Apua mulle!

Jokuvaan....

Mä olen 14-vuotias ja mä haluisin tosi kovasti koiran. Mä oon kattellu monenlaisia eri rotuja ja jopa sekarotuisia. Mä pidän kaikenlaisista koirista :) Mä asun kerrostalossa äidin, pikkusiskon ja äidin miesystävän kanssa. Me kaikki pidetään eläimistä ja meillä on nytkin kani kissa. Kani on sen verran vanha että en usko sen elävän ensi kesää kauempaa. ;(((((( Mulla ei ole varsinaisesti aiempaa kokemusta koirista paitsi mitä oon serkun ja kaverin luona hoitanu koiria.

11

378

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma haaverotunne?

      Kaiken rotuiset koirat soveltvat perhekoiriksi yhtä lailla, riippuen tietysti perheestä. Ja kerrostaloonkin koira soveltuu mielestäni rotuun katsomatta. On koira sitten rodultaan kuinka rauhallinen hyvänsä, niin jokaisesta rodusta löytyy yksilöitä joka lähtöön, niin laiskoja sohvaperunoita kuin räjähtäviä energiapakkauksia. Ja kaiken rotuiset koirat tarvitsevat seuraa, joten sellaista rotua ei olekaan, joka ei voi olla seurakoira. Mutta kaiken rotuiset koirat tarvitsevat myös tietyn laista liikuntaa/toimintaa, eli pelkiksi seurakoiriksi minkään rotuiset koirat eivät sovi. Narttu on urosta helpompi ensimmäseksi koiraksi pehmeämmän luonteensa vuoksi. Mitä rotuja itse olette ajatelleet? Täällä kaikki liputtavat aina omia suosikkirotujaan, joita itse omistavat tai joista haaveilevat. Moni suosittelee suoraan sekarotuista, mutta yhtä lailla seropinkin kohdalla rotu ratkaisee kuin puhdasrotuisen, eli sekarotuista hankkiessa kannattaa tietää, mitä rotuja koirassa on. Ja aina kannattaa tavata koiran vanhemmista ainakin emä ennen koiran ostamista sekä nähdä koiran vanhempien terveyspaperit, sillä niin paljon on nykyään taitavia pentutehtailijoita ympäri maailmaa.

      • joopajoo:)

        "Kaiken rotuiset koirat soveltvat perhekoiriksi yhtä lailla, riippuen tietysti perheestä"
        Asia ei kyllä oo niin. Jotkut koirat eivät sovellu perhekoiraksi. Ja jos asutte kerros talossa niin ei kyllä kannata hankkia mitään räksyttävää koiraa^^ mutta joo mun lempirotuja ovat Bullmastiffit (itselläni niitä on 3, ne ovat kyllä isoja..) shetlanninlammaskoira on kyllä kanssa kiva rotu. Ja sit zhu ( vai miten se nyt kirjotettiin:)) en muista


      • eedellinen..
        joopajoo:) kirjoitti:

        "Kaiken rotuiset koirat soveltvat perhekoiriksi yhtä lailla, riippuen tietysti perheestä"
        Asia ei kyllä oo niin. Jotkut koirat eivät sovellu perhekoiraksi. Ja jos asutte kerros talossa niin ei kyllä kannata hankkia mitään räksyttävää koiraa^^ mutta joo mun lempirotuja ovat Bullmastiffit (itselläni niitä on 3, ne ovat kyllä isoja..) shetlanninlammaskoira on kyllä kanssa kiva rotu. Ja sit zhu ( vai miten se nyt kirjotettiin:)) en muista

        Tietenkään kaikki koirat eivät sovellu perhekoiriksi, sillä yksilöitä on joka lähtöön, eivätkä kaikki koirat pidä lapsista. Kirjoitin roduista, että yhtä lailla jokainen niistä on hyvä perhekoira, kunhan oikea yksilö sattuu kohdalle ja perheessä osataan käsitellä koiria sopivasti. Ei kerrostaloon pidäkään hankkia mitään räksyttävää koiraa, koska naapurit häiriintyvät siitä, mutta koirista tulee räksyttäjiä yleensä huonon sosiaalistamisen johdosta. Kerrostaloissa koirat kumminkin kasvavat yleensä hiljaisiksi ja tottuvat ympäristön meluun, jos pennusta asti siellä ovat eläneet.


      • Koiranomistaja

        Korjaisin vähän kommenttiasi. Kaikki rodut eivät sovi kerrostaloon. Esimerkiksi irlanninsusikoirat vaativat ison pihan, jossa juoksennella vapaasti joka päivä muutaman tunnin. Toki jos aikaa löytyy voi kouluttaa koiran juoksemaan pyörän vierellä (melko vaarallinen vaihtoehto, mutta oikealla koulutuksella mahdollinen). On erittäin tärkeää pitää mielessä että jokainen koira on yksilö ja voi poiketa yleisestä rotumääritelmästä. Olen iloinen että mainitsit sen, sillä monet unohtavat tämän tärkeän seikan.

        Koiraa hankkiessa on hyvä tarkastella lenkkeilymahdollisuuksia, asunnon kokoa, minkälaisia tasoja on esillä ja mitä niiden päällä on. Isot koirat pudottavat helposti esineitä matalilta tasoilta hännällään. Myös pienet koirat saattavat pudotella tavaroita kuonollaan ja tassuillaan varsinkin jos niille tulee tylsää. Myös lääkärikustannukset, ruokakustannukset, tarvikekustannukset ja mahdolliset sairaudet kannattaa ottaa huomioon. Mopsit ovat hyviä perhekoiria, mutta saattavat ärhennellä vanhempana kuten useimmat muutkin pikkukoirat. Myös beagle olisi hyvä vaihtoehto etenkin jos kyseessä on ensimmäinen koira. Pedigreen sivuilla (pedigree.fi) on rotugeneraattori, josta voi olla hyötyä rodun hankintaan. Muistakaa että rotugeneraattori on vain suuntaa antavaa!


    • Kotikäynti

      Annathan kanin viimeisten hetkien olla rauhallisia ja stressittömiä, eli ota koira vasta kun kani on nukkunut pois ettet turhaan aiheuta vanhukselle stressiä.

      Oletkos muuten tutustunut seurakoira-, spanieli- ja noutajaryhmään? Näistä monet sen ensimmäisen koiransa ottavay, muistathan kuitenkin että spanielit ja noutajat ovat metsästyksessä käytettyjä rotuja joten liikunnan tarve on aika iso. Suosittelen soittelemaan kasvattajille ja tutustumaan rotuun koti-oloissa, miettikää hankintaa erittäin tarkkaan sillä koira voi olla ystävänne yli 15-vuotta.

      Ei suoraan liity aloittajan asiaan (hänhän kaipaili keskikokoista/pientä koiraa) vaan on pientä pilkunviilausta .
      Hissittömään kerrostaloon ei kannata raskaita rotuja ottaa, nivelet joutuvat turhan kovalle rasitukselle kun jatkuvasti joudutaan ramppaamaan portaita. Pennulla taas voi vaikuttaa negatiivisesti rakenteeseen.

      • kerrostalokkinen

        Miten raskasrakenteinen koira voi rasittua rappusista, jos sillä on terveet jonkat? Kumminkin myös suuret ja raskasrakenteiset koirat pärjäävät taakkojen vetämisessä, vesipelastuksessa, jyrkänteillä kiipeilemisessä ym. jotka ovat paljon raskaampia kuin pelkät rappuset. Ja millaista agilitykin on, jossa hypitään ja pompitaan täyttä häkää? Minä asun kerrostalossa ja kaikki koirat kulkevat täällä rappusia ylös aivan kevyesti ja vaivattomasti.


      • Kiiz:-)

        Totta kai annan mun pikkusen pupun elää loppu elämänsä onnellisesti ilman häiriötekijöitä. En tahdo että mun pupu kuolee minkää stressin tai muun takia. Se saa poistua kun on sen aika. Ja kiitos vastauksestasi


    • Siiseli

      Sopiiko kromfohrländer ensimmäiseksi koiraksi? Ikää on 15 vuotta ja koirat ovat kiinnostaneet niin pitkään, kuin voin vain muistaa. Omaa rotua olen etsinyt jo pitkään, ja vihdoin tuntui se löytyneen. Kirjoja ja nettiä on luettu ja kuulostaa juuri omalta rodulta. Erittäin kiinnostunut olen agilitysta eikä kovinkaan paljoa riistaviettiä saisi löytyä. Kuitenkin sitä "omaa persoonaa" saa koiralta löytyä. Aikaa koiralle on vaikka kuinka, ja pihalle lähden oli keli mikä tahansa.

      • narttu ehkä sopisi

        Ammattikouluvaiheeni luokanvalvojallani oli kromfohrländer. Hänen mukaansa kromfohrländer on melko haastava luonteeltaan, koska sen alkuperämaa on saksa, jonka roduista ollaan lähes aina jalostettu suht. temperamenttisia ja vahtiviettisiä. Kasvattaja kuulemma oli suositellut hänelle narttua ja sellaisen tarjonnutkin, sillä kasvattajan mielestä uros olisi ollut sille opettajalleni liian vaativa, koska opellani ei paljoa ollut kokemusta koirien kouluttamisesta. Opettajani mukaan kasvattaja antoi hänelle valtavasti neuvoja kromfohrländerin koulutuksesta haasteellisena rotuna


    • POmeranian lover <3

      Itse olen 14 vuotias tyttö vantaalta ja kerrostalosta. Meillä on POmeranian rotuinen koira. Koirahan on jalostettu seura/vahti- koiraksi joten kyllä, vaikka se on pieni (max. säkäkorkeus 22 cm) Niin ääntä siitä lähtee. Kuitenkin oikealla koulutuksella sen saaa minimoitua eikä naapuritkaan ole valittanut. Mutta kokonaan ei pois saa, nimittäin vähän sama homma kun yrittäisit opettaa paimenkoiraa lopettamaan paimentamisen tai kultaisen noutajan lakkkaamaan noutamisen. Onko perheessänne pieniä lapsia? Jos on niin suosittelisin Cavalieri kingsharlesin spanielia tai japanin pystykorvaa. Pomeranian ei pikkulapsi perheeseen sovellu, koska iso ego ja hyvin herkät jalat. Ja no en osaa tuohon koko asiaan kommentoida, koska yhdellä tuttavallani oli Rhodesiankoira (Leijonanmmetsästys koira) joka on muuten JÄRKYTTÄVÄN iso ja he elävät kuusikerroksisen kerrostalon neljännessä kerroksessa. ja koira on tasapainoinen sekä ihanteellinen lemmikki.

    • friend of dogs

      Minulla oli ensimmäisenä aikuisiän koirana kultainen noutaja (narttu), joka haukkui todella vähän ja oli oppivainen kiltti koira kerrostalossa. Nyt on toisena koirana staffi (staffordhirenbulterrieri), joka ei hauku juuri koskaan ja lyhyen turkin hoito on hyvin helppoa. Fiksu ja tottelevainen koira sekin, äärimmäisen ihmisystävällinen ja hoitajaansa syvästi kiintyvä. Lapsista pitävä.

      Vaikka staffi on paljon pienempi kuin kultainen noutaja, sen liikunnan tarve on suurempi ja se vaatii suht. johdonmukaisen ja jämäkän koulutuksen. Koiran koko ei kerro liikunnan tarvetta.

      Molemmat rodut ovat hyviä "kerrostalokoiria", eivät ole koskaan häirinneet naapureita. Molemmat älykkäitä ja hienoja seurakoiria. Kultainen noutaja oli terveempi kuin staffi, jonka eläinlääkärikulut ovat olleet kovin suuret. Kun koiran ottaa, on oivallettava, että ruoka- ja rokotuskulujen lisäksi saattaa tulla yllättäviä menoeriä, allergiaa, ontumavaivaa, tulehduksia, jne.

      Varmaan on muitakin hienoja rotuja, mutta minulla on kokemuksia vain näistä kahdesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe