Ovatko "punaiset" kissat aina isoja

Viisas,kaunis,rakas

Minulla on oranssi-valkoinen ihanan iso kollikissa. Jotkut sanovat väriä cremeksi, kansankielellä näitä taidetaan kutsua punaisiksi. Olen pannut merkille että kaikki näkemäni ns. punaiset kissat ovat aika isokokoisia, samoin on sanonut moni muukin. Voisikohan kissan värityksen ja koon välillä tosiaan olla jokin korrelaatio?

15

2655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pikkukolli

Meillä on punavalkoinen leikattu kolli, painaa vain pikkuisen yli neljä kiloa :) Eli eivät ne välttämättä suuria ole.

• ei ole....

Itseasiassa molemmat värinimitykset on virallisia; punainen sekä creme. Tuo creme on punaisen värin diluutiomuoto eli vaalennos punaisesta väristä, samalla tavalla kuin sininen väri on mustan diluutio eli vaalennos tai laimennos.

Koska punaiset kissat on suurelta osin uroksia, johtuen punaisen värin sukupuoleen sidonnaisuudesta. Voi olla, että punaiset kissat on kooltaan suurempia tai tuntuvat suuremmilta. Sanotaan, että urokset on aikuisena noin 45% naaraita kookkampia, mutta kokoon tietysti vaikuttaa myös muut asiat. Eri rotujen keskinäiset kokoerot voivat olla suuria, eli pienikokoisen rodun urokset ovat suurikokoisen rodun naaraita pienempiä. Jopa saman rodunkin sisällä kokoerot voivat olla isoja, koska perimällä on osansa myös koon kehittymisessä, samoin ruokinnalla on merkitystä.

Eli pelkkä punainen väri ei korreloi suoraan kissan kokoon. Kilpikonnaväriset kissat on yleensä naaraita, eikä nekään kaikki ole pienikokoisia.

• ...

Täällä on oikein pienikokoinen punainen kissa. Se onkin kyllä naaras, osa syynä ehkä sitten. :P

• Tytt.

Meillä on tuommonen oranssi-valkonen leikattu poikakisu, ikää kolme ja puoli vuotta. Painoa lähemmäs 8kg, tosin pläskiä ei pahemmin ole. Maha vähän roikkuu, mutta se nyt kuuluu asiaan leikatun kollin kanssa. Iso kissa muutenkin, korkea, pitkä, pitkät jalat, pitkä häntä ja isot tassut. Aivan ihana.:)

Lie onko tuo punaisen kissan suuri koko mielletty Karvisesta.;P

• Viisas,kaunis,rakas

No huh, teillähän on jo valtavan.. hieno kissa;) Oma ihanan iso maatiaiseni painaa 5,5 kiloa mutta näyttää kilojaan kookkaammalta; korkea, pitkä, pitkät jalat ja häntä kuin kengurulla. Sekä todella tiheä (lyhyt) karvapeite.
        Koska kämppikseni on enemmänkin mallia sporttinen puuma, ei ole itselleni tullut tuo Karvinen mieleen. Entä jos Karvisen piirtäjällä onkin ollut iso innoittaja kotonaan..?

• kisi rossa
        Viisas,kaunis,rakas kirjoitti:

No huh, teillähän on jo valtavan.. hieno kissa;) Oma ihanan iso maatiaiseni painaa 5,5 kiloa mutta näyttää kilojaan kookkaammalta; korkea, pitkä, pitkät jalat ja häntä kuin kengurulla. Sekä todella tiheä (lyhyt) karvapeite.
        Koska kämppikseni on enemmänkin mallia sporttinen puuma, ei ole itselleni tullut tuo Karvinen mieleen. Entä jos Karvisen piirtäjällä onkin ollut iso innoittaja kotonaan..?

ei ole isoja kaikki ne! tutuilla monilla mun ollut punakisu, pentuna pieni oli kaikki ne. sitten iso kasvain ja olikin isokisu! eli kai ne aikuinen punainen kaiki isokisu.

• 10+10

Mulla täällä puna-valkoinen tiikeritabby, leikattu kolli, ikää n. 4v. ja paino 7-8kg. Läskiä ei löydy, korkeutta suurin piirtein polveen asti. Jotenkin itsestänikin tuntuu, että kaikki punaiset kissat joita olen nähnyt, ovat isoja ja rauhallisia. Mutta ei siinä, mun kissa on maailman suloisin sylieläjä! :) Sukulaislapsetkin saavat kisua riepottaa ja hoitaa, eikä poika pistä pahakseen, kehrää vaan.

• kaksi kisua

Minulla on kaksi kissaa, joista tyttökissa on punavalkoinen ja painaa noin 4kg.
      Ikää en tarkalleen tiedä, koska on löytökissa. Eläinlääkäri arveli noin kaksi vuotiaaksi. Tytöllä on 6-7cm pitkä karva selässä. Vatsan alla ja alakupeissa hieman lyhyempi.

Poikakisu tuli 9viikkoisena pentuna maaseudulta viime kesänä. Sen emo joka on kilpparivärinen oli aika pienikokoinen. Pennut. joita oli neljä, olivat kaikki erivärisiä.
      Minun kisukseni tuli cremen värinen raidallinen pentu, jonka sukupuoltakaan ei heti tiedetty. Se oli nimittäin ainoa jonka saimme kiinni hakutilanteessa.
      Pennut olivat syntyneet ulkorakennukseen ja kasvaneet siellä varhaislapsuutensa.
      Muitten pentujen värit olivat: mustavalkoinen, harmaaraidallinen ja kilpparivärinen
      .
      Kahdeksan kuukautta vanhana poika painoi 5kg. Sen karva on lyhyttä ja hyvin tiheää, kroppa on pitkä ja jäntevä, jalat korkeat ja pää pienihkö verrattuna tyttökisuuni, jonka naama näyttää isommalta ja pyöreämmältä.
      Tyttökisun väritys on voimakkaan punaoranssi ja puhtaan vitivalkoinen.
      Kroppa on lyhyt ja vaikutelma on pyöreä.

• Miuuuuuuu

Meillä on ollut kaksi punaista kissaa molemmat painoltaan yli 8kg. Molemmat uroksia.

• Kääpiörontti

Meillä oranssi-valkoinen poikakisu, 1,5 vuotta, painoa vain kolme kiloa. Ruumiinrakenteeltaan erittäin pieni ja siro, ei ole siis edes laiha kissa. Meidän mini-kissa

• harlekiinikisu

Jo edesmennyt maatiais typyni oli lähes 7kg pallero, myöskin pääosaksi punaisensävyinen. Oli kyllä valtavan kokoiset vanhemmatkin, että sinänsä ei ollut ihme et pentueen tytöistäkin tuli jättiläisiä. Mut itse myös huomannut et monesti punaiset on isoja kisuja :) Kotijellonat on symppiksiä!

• Porukoilla puolivuotias punavalkea kolli eikä se ole perusmaatiaista isompi. Painaisiko 3-4 kiloa, saa varmaan vielä massaa, mutta jotenkin musta tuntuu, ettei se juuri kasva enää. Ei oo mikään honkkeli, tuommoinen keskivahva kissa, maatiaisethan ovat tämmöisiä töppöjalkoja. Porukoilla on toinen harmaavalkea kolli, painaa joku4 kg, ja toi punavalkea on aika samankokoinen.

• Punavalk.kolli kateissa

Meiltä kateissa jo 4.päivää suloinen punavalkoinen, suurikokoinen kollikissa Espoon Kilosta. Huoli kiltin kollimme kohtalosta on vienyt yöunet jo päiväkausia ja toinen kissamme on itkenyt ja mourunnut sen perään todella kovaa jo monta yötä. Kissalla valkoinen
        nimilaatta kaulassaan, jossa nimi ja yhteystiedot! Auttakaa meitä saamaan meidän veijari takaisin kotiin.

• Punavalk.kolli kateissa
        Punavalk.kolli kateissa kirjoitti:

Meiltä kateissa jo 4.päivää suloinen punavalkoinen, suurikokoinen kollikissa Espoon Kilosta. Huoli kiltin kollimme kohtalosta on vienyt yöunet jo päiväkausia ja toinen kissamme on itkenyt ja mourunnut sen perään todella kovaa jo monta yötä. Kissalla valkoinen
        nimilaatta kaulassaan, jossa nimi ja yhteystiedot! Auttakaa meitä saamaan meidän veijari takaisin kotiin.

Kissastamme on katoamisilmoitus kuvalla mm.Karkurit-sivustolla. Ilmoitukse esim. näköhavainnoista joko Karkurit- sivuston kautta tai Viikin löytöeläintalon kautta. Eläinlääkäri löytää tarvittaessa tiedot myös tunnistesirusta!

• ViisasKaunisRakas

Löytyiköhän tuo punavalkea kolli?

Mun ihanan iso poikaseni, josta aloituksessa kerrotaan, eli yli 20 vuotiaaksi. Pääsi pois vanhuuden vaivoista vuodenvaihteessa. Munuaisten vajaatoiminta todettiin syksyllä -14, seuraavana keväänä kilpirauhasen liikatoiminta. Jälkimmäinen sai kissan melko sekaisin: kun kaikki kävi ylikierroksilla, se oli kuin eri eläin. Onneksi lääkityksellä kr-arvot saatiin kuriin.
        Iän ja sairauksien myötä alkoi ruokahalu mennä ja katti keveni aikalailla; viimeisen kerran eläinlääkärin punnituksessa se painoi 3,5kg.

Kuitenkin se oli loppuun saakka mieleltään virkeä, todella teräväpäinen kaveri. Sai ulkoilla mielensä mukaan, ja aina se itse tiesi kannattiko mennä ulos, oliko siinä kunnossa, että pärjäisi nuoremmilleen. Omasta halustaan viettikin viimeiset pari kuukautta sisäkissana. Koskaan ei ollut tullut kotiin "korvat revittyinä", sillä nuorempanakin se osasi hoidella nuo kissojen keskinäiset välienselvittelyt psyykkaamalla, älyllä vältti varsinaiset tappelut.

Se oli erinomainen myyrästäjä, kerran näin sen tekevän selvää jopa hurjasta nuoresta rotasta, joka yritti purra takaisin. Aikamoinen ammattitappaja, ja samalla mitä lutuisin sylikissa. Tykkäsi maata mahan päällä ja kuolasi silityksistä. Ohjaili rapsuttamaan oikeista kohdista niin kauan kuin ihminen vain jaksoi - ja tiesi kenet kannatti nakittaa rapsuttajaksi.

Se ei vihannut eikä pelännyt mitään eikä ketään, meni aina reilusti häntä pystyssä kohti uusia seikkailuja. Hienon luonteensa ansiosta sai valtavan paljon ihmisystäviä. Meillä oli kyllä lystiä yhdessä - kaipaan sua paljon, kämppäkaveri!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pysy kaukana musta

Ja kaikista mun läheisistä. Oon tosissani.
      Ikävä
      97
      5679
    2. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      66
      3168
    3. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä. 💡
      Ikävä
      205
      3081
    4. Näin susta unta

Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!
      Ikävä
      18
      3075
    5. Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen

sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk
      Ikävä
      23
      2406
    6. Niin voimakkaat tunteet

Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi
      Ikävä
      10
      2372
    7. Katu täyttyy askelista...

Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.
      Ikävä
      28
      2263
    8. Onko 172cm lyhyt?

Pitääkö miehen olla pidempi kuin 172cm?
      Sinkut
      246
      1841
    9. Puhe on halpaa

Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.
      Ikävä
      44
      1466
    10. 6
      1328
    Aihe