Kuten kaikki tiedämme, sumuvaloja saa käyttää vain vaikeiden sääolosuhteiden vallitessa. Siis niin vaikeiden, että nopeutta on alennettava selvästi tuonne 30-50 km/t. Sumuvalojen kantomatka on vain n. 25 metriä. Hyvän näkyvyyden vallitessa
sumuvalot häikäisevät vastaantulijaa eikä auta yhtään niiden käyttäjää normaali ajonopeuksissa(80 km/t.).
Ainoa toimiva tapa välttyä häikäisyltä, on kytkeä päälle omat kaukovalot riittävän aikaisin ennen kohtaamista. 1-2 sekuntia tuntuu sopivalta. Voitte kokeilla vapaasti.
Tieliikennelaissa pitäisi kieltää sumuvalojen käyttö nopeuksissa yli 60 kmt.
Tällöin valvontakin olisi helpompaa.
sumuvalojen oikea käyttö
6
284
Vastaukset
- töppöhönö
Neropatti. Eikö voitais samalla kieltää pimeällä ajaminen niin ei toisen valot häikäise. Enenpi ne korollan väärin suunnatut lähivalot mistä toinen paistaa suoraan silmään ja toinen ei edes toimi häikäisee kuin oikeen suunnatut sumuvalot. Ainakin minulle autokoulussa opetettiin että pitää katsoa valojen ohi eikä suoraan valoihin. Kyllä se kokemus tuo varmuutta sinne liikenteesenkin
- marko m
mä käytän sumareita törkiästi väärin ja jos virkavalla on siihen sanomista keskustelkoot mun kans saavat kuulla kunniansa
- Hella Lightning
Olet oikeassa. Moni ei vain ymmärrä kertomaasi faktaa vaan kuvittelevat sen sumuvalojen auton keulan eteen luoman lyhyen valokiilan auttavan näkemistä mutta se tekee juuri päinvastoin,eteenkin kauas näkeminen heikkenee koska silmä tarkentaa näkemistään siihen kirkaimpaan kohtaan tietä eli siihen auton eteen. Tästä asiasta on tälläkin palstalla kiistelty lukemattomissa ketjuissa eikä loppua näy. Samanlainen ikuisuus kiistanaihe on nastat vs. kitkat. Loputonta vääntöä. Valojen kohdalla moni kuvittelee että enempi parempi mutta niin se vain ei ole eteenkään sumuvalojen kohdalla. Sankassa sumussa ja lumipyryssä sumarit ovat paikallaan mutta normaalissa pimeässä ajaessa sumuvalot heikentävät kauas näkemistä ja eteenkin raskaankaluston kuljettajien tulisi tämä ymmärtää,he kun ovat sumuvalojen suurin väärinkäyttäjäryhmä.
- lnsdjsdölvj
väärin niin VÄÄRIN!!!
ryssät on suurin sumuvalojen väärin käyttäjäryhmä. ne palaa päivälläkin ja ihan aina. - marchal8
Parkkivaloilla ku ajas kaikki ni kyllä hämäränäkö paranis, mut sit alkas itku kun joillain ledparkit ja ne häikäisee !!!!
- sumuvaloja
Ei tarvitse missään.
Ne vie vaan huomion lähelle.
vaikka pitäs eteenpäin katella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olit niin lähellä
Taas söpis olit siinä ihan käden etäisyydellä❤️ Jos sinä ja minä olisimme olleet kahden, olisin hypännyt sun kaulaan. Sa1204979Kun me näemme taas
Siihen on viikkoja, korkeintaan kuukausia. Jännite välillemme vetää meidät ennemmin tai myöhemmin toistemme läheisyyteen322741- 342539
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺282173- 1191580
Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭191408En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä91267Tänään oli
Noiiiiin 🤏 vähällä ettei tapahtunut jotain mieletöntä. Valitettavasti olosuhteet esti. Odota hetki vielä 😘351133Ukrainan häviö pitää tunnistaa ja tunnustaa
Venäjä ei ole vain maa, jolla on suuri hyvin koulutettu ja varusteltu armeija, joka on osoittanut tehokkuutensa Ukraina2101104- 811059