No mitä siellä uskaltaa syödä:)

kiitos etukäteen

Eli uskaltaako mahataudin pelossa syödä salaatteja, jäätelöä ym. kylmiä ruokia? Vai täytyykö tyytyä vain lämpimiin ruokiin? Ootteko dumbanneet maitohappobakteereita alle vai menneet ns. "kylmiltään"? Ja pliis:) toivon vain asiallisia oikeita kommentteja:)

62

4971

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinne kun pääsis..

Olemme lapsiperhe ja aina olemme syöneet salaattejakin(esim.altaalla tilattu salaattiannokset aikuisille ja lapsille muuta) ja tötterö jätskejä,
      mutta ei niitä turkkilaisia jätskejä mistä aina varoitellaan.
      Paperikääreelliset jätskithän ainakin on ihan turvallisia ja ne turkkilaiset peperilliset on halvempia kuin MarS jne. jätskit.
      Koskaan ei ole mahatauteja kenellekään tullut (käydään joka vuosi Alanyassa).
      Nyt tänä kesänä ensimmäistä kertaa syötiin maitohappobakteereja,
      mutta en tiedä oliko niistä apua vai ei.
      Mutta jokaisen mahahan reagoi eri tavalla,joten...

• AyniE

Tiedän yhden paikan, jossa uskaltaa syödä myös turkkilaista irtojäätelöä. Ehkä on muitakin, mutta käyn yleensä Murat-dondurmasi´ssa. On puhdas paikka, enkä ole koskaan saanut ongelmia. Hyviä jäätelöitä, tosin erilaisia kuin Suomessa. Murat-dondurma on vanha yritys Iris-hotellia vastapäätä 25-metrin kadulla. Asun täällä Alanyassa ja suhtauden varauksella minäkin irtojätskeihin.

• 988 Sokak

Kyllä salaatteja voi syödä mutta jättäkää suosiolla majoneesi väliin, koska normaali ravintoloissa ei voi olla varma että majoneesi on kylmässä säilytyspaikassa.

Muuten voi syödä ihan normaalisti. Muistakaa vain juoda muutakin kuin vettä janojuomaksi, koska kuumalla haihtuu nestettä tosi paljon ja pelkkä vesi ei sisällä mineraaleja.

Maitohappobakteerit eivät ole huono suoja. Jos kuitenkin käy että maha menee sekaisin niin suoraan apteekista vahvemmat lääkkeet tai sitten lääkäriin hakemaan uudet tropit. Ei kannata pilata lomaansa mahan takia.

Vielä. Jos ruoka on maustettu tulisesti, niin myös se aiheuttaa toisilla mahan sekaisin menon. Hyvää matkaa ja nauttikaa!

• turkıssa lomalla

Mulla menı maıtohappobakteereısta maha sekaısın. En koske nııhın enaa ıkına!

Kylla me taalla ılman hepatııtteja syodaan lahes kaıkkea, paıtsı nııta majoneeseja. Jaapalat juomıssakın menee alas, jos nııta juomıın laıttavat.

On tama sen verran sııstı/puhdas paıkka, etta jos eı ıhan rakalaan mene syomaan nıın voı aıka pıtkaltı luottaa laatuun.

• 94845758

İtse en ole rajoittanut mitään syömisiä. Majoneesia en käytä, eli ei ole sitäkään tarvinnut varoa.

Jos haluatte maitohappobakteereja syödä, kannattaa ne ostaa Turkista. Suomesta ostetut maitohappobakteerit totuttavat vatsan Suomen bakteereihin, turkkilaiset Turkin. Itse en niitä harrasta. Joskus kokeilin, mutta niistä oli vain vaivaa.

• hömppä

94845758, oletko ostanut Turkista maitohappobakteereja? Olen kuullut siellä asuvilta suomalaisilta ettei niitä ole Turkissa myytävänä?, jos tieto on virheellinen, oletko ystävällinen ja kerrot millä nimellä ne kulkevat siellä, ja varmaan apteekki tavarana löytyy!Kiittäen ,tuleva loma alkaa pikapuolin!

• Terve loma

Miten maitohappobakteereista voi 'olla vaivaa', kun ne eivät ole lääke, vaan samaa kuin jokaisen vatsassa on ennestäänkin. Lisäsuojaa tarvitaan monesti lääkekuurin, ulkomaamatkan yms. oheen. Itse käytän niitä aina matkoilla ja olen useasti ollut ainut, joka ei ole sairastunut. Ja vatsani on herkkä! Niiden syöminen on suositeltavaa aloittaa 2-3 pv ennen matkaa. Myydäänkö Turkissa niitä? En ole nähnyt, vaikka ostan kaikenlaista apteekista sieltä.

Mutta ei siis majoneesia, joka on kuumassa bakteeripesäke. Samoin kraanavedestä tehdyt jääpalat, ei niitä. Pullovettä aina. Seisovasta pöydästä en ota mitään mikä näyttää majoneesipohjaiselta. Silti voi toki käydä kalpaten ja tulla ripuli. Edellä mainittu sekin, että kannattaa ostaa siihen paikallinen lääke. Ensiapuna kyllä joku Imodiumin tapainen. Matkavakuutus on oltava, että voi kutsua lääkärin suoraan hotelliin. Samoin jos saa ilmastoinnista flunssan. Ei kannata pilata päivääkään lomastaan.

Ja vaikka eräiden vastaajien vatsat ovatkin valurautaa, ei pidä luottaa siihen, että oma reagoi samalla tavalla. Vieras maa on aina vieras maa ja bakteerikanta joka maassa erilainen. Juovathan turistit Suomessakin pullovetta!

Hyvää ja terveellistä lomaa kaikille, itskin menossa taas syyskuussa.

• Lactophilus
        hömppä kirjoitti:

94845758, oletko ostanut Turkista maitohappobakteereja? Olen kuullut siellä asuvilta suomalaisilta ettei niitä ole Turkissa myytävänä?, jos tieto on virheellinen, oletko ystävällinen ja kerrot millä nimellä ne kulkevat siellä, ja varmaan apteekki tavarana löytyy!Kiittäen ,tuleva loma alkaa pikapuolin!

MAitohappobakteereita löytyy ainakin Damlataksen vesipuistoa vastapäätä olevasta apteekista Ataturkiltä isompi paketti. 60tl. Samoin Cetinkaya apteekista hollantilais ravintolan viereltä 18 tablettia 15tl.
        Se vaihtelee kuinka monta miljoonaa yksikköä sitä maitohappobakteeria on.
        Kannattaa kysyä lactophilus tableteita.

• 94845758
        Terve loma kirjoitti:

Miten maitohappobakteereista voi 'olla vaivaa', kun ne eivät ole lääke, vaan samaa kuin jokaisen vatsassa on ennestäänkin. Lisäsuojaa tarvitaan monesti lääkekuurin, ulkomaamatkan yms. oheen. Itse käytän niitä aina matkoilla ja olen useasti ollut ainut, joka ei ole sairastunut. Ja vatsani on herkkä! Niiden syöminen on suositeltavaa aloittaa 2-3 pv ennen matkaa. Myydäänkö Turkissa niitä? En ole nähnyt, vaikka ostan kaikenlaista apteekista sieltä.

Mutta ei siis majoneesia, joka on kuumassa bakteeripesäke. Samoin kraanavedestä tehdyt jääpalat, ei niitä. Pullovettä aina. Seisovasta pöydästä en ota mitään mikä näyttää majoneesipohjaiselta. Silti voi toki käydä kalpaten ja tulla ripuli. Edellä mainittu sekin, että kannattaa ostaa siihen paikallinen lääke. Ensiapuna kyllä joku Imodiumin tapainen. Matkavakuutus on oltava, että voi kutsua lääkärin suoraan hotelliin. Samoin jos saa ilmastoinnista flunssan. Ei kannata pilata päivääkään lomastaan.

Ja vaikka eräiden vastaajien vatsat ovatkin valurautaa, ei pidä luottaa siihen, että oma reagoi samalla tavalla. Vieras maa on aina vieras maa ja bakteerikanta joka maassa erilainen. Juovathan turistit Suomessakin pullovetta!

Hyvää ja terveellistä lomaa kaikille, itskin menossa taas syyskuussa.

Tarkoitin että koin maitohappobakteerien popsimisesta aiheutuvan vain vaivaa, koska en mielestäni saanut niistä minkäänlaista hyötyä, mutta pillereitä olisi pitänyt kantaa aina mukana ja muistaa ottaa ohjeiden mukaan. Pieni vaiva kyllä, mutta vaiva kuitenkin.

Oma vatsani on myös herkkä, mutta vatsaongelmia on lähinnä tullut veden vähäisestä juomisesta, ei ruokien bakteereista.

Turkissa jos menet apteekkiin ostamaan vatsalääkettä, monet apteekkarit tarjoavat myös maitohappobakteereja. Eli kyllä niitä saa lähestulkoon joka apteekista.

• Terve loma
        94845758 kirjoitti:

Tarkoitin että koin maitohappobakteerien popsimisesta aiheutuvan vain vaivaa, koska en mielestäni saanut niistä minkäänlaista hyötyä, mutta pillereitä olisi pitänyt kantaa aina mukana ja muistaa ottaa ohjeiden mukaan. Pieni vaiva kyllä, mutta vaiva kuitenkin.

Oma vatsani on myös herkkä, mutta vatsaongelmia on lähinnä tullut veden vähäisestä juomisesta, ei ruokien bakteereista.

Turkissa jos menet apteekkiin ostamaan vatsalääkettä, monet apteekkarit tarjoavat myös maitohappobakteereja. Eli kyllä niitä saa lähestulkoon joka apteekista.

Yksi aamulla, yksi illalla ennalta ehkäisynä. Tai sitten vai yksi johonkin aikaan päivästä. Ei iso vaiva minulle, joka vihaan vatsatauteja. Joo, ymmärsin väärin, että sait niistä jotain vaivaa itsellesi :) Saatanpa kysäistä sitten paikallisesta apteekista, jospa olisivat halvempia kuin Suomessa. Harmi, että on tällainen herkkä pötsi :(

• 94845758
        Terve loma kirjoitti:

Yksi aamulla, yksi illalla ennalta ehkäisynä. Tai sitten vai yksi johonkin aikaan päivästä. Ei iso vaiva minulle, joka vihaan vatsatauteja. Joo, ymmärsin väärin, että sait niistä jotain vaivaa itsellesi :) Saatanpa kysäistä sitten paikallisesta apteekista, jospa olisivat halvempia kuin Suomessa. Harmi, että on tällainen herkkä pötsi :(

Ilmeisesti olin sitten onnstunut ostamaan vaikeita maitohappobakteereja, kun niita olisi pitanyt ottaa kolmesti paivassa....Joka tapauksessa, itsella vatsataudit lahes loppuivat kun lopetin hossottamisen ja varomisen. Aikaisemmin soin vain turistiravintoloissa, nykyaan seuraan paikallisia, ja joka lomalla toistuneet vatsataudit ovat jaaneet pois. Nykyisin vatsa menee sekaisin vain jos en juo riittavasti. Enemman on ongelmia Suomessa...

• etelän tähtien alla

Minä asun ympäri vuoden etelässä. Tehdään tietysti ruoka itse suuremmaksi osaksi. Mutta kun syödään ulkona, on tapahtunut kaikenlaista: Salaatti on ollut pesemätöntä, jolloin erilaisia elukoita on kirmaillut lautasella. Pienet kupit, joissa on tarjottu kastikkeita, on olleet pesemättä edellisen jäljiltä. Raivostuttaa, kun on tilannut kalleimman annoksen, esim. naudan filettä grillattuna.
      Vuosikausia pysyin terveenä vain sillä, että syötiin vain kuumia annoksia. Bakteerit häviävät 70 asteessa 10 minuutissa, muistelen kuulleni.
      Tilaan silti Ruotsista Probi-Magea Må Bra-nettimyynnistä. Muut probioottiset eivät ole auttaneet, mutta 2 kapselia Probi-Magea on vienyt kunnon ripulin pois.
      Viimeksi makasimme viikon Rhodoksella kovassa vatsataudissa v. 1990.Hyvää matkaa.

• Probiootteeja

Probi-Magea (vihreä) meilläkin syödään. Tai vaihdellaan tuotteita, mutta säännöllisesti ostan Probi-Magea. Ihan vain uteliaisuuttani kysyn, että mitä maksat purkista? Itse maksan muistaakseni 20 - 23 €, paikallisesta luontaistuotekaupasta. Eikä purkki ole iso, en muista kappalemäärää, mutta meidän perheessä hupenee nopeasti.

• Happonen Mölö

Maitohappobakteereista tuntuu olevan moneksi ;)

Niitä saa Turkista.

Itse syön kaikkea ravintoloissa ja kodeissa. Joskus vähän vatsa löysällä. Vähemmän alkoholia, niin pysyy vatsakin kuosissa.

• Meitäkin on

Happonen mölö, niin, sinä tunnet ja tiedät itsesi. Mutta entäs me, joille alkoholi ei maistu ollenkaan. Juomina mineraalivesi tai kola.

• Nahka Herkkä

Te syötte rohkeasti, mitä tarjotaan runsaan suolan kanssa ja juotte riittävästi vettä. Koto-Suomessa on myös hyvä toimia näin, ettei pienet muutokset sitten matkalla säikäytä mahaa. Rauhallista matkaa!

• mk
        Nahka Herkkä kirjoitti:

Te syötte rohkeasti, mitä tarjotaan runsaan suolan kanssa ja juotte riittävästi vettä. Koto-Suomessa on myös hyvä toimia näin, ettei pienet muutokset sitten matkalla säikäytä mahaa. Rauhallista matkaa!

Syötiin hotellissa jokaisella lounaalla ja illallisella tuoresalaattia, majoneesipohjaisia salaatteja ja kastikkeita sekä myös kananmunasalaatttia. Ei minkäänlaisia vaivoja kenelläkään. Mielestäni ihan turhaa vouhotusta tuo salaattien ja majoneesien välttäminen. Mahatauti tulee jos on tullakseen ja sen voi saada ihan mistä vain. Turha hysteria pois ja nauttikaa kaikista ruoista ja lomasta :)

• =))

Käytämme aina maitohappobakteereita, emmekä juurikaan välttele mitään ruokia. Kenellekkään meistä ei ole tullut mahatautia, kerran siskoni oksensi yhtenä päivänä ja luultavasti johtui majoneesista.

• Turkissa matkanneena

Maitohappobakteerit eivät ole mikään kiistaton ratkaisu turistiripulin tai muiden vatsavaivojen hoitoon. Niiden vaikutusta on ollut hyvin vaikea tutkia ja siten niiden vaikutukset ovat hyvin tapauskohtasia, uskomusten mukaan jopa lumevaikutteisia.

Itselläni maitohappobakteerit eivät ikinä ole aiheuttaneet mitään hyvää, vaan pistäneet pakin sekaisin, etenkin kun olen aloittanut ennen matkaa. Siksi en Turkin matkalla viitsinyt edes vaivautua. Söimme kaikkea mitä ravintolassa tarjoiltiin, paitsi majoneesia tai muita pullotettuja kastikkeita. Salaatit, kasvikset ja hedelmät pestään lähes poikkeuksetta vesijohtovedellä.

Huom, Turkin vesijohtovesi ON juomakelpoista, mutta suomalaisten mahalle siinä on joitain vieraita bakteereja, jotka saattavat laukaista vatsavaivoja. Siksi sitä ei kannata juoda, mutta se ei missään nimessä ole likaista vettä. Pullovesi on siis kannattavampi, jos haluaa pelata varman päälle.

Jääpalat eivät juomissa haittaa ja jos niistä menettää yöunensa, voi juomat tilata ilman jäitä.

Ripuli voi tulla silti, vaikka tekisin kaiken vimpan päälle. Huomioikaa, että vatsan löysyyteen vaikuttaa hyvin monet tekijät - jopa se, ettei ole juonut tarpeeksi tai on nauttinut liikaa sokeria tai rasvaa. Vatsa ei ole niin yksinkertainen, kuin mitä jotkut olettaa. Maitohappobakteereilla ette pelasta juuri mitään, ripuli tulee yhdelle jos toisellekin silti.

Itse olen hyvin herkkävatsainen ja käynyt lääkärissäkin sen takia. Olen silti matkustanut Turkkiin vain perusrokotteilla (jäykkäkouristukset ym.) ilman maitohappobakteereja ja voin matkalla jopa paremmin kuin kotosuomessa.

• ei kiitos majoneesia

Mistä olet nämä 'tutkimukset' maitohappobaketeereista lukenut? Kun juuri päinvastaista on todettu. Ne eivät ole mitään luontaistuotteita, joilla ihmeitä luvataan. Vain tällä palstalla olen lukenut väitteitä, että nepä juuri aiheuttavat vaivoja! En todellakaan kehottaisi ketään kokeilemaan vedenjuotia ja jäitä, kun oppaatkin niistä varoittavat. Ne jotka eivät ole uskoneet, ovat syleilleet posliinia hotellihuoneessa, kun kummastakin päästä tulee. Ei kivaa. Jäitä ei kuumassa edes tarvitse eikä pitäisi edes kylmiä juomia juodakaan, sehän on vatsalle shokki. Ja voipi saada kunnon kurkkutulehduksen kuten allekirjoittanut. Jokainen toki taaplaatkoon omalla tyylillään, mutta johan Suomessakin hellekesinä varoitellaan kuumuuden aiheuttamista bakteerivaaroista ja kylmäketjun katkaemisista. Turkin 30-40 asteen helteen ovat eri kuin meillä.

Tervettä lomaa kaikille, tuskin näistä kukaan yöuniaan edes menettää. Viisas varautuu.

• Turkissa matkanneena

Ongelma onkin juuri se, että uskottavia tutkimuksia niiden vaikutuksista on vaikea löytää. En ole itse löytänyt ainuttakaan tutkimusta, jossa sanottaisiin asian olevan tasan jollakin lailla.

Sen sijaan löytyy kasapäin artikkeleita siitä, miten ne saattavat auttaa lähes kaikkeen. Vatsavaivat on vain yksi lukuisista. Lopulta päädytään siihen, että vaikutukset ovat yksilöllisiä, eikä niistä ole läheskään kaikille apua (ts. joillekin jopa haittaa). Onkin osattava aika tarkkaan valikoida ne mh-bakteerit, mitä oma vatsa milläkin hetkellä tarvitsee, jos haluaa niistä hyötyä. Harva suomalainen osaa tätä tehdä.

Kuten yllä kirjoitin, suosittelen juomaan/käyttämään vesijohtoveden sijasta pullovettä. Paikalliset eivät kuitenkaan vesijohtovettä kaihda, koska se ei ole mitään kuravettä niinkuin useimmat luulevat. Joissain maissa vesijohtovesi on oikeasti liian likaista kenenkään juotavaksi! Mahdollisesti jossainpäin Turkkiakin, en tiedä.

Oman kokemukseni mukaan: en tiedä yhtäkään tapausta lähipiirissäni, jossa jääpalojen ja vaikkapa vesijohtovedellä pestyjen salaattien nauttiminen olisi johtanut pahoinvointiin näissä tyypillisissä etelänlomakohteissa (Välimeren alueella). Eikä ole johtanut itsellänikään noissa maissa, tai matkaseurallani. Todennäköisemmin vatsa sekoaa maidosta tai vaikkapa liian mausteisesta ruuasta, vaikka syytä voikin olla vaikea eritellä.

Olen huomannut, että mh-bakteereja popsii erityisesti (ei siis pelkästään!) ne, jotka eivät ole turistiripulista tai vastaavasta edes koskaan kärsineet! Ennaltaehkäisy on totta kai tärkeää, mutta hyvin usein tarpeetonta.

Jos maitohappobakteerit eivät aiheuta vaivoja, niin tottahan toki niitä voi syödä surutta. Aika kalliita ovat, mutta tuovat ainakin turvallisen olon. Lopullista vaikutusta harvoin saa tietää.

• ei kiitos majoneesia

No jaa, puhun vain yli 35 vuotta matkustaneena, yhtä ja toista nähneenä ja kokeneena. Kukaan ei varmaan pidä Turkin vettä saastuneena, mutta pahanmakuista se kyllä on, sanoo siellä asuva serkkuni. Hänkin tilaa muiden tavoin vettä kotiinkuljetuksena. Erilainen bakteerikantahan se on veden ongelma. Vaan olkoon, en ole lääkäri. Lähes kaikkiTurkissa asuvat tuttuni ovat sairastaneet rankan vatsataudin, kun ovat totutelleet hanaveteen. Jaa, mh-bakteerien vaikutuksen saa tietää heti, kun voi hyvin koko loman eikä kärsi mistään vaivoista.100 kpl maksaa nytkin YA:ssa tarjouksessa alle 14 e. Kallista?

• dgsfgsg

Probioottihoito on tutkittu ja hyväksi havaittu jopa koululääketieteen puolella. Mutta kukin tyylilllään ja uskoo mihin haluaa, sitähän elämä on vapaassa maassa.

Varsinkin suomalaisille, jotka syövät nykyään hyvin vähän muuta kuin teollisesti valmistettua, kuumennettua ruokaa, on probiooteista hyötyä.

Ennen näitä ei tarvittu, niitä saatiin ruisleivänjuuresta, piimästä, hapankaalista yms.

• yks konsti

En tiedä pitääkö paikkansa, mutta jostain olen joskus lukenut, että kun syö paikallista jugurttia, niin sen pitäisi auttaa tottumaan paikalliseen bakteerikantaan..

Jokatapauksessa vatsavaivat on nestehukan ensimmäisiä oireita. Itse ainakin olen huomannut että jos rupee vatsassa kipristelee, niin vesipullo käteen ja hörppii vähän väliä, niin on jopa auttanut. Ainakin mulla :)

• 2013

Ollaan miehen kans käyty 2 kertaa aiemmin Alanyassa, eikä ole syöty maitohappobakteereja, varottu ainoastaan jääpaloja ja majoneesia. Mitään mahaongelmia ei ole ollut. Tänä kesänä mukana oli 1-vuotias poika ja aloitimme kaikille maitohappobakteerit muutama päivä ennen reissua, apteekista neuvottiin. Pojalla meni maha niin kuralle niistä, että päivää ennen reissuun lähtöä lopetettiin sitten niiden syöminen. Reissussa poika söi mm. hotellin ruokia ja yhdessä ravintolassa jäätelöannoksen... Eikä tullut mitään mahaongelmia =) Hyvällä ruokahalulla kaikki uppos, paitsi vesimeloni :D

• A

Eilen palattiin Alanyasta ja kyllä kaikkea syötiin matkalla,turistipaikoissa ja paikallisten paikoissa.Jääpaloja oli juomassa ,pullovettä juotiin mutta hampaat pestiin hanavedellä.
      Relatabseja otettiin yksi päivittäin ja mikä kaikkein tärkeintä huolehdittiin hyvästä käsihygieniasta.Kellään ei mitään vatsavaivoja ollut vaan nautittiin todella hyvästä ruuasta.

• -sarppa

Juuri palasin Alanyasta. Söin kaikkea muuta, paitsi majoneesia ja jäätelöä. Jääpaloja vältin parhaani mukaan.. Opas antoin vinkin paikallisesta "piimästä". Nimi oli Yalar tai jotain sinnepäin. Jogurttipurkin näkönen sininen purkki. Sisällä suolatun piimän makuista ainetta. Tämän lisäksi otin maitohappobakteereja. Ei ollu mahan kanssa ongelmia, enemmän ongelmia aiheutti kuumuus :)

• Ceepe

Ayran on kyseessä, Aivan älyttömän hyvää jääkylmänä. Helppoa tehdä myös itse. Kolmasosa turkkilaista jugurttia, suolaa ja kaksikolmannesta vettä. Tehosekoita ja laita jääkaappiin jäähtymään.

• Turkissa voi syödä

Ite söin Turkissa jäätelöä ja kanaa kermakastikkeessa. Turkkilaista maitoakin join ja ekaa kertaa maassa olin. Ikinä en ollut ns. Luonnonmaitoa juonut. Mausteista kanaakin söin ja riisiä ja ranskiksia.

Itselläni vatsa menee vieraissa paikoissa ihan kamalaksi ja kipeilee yms. Eikä toimi. Otin sit Turkis 2 tablettia maitohappobakteereja ja johan parani:) Koko loman vatsa tosi hyvä eikä tullu mitään vatsavaivoja.

• Tiina:)

Itse olen monta kertaa Turkissa käynyt, sekä ei tarvitse kytätä syökö majoneesia tai mitään muutakaan. Maha ei mene itsellä sekaisin, mutta sehän on ihan yksilöllistä, miten maha reagoi mihinkin.. Vettäkin juon hanasta ym..

• Otto Man

Kaikkea voi ja kannattaa syödä. Parasta Casserolet ja muut pata ruoat. Esim Scrimp Casserole, Testi Kebab, myös lihacasserolet parasta ruokaa maailmassa. Ja lammas on aina hyvää Turkissa.

• seija3

Entä kaupan leikkeleet, nakit makkarat ym. pakatut einekset kaupoissa? Voiko napsia kylmänä? (Lapsetkin söisi jotain...)

• Kyllä vaan

Voi syödä ja löytyy ihan hyvin esim. pienempiä makkarapaketteja,joista voi leikata siivuja leivän päälle.
        Pikkunakkeja erilaisia paketteja esim. Kipassa hyvin ja ok makuisia.
        Lihatiskiltä saa myös siivutettua leikkelemakkaraa ja hyvin maistuu ja uskaltaa syödä.
        Omat lapset aina syöneet niitä siellä pienestä pitäen eivätkä ole koskaan sairastuneet.

• Miettimättä paras

Voi hyvänen aika, kyllä voitte, lapsetkin, napsia kaikkia kaupan tuotteita kylmänä tai lämmitettynä tai ihan miten vain, myös maitotuotteita esim. jogurttia, ayrania, maitoa, juustoja. Ei niissä ole sen enempää tai kummallisempia bakteereja kuin suomalaisissa tuotteissakaan. Mahatauti tulee jos on tullakseen, ainoa mitä välttäisin, on kraanavesi sellaisenaan juotuna. Hampaat sillä kyllä voi ihan turvallisesti pestä. Riittävästi nesteitä: pullovettä, mehuja, limsaa tms. niin se jo takaa turvallisen matkan. Usein mahatauti tulee pelkästä nestevajauksesta. Olen käynyt kymmeniä kertoja niin Turkissa kuin muissakin Välimeren kohteissa ja syönyt kaikkea mitä eteen kannetaan ilman ongelmia. Itse olen hyvävatsainen, mieheni herkempi, mutta ei ongelmia hänelläkään. Saattekohan te ne mahavaivanne pelkästään siitä pelosta, että kyllä se varmaan teihin iskee. Rentoa lomaa, kyllä se siitä.

• Yrjö Tauti :(

Olkaa varovaisia ulkomailla! Varminta on olla syömättä, tiedä mitä siellä tarjotaan. Kyllä maitohappobakteereilla parin viikon loman jaksaa. On myös paljon muuta pelättävää, kun poistuu kotoa.

• sdedwd

Olin myös 4 viikkoa viime kesänä ja varmuuden vuoksi söin pelkästään niitä maitohappobakteereita. Aamiaiseksi, brunchiksi, lounaalle, päivälliselle ja iltapalaksi. Niin ja tietenkin meinäsin unohtaa välipalat, niinä myös maitohappobakteereita. Hieman olin kuivassa kunnossa loman jälkeen, en tiedä miksi? Olikohan jossakin vaiheessa pilaantunutta maitohappobakteeria.

• Arja terve

Perusjuttu on, että ruoka on kuumaa. Italiansalaatit , kraanavesi, maitotuotteet yms, niitä voi varoa, vihannekset ok.

• wwwe

Älä pese hampaitasi kraanavedellä.

• Gambler
        wwwe kirjoitti:

Älä pese hampaitasi kraanavedellä.

Muista , että jokainen ruokailu on , kuin pelaisit venäläistärulettia.
        Aamulla rapa lentää!
        Pelasin ja hävisin.

• selvähän tämä jo on

Perusolettama Alanyassa on että kaikesta ruoasta voi saada jonkun siinä muhivan ulosteperäisen tms. bakteerin, viruksen tai alkueläimen. Edellisen lisäksi uiminen etenkin uima-altaissa lukeutuu yhtä riskiksi jos vettä pääsee yhtään suuhun.

Onhan tuo kaikki jo nähty niissä lukemattomissa kirjoituksissa ja lehtijutuissa jossa ihmiset kertovat rajuista vatsataudeistaan kun ovat syöneet tai uineet siellä.

• Inen

kaikkia voi syödä ravintolassa ja kaupan ruuat myös. Ei oo koskaan ollu mitään lapsilla eikä aikuisilla. Jääpalat menee vaikka pullovettä muuten juodaankin. Salaatit ja hedelmät menee myös sekä jäätelö.

• Pazka luistaa

Omien ikävien kokemusteni perusteella suosittelisin , että viikon paasto tekee ihmiselle joskus hyvää.
        Muutoin saattaa kotimatkalla tulla OCCUPELT-kyltti turhan tutuksi.

• Mitä tuo
        Pazka luistaa kirjoitti:

Omien ikävien kokemusteni perusteella suosittelisin , että viikon paasto tekee ihmiselle joskus hyvää.
        Muutoin saattaa kotimatkalla tulla OCCUPELT-kyltti turhan tutuksi.

OCCUPELT oikein tarkoittaa?

• PELTTI O
        Mitä tuo kirjoitti:

OCCUPELT oikein tarkoittaa?

Enpä osaa sanoa mitä OCCUPELT oikeastaan tarkoittaa , mutta lentokoneeen pazkahuussin ovessa lukee niin ennen kuin pääset ruilauttamaan sulavaliikkeisen vatsalaukkusi vähät jäljellä olevat sisällöt pönttöön.
        Siinä odotellessa , kun edellinen turkkilaisen turistiripulin uhri ruilauttaa omansa.

• occupied1
        PELTTI O kirjoitti:

Enpä osaa sanoa mitä OCCUPELT oikeastaan tarkoittaa , mutta lentokoneeen pazkahuussin ovessa lukee niin ennen kuin pääset ruilauttamaan sulavaliikkeisen vatsalaukkusi vähät jäljellä olevat sisällöt pönttöön.
        Siinä odotellessa , kun edellinen turkkilaisen turistiripulin uhri ruilauttaa omansa.

Kertaakaan chartterilla tai reittilennolla tullessa Turkista ei ole vessat olleet tukossa tai muutenkaan sottaisia.
        Mutta kerran Rodokselta tullessa emojen kaikki pullovedet piti käyttää lisähuuhteluun ja silti muutama pönttö meni täysin tukkoon...
        No tietysti paperia laitettiin ruskautusten pyyhkeeksi, mutta naurattaa vaan tuo kärjistäminen ja peloittelu.
        Vatsataudin voi saada ja saakin moni ihan kotimaasta tai mistä maassa tahansa, jos syö esim. likaisin käsin.
        Ja tiedän, että turistiripuliin voin minäkin sairastua. Onneksi niin ei ole missään (vielä)
        käynyt.

• 8493

Mene Kanarialle saat syödä huoletta mitä tahansa .

• A.Alanya

Kyllä Alnyassakin voi syödä huoletta mitä tahansa , koska ripulin saat varmasti kaikesta huolimatta.

• Kolibakteeri
        A.Alanya kirjoitti:

Kyllä Alnyassakin voi syödä huoletta mitä tahansa , koska ripulin saat varmasti kaikesta huolimatta.

Ahaa se onkin siis Rodos se pahoista pahin ja törkyisistä törkyisin paikka.
        Ollaankos tässä nyt siirtämässä mielenkiintoa pois Alanyasta ja turkkilaisista Kolibakteereista ?
        "Naapurin Ville sen kiven heitti , en minä" !

• Hiawatha 19´th c

Minä aloitan maitohappokuurin n. 3 pv ennen lähtöä ja jatkan n. 5 pv kotiin tultua.. Jos on hyvä hotelli, voit syödä ihan mitä vaan, kunhan menet buffet'iin suurinpiirtein heti kun se alkaa. Jos à la carte, niin se on varmaan vähän tasosta kiinni.
      Buffetit on pahin, mutta vain jos mene joskus kun jaksat, eli mene silloin kun se aukeaa ja ruoka on tuore. Ruoan pilaavat ihan oikeasti turistit itse. Olen nähnyt kuinka ne ihan suoraan käsillään hamuavat vaikka ranskalaisia tms. ja kun lautaselle tulee liikaa, ne ottavat omilla käsillään ja pudottavat ne takaisin tarjoiluastiaan. 4Monet syyttävät maata kaikenlaisista paskataudeista, mutta voisin laitaa melekein piäni pölökylle, että kyllä se ollaan me turistit, jotka ne paskataudit saadaan aikaaseksi. Olen puhunut!

• Apassi

Hiawatha olet puhunut , mutta voisitko kuitenkin puhua vielä sen verran , että mistä johtuu , että nämä pazkataudit keskittyvät ainoastaan Turkkiin .
        Tästä on tehty virallinen tutkimus ja tulokset eivät ole kaunista luettavaa Alanyan kannalta.
        ( ikävimmät turistikokemukset )

• että tällaista.

" voisin laitaa melekein piäni pölökylle, että kyllä se ollaan me turistit, jotka ne paskataudit saadaan aikaaseksi."

Olen ollut turkissa 4 kertaa, ja tämänkertainen oli paras:

-Asiakas tilasi drinkin, niin tarjoilija haki jääkulhon pakastimesta ja hakkasi jäitä kulhosta irti, ja paljain käsin kaivoi ne asiakkaan lasiin.

Asiakas tilasi jäätelötötterön: Pakastimessa olevasta rasiasta tehtiin jäätelöpallo, mutta koska se ei halunnut irrota kauhasta, niin se autettiin irti peukalolla, jossa todellakaan ei ollut muovihanskaa.

Leipäkuski toi lähikioskiin aamulla leipiä, mutta yksi oli tipahtanut Transitin takatilaan, niin se vietiin paljain käsin samaan lootaan muiden kanssa..

Rannalla saa ranskalaisia ja muuta syötävää, jos haluaa.
      Yhteistä kaikille eväille on se, että majoneesi jää siihen auringonpaisteeseen aina tunniksi-puoleksitoista.

Syötiin varmaan kymmenessä paikassa kolmen viikon aikana ja ainoastaan Elite-ravintolassa majoneesi (ja ketsuppi) oli todella kylmää.

• A.Aa

No nyt jäi aika monta asiaa epäselväksi.

A.Aa kirjoitti:

No nyt jäi aika monta asiaa epäselväksi.

Eikös se nyt kuitenkin ollut leipäkuski ,joka sen leivän pudotti , eikä me turistit.
        Turkkilaisten asenne turisteja kohtaan on sellainen , että niille voi syöttää melkein mitä tahansa .

• Mahat kunnossa

Kaikkia salaatteja syöty ja lapset syöneet rannalla jäätelöannoksiakin. Kellään ei vatsavaivoja. Vko ennen reissua aina alettu ottaa maitohappobakteereja.

• (?)

Eikö nyt kuitenkin kannattaisi valita lomakohde niin , ettei tarvitsisi elää pelon vallassa tuleeko ripuli vaiko ei.
        Teillä on käynyt tuuri , kun olette kaikki terveinä.

• KYSYMYS?
        (?) kirjoitti:

Eikö nyt kuitenkin kannattaisi valita lomakohde niin , ettei tarvitsisi elää pelon vallassa tuleeko ripuli vaiko ei.
        Teillä on käynyt tuuri , kun olette kaikki terveinä.

Missä muussa Lomakohteessa käytyänne tulette oikein kehuskelemaan Suomi-24 sivustolle jälkeenpäin , että eipä tullut ripulia?
        Kylläpäs minä olen kova jätkä ja onnenpekka , ei tullu ripulia ei !

• Rautalankaa
        KYSYMYS? kirjoitti:

Missä muussa Lomakohteessa käytyänne tulette oikein kehuskelemaan Suomi-24 sivustolle jälkeenpäin , että eipä tullut ripulia?
        Kylläpäs minä olen kova jätkä ja onnenpekka , ei tullu ripulia ei !

VASTAUS: siis aloittaja kysyi mitä siellä uskaltaa syödä. Täällä on monesta suusta vastattu, että kaikkea, eikä ole tullut ripulia. Joko ymmärsit vai pitääkö vielä vääntää rautalangasta. En millään ymmärtämättömille jaksais, uh...

• RAUTNAULA
        Rautalankaa kirjoitti:

VASTAUS: siis aloittaja kysyi mitä siellä uskaltaa syödä. Täällä on monesta suusta vastattu, että kaikkea, eikä ole tullut ripulia. Joko ymmärsit vai pitääkö vielä vääntää rautalangasta. En millään ymmärtämättömille jaksais, uh...

No älä sitten kirjoittele tänne , kun et kerran jaksa !

• perttuli1

minä en ainakaan söisi koko reisussa yhtään mitään :))))

• Ekakerta

Vasta Alanyasta palanneena tulin huomanneeksi , että aika moni suomalainen noudattaa tuota Perttulin loistavaa ohjetta.
        10 tuoppia kaljaa päivässä pitää kyllä suomipojan -tytön vauhdissa mukana.

• vatsapöpö

Ihan kaikkea pystyy syömään! En ole syönyt mitään maitohappobakteereita tai desinfioinut käsiäni, enkä ole koskaan saanut mitään vatsapöpöä. Viime kesänä olin reilun kuukauden Turkissa, eikä ollut mitään ongelmia.

• Aurinkoon

Upea lomani päättyi juuri ja vain yhden päivän jouduin vatsavaivojen tähden viettämään hotellihuoneessa.
        Katselin parvekkeelta , kun aurinko laski turkoosiin välimereen join paljon vettä ja söin Tannoponia.
        Yksi päivä ei minun lomaani pilannut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3623
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2304
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1539
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1342
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1285
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe