Heippa,
Ovatko jotkin hämähäkeille ruoaksi annettavat hyönteiset tai niiden toukat tuholaisia? Esim. kenttäsirkat tai jauhomadot?
Kammottaa ajatus, että karkulainen voisi lisääntyä asunnossani ja saisin pian todellisen tuholaisongelman.
Voitteko kertoa minulle, mitkä ruokahyönteiset ovat harmittomia, vaikka pääsisivätkin livahtamaan pakoon.
Kiitokset! :)
Ruokahyönteiset
3
602
Vastaukset
- Goura
Jauhopukit (alias jauhomadot) voivat karata ja lisääntyä kasvatusastian ulkopuolella jos astia on kanneton. Minulle on kerran käynyty näin, mutta ongelmaa siitä ei syntynyt, sillä jauhomadot on melko helppo huomata ja ongelman leviämisen voi estää siten että jauhot ja ryynit ja muut pakastaa ja sitten laittaa suljettuihin astioihin. Mutta niin kauan kuin kasvatusastialla on ilmanvaihdon mahdollistava kansi, leviäminen on erittäin epätodennäköistä.
Kenttä- ja kotisirkat voivat hyvinkin levitä jos talossa on tarpeeksi kosteita piilopaikkoja ja ruokaa. Olen kuullut tapauksista joissa kerrostaloon on levinnyt sirkkoja ja että sellaisissa tilanteessa sirkkojen alkuperäisen omistajan olisi maksettava kaikkien saman rakennuksen asuntojen tuholaistorjunnat. Vaikka sirkat eivät pääsisi leviämään, yksikin karkuun päässyt koiras voi aiheuttaa paljon harmia jos se pääsee änkeämään itsensä jonnekin mistä sitä ei saa pois ja missä se voi sirittää rauhassa päivät pitkät.
Mitä harmittomiin ruokahyönteisiin tulee, niin ne tuppaavat olemaan trooppisia tai muuten erityisen ilmaston vaativia hyönteisiä. Näitä ovat esimerkiksi trooppiset torakat ja lokustit eli kulkusirkat. Minulla ei ole henkilökohtaisia kokemuksia kulkusirkoista, joiden olisi erittäin vaikea levitä vapaalla jalalla tarkkojen elinolosuhdevaatimuksien takia, mutta samasta syystä ne ovat hankalempia kasvattaa kuin koti- ja kenttäsirkat.
Trooppisista torakoista esim. Blaptica dubia / argentiinantorakka on erittäin helppo pitää aisoissa. Niille ei sisätiloissa yleensä riitä ruoka, kosteus tai lämpö edes hengissä pysymiseen -- joskus harvoin kun minulta on päässyt niitä karkuun niin ne ovat löytyneet jonkin ajan päästä kuolleina tai erittäin heikkoina. B.dubia lisääntyy melko hitaasti, mutta toisaalta varmasti kunhan niillä on jokin ulkoinen lämmönlähde sekä runsaasti piilopaikkoja ja sekä kosteaa että kuivaa ruokaa.- Livinginadream
Suuri kiitos kattavasta vastauksesta. Olit suureksi avuksi. :)
- Livinginadream
Ainiin, tiedät varmasti kuinka pitkään jauhomadot elävät toukkina ennenkuin niistä tulee kovakuoriaisia. Haluaisin tietää. Miten niiden toukkavaihetta voi pidentää, jos voi? Voiko kuoriaisen syöttää hämähäkille?
Kuinka pitkään normaalit kenttäsirkat elävät?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit896082KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3475500Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222747Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521031995Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071738- 1141601
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181573seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241484Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1351443