Huoneilma tunkkaista ja oudon hajuista .

pahat hajut

Kyseessä on 70 luvun kerrostalo jossa koneellinen poistoilma.
Voiko kyseessä olla kosteusongelma. Vesivuotoja tai kosteuskertymiä en ole löytänyt.
Ikkunan avaaminen poistaa tunkkaisuutta ja hajuja vain muutamiksi tunneiksi.
Voiko omatoimisesti tehdä mitään?

115

11555

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koskas on viimeksi putket puhdistettu?

Aloita helpoimmasta, eli varmista ettei tuloräppänöitä ole kukaan mennyt sulkemaan.

• Ei taida

koneellisen poiston putkien puhdistus auttaa hajuongelmaan, elleivät sitten ole ihan totaalisesti muurautuneet umpeen.

• pahat hajut

Ei ole tuloilmaräppänöitä. Vain koneellinen poisto.

• Joo-o

Varmaan sitten tajusit itsekkin mistä tuo johtuu.

• minävaantaas
        Joo-o kirjoitti:

Varmaan sitten tajusit itsekkin mistä tuo johtuu.

oisko puolitus ja rele pamahtanu, aika yleinen vika...
        sit ON tunkkaista...

• pahat hajut

Mitä voin tehdä itse, jotta hajut ja tunkkaisuuden saa poistettua?

• minävaantaas

ota yhteys isännöintiin ja pyydä tarkistamaan että ilmanvaihtokoje edes pyörii...

• 7297493827897982

Oletko yrittänyt tehdä hajuille muuta kuin avannut ikkunan? Miten olisi perusteellinen siivoaminen?

• Lappavaari

Hai oletko jo kokeillut Gefilusta?Hmm.Se voisi auttaa?

• ml213.

Huoneilma on luonnolisesti tunkkaisen hajuista, jos korvausilma ei tule huoneistoon suunnitellusti ja hallitusti.

Tuo poistoilman koneellisuus ei missään mielessä ole tae hyvälle huoneilmalle. Jos korvausilman tuloa ei suunnitella, niin korvausilma voi tulla huoneistoon rakenteiden kautta eli sieltä mistä se on helpoin tulla.

Eipä ihme, jos ikkunan avaaminen poistaa ongelman.

• pahat hajut

Kuten huomasitte niin teidänkin viestien asiat olivat minulla tiedossa.
      Kysymys kuuluu: Mitä minä voin itse tehdä, jotta huoneen ilmasta tulisi raikkaampi?

• ml213.

Otat huoneeseen korvausilman tuuletusikkunan kautta eli säädät ikkunan raolleen. Lukituksen pistaminen jopa riittää.

• asiantuntija.

Olettaisin että sinulla vuotaa rakenteissa, ja allaoleva naapuri esim. tupakoi. Tällöin tupakanhajut tulevat asuntoosi, esim patterin putkien ympäriltä voi tulla savunhajut sisään lattian kohdalta.

Itselläni tällainen ongelma, isännöitsijän kanssa olen ollut monta kertaa yhdeydessä, mitään eivät tee. Alapuolinen tupakoiva naapuri huomautti isännöitsijän kuullen, että yläkerrasta (siis minun asunnostani) kuuluu selvästi puheäänikin, eli jossakin aukkoja, mahdollisesti myös ulkoseinässä lattian kohdalta, jota en vielä ole ehtinyt tarkistaa.

Jos laitan pois päältä koneellisen poisto/tuloilmanvaihdon, ei siinä mene kauaakaan kun asuntoni täyttyy tupakanhajusta, joten tiedän että jostakin tulee tavaraa ja paljon. Itselläni ei ole mitään jaettua ilmanvaihtoa kenenkään kanssa, tämä on modernimpi talo.

Tupakkia tulee myös sisään tietysti ulkoseinän kautta, mutta aktiivihiilisuotimet ilmanvaihtokoneessa poistavat nämäkin.

Ensimmäinen asia mitä voit tehdä on, että teippaat kaikki lattialistat tiukasti kiinni, että tiedät, jos sieltä tulee jotakin. Jos auttaa, niin seuraavaksi irti lattialistat, että sinulla on todisteita, yleensä on koloja seinissä. Samaten patterien putkien ympärille kannattaa laittaa teippiä jos saa. Sivunaapureista ei tule niin herkästi hajuja, vaikka rakoja olisikin, alapuolelta tulee paljon herkemmin, koska nousevat ylöspäin.

• Jrnen
        asiantuntija. kirjoitti:

Olettaisin että sinulla vuotaa rakenteissa, ja allaoleva naapuri esim. tupakoi. Tällöin tupakanhajut tulevat asuntoosi, esim patterin putkien ympäriltä voi tulla savunhajut sisään lattian kohdalta.

Itselläni tällainen ongelma, isännöitsijän kanssa olen ollut monta kertaa yhdeydessä, mitään eivät tee. Alapuolinen tupakoiva naapuri huomautti isännöitsijän kuullen, että yläkerrasta (siis minun asunnostani) kuuluu selvästi puheäänikin, eli jossakin aukkoja, mahdollisesti myös ulkoseinässä lattian kohdalta, jota en vielä ole ehtinyt tarkistaa.

Jos laitan pois päältä koneellisen poisto/tuloilmanvaihdon, ei siinä mene kauaakaan kun asuntoni täyttyy tupakanhajusta, joten tiedän että jostakin tulee tavaraa ja paljon. Itselläni ei ole mitään jaettua ilmanvaihtoa kenenkään kanssa, tämä on modernimpi talo.

Tupakkia tulee myös sisään tietysti ulkoseinän kautta, mutta aktiivihiilisuotimet ilmanvaihtokoneessa poistavat nämäkin.

Ensimmäinen asia mitä voit tehdä on, että teippaat kaikki lattialistat tiukasti kiinni, että tiedät, jos sieltä tulee jotakin. Jos auttaa, niin seuraavaksi irti lattialistat, että sinulla on todisteita, yleensä on koloja seinissä. Samaten patterien putkien ympärille kannattaa laittaa teippiä jos saa. Sivunaapureista ei tule niin herkästi hajuja, vaikka rakoja olisikin, alapuolelta tulee paljon herkemmin, koska nousevat ylöspäin.

70-luvun "kerros-laatikko-talot". Laattasaumatkin vuotavat. Katon / lattian liitossaumat ovat joissain taloissa täysiä horoja! Naapuruston pzganhaju puskee saumoista muille kun poistoilmaimuri hönkii voimalla ilmaa laatikoista ulos.

Kannattaa tutkia, onko huoneistosi ikkunoiden yläreunoissa ilmaraottai ilmaventtiilit. Ne on yleensä isojen ikkunoiden yläkarmissa. Jos ei ole näkyviä wärkkejä, on yleensä ikkunat tiivistetty niin, että tiivistenauha puuttuu noin 30 sentin matkalta ikkunan yläreunasta.

Jos ei näin ole tehty, katkaise itse tiiviste ja ota pätkä pois. Tällöin korvausilma tulee sisälle ja samalla poistuu sellainenkin ongelma, että ikkunat mahdollisesti kostuvat / höyrystyvät ruuan teon, lattian pesun, suihkussa käynnin, pyykin kuivattamisen tai saunomisen aikana jälkeen.

Tosin pyykin kuivailu asuintiloissa on yleensä kielletty. "Pykälää" kyllä rikotaan sumeilematta ja sitten vvalitetaan "tunkkaisuudesta". Suo siellä, vetelä täällä. Tai toisin. Variis toista soimaa, oma nokka "taatissa" (==pzgassa).

• aswedrfty8i

Entä jos käyttäisit deodoranttia ja kävisit suihkussa?

• 110%
        ml213. kirjoitti:

Otat huoneeseen korvausilman tuuletusikkunan kautta eli säädät ikkunan raolleen. Lukituksen pistaminen jopa riittää.

tuuletus luuku voi poistaa kokonaan.se on myös hyvä konsti itse tein pyöreän reijän tuuletus luukkuun ja asensin siihen rautakaupasta sähkö puhaltajan joka puhaltaa sisälle raikasta ilmaa jolloin asuntoon tulee ylipaine joka työntää home hajut seinän läpi ulospäin,haju ongelmat ratkesi kerralla.nyt on raikas kämppä ja toimii 110% sti

• naapuriin siivoamaan
        aswedrfty8i kirjoitti:

Entä jos käyttäisit deodoranttia ja kävisit suihkussa?

Ei, kyllä kaikkien kyseisen kertsin asuntojen siivous auttaa permemmin.

• Sunne
        110% kirjoitti:

tuuletus luuku voi poistaa kokonaan.se on myös hyvä konsti itse tein pyöreän reijän tuuletus luukkuun ja asensin siihen rautakaupasta sähkö puhaltajan joka puhaltaa sisälle raikasta ilmaa jolloin asuntoon tulee ylipaine joka työntää home hajut seinän läpi ulospäin,haju ongelmat ratkesi kerralla.nyt on raikas kämppä ja toimii 110% sti

Ylipaineen pitäminen nopeuttaa rakennuksen tuhoutumista. Sisäilman kosteus puhalletaan rakenteiden läpi viileämpään ulkokerrokseen, jossa tiivistyy vedeksi.

• Tympiintynyt asukas
        asiantuntija. kirjoitti:

@ asiantuntija

Mun sivunaapuriin on muuttanut uusi asukas joka selvästikin tupakoi, ja kyllä tupakanhaju tulee olohuoneeseen asti, vaikka väliovi on kiinni. Inhottaa oikein joka-aamuinen lemu yhdistettynä vahvan kahvin hajuun.

Siis haisee kuin jossain halvassa kuppilassa. Vasta kun tuuletan parvekkeen ovesta ja avaan raolleen keittiön ikkunan, alkaa haju kadota.
        Hirvittää jo oikein tuleva talvi kun talvella ei voi pitää jatkuvasti ikkunaa raollaan. Koko rappukäytävä haisee meidän kerroksessa , mutta miten se haju tulee asuntooni, vaikka huoneiston ovi ja väliovi ovat kiinni? Sen ymmärrän että jos postiluukku olisi raollaan ja väliovi olisi auki että hajua tulee.

• sbtny kgng x
        Sunne kirjoitti:

Ylipaineen pitäminen nopeuttaa rakennuksen tuhoutumista. Sisäilman kosteus puhalletaan rakenteiden läpi viileämpään ulkokerrokseen, jossa tiivistyy vedeksi.

joo sinne ne menee hajut aloittajan kämppään hehee

• asiantuntija.
        Tympiintynyt asukas kirjoitti:

@ asiantuntija

Mun sivunaapuriin on muuttanut uusi asukas joka selvästikin tupakoi, ja kyllä tupakanhaju tulee olohuoneeseen asti, vaikka väliovi on kiinni. Inhottaa oikein joka-aamuinen lemu yhdistettynä vahvan kahvin hajuun.

Siis haisee kuin jossain halvassa kuppilassa. Vasta kun tuuletan parvekkeen ovesta ja avaan raolleen keittiön ikkunan, alkaa haju kadota.
        Hirvittää jo oikein tuleva talvi kun talvella ei voi pitää jatkuvasti ikkunaa raollaan. Koko rappukäytävä haisee meidän kerroksessa , mutta miten se haju tulee asuntooni, vaikka huoneiston ovi ja väliovi ovat kiinni? Sen ymmärrän että jos postiluukku olisi raollaan ja väliovi olisi auki että hajua tulee.

"Mun sivunaapuriin on muuttanut uusi asukas joka selvästikin tupakoi, ja kyllä tupakanhaju tulee olohuoneeseen asti, vaikka väliovi on kiinni. Inhottaa oikein joka-aamuinen lemu yhdistettynä vahvan kahvin hajuun."

Niin. Oletko tarkistanut lattialistojen takaa ettei ole koloja seinissä? Pitäisi kyllä äänetkin tulla aika helposti läpi (ei välttämättä puheääni) silloin jos seinä ei ole tiivis.

Hajua voi kyllä tulla helposti välioven altakin. Laita vaikka tarpeeksi korkea matto välioven alle, jotta se sulkee tiivisti ilma-aukot. Tällöin oven auki/kiinni vetäminen on tietysti tiukkaa.

• Anonyymi
        ml213. kirjoitti:

Oikein

• Anonyymi
        Tympiintynyt asukas kirjoitti:

@ asiantuntija

Siskolla on käytössä rainbow:n ilmanpuhdistin. Kertoo että tosi tehokas ja kemikaalivapaa ilmanpuhdistus systeemi. Laittaa koneeseen vettä, masiinan päälle ja huoneilma kiertää veden kautta ja kaikki moskat, rasvat ja hajut jää siihen veteen. Ei kuulemma ole ollut haju ongelmia enää.

• Ilmanvaihtotekninen

"ongelma".
      Maalaisälyllä miettien olet melkein asian ytimessä. Koska tuuletusikkunan avaaminen auttaa muutaman tunnin ajaksi hajuongelmaan piilee ratkaisu ilmanvaihdossa. Poistokone kyllä imee ilmaa huushollistanne niin pitkään kuin sähköt on maksettu ja laakerit sen sallivat pyöriä. Pullosta sekään ei kuitenkaan mitään imettyä saa. Tutkihan mitä kautta se korvaava ilma imurin imemän tilalle on ajateltu sisälle tuotavan. Jos ikkunoissa tai niiden yläpuolella ei ole korvausilmalaitteita, järjestelmä ei toimi. Tässä tapauksessa revi kunkin ikkunan yläreunasta 20 cm:n pätkä ikkunatiivistettä pois ja nauti "raikkaasta" kaupunki-ilmasta.

• Kieku.

Jossaikin vanhemmissa k-taloissa on korvausilmavennttlit asennettu patterien taakse. Kannattaa sekin asia tarkistaa. Niissä on vipu jolla voi avata ja sulkea sen.
        Tietysti eräs seikka vielä, millaiset asukkkaar on aiemmmin asuneet?
        Koska seinäpinnoitteet imee kyllä kaiken sisäänsä ja luovuttaa sitten monia vuosia sitä pois. Mutta se korvausilma on tärkeää saada toimimaan.

Eki

• houm hom houm
        Kieku. kirjoitti:

Jossaikin vanhemmissa k-taloissa on korvausilmavennttlit asennettu patterien taakse. Kannattaa sekin asia tarkistaa. Niissä on vipu jolla voi avata ja sulkea sen.
        Tietysti eräs seikka vielä, millaiset asukkkaar on aiemmmin asuneet?
        Koska seinäpinnoitteet imee kyllä kaiken sisäänsä ja luovuttaa sitten monia vuosia sitä pois. Mutta se korvausilma on tärkeää saada toimimaan.

Eki

minä luovutin vanhat tapetit pois ja uudet tilalle katot maalattiin,myös seinät joihin ei tullut tapettia maalattiin ja oiottiin ennen maalausta ei home haissut.ja myyntiin heti meni home kämppä kaupaksi ja hyviä naisten hajusteita pieniin sieni vaahtomuovi paloihin niin ei home haise myytäessä.lähtiessä kaasin hajusteita jalka listojen väliin ettei heti homeen haju tunge uuden omistajan nenään.

• Ruokavalion

tarkkailu saattaa auttaa.

• reewr

Tarkkailuosastolle siitä.

• ohut suoli

kannattaa syödä ulkona ja tarkkailla syömistä.

• houm home
        reewr kirjoitti:

Tarkkailuosastolle siitä.

osstolta kannattaa pyytää homeselvitys,jos osasto haisee on mahdollista että home osastossa on hometta.

• korjattu ok

keitä potut ja tee läskisoossia.se yleensä auttaa hajuongelmiin.kannatta kokeilla ja yleensä tarkkailu auttaa asian korjaantumiseen.

• h

Jos haju on muuta kuin ilmastoinnista johtuvaa niin etikka poistaa pahoja hajuja. Laita etikkalautasia ympäri taloa vaikka pariksi vuorokaudeksi niin auttaa!

• jk

Juu itsekin mietin etikkaa. Vaihtoehto lautasille on keittää etikkaa ja vettä kattilassa niin että etikkahuurut leviää ympäri asuntoa. Itse teen aina niin. Lisäksi kannattaa sitten laittaa niitä etikkalautasia.

Myös ruokasooda poistaa hajuja. (Toimii tosin tehokkaammin esim. jääkaapissa kuin koko asunnun deodorasoinnissa.)

Etikkaa ja soodaa ei pidä sekoittaa yhteen koska kuohuvat pirusti :) Tällainen seos tosin auttaa poistamaan hajuja lattiakaivosta.

• hesarii
        jk kirjoitti:

Juu itsekin mietin etikkaa. Vaihtoehto lautasille on keittää etikkaa ja vettä kattilassa niin että etikkahuurut leviää ympäri asuntoa. Itse teen aina niin. Lisäksi kannattaa sitten laittaa niitä etikkalautasia.

Myös ruokasooda poistaa hajuja. (Toimii tosin tehokkaammin esim. jääkaapissa kuin koko asunnun deodorasoinnissa.)

Etikkaa ja soodaa ei pidä sekoittaa yhteen koska kuohuvat pirusti :) Tällainen seos tosin auttaa poistamaan hajuja lattiakaivosta.

jääkaapin saa raikkaaksi niin yksin kertaisella konstilla.laatikoiden pohjalle hesarista leikatut paksut palaset,hesari on puusta tehtyä paperia imee kaikki hajut pois eikä maksa kierrätettynä mitään,ja hajut lähtee.

• 739879874737
        hesarii kirjoitti:

jääkaapin saa raikkaaksi niin yksin kertaisella konstilla.laatikoiden pohjalle hesarista leikatut paksut palaset,hesari on puusta tehtyä paperia imee kaikki hajut pois eikä maksa kierrätettynä mitään,ja hajut lähtee.

Minä saan jääkaapin raikkaaksi pesemällä sen kertakäyttöisillä "tiskiräteillä" eli rullatavarana myydään vedenkestävää vahvaa "talouspaperia". Älkää siirtäkö likaisista tiskiräteistä pöpöjä jääkaappiinne. Tuolloin hajuista on vaikea päästä eroon.

• Tiskirätit pesuun
        739879874737 kirjoitti:

Minä saan jääkaapin raikkaaksi pesemällä sen kertakäyttöisillä "tiskiräteillä" eli rullatavarana myydään vedenkestävää vahvaa "talouspaperia". Älkää siirtäkö likaisista tiskiräteistä pöpöjä jääkaappiinne. Tuolloin hajuista on vaikea päästä eroon.

Ne likaiset tiskirätit voi pestä pesukoneessa niin ei hajut leviä. Lisäksi ne voi desinfioida vaikka kloriitilla jos on vainoharhainen.

• jotain rajaa
        739879874737 kirjoitti:

Mikä siellä jääkaapissa niitä pöpöjä kerää ? Meillä on purkit ja voi paketit kiinni, mitään ei säilytetä avonaisena. Ja tiskirätissä ei ole pöpöjä kun sen huuhtelee aina käytön jälkeen kuumalla vedellä (niin kuumaa kun kädet kestää). Pöpökammosi menee jo liian pitkälle, koti on koti ei leikkaussali.

• juusto

Voi olla muutama kerros likasia tapetteja, revi alas ja pyydä uudet tai maali. Sillain sain oman asunnon "raikkaammaksi"

• Hellurei, asun itse 98 valmistuneessa kerrostalossa jossa myöskin koneellinen poisto ja vielläpä erittäin tehokas sellainen, ikkunoiden yläpuolella pienet räppänät josta korvausilman olisi määrä tulla mutta se ei juurikaan toimi ja tilanne oli sama että paska haisee ikkunoiden ollessa kiinni. Ongelma ratkesi sillä että eristin lattialistan takana olevat raot ja samoin eteisessä olevat n. 1cm levyset raot katonrajassa kaappien yläpuolella. Etenkin kaappien yläpuolisesta raosta puhalsi huomattavasti ilmaa sisään, eikä se ollut mitenkään raikasta ilmaa. Sen lisäksi käytin jo aikaisemmin tässä ketjussa mainittua kikkaa ja poistin pätkän tiivisteitä ikkunoista ja johan raikastui ilma.

• home loukku

sullakin on home seinät.koneellinen ilmastointi vetää seinistä kosteutta sisään ja home haisee.onko nuhaa ja yskää entä silmien kuivamista.

• no...

Talosi on 42-vuotinen eli se on homeessa.

• vaari51

hei varmaan ilmastointi epäkunnossa poisto hihnapoikki

• x home loukku

kannattais varmaan maalata seiniin on pinttynyt ruuan laitosta rasvaa ja käryjä.jos ei korjaannu kattojen ja seinien maalauksella.syy on seinissä eristeet homeessa eli on home loukku.koneellinen ilmastointi vetää kosteuden seinän läpi ja homeen hajut,kun on jatkuva alipaine asunnossa kosteus ja itiöt ja hajut tulee seinien läpi vaikka olisikin petoni elementti talo.jos asia ei korjaannu korjaus maalauksella.kannattais päästä asunnosta eroon niinkuin tein itse ja ostin tiilitalon nyt ei ole haissut ekä tunkkainen haju vaivannut.pitempi oleskelu haisevassa asunnossa aiheutti jatkuva yskä nenävuoti aivastutti kaiket illat.silloin kun oli pois asunnosta ei ollut nuhaa eikä yskää.mutta kun palasi työpäivän jälkeen kotiin heti alkoi silmät vuotaa ja yskä ja aivastelu alkoi.

• dfgert

Etikkaa. Sillä poistetaan mm. veneen tunkkainen sisäilma.

• gfght7

Tehkää Kontulat. (= tuli nurkan alle). (Varmistakaa ensin palovakuutuksen voimassa-olo.) Jos nyt silläkään on enää merkitystä "miinanpäällä" asuessa.

• Tiedänjostainsyystä

Muuta kuin tilaa Ebaylta otsonigeneraattorin ja kaupasta ajastin.

Loman ajalle sitten päälle ja sammumaan päivää ennen paluuta, tekee sairaalanraikkaan tupakoidustakin asunnosta viikossa.

Ilmanvaihto kannattaa sulkea käsittelyn ajaksi.

• Hajut pois tolulla

En suosittele muuta hajunpoistokikkaa, kuin siivoaminen. Katso keittiön allaskaappiin, hajun lähde yleisemmin on siellä. :)

Mars, kauppaan osta mäntysuopaa ja juuriharja. Jollei kunnon kuuraus auta, sitten vasta yhteys isännöitsijään. Muuten joudut vain noloon tilanteeseen, kun HÄN kehoittaa sinua siivoamaan.

Muista siivota myös kaikki ns. yläpölyt komeroista. Pöly on pahimpia sisäilman pilaajia.

• kokemusta tästäkin

Samaa minäkin ihmettelin noissa kommenteissa. Kyllä usein auttaa kunnon siivous, ja petivaatteiden pesu, talvella niitä kannattaa tuulettaa väh. kerran viikossa. Samoin matot imuroidaan kunnolla ja tuuletetaan välillä, joskus kannattaa ruokasoodaa ripotella matoille. Verhotkin pitää välillä vaihtaa ja pestä, imuroida myös. Eikä kannata unohtaa siivotessa kaappien päällisiä, jos ne on avoimia, varsinkin keittiössä on nopeasti paksu kerros rasvaa ja pölyä kaappien päällä ja yläosissa. Kaapitkin pitää väliin tyhjentää ja pyyhkiä, hella-uuni systeemi pitää siirtää ja sieltä siivota, samoin jääkaapin ja pakastimen alapuoli jääkaapin takaseinä imuroida. Voipi raikastua.

Meillä ei ollut edellinen asukas, koskaan siirtänyt hellaa tai jääkaappia, ei ollut liesituulemminen suodattimellekaan tehnyt mitään, oli paksussa rasvassa suoja, lamppua myöten.

• Säkkis Oiva

Kasapanos osottautuu tässäkin yhteydessä varsin käteväksi.

• näin80luvulla

Andy räjäyttää lian pois.

• monessa-asunut

Ihan kummalliselta tuntuu ettei ole tuloilma-aukkoja, jos on koneellinen poisto. En ole kuullutkaan. Vaikea uskoa, 70-luvulla sentään vielä rakennettiin luotettavammasti kuin nykyään.

• PKSpks

Kyllä täällä Lappeessa on kerrostaloja,joissa ei ole tuloilmalle mitään reikiä,ei myöskään ikkunoissa,ja sisäilma on sen mukaista..

• vähänpä tiedot

Tosiat sattuu kuitenkin olemaan sillai, että 60-80 -luvuilla ei korvausilman saantia mietitty pätkääkään. Tai oikeastaan sen ajateltiin tulevan kätevästi rakenteiden läpi ja eristetilassa esilämmitettynä ja suodatettuna. Mikä ei betonirakenteisissa kerrostaloissa toteudu - betoni kun nyt kuitenkin on ilmatiivistä (pl. satunnaiset raot elementtien saumoissa, ikkunoiden ympärillä jne.)

70-luvun kerrostaloissa ei ole alkuperäisenä muuta kuin korkeintaan pari 60 mm reikää keittiön kylmäkomeroon. Ja nämäkin on saatettu remonteissa tukkia. 80-luvun taloissa on sitten rak. määräysten edellyttämä korvausilmaventtiili saunassa. Siinä kaikki. Jos ikkunat on uusittu joskus vuosituhannen vaihteessa tai sen jälkeen, niin sitten niistä tod. näk. löytyy karmiventtiilit. Jos ikkunat on uusittu aiemmin, niin sitten on tod. näk. luotettu perinteiseen "15 cm pala pois tiivistettä = ilmanvaihto". Eli ilma ei pahemmin vaihdu, jos ikkunat on tiivistetty kunnolla.

Vasta 90-luvulla rupesi kerrostaloihin ilmaantumaan joko seinään asennettuja korvausilmaventtiileitä tai karmiventtiileitä ikkunoihin. Oikeastaan voisi sanoa, että ilmanvaihdossa palattiin juurilleen. Wanhoissa kerrostaloissahan on korvausilmaventtiilit seinässä - vaikkakin usein tukittuna ja ylitapetoituina.

Kun ulkoseinässä ei ole tarpeeksi reikiä eikä ilmavuotoja, niin koneellinen poisto imee "raitista" ilmaa
        a) postiluukun kautta porrashuoneesta
        b) sisäisten ilmavuotojen kautta naapuriasunnoista
        c) hormikuilujen kautta kellarista/ryömintätilasta/maaperästä talon alla - vastaan on tullut em. syystä johtuen kellarin/homeen hajua 3-4 krs asunnoissakin!

Alimman kerroksen huoneistoon toki nuo homeenhajut tulevat suoraan lattian ilmavuotojen kautta. Yhdellä tutulla oli myös haisu radonongelma maanpinnan tasalla olleessa 80-luvun kämpässä...

• fjwoiejgjreiogjer

Asuin ennen vuonna 1981 valmistuneessa rivitalossa johon oli tehty 1997 jotain remonttia. Ilman koneellinen poisto oli muistaakseni aina vähintään ykkösnopeudella (liesituuletin), tuuletusikkunoissa oli yläreunassa korvausilmaventtiili mutta siltikin huoneistossa haisi tunkkaiselle ja naapurin kuvottava piipputupanaksavukin välillä. Koetin teippailla kattolistojen rakoja, se tuntui aluksi auttavan mutta jonkinajan kuluttua haiskahti taas. Vaikutti että jonkinlainen sää, ilmanpaine vaikutti siihen haisiko vai ei.

Lopulta olkkarin seinätapettiin ilmestyi ikäänkuin vuotojälki, olisiko katto vuotanut asuntojen väliseinärakenteisiin ja pitänyt paikkoja kosteana, lopulta kosteus tunki tapetinkin läpi.

Onneksi oli vuokra-asunto, muutin pois hyvin pian tämän jälkeen siitä.

• Homeremontin tehnyt

Ketjun aloittajalle: Hankkiudu muualle - nyt riskeeraat terveytesi.

• Haju ehkä tulee korvausilman mukana rakenteista, korvausilma kun ehkä tulee mistä pääsee. Tai porraskäytävästä. Tai viemäripuolen katolle menevä tasausputki on tukossa jolloin vesilukko joskus röyhtäilee. Voi olla monta syytä. Tai, asunnossa on joskus tupakoitu, kaatunut jotain lattialle ja valunut rakenteisiin. Monta voi olla syytä.

• Torppari

Viemäriputkien kumitiivisteet ovat kuivuneet ja kutistuneet näkyvissä olevat osat tulisi vaihtaa

• -70 luvun talo

onko talon pyykinkuivaushuone alakerrassa, jotkin kuivaa pyykkiä päicvätolkulla, eikä laita kuivauskonetta päälle, muka sähköä säästävät?, ja kun useinkaan vanhoissa taloissa ei ole mitään vuorolistaa, kaikki tuo pyykkiä milloin vaan on tilaa, selvästi pitäs puuttua tähän ongelmaan, kaksi kuukautta roikkunu iso vaate kuivaushuoneessa ja kukaan ei valita?

• nolla-nolla

poistoilmakone pysähtynyt? kysy isännöitsijältä!

• homenokkava

Haju voi tulla myös ilmastoinnin mukana. Kuulostaa kutienkin siltä kuin talossa olisi homehaitta. Kannattaisi tutkituttaa.

• yhteysisännöitsijään

Ongelma lienee koko talossa sama. Mittauttakaa ilmanvaihto, tuleeko korvausilmaa riittävästi. Jos rakenteisiin joudutaan koskemaan ilmanvaihdon parantamiseksi, niin asia kuulunee taloyhtiölle. Koneellisessa ilmanvaihdossa putkiston suodattimet vaihdetaan vuosittain?, putkistot uusitaan 10v välein?. En tiedä tarkalleen, miten usein. putkistojen puhdistamistakin on tehty, muttaa siinäkin on havaittu ongelmia sisäilmassa jälkeenpäin, on kait kyse myös silloin eristeiden vioittumisesta? Tällaista olen kuullut. joskus on havaittu, että ilmanvaihto toimii väärinpäin eli väärin asennettu.

• hometalo se

on! Silloin kun talot on homeessa, olisi aika purkaa koko talo ja rakentaa uusi tilalle. Remontit maksaa tolkuttomasti ja homehtuu uudelleen nopeammin.

• nuuuh...

varmista että tuloilmalle on myös poisto venttiilit auki..

• vastinetta rahalle

Kerrostaloasujan ei tarvitse muutakuin ilmottaa asiasta huoltomiehelle ja / tai isännöitsijälle. Ei sielä ite pidä mitään säätää...maksathan sää h o i t o vastikettakin...

• hajulukotko?

-varmista myös että lavuaarien ja wcn hajulukot ovat ehjät.

• kakku kaunis päältä

tuon totta, jos hajulukossa tai tiivisteessä vika, sitä ei ain ahuomaa putkimieskään, ja hajusta voi kärsiä vuosia, naapurit mukaanlukien

• eikerrostaloille

Hajulukoistako sitä tupakansavua tulee? Vai rakenteista? Eiköhän tuo ole ihan selvä tapaus jos selkeästi tupakka haisee?

Lattia vuotaa.

Varmista isännöitsijän kanssa että kämpässäsi toimii imu oikealla nopeudella ja että korvausilmaa tulee riittävästi. Sitten pyydä tekemään sama alakerran asuntoon.

Korvausilma tulee sieltä mistä helpoimmin pääsee. Jos korvausilma saadaan ulkoa, ei se enää tule lattian läpi. Myös jos alakerran poistoimu on riittävä, ei sieltä tule niin helposti hajuja välipohjan läpi.

Vanhat kerrostalot haisee aina jonkin verran.

• Clean von Opport

Kävisit suihkussa......

• hallittu ilmanvaihto

Aloitusviestissä...kerrostalossa vain koneellinen poisto.. Koneellinen poisto aiheuttaa asuntoon pahan alipaineen. Alipaine "repii" hieman "korvausilmaa" väkisin avonaisten rakenneliitosten kautta (seinä/ lattia, ikkuna-ovitiivisteet, lämpöeristeet, puisen parveke/ seinän liitoksista, rappuoven ja postiluukun raoista jne).
      Lisäksi naapurin ja oman asunnon kosteudet, ruuantekohajut, pölyt, asunnon ilmasaasteet (verhot, matot, maalit jne) ja oma uloshengitetty saasteilma ei poistu asunnostasi.
      Jotta saastainen ilma voisi poistua, se tarvitsee tilalle hallitusti tulevaa raitista ulkoilmaa. Ota tämä asia esille isännöitsijän kanssa ja yhtiökokouksessa.
      Asunnon korvausilmaventtiilit korjaa pikaisesti asuntosi ja koko kiinteistöä koskevat ongelmat.
      Korjaa silti oma ilmanvaihtosi väliaikaisesti. Katso googlesta ohjeet: Korvausilmaikkuna: uusi tai vanha ikkuna.

• kaikki tukitaan

mistä johtuu sekin, kun käytävät haisee pahasti, vaikka on poistoilma venttiili ja kesällä on helpompaa, mutta talvella laittavat paksun suodattimen ulkooven korvausilmaritilään, onkohan kaikki oikein?

• Varaton

Tupakan haju pois huoneistosta ??

Miten tai saako koskaan millään tupakanhajua pois yksiöstä. Olen muuttanut asuntoon v. 2006 . Kävin katsomassa asuntoa ennen muuttopäätöstä ja se oli aivan kamalassa kunnossa. Terva tippui seinistä ja katosta sekä lattia oli kamalassa kunnossa. Päätin muuttaa siihen kun isännöitsijä teki pintaremontin asuntoon. Tiedän senverran remontista että se vanha muovimatto jätettiin uuden alle. Muuten siellä vaihdettiin uudet vaatekaapit ja pestiin hyvin. Maalit ja tapetit uusittiin. Mutta... Edelleenkin tulee tunkkainen tupakanhaju ja varsinkin kesällä kun on lämmin haju vielä tuntuu erittäin voimakkaana. Mielestäni se tulee sieltä vanhasta lattiasta joka haisee siellä uuden muovimaton alla. Se kun oli alkuperäinen ja olisi ollut kuulemma liian työläs homma ottaa se pois sieltä, sanoi remonteista vastaava henkilö. Asunto on kaupungin vuokra-asunto.

Osaako kukaan kertoa miten muuten siitä hajusta pääsee eroon kuin muuttamalla pois. Haluaisin asua siinä asunossa ja talossa edelleen.

Auttakaa jos tiedätte. PLEASE.

• kkgitrfjf

sisäilman otsonointi käsittely puhdistaa ja poistaa paskanhajut vaikka siellä olis ollut mädäntynyt ruumis parikk
        tuholaistorjuntaliikkeet auttaa asiassa, hinnoista en tiiä

• Löyhkämatias

Otsonointi poistaa hajut.

• pellossa elävä

tupakanhajua tulee vaikka mistä kerrostalossa, jossa asuu tupakoijia ja kun asunnossa tupakointi kielletty, se ei koske parveketta, sieltä savu tunkee muiden kotiin ja tumpit lentää niskaan..

• olen impi

vedä ittes kiikkuun niin hajut siirtyvät seuraavalle omistajalle tahi osta uusi talo jos on luottoa tahi tee rikos niin pääset sinne mihin tunnutkin kuuluvan .kiitos

• pahat hajut

Hei.

Tilaan putkien puhdistuksen jo tänään!!!!!

"koneellisen poiston putkien puhdistus auttaa hajuongelmaan, elleivät sitten ole ihan totaalisesti muurautuneet umpeen."

KIITOKSET NIMIMERKILLE:
      "Ei taida" 3.9.2012 07:170 SULJE
      KIITOS AVUSTA. JA LOPETATAAN TÄMÄ KETJU TÄHÄN, KUN SAIN AVUN

Eipä haittaa, jos maksaa. Tärkein on hajujen eliminointi rööreistäni :D

• luujauho

70- luvulla käytettiin tasote aineissa luujauhoa ja tämän asian ovat näköjään kaikki unohtaneet. Kesän aikana ja näin syksyllä kun on kostat ilmat se tuoksuu eniten. Lämmitys kaudella häviää vähemmäksi. Joten sille asialle ei ole muuta keinoa kuin tottua tai hankkia ilman raikastimia jotka on terveellisiä ja mietoja tuotteita vaan kun niitäkään ei aina ole saatavilla.

• onko totta?

no nyt se selvi, olenkin ihmetellyt kun haisee kalmalle, jopa kerrain kysyin naapurilta, onko jotain sattunu tuossa asunnossa, ja kuka siellä asunut, ihan selvää luun hajua, luujauhoako kätetty?

• ihanko totta?

hajuaistini on tosi herkkä, haistan homeen ja ei ole mitään hometta, ihmettelen kans kun kostealla säällä haisee..

• Teemu

Hei, älä välitä rääväsuista. Niitä tyhjäpäitä täällä anonyymina riittää, poloisia.
      Tutuilla oli sama ongelma ja saman ikäinen talo. Oli viemärivuotoja laattoihin ja muihinkin rakenteisiin. Vaadi ja edelleen vaadi. Putsaa myös lattiakaivojen ja muiden vesilukkojen hiuskiehkurat. Ne voivat johtaa likaisen hajun kapilaarisesti ilmaan.

• ihanko totta?

eikö pidä uskoa tuota lujauho juttua,vai?, jotenkin tuli jo muutto mieleen, olen niin herkkä. :)

• Tuttavani aikoinaan asui kerrostalon ylimmässä kerroksessa, siinä talossa oli rappukäytävän tuuletus hoidettu huonosti, hajuvirta kulki postiluukun kautta keittiön poistoilmaputkeen.

• tuttua on

Näin täälläkin kun ei poistu ilma käytävän poistoilmaventtiilin kautta, niin imee postiluukuista koteihin myös kaikki hajut.

• Tässä kerrostalossa

joka rakennettu vuonna 1980 ei rappukäytävässä ole minkäänlaista ilmanvaihtoventtiiliä, muutakuin alaoven päällä säädettävä ilmeisesti tuloilmasäleikkö.

Poistoilmalle ei minkäänlaista, vaan se taidetaan tuulettaa asuntojen kautta.

Ei tosin ole asunnoissakaan mitään tuloilmaventtiiliä, eikä ikkunoissa ollut tiivisteessäkään katkoksia. Koneellinen ilmanvaihto imee raakasti ilman sieltä, mistä helpoiten saa ja haju sen mukainen asunnssa.

Se oli sitä aikaa, kun rakennettu, että paljon piti lähiöitä tehdä ja mahdollisimman halvalla, ja sen kyllä kaikessa huomaa.. verholaudatkin oli lastulevyä ja kun ovenkarmeja tai jalkalistoja pyyhki rätillä, niin meinasi saada tiikkuja sormiisa.

Kesällä helvetillisen kuuma ja haisee milloin miltäkin... ja hetken päästä sama haju asunnossa. Rappukäytävän yläosa jossa asuntomme, haisee ylensä eniten, koska lämmin ilma nousee ylöspäin.

• yks kyselijä

Onko missään palvelua, joka tutkisi hajujen syyt mistä ne lähtee?

• varaton

YKs kyselijä hei.

EIpä taida olla sellaista paikkaa mistä voisi kysellä mistä hajut tuloo. Pitää vain luottaa siihen omaan nokkaan ja maalaisjärkeen :DD

• harjakainen9

Muuta pian 2000-luvun asuntoon. Tee aina kosteusvaurio tutkimus!

• Oma tuuletus parempi

MITEN PÄÄSIN EROON KANNABIKSEN TUPAKAN -JA KANNABIKSEN LÖYHKÄSTÄ

Asun rivitalossa, jossa naapurini ketjussa yötä päivää polttavat sekä tupakkaa, että kannabista.

Yritin muuttaa asian virallista tietä ilman mitään tulosta.

- Poliisi ei halua tehdä asialle yhtään mitään. Sanoo, että ei heilä ole oikeutta mennä kenenkään asuntoon.
      - Isännöitsijä Helsingin toimistosta sanoo, että savua ei tule, ja että jätä naapurit rauhaan
      - Terveystarkastaja ei tee yhtään mitään.

NIINPÄ SULJIN KAIKKI ASUNNON TUULETUS AUKOT HARMAALLA TEIPILLÄ,

PAITSI KEITTIÖN LIESITUUTETTIMEN.

JA SIIHEN KOHDISTIN TUULETTAMAAN ERILLISEN PÖYTÄ TUULETTIMEN,

JOKA PYÖRII MINULLA JATKUVASTI. LIESITULETIN SAA AIKAAN VEDON, JOKA

POISTAA SAVUT, EIKÄ MITÄÄN SAVUA TAI LÖYHKÄÄ

NAAPUTEILTANI MINUN ASUNTOONI ENÄÄ TULE

• samaa mieltä

ei tiskirättiä tarvii vaihtaa koko aikaa..olen huomannut useilla nykyisin, et ollaan liian hygieenisia...

• p_erse-arska

Pese säännöllisesti suusi sekä p_erseesi ja piere vähemmän. Muista tyhjentää roskis ja kaataa esim. putkimiestä lattiakaivoon sekä kaikkiin lavuaareihin. Jos tämä ei auta niin sitten epäile hometta. Ei kaikki tunkkaisuus ole HOMETTA! Seinien ja lattiapintojen sekä katon peseminen ennen muutoa on aina tehtävä eikä pistettävä laikuudesta johtuvien hajujen syyksi hometta.

Hometalot ovat oikeesti vakava ongelma. Laiskuus on oma vika.

• pahat hajut

Hei

AVAAJA jatkaa:

Aika puhdistukseen varattu.
      Kiitokset NIMIMERKILLE EI-TAIDA.

***** VIESTI, JOHON LIITTYY ****
      "koneellisen poiston putkien puhdistus auttaa hajuongelmaan, elleivät sitten ole ihan totaalisesti muurautuneet umpeen."

KIITOKSET NIMIMERKILLE:

"Ei taida" 3.9.2012

KIITOS AVUSTA. JA LOPETATAAN TÄMÄ KETJU TÄHÄN, KUN SAIN AVUN

Eipä haittaa, jos maksaa. Tärkein on hajujen eliminointi rööreistäni :D

TÄMÄ ONGELMA ON RATKENNUT EI ENÄÄ KESKUSTELUA TÄHÄN ALLE

• Miksi ei voi kirjott

Voisiko joku selittää että mitä tarkoittaa tuo kun ylläpito kirjoittaa isolla kirjaimelal tällä tavalla että

Keitä kaikkia tuo lopettamismääräys koskee? Minä en ole vielä ehtinyt sanoa meidän asunnon hajuista mitään, ja silti ylläpito jo kieltää että saisi enää kirjoittaa kukaan yhtään.

Meillä kyllä haisee 4-asuntoisessa rivitalossamme, ja pelkään että jos on hometta, mutta ku nyt on kielletty enää kirjoittamasta mitään. Kuka tuo kieltäjä on, ja saisiko siihen hiukan lievennystä jotakin kautta?

• pahat hajut

Turpa kiinni. Kommentteja EI tarvita KOSKA sain avun jo nimm.

"EI TAIDA":lta.

eli

eli EN tarvitse enää teidän juttujanne - tai lue niitä

kiitos.

• yjsryjsryjsr
        pahat hajut kirjoitti:

eli

kiitos.

Vaikka aiheen aloittaja olisi jo itse saanut ratkaisun ongelmaansa, joku toinen voi vielä tarvita lisää vinkkejä, joka on tullut lukemaan tätä keskustelua saman ongelman kohdatessaan.

• Jo tämän
        pahat hajut kirjoitti:

eli

kiitos.

viestin perusteella olet täysi m u l k k u. Toivottavasti kukaan ei löydä komeroosi kuollutta rottaa.

• pahat hajut

TÄMÄ ONGELMA ON RATKENNUT EI ENÄÄ KESKUSTELUA TÄHÄN ALLETÄMÄ ONGELMA ON RATKENNUT EI ENÄÄ KESKUSTELUA TÄHÄN ALLE
      TÄMÄ ONGELMA ON RATKENNUT EI ENÄÄ KESKUSTELUA TÄHÄN ALLETÄMÄ ONGELMA ON RATKENNUT EI ENÄÄ KESKUSTELUA TÄHÄN ALLE

• Kuka saa puhua

Saanko sanoa enää mitään, vain tuhotaanko täältä nyt kaikki hajuja koskevat viestit heti paikalla pois? Onko tämä kieltäminen edes laillista toimintaa enää yhtään?

• ERIKOISTAPAUS MEILLÄ

Meillä ei ole edes sellaisia likaisia hormeja mitä voisi puhdistaa. Voiko tällä perusteella saada jonkin luvan ylläpidolta että voisi käsitellä vielä tätä vahtoehtoakin?

• Teemu

Tuohan voi olla kuka tahansa, tuo turpa kiinni ja tuo isoilla fonteilla tankkaaja. Kirjoittakoon jokainen, joka haluaa. Ja näköjään ainakin hörhöt kirjoittaa, vaikkei ole asiaa sinapinsiemenen vertaa.

• Yetska

Hei! Ootko kauan asunut siinä? Onko tietoa millainen ollut entinen asuja? Onko ollut esim. joku mummeli? Tällöin formaliinin tai pinssin haju pinttynyt seiniin (tapetteihin) ja se voi aiheuttaa tuon tunkkaisuuden...?

• Tupauuno2

Laita käyttämätöntä WC-paperia sinne tänne, imee pierunkin hajun.

• ALINEN YLINEN

Asuminen on tarkoitettu selvästi sanoen ei hajuja eikä homeita huoneessa/huoneissa ¤¤¤¤ @@@@@¤¤¤ JOTTA ASUMINEN MINULLE on on on on on @£@£@£ = $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$ mihin ja miksi todellisuus Suomessa ja ..... ASUNNOTTOMANA OLISI SIJOITTAA ja TYÖTÄ RAHAN KASAAMISEKSI

• ludeongelma?

Luteet aiheuttavat pahaa hajua asuntoon. Onko varmaa ettei ole luteita, onko asukkailla yön jälkeen kutiavia paukamia ihollaan? Tummia läikkiä luteiden ulosteista lakanoissa? Luteet liikkuvat vain öisin ja pimeässä. Päivällä on turha niitä yrittää metsästää. Yöllä yhtäkkiä taskulampulla kun valaisee sängyn alustoja voi luteita ehtiä nähdä.

• Helppo ratkaisu

Vähentäkää perheessänne tulisten ja laksatiivisten ruokien syömistä. Myös kaljan juomisen vähentäminen auttaa ripulin ja suolistokaasujen vähenemiseen.

Jos ette pysty vähentämään kaljan juomista, suosittelen löylykauhan työntämistä perceeceen ja irroittamaan löylykauhan vasta asunnosta poistuessanne.

• kaali myös

kalja todellakin tekee ilmaa vatsaan, miksi?

• ale cock

Jos kaadat oluen lasiin, syntyy kuohua 2-3 cm.
        Jos juot suoraan tölkistä/pullosta, minne arvelet kuplien silloin joutuvan?

• yfcugvhkibjlnö

http://www.youtube.com/watch?v=VQ20_vW3ei0&feature=plcp

• dtyjmrrykmr

- Laita halkaistu omena tai sitruunanpuolikas huoneeseen. Se imee hajuja.

- Imuroi kaikki paikat. Sohvat ja sängynaluset.

- Tuuleta niin monta kertaa päivässä kuin tarve vaatii.

- Putsaa poistoilmakanava. Se voi olla tukossa.

- Harjaa pihalla lemmikin turkki.

- Anna kissan tehdä tarpeensa mieluummin pihalle kuin kissanhiekkalaatikkoon, kunhan pidät huolen ettei kissasi karkaa.

- Hävitä kokolattiamatto. Jos sinulla on tavallinen matto, tamppaa sitä ulkona mattopiiskalla.

- Kokeile tuoksukynttilää.

- Vaihda lakanat kerran viikossa.

• yksi seikka

huoneilma ei saa olla liian kosteaa, silloin haisee vaikka kuinka siivoaisi

• Lv

Se Se alkaa olla kaikissa 60-70 luvun taloissa, joissa ei ole vielä tehty ns. raskaita remontteja(putket,viemärit,, ilmastoinnit, perusteelliset pintatyöt jne.) olla omahajunsa

• tupajysky

Onko tietoa milloin poistoilman putket on viimeksi puhdistettu?
      Asutko yksin, onko eläimiä? Oletko siivonnut huolella, pessyt myös matot, verhot, sohvanpäälliset jos irtoavat, petivaatteet tyynyjä myöten yms. yms. Oletko poistanut vanhat pölyt myös niiltä pinnoilta jotka eivät ole ihan silmissä? ja puhdistanut ammeenaluset ja mikä tärkää, lattiakaivot! myös lavuaarien viemärit! Joskus lavuaarin poistoputken tiiviste (lattianrajassa) kovettuu ja kuivuu ja päästää kammottavaa hajua läpi, se pitää silloin vaihtaa uuteen.

En tiedä minkä ikäinen olet, mutta varsinkin nuoret ovat hiukan ulkona siitä, miten kotia pitää siivota, hoitaa ja huoltaa. Joskus näkee umpeen jäätyneitä pakastimia ja sisältä homeisia jääkaappeja. Nuoret eivät hoksaa sitäkään, että jääkaapit, hellat yms pitää myös siirtää ja putsata niiden tila.

Ainakin hyvän syyssiivouksen voi tehdä aivan omatoimisesti, kaikki pinnat raikkaiksi!
      Hyvää syksyä ja iloa että sinulla on koti!

• doktor Scmell

Jospa ilmastointiputkeen on jäänyt joku jyrsijä ja kuollut sinne. Mädäntyy siellä ja päästää karsean raadon hajun joka on hieman kuivuneen viemärin kaltainen lemu.

• Testaa!!

Homealtistus on helppo sulkea pois!
      Jos saat testissä alle 5-osumaa niin 100%.n varmuudella et ole kvht-altistunut.
      Jos saat testissä esimerkiksi 15-osumaa niin 100%.n varmuudella olet kvht-altistunut.

Kvht. -altistuneen oiretesti.
      Tämä sivu on päivitetty 30.11.2011

>>>>>KVHT-altistusta (=KosteusVaurioHomeidenToksiini-/Kemikaali-altistus) ei voida luotettavasti todentaa yksilötasolla veren IgG/IgE vasta-aineista, eikä ihon Prick-testeillä. >>>>>KVHT-altistus voidaan todentaa alla olevalla oiretestillä, >>>tai keuhkojen BAL-huuhtelulla. Kun epäillään kosteusvaurio-hometta, voi sen olemassa olon varmistaa kotikonstillakin ja poistaa ensiapuna välitön terveyshaitta. Koska kosteusvaurio-hometta ei välttämättä ole näkyvissä, eikä se välttämättä haise, niin on vielä yksi varma kotikonsti todeta sen olemassa olo. Kosteusvaurio-homeen hajusta kantapään kautta koettua ja käytännössä testattua: Asunnossani on todettu jo aiemmin kosteusvaurio-hometta, jonka itse haistan selvästi, koska olen altistunut ja herkistynyt jo pitemmän aikaa kv-homeille. Tein viimeisen testin erään ystäväni kanssa. Kysyessäni häneltä, haistaako hän mitään erikoista asunnossani? Hän vastasi: En, mutta minun on raskasta hengittää täällä, eli jotain täällä on. Mitä tästä opimme?
      No miksei haise? Homeita tunnetaan yli satatuhatta eri lajia, joista noin sadan tiedetään aiheuttavan terveyshaitan, tai vakavan terveyshaitan. Edellä mainituista homeista koostuu rakenteissa muhiva homeiden-cocktail.
      1. Välittömästi haiseva homeiden-cocktail.
      - Tämä ryhmä on vain muutama prosentti kaikista kv-homeiden kohteista.
      2. Haisematon homeiden-cocktail.
      Huom! Tämä ryhmä on valtaosa kaikista kv-homeiden kohteista!
      - Tällaisen homeiden-cocktailin pystyy haistamaan ainoastaan jo pitemmän aikaa(vuosia) kv-homeiden toksiinille altistunut/herkistynyt henkilö, tai koulutettu homekoira.
      Tuon salakavalan haisemattomuuden vuoksi kehitin tämän oiretestin, jo............
      Jatkuu............
      Tämä helpompi testi kokonaan hoito-ohjeineen:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=96

Tästä on kyse terveydessäsi:
      http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/?page_id=19

• ES..

Jos talossa on koneellinen poistotilma, niin mitä se sitten muuta poistaisi, jos ei käytettyä vanhaa ilmaa? Kirjoittelet mielettömyyksiä. Kun se vetää vanhaa ilmaa ulos, täytyy uutta saada tilalle raitisilmaventtiileistä.
      Minä tiedän kyllä, että Suomessa on luotettu tarpeeksi ilmaa saatavan rakennuksen raoista ja hataruudesta. Siksi mitään ilmanvaihtoa ei ole rakennettu.
      Talossa pitää olla rakennettuna poistoilman ja tuloilman kanavat. Eihän niitä asukas voi itse tehdä, jos niitä ei ole.

• saastetta ilmassa

Jos sisäilman laatu olisi lakisääteinen, niin jokaiseen vanhaan kiinteistöön tehtäisiin korvausilman tulokanava.
      No terveysvirastolla lienee riittästi euroja hoitaa hengitystiesairauksia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      43
      3634
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      447
      3340
    3. Kiitos rakastamani,

tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      30
      2959
    4. Nainen, olen huolissani sinusta

Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      85
      2013
    5. Ollaanko me päästy

Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      103
      1642
    6. Mikä siinä naisessa

Sinua kiehtoo?
      Ikävä
      146
      1579
    7. Kello käy ja ilta pimenee

Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun
      Ikävä
      254
      1400
    8. Miksi et lähesty

kaivattuasi jos olet kiinnostunut? Palstailu ei auta asiaa. 🤔
      Ikävä
      114
      1374
    9. Ruumisvaunut

Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.
      Kuhmo
      36
      1113
    10. Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."

Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l
      Ensitreffit alttarilla
      6
      1035
    Aihe