Riimma-sana saamen kielessä - mitä tarkoittaa?

kyselijä vain

Pohjoisesta löytyy useita paikannimiä joissa sana Riimma, google-kartan mukaan ainakin, mitä se mahtaa tarkoittaa? Esim. Enontekiöltä ja Kautokeinosta jne. Myös Rommajärvi näkyi olevan, tarkoittaako se sitten taas jotain aivan muuta? :)

7

240

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahhah7

      Ei taida saamelaiset tosiaankaan olla alkuperäisiä Lapin asukkeja kun ei kukaan tiedä mitä nuo nimet tarkoittaa. :D

      • gállá

        Eikös erään teorian mukaan saamelaiset ole vaihtaneet kieltä. Eli alunperin saamelaiset eivät olisi puhuneet suomalaisugrilaista kieltä, vaan olisi tapahtunut kielenvaihdos. Tätä teoriaa tukisi nimenomaan se, että paikannimistöön on jäänyt jäänteitä vanhasta kielestä. En ole lingvisti, joten en sano tähän asiaan mitään.


    • gállá

      Nimellä lienee tekemistä Norjan puolella saamelaisessa mytologiassa esiintyneen Riimagállis -hahmon kanssa, Riima-ukko.

      Suomi24 lienee huono paikka kysellä tämmösten perään. Laita ihmeessä viestiä tutkijoille, jotka ovat perehtyneet paikannimiin. Esim. nykyinen Oulun yliopiston saamen kielen professori Ante Aikio on ainakin perehtynyt paikannimiin: http://cc.oulu.fi/~anaikio/index.html

    • keinottelia

      Saamelaiset tuskin ovat ainoita, jotka eivät välttämättä tiedä mitä jotkut paikannimet tarkoittavat. Itse asun Savossa enkä todellakaan tiedä mistä monet täkäläiset paikannimet, tai edes sukunimet, ovat tulleet.

      Minua kiinnostaisi tietää, että mitä Kautokeino / Guovdageaidnu tarkoittaa. En kuitenkaan kehtaa ottaa yhteyttä yliopiston professoreihin, kai heillä on muitakin kiireitä.

      • en professori

        Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.


      • Anteeksi*
        en professori kirjoitti:

        Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.

        *Guovda=keskus/keskellä


    • mun.

      Minä olen ymmärtänyt, että Guovdageaidnu tarkoittaisi ikään kuin puolitietä, sillä se on kahden tärkeän perinteisen asuinkeskuksen välissä.

      Guovda voi myös muissa yhteyksissä tarkoittaa kosteikkoa :)

      Korjatkaa, jos puhun ihan perättömiä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 184
      2001
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1908
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1588
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      145
      1495
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1204
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1185
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1163
    9. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1128
    10. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1119
    Aihe