Apuva!

Datanomi.

Minulla ei yhä hajuakaan mitä pitäisi tehdä opinnäyttö?Siis lopputyö ja pitää aiheen keksiä siihen juttuun.Tarvitsen vinkkejä tai edes jotain.Minulla jo alkaa maanantaina joten piakkoin jo.Opiskelen datanomiksi eli tietokäsittelyn perustutkintoon.Mitä lopputyö on eli pitäisikö kirjoittaa mitä tehnyt tai tekemättä?Ymmärsin niin,että maanantaina on esittely..Kääk

3

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • battalion xxx

      En tiedä millaisia datanomien opinnäytetyöt ovat, mutta yleensä lopputyön aiheeksi missä tahansa koulussa kannattaa valita sellainen asia joka itseä kiinnostaa; josta haluaa saada lisää tietoa, oppia lisää ja/tai saada ajatuksensa paketoitua.

      Viimeisellä kohdalla tarkoitan sitä, että monesti luulee tietävänsä paljon jostain asiasta, mutta samaan aikaan mielessä on paljon epävarmuutta ja aukkokohtia, yhtäältä/toisaalta -tyyppisiä ajatuksia ja mitä enemmän asiaa miettii, sitä enemmän se muistuttaa alati laajenevaa pullataikinaa, jossa kaikki liittyy kaikkeen. Opinnäytetyö tarjoaa mahdollisuuden jäsentää ja niputtaa ajatukset kokonaisuudeksi. Yleensä opinnäytetyöstä ainakin osa on kirjallista ja tekemällä/kirjoittamalla oppii parhaiten.

      Kannattaa varmaan googlailla "dataonomin opinnäytetyö", sillä netissä on varmasti käsitelty aihetta ennenkin. Tietenkin paras ja ensisijainen lähde sille, mitä opinnäytetyössä tehdään ja vaaditaan on kysyä omalta ohjaajalta/opettajalta. Varmaan koulussasi on saatavana malliksi myös aikaisempia opinnäytetöitä?

      Jos kurssi alkaa vasta nyt, niin tuskin ensimmäisellä luennolla kovin syvällisesti tarvitsee mitään kertoa. Jotain yleispätevää tyyliin... minua kiinnostaa vertailla X ja Y.tä, koska olen huomannut, että.... tai.... minua kiinnostaa tarkastella, miten X kokee Y:n merkityksen nykyisessä tietoyhteiskunnassa.... tai.... olen kiinnostunut tietämään, miten X saadaan toimimaan tehokkaasti Y:n kanssa.... jne. X ja Y voivat olla ihmisiä, yrityksiä, asioita, teknologioita, tms.

      Aloita pohtimalla sitä mikä sinua kiinnostaisi; vaikkapa miten verkossa pelattavat tietokonepelit kehittävät nuorten kykyä omaksua tietotekniikkaa, tai miten opiskelijoiden osallistuminen sosiaalisen median verkkopalveluihin (kuten Facebook) auttaa rakentamaan työelämässä tarvittavia yhteistyöverkostoja, tai millaisia tietotekniikkapalveluita vanhukset haluaisivat voidakseen asua pidempään itsenäisesti kotona, tai vertaile avoimen ja suljetun koodin tietokantajärjestelmien hyödyntämistä pienyrityksissä, tms.

      Pohdi ennen maanantaita lyhyt, muutaman lauseen selotustus siitä mikä sinua kiinnostaisi aihealueena (esim. sosiaalinen media) ja pohdi mikä siinä erityisesti. Selosta myös miksi. Kysy luennolla avoimesti vinkkejä siitä, mikä ongelma voisi tarkalleen ottaen olla ja miten ongelmaa voisi lähestyä. Työllistä muut ajattelemaan ja auttamaan sinua.

      Jos pelottaa, niin valitse luokassa sijainti keskeltä, jolloin saat luultavasti lisäaikaa (jos edetään järjestyksessä) ja kuulet miten joku toinen esittää oman aihealuesuunnitelmansa. Sitten vain esität oman aiheesi samalla tavalla.

    • Datanomi.

      Kiitokset :) näköjään siihen suuntaan jotain tavalla.

    • musclesss

      Kannattaa myös käydä katsomassa theseus.fi, jossa on ammattikorkeiden opinnäytetöitä. Voit selata esim. jonkun AMK:n opinnäytetöitä koulutusohjelman perusteella. Saat vähän vinkkiä ainakin että millaisia opinnäytetöitä on ylipäätään kirjoitettu. Lisäksi oppareissa on lähdeluettelot, joista voi saada hyvää matskua omaan oppariisi :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe