Oikeasti. Mikä siinä polttamisessa ja alkoholin juomisessa on? Saako se teidät tuntemaan jotenkin aikuisemmilta? Itse olen Facebookissa nähnyt aivan liikaa kuvia 12-16v nuoria tupakki suussa ja kalja kädessä. Itse olen 19v enkä polta ja juon alholia harvoin. Ilalla kun lenkitän koirani klo kahdeksan maissa, näen puistossa paljon nuoria polttamassa ja juomassa. Ja pikkuveljelle (13v) ollaan kuulemma koulussa tarjottu tupakkia ja pyydetty bileisiin, mutta onneksi hän on järkevä ja kieltäytynyt. Mutta jälkeenpäin on haukuttu nössöksi ja vaikka miksi. Tuntuu että nämä päihde sekoilut aloitetaan yhä nuorempana. Ja muutenkin nuoriso menossa huonompaan suuntaan, ainakin verrattuna minun ylä-aste aikoihin.
Miksi monet alle 16v nuoret polttavat ja juovat alkoholia?
77
1960
Vastaukset
- Justin Bieber
enpä tiijä ku ei oo kokemusta.
- Jaana
Olen pahoillani parista kirjoitusvirheestä, mutta olen väsynyt koska tänään oli hyvin aikainen herätys.
- ;)
Samaa mieltä! Oon 14v. ja mulle on tarjottu tuppakkaa, mut oon sanonu EI. En oo koskaa maistannu mitää semmost:)
koska ne haluu näyttää kovilta siinä kuitenkaan onnistumatta :)
- Tyttö17
Haluaisin sanoa jotain tähän oletukseen, että nuoret käyttävät päihteitä ryhmäpaineen alla ja ollakseen "kovia". Ei ainakaan mulla pidä paikkansa. Meidän kaveripiiri tukee ja kannustaa niitä jotka ei polta ja juo. Tai jos joku joka ei polta mutta juo pyytää kännissä tupakkaa ei kyllä varmasti anneta.
Mullakin on taustalla asioita joiden takia olen ajautunut päihteisiin. Joten tollanen yleistäminen typeristä koviis nuorista satuttaa.
Kiitos ka hei - tyttökans
Tyttö17 kirjoitti:
Haluaisin sanoa jotain tähän oletukseen, että nuoret käyttävät päihteitä ryhmäpaineen alla ja ollakseen "kovia". Ei ainakaan mulla pidä paikkansa. Meidän kaveripiiri tukee ja kannustaa niitä jotka ei polta ja juo. Tai jos joku joka ei polta mutta juo pyytää kännissä tupakkaa ei kyllä varmasti anneta.
Mullakin on taustalla asioita joiden takia olen ajautunut päihteisiin. Joten tollanen yleistäminen typeristä koviis nuorista satuttaa.
Kiitos ka heiTotta!
- 19+6
Kännissä on kiva olla ja tupakkia pitää polttaa koska muutkin. Itsehän en polta paitsi juurikin kännissä tai muuten vaan seuraksi, jos tarjotaan. Teinivuosien ryyppyreissutkin ovat itselläni sormilla laskettavissa ja nykyään olen täysi-ikäinen. Vaikka kännissä on ihan kivaa, en ole koskaan kokenut tarpeelliseksi ottaa ryyppäystä tavaksi, saati sitten ruveta polttamaan vakituisesti.
- 19+13
Ja lisätään tuohon vielä se, että kyseessä ei todellakaan ole mikään nykyajan ilmiö, vaan nuoriso on harrastanut tuota iät ja ajat.
- 8lk Poju sdcard
19+13 kirjoitti:
Ja lisätään tuohon vielä se, että kyseessä ei todellakaan ole mikään nykyajan ilmiö, vaan nuoriso on harrastanut tuota iät ja ajat.
vittu ku pyöräilin kotii koulust neljän kaverin kaa nii vitun koviksia on ku pölli mutsilt pari röökii ja vetää sitä vuorotellen.
itse en polta - -.-
massassa kulkijat -.-''
- paskapaavo
Koska alkoholi ja tupakka on niinq cool. Ja se kemikaali paska ei ole "tupakkaa".
- ha
tosi coolia pilata terveytensä ja haista paskalle...
- päihteet on cool
Humalassa on kiva olla ja myös tupakointi on kivaa. molemmat on cool.
- -.-
toinen massassa kulkija (jolla ei oo muuta tekemistä)
- apinoiden_aapinen
Ooksää tosissas?! Tupakointi on kivaa? Mikä helvetti sua vaivaa?!!?
- 8uy7ikyu7
Minua vähän kaduttaa etten mennyt niihin bileisiin koskaan. Ois sieltä uusia tuttavuuksia tullu, toista kuin koulun vähän kireä ilmapiiri. Ja niissä vaan juodaan, yhteiskunnan muuttaminen yksin on aika vaikeeta.
Kai päihteet lisää itsetuntoa, kovaa aikuiset muka tekee sitä. Spurgua tiellä voidaan silti haukkua. Eräänlaista valtaa, kapinaa vanhempien tahdosta piittaamattomuutta. - UrFuckinNightmare
No vittuako se teitä liikuttaa jos juo ja polttaa? Mitä te siinä menetätte? Miksei sais?
Ihan samanlai nelkyt vuotta sitte nuoret käytti päihteitä. Ehkä jopa enemmän ku ei riskeistä tiietty niinku nykyää. Toisaalta taas nyt ku se on vielä kielletympää, se on 'jännempää'. Ja tenut tahtoo kapinoida, olla cool tai mukaan piireihin. Typerää, mut kuuluu ikään. Ei se niin ihmeellistä oo.
Ite peruskoulun vikal ja oon iät ja ajat juonu niinku järki kädes - pari kaljaa tai siduu frendejen kaa muun illanvieton mukana ja muutaman kerran vetäny kännit joko huvin vuoksi tai vitutukseen. Tupaakkaa polttanu satunnaisesti vähintään yhtä kauan - savut voinu ottaa joltaki välist tai toisinaa yhen röökin sinne tänne. Pikkupössyttelyki on vaan rentouttavaa sillon tällön. Ja tiiän oikeen hyvin kaikki riskit, joten ei tarvi tulla valistamaan, mutta kaikki me kuollaan kumminki ja mä ainaki haluun elää tän lyhyen ajan itelle mieleisellä tavalla. Tiiä vaikka jäisin huomenna auton alle. Mun puolesta eläkää te muut omalla tyylillänne - ei suoraan suomeksi sanottuna kiinnosta paljon paskaakaan -, mutta jättäkää ihmeessä muiden elämät rauhaan ja keskittykää omaanne. Se on yhtä ainutlaatunen meillä kaikilla.- I'll live 4ever
"kaikki me kuollaan kumminki" Tiset vähän aiksemmi, kuin toiset ;)
- UrFuckinNightmare
I'll live 4ever kirjoitti:
Hyvä huomio. Onneks systan ei tarvinu ees kymmentä vuotta katella tätä paskaa maailmaa. :)
- ...
Kovis vai :D
- blaaaaaaaaaaaargh
UrFuckinNightmare kirjoitti:
Hyvä huomio. Onneks systan ei tarvinu ees kymmentä vuotta katella tätä paskaa maailmaa. :)
ahhhahaha, oikeestikko? jos mä tupakkaa ja viinaa välttelemällä vältyn tulemasta sellaseks joka kirjottaa tolla tavalla ja luulee (luultavasti) olevansa joku elämän kovia kouluja käynyt ja elämästä jotakin tietävä, niin JUMALAUTA se ois niiiin sen arvosta.
- dfjukilöpäåölkjhbgf
Kyllä kaikkien ryyppäämiset ja tupakoinnit vaikuttaa kaikkiin.
1. Ilmaan tulee ylimääräsiä saasteita tupakan savusta.
2. Sitteku tupakoijat tai alkoholisoituneet joutuu sairaalaa nii kysytään enempi veroja ja kukaha ne maksaa? Teiät saajaa piettyä elosa letkujen avulla. Siihen lisäksi kuntoutukset ym. Ei oo halapaa.
3. Ku jotku riehuu kännissä työllisestään poliiseja joitten palkka tullee valtiolta. Tämä tarkoittaa veroja. Sitten ku joku känniääliö ajjaa jonku päältä humalassa. Valtio maksaa tämän kyseisen päältä ajetun sairaala kulut. Joka tarkoittaa verotusta. Sitte tämä rattijuoppo joutuu vankilaan. Vankiloita ylläpidetään valtion rahoituksilla. Tämä tarkoittaa lisää verotusta.
Itse en polta enkä tupakoi, koska haluan elää tämän elämän mielekkäällä tavalla ja myös kuolla mielekkäällä tavalla. Ja sen eteen teen sen mitä voin. Eli elän terveellisesti. Ei kuulosta houkuttelevalta elää muutama vuosi sairastaen keuhkoahtaumaa tai vaikka keuhkosyöpää tai sen sellasta. - asopdk
dfjukilöpäåölkjhbgf kirjoitti:
Kyllä kaikkien ryyppäämiset ja tupakoinnit vaikuttaa kaikkiin.
1. Ilmaan tulee ylimääräsiä saasteita tupakan savusta.
2. Sitteku tupakoijat tai alkoholisoituneet joutuu sairaalaa nii kysytään enempi veroja ja kukaha ne maksaa? Teiät saajaa piettyä elosa letkujen avulla. Siihen lisäksi kuntoutukset ym. Ei oo halapaa.
3. Ku jotku riehuu kännissä työllisestään poliiseja joitten palkka tullee valtiolta. Tämä tarkoittaa veroja. Sitten ku joku känniääliö ajjaa jonku päältä humalassa. Valtio maksaa tämän kyseisen päältä ajetun sairaala kulut. Joka tarkoittaa verotusta. Sitte tämä rattijuoppo joutuu vankilaan. Vankiloita ylläpidetään valtion rahoituksilla. Tämä tarkoittaa lisää verotusta.
Itse en polta enkä tupakoi, koska haluan elää tämän elämän mielekkäällä tavalla ja myös kuolla mielekkäällä tavalla. Ja sen eteen teen sen mitä voin. Eli elän terveellisesti. Ei kuulosta houkuttelevalta elää muutama vuosi sairastaen keuhkoahtaumaa tai vaikka keuhkosyöpää tai sen sellasta."2. Sitteku tupakoijat tai alkoholisoituneet joutuu sairaalaa nii kysytään enempi veroja ja kukaha ne maksaa? Teiät saajaa piettyä elosa letkujen avulla. Siihen lisäksi kuntoutukset ym. Ei oo halapaa."
Mitähän luulet paljonko tupakasta tai alkoholista kiskotaan veroja? eli vastaus kysymykseesi: tupakoitsijat ne maksaa. ohhoh koko viestistäsi katosi nyt pohja tai oikeastaan koko sisältö, vituttaako? - dfjukilöpäåölkjhbgf
asopdk kirjoitti:
"2. Sitteku tupakoijat tai alkoholisoituneet joutuu sairaalaa nii kysytään enempi veroja ja kukaha ne maksaa? Teiät saajaa piettyä elosa letkujen avulla. Siihen lisäksi kuntoutukset ym. Ei oo halapaa."
Mitähän luulet paljonko tupakasta tai alkoholista kiskotaan veroja? eli vastaus kysymykseesi: tupakoitsijat ne maksaa. ohhoh koko viestistäsi katosi nyt pohja tai oikeastaan koko sisältö, vituttaako?Siteerasit vain yhtä kohtaa. Viestistäni ei kadonnut pohjaa tai sisältöä. Ja ei, minua ei vituta. Voisin toisaalta kysyä samaa sinulta. :)
- oona9
No onhan se kivaa ku lähtee kävelee koulusta pois ja siinä edessä on joku porukka joka polttaa. Sitku kävelee ohi nii kivat savut tulee :)
- tupakointiparasta
I'll live 4ever kirjoitti:
Mun ukki on polttanut pikkulapsesta asti ja on nyt 94. Että kyllä siinä iässä tajuu että ei muutenkaan jaksais elää. Tupakointi on ihan normaalia täsä iässä.
- Sugar
Miksi jotkut välittää niin paljon jos joku polttaa röökiä tai on välillä kännissä. Se on jokaisen oma asia, mitä tekee.
Tupakka on hyvää, ja on kännissä on mukava päästää vähän irti arjesta ja muista murheista. Silloin unohtaa kaikki negatiiviset ajatukset ja pitää vain hauskaa. Ei kuitenkaan ole mitään järkeä juoda monta kertaa viikossa.
Kyllä minä ainakin olen tutustunut moniin uusiin ihmisiin ja luonut uusia ystävyys ja kaverisuhteita tupakoinnin kauttakin. Toki on niitä muutenkin solmittu, mutta tupakka yhdistää ehkä vähän ihmisiä.
Ei se tupakka tai juominen ketään kovemmaksi tee. Tupakka on minulle ainakin yksi sellainen pieni tauko arjesta, kun polttaa sen. Kaipa se minullakin alkoi hieman kapinointia, ja on vieläkin. En aio kuitenkaan lopettaa, en näe siinä mitään järkeä.
Älkää valittako jos muut polttavat, se on oma oikeasti sinun oma elämäsi, eikä kukaan saa päättää, miten sinä sen aiot elää. Tee omat päätöksesi,äläkä valita muiden päätöksistä.
Minä olen ainakin ihan tyytyväinen elämääni näin. Olen tyttö, ja 15. Enkä jaksa välittää mitä muut välittävät.- Totta on
Viimeistään siinä vaiheessa lopetat tupakoinnin kuin äidiksi haluat
- 56757567567
Totta on kirjoitti:
Viimeistään siinä vaiheessa lopetat tupakoinnin kuin äidiksi haluat
''Miksi jotkut välittää niin paljon jos joku polttaa röökiä tai on välillä kännissä. Se on jokaisen oma asia, mitä tekee.''
aika paksua tekstiä joltain viistoistavuotiaalta. - Ei ei ei
56757567567 kirjoitti:
''Miksi jotkut välittää niin paljon jos joku polttaa röökiä tai on välillä kännissä. Se on jokaisen oma asia, mitä tekee.''
aika paksua tekstiä joltain viistoistavuotiaalta.Ei tossa oo käytetty tekstin muokkausta ym.
- Elämä on parasta...
Ei muuten ole oma asia. Saako toisen hengen vaarantaa millään muulla kuin tupakalla laillisesti? Harvemmin. Moni astmaatikko saa tupakansavusta pahoja oireita, hajusteallergiselle voi pelkkä tupakan haju polttelun jälkeen olla vaikea paikka ja itse migreenikkona saan yleensä jonkinasteisen kohtauksen jos sullotaan samaan luokkaan tupakalta haisevien ihmisten kanssa.
Migreeniä voisi väittää ei-tappavaksi sairaudeksi, mutta koska se iskee nopeasti, joskus viiveellä ja saattaa aiheuttaa vakavaa toimintakyvyttömyyttä hetkellisesti, en väittäisi sitä mitenkään turvalliseksi. Entä jos koulun oven tukkivat tupakoitsijat aiheuttaisivat minulle kohtauksen, joka iskisi viisi minuuttia myöhemmin Tuusulanväylällä, 80km/h? Jos menee näkö, puhe- ja liikuntakyky sopivissa olosuhteissa, niin kyllä silloin on henki pois. Onneksi en saa tupakasta näin vakavia oireita, mutta on ihmisiä jotka saavat. Pitäisikö heidän linnoittautua johonkin bunkkeriin, jotta sinulla ja kavereillasi voisi olla hetken ajan kivaa?
En nyt kuitenkaan hyökkää vain tupakkaa vastaan, sillä tämän palopuheen päätteeksi vetoaisin ihmisiin, että eivät käyttäisi koulussa hajuvesiä ja toisi pahanhajuisia kahvejaan muutenkin pieniin ja vähähapekkaisiin luokkiin. Suihkussa voi käydä jos pahalta haisee ja vesi on se oikea janojuoma (varsinkin kun useimmissa kouluissa luokissa ei edes saa syödä tai juoda).
Muutenkin on omituista, ettei hauskaa osata enää pitää ilman päihteitä. Eläissäni en ole ehtoollisviiniä suurempaa alkoholiannosta nauttinut, ja kivaa on ollut silti. Eikä edes tule krapulaa, puhumattakaan että ei muistaisi mitä tuli tehtyä kun oli niin humalassa. - -.-
"Niin kauan kuin pystyy pitämään hauskaa ilman alkoholia ja tupakkaa, niiin parempi vaan" jollain tais hauskuus loppuu :DDDD
- Elämä on parasta...
-.- kirjoitti:
"Niin kauan kuin pystyy pitämään hauskaa ilman alkoholia ja tupakkaa, niiin parempi vaan" jollain tais hauskuus loppuu :DDDD
Jaa no mulla on kyllä hauskaa, eläissäni en edelleenkään oo juonu tai polttanu. Riittää sitä rahaakin hauskanpitoon enemmän kun ei päihteisiin niitä käytä.
- Absolutisti
olen
- Justin Bieber
en polta, en juo, vaikka olen 18
- lslsls
Justin Bieber kirjoitti:
en polta, en juo, vaikka olen 18
Hyvä
- lallalalalalalala
koska ne on tyhmiä
ite oon vaan kerran juonut alkoholia ja oon 16v (join silloin vain 3 isoa siideriä, eli en ole kunnolla ollut kännissä ja senkin tein luvalla kotona) - Ujala
Mä ikin pystyis ajatela tupakan poltoo saatika kännäämistä! Mua oksettaa jo pelkä röökin haju!
- Ei trolli
Mä poltan joskus, ja se on yleinen puheenaihe. Faces tyypit pistää koko aja viestiä: Poltatsä? Tai jotai muuta vastaavaa. Osa haukkuu seinällä. Ja se on perseestä, koska en polta enää. Juon joskus alkoholua, jos ottaa aivoon. Koulun jälkeen, ja toivon et kukaa ei näe!
- Vitun absolutistitxd
Ite sanon et jos et oo kokeillu nii älä tuomitse!
Mä juon joskus kavereitte kans, mutten polta..Juominenki on vaa kivaa:D ja kivaaha siitä tekee se humala ja hyvä fiilis:) - 16v
Poltan tupakkia siksi että se rentouttaa ja auttaa vitutukseen, ja se on hyvää ajanvietettä. En siis siksi, että olisin kova poika, ja en tosiaankaan polta kaikkien edessä. Häpeän omaa tupakointia. Alkoholi rentouttaa ja auttaa vitutukseen ja sen käyttäminen on mukavaa. Seems legit.
- -.-
"se rentouttaa ja auttaa vitutukseen, ja se on hyvää ajanvietettä. "
ja ikää oli? :D
- metallicaforever
oon 17v en polta mutta juon harvoin. koulussa ollaan tarjottu tupakkaa mutta oon kieltäytyny aina eikä ne oo sanonu siihe mitää.mua musiikin kuuntelu vähäntää vitutusta ja rentouttaa :D. alkoholi auttaa vitutukseen mutta ei aina. en oo koskaa maistanu tupakkaa enkä rupee polttaa koskaa.
- ...
Kaikki sanoo kieltäytyneensä mutta juo ja polttaa silti. ei ole olemassa absolutistia ja enemmän ne aikuisen ryyppää.
- jokuheebo2
... kirjoitti:
Kaikki sanoo kieltäytyneensä mutta juo ja polttaa silti. ei ole olemassa absolutistia ja enemmän ne aikuisen ryyppää.
... sä et tiedä mistään mitään joten Haaaista iso paksa
- ...
jokuheebo2 kirjoitti:
... sä et tiedä mistään mitään joten Haaaista iso paksa
Pakko ku sieltä tuulee
- jokuheebo2
... kirjoitti:
Pakko ku sieltä tuulee
joo meiän lähellä on navetta ni tulee varmaa sielt.
- ...
jokuheebo2 kirjoitti:
joo meiän lähellä on navetta ni tulee varmaa sielt.
Jaa teidän talo on navetta ja sieltä tulee
- jokuheebo2
... kirjoitti:
Jaa teidän talo on navetta ja sieltä tulee
ilmoitan poliisille laittomasta tarkkailusta. äläkä luulekkaa et saat mun rahat pitää piilottaa uuesta prkl
- xD21_____^^^^^^^^^^F
No onneksi se sun veljes sentään kieltäyty menemättä sinne bileisiin mutta ei se tupakka oo mitää terveellistäkää eli kannattas lopettaa se tupakan polttaminen mut on se alkoholi on kanssa isompien juomaa joten siitä tulikin yks tarina mieleen mun pojasta...Kerran kun tulin töistä seittemältä aaumulla nii otin vähän alkoholia ja mun poika heräs silloin ja sit se kerto ilta päivällä äitipuolelleen että arvaa mitä iskä joi taas aamulla KARHU juomaa xD xD xD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!..................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. MÄ MELKEE KUOLIN NAURUU SILLO xDDDD.
- päihteetönnnn
Nehän ne nössöjä vasta onki jotka ei uskalla kieltäytyä tupakasta yms... Ite En polta enkä juo.
- Btw...
Mikäs muuten tekee sitten niistä 16-17 vuotiaista niin kypsiä, että ne voi juoda ja polttaa? Käsittääkseni se ikäraja on 18v?
- marika96
Itse täytän joulukuussa 16, enkä MISSÄÄN tapauksessa hyväksy polttamista ja juomista (känniin), EDES aikuiselta! en itse aio KOSKAAN poltaa/juoda! en halua pilata elämääni ja elimistöäni sellaisilla myrkyillä!!!!!
Ne jotka polttaa on todella typeriä!
- jm97
no minun mielestä siinä tupakoinnissa ei ole mitään järkeä mutta sitte ku juo (ei mie luiten alle 18v.) niin tulee paljon rennompi olo
- hmm_1
Enpä tiiä ehkä he on vaan tyhmiä ja haluu esittää kovaa ja tietysti kuulua porukkaan, itse aloin juomaan vasta kun täytin 18 ja tietysti polttamaankin vaikka ei tossa tupakassa järkeä ole mutta oma vika kun alotin, nykyään olen 22 v ja juon harvoin mutta poltan usein.
- gas n' mopeds
mä en tee kumpaakaan koska täytyy säästää rahaa mopoon ja bensaan, ne ovat ainoat päihteet mulle.
- täysikä
Mikä raja se KUUSTOISTA on????!!!!
- Tukehdun takianne
Polttakaa jos haluatte mutta älkää saatana tulko mun viereen haisemaan paskalle...
- Tupakka<3
Siiis ei tupakoiminen tai juominen ny niin hirvee asia ole, monet vaan tahtoo kokeilla ja venyttää rajojaan (minä mukaan lukien, poltin ensimmäisen kerran 13v ja sen jälkeen silloin tällöin, yleensä muutaman kerran kuukaudessa, enkä ole siitä mitenkään riippuvainen, se vaan on hauskaa. Ja ihmisten paheksuvat ilmeet ovat niin mahtavia, kun kävelee tupakan kanssa ohi) Juomisesta en niin perusta. Yleensä ihmiset, jotka niin kovin tupakka vastaisia, eivät uskalla kokeilla. Siinä ei ole mitään kovin suurta ja ihmeellistä.
Mutta HUUMEET on vaarallisia, ja niihin ei saisi KOSKAAN sekaantua. Kaikki muu käy, mutta EI huumeita. Ne pilaavat monien ihmisten elämän. - tyttö -99
Koen kyllä ainaki ite viinan lipittelyn ja tupakan polttelun viihteeksi.
- -.-
tv on keksitty :)
- Huolestunu
Vitun mummot luulee kun nuoret polttaa tupakkaa niin esittää kovista
hankkikaa elämä mitä se teillee kuluuu jos joku nuori polttaa???
ei varmaa oo muuta tekemistä ku vahata - tiaasd_
Itse olen kokeillu muutaman kerran vain sen takia koska olen utelias ja haluan kokeilla asioita joissa ei ole mitää järkeä. Kun kokeilin polttamista en pitänyt siitä mutta oli pakko kokeilla uudelleen samoin juomisessa. Ja jos uoret haluavat poltaa niin polttakoot, niiden ongelma, ei aikuisten tarvii aina lastensa ongelmii hoitaa. kun nuoret hommaavat itsensä ongelmii nii se on vaa niiltä pois. :)
- tralala~
Olen 17-v ja itse en polta, enkä juo. Olen polttanut pari tupakkaa elämäni aikana, mutta en enempää. Olen kai vetänyt poskisauhuja niin, että en ole jäänyt koukkuun tai mitään :D
Juominen taas on kokonaan toinen asia. En ikinä ole juonut itseäni humalaan. Suurin syy miksi en juo on se, että perheenjäsen on alkoholisti. Sellaisen katseleminen jotenkin pistää itsensäkin järjestykseen ja laittaa ajattelemaan, että "minusta ei ikinä tule tuollaista". Lisäksi itseäni on pitänyt kurissa se tieto, että tunnen ihmisiä, jotka ovat alkavia alkoholisteja jo 17-vuotiaina. He vitsailevat olevansa ihan juoppuja, mutta se tekee minut surulliseksi, sillä he eivät keksi viikonlopulle muuta tekemistä kuin ryyppäämisen.
Itseäni ei haittaa nuorien juominen, kunhan se ei mene yli ja ole sellaista kadulla humalassa perseilyä tai tule liikaa tavaksi. Odotan kuitenkin tuohon 18-ikävuoteen ennen kuin alan itse edes maistelemaan enempiä.
Fakta on, että tupakka sekä alkoholi ovat molemmat myrkkyä keholle. Alkoholi etenkin nuorille, sillä näiden aivot eivät ole täysin kehittyneet aikuisen tasolle.
Kuitenkin, voin hyväksyä muiden nuorten polttamisen. Ne jotka polttavat ovat kyllä tietoisia haittavaikutuksista ja moni nuori tupakoija haluaisikin lopettaa. Ei siis tarvitse syyllistää ja moralisoida. Kun on koukussa nikotiiniin ja tupakan sosiaaliseen puoleen, niin lopettaminen ei ole helppoa. Eikä kukaan ulkopuolinen voi mitään sen suurempia tehdäkkään jonkun toisen tupakan polton lopettamiseksi.
Humalahakuinen juominen taas ei mielestäni ei ole kannattavaa ja välillä se on jopa tyhmää, sillä alkoholi muuttaa ihmistä toisin kuin tupakka. Silloin tällöin voi juoda hiukan kavereiden kanssa, mutta silloin kun siitä alkaa tulla tapa ja ongelma, niin kannattaa alkaa miettiä mitä on oikein tekemässä.
Asia erikseen on vielä nämä känni-perseilijä-teinit, jotka menee kikatellen porukassa polttamaan koulun taakse ja vetää kännit suurinpiirtein joka viikonloppu. Sellaiset tyypit on perseestä ja näille pitäisi antaa kunnon selkäsauna. - tämä on totta
Oon 14-v tyttö ja saisin kyl alkoholii&tupakkaa jos tarvisin,mut oon päättäny alottaa noi jutut yö clubeilla hyppimisen 18-v :DDDDD
miks muka alle 18-v pitäis polttaa????!!!
eiköhän ne ajat tuu sitte 18-v :D - Poika 15-V
ite juon kaljaa silloin tällöin mutta en polta. onse vaan niin ihanaa olla välillää niin tokkurassa että ei mieti tavallisen mailman murheita. Kaikkea saa kokeilla ja osaa pitääkin kokoeilla mutta mulla on aina ollu muutama semmosta sääntöä mitkä on hyvä pitää ja teidän muittenkin kannattaa ottaa niistä opiksi:
-pitäkää näppinne irti kovemmista aineista ja varsinkin kaikista sellasista aineista jotka aiheuttaa riippuvuutta
-jos joskus ottaa alkoholia niin sitä ei saa ikinä tehdä toisen painostuksesta tai masennukseen
-ensimmäiset (ja mieluiten vaikka kaikki) kokeilut pitää tehdä luotettavien ja tuttujen ihmisten kanssa
-jos sitten päätyy ottamaan vahvempia niin aina pitää olla mukana ainakin yksi täysin selvä ihminen
-kannattaa pysyä kaukana suurista bileistä koska niitä ei jää kuin pahoja juoruja jälkeen ja kiinni jääminen on paljon todennäköisempää - Mietin,tulos oli tää
Tiiätkö,just tossa kaksyt minuuttia sitten saunassa mietin,ja tulin siihen tulokseen,että syynä on
1a: Kaverit
1b: näyttö
2: kokeilunhalu
3: media
(olipaha ny kummasti selitetty,mutta no jaa) - fdghrt
Ne tyypit ovatkin sitä "roskasakkia".
- turkupartyhaardnever
Juu mul on tarjottu tupakkaa ja otin ja ei se yhtee jääny mutta hyvä puoli siinä on et en poltakku ku kerran pari per kuukausi ;))
Juomat maistuu mutv ei joka viikonloppu - Tovarishi
Itse en polta, mutta uskon kyseessä olevan ryhmäpainetta ja riippuvuutta, eikä venäjän kieliset varoitukset purkin kannessa auta asiaan yhtään.
Otetaan käyttöön Australian malli:
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2012/08/15/kuka-muka-ostaisi-tallaisen-tupakka-askin/201235667/12
Jossa kannet on täynnä kuvia terveysvaikutuksista kuten suusyövästä. - Minä
Minulle on opetettu että kaikkea pitää maistaa ja jos tykkää niin sitten ottaa lisää ja jos ei niin voi olla ottamatta toisten. Tällä linjalla oltu aina ja ollaan tulevaisuudessakin.
- Wannabe kovis
Ite oon maistanu tupakkaa 5 kertaa pitkällä aikavälillä ja ostin hiljattain hakijan kautta 3 ykkösolutta. En haluu kännätä, vaan OLUT ON HYVÄÄ!!! :D
- kysyn vaan
Jos se polttaminen ja alkoholin vetäminen on niin coolia, niin miks te sitten piilottelette siellä metsissä ja kujilla kun sauhuttelette?
- alkoholifobia
Oon miettiny samaa koko ikäni Vaikkase onki niitten oma asia nii silti. Oon 16v. Tyttö ja päätin ja tajusin sen asian jo tosi pienenä et en tuu koskaa ees maistaa päihteitä mulle on jääny nii pahat traumat ja elinikäset arvet varsinki alkoholiin koska mun iskä tuli öisi kotia riehuu humalassa ja joka ikinen kerta heräsin itkien koska mua pelotti. Ja se mun pelko on vaa pahentunu joka kerta ku oon tullu vanhemmaks. Jos oon sanonu sille siitä et pelkään sitä ku se on kännis nii se vaa huutaa mulle tai ei kuuntele ollenkaa ja kaikista pahimmat arvet sain ku viime vuonna se kävi muhu melkee käsiks kännipäissään. Jos en ois laittanu äkkii mun huoneen ovee kii ja pitäny sitä kii kaikilla voimilla nii en tiiä mitä ois tapahtunu. Siitä lähtien en oo ees puhunu sille. Lähi aikoina mun äitiki on ruvennu juomaa ja nyt vaa tuntuu ja pelottaaet et jään yksin tän asiankaa koska en uskalla puhuu tästä kellekää kuka vois auttaa ja senkää takia koska mun mielestä(ja varmaa monien mielestä) tää on tosi outoo pelätä alkoholia ja juoppoja. Muut mun ikäset juo ja kaikkee mut jos ees nään jossain päihtyneen ihmisen nii meen paniikkiin ja lähen suunnillee juoksee vaa henkeni eestä jonnekki. Pari vuotta sitte kuulin ja näin mun takana känniläisiä nii en ehtiny ees ajatella ja tajuta mitää ku lähin vaa juoksee itkien pois ja nii tuntuu vaa et elän tän asiankaa yksin koska en tiiä ketää ihmistä joka pelkäis alkoholia näin pahasti ku mä. Oon ollu koulukiusattu ja kaikkee paskaa ku oon "erillaine nuori" vaan koska en käytä päihteitä ja se on tosi surullista ja raukkamaista koska ne ei tiiä mitä oon joutunu kokemaan vaa sen takia mitä alkoholi on ihmiselle tehny.
- wertuers1
Heikko itsetunto.
- juuvk
kaikki perustuu lopulta aivojen puutteeseen
- 13vtyttö
no jaa mulla ainaki alko jotenki sillee et kaverin kaa vietii porukoilta viinaa ja päätettii et vittu ny lähtee ja sit herättii seuraavan aamun vitun krapulas ja päätettii vaa et ny ollaa bääd äässei ja hankitaa tupakkaa ja sillee :D sit ajauduttii semmosee porukkaa jos kaikki polttaa ja juo. plus muistakaa elämä on laiffii :DD
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle312562Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖362541Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k532534Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt921956Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle331845Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3121688- 1501506
- 731358
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231108Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.271093