Klönttejä

24

ei mehustajat, tuleeko mustaherukkamehuun klönttejä siksi että mehustan marjat kaikkine ruotoineen, vai siksi, että marjoissa on paljon puolikypsiä marjoja?

17

2326

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miksi ne

marjaruodot on seassa? Ne väkevöittää ja voi siksi klöntittää sen mehun.

• 24

siksi kun kerään ne ruotoineen enkä viitsi irrotella ruodoista.Ei kai väkevyys tee klönttejä? Ohjeissa sanotaan ettei lehtiäkään tarvitse poistaa mehustaessa, poistin kun ovat ei kunnollisia.
        Hyviä lehtiä kuivattuna laitan teesekoituksiin.

• Teeppä kuin
        24 kirjoitti:

siksi kun kerään ne ruotoineen enkä viitsi irrotella ruodoista.Ei kai väkevyys tee klönttejä? Ohjeissa sanotaan ettei lehtiäkään tarvitse poistaa mehustaessa, poistin kun ovat ei kunnollisia.
        Hyviä lehtiä kuivattuna laitan teesekoituksiin.

haluat, mutta miksi se mehu pitää pilata niillä rimsuruodoilla?
        Kokeile edes kertasatsi tehdä ilman ruoteita, niin huomaat eron!

• Kävin googlettamassa ja siellä sanottiin ettei niitä ruoteita tarvii poistaa joten vika ei voi olla siinä. Mutta olis kiva tietää miten muuten teet sen mehun, koska siinä jossain valmistuksen vaiheessa ehkä teet virheen, esim milloin lisäät sokerin.....

• 24

nitaminaxille, mehumaijalla, sokerin keitän mehuun erikseen kun haluan myös sokeritonta mehua.

• 24 kirjoitti:

nitaminaxille, mehumaijalla, sokerin keitän mehuun erikseen kun haluan myös sokeritonta mehua.

Satuin googlettamaan myös mustaherukka hyytelön tekemisen ja siinä se sokeri lisättiin jälkeenpäin niin voisiko se olla syynä niihin klöntteihin. Mehua tehtäessä se sokeri lisätään, niinku tiiät, niin jo valmistusvaiheessa. Sun kannattaa kans käydä googlessa ja vertailla niitä tekotapoja. Ihan kelvollisia reseptejä näytti löytyvän.

• syy klöntteihin

raaoissa marjoissa on pektiiniä joka hyytyy helposti, siinä varmaankin syy klöntteihisi, itse laitan aina hyytelöä tehdessäni joukkoon myös raakoja niin saan tanakan tytisevän

• 24

jostakin luin ohjeen hyytymistestiin, lusikallinen mehua lusikallinen väkevää viinaa , jos hyytyy niin ei tarte lisätä kaupan pektiiniä.

• Mehuntekijä

Olen aina tehnyt mehun siten, että pistän mehumaijaan marjat ruotoineen. Klönttejä ei tule, eikä maku ole kitkerä.
      Jos marjat ovat vähänkin raakoja, niin sitten niitä klönttejä tulee.

• 24

onko mitään konstia ettei klöntittyisi kun raakoja meni sekaan?
        kerran ostin sangollisen ja tuotiin marjoja jotka ei olleet läheskään kypsiä, kai minä mehua tein, tympäisi kun ei niissä ole edes makua.

• Mehuntekijä
        24 kirjoitti:

onko mitään konstia ettei klöntittyisi kun raakoja meni sekaan?
        kerran ostin sangollisen ja tuotiin marjoja jotka ei olleet läheskään kypsiä, kai minä mehua tein, tympäisi kun ei niissä ole edes makua.

Ennen muinoin tein todella paljon mehuja, nykyään en läheskään joka vuosi.
        En usko, että on mitään konstia saada klönttejä pois, jos mehu on jo tehty.

Tein ennen mustaviinimarja hyytelöä (myös pihlajanmarjahyytelöä) lihan kanssa syötäväksi. Siihen käytin marjoja, jotka eivät olleet ihan kypsiä.

Jos sulla on klönttistä mehua, niin josko hankkisit vähän raakoja marjoja lisää ja tekisit kunnon "klönttivelliä" eli hyytelöä.:) Kymmenen litran hyytelömäärä tietäs sitte sitä, että teillä pitää olla joka päivä lihapäivä:)

• virva-tuulia***

Tein kerran mehua mielestäni kypsistä punaherukoista ja pullotin sen. Siihen aikaa ei ollut vielä pakastimia läheskään joka talossa.
      Talvella hain yhden pullon kellarista aikomuksenani juoda punaherukkamehua. Eipäs tullutkaan pullosta ulos, sillä siitä oli tullutkin hyytelöä. Tulihan ne lopultakin sieltä pullosta ulos kovalla ravistelulla.

Olen sen jälkeen katsonut että marjat ovat kunnolla kypsyneet.

Puoliraa'oissa marjoissa on pektiiniä, joka klimpittää mehun.
      Puolukoitahan neuvotaan poimittavan puoliraakoina, jotta niistä saa marmeladia ilman lisäaineita.

• +

http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/sailonta/sailonnan_valmistus-ja_lisaaine/

• Huippu-ruoanlaittajana olen tietoinen että liika happamuus, väärin sekoitettuna, saa huononkin Kerman naaman menemään rypyille.
      Mehu-Maijoista on minullakin kokemusta, mutta en usko niiden kuuluvan tähän aloitukseen.
      Uskonpa että Marjan hyytelöitymisen syyt on kommenteissa jo kerrottu.
      Aina se taitaa johtua osaamattomuudesta.

H.

• mehutonmaija

Hunks voisit tehdä joutessas noita hyytymistestejä. Lusikallinen mehua lusikallinen viinaa, jos ei hyydy niin naamariin!

• mehutonmaija kirjoitti:

Hunks voisit tehdä joutessas noita hyytymistestejä. Lusikallinen mehua lusikallinen viinaa, jos ei hyydy niin naamariin!

"mehutonmaija"

Noh, en minä kommentiini kommentteja halunut.
        Niin turhanpäiväinen se oli.
        Totesinpahan vain, että hapan aina reagoi.
        Kuten muut kirjoittajat jo kertoivatkin.
        Kuhan nyt kirjoitin asiaa perinteisellä tyylilläni.
        Minä olen hyvä myös viinoissa.
        Siinä olet oikeassa. :)
        H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6755
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2313
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1065
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      90
      963
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      850
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      152
      783
    Aihe