Onko pakko nyppiä?

terrinerri

Terrierin turkki siis? Terrierit on minun juttu enkä muunlaista koiraa voi kuvitella ottavanikaan mutta se turkki... Rotuja on monia ja eri turkinlaaduilla mutta kaikki itseä kiinnostavat ovat juurikin näitä nypittäviä. Aloinkin siis kyselemään että onko se pakollinen vai vain näyttelyjuttu? Voiko turkki pysyä hyvänä ilman nyppimistäkin vai tuleeko koiralle tukalat oltavat nyppimättömän turkin kanssa?

Jos itselleni sellaisin terrin hankin niin opettelen kyllä ihan itse sen nyppimisen jos se on pakollinen juttu. Onko se kuinka haastavaa ja aikaa vievää? Entä kuinka helposti koira siihen oppii vai onko se koirallekin pakkopullaa? Jos joku osaisi vähän heittää infoa niin voisi alkaa sitten tarkemmin miettimään näitä juttuja..

4

2228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • russelinomistaja

      Nyppiminen on tärkeää, koska kuollut karva alkaa kutittaa koiraa ja se ei lämmitä ollenkaan. Ja ulkomuodoltaan koirakin on paljon paljon kauniinpi! Mutta siis joo suosittelen lämpimästi vaikka ei näyttelyyn menisikään, koska jos nypittävää kuollutta karvaa on koiraan tullut jo aivan liikaa koiran turkki ns. tukkeutuu ja hilse määrät ovat järkyttäviä!!!

      • terrinerri

        Puhut nyt kuolleesta karvasta? Onko se kuollutta karvaa joka koirasta nypitään? Jotenkin olen aina käsittänyt sen niin että se on ihan koirassa kiinni olevaa karvaa jota nypitään irti! Voisiko joku infota tästä? Ei netistä oikein löydy mitään tietoa.. Enkä jaksaisi alkaa millekään sattuman varaiselle kasvattajallekaan laittamaan sähköpostia.


    • foksitrulaa

      Kyllähän se on omistajan oma valinta kummin tekee. Itse olen aikoinani omistanut kaksi kettuterrieriä.

      Ekan turkin leikkasin(paikkakunnalla ei ollut trimmaustaitoista ja itse opettelin vain leikkaamaan turkin) ja silloin seuraus oli lievä kiharuus ja värien menettäminen. Iho ei kärsinyt lainkaan ja muuten ok. Koira tyytyväinen. Eli ei haittaa sinällään vaikka turkin leikkaakin.

      Kakkoskoiran turkin nypin ja turkki niinkuin näyttelykoirilla ei kihara eikä menettänyt väriä. Mutta kakkosella oli pehmeä ja liian pitkä turkki joten aloin tekemään puolitrimmin eli nypin päälliosan ja leikkasin etuosan kaulan alta, peräpeilin ja jalat sekä parran. Näytti edelleen hyvältä. Mutta nypinnästä huolimatta ihoongelmia hieman.

      Joskus on parempi leikata jos turkki liian pehmeä tai koiruus jo vanha ja ei pidä nypinnästä.

      Kritisoisin näyttelykoirien turkin liiallista nyppimistä eli rullaamista. Ja silloinusein iho ärsyyntyy.

      Turkki nypitään vain kun se helposti lähtee.

    • trimmataan

      Minulla kymmenvuotias norwichinterrieri. En ole sitä nyppinyt vaan leikkaan turkin trimmerillä lyhyeksi ja sitten käytän sellaista aluskarvan harjaamiseen tarkoitettua furminator -harjaa. Se poistaa ylimääräisen "huonon" turkin , eikä turkki ole liian tiheä. Koiran iho on priimakunnossa ja usein jopa kuulen, että sillä on kaunis turkki :). Se on totta, että kiharuutta tulee eikä black and tan -värisen terrierin selkä ole enää niin musta kuin nuorena, mutta ehkä ikäkin on vaikuttanut asiaan.

      Koiramme turkki on aina ollut niin pehmeä, ettei ilman tappelua nyppiminen koskaan olisi onnistunutkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5564
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2486
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1967
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      56
      1704
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1269
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe