oma loma-asunto vs TuottoOmistus vs viikko-osake

tunturi222

Kaikkia kolmea kokeilleena.

Ylivoimaisesti huonoin vaihtoehto on viikko-osake. Ostat kalliilla vaikka Holiday Clubin viikko-osakkeen, jonka aikanaan joudut myymään jopa tappiolla pois. Lisäksi maksat omistamaltasi viikolta kohtuu ison vastikkeen. Sinulla on vain kohteessa käytössäsi yksi hikinen viikko vuodessa. Vaihto-ohjelma tietysti luo valinvaraa. Tämä on kaukana järkevästä liiketoiminnasta viikko-osakkeen ostajan kannalta. Viikko-osakkeen myyjille hyvä bisnes.

Sitten on kaksi samankaltaista vaihtoehtoa. Itselläni on loma-asuntoja Lapin tuntureissa ja TuottoOmistus kohde näiden lisäksi.

Olen kallistumassa siihen suuntaan, että TuottoOmistus kohteet ovat jopa parempia sijoituksia kuin omat loma-asunnot. TuottoOmistuksen plussat ovat vaivattomuus. Ei tarvitse hoitaa vuokraustoimintaa, siivouksia ja avainten luovutuksia. Kaiken hoitaa TuottoOmistus. Lisäksi oma lomailu on helppoa hyvällä paikalla rinteiden vieressä. Lisäksi tuotto omistajalle on kohtuu hyvä ilman, että itse joudut tekemään asian eteen töitä. Miinuksena on, että TuottoOmistus ottaa 35% vuokratuotosta itselleen. Tuotto pyörii kuitenkin talvessa 2000-6000 Euron välissä kulujen jälkeen (vähennetty yhtiövastikke ja TuottoOmistuksen palkkio).

Omissa kämpissä saatat päästä kovalla työttä parempaan tuottoon, jos hoidat itse kaiken. Mutta jos niissä hoidatat siivouksen ja liinavaatehuollon ulkopuolisella sekä avainpalvelun niin samoille tuotoille mennään, jos verrataan samanhintaisia alkupääomaa vaativia kohteita. Kuinka moni pystyy hoitamaan kaiken itse. Tietysti voi luottaa siihen, että edellinen tuo omat liinavaatteet ja siivoaa jälkensä.

36

3883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • loma776

      TuottoOmistuksessa ostat loma-asunnon itsellesi kokonaan. Tämän jälkeen teet sopimuksen, että annat "vuokranvälitysfirman" välitettäväksi asuntosi silloin kun et sitä itse tarvi. Sinulla on oikeus käyttää sitä 4 tai 7 vko talvikautena ja 4 tai 7 vko kesäkautena, jos haluat. Voit juuri varata huoneiston omaan käyttöön sen verran kuin haluat.

      Asunnot ovat hyvillä paikoilla. Aina rinteiden ja palvelujen vieressä. Et tarvi lomallasi autoa laisinkaan. Ainakin näitä asuntoja on Rukalla ja Pyhällä. Onko muissa Suomen keskuksissa?

      • wsgbdtth

        tuo se vasta kallis ja huonosti tuottava tuote on.Ostat koko huoneiston ja välittäjä yrittää muka sitä vuokrata- vuokravälittäjä tuossa hommassa käärii parhaan tuloksen hänen tulonsa on aina varmaa mutta -Vuokran saaja kusee itseään kintuille.


      • Heikkoa bisnestä
        wsgbdtth kirjoitti:

        tuo se vasta kallis ja huonosti tuottava tuote on.Ostat koko huoneiston ja välittäjä yrittää muka sitä vuokrata- vuokravälittäjä tuossa hommassa käärii parhaan tuloksen hänen tulonsa on aina varmaa mutta -Vuokran saaja kusee itseään kintuille.

        Lapin rinnekohteessa oleva loma-asunto on täysin tyhjä toukokuusta juhannukseen ja lokakuusta marraskuuhun eli kolmanneksen koko vuodesta käyttöaste on nolla. Keskikesällä sen saattaa satunnaisesti joku vuokrata 70-100 euron vuorokausihinnalla. Kovaa viikkovuokraa saa ruskaviikolla ja kevättalvella pyytää että kulut ja korkotuotto saadaan kokoon. Ainoastaan arvo saattaa kohota jos on kehittyvä keskus ja otollinen sijainti.


    • tunturi22

      TuottoOmistus sentää tuo sijoitetulle pääomalla noin 3-5% vuokratuoton kulujen jälkeen. Kerro paremmin tuottavia tuotteita, jos pörssiosakkeita ei lasketa. Pörssiosakkeissakin voi olla tuotto todella kunnolla tappiolla (Nokia, Outokumpu), jos ostojen ajoitus on pielessä.

      Jos laskee yhtään palkkaa omalle työlle vuokratessa itse omia loma-asuntoja niin yli 5% tuotto ei niin kovin helpolla irtoa. Ottaen huomioon, että vuokran välittäjä hoitaa mainonnan, markkinoinin, avainten annon, siivoukset jne. Olen oppinut omia asuntoja vuokratessa, että kun vuokralainen lupaa siivota jälkensä niin siihen ei ole luottaminen. Seuraava asiakas kun menee sinne niin voi olla kaikkea muuta kuin siisti ja saat valituksia kämpän siisteydestä. TuottoOmistuksessa siivous ja liinavaatteet kuuluu hintaan. Omassa kämpässä on aika vaikea kauempaa hoitaa itse liinavaateitten vaihto ja siivoaminen. Jos siihen palkkaat paikallisen yrittäjän niin vähintään kulut ovat se 20-25% vuokratuotosta.

      Pankista ei ainakaan kovin helpolla saa tällä hetkellä korkotuotoksi noin 5% ja lisäksi kiinteistön arvo voi nousta vuosien saatossa. Itse ainakin pidän TuottoOmistus mallia hyvänä varsinkin jos asut kaukana loma-asunnosta ja sinulla ei ole mahdollisuutta itse hoitaa kaikkea paikan päällä.

      • eefkfikkdf

        Mitä maksaa tuottoomistus varmaan riippuu minkä kokoinen huoneisto on 100000-250000€ 3% tuotto EIPÄ KANNATA jos vieklä pankkilaina.5vuotta arvonlasku 30%.


      • noksu2012
        eefkfikkdf kirjoitti:

        Mitä maksaa tuottoomistus varmaan riippuu minkä kokoinen huoneisto on 100000-250000€ 3% tuotto EIPÄ KANNATA jos vieklä pankkilaina.5vuotta arvonlasku 30%.

        Mistähän sukasta tuon arvonlaskun vedit? Tämä ei ole Nokia, joka laskee kuin lehmän häntä.


      • oma tupa oma lupa

        Itse en mitenkään haluaisi sitoutua vuokraukseen vaan haluan pitää homman omissa näpeissäni ja vuokrata esim. lasteni perheille, muille sukulaisille ja työkavereille tarvittaessa. Jos OMAT viikkoni OMASSA loma-asunnossani ovat rajoitetut, mikä oma se sitten on?? Olen välillä viikon tai kaksi, joskus kolme putkeen. Olen jopa harkinnut kokonaisen vuorotteluvapaavuoden viettämistä pohjoisessa omassa kelokämpässäni, ehkä muutaman vuoden kuluttua ajankohtaista.

        Eipä tehdä asioista liian vaikeaa:

        Voithan lisätä vuokraan sen siivouksen, se maksaa meillä 60 € tilattaessa siivousfirmalta, jos se pelottaa. Minä käyn itse n. kaksi kertaa vuodessa paikan päällä (Lapissa) pesemässä ikkunat, siivoamassa keittiön kaapit ja huoltamassa kaikki taas kuntoon, muulloin asiakkaat tekevät lähtösiivouksen ja vuodesta 2003 ei ole kertaakaan tullut seuraavilta valitusta, että olisi huonosti ollut siivottu ja aina kun itse käyn, siellä on kaikki ihan ok.

        Suomessa kulkee posti päivässä joka kolkkaan, avaimet vaan kirjekuoreen ja palautuskuori valmiiksi mukaan, ei maksa paljoa.

        Markkinointini on sitä, että laitan eri puolella Suomea ilmaisjakelulehtiin välillä ilmoituksen, nytkin maksoi 10 € ja poiki kaksi viikkoa uusia vuokralaisia, monet tulevat vuosi toisensa jälkeen ja hoitavat puskaradion kautta uusia asiakkaita.

        Järjetöntä maksaa moisia summia loma-asunnosta ja todellisuudessa hallita sitä muutama viikko vuodessa.


      • oam tupa oma lupa
        oma tupa oma lupa kirjoitti:

        Itse en mitenkään haluaisi sitoutua vuokraukseen vaan haluan pitää homman omissa näpeissäni ja vuokrata esim. lasteni perheille, muille sukulaisille ja työkavereille tarvittaessa. Jos OMAT viikkoni OMASSA loma-asunnossani ovat rajoitetut, mikä oma se sitten on?? Olen välillä viikon tai kaksi, joskus kolme putkeen. Olen jopa harkinnut kokonaisen vuorotteluvapaavuoden viettämistä pohjoisessa omassa kelokämpässäni, ehkä muutaman vuoden kuluttua ajankohtaista.

        Eipä tehdä asioista liian vaikeaa:

        Voithan lisätä vuokraan sen siivouksen, se maksaa meillä 60 € tilattaessa siivousfirmalta, jos se pelottaa. Minä käyn itse n. kaksi kertaa vuodessa paikan päällä (Lapissa) pesemässä ikkunat, siivoamassa keittiön kaapit ja huoltamassa kaikki taas kuntoon, muulloin asiakkaat tekevät lähtösiivouksen ja vuodesta 2003 ei ole kertaakaan tullut seuraavilta valitusta, että olisi huonosti ollut siivottu ja aina kun itse käyn, siellä on kaikki ihan ok.

        Suomessa kulkee posti päivässä joka kolkkaan, avaimet vaan kirjekuoreen ja palautuskuori valmiiksi mukaan, ei maksa paljoa.

        Markkinointini on sitä, että laitan eri puolella Suomea ilmaisjakelulehtiin välillä ilmoituksen, nytkin maksoi 10 € ja poiki kaksi viikkoa uusia vuokralaisia, monet tulevat vuosi toisensa jälkeen ja hoitavat puskaradion kautta uusia asiakkaita.

        Järjetöntä maksaa moisia summia loma-asunnosta ja todellisuudessa hallita sitä muutama viikko vuodessa.

        Ja lisään vielä, että siis hoidan nuo pakolliset huoltohommat ja samalla lomailen siellä ja saan vielä verottajalta bensarahat lomareissulleni.


      • Tunturissaviihtyvä
        oma tupa oma lupa kirjoitti:

        Itse en mitenkään haluaisi sitoutua vuokraukseen vaan haluan pitää homman omissa näpeissäni ja vuokrata esim. lasteni perheille, muille sukulaisille ja työkavereille tarvittaessa. Jos OMAT viikkoni OMASSA loma-asunnossani ovat rajoitetut, mikä oma se sitten on?? Olen välillä viikon tai kaksi, joskus kolme putkeen. Olen jopa harkinnut kokonaisen vuorotteluvapaavuoden viettämistä pohjoisessa omassa kelokämpässäni, ehkä muutaman vuoden kuluttua ajankohtaista.

        Eipä tehdä asioista liian vaikeaa:

        Voithan lisätä vuokraan sen siivouksen, se maksaa meillä 60 € tilattaessa siivousfirmalta, jos se pelottaa. Minä käyn itse n. kaksi kertaa vuodessa paikan päällä (Lapissa) pesemässä ikkunat, siivoamassa keittiön kaapit ja huoltamassa kaikki taas kuntoon, muulloin asiakkaat tekevät lähtösiivouksen ja vuodesta 2003 ei ole kertaakaan tullut seuraavilta valitusta, että olisi huonosti ollut siivottu ja aina kun itse käyn, siellä on kaikki ihan ok.

        Suomessa kulkee posti päivässä joka kolkkaan, avaimet vaan kirjekuoreen ja palautuskuori valmiiksi mukaan, ei maksa paljoa.

        Markkinointini on sitä, että laitan eri puolella Suomea ilmaisjakelulehtiin välillä ilmoituksen, nytkin maksoi 10 € ja poiki kaksi viikkoa uusia vuokralaisia, monet tulevat vuosi toisensa jälkeen ja hoitavat puskaradion kautta uusia asiakkaita.

        Järjetöntä maksaa moisia summia loma-asunnosta ja todellisuudessa hallita sitä muutama viikko vuodessa.

        Ainakin minulla omat loma-asunnot eivät ole pystyneet yhtään parempaan tuottoon kuin TuottoOmistus kämppä, kun kaikista kohteista vähennetään kaikki kulut. Miksi siis tekisin töitä, jos saman tuoton saan tekemättä mitään. Lisäksi oma lomailu on vaivatonta, kun ei tarvi tuoda omia liinavaatteita ja siivouksen hoitaa muut omankin lomailun jälkeen ja ei tarvi peste ees oman loma-asunnon ikkunoita vaan joku muu pesee nekin.
        Silloin oma loma-asunto on hyvä vaihtoehto, jos lomailee loma-asunnossa yli 4 viikkoa talvessa. Kuinka moni meistä käyttää omaa loma-asuntoa yli 4 viikkoa talvessa?
        Ainakin minulla on omissa loma-asunnoissa keskimäärin 2 kertaa vuodessa niin likaista vuokralaisten jäljiltä, että en kehtaa antaa uusille vuokralaisille sellaista asuntoa. Itselläni on 3 loma-asuntoa, joissa hoidan kaikki itse ja sen lisäksi TuottoOmistus kohde. Enkä tule enää hankkimaan yhtään omaa kohdetta vaan kaikki tulee olemaan tulevaisuudessa TuottoOmistus tyyppisiä eri puolilta lappia.
        Avainten lähettäminen kirjeitse on "pöljää". Minulta hävisi avain kerran ja sen jälkeen loppui lähettely. Vuokralainen väitti, ettei avain tullut koskaan hänelle. Posti ei pystynyt selvittämään avaimen kohtaloa. Pitäisi aina lähettää kirjattuna. Tämän jälkeen hankin joka kohteeseen koodilukollisen avainkaapin, jossa avain.
        Lisäksi TuottoOmistus kohteet ainakin Pyhällä ja Rukalla ovat vielä hyviltä paikoilta. Mielestäni niissä on hinta laatu suhde ihan hyvä, jos saat noin 125 000 Eurolla 43 neliön kämpän huippu paikalta. Ovat ainakin sijoituksena pörssi osakkeita turvallisempi ja jopa tuottovampia. Niistä voi myös nauttia itse.


    • perhe kerava

      Hohhoijaa, kylläpäs on elämäsi varsin vailla kiireitä. Perheelliselle viikko-osake helppo ja varsin harmiton omistus ja lomaillaan vaan.

      • myös perhe

        Totta! Ei tässä ole aikaa kaikkea laskeskella lapset, vaimo, auto, anoppi, kesämökki... Tuleepahan kerran vuoteen lähdettyä oikealle lomalle perheen kanssa.


    • Huijattavia riittää

      Sääliksi käy ne joiden mielestä loma-osake on kannatava sijoitus.

      Hankinta hinta moninkertainene arvoon verrattuna, sen lisäksi maksat vielä vuokraa mukamas omistamastasi ajasta ja taas moninkertaisesti.

      Vuokraaminenkin on parempi vaihtoehto kuin loma-osake.

      Uskomatonta että huijattavia löytyy edelleen ja mitä olen lukenut niin jopa kasvavalla trendillä.

      Täytyy olla täysi hullu että maksaa tuhansia saamatta mitään.

      ainiin! onhan se muka enemmän kuin ei mitään, saahan sillä maksullisesti viettää viikon asunnossa.

      • oma tupa oma lupa

        Tässä ketjussa ei nyt ollut viikko- loma-osakkeesta kyse, vaan omasta 100 % omistuksesta, jolloin kämppää vuokrataan ulos kun sitä ei itse tarvitse ja siitä saadaan vuokratuloja.

        Käytössäni on vuoden kaikki 52 viikkoa, jolloin voin sinne mennä. Mökin (kelorivitalo) kulut yhtiövastikkeineen ja sähköineen on vuodessa n. 2200 euroa. Vuokratuloja tulee n. 3 x tuo määrä. Rivarikaksion hankintahinta 10 vuotta sitten oli 53.000 €.

        Vuokraan sitä siis itse (saan valita kenelle ja millä hintaa), viikko 16 on seuraava vapaa viikko, kaikki muut kevään viikot on myyty jo ennen vuoden vaihdetta. Palvelua voi pohjoisesta aina ostaa, siivouksen tilaan aina joskus johonkin väliin, se maksoi viimeksi sen 60 € vaikka yleensä siellä on aina siistiä kun sinne menee. Kyllä ihmiset pitää hyvää huolta, etenkin näin kun kun mökin omistaja on heillä tiedossa, haluavat jättää hyvän kuvan että voivat tulla toistekin. Tätä kevättä en ehtinyt markkinoida yhtään, puskaradio toimii ja kaikki vuokralaiset ovat jonkun tutuntuttuja. Avaimet lähtee postissa tai jonkun välityksellä.

        Helppoa tämä on kuin heinänteko.


    • Kusetusta kaikki

      LOL, lukaisin juuri äsken tuottomoistuksista.

      Eihän se ole sinun vapaasti käytettävissä, vaan ainoastaa joitakin vikkoja vuodessa.

      Ilmoitettva ajankohdat kun siellä haluaa itse olla ja muina aikoina se on
      PAKKO VUOKRATA.

      Menee vaan hullummaksi nää kusetukset.

      Maksat koko kiinteistön etä siltikään saa oleilla siellä kun joitakin viikkoja vuodessa.
      MIKÄ TÄYSOMISTUS SE NYT ON???

      Sehän on vain normaalia kallimpi viikko-osake useammalla viikolla.
      Lisänä pakko vuokraus.

      mistä näitä huijattavia löytyy??

    • jotakin tietävä

      Kusetusta kaikki ei tajua kaikkea vaan on katkera, kun ei ole itsellä varaa ostaa mitään.

      Jos luit oikein TuottoOmistuksesta niin sinulla on oikeus käyttää talvisin 4 vko ja kesäisin 4 vko. Harva käyttää omaa loma-asuntoa lapissa enempi kuin tuon 4 vko talvessa. Muutoin asunto on vuokrattuna ja saat tuloja siitä. Mielestäni tyhmää pitää asuntoa tyhjillään, jos itse käyt siellä 2-4 vko talvessa ja maksat itse vastikkeet.

      TuottoOmistuksessa talven vuokratuotto nousee parhaimmillaan yli 10 000 Euron jo pienemmissäkin asunnoissa. Siitä vastikeet pois, joka sisältää sähköt, vedet ja kaiken ylläpidon. Saat talvesta sen reilu 6000 Egeä eli vuokratuloilla makselet kevyesti yhtiölainan ja jää vielä käteenkin lomarahaa.

      • Kusetusta kaikki

        Niin sitä juuri tarkoitan, se on vikko osuus useammalla viikolla.
        Omistat jotain vasta sitten kun saat mennä ja tulla ihan just niinkuin huvittaa ja voit vuokrata tai olla vuokraamatta sitä

        Viikko-osuus sulla on vain viikko käytettävänä

        tuotto(omistus) maksat koko kiinteistön ja sinulla on 8 viikkoa ja loppuajan 44 viikkoa
        se on vuokralaisten hallussa halusit tai et.

        Tyhjänä pitäminen voi jonkun mielestä olla tyhmää, mutta saapahan päättää itse jos asunnon ostaa!!

        miksi "ostaa" ja antaa päätäntävalta sitten muille??

        Maksat koko summan mutta saat vainalle 20% käytettäväksi, joo toki tuloja tulee, mutta ei se silloin ole lähelläkään omaa.

        Entäs jos haluatkin olla 5 viikkoa, sorry!!! ei käy vaikka maksoit koko talon, LOL

        ps. on mulla kuule ihan oma ostettu, vaikkei muka varaa olekaan.

        Voin vuokrata jos huvittaa ja voi olla vuokraamatta jos ei huvita, itse päätän mitä pyydän jos vuokraan.

        Ja voin olla siellä vaikka koko vuoden jos siltä tuntuu ja tarkoituksena olisi muuttaa pysyvästi viimeistään eläkkeellä.

        Tai jos haluan myydä pois niin myynti on hiukkasen eri juttu kun noissa maksa paljon saat vähän tyyppisissä höpöhöpö omistuksissa.

        minulla on koko omistus sinulla vain kalliisti maksettu
        8 viikon käyttöoikeus kahdessa neljän viikon pätkässä !!


    • RukaSuites

      TuottoOmistuksessa on myös tuon 4 4 viikon lisäksi mahdollisuus pikavarauksiin. Pikavarauksissa saat myös käyttää muiden asuntoja, jos omasi on varattu. Soitat TuottoOmistukseen 3 vrk ennen kuin haluat tulla tunturiin. Jos on tilaa edes muiden asunnoissa niin saat käyttää niitä.

      Omalla kämpällä ilman vuokrausta on vain kuluja. Maksat vuoden kulut siitä, että tarvitset asuntoa muutoman viikon vuodessa. Jos lasket lopullisesti mitä viikoillesi tulee hintaa niin oman loma-asunnon pitäminen ilman vuokrausta on kaukana järkevästä sijoitus toiminnasta.

      Kukin tekee niin kuin tykkää. Pidän TuottoOmistusta ihan järkevänä vaihtoehtona toisin kuin viikko-osaketta, joka on hulluuden huippu. TuottoOmistuksessa saat kuitenkin kaikilta niiltä viikoilta tuoton, joita et itse käytä (väh. 44 viikolta) toisin kuin viikko-osakkeessa. Rukalla ainakin jo näissä pienemmissäkin asunnoissa vuokratuotto nousee vuodessa reilusti yli 10 000 Egeen, josta välityspalkkioiden ja yhtiövastikkeiden jälkeen päästään helposti yli 5000 Egen tuottoon noin 120 000 Egen asunnossa. Tuotto vastaa keskimääräistä osinkotuottoa pörssi osakkeissa ja lisäksi nautit hyvällä paikalla olevassa loma-asunnossa lomasi ilman, että itse edes siivoat jälkiäsi.

    • Kusetusta kaikki

      Niin no, jos se pelkkää sijoitustoimintaa on, niin siitä ja sen kannattavuudesta en tiedä. ehkä se voi jopa olla tuottavaa.

      Itselle asunto ei ole sijoitustoimintaa vaan pysyvä hankinta tulevaisuuteen.

      Jos se tuotto tosiaan kattaa lainasi kulut, eli et muka siitä todellisuudessa joudu mitään maksamaan vaan päinvastoin sinulle maksetaan, niin eipä se tietysti tolla laskukaavalla kovinkaan tyhmältä kuulosta.

      jos se kustantaa ainoastaan välityspalkkiot ja yhtiövastikkeet, niin kyllä siinä menee aika monta vuotta kuitenkin että 120 000 on maksettu edes 5000 vuosituotolla. lisäksi vielä lainakulut mikäli sellaisia on.

      ja onko se 100% varmuus että vuokratuloja/vuokralaisia riittää jokaikiselle viikolle.

      Kyllä minäkin loma-asuntoa vuokraan mutta vain valikoidusti ja mieluummin vain tutuille tai sukulaisille.

      Muille pyrin valikoimaan ainoastaan vuokralaisia joista ei aiheutuisi ylimääräisiä haittoja tai kustannuksia.

      Ja silloin myös vuokraa perin enemmän

      Ensimmäisenä vuotena vuokrasin sen kaksi kertaa ja niillä tuloilla on yhtiövastikkeet maksettu 3 vuoden edestä.

      On tullut myös tarjouksia pysyvästä vuokrauksesta jolloin voisin olla sen 4 viikkoa asunnolla ja lisäksi sukulaiset tai tuttavat käydä viikon tai pari ja muulloin vuokraaja asuisi siinä, mutta en tahdo että asunnossani asustelee joku muu pysyvästi.

      Ja tietysti olisi mahdollisuus antaa se ulkopuoliselle välittäjälle vuokrattavaksi.

      Mutta koska asunto on täysin uusi, niin en halua sitä vuokrata kuin rajoitetusti, ehkä joskus vuosien päästä saattaisi sitä alkaa enemmänkin vuokraamaan kun alkaa paikat kulua.

      • Kusetusta kaikki

        Unohdin vielä mainita tietysti sen että minä voin myydä asuntoni markkinahintaan, mutta mitenmpä mahtaa käydä tuotto-omistuksen myyntihinnan?
        ettei vaan samalla tavalla kuin viikko-osuuksissa.


    • paikallinen1

      Itse en TuottoOmistusta kovin järkevänä pidä, Rukalla ja Pyhällä on näitä kohteita todella paljon ja huippusesongin ulkopuolella on melkoista tuuripeliä, että tuleeko juuri sinun kohteesi vuokratuksi vai ei. Jos ei vuokralaisia, ei tuloja. Joten vaikka kuinka lupailevat tuhansien eurojen vuosituloja, voi todellisuus olla joku toinen. Sen vuokranvälittäjän on sitten helppo todeta että kysyntää ei valitettavasti ole ollut nyt niin paljon..

      Itse en myöskään uskaltaisi omia tavaroitani tuollaiseen kämppään jättää, juttuja olen kuullut aivan tarpeeksi niistä tapauksista, kun joku rymyporukka onkin murtautunut varastotiloihin ja tyhjentänyt sen.

    • Pikku huomautus

      Muuten hyvä ketju, mutta ihan vika paikassa. Kyseessä on "Matkailu" ja sen alaotsikko "Lomaosakkeet".

    • Amis Asikainen

      Vielä kun kerron ettei tuottolypsypytinkien käyttöasteista löydy mitään faktaa niin voinemme kuitata tämänloituspostauksen oivan sijoituskohteen hankkineen etelän vetelän hätäripuloimisena totuuden paljastuessa!

    • Rukan orava

      Saat tuloja vaikkei sinun asuntoosi saataisikaan hiljaisina viikkoina vuokralaisia. Jos vaikka viikolla 5 on 34 asuntoa vuokrausköytössä ja 2 kpl on omassa käytössä. Noiden 34 asunnon kesken jaetaan sen viikon vuokrapotti eli jos 34 vuokralla tarjolla olleesta asunnosta 14 on varattuja niin nämä 14 asunnon vuokratuotto jaetaan 34 osaan. Tämä systeemi toimii vuorokauden tarkkuudella eli vuokratuotto jaetaan välittäjällä sillä päivällä vuokrattavissa olleiden asuntojen kesken.

      TuottoOmistus kohteissa on saatavissa edellisten vuosien tuoton tulokset välittäjiltä. Ennenkuin ostin kohteen niin sain viimeisen viiden vuoden toteutuneen tuoton. Joka vuosi vuokratuotto oli kattanut hoitovastikkeet, rahoitusvastikkeet ja sen päälle oli tullut vuosittain vielä rahaa.

      Minulla ainakin parin vuoden omistuksen jälkeen on, joka vuosi vuokratuotto kattanut hoitovastikkeet, rahoitusvastikkeet, oman käytön kulut(siivouskulut) ja saanut vielä rahaa tilille. Eihän tuotto Fortumin osingon tasoa ole sijoitettuun omaisuuteen nähden. Olen saanut sijoittamalleni myyntihinnalle noin 1.5% koron, mutta onhan sekin tuottoa, kun joka vuosi vuokralaiset maksaa rahoitusvastiketta pois eli maksavat asuntoni velkaa pois. Olen ainakin itse nauttinut perheeni kanssa lomailusta aivan rinteiden vieressä hyvällä paikalla siistissä asunnossa. Minulle ainakin riittää 4 4 viikkoa omaa käyttöä ja onhan päälle vielä pikavaraukset eli jos tarve vaatii niin 6 vko talvessa onnistuu melko kepeästi. Olen ollut useasti vain pe-su aikoja tunturissa. Meidän perheelle erittäin toimiva konsepti. Suosittelen. Kiva, kun tulee niin kämppä aina siivottu ja lakanat paikoillaan ja lähtiessäsi sinun jälkesi tullaan siivoamaan ja siivouskulut vähennetään vuokratuotosta.

      • rukan orav

        Tarkennus. Aina samanlaiset asunnot muodostavat oman ryhmänsä, joiden kesken vuokratuotto jaetaan. RukaSuites 55 muodostaa oman ryhmänsä ja sen vuokratuotto jaetaan joka päivältä niin monelle asunnolle kuin välittäjällä on ollut niitä käytössä. 1.11-30.4 muodostaa talvijakson ja talvijakson varaustaso pyörii monessa asuntotyypissä 60% molemmin puolin. Kesäjakson varaustaso jää alhaiseksi, mutta silloin on vastikkeetkin pienemmät ja rahoitusvastike maksetaan kerran vuodessa aina talvijakson tuloksesta.


      • rukan aorava
        rukan orav kirjoitti:

        Tarkennus. Aina samanlaiset asunnot muodostavat oman ryhmänsä, joiden kesken vuokratuotto jaetaan. RukaSuites 55 muodostaa oman ryhmänsä ja sen vuokratuotto jaetaan joka päivältä niin monelle asunnolle kuin välittäjällä on ollut niitä käytössä. 1.11-30.4 muodostaa talvijakson ja talvijakson varaustaso pyörii monessa asuntotyypissä 60% molemmin puolin. Kesäjakson varaustaso jää alhaiseksi, mutta silloin on vastikkeetkin pienemmät ja rahoitusvastike maksetaan kerran vuodessa aina talvijakson tuloksesta.

        Tuo 1.5% tuotto on tilille. Päälle on tullut se, että vuokralaiset maksaa rahoitusvastikkeet. Kokonaistuotto pyörii siellä 4-6% välillä. Fortum pystyy parempaan vuositaiseen tuottoon.


    • rukan laskija

      Tuotto Omistus kämpän ostaneet yrittävät puolustella hankintaansa myyntiesitteen ja esittelyssä mainostetuilla tuotoilla. Jokainen joka osa vähänkin laskea ymmärtää, että oikeita tuottoja ei voi tulla esim Rukalta. Olen siellä käynyt eri vuodenaikoina ja sesongin ulkopuolella siellä ei ole ketään. Mistä ne vastike menojen ylittävät tuotot oikein tulee? Oikeita lukuja ei saa mistään ja se johtuu siitä, että niitä ei voi julkaista koska myynti loppuisi siihen. Järjestelmä on fiksusti tehty. Huoneistoja on paljon ja sesonkiaikana voidaan majoittaa suuri määrä turisteja mutta hiljaisen ajan tappiot maksavat osakkeiden omistajat. Riski hiljaisesta sesongista on siirretty ”tomppeleille”.

    • kajoko1

      Mä en tajuu, mun mielestä bisnes on bisnestä ja lomat on lomia. Lomalla menee aina rahaa. ja kun kaikki kitisee niistä vastikkeista, niin laskekaapa paljonko lomarenkaan kautta maksaa petivaatteet pedattuna esim kuudelle ja loppusiivous. Mielestäni se on aika likillä tuota viikko-osakkeen vastiketta, mutta lomarenkaalla maksat kalliin vuokran tuohon päälle. Tästä vuokrastakaan en saa mitään takaisin, kun lähden pois. Ja mä ainaki haluan lomalle mentäessä, että todella pääsen lomalle, enkä joudu aloittamaan sitä kuuden pedin petaamisella, kun ensin olen raahannut kaikki petivaatteet

      • Rukan orava

        Faktaa saa, jos vain tajuaa pyytää. Ainakin minä sain ennen ostoa viimeisen viiden vuoden kaikki luvut paperilla, kun sitä pyysin. Tässä tulee viime talven luvut.

        Rukalta ajalta 1.11.2012-30.4.2013

        Vuokratuotto 12 439,38 Euroa

        TuottoOmistuksen palkkio -4353,78 Euroa

        Hoitovastikkeet 6 kk -2193,00 Euroa (talvivastiske 8.5 €/m2)
        kesävastike 4.0 €/m2)

        eli tuottoa jäi yhteensä 5 892,60 Euroa

        Talven käyttöaste on siellä 60% hujakoilla. Kesällä on hiljaista. Silloin onneksi vastikekkin on pienempi. Kesäisinkin tulos on ollut yleensä hivenen plussalla eli kattaa vastikkeen ja vuokrauskulut ja tilille tulee yleensä muutoma kymppi.


      • rukan oravat
        Rukan orava kirjoitti:

        Faktaa saa, jos vain tajuaa pyytää. Ainakin minä sain ennen ostoa viimeisen viiden vuoden kaikki luvut paperilla, kun sitä pyysin. Tässä tulee viime talven luvut.

        Rukalta ajalta 1.11.2012-30.4.2013

        Vuokratuotto 12 439,38 Euroa

        TuottoOmistuksen palkkio -4353,78 Euroa

        Hoitovastikkeet 6 kk -2193,00 Euroa (talvivastiske 8.5 €/m2)
        kesävastike 4.0 €/m2)

        eli tuottoa jäi yhteensä 5 892,60 Euroa

        Talven käyttöaste on siellä 60% hujakoilla. Kesällä on hiljaista. Silloin onneksi vastikekkin on pienempi. Kesäisinkin tulos on ollut yleensä hivenen plussalla eli kattaa vastikkeen ja vuokrauskulut ja tilille tulee yleensä muutoma kymppi.

        Lisäksi käytin itse kohdetta 14 vrk. Minulla on myös Rukalla oma loma-asunto, joka ei kuulu TuottoOmistukseen ja olen valmis myymään sen heti, kun ostaja löytyy. Ei ole mitään järkeä omistaa omaa osaketta, kun TuottoOmistuksessa on niin paljon enempi hyviä puolia.

        Tässä etuja

        Ei tarvitse itse hoitaa vuokraustoimintaa!!!! On meinaan työtä itse hoitaa vuokraustoiminta, kämppien siivous jne.

        Omillakin lomilla pääsen TuottoOmistuksen hoitamaan siistiin asuntooni, jossa sänkyissä valmiina liinavaatteet ja lähtiessä minun ei tarvitse edes siivota omia jälkiäni. Saan nauttia lomasta täysillä!!! Jos jotakin pitää korjata, niin huoltomies hoitaa asian. Lisäksi kohteet aina huippu paikoilla. En edes harkitse ostavani muita tulevaisuudessa.

        Lisäksi osakkeen tuotto pärjää ihan hyvin omalla hiellä hoidettujen loma-asuntojen tuotolle. Ainakaan minä en ole saanut omasta hoitamastani kämpästä yhtään parempaa tuottoa kuin TuottoOmistus kämpästä, joten miksi tekisin töitä, kun saan saman tuoton pääomalle TuottoOmistuksen hoitamasta kämpästä. Lisäksi minulla on kämppä käytössä 52 vko vuodessa. Kerran en ole saanut TuottoOmistuksen kautta silloin kuin haluan kämpän, kun tuli 1 vko varoitusajalla halu lähteä Rukalle ja kaikki kämpät oli varattu. Niinhän se on oma hoitoisessakin kämpässä, jos oot vuokrannut sen niin et pääse extempore sinnekkään


      • Pelkkää voittoa
        Rukan orava kirjoitti:

        Faktaa saa, jos vain tajuaa pyytää. Ainakin minä sain ennen ostoa viimeisen viiden vuoden kaikki luvut paperilla, kun sitä pyysin. Tässä tulee viime talven luvut.

        Rukalta ajalta 1.11.2012-30.4.2013

        Vuokratuotto 12 439,38 Euroa

        TuottoOmistuksen palkkio -4353,78 Euroa

        Hoitovastikkeet 6 kk -2193,00 Euroa (talvivastiske 8.5 €/m2)
        kesävastike 4.0 €/m2)

        eli tuottoa jäi yhteensä 5 892,60 Euroa

        Talven käyttöaste on siellä 60% hujakoilla. Kesällä on hiljaista. Silloin onneksi vastikekkin on pienempi. Kesäisinkin tulos on ollut yleensä hivenen plussalla eli kattaa vastikkeen ja vuokrauskulut ja tilille tulee yleensä muutoma kymppi.

        Eli tuottoa voisi tulla parhaiten, jos käyttää sitä kylmästi kesämökkinä? Onko tuohon Rukan oravan vajaaseen kuuteen tonniin huomioitu lainaosuuden hoito?


      • Rukan orkku
        Pelkkää voittoa kirjoitti:

        Eli tuottoa voisi tulla parhaiten, jos käyttää sitä kylmästi kesämökkinä? Onko tuohon Rukan oravan vajaaseen kuuteen tonniin huomioitu lainaosuuden hoito?

        Ei ole. Taloyhtiön lainakulut olivat vuodessa noin 4700 Egeä eli tilille tuli rahaa noin 1300 Egeä. Lainakulut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa eli pääoma veroa joutui maksamaan vain tuosta 1300 Eurosta. Alkupääomaa kämppä vaatii noin 70 000 Euroa ja loput ovat talonyhtiöliölainaa noin 45 000 egeä. Vuokratuotoilla maksat yhtiölainan lyhennykset ja lisäksi alkupääomalle saat noin 1.8% koron, joka on aika lähelle määräaikaistilien korkoa. Sitten aikanaan joudut tietenkin maksamaan myyntivoitosta pääomaveron, kun vuokralaiset ovat maksaneet lainasi pois 2027. Yhtiölainan korko on erittäin kilpailukykyinen, kun marginaali on 0.33%. Tällä hetkellä tuolla marginaalilla on vaikea saada lainaa. Pidän RukaSuitesin/Aurinkorinteen kämppiä ihan hyvänä vaihtoehtona omallle kämpälle. Jos haluaa parempien rinteiden ääreen niin sitten on PyhäSuites hyvä vaihtoehto.


    • 21313

      Omituiselta konseptilta kuulostaa tuo tuotto-omistus. Hyvä bisnes heille, ei mitään riskiä, tuottoa vaan. Ensinnäkin 35 % välityspalkkio on aivan liikaa.

      Lisäksi et saa käyttää omaa, itse maksamaasi mökkiä miten ja milloin haluat???

      Minulla on mökki Lapissa (100% omistus) ja olen antanut sen paikalliselle matkailufirmalle vuokrattavaksi. Voin hyvissä ajoin varata haluamani viikot netin kautta itselleni ja antaa loput vuokrattavaksi. Jos työkaveri tai sukulainen haluaa mennä, näen netistä varaustilanteen ja voin varata omaviikon vaikka seuraavaksi viikoksi ellei siellä ole varausta. Voin siis käytännössä varata vaikka koko vuoden itselleni.

      Pääsen aina omalle mökilleni, olisihan ihan pöljää, että saisin jonkun vastaavan mökin omille käynneilleni. Olen itse sinne hommannut mieleiseni sisustuksen ja astiat, verhot, patjat ym ja haluan olla omalla mökilläni.

      Firma ottaa 20 % ja hoitaa markkinoinnin ja avainten välityksen. Paikallinen huoltofirma hoitaa jos on jotain ongelmia. Pidämme muutenkin yhteyttä sähköpostitse kun on jotain asioita ja käyn aina moikkaamassa toimistolla heitä kun käyn mökillä, että onko jotain erikoista.

      Siivousfirmojen jälkeen en luota, halluan tehdä suursiivouksen itse pari kertaa vuodessa. Olen nimittäin mennyt joskus mökkiin joka on "siivottu" - silti nurkista löytyy vaikka mitä. Minun mäkkinikin siivousfirma siivoaa 2 tunnissa, itselläni menee siihen pari päivää. Ero ehkä laadussa? Hyvä se on aina joskus tehdä perusteellisesti (petivaatteet ym).

      Kävin juuri katsomassa, nyt on ensi talvien sesonki lähes varattu. Varaukset alkaa ennen joulua ja huhtikuussa on viimeiset. Vain muutama vapaa viikko on uudenvuoden ja huhtikuun lopun välillä. Kohta pitää varata jo itselle viikot jos aikoo päästä keväällä hiihtämään.

      Ruskaviikkoja usein markkinoin itse työkavereille ja tutun tutuille, niistä otan vuorarahat 100 % itselleni, näin voin antaa ei-sesonikiviikkojakin halvemmalla.

      Voin purkaa vuokrasopimuksen matkailufirman kanssa koska vaan. En ikinä suostuisi toisten liekaan.

    • larkkeus

      Tuo mitä puhuit 21313 on täyttä puppua esim. vuokra toiminta matkailufirman kautta 35% vaikka väität sen olevan 20% etkä sinä itse voi vuokrata etteisikö sinun tarvitsisi ilmoittaa siitä matkailufirmalle.Jos tuosta jäät kiini niinkuin teetkin niin eipä siitä hyvää seuraa.kun vuokraa alle matkailufirman hintoja.

      • 21313

        Matkailufirma tietää kyllä, että vuokraan sitä niinä viikkoina kun siellä on vapaata, eli silloin kun he eivät itse ole saaneet sitä myytyä. Tottakai he näkevät koneelta kaikki varaukset, muutenhan tulisi tuplabuukkasuta. Joskus ovat kysyneetkin että oletko tulossa itse omavarauksen aikaan vai joku oma vuokralainen (jos on ollut joku asia mikä olisi hyvä selvittää siellä paikan päällä).

        Seuraan koko ajan netistä varaustilannetta. Jos sinne näkyy jäävän joku viikko vapaaksi väliin eikä tuttuja ole menossa, pistän ilmoituksen lehteen johonkin "torille", välillä eri paikkakunnille. Tähän asti on aina löytynyt viimeistään sitä kautta vuokralainen. Sitten laitan netin kautta omavarauksen itselleni kämppään, annan avaimet ja otan vuokralaiselta rahat.

        Sitä matkailufirmassa eivät tietenkään tiedä paljonko omilta vuokralaisiltani otan vuokraa, kaikilta en ota mitään. Esim. sisarusteni perheet ja vanhempani lapseni seuralaisineen käyvät ihan ilmaiseksi. Työkavereille myyn normihinnan - 20 % tai halvemmallakin ellei ole sesonki. Parempi aina saada edes satanen siitä viikosta kuin jos vaihtoehto on että se on tyhjänä.

        Ja siivouksesta. Juuri työkaverini oli jouluna mökilläni (kun sinne tuli peruutus) ja soitti ettei ole ikinä ollut niin siistissä mökissä, että missään ei ollut pölyhiukkastakaan. Laitoin tekstarilla kiitokset edelliselle vuokraajalle (myös tuttu).

        Meillä on 20 % sopimuksessa välityspalkkio. Tällainen sopimus on tehty heti kun kämpän ostin viime vuosituhannella ja se on voimassa. En tiedä onko nykyään isommat palkkiot sitten. Pyrkikää tinkimään.


    • Kalkkis!

      Kokemusta vain omasta keskustan kt-kolmiosta manner-espanjassa.
      Vuoden hoitovastike on nyt 668€.
      Eläköityämme emme ole vuokranneet sitä vieraille ja sitä ennen, markka-aikaan, vuokrausta hoitanut portero tilitti meille loppuaikoina kesäkuukausilta noin 10400mk.

      Vajaan 30:n vuoden aikana olemme joutuneet tekemään kerran pintaremontin ja uusimaan ainakin kertaalleen kaikki koneet ja kalusteet.
      Jotkut useamminkin kuten jääkaappi joka on nyt meidän 3:s, samoin TV.

      Talon remonteista suurin oli hissin perusteellinen uusiminen jossa meidän osuutemme oli 5200€.
      Perusteellinen kylppäri ja asunnon putkistoremppa 3000€, kahden ikkunan uusiminen toisen tyyppisiksi 700€ ja 900€, kaasuputkisto 260€.

      Nuo yhteensä koko aikana.
      Kyllä niistäkin vuotta kohden jotain kertyy. En ole laskenut.

      Sydäntalven se on tyhjillään koska siellä on niin riivatun kylmää verrattuna rakennustekniikkaan.
      Myös heinäkuun se on tyhjillään.

      Ennen eläköitymistämme 50 vaiheessa asunto oli yhtämittaisesti vuokrattuna 3,5-vuotta.
      Muuten kävimme siellä keväisin ja syksyisin.

      Varsinkin joutovuosinamme on ollut mukavaa ettei tarvitse tiirata kalenterista käyttöä vaan menee silloin kun mieleen juolahtaa = sattuu halpislennot.

    • osakkeenomistaja

      "Ylivoimaisesti huonoin vaihtoehto on viikko-osake."

      Olet sitten mennyt ostamaan rospuuttoviikon ja harmittaa? Nyt on pieni omaisuus kiinni tuotto-omistuksessa ja tuli tarve alkaa sitä puolustella? Onnistunut lomaosakehankinta ja oma omistus vaativat molemmat ostajalta enemmän taitoa, suunnittelua, harkintaa ja omatoimisuutta - tuotto-omistus vain rahaa. Itse pääsen lomaosakkeilla reilusti yli 10 % tuottoon ja olen enemmän kuin tyytyväinen, mutta hyviä osakkeita onkin alle 1 % tarjolla olevista...

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe