Saako omaa rantaa muokata, kaivinkoneella, tai raktorilla?
Tontti on vesijättömaata, jonka lunastin. Tarviiko mitään lupia,
jos alan mylläämään sitä? Tarkoitus olisi kaivella siitä kiviä pois ja kaivaa,muutama
oja siihen.
Rannanmuokkaus
11
4216
Vastaukset
- minävaantaas
kysy kunnalta, olikos se alle 300m3 saa ilman ympäristölupaa, mutta tarkista nyt ne kuutiot ennen kaivuuta...naapureilta tuohon ennenvanhaan tarvittiin lupa, mutta nykyään menee pienet työt ilman ennakkoilmoituksia.
ilmoitus kuitenkin piti täyttää jos rantaviiva muokkaantuu/maamerkit kuten kivet vaihtaa paikkaa. kiintolaiturit ovat kiellettyjä nykyään.- 15
Missäs kaukana kiintolaiturit on kiellettyjä, ei ainakaan meren rannalla.
- nurmikenttää rantaan
Ruoppaukseen tarvii luvan. Kunnasta sen saa muistaakseni aina 500 m3 asti ja jos sen yli niin menee ympäristöpiirin asiaksi. Jos taas oman rannan kuivaa maata kaivat niin ei se kenellekään kuulu, jollei kaivamisesi muuta rantaviivaa tai ole esim. rakennuksen pohjatöitä(= oltava rantarakennuslupa) tai muuta merkittävästi rannan muotoa tai käyttötarkoitusta muuttavaa (esim. täytemaan, soran tai mullan otto rannasta) kaivutyötä.
- 0+0
Luonnonsuojelu- tai rantojensuojelualueella ei saa tehdä maansiirtotöitä ilman ympäristökeskuksen lupaa.
- sopu..
Mikäli tontti on pieni , ei kannata kaivaa rajaojaa. Oja rumentaa rannan ja antaa riitaisan kuvan omistajasta. Lisäksi ojasta nousee kiviä ja maa ainesta. Minnes ne viet. Kokemuksesta voinen sanoa että älä kaiva ojaa. Oja vie sitäpaitsi metristä kahteen arvokasta rantaa. Parempi olisikin naapurin kanssa sopia ettei mitään ojia kaivettaisi. Laittaisitte vaan linjakepit merkiksi Silloin molemmilla olisi rantaa kävellä.
- ....
Kyllä tuollainen toiminta on luvanvaraista, joten parempi ottaa yhteyttä kunnan rakennusviranomaseen ja ottaa selvää, mistä ko. lupa tarvitsee hakea.
- juntti maalainen
taas noita uusavuttomia kaupunkilaisia !! jos täällä maalla halutaan rantaa kunnostaa ajetaan kaivuri rantaan tehdään hommat ,ajetaan paskamaat mettään tuodaan hiekat tilalle . jos joku tekee valituksen niin maksetaan se pieni sakko minkä saaminen on tosi epätodennäköistä . helppo ja nopeaa eikä tarvi ravata lupia kyselemässä
- tapausta seurannut
juntti maalainen kirjoitti:
taas noita uusavuttomia kaupunkilaisia !! jos täällä maalla halutaan rantaa kunnostaa ajetaan kaivuri rantaan tehdään hommat ,ajetaan paskamaat mettään tuodaan hiekat tilalle . jos joku tekee valituksen niin maksetaan se pieni sakko minkä saaminen on tosi epätodennäköistä . helppo ja nopeaa eikä tarvi ravata lupia kyselemässä
Hankala nykyään myös maalla, koska kaikenlaiset hyttys-bongarit kulkee rannoilla. Eikä ne soita kuntaan vaan pistävät mailin suoraan elykeskukseen. Sieltä sitten paimennetaan kuntaa kovalla kädellä puuttumaan rannan muokkaukseen.
- ranta kuntoon
Muistaakseni ruoppaukselle ei ole mitään tiettyä neliö tai kuutio määrää milloin lupa tarvitaan. Vaan se on tyyliin "lupa tarvitaan jos ruoppaus on huomattava" (?).
Googleen "rannan ruoppaus" ja löytyy www.ymparisto.fi (juuri nyt oli se palvelin povillaan). Yleensä kannatta jutella naapureille ensin asiasta: kun asia tulee yllätyksenä niin olen huomannut, että se ärsyttää monia....periaatteesta....- Lupailija
Vuodenvaihteessa juuri tuli tarkennus ruoppauksen luvanvaraisuuteen. 500 m2 on muistaakseni se uusi raja, jonka ylittävä ruoppauksen massojen määrä vaatii ympäristöluvan. Pienemmät menee ilmoituksella. Toki naapurien kuuleminen on hyvän tavan ja naapurisovun kannalta hyvä toteuttaa pienemmänkin ruoppauksen kohdalla.Asia sitten erikseen jos arvioitu ruoppausmassojen määrä on 499 m2 ja toteutuukin sitten 3000 m2, niin mitenkä sitä on voinut sellaista ennakoida ja hakea sen luvan? Ja paha niitä ruopattujen massojen määriä on jälkikäteenkään mitata, jos varsinkin levitetään vaikka mökkipihan nurmikon kasvualustaksi.
- Pave 62
Ruoppasin rannan 2005, silloin pienimuotoinen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295