Ihailen täysraittiita ihmisiä.

eräät meistä

Kolmenkymmenen vuoden aika alkoholi on aiheuttanut hyvin paljon kaikenlaista pahaa elämässäni.
Nyt kun viinasta ei ole enää mitään hyötyä, vain ikävyyksiä, voin arvostaa kokonaan raittiita ihmisiä.
Tunnen monia; ei ole minun juttu, ei ole koskaan kiinnostanut, he sanovat arkipäiväisesti.
Olen pettynyt alkoholikulttuuriin. Jos olisi tilaisuus aloittaa kaikki puhtaalta tassilta, sanoisin: ei ole mun juttu.

90

2373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • janoisten sankari

      Kylmä kalja on mun juttu.

      Nyttenkin juon hyvällä halulla!

      • miksi ei näin

        No miltä tuntuu olla luuseri?


      • Täysin raitis

        Tuolla asialla on kyllä todella sikamaista kehuskella,Alkoholi käyttö pitäis lailla kieltää,se aiheuttaa eniten surua ja kuolemia suomessa


      • Toinen täysin raitis
        Täysin raitis kirjoitti:

        Tuolla asialla on kyllä todella sikamaista kehuskella,Alkoholi käyttö pitäis lailla kieltää,se aiheuttaa eniten surua ja kuolemia suomessa

        Olen ikäni ollut täysin raitis . Kunto on hyvä vaikka olen jo 60 vuotias . Ei ole mitään sairauksia . En syö mitään lääkkeitä . Kävelen joka päivä 10 km .


      • III raitis.
        Toinen täysin raitis kirjoitti:

        Olen ikäni ollut täysin raitis . Kunto on hyvä vaikka olen jo 60 vuotias . Ei ole mitään sairauksia . En syö mitään lääkkeitä . Kävelen joka päivä 10 km .

        Samoin kuusikymppiä lähenee. Toko nuoruudessa oli alkoholikokeilut ja työmiehen kännäilyt. Mutta jossain vaiheessa iski stoppi: ei tuntunut miltään arvolta elämässä ja se jäi pois kokonaan.

        Tuntien ja nähneenä vuosikymmeniä suomalaisten viinan käyttöä, sanoisin itsekin, että sitä saisi rajoittaa. Pistää reseptien taakse ja apteekki myynniksi. Ensi kädessä lääkkeeksi. Troppi konjakkia tai punaviiniä.

        Suomalaiset pitäisi opettaa ensin elämään päihteettömästi ja vasta myöhäis aikuisina antaa heidän kokeilla viinaksia.
        Niin no ei sen puoleen, tiedän tapauksia jotka eivät työaikaisessa elämässään ole juoneet yhtään. Mutta alkoholisoituneet esim. eläkeläisinä.


      • Aiotko kokeilla

        "Kylmä kalja on mun juttu"

        Nyttenkin juon hyvällä halulla!

        Aiotko kokeilla edes kerran elämässäsi juoda 24 olut tölkkiä.En tarkoita niitä 0,5 litran olut tölkkiä.Vaan niitä 0,3 litran olut tölkkiä.


      • kotiviinimies-
        Täysin raitis kirjoitti:

        Tuolla asialla on kyllä todella sikamaista kehuskella,Alkoholi käyttö pitäis lailla kieltää,se aiheuttaa eniten surua ja kuolemia suomessa

        Kannattaa muistella toimiko kieltolaki?

        Ei toiminut.

        Ei tule koskaan toimimaan.


    • Nuori lääkäri

      Liity löylykauhakerhoon!

    • JK

      VAI NIIN

    • 8+17

      Minä en ihaile täysraittiita. Itse osaan nimittäin käyttää alkoholia kohtuudella ilman mitään ongelmia.

      • Minä ihailen kohtuukäyttäjiä kuten vaikkapa sinua.
        Ette edes pysty näkemään alkoholia ongelmana korkeintaan krapulana joskus aamulla ja silloinkin voitte kohdata sen huumorilla.


      • .

        Taidat valehdella.
        Ei kohtuukäyttäjät tätä palstaa lue.


      • AA:n kyylä
        . kirjoitti:

        Taidat valehdella.
        Ei kohtuukäyttäjät tätä palstaa lue.

        Alkoholin kohtuukäyttäjä on ihminen, joka juo elämänsä aikana max. yhden pullon olutta tai siideriä tms.

        Mikäli hän tarttuu pulloon tai tölkkiin toistamiseen elämänsä aikana, on kyseessä alkoholistimainen juominen, joka vaatii perceen hinaamista aa:n melko runsastikkuiselle puupenkille toipumisen saavuttamiseksi.


      • tåuni & råitis
        . kirjoitti:

        Taidat valehdella.
        Ei kohtuukäyttäjät tätä palstaa lue.

        Ei valehtele.

        Palstaa lukee ja kirjoittaa rapajuopot alkoholistit, sekä löylykauha perceessä penkkiä nuuhkivat aalaiset.


      • 1hoitsu
        tåuni & råitis kirjoitti:

        Ei valehtele.

        Palstaa lukee ja kirjoittaa rapajuopot alkoholistit, sekä löylykauha perceessä penkkiä nuuhkivat aalaiset.

        Mielestäni percehien määrän vaikutusta kauppataseemme vajeen täyttämiseksi ei ole syytä aliarvioida.

        Lisäksi olisiko syytä perustaa erityinen komitea tutkimaan, että voitaisiinko aa:n puupenkeistä irronneita tikkuja hyödyntää esim. Tikkuviinan valmistuksessa. Moraaliset aspektit on toki otettava myös huomioon.


      • surku juttu
        tåuni & råitis kirjoitti:

        Ei valehtele.

        Palstaa lukee ja kirjoittaa rapajuopot alkoholistit, sekä löylykauha perceessä penkkiä nuuhkivat aalaiset.

        Tätäkin palstaa lukevat epätoivoiset lähimmäiset, jotka yrittävät saada jotain tolkkua ja ymmärrystä juovan perheenjäsenen terrorisoimaan elämäänsä.

        Monet jo niin kuolemanväsyneitä, etteivät jaksa Susannan tapaan "mattiansa" jättää.


      • surku juttu kirjoitti:

        Tätäkin palstaa lukevat epätoivoiset lähimmäiset, jotka yrittävät saada jotain tolkkua ja ymmärrystä juovan perheenjäsenen terrorisoimaan elämäänsä.

        Monet jo niin kuolemanväsyneitä, etteivät jaksa Susannan tapaan "mattiansa" jättää.

        Valitettavasti näin on.
        Tätä palstaa ei kannata ottaa vakavasti vaan suosittelen tukaria.
        Aikoinaan tämä oli aika hyvä palsta ja täältä sai apua.


      • 1+1
        . kirjoitti:

        Taidat valehdella.
        Ei kohtuukäyttäjät tätä palstaa lue.

        Minä luen. Tänä vuonna olen ostanut yhden siideripullon juhannukseksi. Se on tosin vieläkin jääkaapissa. Käytän alkoholia 1-3 ravintola-annosta 1 siideri vuodessa. Lueskelen aina välillä tätäkin palstaa, silloin kun satuu olemaan kiinnostava aihe. Rullaan vain ohi kaikki "inttämis"- haukkumis- ym.kohdat ja lueskelen yksittäisten ihmisten mielipiteitä ko. asiasta.


      • 1+1 kirjoitti:

        Minä luen. Tänä vuonna olen ostanut yhden siideripullon juhannukseksi. Se on tosin vieläkin jääkaapissa. Käytän alkoholia 1-3 ravintola-annosta 1 siideri vuodessa. Lueskelen aina välillä tätäkin palstaa, silloin kun satuu olemaan kiinnostava aihe. Rullaan vain ohi kaikki "inttämis"- haukkumis- ym.kohdat ja lueskelen yksittäisten ihmisten mielipiteitä ko. asiasta.

        minäkin luin,,,kohta 16vuotta raittiina,enkä yhtään oo katunut,
        mutta muistan miltä alkoholi maistui ja yhtään ei ole ikävä niitä aamuja jotka oli barri illan jälkeen


    • Nuori lääkäri

      17 annosta per päivä on kohtuukäyttöä ja terveydelle hyväksi.

      • junttikin?

        Lääkäreille varmaankin.


    • jokainenpäiväonuusi

      Tänään sulla on mahdollista uusi alku. Huomenna ei kankkusta.

    • wass

      On hieno mahis, ettei huomis aamulla ole krapulaa, ei fyysistä, eikä moraalista. Ja kaikki tämä on omasta tahdosta kiinni.
      En tiedä aikaa kuinka kauan kestää, ettei viimeinen känni enää vaikuta, mutta k a u a n, jos ottaminen on jatkunut jo viikkoja.

      • 684657

        Tämä on tosimiehen puhetta.


    • kakskytseittemävee

      niiin,kannattaa miettiä miksi juo ja auttaako se asiaan.
      Ihminen joka ottaa aidosti vain nautiakseen,pitääkseen hauskaa osaa ottaa kohtuudella.Sitten jos pitää olla naamat niin kyllä sitä silloin johonkin muuhun juo.

      Itse olen ollut täysin tipaton 24 vuotiaaksi asti.Sen jälkeen olen juonut mutta aina kohtuudella.Itselleni ei tule krapulaa koskaan.Ylipäätään siinä vaiheessa kun känni alkaa menemään yhtään siihen että häviää ns.kirkasolo päästä niin lopetan viimeistään siinä.
      Toisena asiana haluan mainita käytöksen.Itsestäni tulee iloinen ja entistä puheliaampi.Sitten taas jos jostain tulee vihainen,riitaisa jopa turpaan vetävä niin täläliselle ei viina todellakaan sovi.Tyhmintä tässä on vain se että nämä ihmiset pitävät alkoholia yleensä kuninkaana eivätkä tajua mitä tekevät ja ei se sovi heille.

    • raitis sinkkumies

      Alkoholista ei ole mitään hyötyä. Ei myöskään tupakasta.

      Hyvin pärjää ilmankin.

      Siksi en juo edes olutta, enkä polta.

      • absonainen

        Minunkaan mielestä ei ole mitään hyötyä alkoholituotteista. Jätän myös alkoholipitoiset onnittelumaljat väliin. Rahaa säästyy ja maksa pysyy kunnossa, tupakoinnista vastaavasti monet muut kehonosat.


      • Sukman polttaa

        Yksi tuntemani mies henkilö nimeltänsä Mikko Sukman polttaa säännöllisesti tupaakkaa ja polttaapa vielä kaiken huipuksi säännöllisesti vieläpä sikariakin.
        Itse käytän antabusta alkoholi ongelmiini.


    • Deadlift

      Vai heikot paskahousut tarvitsee alkoholia!!!

    • Elmerin jorina

      Minusta se älytön pämppääminen ja ravintoloissa pyöriminen on out pikku hiljaa. Nykyisin ihmiset ovat sen verran valvenntuneempia, että osaavat jo juhlia selvinkin päin. Jokainen krapulaton aamu tuo elämään lisää energiaa ja terveyttä. Alkoholi on vaan yksi riippuvuus muiden joukossa, joi sitten kohtuudella tai ei. Hyvin pärjää ilmankin ja elämäkin on paljon antoisampaa silloin :)

      • wass

        Olisikin noin että ihmiset ottaisivat enemmän selvää terveyttään rapauttavista käyttäytymistavoistaan.
        Tiedetään, että hyvin koulutetut ihmiset osaavat paremmin väistellä omaan terveyteen suoranaisesti odotettavia uhkia.
        Mm odottavat äidit käyttävät päihteitä ja tupakoivat valistuksta huolimatta. Sitten on erikseen ihmiset, jotka sekoavat runsaasta viinaksien käytöstä.
        Suurin osa maassamme tehdyistä väkivaltarikoksista on tehty päihtyneenä.


    • Ei tippa tapa

      Silloin kun alkoholi "ei ole mun juttu", siinä ei ole mitään erityisen arvostettavaa. Siinä on, jos joku, jolle alkoholi ei sovi, pääsee siitä irti. Se on sankaruutta ja tavoittelemisen arvoista.

      En käytä alkoholia. Muutaman kerran hyvin nuorena kokeilin. Sitten lopetin kokeilut, koska olin hyvin ujo ja humalassa olisi saattanut tapahtua sellaista, jota olisi saanut hävetä sen jälkeen. Olen halunnut aina tietää, mitä teen enkä selitellä tekemisiäni humalatilalla. Ei viina pahalle maistu, varsinkin liköörit ovat nam samoin kuin valkoviini, mutta en halua olla aineissa, vaan täysin oma itseni. Kapakoissa olen käynyt tanssimassa varmaan monta sataa kertaa ilman viinaa ja tosi hauskaa on ollut. Moni sanoi kunnioittavansa kieltäytymistäni, mutta minusta se on noloa. Ihan kuin joku sanoisi sen olevan kunnioitettavaa, että tykkään vaikka sinisestä väristä. Se ei minua haittaa, jos joku haluaa ottaa lasillisen tai pari, jos hänen käytöksensä ei muutu, hän ei oksentele tms. eikä ole menossa perikatoon alkoholin vuoksi.

    • melkein raitis

      Join nuorena joka viikonloppu, ja töissä maanantaina vielä armoton krapula. Aloin miettiin tosissaan, onko mitään järkeä. Ei ole. Nyt saatan jossain juhlissa ottaa muutaman, ei krapulaa, elämä erittäin kivaa kun ei tartte miettiä lauantai-aamuna pystyykö ajaan autolla jos haluaa jonnekkin mennä.

      • niin myös

        Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt, että miten maanantaina voi olla krapula, jos juo perjantaina ja lauantaina. Ei ole itsellä ollut koskaan. Tuolloin pitää olla jo jonkinasteinen alkoholismi päällänsä.


      • no joo
        niin myös kirjoitti:

        Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt, että miten maanantaina voi olla krapula, jos juo perjantaina ja lauantaina. Ei ole itsellä ollut koskaan. Tuolloin pitää olla jo jonkinasteinen alkoholismi päällänsä.

        No viikonloppu = perjantai - sunnuntai. Siten voi olla krapula maanantaina, myös siinä tapauksessa voi olla krapula maanantaina, että aloittaa perjantai lopettaa sunnuntai aamuna, helpostikin. En ole sitä kokeillut, pelkään krapulaa, siksi otan vain yhden tai kaksi


    • Alkoholi on huume

      Alkoholin haittavaikutukset ovat samaa luokkaa kuin katuhuume crack:in.
      Pari vuotta vanhan ja erittäin laajan tutkimuksen mukaan alkoholi on maailman 5 vaarallisin huume. Tutkimuksessa huomioitiin 20 eri tekijää ja aineistona käytettiin 20 vuoden tilastoja.

      Alkoholi on siis kovahuumausaine vaikka sitä myydään R-kioskilla muumilimpparin vieressä täysin laillisesti. Vaikkakaan sitä ei injektoida suoneen helpon saatavuutensa takia en epäilisi, etteikö sitä joku tekisi jos sen saatavuus olisi tehty yhtä vaikeaksi kuin heroiniin, kokaiinin tai bentsojen.

      Kuulostaisiko teistä uskottavalta jos joku väittäisi käyttävänsä kohtuudella bentsoja, kokaiinia tai heroiniia ainoastaan saunan jälkeen rentoutuakseen?

      Jos nämä tutkimustulokset eivät teitä tarpeeksi vakuuta niin kannattaa ehdottomasti perehtyä alkoholin kansantaloudelle aiheuttamiin kustannuksiin, jotka ovat alkoholiverojen jälkeen 5-7Miljardin €:n luokkaa. Jos summa tuntuu vaikealta ymmärtää niin Suomi saa tukia EU:lta noin 2Miljardin €:n arvosta vuosittain. Ei minua tuo summa sinänsä haittaisi jos alkoholinarkkarit itse maksaisivat viulunsa ostamastaan viinapullosta alkoholiveroina, jotka tulisi ainakin viisin kertaistaa, jotta alkoholin haittakulut saataisiin edes jotenkin katettua.

      Kovan huumausaineen nimeltä alkoholi "kohtuukäyttäjät" ovat aivan yhtälailla itsepetoksen uhreja kuten muidenkin kovien huumausaineiden käyttäjät, jotka koettavat vakuuttaa muille käyttönsä olevan hallinnassa. Kukaan ei pysty hallitsemaan kovia aineita vaan ne hallitsevat ja tuhoavat käyttäjänsä sekä ympäristönsä vähitellen.

      Itseasiassa alkoholi on tekninen liuotin ja myrkyllisyydeltään sitä luokkaa, että sitä saisi naittia ainoastaan muutaman tipan vuorokaudessa. Ikävää vain, että näiden alkoholinarkomaanien tuhoutuneet ja saastuneet aivot eivät kykene sitä ymmärtämään. Saati sitten heidän sairas psyykeensä kaikkine kieltomekanismeineen, joka ei ainoastaan vaurioita heitä itseään vaan sairastuttaa vähintään 9 ihmistä heidän ympäriltään.

      Virheellisti meidiassa levitetyistä tiedoista huolimatta alkoholistin geeniä ei ole löydetty, eikä sellaista itseasiassa edes ole olemassa! Tämä on median luoma harha ja tutkimusten väärin tulkintaa. Lääketieteen alueella on olemassa tutkijajoukko joita kutsutaan ns. "geeniuskovaisiksi" ja jostain syystä heidän tutkimuksensa saavat erittäin paljon huomiota mediassa vaikka heidän tulkintansa ovat epätieteellisesti erittäin johdattelevia ja omaa uskomustaan puoltavia.

      On tutkittu ainoastaan hyvin pientä osa-aluetta ihmisten aivoista, joka on kytköksissä mielihyvään tai maksan kykyyn polttaa alkoholia, eikä sillä ole tekemistä "alkoholigeenin" kanssa. Ei voida olettaa tällaisten mielihyväreseptoreita kantavien ihmisten olevan viallisia tai sairaita, koska alkoholi itsessään on keholle myrkyllinen ja sinne kuulumaton aine.

      Eli tutkimusasetelma on jo lähtökohdiltaan ollut täysin vääristynyt jos alkoholin käytön oletetaan olevan normaalia ja ns. hyve tai terveen ihmisen merkki. Eihän heroiiniakaan kestävän poikkeusihmisen oleteta olevan hyvä geeneiltään ja terve, vaikka tälläinen poikkeus luultavasti löytyisikin.

      • kakskytseittemänvee

        nonni,nicki alkoholi on huume sitten täräytti jutun pöytään...ei tuohon voi muuta sanoa jjopajoo.Oletko sitten tutkinut mitä aiheuttaa joku kahvi tai cocacola.Nekin on omalla tavallaan huumeita ja mitä ilmeisimmin pitäisi kieltää nämäkin.
        Sen jälkeen tutkippa mitä saasteita hengittelet joka päivä ilmakehästä,ei ole muuten mitään vuoristoilmaa.Kyllä näitä tuhoavia juttuja löytyy jos oikein etsii,joten eiköhän vedetä raja nyt johonkin ennen kuin homma lähtee ihan lapasesta.


    • ei-alkoa-84

      Hei. Aiemmin join, mutta nyt olen ollut ilman juuri vuoden ja 2kk.. ja hyvin menee..

    • s

      tuolla oli jotain hulluja alkoholisteja huutamassa parvekkeella "turpa kii" sitten katsoin kenelle huutivat enkä nähnyt ketään paitsi lintuja jotka lauloivat värikkäästi XD taisi eilen ottaa vähän viinaksia ja nyt pää kipeänä huutaa viattomille luontokappaleille. alkoholi on todellakin myrkkyä mikä pitäis ottaa väkisin kaikilta pois kun ovat niin tyhmiä että eivät itse tajua lopettaa.

      itse käytin alkoholia,nikotiinia ja kofeiinia mutta lopetin niiden käytön ja siirryin pilven polttooon.

      • Heh...

        Ryhdyit siis takkutukkaiseksi laiskaksi kannabisnarkkari-nahjukseksi.


    • neropatti88...

      Minä puolestaan ihailen deekuja

    • Taata

      Ilman alkoa ja tupakkaa jo 5 vuotta.

    • kakskytviisvee

      Minä ihailen ihmisiä jotka osaavat pitää huolta itsestään, esim. syövät kunnolla, harrastavat liikuntaa, pitävät yllä suhteita, tekevät ajallaan jotain hyödyllistä jne. Raittiina sellainen toki onnistuu paremmin. Todellakaan en ihaile omaa elämäntapaani joka koostuu lähinnä kaljanjuonnista, sängynkastelusta ja itseinhoisena yksin kämpillä kykkimisestä. Yök. Ei kannata aloittaa sanon. Vaikka olisi ongelmia voisi selväpäisenä kuitenkin kehittyä ihan järki-ihmiseksi ja oppia nauttimaan elämästään.

    • alkoholitonta, kiito

      Itse päätin vuosi sitten alkaa täysin alkoholittomaksi enkä ole katunut päivääkään. Rahat ja terveys säästyy, enkä koe jääväni paitsi yhtään mistään. Aiemmin olin viikonloppujuoja, mutten enää edes voi käsittää, miksi sitä alkoholia täytyi saada. Sunnuntaisin oli aina vain huono olo ja morkkis edellisestä illasta.

    • uhygfdfghj

      Miksi pitää mennä aina äärimmäisyydestä toiseen? Onko meistä tulossa jotakin äärimuslimeja, että kohta kuljetaan hunnutettuna, ettei voi syyttää raiskaukseen huokuttelusta? Eikö voi arvostaa niitä, joille alkoholi ei ole mikään ongelma, vaan nautintoaine muiden joukossa. Kännääminen ei kiinnosta kuin vähemmistöä alkoholin käyttäjistä, vaikka suomessa ongelma kärjistyykin, kun pienestä maasta on kysymys.

      • 10 vuotta ei

        Voisko joku määritellä vielä tarkennuksena, mitä tarkoittaa että alkoholi ei ole mikään ongelma? Että sitä käyttää siis niin että se ei ole mikään ongelma. siis missä mielessä?


      • hgfghj
        10 vuotta ei kirjoitti:

        Voisko joku määritellä vielä tarkennuksena, mitä tarkoittaa että alkoholi ei ole mikään ongelma? Että sitä käyttää siis niin että se ei ole mikään ongelma. siis missä mielessä?

        Ja sitten vielä väitetään, ettei ole hölmöjä kysymyksiä. Jos se on ongelma sinulle, niin pitääkö siitä rangaista kaikkia? Lasi viiniä päivässä on terveellistä. Kaikki absolutismi on sairautta.


      • terveabsolutisti
        hgfghj kirjoitti:

        Ja sitten vielä väitetään, ettei ole hölmöjä kysymyksiä. Jos se on ongelma sinulle, niin pitääkö siitä rangaista kaikkia? Lasi viiniä päivässä on terveellistä. Kaikki absolutismi on sairautta.

        Voi olla terveellistä mutta ei ollenkaan välttämätöntä terveyden kannalta.
        Saman terveysvaikutuksen saa muuten myös alkoholittomasta viinistä. Siitä ei vaan huudella...


    • cvxnbre

      Ilman alkoholia olet nolla ja surkimus. Näin Suomessa, missä kaverisuhteet, aviopuolisot ja työt jaetaan alkoholin perusteella.

      • ftgyhujkl

        Mitä niillä juoppokavereilla tekee, ei se mitään aitoa kaveruutta ole.

        Mulla ole kavereita vaikka olen joskus juonutkin vettä väkevämpää. Kai muuten työmarkkinoilla freesit raittiit luulisi pärjäävän, jaksamiseltaan aivan otista luokkaa kuin huonokuntoiset viikonloppuörveltäjät joilla menee suurin osa viikosta juomisesta toipumiseen.


      • realismia...
        ftgyhujkl kirjoitti:

        Mitä niillä juoppokavereilla tekee, ei se mitään aitoa kaveruutta ole.

        Mulla ole kavereita vaikka olen joskus juonutkin vettä väkevämpää. Kai muuten työmarkkinoilla freesit raittiit luulisi pärjäävän, jaksamiseltaan aivan otista luokkaa kuin huonokuntoiset viikonloppuörveltäjät joilla menee suurin osa viikosta juomisesta toipumiseen.

        Tuo ei pidä paikkaansa ainakaan fyysisessä työssä. Alkoholissahan on paljon energiaa ja maanantaina on monella hyvä isku esim. rakennuksilla. Tiedän, kun olen vuosikymmeniä seurannut. Loppuviikosta taas on moni jo väsynyt.


    • en melkein alkkis

      Nuorempana tuli juotua liki joka viikonloppuna, jossain vaiheessa tuli eteen tilanne jolloin piti miettiä jatkaako yhä pahenevaa juomista vai vähentääkö sitä reilusti. Päätin vähentää, väheneminen johti lähes täysraittiuteen enkä koe jääväni mistään paitsi kun en enää juo. Ei enää krapula-aamuja, ei morkkista että mitä tulikaan tehtyä ja sanottua. Rahaakin säästyy jotka voin käyttää fiksumpiin harrastuksiin joista olen löytänyt monia tosi hyviä ja aitoja ystäviä, juomisporukoissa ystäviä on tasan niin kauan kun löytyy rahaa ja juotavaa.

      Juomiskautena olin hermostuneempi ja stressaantuneempi, nykyään olen rauhallisempi ja ihan oikeasti paljon onnellisempikin. Sinä joka mietit juomistapojasi, suosittelen joko kokonaan lopettamista tai todella minimiin vähentämistä, lopettamalla tai vähentämällä elämänlaatusi tulee paranemaan huimasti, voin sanoa sen kokemuksesta. Ja tähän prosessiin ei tarvitse sotkea mitään uskontoja jos ei välttämättä itse halua.

      • hyvin menee,menköön

        kymmenen vuotta tulee ens vuoden vaihteessa täys. Elämää ei olisi varmaan mitenkään jaksanut jos olisi dokannut senkin ajan. On ollut muutoin niin rankkaa. Onneksi tuli lopetettua. Terveys olisi varmasti romahtanut jos en olisi sitä tehnyt. eikä yhtään krapulaa. Ajattele sitä. Paratiisimainen olotila joka lauantai- ja sunnuntaiaamu. Haaveile siitä niin kauan kuin tajuat ryhtyä nollalinjalle itsekin ja huomaat sen fantastiset edut.


    • tyhmä

      viina on viisasten juoma siksi minä ensitä juokaan

    • ilman alkoa

      jo 2 viikkoa. Vai meinaisko joku tarjota?

    • jaffat tullooo

      pois alta

      miä näin jonkun avaruusaluksen (selvänä) ja ajattelin että minut on valittu johtomaan uutta maailmaa joten aloin holittomaksi

    • 2555

      Ota kalja. "tarjoo"

    • apsolutti

      En ole absolutisti, mutta käytännössä elämä vaan menee niin, että en tarvitse alkoholia mihinkään. Esim. illanvietoissa osaan pitää hauskaa ilman viinaa. Jos juhlissa tarjotaan esim. onnittelumaljana shampanjaa, sen voin ottaa ja jonkin muunkin juhlajuoman, mutta yhtä hyvin voin kilistellä pommacilla. Tupakointi on toinen huvitus, jota en vaan ole tullut koskaan aloittaneeksi. En silti moiti muita, kukin tyylillään, mutta sääliksi käy alkoholin suurkuluttajia, joilla koko elämä menee kurkusta alas.

    • Jane3

      Olen iloinen ja seurallinen, mutta aina mun raittiuttani on ihmetelty, jopa paheksittu tiettyjen ihmisten keskuudessa. Minäkään en koskaan tivaa, miksi toiset käyttävät alkoholia, niin toivoisin itsekin saavani olla rauhassa ottamatta, eikä mua heti leimattaisi entiseksi alkoholistiksi tai uskovaiseksi, kumpaakaan en ole. Juhlia osaan siinä missä huppelissakin olevat ja olen ihan normaali :)

    • iloinen selväpää

      Suomessa varsinkin miehillä korkea alkoholismiprosentti ja korkea masennusprosentti kulkevat käsi kädessä. Joskus tosin vaikea sanoa, että kumpi on ollut ensiksi: masennus, jota lievittääkseen juo viinaa vai humalahakuinen juominen, joka aiheuttanut masennuksen.

      Ongelmana on usein se, että ei olla rehellisiä edes itselle. Juomista puolustellaan sillä, että kun on vaikeaa töissä, parisuhteessa jne. Juodaan, jotta rentoudutaan tai että ollaan sosiaalisempia. Olisikohan vihdoin aika kohdata oma itsensä ihan sellaisena kuin on?

      Suvussani on paljon alkoholiongelmaisia, joskaan ei rappioalkoholisteja. Olen sivusta seurannut, miten alkoholin vuoksi on rikottu ihmissuhteita, petetty, tapeltu, oltu sairaalassa paikkailtavana kompuroinnin vuoksi, rahaongelmia jatkuvasti jne. En näe mitään hyvää sellaisessa elämäntavassa. Näennäisesti kulissit on kunnossa eli on työtä ja parisuhde, mutta taustalta löytyykin kaikkea rumaa.

      Olen juonut alkoholia sen verran, että tiedän, millaista on olla humalassa. Tajuan sen, että minun ei tarvitse seurata sukuni perinteitä eikä seurata kavereitani baariin. Nykyään olen paljon mieluummin kotona vaikka yksin kuin että lähtisin yökerhoon juomaan ja hankkimaan "ihmissuhteita". Yhden yön juttuja en kaipaa.

      Jokainen aikuinen tekee valintansa. Minun valintani on tämä, että olen melkein absolutisti. Voin juoda kuohuviinilasillisen (tai ainakin maistaa siitä), mutta juominen jää siihen. Alkossa en ole käynyt varmaankaan 15 vuoteen. Laivoilta tai matkoilta ostan itselleni tuliaiseksi jotakin hyvää paikallista herkkua tai ostan tuliaisiksi sisustustavaraa, joka tulee halvemmaksi kuin votkapullojen, viinipullojen tai kaljakeissien kantaminen.

    • Ei pelkästään

      En ihaile ihmisiä pelkän raittiuden takia, eikä siinä mielestäni olisi paljon järkeäkään. Jos sama raitis ihminen tekee jotain lähes yhtä haitallista, kuten usein tekee, ei tuo raittius merkitse paljoakaan. Jos nyt puhutaan pelkästään alkoholista, eikä yleisesti päihteistä, monet huumeiden käyttäjät ei ikinä ole käyttänyt alkoholia. Ja raitis ihminen voi makailla sohvalla päivät pitkät ja syödä roskaruokaa tai hankaloittaa muiden elämää.

      Ja ylipäätään ihmisen ihailu sen takia, mitä hän ei tee, ei ole kovin järkevää. Asioiden tekemättömyys ei itsessään ole koskaan mikään ansio, vaikka siitä voikin olla toisinaan kateellinen, jos itse ei siihen pysty. Jos asiaan yhdistyy muitakin asioita, kuten urheileminen, lähimmäisten auttaminen, ansioituminen työelämässä, perhesuhteet jne, niin silloin henkilö voi olla ihailemisen arvoinen.

      • dxftghyjunkm

        "Jos nyt puhutaan pelkästään alkoholista, eikä yleisesti päihteistä, monet huumeiden käyttäjät ei ikinä ole käyttänyt alkoholia."

        Sarjassamme hevosmiesten tutkimustoimiston tuloksia.


      • kjhgfcfvbgn
        dxftghyjunkm kirjoitti:

        "Jos nyt puhutaan pelkästään alkoholista, eikä yleisesti päihteistä, monet huumeiden käyttäjät ei ikinä ole käyttänyt alkoholia."

        Sarjassamme hevosmiesten tutkimustoimiston tuloksia.

        Ihan yleistä tietoa. Huumeiden käyttäjät eivät näe alkoholin kittaamista mitenkään järkevänä. Ihmisethän tykkäävät asettua vastaleireihin asiassa kuin asiassa.


    • no alcohol

      Itse onnistuin lopettamaan juomisen 35 vuotiaana. 8- vuotta sitten. Pari ensimmäistä vuotta olivat tavattoman vaikeita , joutui toden teolla taistelemaan viinan himoa vastaan. "harjoittelin" juomaan kohtuudella 15 v-35 v eli 20 vuotta. Ja eihän siitä mitään tullut. Annokset senkuin kasvoi ja viimeiset vuodet, ehkä 5-6 join joka hiton päivä...huh huu. Niin oli hankalaa todeta itselleen olevan alkoholisti ja voimaton sen suhteen.

      Niin ja nyt raittiina/absolutistina tajuan ,että elämä on huippu siistiä selvänä. Tottakai vituttaa silloin tällöin, mutta se ei ole mitään verrattuna juomisaikojeni maapäälliseen helvettiin rinnastattevissa morkkiksiin

      Suosittelen :)
      .

    • oksettaa raittiit

      Mitähän ihailemista niissä on? Tylsiä surkimuksia tai hihhuliuskovaisia joiden seura on kiveäkin kuivempaa. Hyi saatana! Mikään ei ole oksettavampaa kuin raitis nuori mies, yleensähän nämä ovatkin sisäänpäin kääntyneitä nörttiluusereita jotka eivät tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään -- kuuluu kastiin käsiteltävä saunan takana

      • pöllökin

        Varsinkin rapulassa!


    • ei ääliökänneille

      No kiitos. Minua kannattaakin ihailla.

    • ota rennosti vaan

      Ihailen niitä, jotka suhtautuvat rajalliseen elämäämme vähemmän vakavasti. Onneksi heitäkin löytyy. Ei kaikessa tarvitse nähdä ongelmaa, jos ei taho. Elämä on sillä tavalla paljon mukavampaa.

    • morpheuz

      On mielenkiintoista, että käytät sanaa "alkoholikulttuuri". Suomessa, kuten missään muuallakaan päin maailmaa, ei mitään yhtenäistä kulttuuria ole. On joukko ihmisiä, jotka käyttävät tai ovat käyttämättä, ehkä jossakin ryhmässä suurinpiirtein samoista syistä, mutta eri syistä kuin se naapurissa oleva ryhmä.

      Olen täysraitis, ollut koko ikäni. Alkoholismia olen samoin nähnyt koko ikäni, samoin kohtuukäyttöä. Olen katsellut vierestä erilaisia asennoitumisia ja lopulta päätynyt tutkimaan asiaa hieman perinpohjaisemminkin. Muutama huomio lienee syytä tehdä, mitä tulee alkoholikulttuuriin.

      1. Alkoholikulttuuri on osa kulutuskulttuuria. Ilman (alkoholin)kulutusta alkoholisteja ja alkoholiongelmia ei olisi.
      2. Kohtuullinen kulutus on sekin kulutuskulttuuria ja ylläpitää alkoholiteollisuutta (teollinen kulttuuri, markkinatalousyhteiskunta). Yksien juominen mahdollistaa toisien alkoholisoitumisen.
      3. Yksilötasolla hyödyt ovat usein sosiaalisesti jaettuja. Yhdessäoleminen ja hauskanpito liittyvät juomiseen, joten alkoholinkäytön osalta voidaan puhua samaan aikaan erilaisista viihtymiskulttuureista. Esimerkiksi yksi viihtyy baarissa (baarikulttuuri), toinen viiniä nauttien sivistyneessä seurassa (seurajuomiskulttuuri) ja kolmas vetää raskaita kännejä kaveriporukassa (herooisen juomisen kulttuuri).
      4. Yksilön ja yksilöiden kokemat hyödyt kuluttavat heidän rahojaan, eivät tuottajien. Siten tuottajien, jälleenmyyjien ja jopa hoitohenkilökuntien näkökulmasta kyseessä on taloudellisesti hyvä asia. He hyötyvät siitä, että muut kokevat alkoholinkäytöstä oletettua hyötyä. Jos ja kun yksilö on juonut parin omakotitalon verran, menettänyt terveytensä ja perheensä, haitat ovat vihdoin ylittäneet hyödyt?
      5. Alkoholinkäyttö ei kuulu ihmisen perustarpeisiin. Jotakin on juotava, mutta juomia on lopulta aika paljon, mistä valita. Pelkkä nautintokaan ei ole hyvä peruste alkoholinjuomiselle, koska jokainen alkoholia käyttänyt osaa kertoa, että ensimmäinen kerta saattoi olla helvetillinen. Se voi olla edelleen helvetillistä, mutta haitat kielletään, käyttöä harjoitellaan ja siihen totutaan. Tältä osin koko juomisen tarve on sosiaalisesti luotua. Voidaan lopulta puhua siitä, että kulttuuri (sosiaalinen) orjuttaa yksilön yhteenkuuluvuuden tunteen ja sosiaalisen kelpoisuuden vuoksi. Myöhemmin yksilöt antavat orjuttaa orjuttaa itsensä kulutukselle ja rahalle, sekä vasta paljon myöhemmässä vaiheessa, jos koskaan, fyysiselle riippuvuudelle aineesta, alkoholista.

      Kulttuuri ja sosiaalinen ovat siis lähtökohtaisesti aina alkoholinkäytön kivijalkana.

      Mitä ihaltavaa sitten meissä ei-juojissa on? Nähdäkseni ei yhtään mitään. Me olemme vain tehneet kulutustottumuksiemme suhteen toisenlaisen valinnan. Minua ei alkoholi ole koskaan viehättänyt näkemäni ja kokemani vuoksi, eikä varsinkaan maun. Se ei kuitenkaan ole tehnyt minua immuuniksi muita mahdollisia sosiaalisia ongelmia vastaan.

    • Onnekas tissuttelija

      Minä olen kipannut varmaankin säiliöautollisen väkijuomia elämäni aikana. Eniten ryyppäsin nuoruudessa kaveriporukassa, jos ei muistit pois, niin lähelle ainakin. Usemmiten minulla oli kyllä vakituinen tyttöystävä, eikä heistä kukaan lasiin sylkenyt, mutta juominen oli toki niin hillittyä, että se ei häirinnyt esim. sänkytouhuja.
      Jotkut kunnon sooseissa harrastetut sessiot ovat kyllä jääneet mieleen mukavina muistoina ikuisiksi ajoiksi.
      Sattui vain niin ikävästi, että kaksi yhteensä kymmenen vuotta päättyivät tyttöystävieni vakaviin sairastumisiin. Viinasta ei kumpikaan johtunut ja ymmärtäisitte kyllä erot, jos kertoisin, mutta se ei nyt kuulu asiaan.

      Perustin kuitenkin perheen suhteellisen myöhäisellä iällä. Ikävä kyllä narsistin kanssa ja erosimme vajaan 15 vuoden avioliiton jälkeen.
      Avioliitto narsistin kanssa ei ole niitä helpoimpia ja viina kelpasi silloinkin, tosin kotioloissa vain pienininä määrinä, pari, kolme paukkua v*tutukseen ja vapaalla sitten kunnolla.

      Päivääkään en ole ollut poissa töistä viinan takia, enkä montaa minkään muunkaan syyn takia.
      Olen menestynyt elämässäni muuten erinomaisesti lukuunottamatta avioeroa ja noita aiempia sairastuneita tyttöystäviäni, joista kummastakin olisi muuten tullut vaimojani ilman sairastumisia.

      Tyttäreni asuu luonani, eikä aina edes vastaa äitinsä soittoihin, koska inhoaa hänen teennäisyyttään ja puheripulia jossa hän vielä joku vuosi vain haukkui minua. Se on nyt kyllä loppunut, mutta meistä kumpikaan ei varsinaisesti ilahdu, kun hänen numeronsa vilkkuu puhelimessa.

      Minulla ja meillä menee erinomaisesti kahdestaan, tyttö menestyy opiskeluissaan erinomaisesti ja elämä hymyilee, vaikka kippaankin ruokajuomana puoli pulloa laadukasta viiniä ja otan illalla tukevan moukun yömyssyksi.

      • Onnekas tissuttelija

        Lisään vielä, että siitä nuoruuden kaveriporukasta moni jäi pahasti viinan koukkuun ja pari on onnistunut hoidon kautta lopettamaan ja ovat nyt absolutisteja.
        En oikein jaksa kuunnella heidän kehuskeluaan, että nyt ei enää tarvitse juoda viinaa.
        Kai sitä mantraa täytyy hokea itselleen, että pärjää ratkeamatta? Tästä joku voisi valaista minua, että mitä heille sanoisin? Pitäisikö heitä ihailla vai muuten kehua? Mitä raitistunut juoppo oikeasti haluaa kuulla?


    • Rekram

      Olen ollut yli 50 vuotta raittiina. Ei ole tehnyt mieli ottaa. Heti kun alkaa tehdä mieli, otan. Muille tarjoan mielelläni.

    • perseenhaju

      Mullamuut harrastukset verottaa tuota juopottelu harrastusta. Eipä oo kuitenkaan aa-kerholle tarvinnu mennä percehikeä penkkiin tuottamaan perceestä.

    • Juonkohtuudella

      Kumma juttu - kaikki, ketkä eivät juo ovat kokeneet traumoja. Lapsuudessa, jompi kumpi vanhemmista on ollut juoppo. Periaattessa voi sanoa, että ne ketkä eivät juo ovat tavallaan sairaita ja ne, ketkä juovat kohtuudella - ovat normaalejä. Toki alkoholismi myös on sairaus. Ehkä kuitenkin voi sanoa, että onhan se hyvä kun tällainen traumatisoitu raitis ihminen ei juo. Sellainen sekoaa yhdestä viinilasista.

      • järki se jepellekin

        Melko tarkalleen näin. Hoitamattomien traumaattisten sekoaminen jo yhdestä viinilasillisesta on myös kohdallani tosiasia.
        Ystävällinen vanhempi rouva kutsui minulle lasilliselle kesällä pihapatiolleen. Hänellä oli vieraanaan sukulaisrouva, hyvin iäkäs.
        Aivan yllättäin aloin lasillisen nautittuani puhumaan v-kieltä. Tuttava rouvani käski minun pestä suuni. He ovat jo kuolleet, mutta häpeän käytöstäni yhä.

        Myös väkivaltaista käytöstä minulla on esiintynyt, mutta tähän on tullut ensin ärsyke muilta ihmisiltä.
        Raivojarru voi laueta asioista, joista selvänä en lotkauttaisi korvaanikaan. Tulee mieleen "nykäsmattimalli", käytös voi olla arvaamatonta.

        Enemmän sekavuutta kuitenkin aiheuttavat erilaiset sekakäyttäjät - yhdistettynä psyykkiseen kuntoon.
        Ennen pidin raittiita ihmisiä nynneröinä, mutta sieltähän ne todelliset yhteiskunnanrakentajat oikeasti löytyvät.


    • 26526h6h52f6

      mä en, niil on tylsempää. pilves, kännis ja piripäis on niin paljon kivempaa kaikki.

    • Alhugos Huberoz

      Raittiina kannattaa olla jo siitäkin syystä, että silloin säästyy rahaa ja voi laittaa ne rahat johonkin harrastukseen.
      Alkoholi on älyttömän kallista, ainakin sellainen alkoholi mitä pystyy juomaan, kun ei kirkasta alkoholia juo hullukaan, on senverran kitkerän ja pahan makuista.
      Kuinka siitä voisi tulla riippuvasieksi, kun maistuu pahalta.
      Alkoholiin saa helposti menemään 20-30 euroa ja jos sellaisen summan joka viikko laittaisi alkoholiin, niin vuodessa rahaa hukkuisi 1040-1560 euroa.
      Mielummin tuon summan laittaa vaikka musiikkistudio projektiin.
      Silloin rahasta jää jäljelle jotain konkreettista ja iloa vuosiksi eteenpäin, kun taas alkoholiin laitettuna rahasta ei jää jäljelle yhtään mitään.

      • Kannattaa juoda

        Jää siitä jäljelle aivovaurio ja riekaleinen maksa sekä pöntöllinen ripulipaskaa ja hirveä krapula.


    • 068yth

      Raittius ei ole valinta, se on normaalia elämää. Se, että juo alkoholia, on valinta. Selitys: tekemättömyys ei ole valinta, mutta tekeminen on valinta. Eikö totta? :)))

      • Ajatusten Tonava

        Jaa. Samalla logiikalla työttömyys eli tekemättömyys on normaalia elämää ja työelämä valinta ja kai sitten "epänormaalia" elämää.

        Eikö totta? :))


    • jonkunmoissa

      Olen kahdenkympin puolivälissä enkä ole ymmärtänyt viinan iloja.
      En pidä minkään alkoholin mausta enkä ymmärrä miksi joku haluaa maksaa että seuraavana päivänä on joko krapula tai päänsärky. Sama kanta tupakoinnin kanssa.

      Monet tuttavat ovat sanoneet samaa kuin ap. Kaikki tupakoitsevat ihmiset melkein tarttuvan kaulukseen kiinni ja sanovat tulevansa mätkäisemään jos ikänä näkevät minut tupakka suussa, senverran turha addiktio on. Ihan turpaanlyttäämättäkin osaan olla ilman.

    • JuhaMies

      Itse olen kohta jo 60 vuotta täyttävä mies, ja tiedän, millaista on alkoholin villi maailma. On sitä tullut hupsuja juttujakin tehtyä.. kerran löytyi useampikin neiti huoneen lattialta. heh-he.. Siinä olikin selittelyä silloiselle tyttöystävälle, kun aamulla saapui katsomaan minua (olin nimittäin ''sairas'') Nykyisin olen sinkku ja tykkään irtosuhteista, varsinkin nuorempien toistasukupuolta edustavien yksilöiden kanssa. Alkoholi on mahdollisesti sekoittanut pääni, mutta olen iloinen töissäkäyvä suomalainen mies.

    • Tampereen Neumann

      Heh, No täällähän on varsin selväpäistä porukkaa kun 95 % vastaajista ilmoittaa olevansa täysraittiita.. Kuitenkin, omat henkilökohtaiset havaintoni sekä luvut kertovat kansasta aivan toista. Me suomalaisethan olemme todellisia alkoholin suurkuluttajia.. Itsekin nautin alkomahoolia reilusti yli suositusten, mutta toisaalta väittäisin elämäni olevan ainakin tuplasti hauskempaa kuin yhdelläkään täysraittiiseen elämäntapaan intoutuneilla nyssykä- tuttavillani...

      • rftuyghijokl

        Väitä sinä vaan, mutta petät silloin itseäsi. Ajatusmaailmasi on alkoholin muokkaama, haukut raittiita tuttaviasi lievittääksesi alemmuudentunnettasi. Tai sitten olet muuten vaan perusluonteeltasi kusipää.


      • sarkkuutta tanoihin

        Millä tavalla alkomahooli eroaa tavallisesta alkoholista? Onko se jokin laimennus?


      • Äly hohoi!
        sarkkuutta tanoihin kirjoitti:

        Millä tavalla alkomahooli eroaa tavallisesta alkoholista? Onko se jokin laimennus?

        Alkomahooli on murresana ja synonyymi alkoholille, joka taas on kirjakieltä. Murteita käytetään viesteissä toisinaan tekstin elävöittämiseen.

        Tunnut olevan melkoinen idiootti, kun tämäkin täytyy sinulle selittää.


      • Äly hohoi!
        sarkkuutta tanoihin kirjoitti:

        Millä tavalla alkomahooli eroaa tavallisesta alkoholista? Onko se jokin laimennus?

        Alkomahooli on murresana ja synonyymi alkoholille, joka taas on kirjakieltä. Murteita käytetään viesteissä toisinaan tekstin elävöittämiseen.

        Tunnut olevan melkoinen idiootti, kun tämäkin täytyy sinulle selittää.


    • virtaava neste

      Suomalaisista vain n. joka seitsemäs on enää täysraitis, ei koskaan mitään
      päihteitä. Kaikki muut ovat jotain kohtuudella, rajusti tai pienehkö osa entisiä
      käyttäjiä. 40-50 v. sitten täysraittiita oli vielä yli 40% kansasta. Eli kyllä ne
      päihteet ovat nykyisin monelle tuttua kauraa.

    • tarina tuokin

      Varmaan näitä urbaani tarinoita tämäkin. Nainen nautti lasillisen hyvää viiniä ensimmäistä kertaa elämässään 90v. päivillään.

      Siitä alkoikin sitten loppuelämän pituinen, jokapäiväinen maisteluputki.

      • Aa aapinen

        Alkoi viikon sisällä ekasta ryypystä menemään kori kaljaa päivässä?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5385
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3337
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1840
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      12
      1443
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe