Laskettelusukset talvikuntoon

Saiku96

Ostin viime talvena omat lasketteluvälineet, ja myyjä ei kummoisia kertonut niiden huollosta. Pitäisikö ne viedä huoltoon, vai kelpaako ne vielä "tehdasasetuksilla" rinteeseen, kun viime talvena tuli laskettua vain n. 2 viikkoa? Ja miten niitä kannattaisi jatkossa huoltaa??

2

1348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Timotheus

      Tuo kaksi viikkoa riippuu hirveesti siitä, millaista laskua olet laskenut ja miten ahkeraan. Mikäli olet peruslaskua laskenut rinteissä, olet ehkä enemmän aloittelija kuin kokenut, etkä ole sahannut offilla (hoidettujen rinteiden ulkopuolella) tai muuta erikoiskikkailua, niin suksilla kelpaa varmasti mennä rinteeseen ihan suoraan.

      Suksien huollossa voidaan tehdä monta asiaa. Voitelu, kanttien teroitus ja mahdolliset korjaustoimenpiteet, jos pohja on vaurioitunut (naarmuja) tai pohjaan voidaan myös ajaa erikoiskuviointi niin, ettei pohja ole tasainen. Viimeksi mainitun tarkoitus on estää sileää suksen pohjaa tarrautumasta kosteammalla kelillä rinteeseen (vertaa tilannetta kun laitat tasaisen mukinpohjan märälle tiskipöydälle - se jää siihen kiinni).

      Jossain vaiheessa laskettelukautta kuitenkin tulee eteen huolto. Jos sulla sattuu olleen suunnitelmissa lähteä käymään useamman päivän reissu vaikka lappiin, kannattaa sinne saapuessaan viedä sukset hiihtokeskuksen huoltoon - yleensä ne saa seuraavana aamuna timmissä kunnossa takaisin ja maksaa huomattavasti vähemmän kuin etelä-keskisuomen huolloissa. AInakin oman kokemuksen pohjalta.

      Sitten kun alkaa huollossa käynnit kyllästyttää, niin voitelun voi tehdä melko helposti itsekin. Siihen tarvitset voiteluraudan (esim joku halpisurheilukauppa), mielellään lämpötilasäädöllä - kustantaa 25-35 eur ja tietysti muutamat eri voiteet. Voiteista kertoo myyjät mielellään lisää, on yleis-perusvoidetta, mutta sitten löytyy eri keleille erilaisia. Lisäksi tarvitaan sikli (terävä kulmainen lasta), jolla voiteen levittämisen jälkeen vedetään tasaisin vedoin juuri levitetty voide pois niin hyvin kuin lähtee. Voidetta siis ei saa olla sellaista kerrosta pohjassa. Netistä löytyy kyllä hyviä ohjeita, jos haluaa harrastaaa. Kannattaa suojata voitelualueen lattia sanomalehdellä, voide vähän roiskuu ja imurista on siklaamisen jälkeen hyötyä. Markkinoilla on myös fluorivoiteita, niiden kanssa sitten jossain muualla kuin sisällä kotona ja mieluusti maski suojaamaan hegitystä (sellainen maalarienkin käyttämä, joka suojaa kaasuilta).

      Kantteja on mahdollista myös viilata itse erikseen tarkoitusta varten saatavalla kanttiviilalla. Niitä myy hyvin varustetut urheiluliikkeet, maksavat mallista riippuen 100 eur - joko enemmän tai vähemmän. Tätä en suosittele itse harrastamaan, ennen kuin taito hallussa. Ja jos haluaa kokeilla, niin hyvät hanskat käteen - et halua kokeilla, miten kantin reuna viiltää sormen tai mitään muuta paikkaa rikki.

      Siis kertauksena: Sukset huoltoon, mutta ei välttämättä ihan vielä, luultavasti lasket nykyisillä uuden karheilla vielä yli 10 laskupäivää. Sitten kun huolto tulee ajankohtaiseksi, niin alkukaudesta (lumien tullessa maahan) on monessa paikassa melkoiset jonot. Jotta pohjoisen rinnekeskusten hintatasoon pääsee käsiksi, niin esim. Levillä hinnat on:

      Kanttien teroitus 13,50
      Voitelu 13,50
      Siteiden siirto/ asennus 19,00
      Pohjustusvoitelu 23,00
      Voitelu ja kanttien teroitus 25,00
      Perushuolto 29,50
      Täyshuolto 39,00

      (Lähde: http://www.levi.fi/fi/rinteet-ja-ladut/valinevuokraamot/valinehuolto.html )

    • Saiku96

      Kiitos, kyllä noilla tiedoilla pärjää ainakin alkuun :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe