Koska vauvoilla vaihtuu silmienväri? Ja miten on onko ruskeasilmäset vauvat jo syntyessään ruskeasilmäisiä, vai kuinka? Mietin vaan että minkä väriset silmät vauveli,6kk, tulee saamaan ku toinen vanhemmista on ruskeasilmäinen ja toinen vihreäsilmäinen...???Ja vauva sinisilmäinen
silmienväristä
13
19298
Vastaukset
- Hillevi
veikkaan, nääs se on ihan höpöpuhetta et jos toisella vanhemmalla on ruskeat silmät, et ne 100 % varmuudella periytyy lapsellekin. Tuttavaperheessä on ihan vastaava juttu, isällä ruskeat, äidillä vihreät ja tytöllä siniset. Ja ikää on jo senverran ettei varmasti enää vaihdu silmien väri...
- Jade
Silmien värin periytyminen on monimutkaisempi juttu kuin mitä yleensä luullaan. En mene yksityiskohtiin, mutta ruskeasilmäiset vanhemmat voivat hyvinkin saada sinisilmäisiä lapsia (tämä on geneetiikan perusteella aivan selvä asia). Lisäksi sinisilmäiset vanhemmat voivat saada ruskeasilmäisiäkin lapsia (esiintyy harvemmin). Lähes kaikki on mahdollista.
- mick
Jade kirjoitti:
Silmien värin periytyminen on monimutkaisempi juttu kuin mitä yleensä luullaan. En mene yksityiskohtiin, mutta ruskeasilmäiset vanhemmat voivat hyvinkin saada sinisilmäisiä lapsia (tämä on geneetiikan perusteella aivan selvä asia). Lisäksi sinisilmäiset vanhemmat voivat saada ruskeasilmäisiäkin lapsia (esiintyy harvemmin). Lähes kaikki on mahdollista.
http://museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
- Ivine
Silmien väri periytyy aika simppelisti, mikäli biologiasta muistan oikein.
Ajatellaan niin, että molemmilla vanhemmilla on kaksi värigeeniä. Ruskeasilmägeeni on "peittävä", joten jos vanhemman toinen tai molemmat geenit ovat ruskeita, tyypillä on ruskeat silmät. Sinisilmäisellä siis molemmat geenit ovat aina sinisiä.
Lapselle väri periytyy niin, että molemmat vanhemmat "antavat" lapselle toisen värigeeninsä. Jos lapsi saa ruskeasilmäiseltä vanhemmalta ruskean geenin (ja sinisilmävanhemmalta tietysti sinisen), lapselle tulee ruskeat silmät.
Jos ruskeasilmäisellä vanhemmalla toinen, peittynyt (ei näkyvissä oleva) geeni onkin sininen ja lapsi perii sen, lapsi saa kaksi sinistä geeniä ja on sinisilmäinen. Jos taas ruskeasilmäisellä vanhemmalla onkin vain kaksi ruskeaa geeniä, KAIKKI lapset ovat ruskeasilmäisiä.
Tämä saattoi olla äärettömän sekava ja toki myös yksinkertaistettu selitys. Pointti on kuitenkin, että ruskeasilmäisen vanhemman geeniperimä määrää lasten silmien värin, koska ruskea väri on määräävä ts. peittää alleen MINKÄ TAHANSA muun värin (sinisen lisäksi myös vihreän ym.).
Niin, ja tämän perusteella myös kahden ruskeasilmäisen lapsi voi olla sinisilmäinen, jos molemmilla vanhemmilla on sekä sininen että ruskea geeni ja lapsi sattuu saamaan molemmilta siniset.
(ps. biologit ym., suokaa anteeksi terminologisesti äärettömän yksinkertaistettu selostukseni. Korjannette, jos olen väärässä.)- miisa
Mitäs sitten kun toisella vanhemmalla on siniset silmät ja toisella vihreänruskeat? Eli onko vihreä sinistä dominoivampi?
- Jade
miisa kirjoitti:
Mitäs sitten kun toisella vanhemmalla on siniset silmät ja toisella vihreänruskeat? Eli onko vihreä sinistä dominoivampi?
Silmien värin dominanssi menee seuraavasti:tumman ruskea/musta, ruskea, vaaleanruskea, pähkinänruskea, sini-vihreät, siniset, vaalean siniset. Tämän teorian mukaan vaikuttavia geenejä olisi siis ainakin 6 kpl, todennäköisesti muita tekijöitä on myös ja mutaatiot sotkevat soppaa myös. Lapsen silmien väriä on hyvin vaikea ennustaa.
- ninni
Ei pidä ihan paikkaansa teidän tietämyksenne.
Isäni on ruskeasilmäinen, ja äitini on sinisilmäinen, kuitenkin minulla on vihreät silmät, kuten myös on siskollani.
Joten tässä tapauksessa ei biologian lait päde. Muistakaa, että totuus on tarua ihmeelisempää. - wonderthis
miisa kirjoitti:
Jos minulla ja vaimollani on siniset silmät ja tietääkseni myös minun vanhemmillani sekä myös vaimoni vanhemmilla, niin kuinka on mahdollista että lapsellamme on vihertävät silmät?
- vihreäsilmäinen
wonderthis kirjoitti:
Jos minulla ja vaimollani on siniset silmät ja tietääkseni myös minun vanhemmillani sekä myös vaimoni vanhemmilla, niin kuinka on mahdollista että lapsellamme on vihertävät silmät?
Silmien väri voi periytyä kuulemma hyvinkin kaukaa suvusta! Minulla on esim. vihreät silmät mutta vanhemmillani on siniset. Vihreät silmäni olen perinyt mummilta ja papalta. Olen kuullut, että silmien väri voi hypätä kolmenkin sukupolven yli!
- 3:n äiti
Meidän lapset ovat syntyneet sinisilmäisinä. Heidän isänsä on sinisilmäinen ja minä vihreäsilmäinen. Esikoisen silmät muuttuivat vihreiksi 3v ja 4v synttärien välisenä aikana. Keskimmäinen on nyt 3,5v ja silmät ovat osittain vihertävät. 1v9kk kuopus on vielä täysin sinisilmäinen.
- piia
Kaikki vauvat syntyvät sinisilmäisinä.
- Santzu
piia kirjoitti:
Kaikki vauvat syntyvät sinisilmäisinä.
onpa syntynyt vauvoja joilla on heti syntymästä alkaen ruskeat silmät. tosin suurimmalla osalla on siniset...
- kullan nuppu
meillä on 4v ja 3kk vanhat tytöt. Esikoisella oli syntyessään todella tumman siniset silmät, jotka pikku hiljaa muuttui tumman ruskeiksi. 3kk vanhalla tytöllä on taas ihan selvät siniset silmät. Miehelläni on tumman ruskeet silmät, ja itselläni vihreät silmät, joten epäilen, että pienemmällekin tytölle tulee ruskeet..mutta eihän sitä toisaalta voi tietää, voihan ne siniseksikin jäädä ne silmät, sillä ne on tosi siniset...saas nähdä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n412596Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj1352520Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä
Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk291657Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o731339Oot tosi epätavallinen
ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.491297Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä
Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o321074- 841067
Muistatko? Maisa Torppa jakso räjäytti Veitolan somen: "epäaitoa ja teeskentelyä"...
Maisa Torppa täyttää tänään 35 vuotta, onnea! Maria Veitola vieraili Yökylässä-ohjelmassa aikansa kohujulkkis Maisa To13988- 40862
- 53825