Riimma-sana saamen kielessä - mitä tarkoittaa?

kyselijä vain

Pohjoisesta löytyy useita paikannimiä joissa sana Riimma, google-kartan mukaan ainakin, mitä se mahtaa tarkoittaa? Esim. Enontekiöltä ja Kautokeinosta jne. Myös Rommajärvi näkyi olevan, tarkoittaako se sitten taas jotain aivan muuta? :)

7

274

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahhah7

Ei taida saamelaiset tosiaankaan olla alkuperäisiä Lapin asukkeja kun ei kukaan tiedä mitä nuo nimet tarkoittaa. :D

• gállá

Eikös erään teorian mukaan saamelaiset ole vaihtaneet kieltä. Eli alunperin saamelaiset eivät olisi puhuneet suomalaisugrilaista kieltä, vaan olisi tapahtunut kielenvaihdos. Tätä teoriaa tukisi nimenomaan se, että paikannimistöön on jäänyt jäänteitä vanhasta kielestä. En ole lingvisti, joten en sano tähän asiaan mitään.

• gállá

Nimellä lienee tekemistä Norjan puolella saamelaisessa mytologiassa esiintyneen Riimagállis -hahmon kanssa, Riima-ukko.

Suomi24 lienee huono paikka kysellä tämmösten perään. Laita ihmeessä viestiä tutkijoille, jotka ovat perehtyneet paikannimiin. Esim. nykyinen Oulun yliopiston saamen kielen professori Ante Aikio on ainakin perehtynyt paikannimiin: http://cc.oulu.fi/~anaikio/index.html

• keinottelia

Saamelaiset tuskin ovat ainoita, jotka eivät välttämättä tiedä mitä jotkut paikannimet tarkoittavat. Itse asun Savossa enkä todellakaan tiedä mistä monet täkäläiset paikannimet, tai edes sukunimet, ovat tulleet.

Minua kiinnostaisi tietää, että mitä Kautokeino / Guovdageaidnu tarkoittaa. En kuitenkaan kehtaa ottaa yhteyttä yliopiston professoreihin, kai heillä on muitakin kiireitä.

• en professori

Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.

• Anteeksi*
        en professori kirjoitti:

Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.

*Guovda=keskus/keskellä

• mun.

Minä olen ymmärtänyt, että Guovdageaidnu tarkoittaisi ikään kuin puolitietä, sillä se on kahden tärkeän perinteisen asuinkeskuksen välissä.

Guovda voi myös muissa yhteyksissä tarkoittaa kosteikkoa :)

Korjatkaa, jos puhun ihan perättömiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2870
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2525
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2239
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1860
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      390
      1696
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1642
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      309
      1548
    9. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe