Onko liikavarpaisia kohtalontovereita? Liikavarpaalla tarkoitan siis varpaan ensimmäiseen nikamaan kasvanutta pattia. Se on ollut minulla jo niin kauan kuin muistan - olen kai aina käyttänyt liian pieniä kenkiä (vai mistä muusta se on voinut syntyä?)
Se (patti)ei ole erityisen kivulias, muuten kuin ahtaissa kengissä (korkokantakengissä) pitempään kävellessä. Olen kokeillut apteekista saatavia itsehoitomenetelmiä, mutta niistä ei ole ollut mitään apua! Ainoa vaihtoehto taitaa siis olla poisto leikkaamalla. Onko kellään tietoa miten pääsisin sen leikkauttamaan ja kauanko paraneminen kestää?
En ole koskaan voinut käyttää avokärkisiä kenkiä koska häpeän rumaa varvastani :( Enkä ole kehdannut lääkärillekään puhua asiasta, koska olen jo niin kauan elänyt sen kanssa...että aivan hävettää miten olenkaan hoitanut itseäni niin huonosti.
Liikavarpaasta
3
6877
Vastaukset
- kohtalotoveri
..pari asiaa. Onko kysessää siis luuhun muodostunut patti (eli onko patti kova ja kiinni nivelessä?)? Silloin se ei ole liikavarvas (liikavarvas on paksuunututta ihoa hankauksen takia)vaan vaivaisenluu. Vaivaisenluu voi tulla isovarpaan ekaan niveleen tai pikkuvarpaan niveleen. Molemmat voivat johtua perinnöllisistä syistä, jalan asennon virheesta ja pienistä jalkineista. Itselläni on vaivaisenluu pikkuvarpaassa, itsekin olen ilmeisesti käyttänyt liian pieniä kenkiä aikoinani.
Vaivaisenluuta kannattaa käydä näyttämässä ortopedille, sillä sitä voidaan hoitaa esim. tukipohjallisilla jos kyse on jalan asennon virheestä tai pahimmassa tapauksessa leikkauksella. Kannattaa kuitenkin käydä näyttämässä pian, sillä pahentuessaan ja hankautuessaan se tuppaa vain kasvamaan isommaksi ja hankautumaan pahemmin, jolloin se kipeytyy ja leikkaus on ainoa vaihtoehto.
Hae lisää tietoa vaikka Googlelta. Leikkaus tapahtuu yleensä paikallispuudutuksessa (selkäydin eli epiduraali) tai nukutuksessa. Leikkauksessa osa luumöykystä rikotaan pois ja mahdollisesti voidaan suoristaa vinoon kääntynyt varvas. Sairaslomaa 1-2 kk, jonkin aikaa joutuu kävelemään kepeillä.- ruma pattivarvas
Kiitoksia hyvä kohtalontoveri! En tosiaan kuvaillut ongelmaani kovinkaan tarkasti. Patti on keskivarpaassa nivelenkohdalla ja neuvollasi löysin googlen kautta jalka/varvasongelmia koskevia saitteja. Selvisi, että kyseessä on ns. vasaravarvas. En ole koskaan kuullutkaan moisesta, mutta nyt tiedän mitä tehdä sen kanssa.
- minullakin
ruma pattivarvas kirjoitti:
Kiitoksia hyvä kohtalontoveri! En tosiaan kuvaillut ongelmaani kovinkaan tarkasti. Patti on keskivarpaassa nivelenkohdalla ja neuvollasi löysin googlen kautta jalka/varvasongelmia koskevia saitteja. Selvisi, että kyseessä on ns. vasaravarvas. En ole koskaan kuullutkaan moisesta, mutta nyt tiedän mitä tehdä sen kanssa.
tuskin se niin ruma on ja niin paljon näkyy ettet voisi vaikka paljainjaloin kävellä. Älä ujostele liikaa
Mistä Google sivuilta löysit asiaa koskevia juttuja,minuakin auttaisivat. Mulla on vasaravarvas usein kipeänä juostessa urheillessa.
Onko sinulla sellainen vasaravarvas jossa korkeimmalle kohoava nivel on ensimmäinen vai toinen ( kuten mulla ) nivel varpaan päästä katsoen.
Mitä aiot sen kanssa tehdä, leikkauksesta olen kuullut ja tiedän henkilöitä jotka ovat niitä leikkauttaneetkin
Onko sulla se patti siinä nivelen päällä känsää jonka kyllä saa lähtemään ihan kotikonstein pois.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809