miten nymfin saa pesimään?

neitokakadu

miten saa neitokakadut pesimään?
-ruokaa on!
-pesäpönttö on!
-ovat ennenkin pesineet, eri omistajalla!
-pesintärauha on!(täydellinen rauha, siis)
-kummatkin saa suihkun silloin tällöin suihkepullosta, kun sitä niin rakastavat, alkavat siivittelemään, pörhistelemään höyheniä, tappelu siintä, kumpi saa olla parhaalla paikalla kun suihkutetaan.
-terveitä ovat kumpikin. höyhenet kiiltää, voi olla että hiukan lihavan puoleisia...
-kalkkikivi
-lintuhiekkaa
-seepiansuomu
-kananmunankuorista tehtyä jauhetta lintuhiekan seassa
-vitamiinia vedessä ja siementen joukossa

Mitä niiltä vielä puuttuu? Onko vielä jotakin pesiville linnuille tarkoitettua vitamiinia?

3

667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neitokakadu

      Kun käytiin ostamassa pesäpönttö eläinkaupasta, siellä sanottiin että purua vain vähän pohjalle, jollain sivuilla kun olen käynyt, sanotaan että purua pitää olla runsaasti. siellä on nyt vähän purua, ettei pohja peity kunnolla, niinkuin eläinkaupassa neuvottiin, mutta laitanko lisää? Paljon en uskalla, kun jos ne nyt sitten munii, niin ettei munat hautaudu sinne puruihin.

      Raikasta vettä on myös saatavilla koko ajan, pitäiskö laittaa jotain leluja?

      • katjuska

        Hei! Yleisin nyrkkisääntö on, että pesäpöntön pohjalle 10cm purua. Neitsikat kyllä munittuaan hoitavat munien hyvinvoinnista, sinun ei tarvitse siitä huolehtia, kunnes pesän ensimmäisen siivouksen aika koittaa. Meillä ennen pesintää linnut rapsuttelivat huoneesta listat, kaikkea saatavilla olevaa paperi- ja pahvimateriaalia. Tekivät niistä omia pesäversioita nurkkiin ja muihin sopiviin paikkoihin (lasten lelukopat yms.), kunnes tajusin, et nyt tartteis tipuset pesäpöntön =). Siis vain viikko uudessa kodissa ja jo pesintäpuuhissa. No...ensin haudottiin kolme "hukkamunaa" yht. 28vrk, kunnes pesään ilmestyi neljäs muna ja jouduin poistamaan kaikki. Tämän jälkeen pesään ilmestyi kuusi uutta munaa, joista kuoriutui neljä. Nyt onkin ollut mielenkiintoista seurata, miten päättäväisesti ja taitavasti lintusemme poikasiaan kasvattavat.


      • neitokakadu
        katjuska kirjoitti:

        Hei! Yleisin nyrkkisääntö on, että pesäpöntön pohjalle 10cm purua. Neitsikat kyllä munittuaan hoitavat munien hyvinvoinnista, sinun ei tarvitse siitä huolehtia, kunnes pesän ensimmäisen siivouksen aika koittaa. Meillä ennen pesintää linnut rapsuttelivat huoneesta listat, kaikkea saatavilla olevaa paperi- ja pahvimateriaalia. Tekivät niistä omia pesäversioita nurkkiin ja muihin sopiviin paikkoihin (lasten lelukopat yms.), kunnes tajusin, et nyt tartteis tipuset pesäpöntön =). Siis vain viikko uudessa kodissa ja jo pesintäpuuhissa. No...ensin haudottiin kolme "hukkamunaa" yht. 28vrk, kunnes pesään ilmestyi neljäs muna ja jouduin poistamaan kaikki. Tämän jälkeen pesään ilmestyi kuusi uutta munaa, joista kuoriutui neljä. Nyt onkin ollut mielenkiintoista seurata, miten päättäväisesti ja taitavasti lintusemme poikasiaan kasvattavat.

        ....että joku osasi vastata puruhommaan!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      182
      1800
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      997
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      884
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      703
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      172
      534
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      26
      511
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe