Pohjoisesta löytyy useita paikannimiä joissa sana Riimma, google-kartan mukaan ainakin, mitä se mahtaa tarkoittaa? Esim. Enontekiöltä ja Kautokeinosta jne. Myös Rommajärvi näkyi olevan, tarkoittaako se sitten taas jotain aivan muuta? :)
Riimma-sana saamen kielessä - mitä tarkoittaa?
7
383
Vastaukset
- hahhah7
Ei taida saamelaiset tosiaankaan olla alkuperäisiä Lapin asukkeja kun ei kukaan tiedä mitä nuo nimet tarkoittaa. :D
- gállá
Eikös erään teorian mukaan saamelaiset ole vaihtaneet kieltä. Eli alunperin saamelaiset eivät olisi puhuneet suomalaisugrilaista kieltä, vaan olisi tapahtunut kielenvaihdos. Tätä teoriaa tukisi nimenomaan se, että paikannimistöön on jäänyt jäänteitä vanhasta kielestä. En ole lingvisti, joten en sano tähän asiaan mitään.
- gállá
Nimellä lienee tekemistä Norjan puolella saamelaisessa mytologiassa esiintyneen Riimagállis -hahmon kanssa, Riima-ukko.
Suomi24 lienee huono paikka kysellä tämmösten perään. Laita ihmeessä viestiä tutkijoille, jotka ovat perehtyneet paikannimiin. Esim. nykyinen Oulun yliopiston saamen kielen professori Ante Aikio on ainakin perehtynyt paikannimiin: http://cc.oulu.fi/~anaikio/index.html - keinottelia
Saamelaiset tuskin ovat ainoita, jotka eivät välttämättä tiedä mitä jotkut paikannimet tarkoittavat. Itse asun Savossa enkä todellakaan tiedä mistä monet täkäläiset paikannimet, tai edes sukunimet, ovat tulleet.
Minua kiinnostaisi tietää, että mitä Kautokeino / Guovdageaidnu tarkoittaa. En kuitenkaan kehtaa ottaa yhteyttä yliopiston professoreihin, kai heillä on muitakin kiireitä.- en professori
Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.
- Anteeksi*
en professori kirjoitti:
Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.
*Guovda=keskus/keskellä
- mun.
Minä olen ymmärtänyt, että Guovdageaidnu tarkoittaisi ikään kuin puolitietä, sillä se on kahden tärkeän perinteisen asuinkeskuksen välissä.
Guovda voi myös muissa yhteyksissä tarkoittaa kosteikkoa :)
Korjatkaa, jos puhun ihan perättömiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.992200Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n502155Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501865Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751380- 931349
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311130Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men621113- 68979
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285930