Apuva!

Datanomi.

Minulla ei yhä hajuakaan mitä pitäisi tehdä opinnäyttö?Siis lopputyö ja pitää aiheen keksiä siihen juttuun.Tarvitsen vinkkejä tai edes jotain.Minulla jo alkaa maanantaina joten piakkoin jo.Opiskelen datanomiksi eli tietokäsittelyn perustutkintoon.Mitä lopputyö on eli pitäisikö kirjoittaa mitä tehnyt tai tekemättä?Ymmärsin niin,että maanantaina on esittely..Kääk

3

174

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • battalion xxx

En tiedä millaisia datanomien opinnäytetyöt ovat, mutta yleensä lopputyön aiheeksi missä tahansa koulussa kannattaa valita sellainen asia joka itseä kiinnostaa; josta haluaa saada lisää tietoa, oppia lisää ja/tai saada ajatuksensa paketoitua.

Viimeisellä kohdalla tarkoitan sitä, että monesti luulee tietävänsä paljon jostain asiasta, mutta samaan aikaan mielessä on paljon epävarmuutta ja aukkokohtia, yhtäältä/toisaalta -tyyppisiä ajatuksia ja mitä enemmän asiaa miettii, sitä enemmän se muistuttaa alati laajenevaa pullataikinaa, jossa kaikki liittyy kaikkeen. Opinnäytetyö tarjoaa mahdollisuuden jäsentää ja niputtaa ajatukset kokonaisuudeksi. Yleensä opinnäytetyöstä ainakin osa on kirjallista ja tekemällä/kirjoittamalla oppii parhaiten.

Kannattaa varmaan googlailla "dataonomin opinnäytetyö", sillä netissä on varmasti käsitelty aihetta ennenkin. Tietenkin paras ja ensisijainen lähde sille, mitä opinnäytetyössä tehdään ja vaaditaan on kysyä omalta ohjaajalta/opettajalta. Varmaan koulussasi on saatavana malliksi myös aikaisempia opinnäytetöitä?

Jos kurssi alkaa vasta nyt, niin tuskin ensimmäisellä luennolla kovin syvällisesti tarvitsee mitään kertoa. Jotain yleispätevää tyyliin... minua kiinnostaa vertailla X ja Y.tä, koska olen huomannut, että.... tai.... minua kiinnostaa tarkastella, miten X kokee Y:n merkityksen nykyisessä tietoyhteiskunnassa.... tai.... olen kiinnostunut tietämään, miten X saadaan toimimaan tehokkaasti Y:n kanssa.... jne. X ja Y voivat olla ihmisiä, yrityksiä, asioita, teknologioita, tms.

Aloita pohtimalla sitä mikä sinua kiinnostaisi; vaikkapa miten verkossa pelattavat tietokonepelit kehittävät nuorten kykyä omaksua tietotekniikkaa, tai miten opiskelijoiden osallistuminen sosiaalisen median verkkopalveluihin (kuten Facebook) auttaa rakentamaan työelämässä tarvittavia yhteistyöverkostoja, tai millaisia tietotekniikkapalveluita vanhukset haluaisivat voidakseen asua pidempään itsenäisesti kotona, tai vertaile avoimen ja suljetun koodin tietokantajärjestelmien hyödyntämistä pienyrityksissä, tms.

Pohdi ennen maanantaita lyhyt, muutaman lauseen selotustus siitä mikä sinua kiinnostaisi aihealueena (esim. sosiaalinen media) ja pohdi mikä siinä erityisesti. Selosta myös miksi. Kysy luennolla avoimesti vinkkejä siitä, mikä ongelma voisi tarkalleen ottaen olla ja miten ongelmaa voisi lähestyä. Työllistä muut ajattelemaan ja auttamaan sinua.

Jos pelottaa, niin valitse luokassa sijainti keskeltä, jolloin saat luultavasti lisäaikaa (jos edetään järjestyksessä) ja kuulet miten joku toinen esittää oman aihealuesuunnitelmansa. Sitten vain esität oman aiheesi samalla tavalla.

• Datanomi.

Kiitokset :) näköjään siihen suuntaan jotain tavalla.

• musclesss

Kannattaa myös käydä katsomassa theseus.fi, jossa on ammattikorkeiden opinnäytetöitä. Voit selata esim. jonkun AMK:n opinnäytetöitä koulutusohjelman perusteella. Saat vähän vinkkiä ainakin että millaisia opinnäytetöitä on ylipäätään kirjoitettu. Lisäksi oppareissa on lähdeluettelot, joista voi saada hyvää matskua omaan oppariisi :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

"Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      211
      6531
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2887
    3. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2347
    4. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      97
      2164
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2051
    6. Mitkä on ne arvot?

Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      231
      1467
    7. Missä näit kaivattusi

ekaa kertaa?
      Ikävä
      80
      1444
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1366
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1315
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      388
      1261
    Aihe