kokemuksia senioriasunnosta

muuttoa harkitseva

Moniko teistä hyvät ystävät asuu senioritalossa, tai tunnette henkilöitä jotka asuvat.?
Minkälaisia kokemuksia asumisesta on?

Senioritalolla en tarkoita hoivakotia, vaan näitä 55 ikäisille tarkoitettuja asuntoja, omistus, asumisoikeus ja vuokra asuntoja mitä tällä hetkellä nousee ikääntyvään Suomeen kuin sieniä sateella? Tampereen ja Turun seutu näyttää ainakin olevan niitä pulloillaan ja lisää tulee.

On Eloisaa ja Kotosalla, VVO:lla ja KEVA:lla on omansa samoin monella muulla asumispalveluja tarjoavalla yrityksellä. Onko asuminen esitteiden mukaista auvoisaa oloa, vaiko ikuisen kyttäyksen ja känkkäränkän kohteena olemista?

Olen jo siinä iässä, että yksinäisenä ihmisenä ajatus houkuttelee, käytännön asiat muuttoon liittyen olen selvittänyt, mutta vielä askarruttaa minne oikein olen hyppäämässä.

72

6965

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mulla ei oo rahhaa

      Sukarin Topi asuu., vaikka rahaa olisi muunlaiseenkin asumismuotoon.
      Varmasti kyseessä tietynlainen turvallisuustunne.

    • Äitini muutti pari vuotta sitten Senioritaloon, hän täyttää marraskuussa 79 vuotta. Viihtyy oikein hyvin, ei suurempia skismoja naapureiden kanssa.
      Ainahan sitä jonkun verran toisten tekemiset vanhuksia kiinnostavat ja seuraavat mitä muut puuhaavat.
      En usko että tuohon taloon olisi 55 vuotiaita edes otettu asumaan ja harva sen ikäinen, terve ihminen haluaisikaan vanhusten joukkoon.

      • Pirre*

        No en minäkään, vaikka olen jo paljon vanhempi tuota mainitsemaasi ikää, sitten vasta harkitsisin kun en enää pärjää itsekseni, tai ainakin kun lapset alkavat suositella muuttoa valvonnan alle :)


      • Lorena*
        Pirre* kirjoitti:

        No en minäkään, vaikka olen jo paljon vanhempi tuota mainitsemaasi ikää, sitten vasta harkitsisin kun en enää pärjää itsekseni, tai ainakin kun lapset alkavat suositella muuttoa valvonnan alle :)

        Jos harkitsee seniori taloihin tms muuttamista, ensimmäinen ehto, paljonko maksat vuokraa - se voi yllättää sekä paljonko joudut maksamaan palveluista sitten kun niitä tarvitsee.


      • Pirre*
        Lorena* kirjoitti:

        Jos harkitsee seniori taloihin tms muuttamista, ensimmäinen ehto, paljonko maksat vuokraa - se voi yllättää sekä paljonko joudut maksamaan palveluista sitten kun niitä tarvitsee.

        Olen kuullut että palvelut on kalliita, koska ne ilm. ovat yksityisyrittäjien tuottamia, eli markkinahintaisia, enkä tiedä saako niitten tuottamiseen tukea joltain taholta..

        En tiedä olisiko minulla varaa niissä asuakaan..


      • Kysytty SATOLTA

        55 ikävuodesta alkaen ja sitten on SENIORITALOJA joihin ei ikärajaa ole, vaan ne myydään ihmisille, jotka ovat kyseisten palvelujen tarpeessa.


      • Pirre*
        Lorena* kirjoitti:

        Jos harkitsee seniori taloihin tms muuttamista, ensimmäinen ehto, paljonko maksat vuokraa - se voi yllättää sekä paljonko joudut maksamaan palveluista sitten kun niitä tarvitsee.

        Saakohan niistä ostaa omistus asunnon?


      • tulipahan nähtyä
        Lorena* kirjoitti:

        Jos harkitsee seniori taloihin tms muuttamista, ensimmäinen ehto, paljonko maksat vuokraa - se voi yllättää sekä paljonko joudut maksamaan palveluista sitten kun niitä tarvitsee.

        Ihan saman joutuu palveluista maksamaan kuin normaalissakin vuokratalossa. Minä asuin Kuopiossa VVO:n senioritalossa. Ihan samat ongelmat kuin normaalissakin vuokratalossa. Sai haistella tupakansavua, lapset kirkuivat ja melusivat aina kun olivat isovanhemmilla hoidossa. Ei tosin kirkumista niin useasti kuin tavallisisissa taloissa, mutta kuitenkin, varsinkin kesällä. En asunut ihan vuottakaan, kun tuli muutto toiselle paikkakunnalle.


      • tooperoope
        Pirre* kirjoitti:

        Olen kuullut että palvelut on kalliita, koska ne ilm. ovat yksityisyrittäjien tuottamia, eli markkinahintaisia, enkä tiedä saako niitten tuottamiseen tukea joltain taholta..

        En tiedä olisiko minulla varaa niissä asuakaan..

        Asumisoikeus- ja osaomistusasunnot ovat ihan eri asioita kuin vanhusten palvelutalot ja hoivakodit. Googlettakaa, ottakaa selvää, älkää ruokkiko väärää tietoa ja turhaa hysteriaa


      • '------
        tooperoope kirjoitti:

        Asumisoikeus- ja osaomistusasunnot ovat ihan eri asioita kuin vanhusten palvelutalot ja hoivakodit. Googlettakaa, ottakaa selvää, älkää ruokkiko väärää tietoa ja turhaa hysteriaa

        Ja senioritalot ovat vielä ihan jotain muuta.
        Tavallisia asuntoja, joissa eletään kuin muissakin taloissa.
        Tosin ovat varustettuja silmällä pitäen sitä, että niissä on mahdollisuus elää mahdollisimman pitkään kunnon huononemisesta huolimatta.

        Taloissa on eri palveluntuottajia, yksityisyrittäjiä, joilta voi tarpeensa mukaan hankkia eri palveluja rahaa vastaan, tai sitten ei hanki.


      • Sitähän ne
        Pirre* kirjoitti:

        Saakohan niistä ostaa omistus asunnon?

        juuri ovat. Mutta niihin voi jopa " päästä jotkut" kunnan verorahoillakin asuu.
        Siis mikäli kunta on ostanut sieltäkin asuntoja, ja miksei olisi ? (Heillähän on ollut jo rakennusvaihessa sormet pelissä, aivan kyynerpäitä myöden)
        Ainahan sellaisia "hyviä ystäviä" on jota kannattaa auttaa. Vai mitä. ?


      • Ai, vuokraa!!!
        Lorena* kirjoitti:

        Jos harkitsee seniori taloihin tms muuttamista, ensimmäinen ehto, paljonko maksat vuokraa - se voi yllättää sekä paljonko joudut maksamaan palveluista sitten kun niitä tarvitsee.

        Just. Minäkin olen netin avulla tutkaillut puheena olevaa asiaa.

        Kauhuissani ihan olen, sillä ei mulla olisi mitään mahdollisuuksia muuttaa seniori- tai palvelutaloon. Niiden pienimmän kokoistan huoneiden vuokrat ovat yhtä paljon kuin mun eläke! Ei noita vuokria pysty maksamaan, plus jos/kun sit tarvitsisi muutakin apua siihen päälle.

        Tutkailujeni jälkeen en tiedä, että omistusasuntoja tähän tarkoitukseen edes olisi. Sitähänn voisi harkita, että vaihtaa nykyisen sinkkuasuntonsa vastaavaan palvelutalossa olevaan omaan. (?)

        Mielestäni yksityinen palvelutalosysteemi ei tule olemaan ratkaisu meidän ikäluokan vanhuuteen. Eihän niitä maksa hullukaan.

        Pääseekö ihminen enää nykyään ollenkaan ns. kunnan kontolle, vanhainkotiin tai ensin sen "esiasteisiin". Miten hyvin mahtanevat meidän ikäluokkaa vetää nuo?


      • Ai, vuokraa!!! kirjoitti:

        Just. Minäkin olen netin avulla tutkaillut puheena olevaa asiaa.

        Kauhuissani ihan olen, sillä ei mulla olisi mitään mahdollisuuksia muuttaa seniori- tai palvelutaloon. Niiden pienimmän kokoistan huoneiden vuokrat ovat yhtä paljon kuin mun eläke! Ei noita vuokria pysty maksamaan, plus jos/kun sit tarvitsisi muutakin apua siihen päälle.

        Tutkailujeni jälkeen en tiedä, että omistusasuntoja tähän tarkoitukseen edes olisi. Sitähänn voisi harkita, että vaihtaa nykyisen sinkkuasuntonsa vastaavaan palvelutalossa olevaan omaan. (?)

        Mielestäni yksityinen palvelutalosysteemi ei tule olemaan ratkaisu meidän ikäluokan vanhuuteen. Eihän niitä maksa hullukaan.

        Pääseekö ihminen enää nykyään ollenkaan ns. kunnan kontolle, vanhainkotiin tai ensin sen "esiasteisiin". Miten hyvin mahtanevat meidän ikäluokkaa vetää nuo?

        http://www.talouselama.fi/sijoittaminen/sato kauppaa senioriasuntoja sijoittajille/a2045064

        Senioriasunnot taitavat olla Vakuutusyhtiöiden iltalypsypaikkoja ; )


      • Pirre*
        Sitähän ne kirjoitti:

        juuri ovat. Mutta niihin voi jopa " päästä jotkut" kunnan verorahoillakin asuu.
        Siis mikäli kunta on ostanut sieltäkin asuntoja, ja miksei olisi ? (Heillähän on ollut jo rakennusvaihessa sormet pelissä, aivan kyynerpäitä myöden)
        Ainahan sellaisia "hyviä ystäviä" on jota kannattaa auttaa. Vai mitä. ?

        En osaa sanoa tuohon mitään, kun en ole piireissä, eikä sormeni ole olleet kyynärpäitä myöten pelissä.

        Oikeastaan asummekin jo "senioritalossa", talomme asukkaitten keski-ikä taitaa olla n. 50 ntä, tosin palvelujen ääreen on itse mentävä, eikä talossa ole uimahalliakaan, eikä ravintolaa, mutta taijjan tyytyä nyt toistaiseksi itsepalveluun. :)


      • Nuorivanhus

        Myimme oman asuntomme noin 5 vuotta sitten, Muutimme vapaarahoitteiseen seniori vuokrataloon.Olen nyt 72vuotias, en viihdy talossa. Suomalaiset ovat tunnetusti kateellisia, mutta meissä seniori ikäisissä kateus on käsittämättömän suurta. Kun joukossa on ihmisiä joilla on psyykkisiä ongelmia, kuulo-ja muistiongelmia, niin elo on välillä kuin hölmölässä. Toinen häiritsevä asia on suvaitsemattomuus, jos joku on vähänkään erilainen kuin valtaosa asukkaista, joutuu varmasti muiden hampaisiin. Taksisetelit sun muut etuisuudet ovat jatkuvan kateuden ja ilkeilyn aihe En ikinä olisi osannut kuvitella, iäkkäiden ihmisten olevan näin ilkeitä ja kaksinaamaisia toisiaan kohtaan .Älkää muuttako ainakaan ennen 80 ikävuotta tällaiseen taloon, täällä sairastuu tai muuttuu samanlaiseksi myrkynkeittäjäksi kuin jotkut asukasryhmät ovat.
        Olen useilta muualta olevilta henkilöiltä kuullut , että on tavallista näissä vanhusten asuttamissa taloissa, se, että siellä on ihmiset ovat eriarvoisia ja kaikenmaailman psykopaatit ja narsistit
        muodostavat omia ryhmiään , valehtelevat ja manipuloivat häpeämättä muita.
        En todellakaan suosittele ja jos muutatte senioritaloon, pitäkää omat asianne visusti vain omassa tiedossa ja pitäkää etäisyyttä muihin asukkaisiin , niin pääsette vähemmällä mielipahalla.
        Tämä ei tarkoita sitä, etteikö yksittäisiä tosi mukavia ja empaattisia asukkaita olisi, tottakai on, mutta nuo ikävät ihmiset voivat pilata koko talon asumisviihtyvyyden.
        Vuokranantajasta ei ole pahaa sanottavaa, talo on siisti ja kaikki asiat hoidetaan todella selkeästi ja hyvin.


      • Anonyymi
        Nuorivanhus kirjoitti:

        Myimme oman asuntomme noin 5 vuotta sitten, Muutimme vapaarahoitteiseen seniori vuokrataloon.Olen nyt 72vuotias, en viihdy talossa. Suomalaiset ovat tunnetusti kateellisia, mutta meissä seniori ikäisissä kateus on käsittämättömän suurta. Kun joukossa on ihmisiä joilla on psyykkisiä ongelmia, kuulo-ja muistiongelmia, niin elo on välillä kuin hölmölässä. Toinen häiritsevä asia on suvaitsemattomuus, jos joku on vähänkään erilainen kuin valtaosa asukkaista, joutuu varmasti muiden hampaisiin. Taksisetelit sun muut etuisuudet ovat jatkuvan kateuden ja ilkeilyn aihe En ikinä olisi osannut kuvitella, iäkkäiden ihmisten olevan näin ilkeitä ja kaksinaamaisia toisiaan kohtaan .Älkää muuttako ainakaan ennen 80 ikävuotta tällaiseen taloon, täällä sairastuu tai muuttuu samanlaiseksi myrkynkeittäjäksi kuin jotkut asukasryhmät ovat.
        Olen useilta muualta olevilta henkilöiltä kuullut , että on tavallista näissä vanhusten asuttamissa taloissa, se, että siellä on ihmiset ovat eriarvoisia ja kaikenmaailman psykopaatit ja narsistit
        muodostavat omia ryhmiään , valehtelevat ja manipuloivat häpeämättä muita.
        En todellakaan suosittele ja jos muutatte senioritaloon, pitäkää omat asianne visusti vain omassa tiedossa ja pitäkää etäisyyttä muihin asukkaisiin , niin pääsette vähemmällä mielipahalla.
        Tämä ei tarkoita sitä, etteikö yksittäisiä tosi mukavia ja empaattisia asukkaita olisi, tottakai on, mutta nuo ikävät ihmiset voivat pilata koko talon asumisviihtyvyyden.
        Vuokranantajasta ei ole pahaa sanottavaa, talo on siisti ja kaikki asiat hoidetaan todella selkeästi ja hyvin.

        Nappiin osunut kommentti sinulta. Asuin vuoden senioritalossa ja muutin pois. Senioritalo oli juuri mainitsemistasi syistä sairas yhteisö joka jo melkein minutkin sairastutti. Lähdin pois heti kun koronatilanne hellitti. kiitos kommentistasi!


      • Anonyymi
        Nuorivanhus kirjoitti:

        Myimme oman asuntomme noin 5 vuotta sitten, Muutimme vapaarahoitteiseen seniori vuokrataloon.Olen nyt 72vuotias, en viihdy talossa. Suomalaiset ovat tunnetusti kateellisia, mutta meissä seniori ikäisissä kateus on käsittämättömän suurta. Kun joukossa on ihmisiä joilla on psyykkisiä ongelmia, kuulo-ja muistiongelmia, niin elo on välillä kuin hölmölässä. Toinen häiritsevä asia on suvaitsemattomuus, jos joku on vähänkään erilainen kuin valtaosa asukkaista, joutuu varmasti muiden hampaisiin. Taksisetelit sun muut etuisuudet ovat jatkuvan kateuden ja ilkeilyn aihe En ikinä olisi osannut kuvitella, iäkkäiden ihmisten olevan näin ilkeitä ja kaksinaamaisia toisiaan kohtaan .Älkää muuttako ainakaan ennen 80 ikävuotta tällaiseen taloon, täällä sairastuu tai muuttuu samanlaiseksi myrkynkeittäjäksi kuin jotkut asukasryhmät ovat.
        Olen useilta muualta olevilta henkilöiltä kuullut , että on tavallista näissä vanhusten asuttamissa taloissa, se, että siellä on ihmiset ovat eriarvoisia ja kaikenmaailman psykopaatit ja narsistit
        muodostavat omia ryhmiään , valehtelevat ja manipuloivat häpeämättä muita.
        En todellakaan suosittele ja jos muutatte senioritaloon, pitäkää omat asianne visusti vain omassa tiedossa ja pitäkää etäisyyttä muihin asukkaisiin , niin pääsette vähemmällä mielipahalla.
        Tämä ei tarkoita sitä, etteikö yksittäisiä tosi mukavia ja empaattisia asukkaita olisi, tottakai on, mutta nuo ikävät ihmiset voivat pilata koko talon asumisviihtyvyyden.
        Vuokranantajasta ei ole pahaa sanottavaa, talo on siisti ja kaikki asiat hoidetaan todella selkeästi ja hyvin.

        Aivan kuin tekstisi olisi oma kirjoittamani, kiitos siitä. Olen täysin saman kokemuksen ja havainnon saanut jo 7 kuukauden aikana. Minulla vaan on naapuri täysin hullu ja häirikkö ollut heti muuttopäivästäni lähtien, aiheetonta koputusta, naputusta ja huonekalujen jatkuvaa siirtelyä sekä joidenkin kalusteiden lattiaan ja seinäänkin heittämistä kun oikein innostuu. Oven takana kyyräillään onko tyttö (minä 65vuotias) kotona kun ei mitään kuulu. Siis minä olen syyllinen kun naapuri elämöi. Tupakkapoppoo arvostelee ääneen ohikulkiessani että onko täällä tommosiakin (olen fiksu ja hyväkäytöksinen). Toivon parempaa onnea muuttaessani kohta osaketaloon vuokralle, olen miettinyt paluuta tähän taloon sitten kun olen höppänöitynyt tarpeeksi ja ikää yli 80 vuotta.


      • Anonyymi
        Lorena* kirjoitti:

        Jos harkitsee seniori taloihin tms muuttamista, ensimmäinen ehto, paljonko maksat vuokraa - se voi yllättää sekä paljonko joudut maksamaan palveluista sitten kun niitä tarvitsee.

        Ei seniori asunnoissa ole mitään pakollisia maksullisia palveluja. Nissä asutaan kuten kaikissa muissakin vyokraasunnoissa


      • Anonyymi
        Nuorivanhus kirjoitti:

        Myimme oman asuntomme noin 5 vuotta sitten, Muutimme vapaarahoitteiseen seniori vuokrataloon.Olen nyt 72vuotias, en viihdy talossa. Suomalaiset ovat tunnetusti kateellisia, mutta meissä seniori ikäisissä kateus on käsittämättömän suurta. Kun joukossa on ihmisiä joilla on psyykkisiä ongelmia, kuulo-ja muistiongelmia, niin elo on välillä kuin hölmölässä. Toinen häiritsevä asia on suvaitsemattomuus, jos joku on vähänkään erilainen kuin valtaosa asukkaista, joutuu varmasti muiden hampaisiin. Taksisetelit sun muut etuisuudet ovat jatkuvan kateuden ja ilkeilyn aihe En ikinä olisi osannut kuvitella, iäkkäiden ihmisten olevan näin ilkeitä ja kaksinaamaisia toisiaan kohtaan .Älkää muuttako ainakaan ennen 80 ikävuotta tällaiseen taloon, täällä sairastuu tai muuttuu samanlaiseksi myrkynkeittäjäksi kuin jotkut asukasryhmät ovat.
        Olen useilta muualta olevilta henkilöiltä kuullut , että on tavallista näissä vanhusten asuttamissa taloissa, se, että siellä on ihmiset ovat eriarvoisia ja kaikenmaailman psykopaatit ja narsistit
        muodostavat omia ryhmiään , valehtelevat ja manipuloivat häpeämättä muita.
        En todellakaan suosittele ja jos muutatte senioritaloon, pitäkää omat asianne visusti vain omassa tiedossa ja pitäkää etäisyyttä muihin asukkaisiin , niin pääsette vähemmällä mielipahalla.
        Tämä ei tarkoita sitä, etteikö yksittäisiä tosi mukavia ja empaattisia asukkaita olisi, tottakai on, mutta nuo ikävät ihmiset voivat pilata koko talon asumisviihtyvyyden.
        Vuokranantajasta ei ole pahaa sanottavaa, talo on siisti ja kaikki asiat hoidetaan todella selkeästi ja hyvin.

        Ihan totta puhut olen kuullut ystäviltä etteivät viihdy, juuri sen vuoksi kun kateelliset pilaavat tahallaan ilmapiiriä.
        Itsekkin olin kauan siinä uskossa että vanhuus lähentää ihmisiä, vaan niin ei ole. Kaikkien pitäisi olla samasta muotista valettuja , ja auta armias jos joku vaikka osaa enemmän kun yhden kielen niin siitäkin piruillaan että se om muka hienoa . Ennemmin ostan asuntoauton ja asun siellä se kun lähden kateellisten pariin voimaan huonosti
        Ihme että viimeiseen henkäyksen asti jaksavat olla ilkeitä


    • Ehdotan, että valitset mieleisiltä näyttävät vaihtoehdot, käyt tutustumassa niihin ja kyselet mahdollisimman monen asukkaan kokemuksia, hyviä ja huonoja puolia. Kävin itse tutustumassa helsinkiläiseen Loppukiriin ja kuulin monenlaisia tyytyväisiä mielipiteitä aktiivisilta, yhteisöllistä asumista ja sen tarjoamia etuja arvostavilta. Taloon kuuluu olevan pitkä jonotuslista terveitä 55-vuotta täyttäneitä hakijoita.

      Yhteisöllisiä asuintaloja näytetään rakennettavan lisää eri puolille Suomea kaiken ikäisille ihmisille, jotka haluavat hyödyntää yhteisöllisiä tiloja ja toimintoja ja ovat valmiita antamaan oman panoksensa yhteisöllisiin kuvioihin. Vanhustentaloon en itse haluaisi muuttaa, koska haluan nähdä kaikenikäisiä ihmisiä ja normaalia elämää lähiympäristössä mahdollisimman pitkään. - Yhdessä jakaen saa enemmän, pätee mielestäni myös asumisessa ja melkein missä tahansa asiassa.

      Kannattaa pohdiskella asioita kaikessa rauhassa, ennen muuttopäätöksen tekemistä. - Tärkein vaikuttaja loppuelämän auvoisuuteen katsoo peilistä.;)

      • Pirre*

        Yksi huono puoli senioritalo -ideassa on, sillä on melkein pakko muuttaa aivan vieraalle paikkakunnalle vanhoilla päivillään, ainakin jos haluaisi jotain korkeatasoisempaa, esim., että talossa olisi uima-allas, ravintola jne..


      • Immeinen

        Eikö tällä palstalla saa puhua kahteenkertaan samaa asiaa, voi voi. Seurannut vaan olen vähänaikaa. Minun äitini puhuu sataankertaan samat stoorit, enkä minä siitä hermostu.


    • senores o mores

      Onkos nää vuokra- vai omistusasuntoja ja mistä sellaisia voisi kysellä kun en googlesta suoraa tietoa löytänyt? Meikäläistä kiinnostaisi, koska nykyinen asunto ei tarjoa hissiä liikkumiseen. Onko paikkakunnalla mitään merkitystä mihin muuttaa vai pitääkö tyytyä kotipaikkakunnan huonoksi todettuun palveluun?

      • Vilkaise tuota antamaani linkkiä.
        H.


      • senores o mores
        hunksz kirjoitti:

        Vilkaise tuota antamaani linkkiä.
        H.

        Jaa, mikäs se siellä oli olevinaan asiaa valaisevaa? Turhaan vilkaisin.
        En löytänyt ainakaan vastauksia kysymyksiini.
        Taidat olla näitä palstapellejä?
        Teitähän löytyy pilvinpimein näiltä sivustoilta.


      • Pomottaja pomottaa
        senores o mores kirjoitti:

        Jaa, mikäs se siellä oli olevinaan asiaa valaisevaa? Turhaan vilkaisin.
        En löytänyt ainakaan vastauksia kysymyksiini.
        Taidat olla näitä palstapellejä?
        Teitähän löytyy pilvinpimein näiltä sivustoilta.

        Ei kannata antaa arvoa tuolle, tää palstan itse itsensä virkaan nimittämä pomottaja on aina oikaisemassa toisia ja omat kirjoituksensa ovat usein pelkkää kuraa ja itsekeskeistä viisastelua. Ei kannata välittää.


      • naapurin täti

        Senioritaloja on sekä vuokra, että omistuspohjaisia. Googlesta löydät haulla : senioriasunnot paikkakunnan nimi, esim. Tampere, niitähän löytyy isoimmilla paikkakunnilla. Turun lähistöllä myös Naantalista ja Kaarinasta. Pääkaupunkiseudulta löytyy myös useita vaihtoehtoja.

        Toiselta paikkakunnalta voi muuttaa, tässäkin talossa asuu paljon muualta Suomesta muuttaneita.
        Talossahan et ole mitenkään valvonnan alaisena, ei täällä ole mitään hoitohenkilökuntaa vaan ihmiset asuva omassa asunnossaan aivan normaalisti. Palveluohjaaja on käytettävissä 8h päivässä,
        häneltä saa apua ja neuvoja tarvittaessa ja hän järjestää tapahtumia ja infoaa yleisesti asioista. Yhteiset tilat missä voi kokoontua löytyy, ja kaikenlaista toimintaa järjestetään. Niihin osallistuminen on toki vapaaehtoista ja osa aivan ilmaista. Jumppaa, kuntosali, lenkkisauna ja askarteluryhmät mm.
        Toiset tykkää, toiset ei.

        Tupakansavusta ja koirista valitetaan täälläkin, myös kirkuvista kakaroista, siis aivan normaalielämää. Lapset eivät kuitenkaan asu täällä ja juoppoporukoita ei ole, eli se tavanomainen 24/7 meteli puuttuu.

        Asumistukea tarvitseva saa normaalisti, muut palvelut toimii täälläkin ja samaan hintaan, jotku ostopalvelut jopa halvemmalla kuin muuten, asunnot on mitoitettu ikäihmisten tarpeiden mukaan ja turvallisuuteen on panostettu.
        Pitää kuitenkin muistaa, että harva meistä ihmisistä on kuin viini, eli paranee vanhetessa. Jos on tiivis kanssakäyminen, klikkejä ja konflikteja syntyy, erilaisuutta on vaikea ymmärtää asuu sitten missä tahansa. Ikähaitari on siinä 55 –85, jokaisella on ollut se oma elämänpolku, kyllä siinä erilaisuutta löytyy.

        Itse viihdyn, osallistun siihen mikä kiinnostaa, omaa elämää, harrastuksia ja ystäviä on, en ole istunut yhteisissä tiloissa kovinkaan paljon. Sekin aika varmaan tulee jos elää ja liikuntakyky rajoittuu. Kun oma elämänpiiri kapenee, alkaa seuraamaan toisten tekemisiä, niin se vaan on.


      • naapurin täti

        Vastaus oli tarkoitettu sinulle, kunhan lipsahti tuonne viimeiseksi, sorry.


    • muuttoa harkitseva

      Kiitos vastauksista! Enemmän omaan kokemukseen perustuvia toivoisin, eli juuri teiltä jotka asutte näissä senioritaloissa.

      • Jos harkitset senjoriasunnon ostoa ole varovainen, jälkipolville voi tulla jälkeesi vaikeuksia myydä asunto, jos vielä yhtiövastike koostuu erilaisista palveluista, joita on hinnoiteltu vastikkeseen. Vastike nousee silloin hintavaksi.

        Hollannissa on törmätty jälleenmyyntiongelmiin en tiedä miten suomalainen senioriasuntosysteemi toimii vaan oletan, että samalla periaatteella.


      • mummo vaan
        korpikirjailija kirjoitti:

        Jos harkitset senjoriasunnon ostoa ole varovainen, jälkipolville voi tulla jälkeesi vaikeuksia myydä asunto, jos vielä yhtiövastike koostuu erilaisista palveluista, joita on hinnoiteltu vastikkeseen. Vastike nousee silloin hintavaksi.

        Hollannissa on törmätty jälleenmyyntiongelmiin en tiedä miten suomalainen senioriasuntosysteemi toimii vaan oletan, että samalla periaatteella.

        Senioriasunto on hyvä ostos. Saat palvelua, jos haluat ostaa, saat seuraa, jos haluat osallistua, kaikki riippuu sinusta itsestäsi.
        Senioriasunnot ovat hyvin suunniteltuja, hyvillä paikoilla ja niistä pidetään huolta.
        Niissä on uima-altaat, saunat, liikuntatilat ym. tiloja ja palveluita sekä aina ravintola.
        Monissa taloissa on myös vuokrattavia huoneita, jos esim. serkku Amerikasta tulisi yllättäen, niin, ravintolaakin voi vuokrata, jos koko suku tulisi serkkua juhlimaan ja haluaisitte syödä yhdessä perinteellistä piimävelliä.

        On olemassa myös vuokrattavia senioriasuntoja, moderneja ja viihtyisiä.

        Olen vierraillut pääkaupunkiseudun seniortaloissa ja muutamassa pikkukaupungin vastaavassa. Kyselyjeni mukaan asukkaat ovat ERITTÄIN tyytyväisiä.
        Moni sanoo, ettei ole elämässään koskaan asunut niin hyvin kuin senioritalossa.

        Jälleenmyynnistä on turha huolehtia, vaan nyt on nautittava elämän ehtoosta ja on paras olla oma herransa.

        Tutuskaa vaihtoehtoihin, jos yksi ei miellytä, niin toinen ehkä tärppää.
        Jonoa niihin on, joten ajoissa liikkeelle.


      • mummo vaan kirjoitti:

        Senioriasunto on hyvä ostos. Saat palvelua, jos haluat ostaa, saat seuraa, jos haluat osallistua, kaikki riippuu sinusta itsestäsi.
        Senioriasunnot ovat hyvin suunniteltuja, hyvillä paikoilla ja niistä pidetään huolta.
        Niissä on uima-altaat, saunat, liikuntatilat ym. tiloja ja palveluita sekä aina ravintola.
        Monissa taloissa on myös vuokrattavia huoneita, jos esim. serkku Amerikasta tulisi yllättäen, niin, ravintolaakin voi vuokrata, jos koko suku tulisi serkkua juhlimaan ja haluaisitte syödä yhdessä perinteellistä piimävelliä.

        On olemassa myös vuokrattavia senioriasuntoja, moderneja ja viihtyisiä.

        Olen vierraillut pääkaupunkiseudun seniortaloissa ja muutamassa pikkukaupungin vastaavassa. Kyselyjeni mukaan asukkaat ovat ERITTÄIN tyytyväisiä.
        Moni sanoo, ettei ole elämässään koskaan asunut niin hyvin kuin senioritalossa.

        Jälleenmyynnistä on turha huolehtia, vaan nyt on nautittava elämän ehtoosta ja on paras olla oma herransa.

        Tutuskaa vaihtoehtoihin, jos yksi ei miellytä, niin toinen ehkä tärppää.
        Jonoa niihin on, joten ajoissa liikkeelle.

        Juuri näin, jokainen kuluttakoon elämäntyöllään kerätyt varansa ja käyttäköön itseensä satsaten, jälkipolvista viis, olen ihan samaa mieltä.


      • ::::
        mummo vaan kirjoitti:

        Senioriasunto on hyvä ostos. Saat palvelua, jos haluat ostaa, saat seuraa, jos haluat osallistua, kaikki riippuu sinusta itsestäsi.
        Senioriasunnot ovat hyvin suunniteltuja, hyvillä paikoilla ja niistä pidetään huolta.
        Niissä on uima-altaat, saunat, liikuntatilat ym. tiloja ja palveluita sekä aina ravintola.
        Monissa taloissa on myös vuokrattavia huoneita, jos esim. serkku Amerikasta tulisi yllättäen, niin, ravintolaakin voi vuokrata, jos koko suku tulisi serkkua juhlimaan ja haluaisitte syödä yhdessä perinteellistä piimävelliä.

        On olemassa myös vuokrattavia senioriasuntoja, moderneja ja viihtyisiä.

        Olen vierraillut pääkaupunkiseudun seniortaloissa ja muutamassa pikkukaupungin vastaavassa. Kyselyjeni mukaan asukkaat ovat ERITTÄIN tyytyväisiä.
        Moni sanoo, ettei ole elämässään koskaan asunut niin hyvin kuin senioritalossa.

        Jälleenmyynnistä on turha huolehtia, vaan nyt on nautittava elämän ehtoosta ja on paras olla oma herransa.

        Tutuskaa vaihtoehtoihin, jos yksi ei miellytä, niin toinen ehkä tärppää.
        Jonoa niihin on, joten ajoissa liikkeelle.

        Minä olen käsittänyt, että ne ovat ihan tavallisia vuokra- tai omistusasuntoja, joiden vastikkeeseen ei kuulu mitään ylimääräistä.
        Taloissa on monenlaista mahdollisuutta eri maksusta saada palveluita.
        On seurustelutilaa, ym. jos niissä haluaa aikaansa viettää.
        Palveluita saa, ei ole pakko ottaa.


      • mummo vaan
        korpikirjailija kirjoitti:

        Juuri näin, jokainen kuluttakoon elämäntyöllään kerätyt varansa ja käyttäköön itseensä satsaten, jälkipolvista viis, olen ihan samaa mieltä.

        Niin korppis

        ja jälkipolven tulee tukea rahallisesti vanhempiaan, jos on tarvis.

        Ovathan vanhemmat pitäneet huolta lapsistaan niin kyllä
        heillä on myös velvollisuus huolehtia vanhemmistaan.

        Äidillänikin olisi ollut mahdollisuus ostaa asunto senioritalosta, mutta hän
        luopui ajatuksesta, kun ostohetki tuli. Hän tiesi itse mitä halusi ja oli tyytyväinen päätöksiinsä, kuten me muutkin.


      • mummo vaan kirjoitti:

        Niin korppis

        ja jälkipolven tulee tukea rahallisesti vanhempiaan, jos on tarvis.

        Ovathan vanhemmat pitäneet huolta lapsistaan niin kyllä
        heillä on myös velvollisuus huolehtia vanhemmistaan.

        Äidillänikin olisi ollut mahdollisuus ostaa asunto senioritalosta, mutta hän
        luopui ajatuksesta, kun ostohetki tuli. Hän tiesi itse mitä halusi ja oli tyytyväinen päätöksiinsä, kuten me muutkin.

        Huomenta!

        Jälleen kerran kanssasi samaa mieltä. Minulla onkaksi poikaa, Toinen maksaa mökin remonttikulut ja toinen auttaa fyysisen työn tekemisessä.

        Eivät juopottele, eivätkä kinua mitättömiä eläketulojani


      • :::: kirjoitti:

        Minä olen käsittänyt, että ne ovat ihan tavallisia vuokra- tai omistusasuntoja, joiden vastikkeeseen ei kuulu mitään ylimääräistä.
        Taloissa on monenlaista mahdollisuutta eri maksusta saada palveluita.
        On seurustelutilaa, ym. jos niissä haluaa aikaansa viettää.
        Palveluita saa, ei ole pakko ottaa.

        Palvelutaloja lie montaa eri sorttia. Niihin kalliinpiin joissa on palveluja runsaammin menee rikkaimmat (Sukarit jne) ja niihin halvempiin jonottaa köyhemmät ; )


      • Pirre*
        mummo vaan kirjoitti:

        Niin korppis

        ja jälkipolven tulee tukea rahallisesti vanhempiaan, jos on tarvis.

        Ovathan vanhemmat pitäneet huolta lapsistaan niin kyllä
        heillä on myös velvollisuus huolehtia vanhemmistaan.

        Äidillänikin olisi ollut mahdollisuus ostaa asunto senioritalosta, mutta hän
        luopui ajatuksesta, kun ostohetki tuli. Hän tiesi itse mitä halusi ja oli tyytyväinen päätöksiinsä, kuten me muutkin.

        Niin, mutta ehkä vain moraalinen velvollisuus, ei muuta.


    • ejk....

      ei kiinnosta, kun tästä rivaristani muutan seuraavaksi se on palvelustalo.
      M iksi kippuroisin itse tekemisiäni, kun jotkut tekee sen puolestani. Siitähän mä maksan!

    • lillie3

      Olen aloittajan kanssa samaa asumista miettinyt ja hakenut tietoa.
      Ihan pihalla edelleen. Pitää anoa jostakin.
      Omaisuutta ei sais olla. Niin paljon erilaisia sääntöjä.
      Muuttaisin, jos vaan sopiva seniori asunto löytyisi, nyt kun vielä olen täysin yhteiskuntakelpoinen ja omillaan toimeen tuleva.
      Suhari ja toimittaja Leena Pakkanen voisivat kertoa asiasta lisää.
      Teit aloitteen, just saman, jonka aioin tänne tehdä.

      • 1943

        Entinen naapurini, nyt lähes 92-vuotias pitää lottovoittona sitä, että pääsi kaupungin omistamaan rivitaloyksiöön. Hän asuu itsenäisesti. Ruoka tuodaan kotiin, hoitaja käy aamuin, illoin tarkastamassa tilanteen ja antamassa lääkkeet. Siivouksesta huolehtii yksityinen, sama henkilö kuin ennenkin. Naapurista olisi löytynyt parikymmentä vuotta nuorempi miesystävä. Nyt he ovat naapurini toivomuksesta "vain ystäviä". Katsovat yhdessä telkkaria ja kaveri tuo iltapäiväkahvit tullessaan. Yksi naispuolinen naapuri teki tuttavuutta, olisi käyttänyt hyväkseen pyytämällä esim. rahaa. Naapurini oli jämäkkä ja lopetti tuttavuuden.


    • jakolasku

      Senioritalossa asuminen on ok, ilmapiirihän riippuu siitä minkälaisia asujat on. Vuokrat on aika korkeita, talot on lähellä palveluja

    • pekutsi2

      Ompa ihmisillä ihmeellinen käsitys seniori asumisesta.Eihän se mikään vanhainkoti ole,siellä asuu suurin osa ihmisiä jotka on täys virtaa ja harrastavat vaikka mitä.Mikä ikä nyt 55-esim 75v on.Kyllä siellä rokki soi ihan yhtä lailla kun ns normaalissa asumismuodossa ja elämä muutenkin on auvvoisaa.Suosittelen lämpimästi.

      t Pekutsi 66vee baila baila

      • tyytyväinentähän

        Totta. Talo, jossa asun on puhtaasti vuokratalo ja ikäraja 60v ylöspäin. Suurin osa asukkaista on myynyt alta omistusasuntonsa ennen muuttoa tai muuton jälkeen, kun tieto saavutti, että pääsee uuteen asuntoon. Luulen, että kaikki tainneet asua jossain vaiheessa elämästään omistusasunnossa, se on tullut ilmi jutteluissa. Osa asukkaista ei halua olla missään tekemissä naapureiden ja muiden kanssa, osa taas tarvitsee yhteisiä kokoontumisia ja ovat tuoneet sen esille.
        Kaikissa asunnoissa on oma sauna ja iso parveke. Palvelut lähellä ja osa tarvitsee ja ottanut ulkopuolista apua, ruokapalvelu on tietääkseni vain kahdella asukkaalla, siivouspalveluja moni ottanut yksityisiltä palveluntuottajilta.
        Toistaiseksi aika moni on hyväkuntoinen ja virtaa riittänyt kaikenlaisen toiminnan pyörittämiseen heille, jotka eivät jaksa kuin osallistua. Ja myös rock on soinut pienemmissä pirkeissä, mukana kymmenen henkeä, vanhin 85v ja nuorin 60v ! Hauskaa oli :)
        Isommissa kokoontumisissa on osallistujia n 40 ja asukkaita nykyään n 65, joista suurin osa yksineläjiä, taitaa olla n 10-12 pariskuntaa.
        En halua paljastaa paikkakuntaa, koska en halua "tunnistautua." Se vielä, että vuokra on uudessa talossa maltillinen n 11 e/m2.


      • tyytyväinentähän kirjoitti:

        Totta. Talo, jossa asun on puhtaasti vuokratalo ja ikäraja 60v ylöspäin. Suurin osa asukkaista on myynyt alta omistusasuntonsa ennen muuttoa tai muuton jälkeen, kun tieto saavutti, että pääsee uuteen asuntoon. Luulen, että kaikki tainneet asua jossain vaiheessa elämästään omistusasunnossa, se on tullut ilmi jutteluissa. Osa asukkaista ei halua olla missään tekemissä naapureiden ja muiden kanssa, osa taas tarvitsee yhteisiä kokoontumisia ja ovat tuoneet sen esille.
        Kaikissa asunnoissa on oma sauna ja iso parveke. Palvelut lähellä ja osa tarvitsee ja ottanut ulkopuolista apua, ruokapalvelu on tietääkseni vain kahdella asukkaalla, siivouspalveluja moni ottanut yksityisiltä palveluntuottajilta.
        Toistaiseksi aika moni on hyväkuntoinen ja virtaa riittänyt kaikenlaisen toiminnan pyörittämiseen heille, jotka eivät jaksa kuin osallistua. Ja myös rock on soinut pienemmissä pirkeissä, mukana kymmenen henkeä, vanhin 85v ja nuorin 60v ! Hauskaa oli :)
        Isommissa kokoontumisissa on osallistujia n 40 ja asukkaita nykyään n 65, joista suurin osa yksineläjiä, taitaa olla n 10-12 pariskuntaa.
        En halua paljastaa paikkakuntaa, koska en halua "tunnistautua." Se vielä, että vuokra on uudessa talossa maltillinen n 11 e/m2.

        "tyytyväinentähän"

        Voisitko kirjoittaa uudelleen?
        Puhtaalla Suomella, eikä Kansa-Koululla.
        Jos haluat saada viestisi ymmärretyksi.
        Muuten paikkasi on 80
        Tai enemmän.
        Yksin-eläjiä ei voi olla 10-12 pariskuntaa.
        Ei ainakaan ilman mieli-tauteja.

        H.


      • tyytyväinentähän

        Sorry, jos et ymmärtänyt. Kun kirjoitin, että suurin osa on yksineläjiä, taitaa olla 10-12 pariskuntaa, niin olisitko ymmärtänyt paremmin, jos olisin laittanut pilkun sijaan "ja" 10-12 pariskuntaa?
        Selvennän vielä, että asukkaissa on pariskuntia n 10-12 ja loppu yksineläjiä. Niin se kirjoitustaito/ilmaisutaito ruostuu, vaikka "ällä" tuli aikoinaan yo-kirjoituksissa:))) Pahoittelen :)


      • UreaVirtaaMolemmistPäist
        hunksz kirjoitti:

        "tyytyväinentähän"

        Voisitko kirjoittaa uudelleen?
        Puhtaalla Suomella, eikä Kansa-Koululla.
        Jos haluat saada viestisi ymmärretyksi.
        Muuten paikkasi on 80
        Tai enemmän.
        Yksin-eläjiä ei voi olla 10-12 pariskuntaa.
        Ei ainakaan ilman mieli-tauteja.

        H.

        hunksille - Mielitautinen taidat tosiaan olla. Osasit tehdä oikean diagnoosin ihan itse. Mies ei tainnut itse käydä edes kansakouluakaan. Räksytystä harrastaa täällä, kun ei kotiympäristössään uskalla. Kalliossa voisi saada köniinsä.


      • UreaVirtaaMolemmistPäist kirjoitti:

        hunksille - Mielitautinen taidat tosiaan olla. Osasit tehdä oikean diagnoosin ihan itse. Mies ei tainnut itse käydä edes kansakouluakaan. Räksytystä harrastaa täällä, kun ei kotiympäristössään uskalla. Kalliossa voisi saada köniinsä.

        "UreaVirtaaMolemmistPäist"

        Onko tämä uhkaus?

        H.


    • att2

      Ruotsissa on 55 hinta 400000t euro vähintään vuokra 100e/kk tavallinen talo omine ruokaloineen uimaaltaineen. Ei mitään auttamista.

      Asun omassa talossani niin kauan kuin voin, isäni tekin niin 86 vuotta.

    • Miina57

      Mutta ei kai niihin kuukausimaksuihin , siis omistuspojaisen senioriosakkeen vastikkeisiin saa laittaa palvelumaksuja jos ei palveluja tilaa tai käytä ?
      Olen kiinostunut ostamaan senioriosakkeen mutta tuntuu olevan vaikea löytää tietoa juuri tuosta palvelum aksusta, että hivtetaanko sitä vastikkeeseen vaikka ei mitään palveluja käyttäisikään ?

    • att2

      Suomi on ihmeellinen maa, kaikki valmiita eurovisaan!

      Kansa taputtaa karvaisia käsiään.

    • sen-näkee-sitte-

      tarviiko kotoaan muuttaa minnekkää,,,

      ---
      Jospa sitä kuolis omaan asuntoonsa, on jo niin väsyny ettei mikään enää kiinosta,
      samanlaisia osakkeita kai senioriasunnot on kuin tämä mun omaniki on,
      miksi muutaisin muualle,
      se vaan ku ruokailu palvelua ei ole omassa kodissa,
      olisi mukava jos olisi ravintola samassa, ei tarvis lähtee minnekkää kotoaan,,,,,
      muuttaminen on raskasta puuhaa näin vanhana,

    • Nykyään jo Suomessakin seniori- ja myös muiden yhteisöllisten asuntojen rakentaminen yleistyy jatkuvasti. Esimerkiksi Helsingissä on monia senioriyhteisöjä, jotka rakennuttavat omistusasuntoja ja niissä on tiloja myös erilaisille palveluille, monissa myös asukkaiden harrastuksille. Yhdessä tekemistä on monenlaista. Jossain tehdään yhdessä ruokaa päivittäin ja jossain ruokatarjoilu ostetaan yrittäjäpalveluna joko valmiiden annosten toimittamisena tai yhteisötalon keittiössä valmistettuna.

      Esimerkiksi Helsingin Jätkäsaaressa ja Kalasatamassa on käynnissä useita rakennushankkeita, Loppukiri, Aikalisä ja muita yhteisöjä, omistusasuntoja, vuokra-asuntoja ja senioripalvelukoteja. YIT, Skanska, Sato rakentavat ja osa vuokraakin asuntoja, samoin VVO.

      Omassa yhteisöllisessä kotitalossamme asuu tällä hetkellä reilusti yli sata naapuria. Nuorin on kahden kuukauden ikäinen ja vanhin 85-vuotias. Kaikki viihtyvät ja useimmat osallistuvat erilaisiin yhteisöä hyödyttäviin tai viihdyttävin aktiviteetteihin. Jokainen kantaa oman kortensa kekoon, ja pääsemme tutustumaan monenlaisiin "maailmoihin" asiantuntijoiden opastuksella. Olohuoneessamme on astiat sadalle ruokailijalle ja syömme kouluvuoden aikana yleensä kolme kertaa viikossa isommalla tai pienemmällä joukolla. Olohuoneessa on usein myös taidenäyttelyitä, elokuvia varten projektori ja valkokangas, 10. kerroksessa kolme saunaa, takkahuone, parveke, terassi, viherhuone.

      Askartelutiloissa on välineitä sekä miehisiin että naisellisiin puuhiin. Taitavat käsityöläiset tekevät monenmoista ja opastavat myös vähemmän taitavia. Mm. yhteisten tilojen värikkäiden käytävämattojen kutomiseen ovat osallistuneet sekä naiset että miehet suurella joukolla vuorotellen. Jokainen sai valita kutomansa pätkän kuteiden värit ja kuosin. Oma orkesterimme harjoittelee yhdessä ja esiintyy yleensä kaikissa juhlissamme. Välillä myös vierailijat esiintyvät yhteisessä olohuoneessamme, jossa on piano ja useimmiten myös flyygeli. Lapsille on omia leikkivälineitä ja tilaa leikkimiseen.

      Itse olen todennut useampia kertoja, että nykyinen kotini ylittää unelmani. 55 -talossa en olisi voinut viihtyä yhtä hyvin kuin yhteisössä, jossa on kaiken ikäisiä ihmisiä, jotka kaikki ovat valmiita osallistumaan ja auttamaan toisia.

      • Pirrepä

        Kuulostaapa toooosi hienolta, mutta voipi olla kallistakin, vai?


      • Pirrepä kirjoitti:

        Kuulostaapa toooosi hienolta, mutta voipi olla kallistakin, vai?

        Nykyisin, kun eläkeläiset ja muut yhteisöt ovat käynnistäneet rakennusprojekteja, hinnat ovat kohtuullisia. Niistä jää rakennusyhtiön ja kiinteistönvälittäjien osuus rakennuttajayhtiön omaan kukkaroon. - Asuntoja ei myydä, vaan rakennutetaan itselle omaan käyttöön. Kunnat myöntävät mielellään erilaisia vuokratontteja ja esimerkiksi Hitas-tontille rakennettaessa hintoja säännöstellään 30 vuotta. Ei businesta, mutta erinomaisia omaan käyttöön.

        Yhtiössämme vastike on säilynyt kohtuullisena, varsinkin kun asukkaat toimivat itse aktiivisesti ja hoitavat itse monia tehtäviä. Isännöitsijän ja siivoustyöt teetetään ulkopuolisilla ja tietysti aikanaan isommat korjaustyöt myös.

        Ellen jo asuisi nykyisessä kodissani, voisin kuvitella liittyväni johonkin (vuokra)yhteisöön ja kierteleväni vähän aikaa etsimässä omaa kotiani. Yhteisöpalstoilla on usein ilmoituksia toinen toistaan upeimmissa "kartanoissa" olevista asunnoista. Pienehköjä omia yksityisiä huoneita ja sen lisäksi monenlaisia yhteisiä tiloja sekä maaseutu- että kaupnkiympäristössä.


    • O-Orvokki

      Jos yhteisöllinen asuminen kiinnostaa ja olet fb:ssa, "yhteisöasuminen - kommuunit koolle" -sivuille voi laittaa oman ilmoituksen.

    • Joku on nostanut taas tämän vanhan ketjun esiin. Vuosien varrella on tapahtunut monenlaista kehitystä vanhusten ja kaikenikäisten ihmisten yhteisöllisissä asumiskuvioissa.

      Jos on kiinnostunut asiasta, olisi varmaan hyvä käydä tutustumassa mahdollisesti sopiviin taloihin ja palveluihin. Itse olen vieraillut Suomessa, Ruotsissa ja manner-Euroopassa muutamissa erilaisissa yhteisöllisissä ja palvelutaloissa. Kaikista on jäänyt monenlaisia hyviä mielikuvia.

      Toivon, ettei minun itse tarvitsisi muuttaa varsinaiseen palvelu- tai hoitoyksikköön, vaan voisin elää elämäni loppuun asti nykyisessä kodissani, jonka rakennutin yhdessä naapurien kanssa Helsinkiin viisi vuotta sitten. Tännekin voi tilata julkisia ja ostopalveluita ja naapuriapukin toimii.

      Ehdotan, että omia tarpeita ja palveluja pohtivat miettisivät, mitä haluavat ja mistä voisi löytyä mieleiset ja kukkarolle sopivat tilat ja palvelut. Niihin voi käydä tutustumassa ihan kaikessa rauhassa, ja luulen, että uusia kysymyksiä nousee mieleen tutustumiskäynneilläkin.

      Ketjussa olevia vanhoja kommenttejani en toista tässä, mutta niiden tiedot pitävät suurimmaksi osaksi edelleen paikkansa. Erilaisia yhteisöllisiä asumiskuvioita on tullut lisää ja tulee jatkuvasti. - Itse olen asunut jo viisi vuotta omassa kodissani yhteisöllisessä talossa, jonka rakennutimme yhdessä ja jossa asuu kaiken ikäisia ihmisiä vauvoista vanhuksiin.

      Jos aloittajalla on joitain kysymyksiä mielessä, voisin ehkä auttaa vastausten löytämisessä. Toivotan onnistumista ja hyvää jatkoa!

    • pirremiinapas

      Minä vastaan edellisessä , tuoreemmassa ketjussa minulle osoitettuun kysymykseen, eli millainen paikkakunta Kitee on asua, mielestäni Kitee on vireä pikkukaupunki, ja sieltä jokaiselle löytyy jokaiselle jotakin; on kulttuuria, urheilua, hyvät lenkkimaastot ja hoidetut ladut, uimahalli jne,. jne., ja mainostamani KotKontu on nimenomaan ns. senioritalo, josta voi joko ostaa tai vuokrata osakkeen, tietysti on niitä tosi halpoja kerrostalo asuntoja niissä vanhoissa kerrostaloissa, jos niin tykkää asua.jne.

    • Anonyymi

      Asun senioritalossa. ihan mukavaa. Normaali vuokratalo. Tässä kohtuuvuokra,
      kun on ARA-tuella rakennettu.

      • Anonyymi

        Tavallinen seniorivuokra-asunto ei oel sen kummempi kuin mikään muu vuokra-asunto,
        "ikävaatimus" on yleensä 55v.


    • Anonyymi

      Seniorotalo ei ole sen kummempi kuin mikä muu vuokratalo,
      kalliimmaksi tulee, jos ostaa sen yksityisiä palveluita.
      Monissa senioritaloissa on "kimalaisten" ynnä muitten palveluita,
      jotka maksaa maltaita.
      Niitä ei kaikissa paikoissa ole pakko ottaa
      ja kunnallisen kotihoidonkin saa, jos on tarvis,
      se on edullisempaa.

      Asuisin mieluummin "normaalitalossa" eri ikäisten kanssa.
      Iso ryhmä höperöitä ihmisiä yhdessä ei ole paras ratkaisu.
      Itsekontrolli jo monelta iäkkäältä pettää, kyräillään, moititaan ja juorutaan
      perättömiä - pahimmillaan.

      • Anonyymi

        Minulla onneksi muutama tuttu asunut jo joitakin vuosia senioritaloissa ja heidän juttujensa perusteella tein päätöksen että niin kauan kun ei ole pakko en sellaiseen muuttaisi mistään hinnasta. Täällä niissä onneksi vuokratkin niin korkeita että en edes harkitse.
        Nykyinen asuntoni on yksityisen omistama ja niin kauan kun pystyn kaksi porrasta nousemaan ovelle kotiin tullessa ja mennessä laskeutumaan alas pystyn tässä asumaan elleivät heivaa mua pois. Tällä hetkellä tilanne vaikuttaa siltä että he hyvinkin mielellään haluavat jatkaa sopimustamme joka solmittiin reilu 6 vuotta sitten.


    • Anonyymi

      Odota nyt jonkun verran ja hae vuokra asuntoa HELY KODIT.ry.Tutavan mutti sinne kesälä,kun jäi leskeksi. Asuu itsenäiseti. Talonpuolesta pyykit haetaan ja on siivous. Ruuan viellä tekee itse ja ostaa kapupasta itse. On saanut ystäviä sieltä kuin talossa on kerhoja,akitvitettiä,Välillä käy syömässä sinä ruokala kahvila.Jonne kuka vaan kadulta voi mennä syömään.Ruoka on hyvää jäliruokinen ja halvempaa kuin ravintoloiden lounaspöydät.Henkilökunta loistava. Kun jos iän myötä kuntoheikkene ja muisti petää siirtyy talon toiseen päättyyn jossa ovat ne jotka eivät enää yksin pärjää asumaan.Aina voi mennä vain kysymään.Esim. Sotaa johonkin Hely koti varaa aika asiassa tai Senjori kodit varaa toimistolta ajn.Kysele.Kertovat ilolla kaiken sinulle ja oma pätös sitten mikämoiloin sinulle juuri paras asumis muoto. Vaikea ulkopuolisten on sanoa oikein.Tiedät nin paljon kuin on ihmisiä on myös eri mietä.Mikä toiselle hyvää ja vihtyy,toisen luontelle ei sovi ja sanoo huonoa..Ota sekin huomioon.

    • Anonyymi

      Olen siskoni edunvalvoja ja hän asuu ihanassa seniori talossa. Attendo Telkänpesä Jyväskylä Olen omaisten illoissa sanonutkin että tämä on sitten joskus minunkin koti❤️
      Olen tyytyväinen talon palveluihin ja etenkin on niin ihana kun sh soittaa minulle aina jos on jotain poikkeavaa. Kyllä meistä pidetään huolta

      • Anonyymi

        Minua kummastuttaa, että noihin senioriasuntoihin voi hakea jo 55-vuotiaat. Eihän he ole vanhuksia, vaan työikäisiä ja kun eläkeikää on nyt nostettu heillä reilusti yli 10 vuotta vielä työelämää jäljelläkin, tuon ikäisethän ovat usein vielä ihan hyvässä kunnossakin :).


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minua kummastuttaa, että noihin senioriasuntoihin voi hakea jo 55-vuotiaat. Eihän he ole vanhuksia, vaan työikäisiä ja kun eläkeikää on nyt nostettu heillä reilusti yli 10 vuotta vielä työelämää jäljelläkin, tuon ikäisethän ovat usein vielä ihan hyvässä kunnossakin :).

        Tuskin kaikki 55-vuotiaat ovat hakeutumassakaan senioriasuntoihin. Heissäkin on monen kuntoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minua kummastuttaa, että noihin senioriasuntoihin voi hakea jo 55-vuotiaat. Eihän he ole vanhuksia, vaan työikäisiä ja kun eläkeikää on nyt nostettu heillä reilusti yli 10 vuotta vielä työelämää jäljelläkin, tuon ikäisethän ovat usein vielä ihan hyvässä kunnossakin :).

        Senioriasuntoja, joissa on ikärjana 55 vuotta, on ollut jo ainakin 1980-luvulta saakka. Nykyisin on myös asuntoja, joissa ikärja on 65 vuotta. Tuo alempi ikäraja johtuu kaiketi siitä, että muutama vuosikymmen sitten ihmisiä eläköityi enemmän jo 50-60 ikävuosien välillä. Silloin tuon ikäiset olivat myös huonompi kuntoisia kuin nykyisin.


    • Anonyymi

      Asoasuntoon en mene, miksi annan säästäni rahat pantiksi et saan asua vuokralla. Yhtä kallistahan se on kuin muuallakin.

    • Anonyymi

      Sinne vaan asumaan jos et siedä kerostalossa lapsia,nuoria? Suosittelen!

    • Varmaan ok ihan niin kauan kuin pää pelaa.

    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista. Itse huippukuntoinen 53- vuotias ja aion ostaa senioriasunnon heti, kun täytän 55.
      En jaksa enää nykyisessä, muuten laadukkaassa asumisessani nuorten aikuisten metelöintiä, känniörvellystä ja välinpitämättömyyttä taloyhtiön asioiden ja järjestyssääntöjen noudattamiseen.

      • Anonyymi

        Samat suunnitelmat itselläkin, nämä ikärajalliset kerrostalot ovat oikeasti rauhallisia. Tavallisissa kerrostaloissa ei saa olla enää rauhassa, kiitos nistien/juoppojen, lyhytmajoittajien/asuntosijoittajien ja moniongelmaisten kakaroiden.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe