Eli ensi vuonna olis varmaan lukioon meno edessä ja olisi vähän kysymyksiä siitä.
-Eroaako opetus paljonkin yläasteesta? Eli tehdäänkö tunnilla samanlailla tehtäviä, tarkistetaanko onko läksyt tehty yms.
-Saako tunneilla tuoda vaikka läppäriä johon kirjoittaa muistiinpanot?
-Onko ryhmätöitä enemmän vai vähemmän kuin yläasteella?
-Saako omaa lukkaria suunnitella itse vai onko se aina ennalta määritelty?
Kiitos vastauksista.
Kysymyksiä lukiosta
12
3089
Vastaukset
- Abii.
1. Aika samankaltaista se opetus kai on. Riippuu toki opettajista mutta pääsääntöisesti tehtäviä tehdään ja opettaja puhuu jne. Harva opettaja tarkistaa läksyjä, lukiohan on vapaaehtoista ja läksyt teet yleensä omaksi parhaksesi. Toki joskus saadaan joitakin pakollisia esseitä/tehtäviä, jotka ovat pakollisia kurssin läpi pääsemiseksi.
2. Ei kai. Meillä muutamalla on ollut mutta heillä taitaa olla lukihäiriö ja saavat näin tehdä niihin muistiinpanot. Tosin en ole varma.
3.Riippuu opettajasta ja kurssista. Aikalailla sama.
4.Kurssit ja näin siis lukkarin saat muodostaa itse. Lukiohan on paljolti itsenäistä työskentelyä. - hy4ewghrwhrwh
Meillä ainakin saa ottaa läppärin tunnille.
- morsoe
Lukioon yläasteelta mentäessä voisi yleisesti olettaen sanoa, että työskentelytahti on tiukempi kuin yläasteella, riippuen toki koulusta. Myös opettajien suhtautuminen oppilaisiin on erilaista; oppilaalle annetaan enemmän vastuuta, ja opettaja odottaa oppilaiden osaavan käyttäytyä ja seurata tunneilla.
- Lukiolaanen
Me saatiin oikee läppärit koululta. Saa lukio päätyttyä pitää ittellää 50€ tai luovuttaa koululle.
- gwgqqggq
missä vitun porvarilukiossa oot
- vastauksiaaaaaaaa
Kaikki riippuu ihan täysin koulusta ja opettajista.
Mitä elektronisiin laitteisiin tulee, niin aika paljon meillä niitä saa käyttää. Jotkut opettajat enemmän kehoittavat käyttämään niitä kuin kieltävät niiden käytön. Ne eivät kuitenkaan saa häiritä tuntia.
Tuollainen koulun jakama tietokone, jonka voi lukion jälkeen ostaa itselleen, on käytössä joissakin kouluissa, se ei kuitenkaan ole mikään yleinen käytäntö.
Saako muistiinpanoja tehdä tietokoneella? Riippuu ihan opettajasta, kyllä meillä niitä muutamat tekevät, mutta lähinnä lukihäiriön yms. syiden vuoksi.
Työskentelytahti on tiukempi, mutta siihen tottuu todella nopeasti.
Ryhmätöitä ei täysin varmaankaan voi välttää, mutta aika paljon nekin ovat meillä perustuneet vapaaehtoisuuteen ja aiheeseen. Jotkut asiat on kyllä tehtävä ryhmissä tai pareittain. - Z
Rennompi meininki yleisesti, ainakin itselläni. Yläasteen opettajat eivät antaneet tehdä mitään, lukiossa taaskin paljon vapaampaa. Toki opetuksen taso/vaikeus nousevat erityisesti matematiikassa ja fysiikassa ja myös muissa aineissa, äidinkielessä joutuu tekemään enemmän kirjoitelmia jne.
- highschooool
-tää riippuu ihan opettajasta ja oppiaineesta. joskus tarkistetaan läksyt joskus ei. lukio on enemmän itsenäistä, joten hirveen useesti läksyjä ei meillä ainakaan tarkista. opetus on mun mielestä aika samanlaista, ehkä vähän vähemmän tehtäviä/esimerkkejä käydään tunneilla läpi esim. matikassa.
-jotkut tuo ipadin tunnille mut periaatteessa se on kielletty meil ainakin (koska kaikilla ei oo ipadia päläpälä...).
-aika saman verran ryhmätöitä. ehkä vähän vähemmän kuitenkin.
-lukkarin saa tehä kyllä itte, kun kaikilla vaihtelee vähän noi kurssit mitä valitsee :-) - ykkkönen
alotin nyt tänä syksynä lukion, ja koitan parhaani mukaan vastata näihin kysymyksiin
-Eroaako opetus paljonkin yläasteesta? Eli tehdäänkö tunnilla samanlailla tehtäviä, tarkistetaanko onko läksyt tehty yms.
--- Melko samanlaista on opetus, mut suurin osa opettajista ei kyllä kato onko läksyt tehty vaiko ei.
--- Meillä saa, koska koulu maksaa 100e/vuos jos on aina oma läppäri mukana
--- No mulla on tässä jaksossa vaan kieliä, liikkaa, matikkaa, opoa ja terveystietoa, ja terveystieto taitaa olla ainut missä on tehty ryhmätyö
--- Useimmissa lukioissa tehdään itse lukujärjestykset, paitsi meillä oli ekan jakson lukkari valmiina. On kuitenkin tosi pieniäkin lukioita, joten niissä ei oo kovin paljoa valinnanvaraa kun kurssit on sen kerran vuodessa - ekavuosiiiii
= No miten muuten oppisi jos ei pänttäämällä ja takomalla?
= Meidän koulussa ei ole, kynä ja paperi on viisas keino.
= Vähemmän, ei lähes ollenkaan, koska ei niitä keretä pitää.
= Saat 100% määrätä itse. Tietty pakolliset kurssit on 3 vuoden aikana pakko joskus käydä... - erertregyyy
Pääosin joo tosin harvemmin läksyjen tekoa kunnolla tarkistetaan, tähän mennessä yleensä ainoastaan Matematiikassa niiden teko on useamman kerran tarkistettu, mutta yleensä meininkin on aikuismaisempaa eivätkä opettajat pahemmin kyttää onko läksyt tehty vai ei.
Ei ainakaan täällä tietääkseni, turhaa se kuitenkin on, kynä ja paperi riittää.
Riippuu varmaan aineesta ja kuinka suuri lukio. Täällä pienessä maalaislukiossa pientä ryhmissä tai pareittain työskentelyä on lukuaineissa ja englannissa oikeastaan enemmänkin kuin yläasteella jossa luonnollisesti nyttemmin amikseen menneet vähemmän opiskelusta kiinnostuneet henkilöt olisivat aiheuttaneet turhaa melua vain. Lähinnä tämä on toki ihan vain kirjan tehtävien tekoa pareittain/ryhmissä.
Riippuu lukiosta, mutta kyllä vähänkin suuremmissa luokattomissa lukioissa voi. Sitten taas on pienempiä lukioita kuten tämä missä minä olen, ja täällä taas käytännössä sitä ei voi suunnitella itse kun kaikki kurssit järjestetään vain kerran vuodessa, ei siinä suunnittelussa ainakaan mitään mieltä olisi. - kapinen abi
ei kannata tulla en suosittele jätä väliin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2454372Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1222822Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412582Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?861556Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1171498- 491219
- 851154
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En1841003- 45996
- 59993