Riimma-sana saamen kielessä - mitä tarkoittaa?

kyselijä vain

Pohjoisesta löytyy useita paikannimiä joissa sana Riimma, google-kartan mukaan ainakin, mitä se mahtaa tarkoittaa? Esim. Enontekiöltä ja Kautokeinosta jne. Myös Rommajärvi näkyi olevan, tarkoittaako se sitten taas jotain aivan muuta? :)

7

332

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahhah7

Ei taida saamelaiset tosiaankaan olla alkuperäisiä Lapin asukkeja kun ei kukaan tiedä mitä nuo nimet tarkoittaa. :D

• gállá

Eikös erään teorian mukaan saamelaiset ole vaihtaneet kieltä. Eli alunperin saamelaiset eivät olisi puhuneet suomalaisugrilaista kieltä, vaan olisi tapahtunut kielenvaihdos. Tätä teoriaa tukisi nimenomaan se, että paikannimistöön on jäänyt jäänteitä vanhasta kielestä. En ole lingvisti, joten en sano tähän asiaan mitään.

• gállá

Nimellä lienee tekemistä Norjan puolella saamelaisessa mytologiassa esiintyneen Riimagállis -hahmon kanssa, Riima-ukko.

Suomi24 lienee huono paikka kysellä tämmösten perään. Laita ihmeessä viestiä tutkijoille, jotka ovat perehtyneet paikannimiin. Esim. nykyinen Oulun yliopiston saamen kielen professori Ante Aikio on ainakin perehtynyt paikannimiin: http://cc.oulu.fi/~anaikio/index.html

• keinottelia

Saamelaiset tuskin ovat ainoita, jotka eivät välttämättä tiedä mitä jotkut paikannimet tarkoittavat. Itse asun Savossa enkä todellakaan tiedä mistä monet täkäläiset paikannimet, tai edes sukunimet, ovat tulleet.

Minua kiinnostaisi tietää, että mitä Kautokeino / Guovdageaidnu tarkoittaa. En kuitenkaan kehtaa ottaa yhteyttä yliopiston professoreihin, kai heillä on muitakin kiireitä.

• en professori

Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.

• Anteeksi*
        en professori kirjoitti:

Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.

*Guovda=keskus/keskellä

• mun.

Minä olen ymmärtänyt, että Guovdageaidnu tarkoittaisi ikään kuin puolitietä, sillä se on kahden tärkeän perinteisen asuinkeskuksen välissä.

Guovda voi myös muissa yhteyksissä tarkoittaa kosteikkoa :)

Korjatkaa, jos puhun ihan perättömiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      2998
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2884
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2703
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2568
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2468
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2460
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2231
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2138
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2038
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2032
    Aihe