miksi pyörillä pitää kaasutella kun tullaan risteykseen kytkin pohjassa. eikö ne käy tyhjäkäyntiä kun pitää pörisytellä kokoajan
miksi pitää kaasutella
38
3922
Vastaukset
- !!???
Motoristi itse luulee,että se kuulostaa komealta.Aivan kuten hölmö Kuopion keulija luuli,että hänen ajonsa näyttää hienolta,mutta sivullisten mielestä ovat halveksittavia.Ei kai kukaan terve ihannoi tuollaista,joka on verrattavissa rattijuopon ajoon.Aina voi sivulliset kärsiä.
- Know how
Kaasutinvehkeissä monesti kierrokset käy hetkellisesti tyhjäkäyntiä alempana, kun päästää kaasun kierroksilta, jos pyörä on hyvin säädöissään. Jos siis ei viitsi pitää tyhjäkäyntiä liian korkeana, voi pyörä oikeasti sammuakin, kun päästää kaasun nopeasti. Kylmällä koneella vielä herkemmin. Sen takia ainakin itsellä on selkäytimessä sellainen tapa, että vähän kaasutettaan. Ei siitä terveelle ihmiselle ole haittaa, hermovikaiset nyt kiinnittää kaikkeen huomiota, mutta hoitaa pitäisi silloin omaa korvien väliä.
- MP fanaatikko
Ei pidä paikkaansa mikäli kaasarit ovat oikeissa säädöissä ja suuttimet oikean kokoiset. Minun moottoripyörissäni on aina tyhjäkäynti toiminut oikein vaikka yhdessäkään ei ole ollut ruiskua. Nykyisessäkin on 4 kaasaria eikä mitään ongelmia ole tyhjäkäynnin kanssa. Ryyppyäkään ei käynnistyksissä tarvitse ennen kuin ulkoilman lämpötila laskee alle 23c
Tyhjäkäynti on kaikissa minun moottoripyörissä ollut noin 1400rpm, nykyisessäkin on tyhjäkäynti 1400rpm. Useimpiin moottoripyöriin cruisereita/customeita lukuunottamatta 1400rpm on paras tyhjäkäynti erityisesti niihin joissa on kaasarit. Toki voisin asettaa tyhjäkäynniksi 1200rpm (manuaalin mukainen pienin ohjearvo) mutta sitten moottori ei käynnisty helposti kuuumana ilman kaasukahvan kääntämistä. Lisäksi moottorijarrutus olisi minun ajotyylille vähän liian voimakas tyhjäkäynnin ollessa 1200rpm. - Know How
MP fanaatikko kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa mikäli kaasarit ovat oikeissa säädöissä ja suuttimet oikean kokoiset. Minun moottoripyörissäni on aina tyhjäkäynti toiminut oikein vaikka yhdessäkään ei ole ollut ruiskua. Nykyisessäkin on 4 kaasaria eikä mitään ongelmia ole tyhjäkäynnin kanssa. Ryyppyäkään ei käynnistyksissä tarvitse ennen kuin ulkoilman lämpötila laskee alle 23c
Tyhjäkäynti on kaikissa minun moottoripyörissä ollut noin 1400rpm, nykyisessäkin on tyhjäkäynti 1400rpm. Useimpiin moottoripyöriin cruisereita/customeita lukuunottamatta 1400rpm on paras tyhjäkäynti erityisesti niihin joissa on kaasarit. Toki voisin asettaa tyhjäkäynniksi 1200rpm (manuaalin mukainen pienin ohjearvo) mutta sitten moottori ei käynnisty helposti kuuumana ilman kaasukahvan kääntämistä. Lisäksi moottorijarrutus olisi minun ajotyylille vähän liian voimakas tyhjäkäynnin ollessa 1200rpm.Tulitkin jo itse todistaneeksi, että pyörä voi sammua, kun kaasu päästetään kierroksilta nopeasti alas, koska kerroit säätäväsi tyhjäkäynnin varmuudeksi aina 1400 kierrokseen, vaikka se on 15% yli pyöräsi ohjearvon. Monissa pyörissä ohjearvokin on alhaisempi.
Kaasutinvehkeille on oikeastaan ominaista, että jos pyörän seokset on oikein säädetty ja tyhjäkäynti kohdillaan, niin kierrokset käy hetken alempana kun pudotetaan kierroksia/kaasua nopeasti. Kyllä tämän tietää jokainen konkari.
Jokainen kaasutinaikakauden kasvatti tietää myös, että pääosin kaasutinvehkeissä pitääkin kiertää vähän kaasua lämpimänä käynnistettäessä, ennen vanhaan se luki myös useimpien kaasuttimella varustettujen moottoripyörien ja autojen käyttäjän käsikirjoissakin.
En tietenkään halua väheksyä tai pilkata sinua, mutta on jännää havaita kuinka nopeasti vanhan tekniikan ihmeellisyydet tulevat oudoksi ihmisille. Kun on parikymmentä vuotta ollut ruiskupelejä liikenteessä, pidetään normaalina sitä, että käynnistettäessä ei kosketa kaasuun, vaikka asia on juuri päinvastoin.
Kaasutinvehkeiden tyypillisin käynnistystapa, myös ohjekirjoihin kirjattuna, on se että kylmänä käytetään kylmäkäynnistintä, eikä kosketa kaasuun, mutta lämpimänä annetaan vähän kaasua ilman "ryyppyä". Me vanhan liiton miehethän muistetaan, kuinka kaasarivehkeitä tosi kylmällä käynnistettäessä (lähinnä autot pakkasella), ohjeistettiin käyttäjän oppaassa jopa pumppaamaan kaasua muutama kerta, vetämään käsiryyppy (käytännössä kylmäkäynnistin) ja käynnistämään sitten ilman kaasua.
Ja todellakin, kaasutinvehkeessä kierrokset käväisee tyhjäkäyntiä alempana, kun pyörä on oikein säädöissään. Tätä ei ehkä havaitse, kun on säätänyt tyhjäkäynnin liian korkealle, mutta oikealla säädöllä näin on asian laita. Varsin pieni häiriö tai ylimääräinen bensapurske kiihdytyspumpulta liikennevaloihin tullessa sammuttaa tuossa hetkessä koneen, varsinkin jos se ei ole vielä lämmennyt normaaliksi.
Tervehermoista ei toisen ihmisen kaasuttelu liikennevaloihin tultaessa häiritse. - MP fanaatikko
Know How kirjoitti:
Tulitkin jo itse todistaneeksi, että pyörä voi sammua, kun kaasu päästetään kierroksilta nopeasti alas, koska kerroit säätäväsi tyhjäkäynnin varmuudeksi aina 1400 kierrokseen, vaikka se on 15% yli pyöräsi ohjearvon. Monissa pyörissä ohjearvokin on alhaisempi.
Kaasutinvehkeille on oikeastaan ominaista, että jos pyörän seokset on oikein säädetty ja tyhjäkäynti kohdillaan, niin kierrokset käy hetken alempana kun pudotetaan kierroksia/kaasua nopeasti. Kyllä tämän tietää jokainen konkari.
Jokainen kaasutinaikakauden kasvatti tietää myös, että pääosin kaasutinvehkeissä pitääkin kiertää vähän kaasua lämpimänä käynnistettäessä, ennen vanhaan se luki myös useimpien kaasuttimella varustettujen moottoripyörien ja autojen käyttäjän käsikirjoissakin.
En tietenkään halua väheksyä tai pilkata sinua, mutta on jännää havaita kuinka nopeasti vanhan tekniikan ihmeellisyydet tulevat oudoksi ihmisille. Kun on parikymmentä vuotta ollut ruiskupelejä liikenteessä, pidetään normaalina sitä, että käynnistettäessä ei kosketa kaasuun, vaikka asia on juuri päinvastoin.
Kaasutinvehkeiden tyypillisin käynnistystapa, myös ohjekirjoihin kirjattuna, on se että kylmänä käytetään kylmäkäynnistintä, eikä kosketa kaasuun, mutta lämpimänä annetaan vähän kaasua ilman "ryyppyä". Me vanhan liiton miehethän muistetaan, kuinka kaasarivehkeitä tosi kylmällä käynnistettäessä (lähinnä autot pakkasella), ohjeistettiin käyttäjän oppaassa jopa pumppaamaan kaasua muutama kerta, vetämään käsiryyppy (käytännössä kylmäkäynnistin) ja käynnistämään sitten ilman kaasua.
Ja todellakin, kaasutinvehkeessä kierrokset käväisee tyhjäkäyntiä alempana, kun pyörä on oikein säädöissään. Tätä ei ehkä havaitse, kun on säätänyt tyhjäkäynnin liian korkealle, mutta oikealla säädöllä näin on asian laita. Varsin pieni häiriö tai ylimääräinen bensapurske kiihdytyspumpulta liikennevaloihin tullessa sammuttaa tuossa hetkessä koneen, varsinkin jos se ei ole vielä lämmennyt normaaliksi.
Tervehermoista ei toisen ihmisen kaasuttelu liikennevaloihin tultaessa häiritse."Tulitkin jo itse todistaneeksi, että pyörä voi sammua, kun kaasu päästetään kierroksilta nopeasti alas, koska kerroit säätäväsi tyhjäkäynnin varmuudeksi aina 1400 kierrokseen. "
Väärässä olet. Pidän siitä että moottori käynnistyy kuumana helposti ilman kaasua tai ryyppyä. En tykkää siitä että toisinaan kaasun avulla moottori käynnistyi huutaen. Kyllä minun moottoripyörä pystyy käymään kuumana hyvin jopa 1000rpm ennen mitään sammumisen riskiä. Niin alas en kuitenkaan koskaan laita tyhjäkäyntiä koska muuten olisi riskinä liian pieni öljynpaine tyhjäkäynnillä ja nokka-akselit eivät saisi kunnolla öljyä. Isompi tyhjäkäynti auttaa myös liikkeelle lähdöissä.
En vain halua että moottori jarruttaa vauhdin niin alas. Sellainen tyhjäkäyntinopeus on juuri sopiva jolla moottoripyörä liikkuu hölkkä vauhtia kävelyvauhdin sijasta..
En minäkään ymmärrä tuota kaasuttelua liikennevaloissa, typerää touhua kieltämättä. Yleensä minullakin tulee mieleen ensimmäisenä että taitaa toisen moottoripyörässä olla säädöt pielessä jos ei moottori pysy kiltisti käynnissä tyhjäkäynnillä ilman kaasuttelua. - avutonta
MP fanaatikko kirjoitti:
"Tulitkin jo itse todistaneeksi, että pyörä voi sammua, kun kaasu päästetään kierroksilta nopeasti alas, koska kerroit säätäväsi tyhjäkäynnin varmuudeksi aina 1400 kierrokseen. "
Väärässä olet. Pidän siitä että moottori käynnistyy kuumana helposti ilman kaasua tai ryyppyä. En tykkää siitä että toisinaan kaasun avulla moottori käynnistyi huutaen. Kyllä minun moottoripyörä pystyy käymään kuumana hyvin jopa 1000rpm ennen mitään sammumisen riskiä. Niin alas en kuitenkaan koskaan laita tyhjäkäyntiä koska muuten olisi riskinä liian pieni öljynpaine tyhjäkäynnillä ja nokka-akselit eivät saisi kunnolla öljyä. Isompi tyhjäkäynti auttaa myös liikkeelle lähdöissä.
En vain halua että moottori jarruttaa vauhdin niin alas. Sellainen tyhjäkäyntinopeus on juuri sopiva jolla moottoripyörä liikkuu hölkkä vauhtia kävelyvauhdin sijasta..
En minäkään ymmärrä tuota kaasuttelua liikennevaloissa, typerää touhua kieltämättä. Yleensä minullakin tulee mieleen ensimmäisenä että taitaa toisen moottoripyörässä olla säädöt pielessä jos ei moottori pysy kiltisti käynnissä tyhjäkäynnillä ilman kaasuttelua.Kyllä sinä olet säälittävän avuton ihminen, kun täytyy säätää pyörän tyhjäkäynti liian isolle, jotta pääsee liikkeelle ja jotta saa sen käymään kuin modernin ruiskuvehkeen, vaikka kaasutinpelien luonteeseen kuuluu se, että lämpimänä täytyy antaa kaasua käynnistäessä. Ja jos pyöräsi ei oikein säädettynä lähde hyvin käymään ilman kaasua, paljastit jo, että se voi myös sammua kun kaasun laskee nopeasti. Haluat vain väittää vastaan, vaikka olet väärässä. Moottori on suunniteltu niin, että se voitelee riittävästi ohjearvon mukaisella tyhjäkäynnillä. Liian korkea tyhjäkäynti voi polttaa kannentiivisteen, varsinkin ilmajäähdytteisess pyörässä kuumalla ilmalla, jos joutuu seisomaan vähän kauemmin paikallaan.
Tosin aivan samoin kuin siellä käsikirjassa lukee, että kuumalla koneella käynnistettäessä pitää antaa vähän kaasua, siellä myös sanotaan, että konetta ei saa käyttää tyhjäkäynnillä (edes oikein säädettynä) liian pitkään. Sen kaikki vanhan liiton konkarit tietävätkin. Hanki vaan vesijäähdytteinen ruiskupeli sähköflektillä, koska et hallitse näitä vanhan ajan vehkeitä. - MP fanaatikko
avutonta kirjoitti:
Kyllä sinä olet säälittävän avuton ihminen, kun täytyy säätää pyörän tyhjäkäynti liian isolle, jotta pääsee liikkeelle ja jotta saa sen käymään kuin modernin ruiskuvehkeen, vaikka kaasutinpelien luonteeseen kuuluu se, että lämpimänä täytyy antaa kaasua käynnistäessä. Ja jos pyöräsi ei oikein säädettynä lähde hyvin käymään ilman kaasua, paljastit jo, että se voi myös sammua kun kaasun laskee nopeasti. Haluat vain väittää vastaan, vaikka olet väärässä. Moottori on suunniteltu niin, että se voitelee riittävästi ohjearvon mukaisella tyhjäkäynnillä. Liian korkea tyhjäkäynti voi polttaa kannentiivisteen, varsinkin ilmajäähdytteisess pyörässä kuumalla ilmalla, jos joutuu seisomaan vähän kauemmin paikallaan.
Tosin aivan samoin kuin siellä käsikirjassa lukee, että kuumalla koneella käynnistettäessä pitää antaa vähän kaasua, siellä myös sanotaan, että konetta ei saa käyttää tyhjäkäynnillä (edes oikein säädettynä) liian pitkään. Sen kaikki vanhan liiton konkarit tietävätkin. Hanki vaan vesijäähdytteinen ruiskupeli sähköflektillä, koska et hallitse näitä vanhan ajan vehkeitä.Taidat joku trolli. Avuton en ole koska huollan moottoripyörääni suurimmaksi osaksi itse.
"Paljastit jo, että se voi myös sammua kun kaasun laskee nopeasti. "
Missä vaiheessa sanoin noin? Tempaisit omasta hatustasi tuon, moottorijarrutuksen voimakkuudella itseasiassa tarkoitin sitä että vauhti hidastuu liian paljon, ei suinkaan liian nopeasti. Kuten sanoin kävelyvauhti on mielestäni liian hidas.
"Liian korkea tyhjäkäynti voi polttaa kannentiivisteen, varsinkin ilmajäähdytteisess pyörässä kuumalla ilmalla, jos joutuu seisomaan vähän kauemmin paikallaan. "
Luuletko tosiaankin etten tiedä tuota riskiä? Minulla on moottoripyörässäni analoginen öljyn lämpötilamittari josta kyllä näen hyvin jos alkaa lämpöä olla liikaa, toistaiseksi öljyn lämpötila on pysynyt reippaasti alle 100c(pääasiassa noin 78c) lämpötilassa. Toinen tuntomerkki ylikuumenemiselle on se että hetken seisomisen jälkeen kierrosluku laskee ja moottorin käyntiääni muuttuu rouheammaksi, tähän tilanteeseen en ole toistaiseksi ikinä joutunut, mutta yksi tuttava on. Jos minä joudun seisottamaan moottoripyörääni pidempään niin sitten sammutan moottorin hetkeksi. Bensapumppuakaan ei onneksi nykyisessä moottoripyörässäni ole. Vain sähköpuoli/sytytysjärjestelmä on elektroninen, bensapuoli on mekaaninen ja alipainetoiminen.
Asun noin 15min pääsä päässä kaupungista joten en kovin usein joudu ruuhkatilanteisiin, en asu PK-seudulla enkä aio koskaan sinne muuttaa asumaan. Harvoin minun muutenkaan tarvitsee käydä keskustassa. Syynä tähän on se että minulla vain menisi hermot koska inhoan ruuhkia.
Toki seuraava moottoripyörä tulee pakosti olemaan vesijäähdytteinen ruiskupeli, se kyllä ottaa päähän kieltämättä koska kaasarit on aika helppo korjata itse, mutta ruiskupeliä ei.. Lisäksi ruiskuissa on paljon yleisemmin toiminta-ongelmia. En tykkää myöskään vesijäähdytyksestä, mielestäni aiheeton ja ylimääräinen huoltokohde lisää moottoripyörissä. Vain se mitä en ymmärrä on se että miksi tehtaalta asti ei vakiona ole öljynjäähdytin kennoon pultattu sähkötuuletinta vaikka minun moottoripyöräni ei ole kuin 11v vanha..
Toistaiseksi missään mitä puhut ei ole minulle mitään uutta. Sinulla on vain erilaiset kokemukset kuin minulla. Mitä muuta sanoisin lopuksi sinulle kuin että kohtele sinä mahdollisia moottoripyöriäsi kuten sinun mielestäsi on oikein ja nauti ajamisesta mahdollinen kanssa motoristi. Jos joskus tavataan tien päällä niin toivottavasti ainakin ystävällisemmissä merkeissä kuin täällä foorumilla riidellessä. Moro vaan. - normaalia !
MP fanaatikko kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa mikäli kaasarit ovat oikeissa säädöissä ja suuttimet oikean kokoiset. Minun moottoripyörissäni on aina tyhjäkäynti toiminut oikein vaikka yhdessäkään ei ole ollut ruiskua. Nykyisessäkin on 4 kaasaria eikä mitään ongelmia ole tyhjäkäynnin kanssa. Ryyppyäkään ei käynnistyksissä tarvitse ennen kuin ulkoilman lämpötila laskee alle 23c
Tyhjäkäynti on kaikissa minun moottoripyörissä ollut noin 1400rpm, nykyisessäkin on tyhjäkäynti 1400rpm. Useimpiin moottoripyöriin cruisereita/customeita lukuunottamatta 1400rpm on paras tyhjäkäynti erityisesti niihin joissa on kaasarit. Toki voisin asettaa tyhjäkäynniksi 1200rpm (manuaalin mukainen pienin ohjearvo) mutta sitten moottori ei käynnisty helposti kuuumana ilman kaasukahvan kääntämistä. Lisäksi moottorijarrutus olisi minun ajotyylille vähän liian voimakas tyhjäkäynnin ollessa 1200rpm.Liikenteessä on aina melua, vai onko jossain äänetöntä liikennettä ?
Sitäpaitsi ääniaalto ei ole saastetta vaikka sitä media yrittää kaupitella. Ääniaallosta ei jää luontoon minkäänlaisia jäämiä ja se "laimenee" etäisyyden kasvaessa.
Ja epämukavan äänen torjuminen on helppoa, estetään äänenpaineen vaikutus kuuloelimeen siihen tarkoitetuilla suojaimilla joita on kaikkialla saatavissa. - Itsetunto kohdallaan
normaalia ! kirjoitti:
Liikenteessä on aina melua, vai onko jossain äänetöntä liikennettä ?
Sitäpaitsi ääniaalto ei ole saastetta vaikka sitä media yrittää kaupitella. Ääniaallosta ei jää luontoon minkäänlaisia jäämiä ja se "laimenee" etäisyyden kasvaessa.
Ja epämukavan äänen torjuminen on helppoa, estetään äänenpaineen vaikutus kuuloelimeen siihen tarkoitetuilla suojaimilla joita on kaikkialla saatavissa.Non nii, olipas selitys. Sinun mielipiteesi saasteesta on puhtaasti sinun mielipiteesi eikä sille voi isoa painoarvoa antaa. Ei sitten tullut mieleesi
että nämä melusaatuttajat ovat myös rikollisia? Moottorien melusaateen ylärajat ovat lailla määrätyt mutta jotkut euroopan omistavat pienikulkkuiset ukonkäppänät koittavat tehostaa melulla omaa olematonta miehuuttaan.
Melutonta liikennettä ei ole - siinä olet oikeassa mutta määräysten mukaista melua ei järkevä motoristikaan ylitä. Ei muna ole yhtään sen suurempi vaikka pyöräsi melu pudottelisi kaikki kukkapurkit mummojen ikkunalaudoilta koko pitäjässä.
Melu on vain olemattoman miehisyyden kuviteltu jatke!
Noin se vaan menee. - Opettajasi56
MP fanaatikko kirjoitti:
Taidat joku trolli. Avuton en ole koska huollan moottoripyörääni suurimmaksi osaksi itse.
"Paljastit jo, että se voi myös sammua kun kaasun laskee nopeasti. "
Missä vaiheessa sanoin noin? Tempaisit omasta hatustasi tuon, moottorijarrutuksen voimakkuudella itseasiassa tarkoitin sitä että vauhti hidastuu liian paljon, ei suinkaan liian nopeasti. Kuten sanoin kävelyvauhti on mielestäni liian hidas.
"Liian korkea tyhjäkäynti voi polttaa kannentiivisteen, varsinkin ilmajäähdytteisess pyörässä kuumalla ilmalla, jos joutuu seisomaan vähän kauemmin paikallaan. "
Luuletko tosiaankin etten tiedä tuota riskiä? Minulla on moottoripyörässäni analoginen öljyn lämpötilamittari josta kyllä näen hyvin jos alkaa lämpöä olla liikaa, toistaiseksi öljyn lämpötila on pysynyt reippaasti alle 100c(pääasiassa noin 78c) lämpötilassa. Toinen tuntomerkki ylikuumenemiselle on se että hetken seisomisen jälkeen kierrosluku laskee ja moottorin käyntiääni muuttuu rouheammaksi, tähän tilanteeseen en ole toistaiseksi ikinä joutunut, mutta yksi tuttava on. Jos minä joudun seisottamaan moottoripyörääni pidempään niin sitten sammutan moottorin hetkeksi. Bensapumppuakaan ei onneksi nykyisessä moottoripyörässäni ole. Vain sähköpuoli/sytytysjärjestelmä on elektroninen, bensapuoli on mekaaninen ja alipainetoiminen.
Asun noin 15min pääsä päässä kaupungista joten en kovin usein joudu ruuhkatilanteisiin, en asu PK-seudulla enkä aio koskaan sinne muuttaa asumaan. Harvoin minun muutenkaan tarvitsee käydä keskustassa. Syynä tähän on se että minulla vain menisi hermot koska inhoan ruuhkia.
Toki seuraava moottoripyörä tulee pakosti olemaan vesijäähdytteinen ruiskupeli, se kyllä ottaa päähän kieltämättä koska kaasarit on aika helppo korjata itse, mutta ruiskupeliä ei.. Lisäksi ruiskuissa on paljon yleisemmin toiminta-ongelmia. En tykkää myöskään vesijäähdytyksestä, mielestäni aiheeton ja ylimääräinen huoltokohde lisää moottoripyörissä. Vain se mitä en ymmärrä on se että miksi tehtaalta asti ei vakiona ole öljynjäähdytin kennoon pultattu sähkötuuletinta vaikka minun moottoripyöräni ei ole kuin 11v vanha..
Toistaiseksi missään mitä puhut ei ole minulle mitään uutta. Sinulla on vain erilaiset kokemukset kuin minulla. Mitä muuta sanoisin lopuksi sinulle kuin että kohtele sinä mahdollisia moottoripyöriäsi kuten sinun mielestäsi on oikein ja nauti ajamisesta mahdollinen kanssa motoristi. Jos joskus tavataan tien päällä niin toivottavasti ainakin ystävällisemmissä merkeissä kuin täällä foorumilla riidellessä. Moro vaan.Väität, ettei tässä keskustelussa ole ollut sulle mitään uutta, mutta jäit nyt kiinni valheesta housut kintuissa, koska aiemmassa viestissäsi penäsit, että kaasutinvehkeen pitää käynnistyä lämpimänä ilman kaasuun koskemista, vaikka kaikki me vanhat parrat tiedämme, että melkein jokaisen kaasutinauton ja -prätkän ohjekirjaa myöden neuvotaan lämpimänä käynnistyksessä antamaan vähän kaasua. Tämä juuri sen vuoksi, että oikein säädetty tyhjäkäynti edellyttää vähän kaasua lämpimänä. Samasta syystä ajoneuvo voi varsinkin puolilämpimänä, kun moottori ei ole vielä täysin lämmennyt, sammua kun kaasu päästetään pois esim. risteykseen tultaesssa. Ja kun sen takia ei viitsi laittaa tyhjäkäyntiä isolle, ettei tätä tapahtuisi, niin sitten vähän kaasutellaan risteykseen tultaessa, varsinkin puolilämpimällä koneella.
Koska sinulle on ollut paljon uutta tässä keskustelussa, kerrottakoon myös se, että kylmäkäynnistin kannattaa kiertää mahdollisimman nopeasti pois päältä, eikä pitää sitä sen vuoksi, että välttyisi tuolta sammumisriskiltä kaasua löysätessä.
Sinä olet ihan kiva poika ja osaat kovasti perustella kantaasi, mutta nöyryyttä kannattaisi opetella, niin voisit oppia paljon uutta meiltä vanhemmilta harrastajilta.
Enkä puhunut kannen tiivisteen polttamisriskistä sinun kohdalla, vaan yleisesti, jakelet neuvoja pitää tyhjäkäyntiä liian korkealla, mikä on riski muille motoristeilla, muillakin kaltaisillasi nuorilla ja kokemattomilla kun on myös kaasutinvehkeitä.
Hyviä kilometrejä sinullekin tien päällä. Ja nyt kun tiedät, voit myös kertoa kaasuttelusta risteyksessä valittajille, että siihen on ihan järkevät syyt, eikä siitä ole kenellekään mitään haittaa. - ääni häipyy kauas
Itsetunto kohdallaan kirjoitti:
Non nii, olipas selitys. Sinun mielipiteesi saasteesta on puhtaasti sinun mielipiteesi eikä sille voi isoa painoarvoa antaa. Ei sitten tullut mieleesi
että nämä melusaatuttajat ovat myös rikollisia? Moottorien melusaateen ylärajat ovat lailla määrätyt mutta jotkut euroopan omistavat pienikulkkuiset ukonkäppänät koittavat tehostaa melulla omaa olematonta miehuuttaan.
Melutonta liikennettä ei ole - siinä olet oikeassa mutta määräysten mukaista melua ei järkevä motoristikaan ylitä. Ei muna ole yhtään sen suurempi vaikka pyöräsi melu pudottelisi kaikki kukkapurkit mummojen ikkunalaudoilta koko pitäjässä.
Melu on vain olemattoman miehisyyden kuviteltu jatke!
Noin se vaan menee.Melo ei ole ainetta...eli siis ei voi olla saastetta. Toki voimakas ääniaalto voi aiheuttaa pelkoa tai ärsyyntymistä , mutta hetkellisenä harvoin kuuloa vaurioittavaa.
Lentokentän vaikutuspiirissä asuu valtava määrä ihmisiä maailmassa.
- Menneisyyden vangit
Miksi ajaa museoesineellä? Ja saastuttaa, päästöillä ja Melulla. Autolla jolla ajan, tyhjäkäyntikierrokset on 850r/min. Ja kun nostan kytkimen paikallaollessa ylös vapaalla, moottori sammuu, kunnes painan kytkimen alas, jolloin kone käynnistyy. SE ON NYKYAIKAA. Ei tarvi itse säätää.
- anna lisää rahaa!
Onko mielestäsi esim. 1999 museoaikaa?
Taitaa joissakin tuloluokissa verotus olla turhaan kevyttä kun kalustoa voi uusia tuhlaavan nopeasti. - Tyhmä Homo sapiens ?
Naurettava härveli.. ei vanhatkaan autot juurikaan saastututa..pelkkää tiettyjen tahojen propagandaa. Suomi ei globaalissa mielessä saastuta KÄYTÄNNÖSSÄ ollenkaan. Meidän vähäinen autokanta ja kansalaisten määrä ei näy kansainvälisesti missään tilastoissa.
Naurettavaa puhua harvaan asutussa maassa saastuttamisesta ja hankkia markkinamiesten keksimiä ihme- himmeliautoja ja elohopealamppuja ....tälläisen maksumiehenä on aina loppukuluttaja.
Kumminkin autoteollisuus lykkää markkinoille perheautoja joiden huippunopeus on yli 200km/t tälläisen renkaat, jarrut ja ym.varusteet pitää olla sen mukaiset ja se maksaa ja saastuttaa jo valmistusvaiheessa. - TOSIASIASSA
Muuttoriajoneuvojen harrastuskäyttö ei millään tapaa saastuta yhteiskuntaa...kaikenmaailman jalanjälkiä yritetään markkinoida hörhöille..muttei normaali -ihminen kapineillaan pysty saastuttamaan kuin autotallissaan
- uusiomotoristi
Kaasuttelu on lapsellisten motoristien touhua. Erityisesti niiden, joilla on pitänyt vielä vaihtaa mökäpönttö ja nuukuuksissaan jättäneet säädöt tekemättä. Ruiskukoneeni ei vaadi mitään kaasuttelua ja ajamaan lähden heti, kun olen käynnistänyt koneen enkä käynnistä ennen kuin olen lähtövalmis.
- Joo joo
Motoristmi on lapsellista. Se on diivailua, se on kapinaa. Vaihda harrastusta, koska ne motoristit, jotka sinua ärsyttävät, eivät tule koskaan vaihtamaan harrastusta, vaan joudut häpeämään heitä ikäsi.
- Fuckthetouring
kuulostaa Touring kuskien puheilta... SE MÖKÄ pönttö on yleensä TEHOPUTKI, kun vakio ei riitä..
JA hyvät on äänet olla jotta AUTOT KUULEE että motoristi on takana jos eivät tajua kääntää päätään tai katsoa peiliin kunnolla ESIM: kaistan vaihdossa
-Bomber- hehhe...
Joo näkee selvästi , että neonliivit on päällä !
- Mitäsitten
Jos joku haluaa kaasutella, ei se kuulu kusimulkuille mitään!
- Kusimulkulle
Hei haloo; "Jos joku haluaa kaasutella, ei se kuulu kusimulkuille mitään!"
Olet täysi kusimulkku itse - niin kusimulkku ettet edes tajua että emme ole kuuroja, me muut liikenteessä olevat tai teiden lähimaastoissa asuvat.
Melu on saastetta ja se kuuluu - oli kusimulkku sitten kumpi meistä haluaa! - dia-pam
Kusimulkulle kirjoitti:
Hei haloo; "Jos joku haluaa kaasutella, ei se kuulu kusimulkuille mitään!"
Olet täysi kusimulkku itse - niin kusimulkku ettet edes tajua että emme ole kuuroja, me muut liikenteessä olevat tai teiden lähimaastoissa asuvat.
Melu on saastetta ja se kuuluu - oli kusimulkku sitten kumpi meistä haluaa!Hermoissa sulla on vikaa. Normaalissa psyykkisessä tilassa oleva ihminen ei häiriinny tuollaisista.
- diagnoosi
dia-pam kirjoitti:
Hermoissa sulla on vikaa. Normaalissa psyykkisessä tilassa oleva ihminen ei häiriinny tuollaisista.
Vastaukset tukee laajaa tutkimusta, jonka mukaan altistuminen melulle lisää sydämen sykettä ja kohottaa verenpainetta ym. ym. terveydelle haitallista. Kaikkialla yhteikunnassa kun pyritään hiljaisempaan ympäristöön, niin tuskin yksi ryhmä voi olla erioikeudella.Kirpeistä vastauksista voi päätellä melun jo vaikuttaneen kuskienkin terveyteen haitallisesti.
- Prätkien melu
Tutkimusten mukaan kaupungissa asuvilla on kaksi kertaa enemmän mielenterveyden ongelmia kuin maalla asuvilla. Kaupungeissa tehdään myös kaksi kertaa enemmän huume- sekä muita rikoksia.
Prätkillä ajetaan kaupungeissa vain muutama prosentti kokonaismäärästä, täällä maalla, missä me tervehermoiset ihmiset asumme, ei moottoripyörien äänistä ole haittaa, päinvastoin on mukava istuskella pihalla kahvilla pellon reunassa ja katsella sekä kuunnella ohi ajavia prätkiä. Keväällä se on kuin muuttolintujen ilmestyminen, kun ensimmäiset pyörät putkuttaa ja ujeltaa ohi.
Ymmärrän minä toki, että siellä kaupungissa kun on tutkitusti ihmisillä hermot kireällä, niin joku ohi ajava prätkäkin voi olla se viimeinen niitti, joka saa hermostumaan, mutta ongelma ei ole kuitenkaan siinä prätkässä, hermot on jo menneet muuten ja vaikka pyörät saataisiin kokonaan pois kaupungista, hermovika ei poistuisi. Jos ei kestä elämää ja sen mukanaan tuomia ääniä, kannattaa muuttaa maalle, täällä hermo lepää eikä ohiajavat prätkät ja harrasteautot ym. kiristä nuppia, päinvastoin, tulee hyvä mieli kun näkee ja kuulee hienoja pelejä.- Mualainen60
Allekirjoitan täysin yllä olevan kirjoituksen. Lisäksi totean, että on sääli, kun ääniä on ruvettu rajoittamaan ja vahtimaan. On jotenkin tyhmän oloista istua puutarhassa ja "nauttia" ohi ajavista prätkistä, kun ei niitä aina edes huomaa, jos niissä on uusien määräysten mukaiset putket, pieni hurina vain kuuluu. Paljon mukavampaa ja lasten sekä kissojen kannalta turvallisempaakin on, kun vanhan liiton vehkeestä tulee kunnon pauhu tai papatus jo kaukaa ennen kuin pyörä on näkyvillä, lapsetkin osaa jäädä tien reunaan katsomaan, että millainen komistus sieltä tulee, sama on itellä puutarhassa istuessa, on kiva kun prätkän tai pärräletkan jylinä, ujellus tai jyskytys kuuluu jo muutama minuutti ennen kuin ilmestyvät näkyviin, siinä osaa hymy karrella odotella, että millaisiahan pelejä sieltä nyt tulee. Sekin on ihan kivaa katseltavaa, kun pari minuuttia sporttipyöränä kiihdyttelyä kuunneltua peli sinkoaa tuosta meidän ohi menevän tien kurvista ulos, päästää suoralla urut auki ja sitten kallistaa kurviin kuin ratapyöräilijä, voi siinä vauhtia olla tolla suoralla parikin sataa, mutta antaa poikien päästellä, kiva sitä on katsoa, tulee ihan oma nuoruus mieleen kun sai oikein luvan perästä laskea tuutin hondalla, kun ei edes nopeusrajoitukset olleet kiusana. Tosi oli silloinkin omat riesansa, poliiseilla oli niinkin tärkeä työ kuin roiskeläppien pituuden mittailu tien päällä, samalla lailla kyykkivät siis silloinkin pyörien kimpussa kuin nyt pakoputkia ihmetellessään. Hupsua hommaa.
Ajakaa vaan poijjaat niillä suorilla putkilla ainakin täällä maalla pörrätessänne, annan teille tässä oikein henkilökohtaisesti luvan ja siunauksen siihen. - oikein vanha motoris
Mualainen60 kirjoitti:
Allekirjoitan täysin yllä olevan kirjoituksen. Lisäksi totean, että on sääli, kun ääniä on ruvettu rajoittamaan ja vahtimaan. On jotenkin tyhmän oloista istua puutarhassa ja "nauttia" ohi ajavista prätkistä, kun ei niitä aina edes huomaa, jos niissä on uusien määräysten mukaiset putket, pieni hurina vain kuuluu. Paljon mukavampaa ja lasten sekä kissojen kannalta turvallisempaakin on, kun vanhan liiton vehkeestä tulee kunnon pauhu tai papatus jo kaukaa ennen kuin pyörä on näkyvillä, lapsetkin osaa jäädä tien reunaan katsomaan, että millainen komistus sieltä tulee, sama on itellä puutarhassa istuessa, on kiva kun prätkän tai pärräletkan jylinä, ujellus tai jyskytys kuuluu jo muutama minuutti ennen kuin ilmestyvät näkyviin, siinä osaa hymy karrella odotella, että millaisiahan pelejä sieltä nyt tulee. Sekin on ihan kivaa katseltavaa, kun pari minuuttia sporttipyöränä kiihdyttelyä kuunneltua peli sinkoaa tuosta meidän ohi menevän tien kurvista ulos, päästää suoralla urut auki ja sitten kallistaa kurviin kuin ratapyöräilijä, voi siinä vauhtia olla tolla suoralla parikin sataa, mutta antaa poikien päästellä, kiva sitä on katsoa, tulee ihan oma nuoruus mieleen kun sai oikein luvan perästä laskea tuutin hondalla, kun ei edes nopeusrajoitukset olleet kiusana. Tosi oli silloinkin omat riesansa, poliiseilla oli niinkin tärkeä työ kuin roiskeläppien pituuden mittailu tien päällä, samalla lailla kyykkivät siis silloinkin pyörien kimpussa kuin nyt pakoputkia ihmetellessään. Hupsua hommaa.
Ajakaa vaan poijjaat niillä suorilla putkilla ainakin täällä maalla pörrätessänne, annan teille tässä oikein henkilökohtaisesti luvan ja siunauksen siihen.Kautta aikojen ovat piikkipoijaat vinguttaneet koneitaan valoissa. Näin oli 30 vuotta sitten ja niin on nytkin. Siihen viereen kun ajaa yli litrasella koneella ja antaa käydä jyrskyttää tyhjäkäyntiä ja kattoo mopopoikaa silmiin, niin loppuu vinguttaminen.
Kukin tulee tavallaan huomatuksi. - seli seli
Mualainen60 kirjoitti:
Allekirjoitan täysin yllä olevan kirjoituksen. Lisäksi totean, että on sääli, kun ääniä on ruvettu rajoittamaan ja vahtimaan. On jotenkin tyhmän oloista istua puutarhassa ja "nauttia" ohi ajavista prätkistä, kun ei niitä aina edes huomaa, jos niissä on uusien määräysten mukaiset putket, pieni hurina vain kuuluu. Paljon mukavampaa ja lasten sekä kissojen kannalta turvallisempaakin on, kun vanhan liiton vehkeestä tulee kunnon pauhu tai papatus jo kaukaa ennen kuin pyörä on näkyvillä, lapsetkin osaa jäädä tien reunaan katsomaan, että millainen komistus sieltä tulee, sama on itellä puutarhassa istuessa, on kiva kun prätkän tai pärräletkan jylinä, ujellus tai jyskytys kuuluu jo muutama minuutti ennen kuin ilmestyvät näkyviin, siinä osaa hymy karrella odotella, että millaisiahan pelejä sieltä nyt tulee. Sekin on ihan kivaa katseltavaa, kun pari minuuttia sporttipyöränä kiihdyttelyä kuunneltua peli sinkoaa tuosta meidän ohi menevän tien kurvista ulos, päästää suoralla urut auki ja sitten kallistaa kurviin kuin ratapyöräilijä, voi siinä vauhtia olla tolla suoralla parikin sataa, mutta antaa poikien päästellä, kiva sitä on katsoa, tulee ihan oma nuoruus mieleen kun sai oikein luvan perästä laskea tuutin hondalla, kun ei edes nopeusrajoitukset olleet kiusana. Tosi oli silloinkin omat riesansa, poliiseilla oli niinkin tärkeä työ kuin roiskeläppien pituuden mittailu tien päällä, samalla lailla kyykkivät siis silloinkin pyörien kimpussa kuin nyt pakoputkia ihmetellessään. Hupsua hommaa.
Ajakaa vaan poijjaat niillä suorilla putkilla ainakin täällä maalla pörrätessänne, annan teille tässä oikein henkilökohtaisesti luvan ja siunauksen siihen.Tolla ylivertaisella logiigalla pitäis kakaroiden olla kuoleva luonnonvara, sen verran paljon hiljaisia kulkupeleja on liikenteessä.HUH HUH.Jo on melu tehnyt tehtävänsä.
- Vedä VITTU...
seli seli kirjoitti:
Tolla ylivertaisella logiigalla pitäis kakaroiden olla kuoleva luonnonvara, sen verran paljon hiljaisia kulkupeleja on liikenteessä.HUH HUH.Jo on melu tehnyt tehtävänsä.
päähäs kun tollanen kaasuttelu liikennevaloissa käy hermoilles!
Muuta landelle jos ei nuppi kestä kaupungin ääniä! - seli seli
Vedä VITTU... kirjoitti:
päähäs kun tollanen kaasuttelu liikennevaloissa käy hermoilles!
Muuta landelle jos ei nuppi kestä kaupungin ääniä!Stadilainen ei böndelle flyttaa. Taitaa olla böndeltä Zetorkuskien skidejä meluputkilla skujaavat.Tottununeet jo alusta alkaen tärinään ja meluun. Fjöösalle mä tiedän parempaa käyttöä, kun sun ehdotus.
- bÖNZIS
seli seli kirjoitti:
Stadilainen ei böndelle flyttaa. Taitaa olla böndeltä Zetorkuskien skidejä meluputkilla skujaavat.Tottununeet jo alusta alkaen tärinään ja meluun. Fjöösalle mä tiedän parempaa käyttöä, kun sun ehdotus.
hÖKÖ,ZÖGÖ....ZIKUS BUM! OOLAMA LOMA TEXICAN BOOG!
vEDÄ LÖRVI TSUGAAN JA KILDE GLAGULLE.
- juhani1
"Know how" ja hänen seuraajansa ovat kaiketi mopopoikia kun kaasuttelevat ja päristelevät. Tyhjäkäyntiä ei tarvitse pitää yllä jatkuvalla brumm brumm bruummm, tai pärrr pärrrr pärrrrr kaasuttelulla, josta alun perin oli kyse. Vain mopopojilla on tarve herättää huomiota.
- juhani1
Jokainen somali on samanlainen häirikkö ja moni jopa rikollinen.
- moottoristi
En turhia kaasuttele, mutta miksi ei saisi. Moni autoilija tekee samoin. Pysy pois liikenteestä, joa normaali liikenteen melu noin pahasti häiritsee.
- Aikuinen
Miksi pidetään meteliä, kun grillataan. miks nauretaan, kun on hauskaa. miks kakarat huutaa, kun pääsee ulos tai on sisällä.
- Jutustelija1
Miksi linkitetään, miksi kommentoidaan... Näitähän olisi vaikka kuinka.
- Linkkijä
Jutustelija1 kirjoitti:
Miksi linkitetään, miksi kommentoidaan... Näitähän olisi vaikka kuinka.
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.fi/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.fi/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- Salaisuuspaljastettu
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen (koska ei nyt näytä motoristeja osuneen paikalle 6 vuodessa):
Kaasuttelu pienempään vaihtaessa on ns. välikaasu, joka helpottaa vaihteen kytkeytymistä moottoripyörien enimmäkseen melko karkeatekoisissa vaihteistoissa.Pahapa tuo on moottoripyörän sekventiaalivaihteistolla antaa perinteisen synkronoimattoman laatikon tapaan välikaasua, kun vapaa on vain ykkösen ja kakkosen välillä.
Laitetaan mieluummin ehdolle kaasulla vastaantulo ettei iso twini vedä takapyörää luistoon mootyorijarrutuksessa. Tämä ei tietenkään selitä valoja odotellessa paikallaan pöräyttelyä, jonka ainoa rationaalinen selitys on huonot vehkeet, jotka eivät käy itsestään tyhjäkäyntiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1528953Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde492669Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja292450- 522449
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1971855- 971837
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai231733Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä461275Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1091197Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61136