Riimma-sana saamen kielessä - mitä tarkoittaa?

kyselijä vain

Pohjoisesta löytyy useita paikannimiä joissa sana Riimma, google-kartan mukaan ainakin, mitä se mahtaa tarkoittaa? Esim. Enontekiöltä ja Kautokeinosta jne. Myös Rommajärvi näkyi olevan, tarkoittaako se sitten taas jotain aivan muuta? :)

7

371

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hahhah7

Ei taida saamelaiset tosiaankaan olla alkuperäisiä Lapin asukkeja kun ei kukaan tiedä mitä nuo nimet tarkoittaa. :D

• gállá

Eikös erään teorian mukaan saamelaiset ole vaihtaneet kieltä. Eli alunperin saamelaiset eivät olisi puhuneet suomalaisugrilaista kieltä, vaan olisi tapahtunut kielenvaihdos. Tätä teoriaa tukisi nimenomaan se, että paikannimistöön on jäänyt jäänteitä vanhasta kielestä. En ole lingvisti, joten en sano tähän asiaan mitään.

• gállá

Nimellä lienee tekemistä Norjan puolella saamelaisessa mytologiassa esiintyneen Riimagállis -hahmon kanssa, Riima-ukko.

Suomi24 lienee huono paikka kysellä tämmösten perään. Laita ihmeessä viestiä tutkijoille, jotka ovat perehtyneet paikannimiin. Esim. nykyinen Oulun yliopiston saamen kielen professori Ante Aikio on ainakin perehtynyt paikannimiin: http://cc.oulu.fi/~anaikio/index.html

• keinottelia

Saamelaiset tuskin ovat ainoita, jotka eivät välttämättä tiedä mitä jotkut paikannimet tarkoittavat. Itse asun Savossa enkä todellakaan tiedä mistä monet täkäläiset paikannimet, tai edes sukunimet, ovat tulleet.

Minua kiinnostaisi tietää, että mitä Kautokeino / Guovdageaidnu tarkoittaa. En kuitenkaan kehtaa ottaa yhteyttä yliopiston professoreihin, kai heillä on muitakin kiireitä.

• en professori

Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.

• Anteeksi*
        en professori kirjoitti:

Guovga=keskus, geaidnu=tie,polku. Savossakin on saamelaisperäisiä paikannimiä.

*Guovda=keskus/keskellä

• mun.

Minä olen ymmärtänyt, että Guovdageaidnu tarkoittaisi ikään kuin puolitietä, sillä se on kahden tärkeän perinteisen asuinkeskuksen välissä.

Guovda voi myös muissa yhteyksissä tarkoittaa kosteikkoa :)

Korjatkaa, jos puhun ihan perättömiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      194
      8876
    2. rakastan jotakin

en uskalla sanoa sitä täällä ääneen
      Ikävä
      11
      4718
    3. Vedonlyöntiä .

Olen valmis lyömään ison vedon , että homma kaatuu . Jos kerta Sivonen ei lähde mukaan , niin ei tuoho usko kukaan muuka
      Ähtäri
      52
      3740
    4. Mikä on pahinta, mitä kaivatullesi

pelkäät tapahtuvan? Jos kuolemaa, vakavia sairauksia yms. ei lasketa?
      Ikävä
      104
      3106
    5. Turvaan tulleet lähettävät omia lapsiaan vaaraan - hullua

MOT-ohjelman jakso ”Loma vaihtui kahleisiin” kertoi, kuinka Suomessa ja muualla Euroopassa asuvat somaliperheet lähettäv
      Maailman menoa
      95
      2752
    6. Hei Antti. Minähän varoitin jo 2 v sitten, ettei sinusta tule pääministeriä, vaikka kuinka

voittaisit vaalit. Vasurit ovat aina puukottaneet toisiaan selkään, eivät koskaan edestäpäin. Marinistit varsinkin IL t
      6
      2528
    7. Uusnatsien ilkivalta Joensuussa jatkuu.

Saavat mellastaa persujen suojissa miten haluavat. Särkevät ja tuhoavat toisten omaisuutta, tähän on johtanut persujen m
      Joensuu
      12
      1878
    8. Minkä tunteen tunnet

juuri nyt? ap kiitollisuuden.
      Tunteet
      44
      1485
    9. Golffarit kehityksen jarruna

Nyt kun yritetään saada kivitippua toimimaan niin golffarit iskee puukolla selkään joka asiassa. Majoituspalveluja maino
      Lappajärvi
      13
      1429
    10. Minkä kouluarvosanan (4-10) annat Thank God, sä tulit! sarjalle?

Katsoitko Thank God, sä tulit!? Uusi viihdeohjelma ei ollut kaikkien makuun, mutta jotkut tykkäsivät. Minkä kouluarvos
      Tv-sarjat
      68
      1322
    Aihe