lapsen oma kieli

Huolestunut

Meillä on perheessa pian 5 vuotta täyttävä poika. Hän on reipas ja hyvin kehittynyt, ymmärtää kyllä ä asioita, mutta ei ole alkanut puhumaan vieläkään. Muutamia kahden tai kolmen sanan lauseita tulee joskus ja yksittäisiä sanoja. Hän on pienestä alkaen puhunut erittäin paljon ns. omaa kieltä, eli kovasti yrittää selittää asioita, mutta mitään tolkkua
puheesta ei saa. Tämä oma kieli on vallitseva edelleenkin. Olemme käyneet erilaisissa tutkimuksissa mutta mitään erityistä syytä puheen tuottamisen ongelmaan ei ole löytynyt. Hän saa puheterapiaa tarhassa kerran viikossa. Mitään muuta varsinaista kuntoutusta ei ole tarjolla.

Onko kenelläkään kokemuksia siitä, miten perheessa voisimme tukea häntä ja onko toivoa siitä että hän vielä joskus oppii puhumaan.

6

1227

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylmä totuus ===

On kehitysvammainen.... jokainen terve 5-vuotias puhuu kyllä arkikielisesti asiansa monin eri sanakääntein.

Epäilen, että tämä on jokin outo provo. Kyllä ihan varmasti on saanut jo jonkin diagnoosin. Edes dysfasia ei viivästytä puhetta noin paljon.

• Huolestunut

Poijalla on diagnosoitu dysfasia, mutta sehän ei vielä selitä, mistä puheen kehityksen viivästyminen johtuu. Emme siis tiedä onko kyse neurologisesta häiriöstä vaan jostain muusta. Poika ei todellakaan ole kehitysvammainen, mikä on todettu tutkimuksissa. Päinvastoin hän on tietyillä osa-alueilla todettu huomattavasti ikätasoaan fiksummaksi. Hän on sosiaalisesti ja motorisesti sekä muutoin hyvin kehittynyt. Hän myös ymmärtää hyvin ja hänen kanssaan tulee aivan hyvin toimeen. Ainut asia on että hän ei todellakaan vielä puhu ymmärrettäviä lauseita, vaan innostuessaan puhetta tulee paljon mutta kuten sanottua siitä ei saa selvää. Toki uusia sanoja ja pieniä lauseita tulee koko ajan.

Olen tässä ensimmäistä kertaa osallistunut nettikeskusteluun, ja heti tuli tällainen asiaton ja ikävä kommentti huoleeni. Pyysin tukea ja neuvoja, en tällaista ilkeämielistä heittoa vakavaan asiaan.

• Dysfasia

Voi viivästyttää - riippuen dysfasia vaikeusasteesta.

Tarkista faktat. Netistä löytyy melko paljon informaatiota lasten dysfasiasta.

• kylmä totuus ===

Eli on siis diagnoosi!

Aloitus oli epäselvä, kun sanoit, ettei mitään erityistä ole löydetty. Kyllä dysfasia aiheuttaa puheen viivästymistä useinkin. Dysfasiaa on kovin eriasteista, monet voivat käydä tavallista luokkaa, mutta erityisopetus on varmasti tässä tapauksessa eteen tuleva vaihtoehto.

Olen uusioperheen äiti, jolla miehen edellisestä liitosta on dysfaattinen lapsi. Hän puhui kyllä 5-vuotiaana tavallaan ikätasoisesti, mutta sanavarasto oli todella niukka ja monet sanojen taivutukset olivat aivan hakusessa ja hänellä oli myös ymmärtämisvaikeuksia. Koulussa hänellä oli vaikea omaksua niin suullisia kuin kirjallisiakin ohjeita. Kävi kuitenkin normaaliluokalla koulun loppuun, päättötodistuksen keskiarvo 6,3

Anteeksi töksähtelevä tyylini. Kehitysvammaisuudessa ei ole mitään pahaa enkä tarkoittanut sitä loukkaamistarkoituksessa. Tuntui vain niin kummalliselta, että tässä tilanteessa ei muka mitään erityistä löydettäisi, jos 5-vuotias on puhumaton.

• Toivoa on aina!

On hyvin mahdollista, että poikasi oppii vielä puhumaan (sujuvastikin).

Aika näyttää. Sitä ennen netistä voi kaivaa tietoa ja liittyä aivoliiton jäseneksi (http://www.aivoliitto.fi/kielellinen_erityisvaikeus_(sli)), jolloin heiltä saa paikallisen dysfasiayhdistyksen tiedot ja sitä kautta varmasti virallista ja luotettavaa tietoa dysfasian eri vaikeusasteista. Samalla löydät kunnollista vertaistukea muista dysfaattisten lasten vanhemmista ja voitte jakaa kokemuksia ja vinkkejä toisillenne arjesta selviytymiseen.

• Rebekah

Suosittelen myös aivoliitton sivuihin tutustumista. Lisäksi korostaisin puheterapeutin roolia tilanteessanne. Sen lisäksi, että puheterapeutti antaa lapselle kuntoutusta päivähoidossa, hänen tehtävänsä on myös ohjata teitä vanhempia. Puheterapeutti on juuri oikea henkilö kertomaan miten voitte kotona perheen kesken tukea poikanne kielenkehitystä. Viikoittainenkin puheterapia (45-60 min per viikko) on aika pieni hetki lapsen elämässä, joten lapsi hyötyy myös siitä että samoja asioita harjoitellaan kotona arkeen limittyen. Tähän puheterapeutti voi alan ammattilaisena antaa vinkkejä ja ohjausta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5239
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3440
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      299
      2830
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      56
      2643
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      170
      2312
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2119
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1845
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe