. Eli siis ihan perus lyhyen mallinen lehmän nahasta tehty paksuhko prätkärotsi vinovetskarilla ja nahkafarkut. Farkkuihin saisi syndit, mutta vielä en ole halukas niitä laittamaan, mutta myöhemmin ehkä. Jonkinlaiset polvilämmikkeet varmaan tulevat tarpeellisiksi syksyn tullen kun housuissa ei ole lämpimiä vuoria vaan sinne pitää kasata kalsareita alle kylmällä kelillä.

Tekstiilivaatteissa olin tottunut huolettomuuteen ja huoltovapauteen eli niille ei tarvinnut tehdä mitään. Tekstiilivaate myös oli hyvin monipuolinen kaikkine tuuletusläppineen ja irroitettavine vuorineen vähän kaikille säätyypeille enkä ole erikseen käytellyt mitään sadeasuja vaan se peruspuku uutene piti kyllä rankankin sateen puvun ulkopuolella. Tiedän, että nahkapukuja on monenlaisia ja tämä nyt käyttämäni on simppelein mahdollinen ja perinteinen (lue vanhanaikainen) malli.

Nahkavaatteissa ajaminen on tuntunut erilaiselta koska nahkavaatteet tuntuvat tukevammilta ja säästä riippumatta varsin suojaavilta. Nämä kuitenkin vaativat vähän huoltoa ja olen käsittänyt, että hyvin rasvattuna nurkka-ajossa sateetkaan ei haittaa, mutta pidemmällä matkalla sadetakki ja jätesäkit jalkoihin lienee välttämättömät. Näissä kun ei ole mitään vedenpitäviä kalvoja. Reissuun pitää siis varata jätesäkkirulla ja jeesusteippiä, mutta se nyt ei liene muuta kuin tottumuskysymys. Vaikka takki on pasu, niin sitä voi näemmä aika tehokkaasti helteellä tuulettaa hihansuista ja kaulusta aukaisemalla vaikka mitään varsinaisia tuuletusläppiä ei olekaan.

Housut tulevat aika ihonmyötäisiksi ja reisitaskut on kätevät. Rotsi on reilunkokoinen ja paksua nahkaa kuin panssari niin se tuntuu hyvältä. Ihonmyötäisiin housuihin pitää vähän totutella kun olen tottunut säkkiin pukeutumaan, mutta toisaalta housut istuvat tukevasti ja tuntuvat varsin miellyttäviltä. Nahka ei lepata ja pitää tuulen erinomaisesti, mutta on toisaalta (ainakin uutuuttaan vähän jäykkä). Tekstiilipuku alkoi kuluneena tuntumaan vähän rimpulalata, vaikka kyllä se uutena oli ihan jees.

Minä petyin tekstiilipuvun lyhytikäisyyteen ja toivon, että nahkapuku osoittautuu kestävämmäksi ja palvelee minua monta vuotta kunhan rasvailen ja hoidan sitä hyvin. Se jää nyt kuitenkin nähtäväksi. Nyt aluksi vähän ujostuttaa kulkea tuossa nahkapuvussa kun se on näyttävämpi ja pelottaa, että ihmiset luulevat minun keekoilevan sen kanssa. Pidin tekstiilipuven neutraaliudesta ja sen kanssa ei ollut epäselvää mikä on puvun funktio. Toivon, että tämä puku nopeasti kuluisi uutuuden kiillostaan pois, että se alkaisi näyttämään oikeasti ajopuvulta eikä siltä, että keski-ikäinen läski yrittää näyttää makeelta. Ajattelin, että kehitän jonkin tarkoituksellisen tyylirikon, jonka avulla säilytän itsekunnioitukseni siihen saakka, että totun kulkemaan tässä.

Ihan hyvät ensifiilikset uuden puvun kanssa kuitenkin on ja jos ei muuta, niin ainakin tämä oli halvempi kuin tekstiilipuvut.

0

330

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Huomenna teen sen

        Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
        Ikävä
        78
        3168
      2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

        Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
        Maailman menoa
        200
        1962
      3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

        Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
        Suomalaiset julkkikset
        25
        1821
      4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

        Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
        Kotimaiset julkkisjuorut
        27
        1518
      5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

        Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
        Ikävä
        166
        1375
      6. Miten nyt sanoisin

        tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
        Ikävä
        88
        1365
      7. Susta on tullut

        Ihana nainen. ❤️
        Ikävä
        52
        1089
      8. Mistä vuodesta

        lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
        Ikävä
        97
        1008
      9. Tämä ei voi jatkua

        Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
        Ikävä
        55
        834
      10. Voitko vain unohtaa

        Minut. En ole sinun arvoisesi
        Ikävä
        59
        830
      Aihe