Haluan avata asillisen keskustelun sijiteuttujen lasten koulun valinnasta. Olen tietoinen, että jotkut vanhemmat haluavat sijoitetut ehdottomasti tiettyyn yksityiskouluun ja ajavat asian läpi vaikka mitä keinoja käyttäen. Toiset taas ajattelevat, että peruskoulu on hyvätasoinen ja tasa-arvoistava.
Mietin vielä, onko pieni yksityiskoulu leimaava, sillä varmasti lähes koko koulu tulee tietämään, että nuo lapset ovat sijoitettuja. Mutta onko sillä väliä?
Mitä mieltä olette sijaisvanhemmat?
Mitä mieltä sijoitetun kouuvalinnasta?
33
205
Vastaukset
- mikä koulumuoto?
Tarkoitin siis, että jotkut sijaisvanhemmat tahtovat ehdottomasti lapsen yksityiskouluun omista motiiveistaan käsin.
- sossupaholainen
Vaikka olen tehnyt vuosia työtä lastensuojelun sossuna, ei ole koskaan tullut vastaan sijaisvanhempia, jotka haluaisivat lapset yksityiskouluun. Jos joku sellaista tulisi ehdottamaan, suhtautuisin kyllä hieman epäillen. Lopullisen päätöksen tekee kuitenkin sosiaalityöntekjiä. Mutta en usko, että kyse mistään suuresta ilmiöstä on.
- minä tiedän kyllä
Minulle on tullut vastaan sijaisvanhempi, joka on halunnut kaikki sijoitetut lapset juuri tiettyyn itselleen tärkeään yksityiskouluun. Hänellä itsellään on tietty asema ko. koulussa, mikä ei mielestäni aina ole näyttäytynyt hyvänä asiana. Sosiaalityöntekijät eivät ole ymmärtääkseni puuttuneet asiaan millään muotoa, vaikka ko. henkilö on tehnyt suuriakin pinnistelyjä (joihin monikaan sijaisvanhempi ei lähtisi)saadakseen sijoitetut lapset kouluun.
- mistä rahat?
Kiinnostaa tietää, mistä rahoista yksityiskoulun lukukausimaksut maksetaan, kulukorvauksista vai ylimääräisistä korvauksista. Lisäksi yksityiskouluun kuljettamiseen tarvitaaan paljon enemmän bensaa, kuin lähiperuskouluun.
- sossupaholainen
Siis tiedät YHDEN sijaisperheen, joka toimii näin. Ei se asiasta tee kovin yleistä. Ja riippuu tilanteesta ja koulusta. Vaikea sanoa mitään näillä tiedoilla.
- mistä rahat??
mistä rahat? kirjoitti:
Kiinnostaa tietää, mistä rahoista yksityiskoulun lukukausimaksut maksetaan, kulukorvauksista vai ylimääräisistä korvauksista. Lisäksi yksityiskouluun kuljettamiseen tarvitaaan paljon enemmän bensaa, kuin lähiperuskouluun.
Voiko joku kertoa, mistä rahoista yksityiskoulun lukukausimaksut maksetaan? Entäpä bensakulut?
- kaksi tällaista
No samaisessa koulussa näytti olevan toisenkin sijaisperheen lapsia. Ymmärtääkseni aluksi kaikki lapset, mutta joku siirty sitten toisaalle jostain syystä.
- suhteellista on
Kahden suuren sijaisperheen kohdalla kosketti kuitenkin yli kymmentä lasta ja hyvin montaa perhettäkin.
- wjicdldj
suhteellista on kirjoitti:
Kahden suuren sijaisperheen kohdalla kosketti kuitenkin yli kymmentä lasta ja hyvin montaa perhettäkin.
edelleenkään tuo ei tarkoita sitä, että kyseessä olisi koko maata kattava tilanne, vaan paikallisesti vaikuttava tilanne, eli edelleenkään ei voi ajatella, että tuo olisi mitenkään yleistä. tokihan se on erikoista, että samalla paikkakunnalla kaksi perhettä laittaa lapset yksityiskouluun, mutta kuten joku jo yllä mainitsi, on sossu siihen kuitenkin hyväksyntänsä antanut. itse en välttämättä lähtisi lapsia ehdointahdoin yksityiskouluun laittamaan, mutta toisaalta, jos kyse on esim. steiner-koulusta, on sen vapaammasta oppimistyylistä ollut ilmeisesti hyötyä oppimisvaikeuksista kärsiville lapsille.
ja eikös sijaisperheissä saa olla kuin 4 lasta kerrallaan, minun laskujeni mukaan siis 8 lasta yhteensä näissä kahdessa sijaisperheessä?
- erikoisluvat
Kyllä niitä on erinnäisiä erikoisoikeuksilla toimivia sijaisperheitä olemassa. Ja kyseessä ei ymmärtääkseni ole olleet oppimisvaikeudet ainakaan kaikilla lapsilla.
- siirtyi, kun vaikeaa
Päinvastoin, jos oikein olen ymmärtänyt on joku lapsi siirtynyt toiseen kouluun nimenomaan oppimisvaikeuksien takia.
- peruskoulu parempi
siirtyi, kun vaikeaa kirjoitti:
Päinvastoin, jos oikein olen ymmärtänyt on joku lapsi siirtynyt toiseen kouluun nimenomaan oppimisvaikeuksien takia.
Miksi pitäisi olla maata kattava tilanne, jos se on minun ja usean muun henkilön lähipiiriä kattava tilanne. Mistä voin tietää, onko Suomessa vastaavia omien motiivien mukaan toimivia sijaisvanhempia, kuin ko. paikkakunnalla.
Itse pidän peruskoulua objektiivisempana ja tasa-arvoistavana kouluna. - onko muualla?????
peruskoulu parempi kirjoitti:
Miksi pitäisi olla maata kattava tilanne, jos se on minun ja usean muun henkilön lähipiiriä kattava tilanne. Mistä voin tietää, onko Suomessa vastaavia omien motiivien mukaan toimivia sijaisvanhempia, kuin ko. paikkakunnalla.
Itse pidän peruskoulua objektiivisempana ja tasa-arvoistavana kouluna.Sen vuoksi avasinkin tämän ketjun, jotta saisin mahdollisesti kuulla muista vastaavista tilanteista, joissa sijoitettuja lapsia laitetaan systemaattisesti yksityiskouluun.
- sossupaholainen
onko muualla????? kirjoitti:
Sen vuoksi avasinkin tämän ketjun, jotta saisin mahdollisesti kuulla muista vastaavista tilanteista, joissa sijoitettuja lapsia laitetaan systemaattisesti yksityiskouluun.
Vastasin jo aiemmin, että minun tietojeni mukaan(jotka perustuvat omiin kokemuksiin parinkymmenen vuoden ajan ja keskusteluihin ympäri Suomea olevien kollegojen kanssa) se ei ole kovin yleistä.
Lain mukaan sosiaalitoimi päättää lapsen koulusta, tietenkin yhteistyössä sijaisperheen ja biologisten vanhempien kanssa. Jos minulle sattuisi sijaisperhe, joka haluaa lapset yksiyiskouluun, niin tosi hyvät perustelut saisivat antaa. - sossupaholaiselle
sossupaholainen kirjoitti:
Vastasin jo aiemmin, että minun tietojeni mukaan(jotka perustuvat omiin kokemuksiin parinkymmenen vuoden ajan ja keskusteluihin ympäri Suomea olevien kollegojen kanssa) se ei ole kovin yleistä.
Lain mukaan sosiaalitoimi päättää lapsen koulusta, tietenkin yhteistyössä sijaisperheen ja biologisten vanhempien kanssa. Jos minulle sattuisi sijaisperhe, joka haluaa lapset yksiyiskouluun, niin tosi hyvät perustelut saisivat antaa.Ainakin Tampereella kuulema on paljon sijoitettuja lapsia Steinerkoulussa.
- kuka päättää?
sossupaholaiselle kirjoitti:
Ainakin Tampereella kuulema on paljon sijoitettuja lapsia Steinerkoulussa.
Kenen aloitteesta ovat steinerkoulussa?
- Arvaa kuka
kuka päättää? kirjoitti:
Kenen aloitteesta ovat steinerkoulussa?
Luonnollisesti sijaisperheen, hehän kantavat lapsesta arjen vastuun ja periyttävät arvonsa lapselle. Näin tapahtuu haluttiin sitä tai ei. Jos sijaisvanhemmat arvostavat Steinerfilosofiaa, toki he haluavat perheessään asuvan lapsenkin sitä oppivan arvostamaan.
- ei minun kristallia
Arvaa kuka kirjoitti:
Luonnollisesti sijaisperheen, hehän kantavat lapsesta arjen vastuun ja periyttävät arvonsa lapselle. Näin tapahtuu haluttiin sitä tai ei. Jos sijaisvanhemmat arvostavat Steinerfilosofiaa, toki he haluavat perheessään asuvan lapsenkin sitä oppivan arvostamaan.
Mutta entäpä, kun lapsi palaa kotiinsa? Ehkä sen sijaisvanhemman arvostuksen tulee lähteä jostain muusta, kuin omasta navasta. Sellaista on joskus toisen ihmisen lapsen kasvattaminen. HUOM!!! TOISEN IHMISEN LAPSEN!!!!
- oikeuslaitos
Tässä käytiin oikeustoimiin, jotta lapsisaatiin yksityiskouluun. Siis yksi heistä.
- miksi näin???????
Jos kerran sossulla on oikeus päättää, miten hän päästi tilanteen sellaiseksi, että lapsen koulunkäynnistä mentiin käräjöimään?
Osaatko sossupaholainen vastata kollegasi puolesta? - sossupaholainen
Ei sijaisperheellä ole minun käsittääkseni mahdollisuutta viedä asiaa oikeuteen, heitä kuullaan, mutta he eivät ole lapsen huoltajia. Oletko nyt ymmärtänyt asian oikein. Mikä oikeus asiaa käsitteli?
- puolesta ja vastaan
Ei sijaisperheellä ole minun käsittääkseni mahdollisuutta viedä asiaa oikeuteen, heitä kuullaan, mutta he eivät ole lapsen huoltajia. Oletko nyt ymmärtänyt asian oikein. Mikä oikeus asiaa käsitteli?
En voi tässä yksityiskohtaisest alkaa asiaa raportoida. Sijaisvanhempi kuitenkin sai toisen vanhemmista yksityiskoulun puolelle. Tällainen hajoita ja hallitse taktiikka!
- Sijari
Mitä pahaa siinä on, jos sijaisvanhemmat haluavat laittaa lapsen yksityiskouluun. Yksityiskouluthan ovat kautta linjan oppimistuloksiltaan parempia kuin kunnalliset. opetussuunnitelma on sama.
Miksi, arvon sossupaholainen, haluaisit tähän jotain perusteluja? Totta kai ymmärrään perustelujen pyytämisen, jos sijarit ehdottavat, että kotikunta maksaa lukukausimaksut, mutta näinhän tuskin on. En usko, että mikään kunta maksaisi.
Jos siis sijarit haluvat tarjota lapselle parasta omasta pussistaan ja ovat sopineet asiasta vanhempien kanssa, niin mitä hemmettiä se sossupaholaiselle kuuluu?- sossupaholainen
Lain mukaan sosiaalitoimi päättää lapsen koulunkäynnistä, kun lapsi on huostaanotettu, tietenkin yhteistyössä sijaisvanhempien ja biologisten vanhempien kanssa. Jos biologiset vanhemmat pitävät yksitiskoulua hyvänä, niin en minä sitä sitten todennäköisesti vastustaisi. Minusta vain suomalainen peruskoulu on hyvä ja antaa tarpeeliset valmiudet. Mutta eivät sijaisvanhemmat voi asiaa päättää vain sopimalla biologisten vanhempien kanssa. Kyllä asia täytyy ainakin asiakasssuunnitelmassa mainita ja kuten sanoin, se vaatii kyllä sossun suostumuksen.
- Sijari
Lain mukaan sosiaalitoimi päättää lapsen koulunkäynnistä, kun lapsi on huostaanotettu, tietenkin yhteistyössä sijaisvanhempien ja biologisten vanhempien kanssa. Jos biologiset vanhemmat pitävät yksitiskoulua hyvänä, niin en minä sitä sitten todennäköisesti vastustaisi. Minusta vain suomalainen peruskoulu on hyvä ja antaa tarpeeliset valmiudet. Mutta eivät sijaisvanhemmat voi asiaa päättää vain sopimalla biologisten vanhempien kanssa. Kyllä asia täytyy ainakin asiakasssuunnitelmassa mainita ja kuten sanoin, se vaatii kyllä sossun suostumuksen.
Suomalaisen peruskoulun taso vaihtelee nykyään todella paljon. Jotkut koulut ovat hyviä, jotkut lähinnä lasten säilytyspaikkoja. Itse en laittaisi meille sijoitettua lasta yksityiskouluun, koska lähikoulu on laadukas, mutta jos se ei sitä olisi, niin saattaisin hyvinkin harkita. Minusta tässä menee sossujen valta hieman överiksi. Eihän sossu ole koulua käynyt tsekkaamassa eikä lapsen yksilöllisiä tarpeita tunne. Mikseivät sijarit ja biot voisi sopia kouluvalinnasta keskenään, hehän lapsen tuntevat ja sijarit lisäksi kunnan kouluolot. Tosin on tuo sossujen valta muutenkin liiallista. Yhdessä perheessä sossu jopa kielsi lääkärin lapselle määräämän terapian ja lääkkeet eli asiantuntijoidenkin silmille hypitään lapsen kustannuksella, kun kunta haluaa säästää. Minusta olisi parempi, että sossut ottaisivat kantaa vain selkeästi heidän toimenkuvaansa kuuluviin asioihin eli tapaamisjärjestelyihin tms. ja luottaisivat perheiden harkintaan kouluasioissa. Ja lääkäreihin tietysti lääketieteellisissä asioissa, joissa sossuilla ei ole mitään asiantuntemusta.
Missä kaupungissa yksityiskoulujen oppilailla oli enemmän huumekokeiluja ja mikähän yksityiskoulu mahtoi olla aineistossa? Entä miten oli kontrolloitu muiden tekijöiden vaikutus, eli oliko asioilla minkäänlaista kausaalisuhdetta?
Entä mikä oli tässä keskustelussa mainitussa tapauksessa biovanhempien peruste vastustaa yksityiskoulua? Kuinka hyvin he olivat tutustuneet tarjolla oleviin kouluvaihtoehtoihin? Olivatko käyneet seuraamassa opetusta eri kouluissa? Tutustuneet opettajiin? Näin luulisi lapsensa asioista kiinnostuneen vanhemman tekevän. - lapselle rauhaa
Sijari kirjoitti:
Suomalaisen peruskoulun taso vaihtelee nykyään todella paljon. Jotkut koulut ovat hyviä, jotkut lähinnä lasten säilytyspaikkoja. Itse en laittaisi meille sijoitettua lasta yksityiskouluun, koska lähikoulu on laadukas, mutta jos se ei sitä olisi, niin saattaisin hyvinkin harkita. Minusta tässä menee sossujen valta hieman överiksi. Eihän sossu ole koulua käynyt tsekkaamassa eikä lapsen yksilöllisiä tarpeita tunne. Mikseivät sijarit ja biot voisi sopia kouluvalinnasta keskenään, hehän lapsen tuntevat ja sijarit lisäksi kunnan kouluolot. Tosin on tuo sossujen valta muutenkin liiallista. Yhdessä perheessä sossu jopa kielsi lääkärin lapselle määräämän terapian ja lääkkeet eli asiantuntijoidenkin silmille hypitään lapsen kustannuksella, kun kunta haluaa säästää. Minusta olisi parempi, että sossut ottaisivat kantaa vain selkeästi heidän toimenkuvaansa kuuluviin asioihin eli tapaamisjärjestelyihin tms. ja luottaisivat perheiden harkintaan kouluasioissa. Ja lääkäreihin tietysti lääketieteellisissä asioissa, joissa sossuilla ei ole mitään asiantuntemusta.
Missä kaupungissa yksityiskoulujen oppilailla oli enemmän huumekokeiluja ja mikähän yksityiskoulu mahtoi olla aineistossa? Entä miten oli kontrolloitu muiden tekijöiden vaikutus, eli oliko asioilla minkäänlaista kausaalisuhdetta?
Entä mikä oli tässä keskustelussa mainitussa tapauksessa biovanhempien peruste vastustaa yksityiskoulua? Kuinka hyvin he olivat tutustuneet tarjolla oleviin kouluvaihtoehtoihin? Olivatko käyneet seuraamassa opetusta eri kouluissa? Tutustuneet opettajiin? Näin luulisi lapsensa asioista kiinnostuneen vanhemman tekevän.Ajatus on tietenkin se, että lapsi palaa kotiin. Joka kylässä ei ole yksityiskoulua, joten peruskouluun on helpoin palata. Lisäksi joissain yksityiskouluissa on erittäin sisäänpäin lämpeävä ilmapiiti ja sijoitettuja lapsia kohdellaan kuin kummajaisia. kaikki tietävät, että tuo on sijoitettu ja juoruavan sijaisvanhemman vuoksi vartmaan paljon sellaistakin, mikä ei edes pidä paikkaansa. Sijaisvanhempi määrää koulussa samaan tapaan, mitä sosiaalitoimessakin yms. viranomaispiireissä.
- viisaat päättämään
lapselle rauhaa kirjoitti:
Ajatus on tietenkin se, että lapsi palaa kotiin. Joka kylässä ei ole yksityiskoulua, joten peruskouluun on helpoin palata. Lisäksi joissain yksityiskouluissa on erittäin sisäänpäin lämpeävä ilmapiiti ja sijoitettuja lapsia kohdellaan kuin kummajaisia. kaikki tietävät, että tuo on sijoitettu ja juoruavan sijaisvanhemman vuoksi vartmaan paljon sellaistakin, mikä ei edes pidä paikkaansa. Sijaisvanhempi määrää koulussa samaan tapaan, mitä sosiaalitoimessakin yms. viranomaispiireissä.
Sijoitetun lapsen oman vanhemman tilanne saattaa olla sellainen, ettei juuri silloin, kun kouluunlähtö on ajankohtainen jaksa keskittyä lapsen asioihin. Hän saattaa mielistelläkseen suostua mihin vaan, mitä sijaisvanhempi ehdottaa. Ei ehkä jaksa perhetyä.
Mielestäni sosiaalityöntekijä ym. mahdolliset asiantuntijat tulee olla mukana lapsen koulua päätettäessä. tiedän kjyllä näitä maailmannapa - sijaisvanhempia, jotka kuvittelevat olevansa oikeutettuja päättämään kaikesta OMAN ERINOMAISUUTENSA vuoksi.
EHDOTTOMASTI SOSIAALIVIRANOMAINEN MUKAAN PÄÄTTÄMÄÄN LAPSEN KOULUSTA. SE EI OLE YHTÄÄN YRIREAGOITUA. LAPSEN KOULU EI OLE YHDENTEKEVÄ. - ken on kaunein?
viisaat päättämään kirjoitti:
Sijoitetun lapsen oman vanhemman tilanne saattaa olla sellainen, ettei juuri silloin, kun kouluunlähtö on ajankohtainen jaksa keskittyä lapsen asioihin. Hän saattaa mielistelläkseen suostua mihin vaan, mitä sijaisvanhempi ehdottaa. Ei ehkä jaksa perhetyä.
Mielestäni sosiaalityöntekijä ym. mahdolliset asiantuntijat tulee olla mukana lapsen koulua päätettäessä. tiedän kjyllä näitä maailmannapa - sijaisvanhempia, jotka kuvittelevat olevansa oikeutettuja päättämään kaikesta OMAN ERINOMAISUUTENSA vuoksi.
EHDOTTOMASTI SOSIAALIVIRANOMAINEN MUKAAN PÄÄTTÄMÄÄN LAPSEN KOULUSTA. SE EI OLE YHTÄÄN YRIREAGOITUA. LAPSEN KOULU EI OLE YHDENTEKEVÄ.Joskus yksityiskoulu saattaa olla sijaisvanhemman areena esittää hienoa ihmistä. lapsi on silloin täysin marginaalinen olento.
- sossupaholainen
Sijari kirjoitti:
Entä mikä oli tässä keskustelussa mainitussa tapauksessa biovanhempien peruste vastustaa yksityiskoulua? Kuinka hyvin he olivat tutustuneet tarjolla oleviin kouluvaihtoehtoihin? Olivatko käyneet seuraamassa opetusta eri kouluissa? Tutustuneet opettajiin? Näin luulisi lapsensa asioista kiinnostuneen vanhemman tekevän.Kyllä koulunkäynti kuuluu ihan selkeästi sossuun toimenkuvaan, ei sijari voi sitä biovanhempien kanssa yhdessä ilman sossua päättää. Usein sitä paitsi biovanhempien elämäntilanne on sellainen, että ei välttämättä jaksa/pysty tuollaisesta päättämään.Siloin kävisi helposti niin, että sijari sijoittaisi lapsen yksityiskouluun ja bio vain myöntyisi. Jos taas bion asiat ovat järjestymässä, lapsi palaa kotiin ja sielllä tuskin ainakaan samanlaista yksityiskoulua. Kunnan kouluissa on eroja, mutta silloin pitää valita niistäm paras, ei kai sitä pakko ole laittaa juuri siihen kunnan kouluun, jossa on eniten häiriökäyttäytymistä.
Mikä tekee (kaikista?) yksityiskouluista niin erinomaisia?
- enemmän riskejä
Mielestäni ei ole sijaisvanhemman tehtävä laittaa lapsia yksityiskouluun. Kun lapsi palaa takaisn kotiinsa, on hänen tidennäköisesti paljon parempi ja helpompi jatkaa opintojaan peruskoulussa. Lisäksi yksityiskoulut ovat usein arvomaailmaltaan asenteellisia: kristillisiä, antroposofis-teosofia-karmaattisia (saat elämässä ansioittesi mukaan takaisin) jne. Peruskoulu on vaan yksinkertaisesti parempi ja vähemmän leimaava, kuin joku yksityiskoulu.
JHa näissä yksityiskouluissa vaikuttaa olevan enemmän kokemuksia seksuaalisesta häirinnästä ja enemmän huumekokeiluja. - huono malli
Suuren kaupungin ysiluokkalaisille tehdyssä terveyskyselyssä oli mukana noin 10 koulua. Yksityiskoulun ysiluokkalaisilla oli prosentuaalisesti eniten kokemuksia seksuaalisesta häirinnästä ja seksuaalisesta väkivallasta. Heillä oli myös koko kaupungin muihin kouluihin verrattuna oman kertomansa mukaan eniten huumekokeiluja. uutinen julkaistiin maakunnan lehdessä alkuvuonna 2012.
Minä en ainakaan halua, että joku sijaisvanhempi laittaisi lapseni tuollaiseen kouluun.- väärä paqikka!!!!!
Tässä samaisessa ykstyiskoulussa sijoitettua lasta kohdeltiin täysin erilailla, kuin muita lapsia.
- miksei kiinnosta?
Tai ehkä tässä yksityiskoulussa yksinkertaisesti vaan käytetään huumeita prosentuaalisesti suhteutettuna enemmän, kuin muissa alueen koulusissa. Eikös nuoria tule kuulla? Miksei heitä uskota ja auteta? Ehkä tuon yksityiskoulun sisäänpäinlämpiävä ilmapiiri vetää mukaan niin hyvässä kuin pahassa. Mielestäni oli mielenkiintoista, että niiden ysiluokkien vanhemmat, joissa oli vähemmän kokeiluja, huolestuivat ja miettivät yleisönosastolla, mitä tehdä. Kyseisen yksityiskoulun kannattajat sen sijaan selittelivät keskusteluissa tulosta virheeksi yms. eivätkä esittäneet ensimmäistäkään ratkaisua ongelmaan. ilmeisesti nuoret eivät oikeasti näitä yksityiskoulun vanhempia kiinnosta. Vai mistä on kyse?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422836Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens292409Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362408Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau192193Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1421796Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1421762Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241295Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,31187- 741089
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671007