Kyselyä

yksinnä

Minkä verran keskimäärin menee aikaa siinä kun vie lapsen siitä päiväkodin ovesta sisään, riisuu ym.? Ehkä hassu kysymys, mutta ihan konkreettisesti täytyis osata laskea, koska mulla on se aika tosi tiukalla pitkän työmatkan takia. Mulla tulee menemään työmatkaan julkisilla (omaa autoa ei ole), yli tunti tai puolitoista ilman päiväkotiin poikkeamistakin. Millaista työaikaa kannattaisi tehdä ja mihin aikaan viedä ja hakea. Oikein ei olis varaa tehdä lyhennettyä ja olen yksinhuoltaja, joten toisten avut voi jättää laskuista pois. Työpaikan vaihdosta olen harkinnut, mutten ole löytänyt mitään omalta alalta. Mulla on tosi heikosti toi koulutuspuoli. Asunnon vaihto on hankalaa, koska kyseessä oma, ja viihdyn tässä, työpaikka kurjalla alueella asumista ajatellen, eli ei sinne. Ei ole myöskään aikaa tehdä mitään asunnon eteen esim. remonttia, kun on tää pieni laps koko ajan tässä. Vien lapsen hoitoon 3-vuotiaana. Olisin kyllä mieluiten kotona vielä silloinkin, mutta kun se nyt on säädetty tuohon kolmeen vuoteen, niin on. Miten verran teillä porukoilla yleensä jää aikaa illalla olla lapsen kanssa, ja mihin aikaan esim. 3-vuotias pitäisi laittaa yöunille? Nyt tässä kotona ollessa lapsi nukahtaa mieluiten vasta klo 22, vaikka olen yrittänyt aikaistaa. Sehän vie entisestään sitä yhteistä aikaa, kun lapsi alkaa nukahtaakin aikaisemmin, mutta mihin aikaan teidän päiväkotilaiset menee nukkumaan, siis 3-v. ikäiset? Jääkö teillä edes paria tuntia olla lapsen kanssa, ja millä siinä ehtii kaiken? Nyt en oikeastaan tee mitään niillä vastauksilla, joissa selitetään miten on miehen kanssa järjestetty porrastetut haut jne., vaan niiltä ennemmin joilta kaikki avut puuttuu.

5

148

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piouygthbjiuoyug

Viemiseen kannattaa varata 10-15 min sitten kun lapsi on tottunut jäämään, ennen sitä voi aikaa mennä enemmänkin eikä kiire ole ainakaan hyväksi siinä vaiheessa.

3 vuotias pitäisi laittaa nukkumaan noin klo 20 viimeistään, jos herätys on 6-7 aikaan, ja siihen päivällä parin tunnin unet päälle. Riittävä nukkuminen on tärkeää lapsen kehityksen kannalta. Säännöllinen päivärytmi auttaa nukahtamaan. Mitä kaikkea lapsen kanssa pitäisi ehtiä tehdä illalla? Meillä ainakin syödään päivällinen heti hoidon jälkeen ja sitten ulkoillaan hetki ennen nukkumaanmenovalmisteluja (iltapala, peseytyminen, hampaiden pesu, yöpuku päälle, iltasatu ja sänkyyn). Lapsen nukahtamisen jälkeen jää itselle vielä hetki omaa aikaa (ei ehkä tosin kannata ihan tuohon klo 1.30 asti valvoa, jos aikoo aamulla olla ajoissa ylhäällä.. ;) ).

• werso12

Meillä menee lapsen päiväkotiin viemiseen 5min. Lapsen ulkovaatteet vain pois ja tossut tilalle, nopea juttelu hoitajan kanssa. Jos on enemmän asiaa, täytyy aikaakin varata enemmän, mutta minusta ne pidemmät jutut on helpompi käydä vasta hakiessa kun päiväkodissa on silloin vähän rauhallisempaa kuin aamuisin jolloin monet vanhemmat haluavat vaihtaa hoitajien kanssa muutaman sanan.

Kun lapsi on päiväkodissa, hänen nukkumaan käymisensäkin aikaistuu ihan itsestään. Lapsi on oikeasti väsynyt klo 20-21 kun on koko päivän touhunnut päiväkodissa.

Minä olen lapsen kanssa työpäivän jälkeen kotona 2-4h, riippuen monelta pääsen töistä. Lapsi on aina kotona n.4h ennen nukkumaan menoaan. Syödään, ulkoillaan, leikitään, saunotaan tms. Ei arki-iltoina paljoakaan ehdi, viikonloopuisin tehdään sitten enemmän asioita yhdessä lapsen kanssa.

• niin tai noin

Talvella aikaa menee enemmän, kun riisuutuminen on hitaampaa. Keväällä ja syksyllä tämä toki käy hitaammin. Jos lapsi jää mielellään ja rauhallisesti, vie pikainen käynti päiväkodilla n. 5 minuuttia, jossa ajassa riisutaan, puetaan tossut, pestään kädet ja saatellaan lapsi ryhmään ja sanotaan heipat.
      Hankalana aamuna rulianssi voi viedä vartin, kun on palljon toppaa päällä ja vastahakoinen tenava. Ja sitten kuitenkin on riisuttava, puettava tossut ja pestävä kädet.

• yksinnä

Kiitos kaikille vastaajille. Joo mä oon alkanut valvomaan öitä ihan stressin takia, vaikka laps heräilee siinä 6.30 aikaan tässä kotihoidossa nyt ollessa. Hän ei anna mun päiväaikaan tehdä mitään koneella, koska on mustasukkainen tällä hetkellä mun omista tekemisistä. En toki aina valvo noin pitkään, mutta se siitä. Niin siis äitikö vielä pesee ne lapsen kädetkin siinä päiväkotiin viedessä? Olin ajatellut että hoitajat tekee sellaiset jutut. Jotenkin alkaa näyttää että koska työpaikka on noin kaukana, ei mulla jää yhteistä aikaa lapsen kanssa illalla oikeen ollenkaan. Ääh, kohta tulee paniikki-itku. Miten pärjäätte sen surun kanssa, että lapsen kanssa jää niin vähän yhteistä aikaa?, hassu kysymys tietysti, kai se on vaan kovetettava itseään. Viikonloput tosin on, mutta onhan se aika vähän. Iltaisin pitäis vielä ehtiä hoitaa jotain omiakin asioita, en tarkoita mitään kuntosaleja tms., vaan ne tavalliset suihkussa käynnit jne., johon ei aina nytkään joka päivä ole aikaa, vaikka oon hoitovapaalla, kun yrittää tarjota lapselle kaiken mahdollisen, mitä hänen päiväänsä pitää kuulua. Ruoasta olen myös tarkka ettei ole paljon lisäaineita tai suolaa, joten pyrin tekemään ne itse ja välttämään niitä eineksiä.

• Ymmärrän tunteesi....

Oletko ajatellut yksityistä perhepäivähoitoa? Meillä toimitaan niin että vanhempi sanoo lapselle hei, hei ulko-ovella, minä huolehdin riisumien, tossut, käsipesun ym. Päivähoito on aina väsyttävää, mutta pienessä ryhmässä ei väsy niin paljon kuin isossa ryhmässä jossa hälinää ja melskettä. Lapsi saisi myös varmaan nukkua kunnon päiväunet, että jaksaisi paremmin. Meillä syödään myös huomattavasti terveellisempää ja puhtaampaa ruokaa kuin päiväkodissa.Toki jokaisella hoitajalla on oma tyylinsä, mutta tiedustelemalla se selviää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10621
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      10
      3309
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      227
      2215
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      23
      2033
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      1
      1437
    6. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1144
    7. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1140
    8. 175
      1011
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      999
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      959
    Aihe