Liikavarpaasta

Ruma pattivarvas

Onko liikavarpaisia kohtalontovereita? Liikavarpaalla tarkoitan siis varpaan ensimmäiseen nikamaan kasvanutta pattia. Se on ollut minulla jo niin kauan kuin muistan - olen kai aina käyttänyt liian pieniä kenkiä (vai mistä muusta se on voinut syntyä?)

Se (patti)ei ole erityisen kivulias, muuten kuin ahtaissa kengissä (korkokantakengissä) pitempään kävellessä. Olen kokeillut apteekista saatavia itsehoitomenetelmiä, mutta niistä ei ole ollut mitään apua! Ainoa vaihtoehto taitaa siis olla poisto leikkaamalla. Onko kellään tietoa miten pääsisin sen leikkauttamaan ja kauanko paraneminen kestää?

En ole koskaan voinut käyttää avokärkisiä kenkiä koska häpeän rumaa varvastani :( Enkä ole kehdannut lääkärillekään puhua asiasta, koska olen jo niin kauan elänyt sen kanssa...että aivan hävettää miten olenkaan hoitanut itseäni niin huonosti.

3

6925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kohtalotoveri

..pari asiaa. Onko kysessää siis luuhun muodostunut patti (eli onko patti kova ja kiinni nivelessä?)? Silloin se ei ole liikavarvas (liikavarvas on paksuunututta ihoa hankauksen takia)vaan vaivaisenluu. Vaivaisenluu voi tulla isovarpaan ekaan niveleen tai pikkuvarpaan niveleen. Molemmat voivat johtua perinnöllisistä syistä, jalan asennon virheesta ja pienistä jalkineista. Itselläni on vaivaisenluu pikkuvarpaassa, itsekin olen ilmeisesti käyttänyt liian pieniä kenkiä aikoinani.

Vaivaisenluuta kannattaa käydä näyttämässä ortopedille, sillä sitä voidaan hoitaa esim. tukipohjallisilla jos kyse on jalan asennon virheestä tai pahimmassa tapauksessa leikkauksella. Kannattaa kuitenkin käydä näyttämässä pian, sillä pahentuessaan ja hankautuessaan se tuppaa vain kasvamaan isommaksi ja hankautumaan pahemmin, jolloin se kipeytyy ja leikkaus on ainoa vaihtoehto.

Hae lisää tietoa vaikka Googlelta. Leikkaus tapahtuu yleensä paikallispuudutuksessa (selkäydin eli epiduraali) tai nukutuksessa. Leikkauksessa osa luumöykystä rikotaan pois ja mahdollisesti voidaan suoristaa vinoon kääntynyt varvas. Sairaslomaa 1-2 kk, jonkin aikaa joutuu kävelemään kepeillä.

• ruma pattivarvas

Kiitoksia hyvä kohtalontoveri! En tosiaan kuvaillut ongelmaani kovinkaan tarkasti. Patti on keskivarpaassa nivelenkohdalla ja neuvollasi löysin googlen kautta jalka/varvasongelmia koskevia saitteja. Selvisi, että kyseessä on ns. vasaravarvas. En ole koskaan kuullutkaan moisesta, mutta nyt tiedän mitä tehdä sen kanssa.

• minullakin
        ruma pattivarvas kirjoitti:

Kiitoksia hyvä kohtalontoveri! En tosiaan kuvaillut ongelmaani kovinkaan tarkasti. Patti on keskivarpaassa nivelenkohdalla ja neuvollasi löysin googlen kautta jalka/varvasongelmia koskevia saitteja. Selvisi, että kyseessä on ns. vasaravarvas. En ole koskaan kuullutkaan moisesta, mutta nyt tiedän mitä tehdä sen kanssa.

tuskin se niin ruma on ja niin paljon näkyy ettet voisi vaikka paljainjaloin kävellä. Älä ujostele liikaa
        Mistä Google sivuilta löysit asiaa koskevia juttuja,minuakin auttaisivat. Mulla on vasaravarvas usein kipeänä juostessa urheillessa.
        Onko sinulla sellainen vasaravarvas jossa korkeimmalle kohoava nivel on ensimmäinen vai toinen ( kuten mulla ) nivel varpaan päästä katsoen.
        Mitä aiot sen kanssa tehdä, leikkauksesta olen kuullut ja tiedän henkilöitä jotka ovat niitä leikkauttaneetkin
        Onko sulla se patti siinä nivelen päällä känsää jonka kyllä saa lähtemään ihan kotikonstein pois.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      51
      2264
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      25
      1058
    3. Aavistatko että moni tietää

Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut
      Ikävä
      82
      972
    4. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      11
      914
    5. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      54
      883
    6. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      873
    7. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      126
      853
    8. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      10
      773
    9. Täällä istun ja mietin

Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu
      Ikävä
      49
      759
    10. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      22
      753
    Aihe