Hulluksi tulisi, jos joutuisi johonkin ahtaaseen kerrostalon kopperoon asumaan.
Ainahan on vapaampaa elellä maaseudun rauhassa, ilman kivikaupungin jatkuvaa meteliä ja ihmispaljouden keskellä liikkumista.
Kun lähin naapuri asuu vähintään 1 kilometrin päässä, niin on oma rauha ja ei tarvitse olla koko ajan varpaillaan tekemistensä kanssa.
Ei kuulu kenellekään, mitä mä omassa pihassani puuhailen!
Ja jos tilanne ajautuu sille mallille, että koko eläminen alkaa ahdistamaan, niin silloinkin on täällä helpompaa kuin kaupungissa:
Ei ole pitkää matkaa juosta lähimpään järveen!
Kaupungissa se on paljon vaikeampaa.
Heti on joku halvatun hengenpelastaja kurkussa kiinni.
Ja huutaa karmealla äänellä:
Kyllä minä sen tiedän, että täällä uimahallissa kaikki kusevat altaaseen.
Mutta eivät 6 metriä korkeasta hyppytornista!
Mieluummin sitä maalla asuu kuin kaupungissa
218
4471
Vastaukset
Noo, hulluksi tullaan yhtä yleisesti maalla, erona vain että ne todistajat ovat vähintään kilometrin päässä...
Luulen kuitenkin että kaupungissa saa halutessaan olla paremmassa rauhassa kuin maalla. Ei täälläkään kukaan tekemisistäni välitä jos en vasiten tässä ala avautumaan.- kirjava seppo
Niin kyllä hulluudesta noinkin. Elämässäni olevat asiat eivät kannata maalla asumista missään muodossa, kun joudun hoitamaan kaupungilla asioita. Tulisin hulluksi ajaa autolla kaiket päivät noita turhia kilometrejä. Kun sattuu asumaan vain tarpeeksi mukavassa lähiössä, niin tunnelma on kuin maalla ja kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä.. myös ne erikoiskaupat.
Usein näkee täällä valitettavan omasta surkeasta tapahtumahistoriasta, yleistäen sitä kaikkiin ihmisiin näkemättä elämän suurta kirjoa ja salaisuuksia, joista monella ei ole aavistustakaan. - kivi kylän paroni
kyllä olet oikeassa.maalla on paljon parempi elää ja olla itsekkin tulin juuri maalta kivikylään täällä on ankeaa vaikka asustan vaimon ja koiran kanssa isoa tiilitaloa jossa on huoneita kummallekkin yhteensä 9 on takkahuonetta kaksi keittiötä jossa voi metsän antimia keittää ja paistaa.mutta aina kun on mahdollista maaseudun rauhaan ja koira irti on mahtavaa kun koira haukkuu ja ajaa pupujusseja hirviä,ja sitten sauna päälle ja verkot järveen,mikä onkaan mahtavampaa kuin kuikan ja joutsenten ja kaakkurin laulu järvellä,sorsia on syötetty koko kesä ja lokkeja.sielu lepää ja latautuu kivikylän elämään talvea varten,ja kun järvi jäätyy moottorikelkalla verkoille.se on oikeaa elämää eikä oravanpyörässä ryllyytä.
- artos
kivi kylän paroni kirjoitti:
kyllä olet oikeassa.maalla on paljon parempi elää ja olla itsekkin tulin juuri maalta kivikylään täällä on ankeaa vaikka asustan vaimon ja koiran kanssa isoa tiilitaloa jossa on huoneita kummallekkin yhteensä 9 on takkahuonetta kaksi keittiötä jossa voi metsän antimia keittää ja paistaa.mutta aina kun on mahdollista maaseudun rauhaan ja koira irti on mahtavaa kun koira haukkuu ja ajaa pupujusseja hirviä,ja sitten sauna päälle ja verkot järveen,mikä onkaan mahtavampaa kuin kuikan ja joutsenten ja kaakkurin laulu järvellä,sorsia on syötetty koko kesä ja lokkeja.sielu lepää ja latautuu kivikylän elämään talvea varten,ja kun järvi jäätyy moottorikelkalla verkoille.se on oikeaa elämää eikä oravanpyörässä ryllyytä.
kyllä kivikylän paroni on oikeassa,ei kukaan kaupungissa ole jos ei ole pakko,pakko on mennä työhön ja kauppaan postiin päivähoitoon.mutta kun onni kohtaa niin heti muutan maalle ja ostan kartanon ja koiran ym elikoita,se on sitä oikeaa elämää ei jatkuvaa jonotusta työmatkoilla ja pakokaasun haistelua aamuin illoin.heti lähden kun se on mahdollista ei niin pöljää ole olemassa että puolitoistatuntia autossa aamuin illoi jonossa on ihmiselle tarkoitettua kivikylän onnea ja autuutta.oravanpyörässä kö se onni asuu?
artos kirjoitti:
kyllä kivikylän paroni on oikeassa,ei kukaan kaupungissa ole jos ei ole pakko,pakko on mennä työhön ja kauppaan postiin päivähoitoon.mutta kun onni kohtaa niin heti muutan maalle ja ostan kartanon ja koiran ym elikoita,se on sitä oikeaa elämää ei jatkuvaa jonotusta työmatkoilla ja pakokaasun haistelua aamuin illoin.heti lähden kun se on mahdollista ei niin pöljää ole olemassa että puolitoistatuntia autossa aamuin illoi jonossa on ihmiselle tarkoitettua kivikylän onnea ja autuutta.oravanpyörässä kö se onni asuu?
Noo, jos on alunperin maalta kotoisin, haaveilee usein takaisin paluusta. Minusta se on yhtä tyhmää kuin muidenkin nuoruutensa haaveiden perässä juokseminen.
Mie nyt olen kuitenkin jo tätä ikäryhmää, ja tarkoittaa etten pidä ilona lumitöitä tai aurata sitä kilometrin pihatietä tai en pidä siitä miten viimetalvinenkin myrsky kaatoi puita sille tielle kymmeniä ja vei sähköt viikoiksi...
Kaupunki on hyvä paikka asua kun ajattelee kaikkia elämään vaikuttavia asioita tässä iässä. Harrastuksilleen (jos ne vaativat maalle pääsyä) pääsee helposti sieltäkin, mutta niiden ehdoilla ei tarvitse elää.- Suosittelen myös
kirjava seppo kirjoitti:
Niin kyllä hulluudesta noinkin. Elämässäni olevat asiat eivät kannata maalla asumista missään muodossa, kun joudun hoitamaan kaupungilla asioita. Tulisin hulluksi ajaa autolla kaiket päivät noita turhia kilometrejä. Kun sattuu asumaan vain tarpeeksi mukavassa lähiössä, niin tunnelma on kuin maalla ja kaikki palvelut ovat kävelymatkan päässä.. myös ne erikoiskaupat.
Usein näkee täällä valitettavan omasta surkeasta tapahtumahistoriasta, yleistäen sitä kaikkiin ihmisiin näkemättä elämän suurta kirjoa ja salaisuuksia, joista monella ei ole aavistustakaan.Hulluksi tulisin*(tarkkana) minäkin, siksipä itse muutenkin maalle täysin vastakkaisesta asumis ympäristöstä. Kymmenen vuotta sitten muutin brysseliin kun oli 80 luvun suuri nousukausi mutta vaikka kaikki menikin niinkuin suunnittelin ja rahaakin jatkuvasti tuli niin jo kolmen vuoden jälkeen muutin maalle Suomeen.
- okkigaam
Matkani Järvenpäästä tänne alkoi 1961, ihan helsingin keskustaan. Nuorena mainosvalojen välkkeeseen tottuneena ja pikakäynneillä lapsuus maisemissa, en mistään hinnasta muuttaisi takaisin.
Täällä on kaikki mukavuudet, palvelut, viihdykkeet.
juutalainen sanonta sanoo: Kolmantena päivänä vieras alkaa haista.
Oman vapauden voi valita. Sosiaalisena luonteena voin valita itse seurani. Naapurista, tuttavista, tai ihan ventovieraista jutella tai olla puhumatta.
Kaikki on itsestä kiinni.
Jo Epikuros sanoi aikoinaan-> Luonne on kohtalo.
Eilen tultuamme huvilateltasta saimme apua pyörätuolin kanssa, vain pyytämällä nuorisoa auttaan. Ja he auttoivat kivasti eteenpäin niin liuskat kuin rotvallin reunat. Että tälleen
Tämä olisi ollut syrjäteillä mahdotonta.
Maagikko - meeriamanda
En kuuna kullan valkeana muuttaisi maalle jossa naapuri asuisi kilsan päässä.
Pelkäisin kuollakseni sitä hiljaisuutta, pimeyttä.
Maantasalla asustelen, kaikki palvelut löytyvät jokusen kilsan säteellä.
Ei , en vaihtaisi elämääni lapsuuden aikaisiin kokemuksiin!- herraasiallinen
Se ero siinä justiin onkin kun maalla pitää olla siinä pihapiirissä kun ei muuta ole, ja tuudittautuu harhakuvaan että kaupungissakin joutuu olemaan siinä kämpässä 24/7.
Maalla ei ole yksityisyyttä koska kaikki tietää kaikkien asiat. Maahanmuutto tuntuu olevan ongelma vaikka kunnassasi ei yhtäkään mamua olisi. Tällä tarkoitan että ongelmat jotka eivät edes itseä koskisi tulee ongelmaksi ahdasmielisyyden takia.
Ja lisäksi tämä maaseutu vs kaupunki -asetelma tulee aina maaseutulaisilla mieleen. Ei sitä kaupunkilaiset ajattele, "elää siellä missä tykkää".
Olen asunut 5t, 40t ja 600t asukkaan paikkakunnilla ja en kyllä Helsinkiä jättäisi kuin pakosta niin kauan kuin Suomessa asun. Ainoa asia minkä maaseutu päihittää on asumisen halpa hinta. - Yksmaalainen
herraasiallinen kirjoitti:
Se ero siinä justiin onkin kun maalla pitää olla siinä pihapiirissä kun ei muuta ole, ja tuudittautuu harhakuvaan että kaupungissakin joutuu olemaan siinä kämpässä 24/7.
Maalla ei ole yksityisyyttä koska kaikki tietää kaikkien asiat. Maahanmuutto tuntuu olevan ongelma vaikka kunnassasi ei yhtäkään mamua olisi. Tällä tarkoitan että ongelmat jotka eivät edes itseä koskisi tulee ongelmaksi ahdasmielisyyden takia.
Ja lisäksi tämä maaseutu vs kaupunki -asetelma tulee aina maaseutulaisilla mieleen. Ei sitä kaupunkilaiset ajattele, "elää siellä missä tykkää".
Olen asunut 5t, 40t ja 600t asukkaan paikkakunnilla ja en kyllä Helsinkiä jättäisi kuin pakosta niin kauan kuin Suomessa asun. Ainoa asia minkä maaseutu päihittää on asumisen halpa hinta.Mä menisin kyllä mieluummin vaikka narun jatkoksi kun muuttaisin Helsinkiin.
- dfgdfsg h
Olen asunut 5t, 40t ja 600t asukkaan paikkakunnilla ja en kyllä Helsinkiä jättäisi kuin pakosta niin kauan kuin Suomessa asun. Ainoa asia minkä maaseutu päihittää on asumisen halpa hinta.Asumisen halpa hinta on valtava etu. Ajattelepa, mitä Helsingissä saisit 60 000:lla ja miten monen hehtaarin lukaalin jostain omasta rauhasta, jos viitsit hiukan korjailla ja maalailla ja raivata. Jotkut nauttivat omasta rauhasta, jotkut voivat ostaa sitä lähempääkin taajamia, jotkut tarvitsevat hälinää ympärilleen. Minä en muuttaisi edes Helsinkiin, saati sitten suurkaupunkiin, jos vain pysyn terveenä ja saan valita.
- 18
Yksmaalainen kirjoitti:
Mä menisin kyllä mieluummin vaikka narun jatkoksi kun muuttaisin Helsinkiin.
Huomaa että on maalainen, myös Helsingissä voi asua metsän keskellä, ostamatta mitään mistään.
- mk
dfgdfsg h kirjoitti:
Asumisen halpa hinta on valtava etu. Ajattelepa, mitä Helsingissä saisit 60 000:lla ja miten monen hehtaarin lukaalin jostain omasta rauhasta, jos viitsit hiukan korjailla ja maalailla ja raivata. Jotkut nauttivat omasta rauhasta, jotkut voivat ostaa sitä lähempääkin taajamia, jotkut tarvitsevat hälinää ympärilleen. Minä en muuttaisi edes Helsinkiin, saati sitten suurkaupunkiin, jos vain pysyn terveenä ja saan valita.
Mistäs sillä maala niin töitäkin vielä löytytisi niin mikäs siinä mutta lhdeppä vaikka oluelle niin on vaikeaa kun oikein maalla asuu. Itselläni sitä varten kesämökki mutta en minä sinne korpeen muutaisi vaikka tampereelle vain 35 km matkaa mutta ei ole tarvittavia palveluita mailla halmeilla.
- 500 Gt
Yksmaalainen kirjoitti:
Nuorena sitä voisi olla niin hullu että muuttaisi maalle "takaisin luontoon"-idealisminsa kanssa, mutta kun vanhuus koittaa niin paljon parempi on asua kaupungissa missä palvelut ovat lähellä. Yleensäottaenhan ihmiset pyrkivät asumaan kaupunkeihin mukavuudenhalun ja turvallisuuden vuoksi.
- Ei ainoa hyvä asia
Olen asunut 5t, 40t ja 600t asukkaan paikkakunnilla ja en kyllä Helsinkiä jättäisi kuin pakosta niin kauan kuin Suomessa asun. Ainoa asia minkä maaseutu päihittää on asumisen halpa hinta.On siellä sekin hyvä että maalaistytöt ovat helppoja vaikka aluksi aina ovatkin etäisiä ja epäileviä.
Joka viikonloppu menemme yhdessä porukalla maalle, ryhmäämme kuuluu lähinnä nuoria mustia miehiä mutta on meitä perus valkoisiakin aina "hämäykseksi" mukana.
Joka kerta löydämme helposti höynäytettäviä nuoria maalaistyttöjä jotka eivät epäröi harrastaa seksiä vieraiden kanssa.
Tosin se huono puoli siinä on että kaupunkilaistytöt olisivat kyllä nätimpiä, koska panostavat itseensä enemmän ja onhan heitä muutenkin enemmän valikoimissa. - never to helsinki
Yksmaalainen kirjoitti:
täs yks toinen maalainen! En asu täysin maalla, mutta pienessä kunnassa savossa johon kaikkine alueineen kuuluu n 2000 ihmistä.Täällä on ihan normaali rivitalot joista n 300m kauppaan(siihen ainoaan),pankkiin ja jopa apteekki on meille suotu.Järvi on tossa vieressä ja metsää on eli koiranpitoon mahtavat tilat.Minä oon syntyjäni Hesalainen,mutta monien mutkien kautta päädyin tänne.En vaihtaisi leppoisaa savolais elämää mihinkään.Olen rauhaa rakastava nainen ja viihdyn itekseni.Savolaiselle jos annat pikkusormen se vie koko käsivarren.Olen savolaisii oppinut tuntemaan jo niin hyvin että pitää olla tarkka kenelle avautuu.Luonto,raikas ilma hengittää ja leppoisa olo,mitä muuta voisin kaivata?En pystyisi koskaan enää asuun Helsingissä.Enkä kerrostalossa.Hissit kolisee,naapurin kakarat kiljuu,koirat ulvoo yksinään,ja hyvä että ulos pääset ku heti joku kyttäämässä mihin meet tai mistä tuut.Mikään ei voita laiturilla istuskeluu kesäpäivänä hyvän kirjan kanssa ja oma koira köllöttelemässä jaloissa.Joo ei ikinä Helsinkiin takas,riittää kun näen kuvia joskus.Ja samalla tunnen pakokaasun hajun ja metroaseman spurgujen virtsan ja ulosteen hajut.Tuli nääs metroilla kuljettuun aika paljon.Et silleen,i am very happy here...
- en vaihtaisi pois
18 kirjoitti:
Huomaa että on maalainen, myös Helsingissä voi asua metsän keskellä, ostamatta mitään mistään.
Kesällä on kiva juoda aamukahvit omalla pihalla, kuunnella lintujen laulua, hoidella kukkia sekä kasvimaata, ja lähteä sitten uimaan, rantaan matkaa n.200 metriä. Matkalla voi ihastella rantaniittyä (joka nyt jo valitettavasti niitetty) ja lähimetsikköä. Joskus tulee fasaani, kettu tai rusakko vastaan.
Lähikauppoihin on pikkuisen pitempi matka, mutta niitä on monta.
Mikäli enemmän palveluita, kulttuuria tai muuta elämää kaipaa, kotikaupunkimme, Helsingin, keskustaan pääsee puolessa tunnissa. - menen metsään :)
500 Gt kirjoitti:
Nuorena sitä voisi olla niin hullu että muuttaisi maalle "takaisin luontoon"-idealisminsa kanssa, mutta kun vanhuus koittaa niin paljon parempi on asua kaupungissa missä palvelut ovat lähellä. Yleensäottaenhan ihmiset pyrkivät asumaan kaupunkeihin mukavuudenhalun ja turvallisuuden vuoksi.
Minä odotan eläkkeelle pääsyä, että voisin muuttaa takaisin maalle. En kuitenkaan aio myydä keskustan asuntoa, vaan se saa odottaa sitä aikaa jollain en enää pysty asumaan korvessa. Voihan tietenkin olla etten pysty esim. sairauksien takia muuttamaan vakituisesti maalle asumaan.
- menen metsään :)
dfgdfsg h kirjoitti:
Asumisen halpa hinta on valtava etu. Ajattelepa, mitä Helsingissä saisit 60 000:lla ja miten monen hehtaarin lukaalin jostain omasta rauhasta, jos viitsit hiukan korjailla ja maalailla ja raivata. Jotkut nauttivat omasta rauhasta, jotkut voivat ostaa sitä lähempääkin taajamia, jotkut tarvitsevat hälinää ympärilleen. Minä en muuttaisi edes Helsinkiin, saati sitten suurkaupunkiin, jos vain pysyn terveenä ja saan valita.
Kuljetko pitkää työmatkaa? Paljonko menee autoon ja polttoaineisiin? Mielestäni nekin kuuluu osin laskea maalla asumismenoihin. Omasta kodistani maalla ei päässyt minnekään ilman omaa autoa. Ja vaikka itselläni on auto, pääsisin nyt ihan hyvin kulkemaan bussilla töihin. Oikeastaan maalla ja kaupungissa asumista ei voi vertailla paremmuuden puolesta. Kaikki riippuu ihmisen omista toiveista, tarpeista ja ajatuksista.
- S. Freud
en vaihtaisi pois kirjoitti:
Kesällä on kiva juoda aamukahvit omalla pihalla, kuunnella lintujen laulua, hoidella kukkia sekä kasvimaata, ja lähteä sitten uimaan, rantaan matkaa n.200 metriä. Matkalla voi ihastella rantaniittyä (joka nyt jo valitettavasti niitetty) ja lähimetsikköä. Joskus tulee fasaani, kettu tai rusakko vastaan.
Lähikauppoihin on pikkuisen pitempi matka, mutta niitä on monta.
Mikäli enemmän palveluita, kulttuuria tai muuta elämää kaipaa, kotikaupunkimme, Helsingin, keskustaan pääsee puolessa tunnissa.Minulla on samanlaisia kokemuksia. Kyllä se vaan on makeeta kun aurinko paistaa ja linnut laulavat kun nautin aamukahvin omalla terassilla.
Illalla voin lämmittää joko talon saunan tai rantasaunan.
Talvella nautin varaavan takan lämmittämisestä.
Ennen asuin betonilla päällystetyn metalliverkon sisällä (=kerrostalo) kaupungissa.
Ymmärrän kyllä niitä jotka ovat syntyneet maalla ja ovat joutuneet kahlaamaan lumessa ja pimeässä kouluun. Ymmärrän oikein hyvin. He eivät ihan heti kaipaa takaisin.
Ymmärrän stadilaisiakin. Stadissa saat pitää anonymiteettisi, kun taas landella kaikki tuntuu tietävän sinusta kaiken.
Toinen tykkää koirista, toinen kissoista.
Toinen stadista, toinen landesta.
Niin se käy. - Nykyään
mk kirjoitti:
Mistäs sillä maala niin töitäkin vielä löytytisi niin mikäs siinä mutta lhdeppä vaikka oluelle niin on vaikeaa kun oikein maalla asuu. Itselläni sitä varten kesämökki mutta en minä sinne korpeen muutaisi vaikka tampereelle vain 35 km matkaa mutta ei ole tarvittavia palveluita mailla halmeilla.
voi maalla tehdä etätöitä siinä kuin kaupungissakin. Maalla voit toimia myös yrittäjänä kuten kaupungissakin. Eli toimeentulon mahdollisuuksia on, kun ne käyttää hyödykseen. Jopa kaljaa saa ihan ikiomasta jääkaapista, tarvitsematta lähteä minnekään, kunhan muistaa niitä sinne ostaa. Kaikkia muita hyödykkeitä samoin. Niitä voi tilata netistä ja posti kuljettaa perille. Erikoiskaupat ovat siis todella lähellä nykyään.
Joku ylempän valitti että pitää kolata kilometri tolkulla, no voihan sen niinkin tehdä, mutta voi myös pyytää naapurin maajussia käymään auraamassa. Valitti että sähköt talvella voi katketa myrskyllä, totta kai, mutta onhan aggrekaatti jo keksitty. Ja ne tielle kaatuneet puut voi toki pilkkoa itse tai pyytää naapurin maajussia tekemään niistä klapikoneella takkapuita.
Kaupungissa vain taitaa laiskistua ja aivot pehmentyä? - mk
Nykyään kirjoitti:
voi maalla tehdä etätöitä siinä kuin kaupungissakin. Maalla voit toimia myös yrittäjänä kuten kaupungissakin. Eli toimeentulon mahdollisuuksia on, kun ne käyttää hyödykseen. Jopa kaljaa saa ihan ikiomasta jääkaapista, tarvitsematta lähteä minnekään, kunhan muistaa niitä sinne ostaa. Kaikkia muita hyödykkeitä samoin. Niitä voi tilata netistä ja posti kuljettaa perille. Erikoiskaupat ovat siis todella lähellä nykyään.
Joku ylempän valitti että pitää kolata kilometri tolkulla, no voihan sen niinkin tehdä, mutta voi myös pyytää naapurin maajussia käymään auraamassa. Valitti että sähköt talvella voi katketa myrskyllä, totta kai, mutta onhan aggrekaatti jo keksitty. Ja ne tielle kaatuneet puut voi toki pilkkoa itse tai pyytää naapurin maajussia tekemään niistä klapikoneella takkapuita.
Kaupungissa vain taitaa laiskistua ja aivot pehmentyä?Se riippu työstä ja itsellä aina ollutsellainen työ ettei sovellu etätyöhön ja ne ovat harvassa kelle etätyö käy. Pikkukylissä asuneena en koskaan viihtynyt koska kaikki tuntee toisensa ja itse haluaisin liikkua välillä tuntemattomana. Kun lähden stadin keskustaan baarikierrokselle niin kukaan ei tule sanomaan että olit parikuukautta sitten kylillä kännissä niinkuin siinä pikkukylässä josta aikoinaan lähdin mailmalle.
No, jos tyytyy kokoaikaiseen hiljaisuuteen tai liikenteen meluun niin mikäpä hänessä. Minä tykkään vaihtaa maisemia ja onneksi minulle on annettu siihen mahdollisuus.
- mökki-kulta
Kukin tarpeittensa, kykyjensä ja halujensa mukaan.
Jos kovin harvaanasutulla alueella asuu, on omistettava auto, ajokortti, traktori ja lumilinko talven nietosten tuiverruksista selvitäkseen, asioille kyetäkseen.
Tai sitten on kuljettava maksullisen auraajan avaamien kujasten aikatauluttamisen mukaisesti.
Meillä on ok-talo rauhallisella alueella ja mökki veden äärellä.
Kukin tekee oman elämänsä päätökset, omilla ehdoillaan.
Ei pelkkä asuinpaikka ketään onnelliseksi tee, mutta toki voi auttaa siihen tilaan pääsemiseen. Sisältään suurimman onnensa löytää.
Kyllä itsekin asuisin mieluiten kaukana kavala maailma, mutta vanheneminen tekee varovaisemmaksi, ja on jo pakko ennakoida tulevaa.
Kyllä kesän mökkimyllerryksen jälkeen nauttii helposta elämästäkin. Onneksi olkoon! Olet pystynyt valitsemaan haluamasi asuinpaikan.
Meitä on moneksi. Itse olen ajautunut haja-asutusalueilta kaupunkien ydinkeskustoihin.
Lapsuuteni elin korvessa.
Unelma omakotitalosta keskustan tuntumasta toteutui useiden, useissa kerrostaloissa asuttujen vuosien jälkeen.
Lasten lähdettyä muutimme ydinkeskustan ylimmän kerroksen kolmioon.
Kesämökkimme vaihdoimme kahden kaupungin keskustojen rantakerrostalojen kaksioon ja kolmioon.
Tämä on meille sopivin asumisen ja elämisen muoto.
Pienenä esimerkkinä sijainnista on tämäkin, että lähden puolen tunnin kuluttua puntti- / kuntosalille.
Matkaa n. 350m.
02.09. lähdemme toiselle kesämökillemme kuukaudeksi.
Toista emme ole itse käyttäneet vuosiin mutta aikanaan asuin siellä arkiviikot 6-vuotta. Kätevää.- maalla viihtyvä '
En viihtyisi kaupungin kerrostalossa, rivitalo laitamilla ehkä menettelisi. Maalla on oma rauhanssa ja luonto lähellä. On kiva katsoa järven yli uivaa nallukkaa tai hirveä näin kesäsisin. Marjat löytyy lähimaastoista ja kalat järvestä.
Tietenkin oma auto on tarpeellinen koska joukkoliikennettä on nykyisin karsittu ennestäänkin ja jos linja-auto kulkee kerran päivässä joutisi odottamaan useita tunteja pienekin asian takia ja kaikki asioimiset olisivat sidottuina tuohon aikatauluun.
Talvisin saa kunnalta aurausapua jos ei satu asumaan ihan päätien varrella. Lumityöt pihalla tietenkin joutuu itse tekemään.
Voihan ne kuntosalit ym reissut sovittaa kauppareissujen tai asioilla käymisten yhteyteen, ja kännyköillä saa apua tarvittaessa jos ei ole naapuria lähiseudulla.- Ja kun itse
tekee puu- ja lumityöt, niin ei tarvitse käydä siellä kuntosalilla.
Ja kun itse kirjoitti:
tekee puu- ja lumityöt, niin ei tarvitse käydä siellä kuntosalilla.
> ja kun itse
Elin ok-talon elämää 26-vuotta.
Talon piha- ym. työt eivät riittäneet alkuunkaan tyydyttämään liikunnan tarvetta.
Yksi kunnon tuiskuyön jälkeinen kola- / lumilapiorevohka kuittasi yhden salikäynnin mutta kyseisiä tuiskuja ei ole viikoittain montaa kertaa.
Kuka vetää rajan mihinkin!
- 1943
Maassamme on valinnanvaraa. Luulen, että sopeutuisin monenlaiseen.Juuri nyt viihdyn nykyisessä. Rivitaloasunto pikkupuutarhoineen taajamassa. Kaupungin keskustassa enemmän palveluja. Jos haluaa omaan metsään, niin 8 km autolla, bussilla tai polkupyörällä. Jos järven rannalle, niin 200 km autolla.
Hämmästyttää taas kerran, miten jotkut kirjoittavat tänne yleistäviä kirjoituksia asioista, joista heillä on vain oma, äärimmäisen ahdas näkökulmansa, eikä aavistustakaan asiaan liittyvistä faktatiedoista. - No, ehkä aihe kaikesta huolimatta kiehtoo aloittajaakin.
Se kerrostalokopperokin saattaisi tosin jäädä unelmaksi monelle maalla väljästikin asuvalle, jos tämä haluaisi ostaa asunnon Helsingistä. Tiedän useita juurilleen maalle palanneita, jotka ovat ostaneet melkoisia autioituneita maatiloja kaupunkiasuntojensa hinnalla. Jotkut syntyperäiset kaupunkilaiset, jotka eivät voisi kuvitellakaan muuttavansa maalle, ovat ostaneet sellaisia kesänviettopaikoiksi.
Monet kaupunkilaisista viihtyvät myös maalla ja viettävät siellä mielellään osan vapaa-ajastaan. Syntyperäiset kaupunkilaiset ovat avaramielisiä ja katselevat maailmaa laajemmin kuin vain suppean putken läpi. He haluavat tutustua asioihin, ennen kuin muodostavat niistä oman käsityksensä, ja ovat tarvittaessa tai pyydettäessä valmiita ottamaan kantaa puolesta tai vastaan. Useimmat ovat nähneet ja oppineet hyväksymään erilaisuutta kaikilla elämän osa-alueilla jo pikkulapsesta lähtien, eivätkä he riennä tuomitsemaan toisenlaisten arvojen mukaan eläviä.
Tiedän muutamia suomalaisia, jotka ovat toteuttaneet "joka miehen" unelman, eli asuvat keskellä kaupunkia järven rannalla. Esim. Savonlinnassa on keskustassa komea funkkistalo suurella tontilla, joka laskeutuu omalle rantasaunalle ja venelaiturille. Samanlaisia mukavuuksia tarjoavia kerros- ja omakotitaloja löytyy eri puolilta Suomea pikkukaupungeista, tosin järveä tai edes virtaavaa vettä ei ihan kaikkialta löydy. (Maailmanlaajuisesti tarkastellen Suomessa ei suurkaupunkeja olekaan.)
Pääkaupunginseudulla on paljonkin yli hehtaarin tontille, tai suuremmillekin, merenrannalle rakennettuja eri kokoisia omakotitaloja, joihin ei kuulu edes veneliikenteen ääniä. Myös kerrostaloja on rakennettu rauhallisille alueille, joissa voi nautiskella sekä kaupungin että luonnon tarjoamasta hyvästä. Ne ovat luksusta, johon ihan kaikilla ei ole varaa.
Asiaan perehtymisen voisi aloittaa vaikkapa karttaa katselemalla. Kaikissa Suomen kaupungeissa on luontoa lähellä joka paikassa. On kevytliikenneväyliä, luontopolkuja sekä lisäksi puistoja ja erilaisia yhteisöllisiä alueita. Kuka tahansa helsinkiläinen voi esim. halutessaan viettää vapaa-aikaa kaupungin omistamilla laajoilla maa-alueilla ympäristön saarissa, meren tai järvenrannalla jopa korpimaisemissa. Marja- ja sienimaita riittää joka puolella "joka miehelle".;)
Iloitsen siitä, että Suomi tarjoaa meille kaikille paljon valinnnanvaraa ja -vapautta. Mielestäni on aina mielenkiintoista päästä tutustumaan erilaisiin ympäristöihin. Itse en osaisi laittaa niitä paremmuusjärjestykseen. Onneksi minun ei tarvitsekaan, vaikka tiedän, mitä itse haluan omalta kotiympäristöltäni, ja unelmani on toteutumassa.;)- valleville
lainaus tekstistäsi: "syntyperäiset kaupunkilaiset ovat avaramielisiä ja katselevat maailmaa laajemmin kuin vain suppean kaukoputken läpi" ....salli mun nyt nauraa!! Tuo lauseesi kyllä sopii oikein hyvin syntyperäisiin maalaisiin, mutta ei todellakaan kaupunkilaisiin. Ei siellä pikkukaksiossa kyllä maailma paljoa avarru. Olen niin monta kertaa saanut ihmetellä kaupunkilaisten pikkusieluisuutta ja kokemusten puutetta. Heille riittää se oma pikku kaupunki ja oma pikku kerrostalo.
Pohjaan kokemuksen mm. tyttärieni vävyehdokkaisiin - kaupunkilaispoikiin...todella yhden asian miehiä. Mitään ei osata tehdä, netissä surffaillaan päivät pitkät ja se on sitten kaikki!! - Pirre*
valleville kirjoitti:
lainaus tekstistäsi: "syntyperäiset kaupunkilaiset ovat avaramielisiä ja katselevat maailmaa laajemmin kuin vain suppean kaukoputken läpi" ....salli mun nyt nauraa!! Tuo lauseesi kyllä sopii oikein hyvin syntyperäisiin maalaisiin, mutta ei todellakaan kaupunkilaisiin. Ei siellä pikkukaksiossa kyllä maailma paljoa avarru. Olen niin monta kertaa saanut ihmetellä kaupunkilaisten pikkusieluisuutta ja kokemusten puutetta. Heille riittää se oma pikku kaupunki ja oma pikku kerrostalo.
Pohjaan kokemuksen mm. tyttärieni vävyehdokkaisiin - kaupunkilaispoikiin...todella yhden asian miehiä. Mitään ei osata tehdä, netissä surffaillaan päivät pitkät ja se on sitten kaikki!!En tiedä miten helsingistä vävyehdokkaat ovat, mutta meillä on kaksi jo vävyä, ja he ovat kyllä enempi maalaisia kuin maalaiset kuunaan, toinen haluaa tulla (opiskelee)ympäristö insinööriksi ja ihan rakkaudesta luontoon jms. ja toinen osti heti traktorin kun muutti maalle..:)
- Pirre*
On tässä meidänkin kerrostaloasunnossa ovi ja ovet ihan ulos saakka, ei täällä tarvia hulluksi tulla sen tähen ettei luontoon pääse liikkumaan :)
Talvella on hoidetut hiihtoladut ihan, tai melkein ikkunan alla, ja samaisia latupohjia voi taputella ympäri vuoden, ovat kuin pururadat, ja mittaa riittää moneen makuun ja kuntoon, 1 kilometristä n.15:riin. Samaisissa maisemissa voi kerätä marjoja, ja sieniä, - Kitteenjärvikään ei ole kaukana, sinne voi mennä vaikka jalkaisin iai hiihtämään jäälle, ja kesällä mato-ongelle..on ilimoo hengittee ihan hyvin..ei tää asuinympäristö ainakaan ole hullummaksi tehnyt :)
Monet menee mökeilleen heltteitten ajaksi...täällä on isoja puhtaita järviä alle 40-100 kilometrin päässä. Ei mikään asuinpaikka ole pelkkä mukava ja hyvä, kaikissa on hyviä ja huonoja puolia.
Olen asunut enimmäkseen maalla, mutta myös Helsingin keskustassa ja viihdyin siellä oikein hyvin.
Olen asunut myös pikkukaupungeissa, maaseutukunnan taajamassa, omat puolensa, hyvät ja huonot oli niissäkin.
Ihminen viihtyy siellä missä on hyvä olla, itse sitä hyvin pitkälti rakentaa ne olo- ja ihmissuhteet, joiden keskellä elää.
Täälä maalla olen aika vähän tekemisissä naapureiden kanssa, välit ovat hyvät, mutta en ole kovinkaan montaa oikeaa ystävää täältä löytänyt.
Olen ehkä nähnyt liikaa maailmaa ja elänyt muuallakin kuin pikkukylässä, kaikki eivät hyväksy laajempia näkemyksiä ja avarampia katsantokantoja.
Mutta kotona on ihan hyvä asua ja elää.- N
Jos nyt sellainen sattuu olemaan.
- ei huitsinnevadassa
Mä olen valinnut muutaman kaupungin jälkeen asuinpaikakseni maaseudun, mutten silti asu kaukana kaikesta. Nyt on iso piha ja tilava talo. Arkiliikuntaa tulee sadepäivinä 6000 askelta pelkästään sisätiloissa. Kun sää on hyvä, askeleita karttuu 7000, jopa 8000, vaikkei pihasta ulos astuisi. Täällä on hyvät julkiset kulkuyhteydet ja palveluitakin löytyy kohtuuetäisyydeltä. Pubi on kävelymatkan päässä, eikä täällä tarvitse taskulampun kanssa kulkea, kun katuvaloja on 40 metrin välein.
Naapureita löytyy aidan takaa joka ilman suunnassa. Heidän kanssaan olen valikoidusti tekemisissä. Valinnan varaa on. Eräs naapuri, keväästä syksyyn täällä asuva helsinkiläinen, räkytti alkuun yhdestä sun toisesta asiasta. Hän mm. tilasi terveystarkastajan tarkastamaan likakaivomme, vaikka ne olivat silloisen lain mukaiset ja paremmat, kuin muiden vastaavat likakaivot. Kun lopulta kyllästyin ja sanoin ukolle tiukasti vastaan, urputus loppui. Ei olla enää minkäänlaisissa puheväleissä. Useammallakin Helsingistä tulevalla on näyttänyt olevan vaikeuksia sopeutua kyläelämään. Yhtä häiritsee naapurin puut ja kissat, toista jonkun tontin hoidon taso jne. Ei pidä tulla tiuhaan asutulle maaseudulle, jos on oppinut sietämään muita ihmisiä ainoastaan kerrostalon rappukäytävässä ja kadulla. Menisvät järkenään metsiin tai peltoteiden perukoille. Täällä naapurien naamoja ja puuhia joutuu katselemaan paljon enemmän. No asu sinä siellä, mä asun täällä ja molemmat on tyytyväisiä.
Anoppini asenne kun ok:ssa asuminen kävi ylivoimaisen työlääksi.
Mie en satu tykkäämää kerrostaloasumisest!
Anoppi ei ollut koskaan asunut kerros- eikä rivitalossa!
Onkohan mahdotonta ajatella elämäntilanteen vaatimusten tai mukavuustekijöiden vaikuttavan joidenkin asumismieltymyksiin?- N
Et ole ainut.
- O - O
Luulenpa, että suurin osa niistä isottelevista hienoista "statilaisista" on Helsingissä (koko elämänkaarta ajatellen) vain pikaisesti pistäytyneitä. Syntyperäiset helsinkiläiset eivät yleensä pienistä urputa, koska he ovat oppineet antamaan myös tilaa toisille ja toisenlaisille tavoille - muutamia harvoja poikkeuksia lukuunottamatta.;)
- edelän hedelmykset
No siitä voi laskea, kun Helsingissä on nykyään asukkaita 600 000 ja lähes puolet taitaa olla muualla syntyneitä. Sitten tässä on samassa kasassa Espoon ja Vantaan yhteensä 400 000 jotain asukasta, en tiedä, mikä suhdeluku alkuperäisten ja muualta tulleiden välillä lie niissä.
edelän hedelmykset kirjoitti:
No siitä voi laskea, kun Helsingissä on nykyään asukkaita 600 000 ja lähes puolet taitaa olla muualla syntyneitä. Sitten tässä on samassa kasassa Espoon ja Vantaan yhteensä 400 000 jotain asukasta, en tiedä, mikä suhdeluku alkuperäisten ja muualta tulleiden välillä lie niissä.
Espoossa asuu tällä hetkellä noin 253 950 asukasta ja Vantaalla asuu 203 001 henkilöä.
Tosin noi on keväisiä tilastoja ja kopsattuja.- Tulokas itsekin
edelän hedelmykset kirjoitti:
Espoon ja Vantaan väki on keski-ikäisistä ja vanhemmista lähes kokonaan muualta tullutta, lapsissa ja nuorissa on jo vähän syntyperäisiäkin. Tosin lapsiperheitäkin muuttaa edelleen alueelle paljon.
- vanhana ei jaksa
Kerrostalo asuminen on kapea-alaista, verrattuna esm. rivitaloon tai omakotitaloon,
kerrostaossa on ne kotityöt sisällä, mutta samaa ei voi sanoa omakotitalosta eikä rivitalosta, niissä aina on piha joka vaatii oma osuutensa siisteinä pysymisestä niin talvella kuin kesällä,
vanhetessaan ihminen ei jaksa enään näitä ulkotöitä samoin kuin nuorempana,
henkisesti antoisampaa on rivi ja omakotitalo asuminen.Onnellinen on ihminen jolle riittää rivarin tai ok:n pihatyöt elämän sisällöksi!
Yhtenä vaikuutajana kerrostaloon muuttamiseemme oli se, että sen voi jättää huoletta tyhjäksi pitemmäsikin ajaksi.
Sisempi ovi auki ettei posti tulvi koville palatessa.
Toki ok:n tarkistukset saa hoidetuksi mutta se rassaa tuttavia, naapureita tai lompakkoa.
Öljylämmitystalon jättäminen ilman tarkistuskäyntejä 3:ksi kuukaudeksi lämmityskaudella sisältää pieniä riskejä.
Umpiluminen pihamaa viestii pitkään tyhjänä olleesta talosta.
Ps. Kerrostaloon muuttomme syynä ei ollut fyysinen heikkouteni.
Keskustan kerrostalossa asuminen on meille henkisesti antoisampaa kuin 1200m:n päässä olevassa ok:ssa.
Tästä voi "piipahtaa", ei tarvitse "lähteä".
Sama koskee "kesämökkejämme". Emme tarvitse autoa emmekä edes fillareita, julkisesta liikenteestä puhumattakaan.
Vimeksi kun tällainen aloitusjankutus oli, kerroin että minä olen maalainen, joka jo 16 vuotiaana lähti maailmalle, ja kerrostaloissa sen jälkeen elin.
Mä elän vieläkin.... (matalalla lauluäänellä).
Joka vuosi olen muutaman kerran käynyt maalla, aikanaan vanhempiani moikkaamassa, myöskin vuokraamallani kesämökillä ja kaverin mökillä. Lapin reissuja en laske tähän mukaan.
Ei ole kuin 15v. kun vuokrasin mökkini kahdeksi viikoksi, ja se oli minulle liikaa.
Minä palaan aina mielelläni Stadi-pöksääni, minulle riittävät iloisesti pörräävät sokeritoukat vessan lattialla.
Täällä on ja tulee olemaan, aina Ambulanssi lähellä.
Nytkin on siihen matkaa 600 metriä.
Haulikonkin voisin ostaa, lähipelloilla on nytkin miljoona Valkoposkihanhea, eivätkä merimehtotkaan ole kaukana. Noilta pelloilta löytyy myöskin onkimatoja.
Koskikin kohisee jonkun matkan päässä, ja mukavasti kusenvärisenä, ihan kuin valuisi huusinnurkan takaa.
Näin on turvallista tuntea elävänsä elämäänsä.
H.Haluat siis elää turvallista elämää, kuten vanhat ihmiset yleensäkin.
Minusta tuo sinulle tärkeä ambulanssin läheisyys on aika outoa.
Mitä sinä pelkäät, sairauskohtausta varmaan, koska äkkikuoleman sattuessa et ehdi ambulanssia tilata.
En ole eliniässäni tarvinnut ambulanssia, eikä kukaan tällä kylällä ole sen hitaaseen paikalle tuloon kuollut.
Pari ihmistä on kuollut kotiinsa, toinen sai jonkin kohtauksen ja eräs vanha isäntä ampui itsensä vuoteeseensa. Kummassakaan tapauksessa ei ambulanssista olisi apua ollut, vaikka se olisi seissyt pihalla valmiina.
Kaipa tässä on toivottava, että lähtöni tulee olemaan sellainen äkkipusku, joksi ennen vanhaan äkillistä kuolemaa sanottiin.
Ja minua noutamaan tulee musta, hiljaa ajava auto. Ettei tarvitse ambulanssin tarvitse turhaan paikalle vaivautua matkojen takaa.- O - O
Anceli kirjoitti:
Haluat siis elää turvallista elämää, kuten vanhat ihmiset yleensäkin.
Minusta tuo sinulle tärkeä ambulanssin läheisyys on aika outoa.
Mitä sinä pelkäät, sairauskohtausta varmaan, koska äkkikuoleman sattuessa et ehdi ambulanssia tilata.
En ole eliniässäni tarvinnut ambulanssia, eikä kukaan tällä kylällä ole sen hitaaseen paikalle tuloon kuollut.
Pari ihmistä on kuollut kotiinsa, toinen sai jonkin kohtauksen ja eräs vanha isäntä ampui itsensä vuoteeseensa. Kummassakaan tapauksessa ei ambulanssista olisi apua ollut, vaikka se olisi seissyt pihalla valmiina.
Kaipa tässä on toivottava, että lähtöni tulee olemaan sellainen äkkipusku, joksi ennen vanhaan äkillistä kuolemaa sanottiin.
Ja minua noutamaan tulee musta, hiljaa ajava auto. Ettei tarvitse ambulanssin tarvitse turhaan paikalle vaivautua matkojen takaa.Olen nähnyt ambulanssin palvelevan tuttavia useampiakin kertoja, kerran lääkäri-helikopterin. Joskus sillä loppuelämän laadun kannalta on todella suuri merkitys, kuinka nopeasti potilas saa tarvittavan ensiavun. - Itselläni ei ollut kiirettä kummallakaan kerralla, kun olen matkustanut ambulanssin kyydissä potilaana. - Oikeastaan toivon, etteivät tulisi ollenkaan paikalle, elleivät tietyissä tilanteissa ehtisi ajoissa, jos heitä vielä joskus tarvitsisin.
O - O kirjoitti:
Olen nähnyt ambulanssin palvelevan tuttavia useampiakin kertoja, kerran lääkäri-helikopterin. Joskus sillä loppuelämän laadun kannalta on todella suuri merkitys, kuinka nopeasti potilas saa tarvittavan ensiavun. - Itselläni ei ollut kiirettä kummallakaan kerralla, kun olen matkustanut ambulanssin kyydissä potilaana. - Oikeastaan toivon, etteivät tulisi ollenkaan paikalle, elleivät tietyissä tilanteissa ehtisi ajoissa, jos heitä vielä joskus tarvitsisin.
"O-O"
"että lähtöni tulee olemaan sellainen äkkipusku"
Näinhän Anceli jo kirjoitti.
H.O - O kirjoitti:
Olen nähnyt ambulanssin palvelevan tuttavia useampiakin kertoja, kerran lääkäri-helikopterin. Joskus sillä loppuelämän laadun kannalta on todella suuri merkitys, kuinka nopeasti potilas saa tarvittavan ensiavun. - Itselläni ei ollut kiirettä kummallakaan kerralla, kun olen matkustanut ambulanssin kyydissä potilaana. - Oikeastaan toivon, etteivät tulisi ollenkaan paikalle, elleivät tietyissä tilanteissa ehtisi ajoissa, jos heitä vielä joskus tarvitsisin.
Tietenkin sillä on merkitystä hätätapauksissa, kuinka nopeasti apua saa, mutta eivät ihmiset pelkästään sen perusteella asuinpaikkaansa valitse.
Luulen että muut syyt merkitsevät enemmän, ainakin nuoremmilla.
Mutta tässä kylässäkin asuu 80-90 vuotiaita, jotka eivät halua muuttaa taajamaan. Luottavat siihen, että apu ehtii perille, kun sitä tarvitaan, tai sitten käy juuri noin, ettei sitä enää tarvitakaan.- O - O
Anceli kirjoitti:
Tietenkin sillä on merkitystä hätätapauksissa, kuinka nopeasti apua saa, mutta eivät ihmiset pelkästään sen perusteella asuinpaikkaansa valitse.
Luulen että muut syyt merkitsevät enemmän, ainakin nuoremmilla.
Mutta tässä kylässäkin asuu 80-90 vuotiaita, jotka eivät halua muuttaa taajamaan. Luottavat siihen, että apu ehtii perille, kun sitä tarvitaan, tai sitten käy juuri noin, ettei sitä enää tarvitakaan.Olen samaa mieltä sinun ja kylän vanhusten kanssa.
Olisi kamalaa, jos joutuisi tekemään tärkeitä valintoja elämässään ehkä täysin turhiksi osoittautuvien pelkojensa perusteella. - Harvoin muutamilla minuuteilla on kovin suurta merkitystä, ja kaikissa tapauksissa voi sattua jotain ihan odottamatonta, joka muuttaa todellisuudessa arvioit päinvastaisiksi. - Eihän elämässä ole mitään varmaa, sen päättymistä lukuunottamatta. O - O kirjoitti:
Myös minun ohut elämänlanka on ollut kerran lääkärihelikopterin varassa.
Onnekseni vielä lensivät, koska en ollut tieyhteyksien päässä.
Nyt asun maalla, rivitalossa, enkä kaipaa tippaakaan kerrostaloon meren rannalle.
- mietin tätä nyt
muuten tuli mieleen, et pitäskö alkaa elää ilman negatiivisuutta, sillä uusi tutkimus paljastaa, aivot on lihasta ja reagoi niin, et puuroutuu jos jatkuvasti kuulee valitusta...valitusta sais kuulla vaan puoli tuntia kerrallaan ja siksi vois olla hyvä asua kaukana muista välillä :)),myös aivosolut tuhoutuu jos joutuu jatkuvan valituksen altistamaksi..
- O - O
Mitähän sitten tapahtuisi, jos omat aivot syöttäisivät koko valveillaoloajan erilaisia valitussignaaleja? ;)
- Kaupunkilainen
Hyvä jos olet tyytyväinen valintaasi. Niin olen minäkin omaani, kerrostaloon kaupungissa. En ikipäivänä muuttaisi paikkaan, josta ei pääse pois kuin omalla autolla. Omakotitalosta en ole haaveillut ikinä, ja ikääntyessä myös mies on tullut siihen tulokseen, että on mukavampi, kun piha on talviaamuna valmiiksi aurattu.
Tuntisin oloni turvattomaksi paikassa, josta naapurit ovat kaukana. Olen asunut kaupungissa koko ikäni, joten minulle turvallista on siellä, missä on ihmisiä. Pelkään metsän petoja enemmän kuin vastaantulijoita.
Naapureiden mielipiteistä ei tarvitse välittää kerrostaloasukkaankaan, kunhan noudattaa järjestyssääntöä. Pyykkiä ei saa pestä yöllä eikä muutenkaan meluta, mutta kun normaalisti elää, tulee toimeen kaikkien kanssa.
Kaupungissa on toki omat vaaransa (niin kuin on maaseudullakin, vaikkei siellä asuva ehkä tule sitä ajatelleeksi), mutta iltapäivälehtien vaaroista antama kuva on suuresti liioiteltu. - kaipaan aikaaEntistä
nykyään ei uskalla omakotitalossa asua varsinkaan yksin, eikä kaksin, nehän ryöstää öisin, tunkeutvat omakotitaloihin siinä on ihmishenkiki vaarassa,,
on menny hulluksi suomen yhteiskunta,
ennen pantiin vain luuta oven eteen merkiksi ettei kukaan ole kotona eikä kukaa ryöstäny ketään,,
missä meillä on menny vikaan ,
kuka syyllinen yhteiskunnan turvattomuuteen ?????Tunne vai perusteltu pelko?
Kun lähdin 1988 arkiviikoiksi puutteen torjuntaan muualle jäivät vaimoni ja teini-ikäiset lapsemme pelottomasti miehittämään linnaketta.
Muutaman vuoden kuluttua lähti miehen mitat täyttävä poikammekin pois ja samoja aikoja tapahtui yksi ilkivaltatapaus. Sinänsä harmiton mutta vaimoni pelästyi.
Rinnetalomme 2-kerrossivu on kaavoittamattoman alueen suunnan metsään.
Mielialan rauhoittamiseksi asensin parvekkeen kaiteeseen 500W liiketunnistimesta syttyvän halogeenin ja ulko-oviin varmuusketjut.
Vaimo rauhoittui vaikka pakastearkun hönkäilevää freonia en saanutkaan hiljaiseksi.
Vaikka talomme oli keskustan läheisyydessä ja kolmelta sivulta naapureiden ympäröimä niin ymmärrän hyvin yksinäisen naisihmisen pelot.
Muutaman kilometrin päässä kävivät romanialaiset turvapaikan hakijat tullaamassa omakotitaloista itselleen tavaroita mutta meille saakka heidän ei tarvinnut tulla.
Tämä siis jo parikymmentä vuotta sitten.- kyläluut
Ennen ei tainnut olla siellä sisällä juurikaan mitään ryöstettävää.
Jep, jep. Olihan se elämä ennen ah, niin auvoista, turvallista ja onnellista aikaa, jos unohtaa ohjuskriisit, atomipommien ja -voimalaitosten mahdolliset ydinlaskeutumien uhat, vaaralliset kuljetukset rautateillä ja niistä aiheutuneet vahingot, jengien riehumiset, kotiin tunkeutuneet varkaat tai mummojen omaisuuden ryöstäjät, murha- ja raiskausjutut, ja jopa mummojen raiskaamisista kertoneet jutut joskus 1970- tai 1980-luvulta.
Jokaisen lapsen kohdalla kasvatusvastuu kuuluu vanhemmile. ;))
Maailma ei mielestäni ole suomalaisesta näkökulmasta muuttunut juurikaan entistä vaarallisemmaksi. Tiedonkulku ja näyttävät lööpit ovat lisääntyneet. Useimmat väkivallan uhrit ovat tekijän omasta lähiympäristöstä. Se, että joku tunkeutuisi väkivalloin omakoti- tai muuhun asuntoon, on luultavasti paljon vähemmän todennäköistä kuin kompastumisen ja vakasti vammautumisen uhka yksin kotona ollessa. - Ei varmaan kenelläkään yöllä varkaisiin pyrkivällä ole murhat tai väkivalta mielessä.
Miksi Suomessa oli vankiloita meidän nuoruusvuosinamme ja kauan sitä ennenkin?
- ajat muuttunu
Samaa mieltä kanssasi, miksi on niin turvatonta kulkea yöllä, on kaikenlaisia porukoita liikkeellä kun lehtiä lukee, en uskaltas lenkille lähteä aamuyöstä, vaikka niin ihanaa oliskin joskus raikkaassa ilmassa liikkua...eikä vanhempana jaksa juosta karkuunkaan enää.
"ajat muuttunu"
Kävelysauvoihin saa pidemmän piikin kuin oli vanhoissa suksisauvoissa.
Se tulee esiin kun nappia painaa.
Sen piikin hiominen teräväksi, on myöskin kostonsuloista iltapuhdetta.
Vähän harjoittelemalla sillä pärjää hyvin rosvolle jonka ainoa ase on elimellinen.
Ja kävelysauva on aina pidempi, kuin yksikään puukko.
Pitää myös muistaa, että käsiaseet ovat vielä aina leikkiaseita.
Vain ammattilaiset ampuvat aidoilla ja perheenisät/ äidit.
Ja muista että, vapaa liikkuvuus taattin aikanaan kaikenlaisille ihmisille, ihan poliitikkojen toimesta.
Hyvä naapuruus-suhde taitaa antaa viisumivapaudenkin, ainakin siitä lobataan nyt paljon.
Subsidiariteettiä ei meillä katsota EU: n yksinoikeudeksi.
Ja Karjala kärsii taas.
H.
- .
malla yöllä hiiparoi karhut ja sudet sun muut penemmät eläimet pihapiirissä kun ihmiset nukuu,
ei yöllä ole maallakaa turvallista,, autolla liikkumin on turvallisinta.- ????
Kaupunkiko turvallinen????
- ;)
Mitäs ne sudet ja karhut haittaavat jos pihoilla hiipparoivat? En ole koskaan kuullut että olisivat oven avanneet ja tulleet sisäpuolelle.
Eikä jäljetkään ole vielä ketään syöneet. - huh huh
;) kirjoitti:
Mitäs ne sudet ja karhut haittaavat jos pihoilla hiipparoivat? En ole koskaan kuullut että olisivat oven avanneet ja tulleet sisäpuolelle.
Eikä jäljetkään ole vielä ketään syöneet.eikös vasta ollu iltasanomissa , oliko se viimmeviikolla, että karhu oli tullu kesämökkiin sisälle ja syöny hunat ja särkeny kaikenlaisia huonekaluja,
en ole enään yhtään varma milloin karhut hoksaavat tulla ikunasta sisään ,, Pikkukaupungissamme on lähivuosina ollut kaksi karhuvaroitusta ja useampiakin havaintoja keskustassa.
Pollarit ajelivat kaiutinautolla kehoittaen ihmisiä menemään sisätiloihin ja pysymään siellä.
Lähin nallukkahavainto tehtiin talostamme noin 150m:n päässä.
Keskustan Donalds on myös ollut niiden mielenkiinnon kohteena.
Uskon kylläkin nallukoiden olevan enemmän peloissaan kuin ihmisillä olisi syytä.laiska-lasse kirjoitti:
Pikkukaupungissamme on lähivuosina ollut kaksi karhuvaroitusta ja useampiakin havaintoja keskustassa.
Pollarit ajelivat kaiutinautolla kehoittaen ihmisiä menemään sisätiloihin ja pysymään siellä.
Uskon kylläkin nallukoiden olevan enemmän peloissaan kuin ihmisillä olisi syytä."laiska-lasse"
Kuinkahan inhimillistä on kehoittaa ihmisiä pysymään sisätiloissa?
Minusta tässä asiassa joku mättää.
Miksi ei jotain kehoiteta, vaikka pakollakin, katoamaan korpiin?
Tai ravintoloiden grilleihin.
H.- .........
laiska-lasse kirjoitti:
Pikkukaupungissamme on lähivuosina ollut kaksi karhuvaroitusta ja useampiakin havaintoja keskustassa.
Uskon kylläkin nallukoiden olevan enemmän peloissaan kuin ihmisillä olisi syytä.Mutta se karhu joka oli iltasanomien mukaan menny mökkiin sisään ei pelänny ihmisen haja,
hunaja oli tehny kauppansa, laiska-lasse kirjoitti:
Uskon kylläkin nallukoiden olevan enemmän peloissaan kuin ihmisillä olisi syytä.Olen kuunnellut alueellisia kotona pysymis -kehotuksia ja miettinyt, kumpia niillä halutaan suojella, karhuja vai ihmisiä.
Tuttu pariskunta muutti pari - kolme vuotta sitten jonnekin Parikkalan lähialueille rajavyöhykkeen tuntumaan ja sai liikkumisluvat raja-alueelle. He raportoivat pitkään kohtaamisista, mutta eivät päässeet oikeasti karhuja lähelle, vaikka kuinka yrittivät. Tuoreitakin jälkiä näkyi edessä ja takana, mutta karhut pysyttelivät pariskunnan suureksi harmiksi turvallisella etäisyydellä ja useimmiten näkymättömissä. Pitkällä putkella saivat kuitenkin ihan kivoja kuvia, joita mies liitti retkiraportteihinsa.
Lienevät kyllästyneet ja muuttaneet suunnitelmiaan, koska raportteja ei ole kuulunut enää pitkiin aikoihin, enkä löytänyt äsken ainakaan pikaisesti googlettamalla mitään. Pariskunta suunnitteli retkitoiminnan järjestämistä "karhualueille", mutta suunnitelma taisi valitettavasti kariutua. Miksiköhän?optimisti-orvokki kirjoitti:
Olen kuunnellut alueellisia kotona pysymis -kehotuksia ja miettinyt, kumpia niillä halutaan suojella, karhuja vai ihmisiä.
Tuttu pariskunta muutti pari - kolme vuotta sitten jonnekin Parikkalan lähialueille rajavyöhykkeen tuntumaan ja sai liikkumisluvat raja-alueelle. He raportoivat pitkään kohtaamisista, mutta eivät päässeet oikeasti karhuja lähelle, vaikka kuinka yrittivät. Tuoreitakin jälkiä näkyi edessä ja takana, mutta karhut pysyttelivät pariskunnan suureksi harmiksi turvallisella etäisyydellä ja useimmiten näkymättömissä. Pitkällä putkella saivat kuitenkin ihan kivoja kuvia, joita mies liitti retkiraportteihinsa.
Lienevät kyllästyneet ja muuttaneet suunnitelmiaan, koska raportteja ei ole kuulunut enää pitkiin aikoihin, enkä löytänyt äsken ainakaan pikaisesti googlettamalla mitään. Pariskunta suunnitteli retkitoiminnan järjestämistä "karhualueille", mutta suunnitelma taisi valitettavasti kariutua. Miksiköhän?"O-O"
Älä toista toisten ajatuksia.
"Kuinkahan inhimillistä on kehoittaa ihmisiä pysymään sisätiloissa?"
Viestisi loppuosa on turhaa iltapäivälehti-jorinaa.
H.- " vitsi vitsi "
optimisti-orvokki kirjoitti:
Olen kuunnellut alueellisia kotona pysymis -kehotuksia ja miettinyt, kumpia niillä halutaan suojella, karhuja vai ihmisiä.
Lienevät kyllästyneet ja muuttaneet suunnitelmiaan, koska raportteja ei ole kuulunut enää pitkiin aikoihin, enkä löytänyt äsken ainakaan pikaisesti googlettamalla mitään. Pariskunta suunnitteli retkitoiminnan järjestämistä "karhualueille", mutta suunnitelma taisi valitettavasti kariutua. Miksiköhän?jos ne karhut söi ne, eivät ole enään suunittelemassa yhtikäs mitään.
- O - O
" vitsi vitsi " kirjoitti:
jos ne karhut söi ne, eivät ole enään suunittelemassa yhtikäs mitään.
Onneksi se kuuluisa Ruokolahden leijona on sentään siirtynyt brittejä pelottelemaan Essexiin.;)
- luonnonlapsi38
asun maalla naapuriin n 4km ja mä asun sellasessa kylässä jossa voi ehkä tavata sudenkin.Minä istun kuistilla ja oottelen omaa lemmikki siiliä joka joka ilta tulee hakeen ruokaa.Kissani Kolina,Miska,Anssi ja Kiira pyörivät pihalla jotain päästäisii etsien.Kuuntelen luonnon hiljaisuutta, jossain haukkuu koira vai oliko susi...Ja aatelkaapa näistä asioista nautin ja oon sentään Helsingin kasvatteja,nyt 7v maalla.Hulluksi tuut jos sinne meet, mulle sanottiin.Hulluksi tulisin jos joku mut väkisin täältä pois veis.
- .
periaatteessa on, vaikka ei nykyään pärjää kaupungissakaan ilman valvonta kameroita,
kaipaan entistä turvallista elämää,- ??
Mitä kamerat estävät?
- parempi kuin ei mitä
?? kirjoitti:
Mitä kamerat estävät?
än.
kameroitten avulla tunnistetaan kaikki ihmisten kulku,
on se pieni turva
kuka rosvo haluaa kameraan ? - cityläinen 66
parempi kuin ei mitä kirjoitti:
än.
kameroitten avulla tunnistetaan kaikki ihmisten kulku,
on se pieni turva
kuka rosvo haluaa kameraan ?Mikä on "ÄN.." kamera?
Nimim. "parempi kuin ei mitä"
VOISI juttaan selvetää, tai se poistetaan. - heh,,,
cityläinen 66 kirjoitti:
Mikä on "ÄN.." kamera?
Nimim. "parempi kuin ei mitä"
VOISI juttaan selvetää, tai se poistetaan.lisää näin :
" parempi kuin ei mitään "
siis jatkoa nikkiin, heh,
ilmeisesti puuttui - yhdys viiva,,
mutta hiukan älyä käyttäen kyllä hoksaa,
Poistin edellisen kun oli väärä ketju minne vastasin :)
- tyytyväinen eläjä.
Asun yksin kerrostaloasunnossa. Ei ole yhtään porrasta, rapussa ei meidän kerroksessa asu muita kun minä. Toisella puolella käytävää on yhteis-sauna, pyykkitupa, kuivaushuone ja kylmiö.
Ei Tässä ahdasta ole yhdelle hengelle, 80 neliötä, oma sauna, parvekkeen ovesta pääsee ulos nurmikolle. On lasitettu terassi, ei tarvitse talvella luoda lumia.
Mökki on maaseudun rauhassa, sinne ajelen aina, kesät talvet, kun haluan luonnon rauhaan.
Taidan olla melko onnekas mummeli.- maalta pois ja äkkiä
Olen asunut pienessä pitäjässä joka itseään kaupungiksi tituleeraa, ja se oli todellinen helvetti asua ja elää.
Kaikki tunsi toisensa, uuteen asukkaaseen ei haluttu tutustua, lapset eivät saaneet kavereita, juorut kulkivat omaa kulkuaan ja elivät ja paisuivat.
Tuli jo sellainen vainoharhainen, kytätty olo, kun tiesi, että kaikki mitä tekee, tulkitaan lähestulkoot kriminaalihommaksi, vaikka aivan tavallinen normaali perhe olimme.
Emme vaan sopineet emmekä mahtuneen sen pitäjän muottiin. Olimme omanlaisia, emme samanlaisia kuin he, mutta emme myöskään taitelijoita tms., jotta olisimme saaneet luvan kanssa olla erilaisia.
Nyt asun suuren kaupungin pienessä "lähiössä", tai kylässä, ja tämä on tällä hetkellä oikein hyvä asumusmuoto. Koulu on lähellä, ihmiset auttavat toisiaan, juttelevat, hyväksyvät, ovat ystävällisiä, tutustuvat.
Antavat olla rauhassa, jos niin haluaa.
Toinen paikka minne ehkä voisin muuttaa, on ihan metsän keskelle, aivan korpeen kauan kaikesta, mutta joku maaseutuidylli, pikkukyläiidylli - ei kiitos, ahdistaa ajatustkin - mk
maalta pois ja äkkiä kirjoitti:
Olen asunut pienessä pitäjässä joka itseään kaupungiksi tituleeraa, ja se oli todellinen helvetti asua ja elää.
Kaikki tunsi toisensa, uuteen asukkaaseen ei haluttu tutustua, lapset eivät saaneet kavereita, juorut kulkivat omaa kulkuaan ja elivät ja paisuivat.
Tuli jo sellainen vainoharhainen, kytätty olo, kun tiesi, että kaikki mitä tekee, tulkitaan lähestulkoot kriminaalihommaksi, vaikka aivan tavallinen normaali perhe olimme.
Emme vaan sopineet emmekä mahtuneen sen pitäjän muottiin. Olimme omanlaisia, emme samanlaisia kuin he, mutta emme myöskään taitelijoita tms., jotta olisimme saaneet luvan kanssa olla erilaisia.
Nyt asun suuren kaupungin pienessä "lähiössä", tai kylässä, ja tämä on tällä hetkellä oikein hyvä asumusmuoto. Koulu on lähellä, ihmiset auttavat toisiaan, juttelevat, hyväksyvät, ovat ystävällisiä, tutustuvat.
Toinen paikka minne ehkä voisin muuttaa, on ihan metsän keskelle, aivan korpeen kauan kaikesta, mutta joku maaseutuidylli, pikkukyläiidylli - ei kiitos, ahdistaa ajatustkinjuuri tuon takia en minäkään tykkää pikkukylissä asua kun juorut liikkuu ja kaikkea kytättän kun maalla ikänsä olleilla on niin piebet piirit että riittä aika tuollaiseen. Pääkaupunkiseudulla voi käydä töiden jälkeen yhdellä mutta pikkupitäjässä ei kun ruvetaan luokittelemaan juopoksi kun niin usein ja kaupungissa muutkin käyvät oluellä ja se kuluu kaupunkikulttuuriin että silleen. Jo yli25v pääkaupunkisudulla asuneena en enää koskaan muuta tumppukyliin kun ei siellä viihdy. Maaseudusta saan riittävästi omalla mökillä ollessni ja kun tonttia 11 hehtaaria ja rantaviivaa 600 metriä niin e inaapurit häiritse mutta en minä sinne korpeen asumaan menisi vaikka tampereelle vain 30 km matkaa.
- maalaiset kyttää
maalta pois ja äkkiä kirjoitti:
Toinen paikka minne ehkä voisin muuttaa, on ihan metsän keskelle, aivan korpeen kauan kaikesta, mutta joku maaseutuidylli, pikkukyläiidylli - ei kiitos, ahdistaa ajatustkinKun muutin Hesasta maalle olin pitkään todella kyttäyksen aihe.Kaikki vaan kyräili ja varmaan keskenään mietti mikähän tuo on.Tunsin todella itseni et:ksi.Pikkuhiljaa aloin tutustuun ihmisiin ja koska Hesasta tulin muo kytättiin tosi pahasti.En etsinyt ystäviä,en puhunut omista asioistani.Aloin elää normaalii elämää eli kävin kaupalla niinku muutkin ja jopa pankissa.Nyt asunut 3v ja täällähän jokainen tietää kaikkien asiat.Ja jos ei tiedä niin keksitään et saadaan juttu kulkemaan.Mut muo ei haittaa rakastan maaseutua ja luontoo ja saasteita ei tarvii haistella.Vain koiranpaskat pusikoissa joskus haisee.Maalla on kiva olla ja elää.Ja muuten omassa rauhassa saa olla jos vain ite haluu...
- görgyj
Suomalainenhan on pohjimmiltaan metsäläinen.
On ongelmia kanssaihmisten, jopa itsensä kans-
sa. Luinpa tuossa kuinka maallakin ovat naapu-
ririidat lisääntyneet. Venäjällä ovat talot pihat
tielle, tai naapuriin päin. Meillä talot aina selät
vastakkain. Olemme hyvin nuori sivistyskansa. - eikä muitten
Asumisesta, kyllä omakotitalo on paras. Venäjän tyylistä en halua tietää.
- tyytyväinen
Lisä edelliseen kaikki palvelut on 800m etäisyydellä.
- L - L
> eikä muitten
Tottumus vai todelliset tarpeet?
Kyllä meidän ihanneasumisen muoto on vaihdellut.
Aikanaan useiden paikkaunnan ja työnantajan vaihtojen vuoksi ainoa järkevä ratkaisu oli kerrostalojen työsuhjdeasunnot.
Panskojen esikouluiässä rakensimme kaavoitusalueen reunaan, umpikadunb varrelle rinnetalon jossa panskojen huoneet olivat alakerroksessa ja heillä oli oma sissänkäyti alapihalle ja oma wc.
Viimeisen tenavan lähdettyä emme nähneet mitään tarvetta, emmekä järkeä jäädä asumaan 163m2:ä
Kahden vanhan variksen 9-vuotta sitten tapahtunut muutto keskusta ylimmän kerroksen kolmioon tuntuu vieläkin oikealta ratkaisulta.
Ok:ssa asuimme 26-vuotta mutta emme ehtineet rakastumaan niihin lastulevyihin eikä seinätiiliin. - ei lastulevyjä...
L - L kirjoitti:
> eikä muitten
Tottumus vai todelliset tarpeet?
Kyllä meidän ihanneasumisen muoto on vaihdellut.
Aikanaan useiden paikkaunnan ja työnantajan vaihtojen vuoksi ainoa järkevä ratkaisu oli kerrostalojen työsuhjdeasunnot.
Panskojen esikouluiässä rakensimme kaavoitusalueen reunaan, umpikadunb varrelle rinnetalon jossa panskojen huoneet olivat alakerroksessa ja heillä oli oma sissänkäyti alapihalle ja oma wc.
Viimeisen tenavan lähdettyä emme nähneet mitään tarvetta, emmekä järkeä jäädä asumaan 163m2:ä
Kahden vanhan variksen 9-vuotta sitten tapahtunut muutto keskusta ylimmän kerroksen kolmioon tuntuu vieläkin oikealta ratkaisulta.
Ok:ssa asuimme 26-vuotta mutta emme ehtineet rakastumaan niihin lastulevyihin eikä seinätiiliin.Koska pidän puutarhasta, sen taiteesta ja harmoniasta asun omakotitalossa.
Tänäänkin aamulla oli kylmää kuitenkin suuressa lasihuoneessa oli lämmintä.
Vuokratalot ovat hyviä monelle ei asumisen muodoissa mitään pahaa ole.
- cityläinen 66
Kukin asukoon missä lystää,toinen tykkää äidistä ja toinen taas tyttärestä. Kummallakin on hyvät ja huonot puolensa.
- cityläinen 66
Stadilainen miss .. siis mies killar det IsÅnÅÅsTÅ koska on inte hetero :D
TURKUA vihaava loinen, on stadilainen persreiässä toisen - Vasta 45v.
Tää oli siis palstalla "60 plus"...
Otan kantaa asiaan sitten kun olen noin vanha. Nyt olen vasta 45, ja pitää vielä paiskia duunia täällä kaupungissa.
Alan leikkiä maalaista sitten kun siihen olen töiden puolesta vapaa. Tosin kun eläkeikää nostellaan, niin voi tuo maalaiselämä jäädä lyhykäiseksi. Taitaa heti perään tulla ikävä toimivien vanhuspalvelujen äärelle....- Vasta 45v.
ja suolapanoksilla täytetty haulikko vanhuuden turvana..
- eikä muitten
Siinä kaikenmaailman perintöverottajat ja veikkauksen nahkahousujokerimaskotit juoksevat karkuun, kun perintösumman sijasta ovesta hyökköö RamboMummo, ja tekee rahaa kyttäävästä verottajasta sylttyä huutain ""PERKELE"!!!!!
- kyösti..
kyllä täällä maalla on mukavaa, naapuri aina paskoo vettä pellolleen ja pellot vieressä asuntoani ja aina tuulee siltä päin ah sitä tuoksua ihan sisällä asi, 3 kert vuoteen, sitten ne kyttää kun on työttömänä että mitähän se siellä touhuaa saatana jne..muuttoite mualle ja eläkee raahassa perk..
- palvelua tarvitseva
Totta maalla on rauhallisempaa ja mukavampaa . Kaupungissa on kaikki palvelut lähellä ja työpaikka.Nyky hallitus aiheuttanut sen et pienemmiltä paikka kunnilta esim lääkäri palvelut siirtynyt kuntienyhdistymisen takia 25km päähän se on liian kaukana samoin työvoimapalvelut ja kunnan omat palvelut jos joutuu ajamaan 25km lääkäriin ei oo mitään järkeä samoin kun joutuu työkkäris ilmottautumaan 10min takia ajaa tai jonkun muun palvelu vuoksi pitää ajaa pitkä matka ei oo järkevää silloin asua maaseurulla Kaupungissakin on rauhallisia seutuja eikä kerrostalo ole ainut elämisen ratkaisu tosin rivi ja paritalois se ongelma et naapurit kokoajan kyylää ja on tulos jutteloon jos haluaa elää omaa elämää.Omakotitalojakin saa nylyään vuokrattua jos ei omaa osta.Joten siinä syy miksi mieluummin kaupunki asuminen
- ehkä tai ei
En tiedä olisiko maalla mukavempaa, koska en ole asunut maalla. Lapsuudessani kyllä vietin kesäisin paljon aikaa maaseudulla ja oli lehmiä ja kaikkea. Kivoja ja jänniä olivat leikit ja uimaankin pääsi aina, kun halusi. Kaupungissa on omat viehätyksensä ja palvelut ja työpaikat lähellä, lisäksi hyvä julkinen liikenne, ei välttämättä tarvitse olla omaa autoa.
Tavallaan sitä voisi aina asua kesät ja syksyt maalla ja muuttaa talveksi kaupunkiin :)
Mutta eihän semmoinen ole mahdollista. Kaupungissa lapset pystyvät myös helpommin hakea kavereita ulos leikkimään, kun etäisyydet eivät niin pitkiä, että pitäisi aina olla riippuvainen vanhempien kuskaamisesta. Toisaalta taas maalla lapset eivät ole niin kolttosten perässä, koska yleensä joukossa tyhmyys tiivistyy ja kavereiden kanssa keksitään vaikka mitä. - ei koskaan.
Siskoni mies sanoi kymmenkunta
vuotta sitten, ettei voi ajatellakaan
asuvansa kerrostalossa.
No, tuli ero ja nyt asuu kerrostalos-
sa. Ikääkin 75v. Että ilman eroakin
olisi joutuneet muuttamaan.- El Hund
Hai niihän se onkin että asunto määrätynee aina kansalaiskunnon mukaan.
- Huussijono
Minusta ainaskin olisi mukavampata ja huokeampata, jos kerostaloissa olisi yhteinen vessa ja suihku. Siinä niihin jonoteltaessa tutustuisi naapaureihin ja sisälle pääswtyä syvällisemmin sisäiseen elä(i)mään
- gg
Muutin kaupungista maaeudulle 1994, päivääkään en ole valintaani katunut. En väitä, että se olisi kaikille paras ratkaisu, jokainen tehköön kuten itsestään parhaalle tuntuu.
- molempi parempi
Olen asunut omakotitalossa, rivitalossa ja kerrostalossa. Kussakin olen viihtynyt hyvin ja jokaisessa asumismuodossa on omat hyvät ja huonot puolensa. Uskonkin, että se viihtyminen on ennen kaikkea asennoitumiskysymys.
Olen asunut Helsingin keskustassa, mutta myös pienehkön kaupungin lähiössä. Kummassakin oli myös häiriökäyttäytymistä, alkoholisteja, narkkareita jne. Hyvää oli taas lähellä olevat palvelut ja hyvä julkinen liikenne, joten autoa ei tarvinnut.
Tällä hetkellä asun kerrostalossa, koska muuhun asumismuotoon ei ole varaa. Viihdyn ja nautin huolettomasta asumismuodosta. Silti kaipaan omaa pihaa, joten toteutan jossain vaiheessa haaveeni toisenlaisesta asumismuodosta, kunhan elämäntilanne muuttuu ja rahaa löytyy haaveen toteuttamiseen. Elämättä ei siis kannata jättää vain siksi, että elinympäristö ei juuri nyt ole paras mahdollinen.
Maaseutu on varmasti monin tavoin hyvä asumispaikka, mutta se vaatii fyysisesti voimia. Esimerkiksi ikäihminen, joka ei enää saa iän tai sairauden vuoksi ajokorttia saattaa olla täysin eristyksissä, jos naapuriapua ei saa, jos omat lapset eivät asu lähistöllä tai jos ei ole rahaa palkata maksullista apua (taksi, kodinhoito). Toisaalta moni ikänsä pihistellyt vanhus ei osaa edes asennoitua siihen, että apua kodinhoitoon saisi rahalla.
Omat vanhempani muuttivat hiljattain maalta kaupunkiin juuri siksi, että ehtivät vielä nauttia pikkukaupungin keskustan palveluista. Kaikki palvelut on kävelyetäisyydellä (lääkäri, apteekki. Alko, posti, useita kauppoja, julkisen liikenteen asema jne), joten enää ei tarvitse pelätä, että joutuu eristykseen autottomuuden takia. Keskusta-alueella myös tehdään talvisin lumityöt paremmin kuin syrjemmällä.
Vanhemmillani on asunto kerrostalon ylimmässä kerroksessa, on hissi, on parveke ja oma sauna, joten omaa rauhaa on ja liikkuminen mahdollista senkin jälkeen, kun joutuu esim. käyttämään rollaattoria. Palvelut on lähellä eikä luonnon äärellekään ole pitkä matka. Ajoittain otan vanhempani mukaan mökille, jossa voivat uida ja saunoa sekä marjastaa, mutta he ovat taas iloisia päästessään kotiin omiin rutiineihinsa."molempi parempi"
Kuulehan sie yli-ikäinen.
Aloitus ei ole, eikä kaipaa vakavamielisiä vanhusten valituksia ja kaipauksia.
Saati muisteluja.
Aloitus kannattaa aina lukea ajatuksella, jos on.
H.- Kysymys
hunksz kirjoitti:
"molempi parempi"
Kuulehan sie yli-ikäinen.
Saati muisteluja.
Aloitus kannattaa aina lukea ajatuksella, jos on.
H.Että olet sietämätön palstan pomottaja ja kyykyttäjä! Kuka sinut siihen virkaan nimitti?
- mk
Itse lapsuuteni pikkukylissä asuneena en mene koskaan enää asumaan. Asun pääkaupunkiseudullä rivarissa metsän reunassa ja kaikki palvelut lähellä ja mikä tarkeintä kansainvälinen lentokentta alle 10km päässä. Pitää olla kavelymatka joka paikkaan ettei aina tarvitse autolla mennä. maalle kun haluan menen kesämökille ja seillä naapuriin 300m mutta en sinne korpeen asumaan menisi mutta kesällä on kivaa järven rannalla. Pikkupaikkojen huonopuoli on se naapureiden aj muidenkin kyläläisten juoruileminen ja tiedetään jonkun asiat paremmin kuin henkilö itse. Kupungissakin pitää asua rivarissa tai omakotitalissa ja en itekkään kerrosstaloon emnsi enää asumaan kun on muutaman vuoden asuneena ei ollut minun asumismuoto.
- jasper p
Vi tu ttaahan se maalla asustella. Siellä ei ole muuta harrastusta kuin kävellä
tietä pitkin ja takaisin.- Annalt91
Kyllä tuolta maalta löytyy punttisaleja jne. kun vaan viittii vähän etsiä ja nähdä vaivaa... voi myös käydä uimassa, kalassa, joillakin kansalaisopiston kursseilla.. kyllä sitä tekemistä löytyy..
- mk
Annalt91 kirjoitti:
Kyllä tuolta maalta löytyy punttisaleja jne. kun vaan viittii vähän etsiä ja nähdä vaivaa... voi myös käydä uimassa, kalassa, joillakin kansalaisopiston kursseilla.. kyllä sitä tekemistä löytyy..
Äitini asuuu kangasalalla ja kun nuorempana vierailin usein niin ei löytynyt punntisalia mikä olisi ollut auki satunnakävijälle vaan olivat magneettinauha lukoilla ja pitäisi olla kausikortti. Vaikka sillä on tli 25t asukasta niin aika tumppukylä on. Pääkaupunkisudella kaikki paikat klo 22 saakka auki ja monet 24h niin pääsee aina urheileen. Sitten kun pikkylässä kerran pari vuodessa käyt paikallisessa niin haukutaan alkoholistiksi tai miksi lie kun maalaisilla ei ole muuta tkemistä kun kytätä mitä naapuri tekee kun se elämänpiiri on niin pieni.
- 2+7
En ymmärrä näitä joko tai ihmisiä. Itse olen asunut omakotitalossa hyvin harvaan asutulla seudulla, rivitalossa keskikokoisessa kuntakeskuksessa ja kerrostalossa vilkkaan kaupungin keskustassa. Kaikissa asumismuodoissa olen viihtynyt erittäin hyvin ja kaikissa on hyviä ja huonoja puolia.
- hiiri kaupungista
:-) kaikilla vaan ei ole varaa asua maalla
- Annalt91
Ja kaikilla ei ole varaa asua kaupungissa (:
- Annalt91
Mie oon asunu melkein 4 vuotta kaupungissa ja nyt alkaa riittämään.. kun työt loppuu tässä kuussa, haluilen muuttoa takasin maalle jossa oon varttunut. Mutta ajatuksena muutta kylälle johonkin mukavaan rivari kaksioon. Alkaa tää kaupunki eläminen olla jo nähty.. Ihmispaljous ja kaikki alkaa ahistamaan ja vuokratkin on niin korkeita. Siksi haluaisin takaisin maalle rauhaan ja sukulaisten läheisyyteen. Eikä tuolla kylälläkään asuminen kauheaa olisi, kun kaikki kaupat ja postit kävelymatkan päässä..vaikka on se autokin lopulta kuitenkin hankittava. Kaupunkiin muutin koulun takia ja tiesin aina joku päivä muuttavani maalle takaisin.. en kylläkään uskonut sen tapahtuvan näin nopeasti.. mutta nyt kun koulut on käyty ja työt täällä loppuvat, haluan täältä pois.. Ja odotan innolla, mitä tulevaisuus tuo tullessaan:)
- 7
Miksi kirjoitat, että "tulisit" hulluksi? Jos pidät maaseudusta kaupunkia enemmän, se todistaa, että olet JO hullu.
- mummu123
Jokainen asukoon missä haluaa ja minkä paikan parhaaksi katsoo.Itse asun maalla ja nautin hiljaisuudesta ja luonnosta, kalastelen ja tuumailen itsekseni.
- korpi
Itse en halua enää koskaan asua kerrostalossa, ei sopinut minulle. En halua, että joka puolella on ihmisiä ja jos halusi sitä luonnon rauhaa piti mennä monen kilometrin päähän. Nyt luonnonrauha on heti oven takana :) Lähin naapuri on 3 km päässä, voin vaikka juosta ulkona nakuna, eikä kukaan huomaa :D
Ei kuulu autojen ääniä, ei jatkuvia poliisin/ambulanssin sireenejä, ei ole valosaastetta, ei kuulu musiikin jumputus, koirien haukunta, ihmisten riitely, lasten itku.
Pihan läheisyydestä saa mansikat, omenat, vadelmat, mustikat, sienet.
Näkee uskomattoman paljon erilaisia eläimiä ja ötököitä. Avaa oven niin pihapiirissä on peuroja, hirviä, kettuja, niiden tekemisiä on kiinnostava seurata. - korkeakoulutettuna
Itse asun Helsingissä surkean kokoisessa kämpässäni. Asunto maksoin yhtä paljon kuin kaksi isoa taloa maalta. Kuuntelen ja valitan kun naapurit pitää älämöintiä. Milloin joku tappelee, on kännissä tai ulostuäänet kantautuvat vessasta makuuhuoneeseeni. Hitto kun ottaa päähän.
Lapsuuteni ja nuoruuteni elin n.11 000 asukkaan maaseutukaupungissa maalla. Kaupungin keskustaan oli matkaa 7km kaikkien palvaluiden ääreen. Muutin mieheni luo alle 2000 asukkaan pikkupitäjään maalle/korpeen. Täälä keskellä ei mitään tuntui ensin oudolta asua, lähin ruokakauppa 13km, rautakauppa 80 km, matkahuolto 60 km. Mutta parempi näin, ei ole turhia houkutuksia. Esim. ylimääräinen shoppailu ja alkoholin juonti on huomattavasti vähentyneet.
Ja mitä tulee maalla oleviin metsän petoihin, olen niihinki tutustunut. Viime syksynä yöllä menin katsomaan poikivaa lehmää navettaan ja kuulin talon takana olevasta metsästä suden ulvontaa (metsän reunaan n.200m), siinä oli tulla löysät housuun ja jalkoihin tuli vipinää. Aamulla epäilin et oisko kuitenki olleet koiria, mutta kun ne muutaman päivän päästä söi yhden metsästys seurueen koiran nii oli pakko uskoa että ne oli susia.
Noh, saanpahan poimia oman metän marjat ihte ;D
Hyvä täälä on asua, ainaki meidän.- mk
Mien niin alkon käyttö vaheni kun maalaistalon hommissa voi tissutella vaikka pitkin päivää ettei ikävysty ja ei taajamissakaan joka päivä baarissa olle vaan silloin kun huvittaa. yks inuoruuden kaveri rakensi talon pikkukylään ja kun josk ukylässä oltiin niin sanoin ettei minua saisi näin syrjään asumaan kun on jo yli 25v pääkaupunkiseudulla asuneena tottunut ja kotiutunut tänne. Oikein korvessa kun asuu ja tulee ero niin silla maalla ei ole uusia ehdokkaita mutta kaupungissa niitä riittää.
"korpi"
Laitanpa sinullekin kopion kommentistani:
"Kuulehan sie yli-ikäinen.
Saati muisteluja.
Aloitus kannattaa aina lukea ajatuksella, jos on "
H.- korpi
En ole kylläkään vanhus. Minulle oma rauha on vain hyvin hyvin tärkeä asia. Eikö tullut mieleesi, että myös NUORET saattavat rakastaa omaa rauhaa? Olen kokeillut kerrostaloasumista, rivitaloasumista, pienkerrostaloasumista, kommuuniasumista ja minulle paras on ollut omakotitaloasuminen.
Aika hölmöä ruveta veikkailemaan ihmisen ikää tekstin perusteella.
Ja olen puhunut siitä mikä on MINULLE paras asumismuoto, en väitä että se olisi kaikilla sama ja paras kaikille. - Kysymys 2
Että olet sietämätön palstan pomottaja ja kyykyttäjä! Kuka sinut siihen virkaan nimitti?
Kysymys 2 kirjoitti:
Että olet sietämätön palstan pomottaja ja kyykyttäjä! Kuka sinut siihen virkaan nimitti?
"Kysymys 2"
Jos tämä minua koskee, kommentin kohdetta kun ei ole mainittu.
Niin varmaankin toiset kirjoittajat.
Vieläkin he vastailevat minulle, mielissään.
Eivät tosin kaikki.
Unholaan eivät minua ole jättäneet, unelmiinsa vain.
Mitä pomottajaan tulee, niin sehän on aina kirjoittajasta kiinni.
Pitää kirjoittaa ikäisillen, ja älykkyystasolleen.
Ihqu-mummot eivät joka paikkaan kuulu.
H.
- .
Naurettavaa väitellä, missä on "hauskempaa".
Kuka huonoliikkuinen vanhus voi asua jossain keskellä korpea? Ei kukaan.
Yhteiskunnalle tulee kalliiksi kiikuttaa taksilla lapsia jostain Tippavaaran umpihangesta kouluun.
Tarvitaan pelit ja vehkeet, että pystyy asumaan kymmenien kilometrien päässä sivistyksestä.
Monen on asuttava ihan pakosta luukussa kerrostalossa.
Toivottavasti itse en sinne joudu.
Maaseutu on täynnä hylättyjä taloja, autioita pihoja, by Laila Hietamies, silloinen. - 14+17
Ihminen oppii lasuudestaa lähtien ajatuksia siitä miten elämä tulisi elää. Hän alkaa toteuttamaan ympäristön ajatuksia sen sijaan että hän toteuttaisi omaa tahtoaan. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei hän toteuta omaa elämää, vaan jonkun muun elämää, eikä loppujen lopuksi ole niinkään väliä missä hän sitä toteuttaa.
Sanoisin siis että oma elämä voitaa jonkun muun elämän.
Täältä löytyy hyvä kirja omasta tahdosta: www.alkuajatus.org - luonnonsuojelija
Asun mieluummin maalla.
Siellä on yleensä rauhallisempaa kuin kaupungeissa. Siellä on vähemmän kilpailua vähistä työpaikoista verrattuna moniin kaupunkeihin.
Siellä on vähemmän kateellisia ihmisiä kuin kaupungeissa. Ilma on puhtaampaa ja on paljon väljempää asua maalla kuin kaupungeissa.
Yksi huono puoli on se, että maalla lähes kaikki on kepulaisia ja kaikkien muidenkin pitäisi olla heidän mielestään kepulaisia.
Maalla ilmapiiri on ahdas eikä siellä suvaita kaikkia erilaisia ihmisiä.
Mutta hyvät puolet ehdottomasti voittaa huonot puolet. Siksi asun maalla tai maaseutumaisissa kaupungeissa tulevaisuudessakin. - HYöty ja harrastus..
Omia kokemuksia,, synnyinkotini oli syrjäkylässä, koulumatka 6 km,.
Heti kun koulut oli käyty ja 'kynnelle kykenin', lähdin 'maailmalle', yli 30v isossa kaupungissa asuin, ensin keskustan kerrostalossa muutama vuosi, sitten rakensin ok-talon, kaupungin laitamalle, järven rannalle.
Se toimi silloin kun oli kiireiset aikataulut työelämässä, lapset kouluikäisiä..
Koko ajan kuitenkin haaveilin 'väljemmästä asumisesta'..
Ettei tarvis selittää kaikkea tekemistään uteliaalle naapurille. Joka oli innokas punttisalinharrastaja ja raveissakävijä, ymm. golffinharrastaja, mutta käytännöntyöt hän yritti teettää naapureilla..
Nyt kun aktiivi työura on lähestymässä loppuaan olen hankkinut ns. eläkepäiviksi asunpaikaksi pikkutalon järven rannalta Lapista. Naapurit ovat 2 km etäisyydellä, käydään kylässä vuoroin, täällä on vielä aitoa yhtesöllisyyttä toistensa auttamista.
Hyötyliikuntana polttopuiden tekoa, metsänhoitoo, muuten vaan metsässä samoilua, yötulilla metsässä laavulla kuulakkaina syysiltoina, marjastusta sienestystä, riistametällä käymistä, talvella poroerotuksilla, kalastusta järvellä,,mielikuvitus vaan on rajana.
Aina löytyy tekemistä, rakennusten kunnostamisesta, hirrenveistosta,,ymm..loputtomiin..
Nyky energiahinnoilla puulla lämmittäminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin.
Kaupungissa on hieno käydä harvakseltaan mutta tosi mahtavaa tulla takaisin luonnon helmaan. - No juu,
jos kaupungissa asumisesta voitaisiin edes yksi hyvä puoli löytää, niin se on se ettei esimerkiksi Helsingissä kiinnitetä hulluihin huomiota, koska suurin osa asukkaista on itsekin jollain tavalla viirapää...enemmän tai vähemmän.
Siinäpä se kaikki hyvyys sitten onkin. Tiedä vaikka tykkäisitte asua kaukana kaikesta, eihän sitä tiedä ennenku kokeilee.
Ja eäkeikään meikäläisellä on vielä 43 vuotta... Että se siitä korpimummusta :D- A. Nomyymi
Eihän ihmiset asu koko ikäänsä yhdessä ja samassa paikassa. Itse olen muuttanut kymmeniä kertoja. mieluiten asuisin Helsingissä, mutta siihen ei ole taloudellisia mahdollisuuksia, vaikka toimin keskipalkkaisessa työssä. Onneksi pääsen joka päivä matkustamaan junalla Helsinkiin työhön. Valitettavasti vanhemmiten en kovin usein jaksa jäädä sinne työn jälkeen harrastamaan, illalla junalla asuinpaikkakunnalle ja nukkumaan puolen yän aikaan ja aamulla taas työhön.
Ihan pienillä maaseutupaikkakunnilla en enää halua asua. Enkä omakotitalossa enkä rivitalossa, vaan kerrostalossa. Asunto on paikka jossa nukutaan, ei työlaitos. Enkä halua seurustella naapuruston kanssa, vaan elää anonyymina.- uusstadilainen
A. Nonyymi: "mieluiten asuisin Helsingissä, mutta siihen ei ole taloudellisia mahdollisuuksia, vaikka toimin keskipalkkaisessa työssä. "
Helsingissä selviää kyllä keskipalkkainenkin (mediaanipalkka lienee jotain 3 000 euron tietämillä). Mitään luksuselämää sillä rahalla ei vietä, mutta pärjää. Jos on puoliso, jonka kanssa voi jakaa asumiskuluja, niin sitten pärjää jo kivasti.
Tuosta palkasta jäänee käteen noin 2 300.
Hyvältä alueelta saa kaksion kevyesti 1 000 eurolla kuussa (on jo hyvin valinnanvaraa itse asiassa tällaisella vuokralla).
Ruoka 400 euroa.
Sähkö, puhelin, netti, vakuutukset 150 euroa.
Satunnaiset menot 200 euroa.
Huvit 250 euroa.
=> 2 000 euroa
Tiukaksi menee, mutta onnistuu. Ja jos siis on kaksi maksajaa, niin sittenhän vuokra on enää 500 per henki (ja siis tuo 1 000 euron vuokra kaksiosta on sellainen, että on tosiaan hyvin valinnanvaraa ja pääsee hyville alueille - 850 eurollakin on jo jonkin verran valinnanvaraa).
Autoa ei tietty kannata pitää, jos Helsingissä asuu. Julkisiinkaan ei välttämättä tarvitse käyttää rahaa, jos asuu suht. keskeisellä paikalla - riippuu tietty siitä, missä työpaikka on. Julkisiin menee sitten ehkä 50 - 100 euroa per kuukausi, jos niitä pitää käyttää.
Itse muutin keväällä Helsinkiin, vaikkei ollut mikään tarve sinänsä. Poikkeuksellisesti työpaikka on sitten muualla - tai osittain kotona, osittain tunnin junamatkan päässä. - A. Nonyymi
uusstadilainen kirjoitti:
A. Nonyymi: "mieluiten asuisin Helsingissä, mutta siihen ei ole taloudellisia mahdollisuuksia, vaikka toimin keskipalkkaisessa työssä. "
Helsingissä selviää kyllä keskipalkkainenkin (mediaanipalkka lienee jotain 3 000 euron tietämillä). Mitään luksuselämää sillä rahalla ei vietä, mutta pärjää. Jos on puoliso, jonka kanssa voi jakaa asumiskuluja, niin sitten pärjää jo kivasti.
Tuosta palkasta jäänee käteen noin 2 300.
Hyvältä alueelta saa kaksion kevyesti 1 000 eurolla kuussa (on jo hyvin valinnanvaraa itse asiassa tällaisella vuokralla).
Ruoka 400 euroa.
Sähkö, puhelin, netti, vakuutukset 150 euroa.
Satunnaiset menot 200 euroa.
Huvit 250 euroa.
=> 2 000 euroa
Tiukaksi menee, mutta onnistuu. Ja jos siis on kaksi maksajaa, niin sittenhän vuokra on enää 500 per henki (ja siis tuo 1 000 euron vuokra kaksiosta on sellainen, että on tosiaan hyvin valinnanvaraa ja pääsee hyville alueille - 850 eurollakin on jo jonkin verran valinnanvaraa).
Autoa ei tietty kannata pitää, jos Helsingissä asuu. Julkisiinkaan ei välttämättä tarvitse käyttää rahaa, jos asuu suht. keskeisellä paikalla - riippuu tietty siitä, missä työpaikka on. Julkisiin menee sitten ehkä 50 - 100 euroa per kuukausi, jos niitä pitää käyttää.
Itse muutin keväällä Helsinkiin, vaikkei ollut mikään tarve sinänsä. Poikkeuksellisesti työpaikka on sitten muualla - tai osittain kotona, osittain tunnin junamatkan päässä.Ei ole kuin yksi maksaja. Enkä halua elää kädestä suuhun. Missään tapauksessa en alkaisi maksamaan 1000 euroa vuokraa kuukaudessa. Hukkaam mennyttä rahaa. Huh, kuka tuommoisia maksaa, pelkästä asumisesta, joka on vain vältttämätön paha?
Tosin en mielelläni maksa VR:n kuukausilippujakaan.
Jokaisen budjetti on yksilöllinen. Ruoka 400 euroa, kuulostaa turhan isolta. Ja huvit 250 samoin.
Autoon menee rahaa, en istu paikallani vapaa-aikana, vana pitää päästä liikkumaan. Ja ulkomaanmatkoihin. - uusstadilainen
A. Nonyymi kirjoitti:
Ei ole kuin yksi maksaja. Enkä halua elää kädestä suuhun. Missään tapauksessa en alkaisi maksamaan 1000 euroa vuokraa kuukaudessa. Hukkaam mennyttä rahaa. Huh, kuka tuommoisia maksaa, pelkästä asumisesta, joka on vain vältttämätön paha?
Tosin en mielelläni maksa VR:n kuukausilippujakaan.
Jokaisen budjetti on yksilöllinen. Ruoka 400 euroa, kuulostaa turhan isolta. Ja huvit 250 samoin.
Autoon menee rahaa, en istu paikallani vapaa-aikana, vana pitää päästä liikkumaan. Ja ulkomaanmatkoihin.Niin, tuo 1 000 euroa on paljon, totta.
Mutta tuolla vuokralla siis saa jo aika hyvin valita asuntonsa. Pikkukaksion saa hyvällä tuurilla ja hyvältä paikalta 800 - 850 euron pintaan - itse maksan Taka-Töölössä karvan alle 800 euroa. No, kallis se tällainenkin kämppä toki on. Yksiöitä ei oikein tahdo löytyä ja itse asiassa saattavat olla lähes samoissa hinnoissa!
Ruoan ja huvit pistin esimerkinomaisesti. Yksinasuvalta ei tosiaan 400 euroa välttämättä mene - varmaan puolella jopa pärjää. Huvit voi sitten pitää sisällään tietty kaikenlaista kuten leffassa ja ravintoloissa käyntiä, harrastuksia, teatteria ynnä muuta. Tosin täällä on myös aika paljon kaikenlaista ilmaista tai lähes ilmaista tekemistä - jos siis kaupunkielämästä ja - kulttuurista pitää.
Itse mietiskelin budjettia ennen Helsinkiin muuttoa ja päätin laskea mukaan "Helsinkilisän" noin 100 euroa kuussa - täällä tulee jotenkin niin helposti ihan ohimennen törsättyä kaikenlaiseen pieneen.
Matkustelu on kyllä hyvä pointti - minulla ei siihen nykyisellään välttämättä jää oikein rahaa. Tosin matkustelun hintakin riippuu tietysti pitkälti siitä, missä reissaa ja millaisia matkoja tekee. Ja olihan tuossa ed. laskelmassa 300 euroa ilmaa jos tosiaan ruokaan ja huveihin menee vähemmän kuin laskin, niin sitten matkusteluunkin jäisi. Niin paitsi ehkä jos on se auto - auton kuluista en oikein tiedä mitään.
- mooses2
Terveiset sinne omaan rauhaan. Varo että et parane siitä mökkihöperyydestäsi siellä jossain.
Kaupungissa on uhki-ihanaa. - 7800109
Ihminen kuuluu luonnon ääreen, kaupungit eivät ole luonnollisia asuinpaikkoja kenellekään tai millekään. Ei ihme kun kaupungeissa asuvat ovat ihmisistä onnettomimpia.
Maalla elävät ovat sen sijaan kaikista onnellisimpia ja rennoimpia, luonnon ääressä ei stressata.
En pystyisi ikinä asumaan kaupungissa. Eihän siellä voi edes hengittää raikasta ilmaa! Ihmisiä, melua ja saasteita koko ajan joka puolella, ei hetken rauhaa.. Kaupungit ovat kylmiä betoniviidakoita.- ?
Missä noin on tilastoitu?
"7800109"
Sinun kannattaisi kyllä tutustua ihmisen historiaan.
Milloin vaeltelu pysähtyi paikalleen ja miksi.
Miksi karja-aitauksia ei enää ollut tarvis siirtää sinne sun tänne.
Miksi ihminen pysähtyi paikalleen.?
Silloin ymmärrät miksi kaupungit syntyivät ja miksi maalle kaipuu jäi.
H.
- Bastrado
Jokainen asuu siellä missä olonsa viihtyisämmäksi tuntee.Itse ei tulisi mieleenkään muuttaa maaseudulle,kaupunki on vaan mun juttu missä viihdyn.Palvelut lähellä,joukkoliikenne pelaa yms. Vapaa-aikana lomalla kylläkin tulee hakeuduttua viikoksi mökkeilemään maaseudun rauhaan.......mutta asumismuotona ei vaan saletisti natsaa.
- äitiliini :-)
Puolensa molemmissa asumismuodoissa, mutta kyllä lasten pitäisi saada varttua maalla minun mielestäni.
- -
Tähän asiaan ei kannattane ottaa kantaa, ellei ole asunut sekä maalla että kaupungissa jossain vaiheessa elämäänsä.
Eikä tuo jako maaseutu vs. kaupunki ole kovin selkeä.
Itse olen asunut maalla niin, että minulla oli kämppä kylän keskustassa. Kävelymatkan päässä olivat kauppa, posti, liikuntamaastot, työpaikka ja useimmat muut peruspalvelut. Ikkunasta näki usein lehmiä laitumella.
Nykyään asun yhdessä Suomen isoimmista kaupungeista ja keskustassa. Elämän laatu ei ole täällä paljon parmpi. Toki naisia täällä kaupungissa on paljon enemmän, joten siinä mielessä viihdyn täällä paremmin. - never landelainen
Synnyin ja kasvoin lapsuuteni ja teini-iän n. 20.000 asukkaan kunnan taajama-alueella, sitten vanhemmat keksi että muutetaan maalle. Se oli todella huono asia minun kannalta, tuntui että elämä menee taaksepäin, hävetti joutua asumaan maalla, minä joka totuin koko lapsuuteni olemaan taajaman ok-taloalueella elämän sykkeessä mukana jouduinkin nyt nielemään tappioni ja alistumaan tylsään landessa kyhjöttämiseen kun opiskelut oli kesken ja sitten vielä työttömyyttä perään. Landella on ihan helvetin tylsää, vain metsää ja peltoja näköpiirissä, satunnainen traktori kulkee kylätiellä... ihan kuollutta, ei saatana, kyllä v-itutti!
Koskaan en sopeutunut maalaiseksi, olin helpottunut ja tunsin palaavani "kotiin" kun viimein sain oman vuokra-asunnon ensin taajaman keskustasta ja sitten muutin naapurikaupungin asuntoalueelle rivitaloon jossa edelleenkin asun."never landelainen"
Toivottavasti tämä lievittää tuskaasi:
"Sinun kannattaisi kyllä tutustua ihmisen historiaan.
Silloin ymmärrät mistä vanhempasi repivät sinullekin tarvittavat rahat.
Hyvässä Hapessa kun tunnut olevan.
H.- Kysymys 3
hunksz kirjoitti:
"never landelainen"
H.Että olet sietämätön palstan pomottaja ja kyykyttäjä! Kuka sinut siihen virkaan nimitti?
hunksz kirjoitti:
"never landelainen"
H.Missä vaiheessa tajuat että aloitus on etusivulla, eikä sun kannata juosta joka vastauksen perässä hankkimassa lisää vihamiehiä.
Kysymys 3 kirjoitti:
"Kysymys 3"
Eivät tosin kaikki.
H.- kettu oot
hunksz kirjoitti:
"Kysymys 3"
Eivät tosin kaikki.
H.Sä vaan niit tyhmiä ihgu-mummoja lirkuttelemalla huijaat,ovat että oi hän huomasi minut.
Nittaminax kirjoitti:
Missä vaiheessa tajuat että aloitus on etusivulla, eikä sun kannata juosta joka vastauksen perässä hankkimassa lisää vihamiehiä.
"Nittaminax"
Jos tämä minua koskee, kohdetta kun ei ole mainittu.
Niin ei täällä vihamiehiä ole, eikä tule.
On vain kiukkuisia ihmisiä jotka ovat todenneet kirjoittaneensa tyhmästi.
Joskus jopa liian vanhoina.
H.kettu oot kirjoitti:
Sä vaan niit tyhmiä ihgu-mummoja lirkuttelemalla huijaat,ovat että oi hän huomasi minut.
"kettu oot"
Ehkä, tuntuu että tunnen mihin mummot menevät ihqu-vanhoina.
Minäkään kun en tästä enää nuoristu.
H.- Factaa
Vanhempien unelma ei ole aina lasten unelma.
Maalla ei välttämättä ole ikäisiä kavereita, ei harrastusmahdollisuuksia.
Tämän olen kokenut ihan henkilökohtaisesti. Ainoa harrastus oli pyöräily pitkin maantietä, mikä nykyisin vastaisi mopoilua, mönkijää, vesiskootteria.
Palveluita vähennetään: terveyskeskuspäivystys on kymmenien kilometrien päässä, erikoisliikkeet on kaukana kaupungissa. Teet ostokset ainoasta K-kaupasta, joten tarjouksia et voi valita.
Ja sitten se komea, tilava, avara omakotitalo. Ajattele kun joskus olet myymässä sitä., mikä on sen arvo. Yksiön Helsingistä saat helpommin myytyä kuin komean omakotitalon korvesta. Factaa kirjoitti:
Vanhempien unelma ei ole aina lasten unelma.
Tämän olen kokenut ihan henkilökohtaisesti. Ainoa harrastus oli pyöräily pitkin maantietä, mikä nykyisin vastaisi mopoilua, mönkijää, vesiskootteria.
Palveluita vähennetään: terveyskeskuspäivystys on kymmenien kilometrien päässä, erikoisliikkeet on kaukana kaupungissa. Teet ostokset ainoasta K-kaupasta, joten tarjouksia et voi valita.
Ja sitten se komea, tilava, avara omakotitalo. Ajattele kun joskus olet myymässä sitä., mikä on sen arvo. Yksiön Helsingistä saat helpommin myytyä kuin komean omakotitalon korvesta."Factaa"
Näin olen kirjoittanut jo 50 palstalta alkaen.
Muista aina lukea, oppi antaa aina uutta, ei aina vanhaa tietoa.
H.- Never landelainen
hunksz kirjoitti:
"Kysymys 3"
Eivät tosin kaikki.
H.Hunkzin vastaus on hieman kryptinen... olen 37v joten "tuska" on kyllä jo taaksejäänyttä elämää :D
Vanhempani eivät sentään harjoittaneet maataloutta vaikka maalla asuttiinkin jos sitä tarkoitat tuolla " Silloin ymmärrät mistä vanhempasi repivät sinullekin tarvittavat rahat.". Työpaikat olivat ihan muualla.
Puhetta vihamiesten hankinnasta en ymmärrä, näitä keskusteluja ei kannata ottaa niin vakavasti.
Jo toisen tai kolmannen kerran olen sotkeentunut huomaamattani 60 keskusteluun siksi että se on nostettu tuonne etusivulle, miksihän S24 nostelee juuri teidän ikäisten keskusteluja noin näkyville? - Etippä kunnolla!
Kysymys 3 kirjoitti:
Hunskilla on taas
hame hukassa!
- enkadumuuttoa
Muutin keskisuuresta kaupungista alle 3000 asukkaan kylään. Tuonne samaiseen
kaupunkiin on 27km ja pääsee täältä junallakin, jos sikseen tulee.
Asun rauhallisella paikalla, mutta palvelut kivasti ½ kilsan säteellä. Tunsin heti,
että tää on mun juttu.
Ihan korpeen en kylläkään muuttaisi, vaan he jotka siellä viihtyy, niin suotakoon
se elämäntapa heille. Kyllä maalla on mukavaa.. En lähde Helsinkiin kuin jalat edellä, sitten joskus.
Naapureita lähistöllä sopivasti, etenkin näin kesällä. 100 km säteellä monta hyvää kaupunkia, joissa voi viikonlopun viettää niin tahtoessaan. Järveen tästä kirjoituspisteestä on noin 4.5 metriä eli simmujen edessä siintää. Entisenä hgin flikkana täytyy myöntää, että ihmiset täällä avoimia, ystävällisiä ja avuliaita joskus jopa riesaksi asti. Helsingissä kiva käydä piipahtamassa ja tapaamassa jälkipolvea sekä ystäviä.- marja-liisa...
Tääll on ilma mun iloni, kuusen kuiske kulttuurini, näremetsä näyttelyni, kanervakangas katuni.
Tääl on metsää minun mennä, tääll on korpia koluta. Marjat saan mättäältä makeat, sinet sivussa sipaisen.
Mitä on kaupungin akoilla? Katuja kivikovia, korkokengijn kompuroida. Illat naama nyrpeänä kaljaa baareissa kitata, lonkeroita lotuutella. Siell on hyytynyt hymykin, tuskastuvat turhastakin.
Ja vaikk ei ole kotikaan komea, kartanoksi katsottava, hyvä on astua sisälle, rakkahat on rappukivet.
Ja vaikka ehtivi eloni, vaikka vanhuutta vapisen, täällä kaikki on rakasta, en kaivata voi kaupunkeihin.
- pitäis päättää
Itse vietin lapsuuteni pikkukaupungissa keskustan tuntumassa, omakotitalossa. Sen jälkeen maailma vei isompiin kaupunkeihin, sitten maaseudulle. Nykyään asustelen maalla, joskin taajamassa, siis kirkonkylän kaava-alueella ja taas haikailen isoon kaupunkiin. Olenkohan levoton sielu? Kaikki asuinpaikat olleet tavallaan hyviä senhetkiseen elämäntilanteeseen. Vaikka nytkin on palvelut lähellä, kaipaan kaupungin tarjoamiin,monipuolisempiin mahdollisuuksiin. Toisaalta, täälläkin on hyvä, en siis ole tehnyt lopullista päätöstä. Joten : molempi parempi.
- mummeliini
Lapsuuteni asuin maalla, kaupunkiin muutin vasta 12- vuotiaana. Kun opiskelin ja menin työelämään, oli pakko asua kaupungissa,varsinkin kun tuli lapsia. Jäin yksinhuoltajaksi ja sen myötä oli lähes pakko pysyä kaupungissa,että saisi leivän lapsilleen.
Nyt eläkkeellä houkuttaisi lähteä maalle. Mutta ne välimatkat kauppaan, terveyskeskukseen, kirjastoihin ym ovat vähän liikaa. Busseja ei kulje yksi aamuisin ja iltaisin suuntaansa. Entäs kun vielä tulen vanhemmaksi ja vaivaisemmaksi. Ei, kyllä minä jään kaupunkiin. Kaksioni on kaupungin keskustassa, hyvin hiljainen talo, kaikki palvelut saman kadun varrella: kaksi kauppaa, kirjasto, apteekki, terveyskeskus ja kela. Metsään matkaa 2 km, jonka taitan pyörällä. Tänä kesänä poimin 15 litraa mustikoita.
Lapsetkin asuvat lähellä, en henno jättää heitä. On tv ja tietsikka, ja muutama kiva naapuri. Uimahalliin 1 km. Järvelle 5 km.
Hei minähän asun paratiisissa. - juu.
Olen tullut samaan tulokseen, että pitäisi asua puoliksi kaupungissa ja puoliksi pienemmässä paikassa. Tai joku kompromissi.
- maallakkos
Vaikka täällä maalla onkin hiljaista (silloin kun on ), niin sitäkin kovempana erottuu traktorin jyrisevä ääni ihan nurkan takana.
Traktoreita ajelee useita kertoja päivässä nurkissa, p*ska haisee jatkuvasti kun lietettä pelloille levitetään.
Samoin myrkkyruiskuilla varustetut traktorit puhaltavat hengityksen salpaavaa pilveä monta kertaa vuodessa, oli sää mikä tahansa.Jumalattoman kateellisia ja uteliaita ihmisiä kaiken lisäksi.
Kunnollista juomavettäkään ei ole vaikka kunnallinen vesi pitäisi olla, ei katuvaloja ja kaupat kaikki kaukana.
Pankkejakin on op ja ei muuta.
Ei lääkäkäreitä terkkarissa, ei hammaslääkäriä ja ainoa hupi on kirjasto
- hyvä niin.
hyviä puolia....jaa on kai joskus hiljaista ... - ei vaihtoehtoa
Se on vaan pakko asua kerrostalossa ja tiemelussa. Ei minulla ole vaihtoehtoja. Vasta kun olisi rahaa, olisi mahdollisuuksia. Tiemelua pahempaa on välillä, kun juoppo naapuri raahaa juopporemmiä kotiinsa kälkättämään ja musisoimaan, radionsa päällä aamuyöstä aamuun joskus. Kesällä kuumaa.
- lisään vielä
Ilmansaasteet ja ihmisten tupakointi pilaavat ilmaa myös. Lähikaupan valikoima on yksipuolinen ja niukka verrattuna keskustaan.
lisään vielä kirjoitti:
Ilmansaasteet ja ihmisten tupakointi pilaavat ilmaa myös. Lähikaupan valikoima on yksipuolinen ja niukka verrattuna keskustaan.
"lisään vielä"
Tupakointi on yhtä pientä kuin lähikauppakin.
Mitä maailmanlaajuisiin saasteisiin tulee.
Kauppa myy mitä halutaan, ja mitä ostetaan.
Lähikauppa on välillä yhtä herttainen kuin kuin tupakkikin.
Vain keskustoissa halutaan saasteista eroon, niin melusta kuin hajuistakin.
Siellä kun ei ymmärretä mitään elämänmenosta ja oikeasta työstä.
H.- gdsfhgdfhgdfgdfgfdf
>>Ei minulla ole vaihtoehtoja. Vasta kun olisi rahaa, olisi mahdollisuuksia.>>
tuo on aika yleinen väärinkäsitys, että maalle muutto vaatisi miljonäärin omaisuuden. ei se näin ole. itsekin asun maalla vanhassa talossa vuokralla. vuokraa maksan vajaat 300 euroa kuussa.
omaa pihaa, omaa metsää, oma puutarha (jos sitä jaksaisi hoitaa :).
lähimpään naapuriin yli kilometri.
ilmaista tekemistä koko ajan. polttopuiden teko, marjastus, sienestys, kalastus, pihanhoito ja metsästyskin jos luvat hankkisi.
ainoa kulu tulee siitä että ajokorttihan on melkein pakollinen, jos haluaa töissä käydä. se maksaa paljon, vanha auto kuluineen paljon vähemmän.
loppujen lopuksi työmatkakuluineen maalla asuminen on ihan saman hintaista kuin kaupungissakin. ero on vain siinä, että maalla on sitä omaa tilaa, jota arvostan.
maalla saa olla täysin oma itsensä, täällä ei ole ketään kyttäämässä jos nyt hieman omituisempikin tapaus olisi.
maalla jopa naapurit alkaa tuntumaan mukavilta, kun ne on riittävän välimatkan päässä. kerrostaloissa ahdistuneisuus monesti purkautuu sillä, että aletaan kyttäämään naapureita ja puututaan joka vtun asiaan.
jos maalle muutto oikeasti sinua kiinnostaa, niin älä käytä rahapulaa tekosyynä.
halvalla jos haluaa elää, niin maalla se on helpompaa kuin kaupungissa.
seuraa asuntovälityssivuja, keltaista pörssiä, tai laita vaikka oma ilmoituksesi suomi24:n torille!
maaseutu on täynnä tyhjiä taloja nykypäivänä.
moni vuokraa sellaisen mielellään sinulle! - hmm.
hunksz kirjoitti:
"lisään vielä"
Tupakointi on yhtä pientä kuin lähikauppakin.
Mitä maailmanlaajuisiin saasteisiin tulee.
Kauppa myy mitä halutaan, ja mitä ostetaan.
Lähikauppa on välillä yhtä herttainen kuin kuin tupakkikin.
Vain keskustoissa halutaan saasteista eroon, niin melusta kuin hajuistakin.
Siellä kun ei ymmärretä mitään elämänmenosta ja oikeasta työstä.
H.Eli vain sä ymmärrät elämänmenosta jotain, eikä kukaan muu. Aivan...
- Yksinäni laulelen
Ei kuulu kaupungissakaan mitä kukin puuhailee.
Ei edes samassa hississä tervehditä, vaikka ollaan ovinaapurit.
Nykyisin käytöstavat ovat typeriä ja naurettavia.
Kiitos ja näkemiin ovat tosi ällöttäviä, ja ihminen, joka väistää, on se tollo. Päin vain sanaakaan sanomatta.
Samahan se on maallakin. Harva nykyisin sielläkään tervehtii, ja luulen että se johtuu jo siitä, että itsekin ihan säikähtää moikkaajia. Se ei kerta kaikkiaan enää ole normaalia.
Siinä oot oikeassa, että maallakin ihminen voi elää yksinäisenä. - Päivää!
Asun maalla, ja lähin naapurini asuu 20 metrin päässä meidän kotioveltamme, edessämme. Vasemmalla ja oikeallakin on naapureita, kummatkin 30 metrin päässä. Omaa pihaa löytyy Paljon, edestä ja takaa. Sukulaisia on monia suurkaupungeissa. Lähin kauppa meiltä on vain 200 metrin päässä, ja sekin on Siwaa paljon suurempi S-market. Juoppoja/muita idiootteja ei tästä kylästä löydy. :) Rentoahan täällä on elellä, asukkaatkin ovat niin ystävällisiä kuin olla ja voi. Ihan erilaisia verratessa Helsingin Juoppo/disko naapureihin. Itsekkään en pidä 'maalaiselämästä' 1km päässä lähimmästä naapurista. Terveiset 5000 asukkaan kylästä. :)
- Lopeta jo
hunksz kirjoitti:
"Päivää!"
Ehkä kuitenkin lässytys ei ole tämän aloituksen pointti?
H.Sinulle on. Ole hiljaa.
- maalla on mukavaa
hunksz kirjoitti:
"Päivää!"
Ehkä kuitenkin lässytys ei ole tämän aloituksen pointti?
H.Kyllä se vaan oli!
Ihan huvikseni mä jutun tänne naputtelin.
Kun kävi aika pitkäksi...
Tosiasiassa mä en ole koskaan viihtynyt ihmismassojen keskellä enkä tottunut kaupungissa asumaan.
Mieluummin sitä on omissa oloissaan täällä metsän keskellä ja elelee omaan tahtiinsa hissuksiin.
Sitä paitsi otsikossa oleva kuva on täysin väärä:
Tuollainen ökytalo ei edusta niitä arvoja,joita mä kunnioitan!
Olisivat laittaneet siihen edes kuvan sieltä uimahallista...
Tai sitten tästä mun nettikodista:Puinen Arkki on paras koti!
- böndevihaalja
Vietin teini-ikäni peltojen keskellä maaseudulla, ja se jätti niin pahan maaseutu-vihan, etten voisi enää koskaan muuttaa maalle. Haluaisin muuttaa Helsinkiin tai Tampereelle, koska muut paikat ovat liian pieniä, mutta valitettavasti siihen ei ole mahdollisuutta.
Maaseudulla kusee mm. seuraavat seikat:
1.) maaseudulla katsotaan jokaista toisinajattelijaa ja massasta poikkeavaa yksilöä pahasti
2.) pitkät matkat kaikkialle
3.) kavereiden saaminen vaikeaa tai jopa mahdotonta, sillä maaseudut autioituvat yhä enemmän ja enemmän, ja jäljelle jää vain vanhuksia
4.) maaseudulla juorutaan muiden asioista
5.) ei mahdollisuutta harrastaa mitään
6.) ei kauppoja ei palveluita.
7.) julkinen liikenne olematonta, joten täytyy omistaa oma auto
Jos olet vanhempi ja sinulla on nuoria lapsia, ja olet suunnittelemassa maalle muuttoa, niin älkää hemmetissä pilatko lasten nuoruutta viemällä niitä maaseudulle, missä ei ole MITÄÄN. Nuoren paikka ei ole maaseudulla!"böndevihaalja"
Nimimerkki Factaa kommentti:
"Vanhempien unelma ei ole aina lasten unelma.
Ja sitten se komea, tilava, avara omakotitalo. Ajattele kun joskus olet myymässä sitä., mikä on sen arvo. Yksiön Helsingistä saat helpommin myytyä kuin komean omakotitalon korvesta. "
Ja minun kommenttini:
"Näin olen kirjoittanut jo 50 palstalta alkaen.
Muista aina lukea, oppi antaa aina uutta, ei aina vanhaa tietoa."
Miksi kopioit meitä?
H.
- tiinaex...
kaupungissa syntyneenä ja siellä suurimman osan elämästäni asuneena kuvittelin etten koskaan voi kotiutua tänne maalle mutta täytyy myöntää että väärässä olin näin viidentoista vuoden jälkeen mun koti on täällä yllättävän kauan siinä meni mutta enää en kaupunkiin kaipaa mutta jos täältä joutus lähtemään niin kotiutuminen kaupunkiin kävis varmaan huomattavasti nopeemmin.
"tiinaex..."
Elämä leikkii ihmisellä, varsinkin kauniilla ja rohkeilla, hoikillakin.
Mutta elämä vaatii myös ponnisteluja.
Se jokin sinulla on.
Pitäisi olla monilla muillakin.
Aina pitää olla valmis kuoriutumaan uuteen.
YH.
- siviä
Hei
Kokemukset maaseutu elämästä/ idyllistä ovat poissa tein maaseutu kierroksen ja asuminen oli yhtä painajista tietty kun etelä karjalassa asumimén kunnan vuokra asunnoissa oli todella kallista sähkölämmitteinen asunto vuokra kustannukset suuremmat mitä tällä hetkellä maksan hesassa ja ihmiset ovat kuin aivan paholaisia puuttuvat asioihin joka ei kuulu kylän pohdittavaksi
ajattelin maaseudusta aivan muuta mutta pettymys oli niin kamala että en muuta pois HELSINGISTäÅ - ei fiksu
Hunksz. Ehkä sä kerrot sen pointin kun oot noin fiksu?
- vänä
Asuin armeijan jälkeen n.2 vuotta Hämeenlinnan keskustassa vuokralla. Sopivan omakotitalon löydyttyä ostin sen ja nyt n.4 vuotta täällä asuttuani en voisi kuvitella luopuvani tästä asunnosta koskaan. Kerrostaloon ei ainakaan ole paluuta.
Asutaan taajaman ulkopuolella ja meillä on vain yksi rajanaapuri. Seuraava löytyy 500metrin päästä. Tonttia on 2000 neliöö ja talossa 200. Riittää hienosti kahdelle hengelle plus koiralle.
Kauppaan on 3-4 km.
Keskustaan 15 km.
Huonoksi puoleksi voin sanoa että kun tilaa on niin romuakin kertyy nurkkiin, autojakin seisoo pihalla 6kpl. - shutup kaupunkilaine
maalla on paljo rauhallisempaa ja enemmä tekemistä... me maalaiset ei ollakka nii
laiskoi ku te kaupunkilaiset, jotka ei jaksa kotitöitä tehä.. joo lihotkaa vaa rauhassa, KAUPUNKILAISET.... ja maalla, siellä saa riehua rauhassa niin paljo ku huvittaa.. maalaisuus on paljo parempi vaihtoehto ku joku kaupunkilaisuus! - kshldmma
olen nyt 13- vuotias, ja koko ikäni asunut maalla. Joskus olen "säälinyt" ystäviäni, jotka asuvat kaupungissa/ taajamassa. Täällä on ollut omaa rauhaa leikkiä ja tilaa on paljon! Kiitokset äitille ja isille, etteivät muuttaneet nuoruudessaan "kapeen"!:)
- kawe
No voi hyvät hyssykät sentään.
Voihan ihmisellä elämä mennä, *ei toivotulla tavalla, sitten on keksittävä se paras ehkä huonoista ratkaisuista selvitä, esim. yksin.
Yhteensä 52v. maalla, tiedän mistä nyt on puhe - paljon työtä....
Lapsuudesta maalaistalossa jäi hienot muistot ja nyt keskikaupungilla kaikki palvelut vieressä - ihan oikeaa elämää - eri näkökulmasta - oma vapaus - hirvittävä stressi poissa. - BB-TV-viihde, tylsis
On totta että maaseudun syrjäkylissä asuminen vaatii oman auton, ainakin se helpottaa kulkemista, toki on kuitnkin nykyään järjestetty ns. 'asioimislinjoja' pikkubusseilla.
Se on lähinnä mielikuvituskysymys tuo maallaviihtyminen.
Kaupassakäynti pitää keskittää kerranviikkoon, onhan pakastimet ymm. jääkapit.
Ei pidä olla niin turhamainen että kaupassa pitää käydä kaksikertaa päivässä.?
Ainostaan ikä ja terveys asettaa todelliset ehdot maalla asumiselle.
Toisaalta tekemällä ja hyötyliikunnalla pysyt kunnossa, toisin kuin jatkuvasti BB.TV-tä katsova kerrostaloasuja..
Eräs tuttavani yksineläjä (yli 60v, nainen),,asuu kotitaloaan 5 km lähimpään naapuriin ja 20 km kauppaan, on autoton, mutta ei muuttaisi pois kotoaan millään ehdoilla..- vfdggfggfgfgf
>>Ainostaan ikä ja terveys asettaa todelliset ehdot maalla asumiselle.>>
ei nekään. kyllä maallakin saa kunnallisen kotihoidon ja kotipalvelun.
minullakin on naapuri, joka on reippaasti yli 80v ja niin vain asuu omassa tuvassaan.
dagmar-myrskyn aikaan kunta evakuoi vanhukset vanhainkodille "hoidettavaksi" ja se onkin ainoa asia, josta papparainen elämässään on vieläkin järkyttynyt. vaikka on sentään sodat käynyt mies.
ruoka oli kuulemma valmiina pöydässä ja vanhukset kutsuttiin sitten syömään soittamalla lehmänkelloa. vapautta oli, sai mennä pihalle, mutta esim klo 21 jälkeen ei päästetty ulos tupakalle.
kotonaan hän saa tehdä ihan mitä haluaa ja silti kodinhoitaja ja lähihoitaja käy varmistamassa että kaikki on kunnossa.
ei vanhasta ihmisestäkään tule ruokakellon perässä juokseva lehmä, antakaa vanhusten asua kotona jos he niin haluavat!
- 3456786534567
Asun maalla, mutta muutamat lähimmät naapurit ovat 500m säteellä kaikki omasta tönöstäni ja samalla alueella elossa oleva kyläkoulukin. liikenne on kuin lontoossa,koska päätie on yleinen rekkatliikenteen suosima "ohitustie". aika yleinen harhaluulo, että maalla asuessa lähimmät naapurit on kilsojen päässä. on toki mitä syrjemmässä omalla tontilla asut ja riippuuhan se nyt sun tontin koostakin miten kaukana mökki on mökistä.
huomaa että on kaupunkilainen kun joku huuti että 60tonnilla saa monia hehtaareja maata ja mettää.. eipäs muuten saa kuin pari hehtaaria korkeintaa puolet/puolet suhteessa =) plus siihen vielä talo päälle. varmasti alueellisia eroja, mut ei itä-suomessa aineskaan. täältä saat 100m2 talon 1½hehtaarin metsä/tasamaa tontilla hyvällä lykyllä 80tonniin. - onneksi en ole juntt
Et siis ole juntti ikinä edes käynyt kaupungissa ? Kaupungeissa on muitakin asumisvaihtoehtoja kuin pieni kerrostalo koppera, nytkin valmistuu isoja kaksikerroksia loftasuntoja kerrostaloon, eivät siis ole ahtaita koppeja. En ole koskaan ollut naapureiden takia varpaillaan, se on katsos taitolaji eläminenkin. Täällä kaupungeissa lähdetään huomattavasti tyylikkäämmin kuin järveen juoksemalla, täällä voi juosta mereen tai jos huomiota haluaa ja pilata jonkun päivän, niin junan alle. Sitten voi tuherrella kotonaan itsensä hirteen tai lääkkeillä päättää päivänsä, tapoja on monia ja parasta kaikessa ketään ei kiinnosta.
Voi sinullakin itku tulla, jos tai kun jotain sattuu kotona, jäät esim. hyllynalle tai saat aivoinfarktin tai tukoksen, eikä apu tule huutamalla, toisin kuin kerrostalossa. - jm97
mie olen 14 v. tyttö ja aina asunut maalla ja ei kovin useasti haluttas sinne kaupunkiin lähteä, tiedän todellakin mistä puhut.
- Ei maalaisjuntti
Asutaan maalla kerrostalossa tilavassa kaksiossa on hiljainen ja rauhallinen
taloyhtiö suurin osa asukkaista asunut täällä jo kymmeniä vuosia itse kohta
parikymmentä vuotta ennen tätä ison kaupungin keskustassa saman verran.
En muuttaisi mistään hinnasta takaisin sinne kaupungin mölyyn, tietysti maalla-
asuminen edellyttää oman auton pitoa mutta niin se on nykyisin asui sitten mis-
sä vain tästä maalaiskylästä on vain vartin matka kaikkien palvelujen pariin.
Täällä voi harrastaa lenkkeilyä koiran kanssa tai veneilyä pari isoa järveä liki,
kun tulee niin ettei kaasujalka enää tottele voi harkita taajamaan muuttoa. - maaltakin
Kyllä maalla ex koirat varmaan viihtyvät paremmin ja samoin monet ihmiset , maaltahan moni on lähtenyt.
- 11
Lisä s-24 jos, minua ei haluta voi sen ilmoittaa!
- takemedown,tofunkyto
Maalla asun, mutta pitkiä pätkiä tuli vietettyä aikaa kaupungissa.
Molemmissa hyviä puolia. Täältä kun lähden jonnekin niin suht pitkä automatka on tosi. Kaupungissa kaikki hoitui nopeasti kävellen.
Maalla on se oma rauha. Naapuri on tosin tässä ihan vieressä, mutta eivätpä he paljoa kotona ole, ja tänne ei juuri näe, kiitos isojen puiden ja puskien.
Täällä vaan kaikki on niin vitun kateellisia toisilleen, ja jos kylältä joku ostaa ison fergun, niin eikö isännät kilpaa hae sitä vielä isompaa.
Täällä saa kavereita todella helposti. Otat peräkärryn auton perään ja lähdet kylille. Kädet ei riitä morjestamiseen ja ajamiseen samaan aikaan.
Nämä mun harrastukset olisi mahdottomia kaupungissa. Yöllistä taivasta on paha tutkia valosaasteen takaa, ja jos hakkaisin pyöräkuormaajan kummia, niin hulluna pitäisivät.- 11
Tosi nuorekasta ja tervettä puhetta--- pidä lippu korkealla.
- Oikeassa olet!
Näissä pahviseinäisissä kerrostaloissa ei ole kivaa asua :(
Olen muutaman vuoden yli 40, joten vielä on aikaa eläkeikään,
mutta paikka maalla on jo olemassa jos sinne vain haluan muuttaa.
Jos lottovoitto tulisi, niin muuttaisin jo aiemmin.
Töiden vuoksi täällä pääkaupungissa ollaan.- av
Uskon omistan erilaisia taloja...
- Huuhaa,s,24,skeida
Toi kuvan 'kivitalo' on jostain 'hollyvuud, saippuajutusta',, siis ei mikään perinteinen suomi-maalaistalo.
Siinäkin suhteessa täyttä huuhaata tää koko s24-skeida. - vaara..
Ottamata kantaa kummassa on parempi asua maalla vai kaupungissa on eräs asia otettava huomioon. Varsinkin pääkaupungissa ja muissakin isoissa kaupungeissa varsinkin yksinäinen nainen hämärillä pimeillä kujilla ei ole turvallisuuden kannalta ollenkaan hyvä asia. Varsinkin Helsinkiin on muuttanut ja muuttaa paljon asukkaita maista joissa nainen on perinteisesti verhoillut itsensä että vain kasvot näkyvät. Kun sitten tällaisesta kulttuureista tulleet kohtaavat vaikka yksinäisen naisen iltapimeällä ja mikäli kesästä johtuen naisen vaatetus on hyvin vähäinen saattaa tällainen..viesti kertoa että nainen on kevytmielinen ja haluaa seksiä. Siksi yksinäinen kotiinsa pimeällä kulkeva nainen onkin vaarassa joutua raiskatuksi.
- lokoisesti.
Maassamme on noin 450 vankia . Näistä ulkolaisia on noin puolet eli 225. Maamme vankilat alkavat pikkuhiljaa täyttymään ulkomaalaisista vangeista. Varsinkin talven tullessa ei ole harvinaista että asunnoton rahaton ulkomaalainen menee " kylmyyttä ja talvea pakoon valtion täysihoitoon" Onhan se nyt eri asia herätä aamulla omasta punkasta ja mennä hänelle itselleen laitettuun pöytään nauttimaan aamupalaansa.
- Evp
Kyllä monen työkykyisen juuri eläkkeelle jääneen pariskunnan kannattaa harkita maalle muuttoa, kun esim. jo n. 100 km:n päässä pääkaupungista alkaa melkein kaikki olla puolta halvempaa, asunnot, tilojen vuokrat, auton korjauskulut, parturit ym. Kuitenkin kaupan ruoka on lähes samanhintaista kuin kaupungeissa. Lisäksi saat metsän- ja järvenantimia vielä lisukkeeksi.
Lisäetuna se vielä että ei tarvitse kuunnella niinkään melua, häiriköitä ja uusavuttomien jonninjoutavia mielipiteitä.- Kaupunkilainen
Raha ei ole kaikki. Sadan kilometrin päässä pääkaupungista on pakko omistaa auto ja olla ajokykyinen. Kuusikymppiseltä ajaminen vielä saattaa sujua, mutta yli 80-vuotiaana voi jo olla heikkoa, vaikka muuten itsenäisesti eläisikin.
Onkia voi kuka vain (myös kaupunkien vesiltä), mutta metsästys ei käy ihan tuosta vain, vaan edellyttää kaikenlaisia lupia ja kokeita. Ruokaa voi itse hankkia kaupungissakin mm. itse kasvattamalla pihalla tai parvekkeella ja keräämällä metsistä (kyllä, niitä ON kaupungeissakin!!) sieniä ja marjoja.
Tiedän maalle suurin odotuksin muuttaneita, jotka ovat tulleet vähin äänin takaisin kaupunkiiin palvelujen lähelle kunnon heiketessä.
- heheheh-
maalaisjuntit
- maalainen
Maalla on vain pikku paikkauntia, joissa kaikki tuntee tai ainakin tietää toisensa. Mitään et juurikaan voi tehdä ilman että sitä puitaisiin muiden toimesta kaupan kassoilla ja kahvipöydissä. Pyöristy hieman ja olet raskaana, mene kerran silmäpussien kanssa kylälle ja olet narkkari, palauta kerralla puolen vuoden tyhjät pullot kauppaan ja olet ammattijuoppo. Sano kerran pahasti kyylille ja kohta sinua ei tervehdi kukaan. Kaikkia tekemisiä saa perustella muille jos haluaa välttää ilkeät puheet ja kaikkien kanssa pitää olla hyvää pataa. Jatkuvasti saa olla korjailemassa juoruja (jos ne häiritsee, ja kyllä ne ajan kanssa alkaa häiritsemään ketä tahansa) joihin sinulla itselläsi ei tietääksesi ole osaa eikä arpaa. --> Maalla saa ehkä olla fyysisesti yksin, mutta kyllä sinun liikkeitäsi tarkkaillaan koko ajan. Kaupungeissa ei samaa ongelmaa yleensä ole.
Maalla kaikki ovat klooneja, eikä kukaan uskalla olla erilainen. Kuten jo sanoin, kaikkien kanssa pitää olla hyvää pataa, eikä hyvää ilmapiiriä haluta mitenkään pilata. Ilkeät puheet leviävät ja värittyvät matkan varrella. Miehenä sinun pitää joko opiskella järkevä ammatti tai ruveta miehisiin töihin. Älä vaan unelmoi sisustussuunnittelijan tai parturin ammatista, tai ainakaan sano sitä ääneen! Naisena olet talon emäntä, jonka mies on ottanut tarpeesta tai siitä syystä että niin kuuluu tehdä. Ihan sama mitä työtä teet, mutta jos vieraita tulee niin sinä olet se joka keittää kahvin ja tarjoilee sen, vaikka pöydässä istuisi kolme miestä joiden jorinoita sinulla ei voisi vähempää kiinnostaa kuunnella.
Koska kukaan ei sinua oikeasti näe tai kuuntele, eikä ongelmia saa olla koska maalla kaikki pitää aina olla hyvin, ahdistut sisältä päin ja kohta todellakin hyppäät siihen järveen. Ja perässä tulee koko liuta muitakin.
Maalla asuu myös melko yksinkertaista porukkaa. He puolustautuvat vihaamalla hesalaisia ja kaikkia muitakin joiden arvot eivät rajoitu hevosen paskan luomiseen, miehisen ylivallan korostamiseen ja siihen ainoaan oikeaan elämänasenteeseen, eli mitään ei saa ottaa vakavasti eikä asioita tule miettiä tai pohdiskellä älyllisesti. Hyvä ihminen puhuu koko ajan ja nauraa äänekkäästi eikä varsinaisesti kuuntele muita, mutta pitää kuitenkin välillä puheessaan pieniä hengähdystaukoja, jotta jaksaisi taas kohta puhua lisää.
Samantyyppisen litanian voisi laatia kyllä stereotyyppisistä kaupunkilaisistakin. Joitakin harvoja poikkeuksia mahtuu sekä kaupunkilaisten että maalaisten joukkoon, mutta ne tosiaan ovat sitten niitä poikkeuksia.- kafklafj
Helsinkiläisen tunnistaa kehäkolmosen ulkopuolella siitä ilmeestä, joka näyttää siltä kuin hän haistaisi lievän paskan hajun koko ajan. "Eks tääl oo mäkkärii?! Mä en enää IKINÄ poistu Hesast!"
Kaupungissa kaikilla on koko ajan kiire eikä kävelykaduilla uskalla pysähtyä katselemaan ympärilleen, sillä todellakin jäät jalkoihin tai saat ainakin halveksivia katseita osaksesi; kaikkien pitäisi tietää, että kaikilla on kiire, ja sinullakin pitäisi olla kiire. Ennen kuin poistut kotoasi, sinun pitää suunnitella reittisi määränpäähäsi, käydä se mielessäsi monta kertaa läpi ja syöksyä sitten ihmisjoukkoon. Älä vaan emmi, mene eteenpäin niin lujaa kun jaloistasi pääset!
Jos keskellä katua raiskataan nainen ja tämä huutaa apua, kukaan ei vaivaudu pysähtymään tai auttamaan. Syitä ovat ne, että kaikilla on kiire; tuo nainen ei ole minun tuttu joten minulla ei kiinnosta; koska täällä on muitakin ihmisiä jotka ei auta, minä en erotu joukosta joten en tunne syyllisyyttä; voin itsekin vahingoittua jos autan ja kävin juuri laittamassa uudet kynnet. Nainen raiskataan ja seuraavana päivänä silminnäkijä saa tuntea olevansa hyvä ihminen kun sentään kauhistelee tapahtunutta työpaikan kahvipöydässä.
Kaupungissa väki on jakautunut porukoihin ja porukan sisällä jokainen erottaa ympäristöstään vain oman porukkansa jäsenet, vaikka taustalla olisi myös satoja muita ihmisiä.
Huolimatta siitä, että "hesa on maailman suurin kaupaunki", hesalaiset eivät ole nähneet kaikkea, ja jos joku käyttäytyy poikkeavasti, kaikki tuijottavat (paitsi ne jotka eivät uskalla).
Kaupungissa (joo okei, Helsingissä) elämä on olevinaa aitoa ja ihanaa ja se johtuukin siitä, että kaikki ovat itsekeskeisiä ja haalivat omaa etuaan. Suuri katastrofi syntyy siitä, jos parturi leikkaa hiuksesi väärin, ja silloin on hyvä olla se empaattisen ystävän kainalo johon itkeä seuraavat kaksi viikkoa. Vain kaupunkilainen ymmärtää tällaisen katastrofin suuruuden!
Hesalaisen silmät näyttävät siltä kuin tämä olisi joko aineissa tai pelannut pleikkaria kolme yötä putkeen. Ne etsivätkin koko ajan uusia virikkeitä, eikä paikalleen pysähtyminen tai hiljaisuus käy laatuun ollenkaan.
Jos haluat hetken rauhaa kaikesta melusta, saat matkustaa ainakin kaksikymmentä kilometriä hevonjeeraan jotta sinun ei tarvitse kuunnella kaupungin melua ja nähdä yhtäkään ihmistä.
Maksat 600-700 euroa persereiän kokoisesta asunnosta kuukaudessa vuokraa.
Elämanasenne kaupungissa on: nauti elämästä niin kauan kuin voit äläkä välitä muista ihmisistä pätkän vertaa! - Kaupunkilainen
kafklafj kirjoitti:
Helsinkiläisen tunnistaa kehäkolmosen ulkopuolella siitä ilmeestä, joka näyttää siltä kuin hän haistaisi lievän paskan hajun koko ajan. "Eks tääl oo mäkkärii?! Mä en enää IKINÄ poistu Hesast!"
Kaupungissa kaikilla on koko ajan kiire eikä kävelykaduilla uskalla pysähtyä katselemaan ympärilleen, sillä todellakin jäät jalkoihin tai saat ainakin halveksivia katseita osaksesi; kaikkien pitäisi tietää, että kaikilla on kiire, ja sinullakin pitäisi olla kiire. Ennen kuin poistut kotoasi, sinun pitää suunnitella reittisi määränpäähäsi, käydä se mielessäsi monta kertaa läpi ja syöksyä sitten ihmisjoukkoon. Älä vaan emmi, mene eteenpäin niin lujaa kun jaloistasi pääset!
Jos keskellä katua raiskataan nainen ja tämä huutaa apua, kukaan ei vaivaudu pysähtymään tai auttamaan. Syitä ovat ne, että kaikilla on kiire; tuo nainen ei ole minun tuttu joten minulla ei kiinnosta; koska täällä on muitakin ihmisiä jotka ei auta, minä en erotu joukosta joten en tunne syyllisyyttä; voin itsekin vahingoittua jos autan ja kävin juuri laittamassa uudet kynnet. Nainen raiskataan ja seuraavana päivänä silminnäkijä saa tuntea olevansa hyvä ihminen kun sentään kauhistelee tapahtunutta työpaikan kahvipöydässä.
Kaupungissa väki on jakautunut porukoihin ja porukan sisällä jokainen erottaa ympäristöstään vain oman porukkansa jäsenet, vaikka taustalla olisi myös satoja muita ihmisiä.
Huolimatta siitä, että "hesa on maailman suurin kaupaunki", hesalaiset eivät ole nähneet kaikkea, ja jos joku käyttäytyy poikkeavasti, kaikki tuijottavat (paitsi ne jotka eivät uskalla).
Kaupungissa (joo okei, Helsingissä) elämä on olevinaa aitoa ja ihanaa ja se johtuukin siitä, että kaikki ovat itsekeskeisiä ja haalivat omaa etuaan. Suuri katastrofi syntyy siitä, jos parturi leikkaa hiuksesi väärin, ja silloin on hyvä olla se empaattisen ystävän kainalo johon itkeä seuraavat kaksi viikkoa. Vain kaupunkilainen ymmärtää tällaisen katastrofin suuruuden!
Hesalaisen silmät näyttävät siltä kuin tämä olisi joko aineissa tai pelannut pleikkaria kolme yötä putkeen. Ne etsivätkin koko ajan uusia virikkeitä, eikä paikalleen pysähtyminen tai hiljaisuus käy laatuun ollenkaan.
Jos haluat hetken rauhaa kaikesta melusta, saat matkustaa ainakin kaksikymmentä kilometriä hevonjeeraan jotta sinun ei tarvitse kuunnella kaupungin melua ja nähdä yhtäkään ihmistä.
Elämanasenne kaupungissa on: nauti elämästä niin kauan kuin voit äläkä välitä muista ihmisistä pätkän vertaa!Ihan pikkuisen yleistetty, sekä helsinkiläisiin että varsinkin kaupunkilaisiin.
Helsinki ei ole Suomen ainoa kaupunki, vaikka usein puhutaan niin kuin se olisi. Minä asuin Helsingissä lähes 40 vuotta, mutta sen lisäksi olen asunut kolmessa muussa kaupungissa ja muutaman vuoden maalaiskunnassa kaupungin liepeillä.
Itse asiassa aika moni pääkaupunkiseudun asukas on maalta kotoisin ja haikailee koko ajan sinne takaisin. Mäkkäriä taitaa maalla kaipailla lähinnä nuoriso. kafklafj kirjoitti:
Elämanasenne kaupungissa on: nauti elämästä niin kauan kuin voit äläkä välitä muista ihmisistä pätkän vertaa!Kaupunki on Helsinki ja muu maa on maaseutua?? Ihan voisi niin olettaa näistä kirjotuksista. Ja kaupungissa asuminen on aina sitä, että asuu keskustassa kaiken hälinän ja mölinän keskellä, pienessä kopperossa ja maksaa itsensä kipeäksi vuokrasta? Aika huonosti on asiat, jos ei käsitä, että asuntoja on muuallakin. ja että sen kaupunki, eli näin ollen keskusta-asumisen ja maalla-asumisen välimuotojakin on. Helsingistä en tiedä, mutta Tampereella (joka on kaupunki) voi asua muuallakin kuin keskustassa. Rauhallisia luonnonläheisiä alueita löytyy paljon, eikä edes kovin kaukaa keskustasta. ei siis tarvitse lähteä 20km ajamaan että näkee puita tai järven tai vastaavaa. ja aina ei tarvitse vuokrastakaan pulittaa kauhean paljon. On asumisoikeusasuntoja, omistusasuntoja, vuokra-asuntoja jopa omakotitaloja, hei! Tampereen ja lähialueen etuja on mielestäni loistava julkinen liikennöinti, joka ei jätä pulaan. Maaseutu on jotenkin yliarvostettua, 30vuoden kokemuksesta voin sanoa, ettei siellä niin hienoa ole! Tässä taas tullaan siihen, että te hesalaiset kuvittelette automaattisesti että maalla asuminen on sitä että kaikki asuu maalaistaloiss ja pihapiirissä vähintään yksi lehmä tai kana. Olen kotoisin maalta, mutta en ikänäni ole maalaitalossa asunut, enkä lehmää lypsänyt. Kanoihinkaan ei ole tullut koskettua, eikä sitä paskaa haisteltua. Myös sieltä maalta löytyy kerrostaloja, uskokaa pois, eivät ne ole vain kaupunkilaisten etuoikeus. Itse muutin kaupunkiin kun en jaksanut että muut tiesi asiani paremmin kuin minä itse, raskaudet, sairaudet, raha-asiat ym. Maalla sitä vasta jaksetaan nähdä vaivaa mitä kukakin tekee ja miksi, ja minkälaiset vaattet on päällä tänään. "no nyt se on käyny kampaajalla, onkohan se menossa reissuun" ja jo samana päivänä kuulet mihin olet matkalla, vaikket olisi menossa minnekkään. Tämä vain yksi esimerkki. Minulle ja miesystävälle oltiin jo järjestämässä häitä, vaikka juuri kihloihin mentiin vasta. yhdeltä häistä kyselevältä tiedustelin, koska ne mahtaa olla ja missä että tiedetään tulla paikalle itsekkin? Joku jo vuosi sitten kyseli koskas häät on, ja menin tyhmyyksissäni sanomaan, että ehkä sit ens kesänä, niimpä sana kiiri ja kaikki valmistautuivat niihin. Täällä missä nyt asutaan, en tiedä naapureiden nimiä, tuskin hekään meidän, muista hlökohtaisista asioista puhumattakaan. Mutta eipä haittaa yhtään.
Maksaa ne asunnot ja vuokrat siellä maallakin, ei ehkä yhtä paljon kuin kaupungissa, mutta sieltä vastaavasti on vaikeampi ja kalliimpi lähteä asioille "isolle kirkolle". Busseja ei kulje kuin ehkä 3 päivässä ja tarvitsee se oma autokin huoltoa ja menovettä kulkeakseen.- joka kirjoitti nuo
Kaupunkilainen kirjoitti:
Ihan pikkuisen yleistetty, sekä helsinkiläisiin että varsinkin kaupunkilaisiin.
Helsinki ei ole Suomen ainoa kaupunki, vaikka usein puhutaan niin kuin se olisi. Minä asuin Helsingissä lähes 40 vuotta, mutta sen lisäksi olen asunut kolmessa muussa kaupungissa ja muutaman vuoden maalaiskunnassa kaupungin liepeillä.
Itse asiassa aika moni pääkaupunkiseudun asukas on maalta kotoisin ja haikailee koko ajan sinne takaisin. Mäkkäriä taitaa maalla kaipailla lähinnä nuoriso.Tiedän että on yleistetty ja se oli tarkoistuskin :))
- skitarin metskaaja
Helppoahan se on Helsingistä myydä pienikin asunto jonka hinnalla saa maalta rivarin tai omakotitalon.
Mutta kun tietää ja tuntee pari tapausta että siellä olet sitten ja pysyt eläkeläisenä
koska, kun ei ole pahemmin säästöjä niin siinä käynyt niin että takaisin muuttaminen ei enään onnistukaan, koska Helsingin asuntojen hinnat nousseet enemmän kuin sen maaseutu asunnon.
Landelta löytyy aina vuokrattavia mökkejä jos sinne niin suuri kaipuu sattuisi tulemaan, joten vanha viisaus sopii tähänkin. Miksi tilata vuosikertaa kun irtonumeroitakin saa ? - Maalla on ihanaa
Muistakaa varsinkin te hesalaiset tollot että ruoka kasvaa maalla, ei se sinne kauppaan itsestään tule. Maalla asun paljon mielummin, eikä kaikki tiiä kaikkien asioita. Mukava hoitaa lehmiä ja viljellä maata. T. maidontuottajan poika
- kaapunkilainen
Mitä?
Varmasti tulee, kun sitä sieltä kaupasta löytyy joka aamu!
Onko teillä sekä sinisiä että punaisia lehmiä?
Olen vaan huomannut niitä maitopurkkien kyljissä olevista piirroksista. - Kylä löytyy ja lähte
kaapunkilainen kirjoitti:
Mitä?
Varmasti tulee, kun sitä sieltä kaupasta löytyy joka aamu!
Onko teillä sekä sinisiä että punaisia lehmiä?
Olen vaan huomannut niitä maitopurkkien kyljissä olevista piirroksista.Juu... Meiltä löytyy siis lehmiä jotka lypsävät sinistä ja punaista ja vaaleansinistä maitoa sekä yksi josta tulee vain yömaitoa. Sitten on omat lehmänsä jotka lypsävät juustoja, cheddaria, edamia, emmertaalia, arlaa kevyttä aadamia ja valion polareita. On meillä myös kanoja jotka munivat L-size munia ja niitä joilta tulee vain XL:iä ja sitten vielä muutama jotka tekee vain luomumalleja. Sitten on meillä muutama possukin, yhdestä tulee meetwurstia toisesta lauantaimakkaraa ja yhdestä Jahtimakkaraa.
- epäjuntti
Minulla on mökki landella. Ei siellä yleensä viikkoa edes viihdy. Kummallista, kun landepaukkujen pitää aina olla kyttäämässä. Hyttysiä, punkkeja ja muuta paskaa.
Myisin pois jos löytyisi tarpeeksi tyhmä ostaja. - molempi parempi
Olen asunut n. puolet elämästäni maalla ja puolet kaupungissa. Molemmissa omat hyvät ja huonot puolensa. Kaupungissa kaikki on lähellä, mutta maalla asuessa on ihana rauha. Riippuu paljon ihmisestä ja elämäntilanteesta kumpi miellyttää enemmän.
Liikkukaa ihmiset, maalta kaupunkiin, kaupungista suurkaupunkeihin, suurkaupungeista takaisin maaseudun rauhaan jne.
Maailma on näkemisen ja kokemisen arvoinen matkustelkaa paikasta toiseen huomaatte, että maalla on mukavaa ja kupungissa kivaa.- kaupunkilaistunut
Niin puhutaanko nyt maaseudulla ja kaupungissa asumisesta, vai verrataanko kaupungin keskusta-alueella kerrostalolähiössä asumista ja omakotitaloasumista jossain jumalan selän takana? Jos maaseudusta puhutaan, näistä ihanan romantisoiduissa pikkupitäjistä, niin kerrostaloja löytyy niistäkin. Itse olosuhteiden pakosta ja mukavuuden halusta asuin tälläisella pikkupaikkakunnalla, ja kerrostalossa. Tosi levotonta oli varsinkin kesä-aikaan pihapiirissä ja talvi-aikaan rappukäytävässä kun vanhat alkkikset möykkäsivät, oksentelivat, tappelivat, huutelivat ohikulkijoille, ja silloin tällöin koittivat savustaa asukkaita pihalle asunnoistaan, kun teki grillimakkaraa mieli, mutta pääsi unohtumaan ettei sisällä saa grillata tai tehdä nuotiota...
Pienillä paikkakunnilla (eli siellä maalla) on usein myös niin, että nimellä pääset vaikuttamaan. Toisin sanoen, jos sukunimesi on nimenomaisessa kunnassa tarpeeksi vaikutusvaltainen, tai kummi, tai serkun vävy/nato tmv, niin saat sen mukaista kohtelua.. kukaan ei kysele sen paremmin oletko ammatti taitoinen, pääset työhön kuin työhön, niillä suhteilla. Jos taas suhteita ei ole, myöskään sitä kohtelua ei ole, eikä tule. Lapsuudesta saakka jouduin taistelemaan sen vuoksi, että minut leimattiin sukuni ja perheeni takia, koska olin ns. väärän niminen. asia vaikutti niin koulussa kuin myöhemmin kesätöiden saamisessa, työharjoittelupaikoissa sekä sitten taas siinä, etten saanut vakinaista virkaa, koska odotettiin sitä oikean nimistä ihmistä siihen virkaan, jonka minä osasin ja mielestäni erinomaisesti. Lapsia kohdeltiin koulussa sen mukaisesti, kenen lapsi kyseessä kulloinkin. Oikean nimiset saivat jatkuvaasti stipendejä, kunniakirjoja jne, väärän nimiset saivat kaikesta syyn niskoilleen, vaikkeivat olisi mitään tehneetkään. Myöhemmin tämä sama asia oli omalla lapsellani edessä kun kouluun meni. 80 oppilaan koulussa Kiusaamiseen ei puututtu, kun "meillä on KiVa koulu! ei meillä kiusata" toisinsanoen, ne ns. parempien piirien lapset kiusasivat, joten ei puututtu, joskus mietin, kuinka äkkiä puututtaisi jos roolit vaihtuisivat. Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle, mutta armahdan teitä :) Muutimme kesällä pikkupaikkakunnalta pois, ja olen tosi tyytyväinen ratkaisuun. Ei tämäkään ihan kaupungin ydinkeskustaa ole, maaseutua on tässäkin lähellä, mutta enemmän kaupunki kuin entinen kotipaikkamme. lapsen koulu on iso, vajaat 500 oppilasta, lastani ei ole kiusattu kertaakaan, tämä on sellainen KiVa koulu, josta olisi vanhan koulun syytä ottaa mallia. Työpaikan sain heti, ei kyselty onko isä/veli/serkku/kummi/setä/täti kunnan johtoportaassa tai joku muu merkittävä henkilö, vaan se työn osaaminen vaikutti asiaan, niinkuin sen tulisi ollakkin. Palvelut ovat lähellä, ei tarvitse aina hypätä autoon, omaan tai linja-autoon kun on päästävä asioille.
Asiahan riippuu siitä mitä ihminen haluaa, mitkä ovat omat ja perheen tarpeet, että missä on hyvä asua. Maalla on toki rauhallistakin, mutta riittääkö se? ns. Piirit on useimmiten aika pienet ja paikkakunnalle uutena muuttaneena, tai siellä aina asuneena niihin joko pääsee sisään tai sitten ei, mutta kuinka tärkeää sekin sitten kellekkin on? Haluaako saada saada samanmukaista kohtelua itselleen ja lapsilleen, vai onko tyytyväinen vaikkei saisikaan? Kaupungissa on palvelut lähellä, julkinen liikenne pelaa paremmin, kerrostaloja on, mutta löytyy myös kaupungeista rivareita ja oma-kotitaloja ja tontteja, eihän sitä ihan juuri keskustassa ole pakkoa asua, vaikka kaupungissa asuukin, vai mitä? Meille oli tärkeää uuden kodin etsimisessä se, että julkinen liikenne on saatavilla, maaseuduilta lakkautetaan linja-autovuoroja tarpeettomina, kaupunkialuleella ei niin herkästi. Kun ei kaikkea aina voi sen oman auton varaan laittaa, sekin kun voi mennä rikki. Makuasia tämäkin missä tykkää asua. Itse en ole kaupunkiin muuttamista katunut, elämä muuttui paremmaksi kertaheitolla. - Stadilainen;-)
Yx maalta kaupunkiin muuttanut ja nyt sitä mieltä että kyllä maalla voi käydä mutta ei siellä normijärkinen asuis....
- cottage garden
Kaikkialla on ihmisiä, joilla ei mene hyvin! hyvin usein tämä ihmisryhmä käyttää
sitten aikaansa toisia kyttäämällä ja kiusaamalla kanssa-ihmisiään.
Eli se jengi - kaupunkilainen tai maalainen - elämänsisältönä toisten asioista huolehtiminen PITÄÄ HUOLTA TOISTEN ASIOISTA KUN OMIA ONGELMIA EI
TYHMYYTTÄÄN HUOLEHDI KUNTOON.
Juoruilu on agressiivisuutta. Ilkeä jaarittelu satutti sitten mut mulle ei enää väliä.
Lähestymiskiellon haen tarvittaessa mut ei se mennyttä ikävää poista tai paranna.
Uteliaisuutta on sekä fiksua että tyhmää.Ne ihmiset ,joiden asiat huonossa jamassa, jaksavat kiinnostua toisten elämän seuraamisesta!!!
Ja tässä kyse kirkonkylille muuttavista maalaistolloista. - espoon mies
En tiedä, mutta Helsinki pitäisi polttaa ja Arkadianmäen HUORAT laittaa hirteen.
AUTONOMIA MAAKUNNILLE! - EHDS
Olen asunut sekä maalla että kaupungeissa, mm. Helsingissä. Milestäni kaupunissa on kuitenkin miellyttävämpää asua, sillä kaikki asiat ovat huomattavasti lähempänä. Maalla kaupat ja melkein kaikki muut palvelut ovat huomattavasti kauempana. Kaupungissa saa olla rauhassa, sillä siellä kukaan ei välitä mitä teet. Maalla tekemisiäsi vahdataan, ja naapurit ovat usein uteliata.
Ihmiset ovat kaupungissa usein suvaitsempia, ja maalla taas ihmiset saattavat tarkkailla toistensa elämää ehkä turhankin tarkasti.
Onhan maalla toki hiljaisempaa.
Mutta mielestäni kuitenkin kaupunki sopii minulle paremmin, kyllästyn nopeasti maaseudun verkkaiseen elämäntyyliin. Välillä voi käydä, mutta asuminen on eri asia. - Ei korvessa
Maalla on mukavaa!!!!!!!!!!!!!
- grannen
asuisin mielelläni maalla jos se oisi mahdollista. kerrostalo asukkaana tiedän että kyllä sitä juorutaan naapureista ja naristaan niin pyykkituvan siivouksesta sun muusta.
maalla on luonto lähellä ja hiljaisuus... huonointa on että palvelut ovat monesti kaukana. mutta jos oppii suunnitteleen ostoksensa niin se ei ainakaan tuota vaikeuksia. asuisin mielelläni puolet vuodesta maalla ja puolet kaupungissa, se oisi sopivaa. - Maijunen
Mulla on ikävä maalle ...
Olen asunut Kuopiossa, Tukholmassa ja Helsingissä.
Melu, kiire, stressi, suorittaminen ... Väsynyt näihin ja ne inhottaa vaan nykyään.
Olen 50 v lapseton, sinkku-nainen. Ajokorttia ja autoa mulla ei ole.
Pohdiskelen ja mietin sitä, että toimisiko se, että muuttaisin maalle ... ?
Mieluiten ehkä olisin talvet kaupungissa ja muut ajat maalla ...
Aika näyttää ... ?
Hyviä vointeja teille kaikille! :)
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t4013043V*ttuu että mä haluan sua
Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!944576Nolointa ikinä miehelle
On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai1154183- 513698
Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳563415- 1203377
Sattuma ja muutama väärinkäsitys
vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul512305- 432261
Keskusta hajoaa Palojärvi lähtee
Suomen Keskustan ryhmä hajoaa Kemijärvellä. Kalastaja Palojärvi sai tarpeekseen ja loikkasi Sitoutumattomat Aati Virkkul312084On sillä rääpyä
Tuo ex kuntajohtaja Lea Tolonen kehtaakin tulla Ähtäriin. Ajoi laivan Karille. Kari Heikkilä oikaisi taloutta, sai laiva151733