Potrettilasi

kysyvä ihminen

Onko se 80mm vai pidempi? Ja onko se 85mm full framella ja tavalliselle kameralle riittää siis joku 50mm, kun 1,5 kertoimella siitä tulee 75mm?

Jossain taas suositeltiin jopa 90-130mm, miksi?

24

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin sanovat

      Täyskennoisessa 80–135 mm, APS-C-kennoisessa noin 2/3 edellisestä eli 55–90 mm.

      Kuka mistäkin tykkää. Kunhan ei laajakulmalla eikä varsinkaan kalansilmällä yritä kuvata!

    • useampi hyvä olla

      Kannattaa valita ensin vain yksinkertaisesti kuvausetäisyys ja objektiivi sen mukaan. Kuvausetäisyys kannattaa tietenkin valita haluamansa perspektiivin mukaan - yleensä muotokuvaan ei haluta perspektiivivirhettä, kuten esim. linkin 24 mm polttovälillä erittäin läheltä otetussa kuvassa:
      http://stepheneastwood.com/tutorials/lensdistortion/strippage.htm

      Jos ottaa 2 kuvaa samalta etäisyydeltä - toinen kokokuva ja toinen lähikuva ja kokokuvan ottaa 85 mm polttovälillä, niin lähikuvan rajaukseen tarvitset jo 300 mm polttovälin.

      Kaikenlaisia muotokuvia harrastavalla tulisikin olla useampi erilainen objektiivi polttovälialueella 50 - 300, esim.

      50 mm
      85 mm
      135 mm
      200 mm
      300 mm

      Itse suosittelen ainoaksi objektiiviksi EF 135mm f/2L USM juuri sen salliman suuremman kuvausetäisyyden vuoksi - jos taas ostat 2-3, niin fiksumpaa ostaa 2-3 erityyppistä kuin 2-3 melkein samanlaista, esim.

      50 mm
      135 mm
      300 mm

      tai
      85 mm
      200 mm

      • olisiko näin parrein

        Jos aloittajalla onkin Pentax tai Oly, tai sitten peräti Nikon?Mitäs hän silloin EF- lasitavaralla tekeepi? Varminta onkin suositella Tamron 24-70 f/2.8- kakkulaa. Sillä kun hän ampuu kuvia telepäällä, niin sopivaa tulee: kokovartaloa ja rintakuvaa. Tissikuvia voi myös kroppailla jälkeenpäin vaikkapa suoraan kamerassa rajausohjelmalla laajemmista kokovartaloista. Niin, Tamronia ei Pentaxille löydy mutta Nikon Canon ja Sony löytyy kyllä.


      • näin se vain on
        olisiko näin parrein kirjoitti:

        Jos aloittajalla onkin Pentax tai Oly, tai sitten peräti Nikon?Mitäs hän silloin EF- lasitavaralla tekeepi? Varminta onkin suositella Tamron 24-70 f/2.8- kakkulaa. Sillä kun hän ampuu kuvia telepäällä, niin sopivaa tulee: kokovartaloa ja rintakuvaa. Tissikuvia voi myös kroppailla jälkeenpäin vaikkapa suoraan kamerassa rajausohjelmalla laajemmista kokovartaloista. Niin, Tamronia ei Pentaxille löydy mutta Nikon Canon ja Sony löytyy kyllä.

        No aineski sellain ongelma oli, ettei Nikonilta löytyn kunnollista 135:sta - se kun vanhaa, ei AF-S versiota.

        Sonylle tosin löytyy aivan loistava Carl Zeiss® -teleobjektiivi 135 mm F1,8 ZA Sonnar T* - mutta sillä ihan hyvin hintaakin: 1 856,00 €


      • parempata
        näin se vain on kirjoitti:

        No aineski sellain ongelma oli, ettei Nikonilta löytyn kunnollista 135:sta - se kun vanhaa, ei AF-S versiota.

        Sonylle tosin löytyy aivan loistava Carl Zeiss® -teleobjektiivi 135 mm F1,8 ZA Sonnar T* - mutta sillä ihan hyvin hintaakin: 1 856,00 €

        Sivumennen sanottuna Tamron huhupuheitten mukaan valmistaa nykyään Carl Zeissit. Tavallaan se vanha vieläkin kait myynnissä oleva Nikkorin 135 millinen on hyvää ja kuranttia tavaraa. Loistava potrettilasi, jonka käyttöä rajoittaa tosin ruuvitarkennus. Sopii Nikonin runkoihin joissa on tarkennusmoottori rungossa. Näitä ovat ainakin D200 ja D700 täyskennoisissa ja kropeissa D90, jossa kroppikerroin tekee putkesta 203 millistä vastaavan.


      • onnea&menestystä
        näin se vain on kirjoitti:

        No aineski sellain ongelma oli, ettei Nikonilta löytyn kunnollista 135:sta - se kun vanhaa, ei AF-S versiota.

        Sonylle tosin löytyy aivan loistava Carl Zeiss® -teleobjektiivi 135 mm F1,8 ZA Sonnar T* - mutta sillä ihan hyvin hintaakin: 1 856,00 €

        "N o aineski sellain ongelma oli, ettei Nikonilta löytyn kunnollista 135:sta - se kun vanhaa, ei AF-S versiota."

        Nikonin 135/2 DC on yksi luomakunnan upeimmista laitteista.
        Jos runkosi on ns. leikkikalu, niin se ei ole Nikonin lasivalikoiman vika


      • pentaxiii
        olisiko näin parrein kirjoitti:

        Jos aloittajalla onkin Pentax tai Oly, tai sitten peräti Nikon?Mitäs hän silloin EF- lasitavaralla tekeepi? Varminta onkin suositella Tamron 24-70 f/2.8- kakkulaa. Sillä kun hän ampuu kuvia telepäällä, niin sopivaa tulee: kokovartaloa ja rintakuvaa. Tissikuvia voi myös kroppailla jälkeenpäin vaikkapa suoraan kamerassa rajausohjelmalla laajemmista kokovartaloista. Niin, Tamronia ei Pentaxille löydy mutta Nikon Canon ja Sony löytyy kyllä.

        Pentaxille ei taida olla olemassa Tamron 24-70mm objektiivi, ainoastaan Tamron XR 28-75mm F/2.8. Onko se paljon huonompi kuin edellämainittu?


      • jou EF
        onnea&menestystä kirjoitti:

        "N o aineski sellain ongelma oli, ettei Nikonilta löytyn kunnollista 135:sta - se kun vanhaa, ei AF-S versiota."

        Nikonin 135/2 DC on yksi luomakunnan upeimmista laitteista.
        Jos runkosi on ns. leikkikalu, niin se ei ole Nikonin lasivalikoiman vika

        "Nikonin 135/2 DC on yksi luomakunnan upeimmista laitteista."

        Sen ongelma on hidas tarkennus - se on hyvä muotokuvaukseen, mutta hitaan tarkennuksen vuoksi umpisurkea urheilukuvaukseen. Toisin sanoen se on yksikäyttöinen, kun Canon EF objektiivi on enemmän monikäyttöinen.


      • Canonisti minäkin
        parempata kirjoitti:

        Sivumennen sanottuna Tamron huhupuheitten mukaan valmistaa nykyään Carl Zeissit. Tavallaan se vanha vieläkin kait myynnissä oleva Nikkorin 135 millinen on hyvää ja kuranttia tavaraa. Loistava potrettilasi, jonka käyttöä rajoittaa tosin ruuvitarkennus. Sopii Nikonin runkoihin joissa on tarkennusmoottori rungossa. Näitä ovat ainakin D200 ja D700 täyskennoisissa ja kropeissa D90, jossa kroppikerroin tekee putkesta 203 millistä vastaavan.

        Canonin croppiin jos hankkii muotokuvaobjektiiveja, niin yksi harkinnan arvoinen pari on Samyangin f/1.4 85 mm ja/tai Canonin oma f/1.4 50 mm. Molemmat edullisia ja kohtuu hyviä laseja.

        http://www.photozone.de/canon-eos/610-samyang8514apsc


      • Potrettilasi
        jou EF kirjoitti:

        "Nikonin 135/2 DC on yksi luomakunnan upeimmista laitteista."

        Sen ongelma on hidas tarkennus - se on hyvä muotokuvaukseen, mutta hitaan tarkennuksen vuoksi umpisurkea urheilukuvaukseen. Toisin sanoen se on yksikäyttöinen, kun Canon EF objektiivi on enemmän monikäyttöinen.

        taisi teeman otsikkona olla


      • jou EF
        Potrettilasi kirjoitti:

        taisi teeman otsikkona olla

        Jaa - no siihen Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Nikonin lasi on pimeämpi.


      • jep jep
        jou EF kirjoitti:

        Jaa - no siihen Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Nikonin lasi on pimeämpi.

        Jos tarkoituksena on kuva finni nenässä, niin ehkä...


      • linkkiä puskee

      • potrettilasi
        jou EF kirjoitti:

        Jaa - no siihen Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Nikonin lasi on pimeämpi.

        "Jaa - no siihen Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Nikonin lasi on pimeämpi"

        kyllä se DC meinaa melkolailla enemmän kun jokin 5% ero aukon koossa :-)


      • Näin lasketaan
        potrettilasi kirjoitti:

        "Jaa - no siihen Canon EF 85mm f/1.2L II USM - Nikonin lasi on pimeämpi"

        kyllä se DC meinaa melkolailla enemmän kun jokin 5% ero aukon koossa :-)

        f/1.2 on 0,445 aukkoa enemmän kuin f/1.4

        Carl Zeiss® 135 mm F1,8 ZA Sonnar T* -objektiivi puolestaan on 0.3 aukkoa valovoimaisempi kuin 135mm f/2D AF DC-NIKKOR

        Objektiivien valovoimien erot lasketaan aukkoina, ei prosentteina - esim. f/1.4 on 3 aukkoa enemmän kuin f/4, eli päästää 8 kertaisen määrän valoa lävitseen - ei kuitenkaan puhuta 700 % erosta vaan 3 aukon erosta.


      • amisviiksi kertoo:
        Näin lasketaan kirjoitti:

        f/1.2 on 0,445 aukkoa enemmän kuin f/1.4

        Carl Zeiss® 135 mm F1,8 ZA Sonnar T* -objektiivi puolestaan on 0.3 aukkoa valovoimaisempi kuin 135mm f/2D AF DC-NIKKOR

        Objektiivien valovoimien erot lasketaan aukkoina, ei prosentteina - esim. f/1.4 on 3 aukkoa enemmän kuin f/4, eli päästää 8 kertaisen määrän valoa lävitseen - ei kuitenkaan puhuta 700 % erosta vaan 3 aukon erosta.

        "Näin lasketaan

        f/1.2 on 0,445 aukkoa enemmän kuin f/1.4"

        voipi olla, mutta siitä ei ollut kyse, vaan aukon koosta.


        "Objektiivien valovoimien erot lasketaan aukkoina, ei prosentteina "

        kiva kun kerroit, mutta kyse oli aukon koosta.


        eli 85/1,2 on noin 70,83mm
        kun taas 135/2 on 67,5mm

        eli 85/1,2:ssa on noin 5 % leveämpi aukko.


      • tarkkana nyt
        amisviiksi kertoo: kirjoitti:

        "Näin lasketaan

        f/1.2 on 0,445 aukkoa enemmän kuin f/1.4"

        voipi olla, mutta siitä ei ollut kyse, vaan aukon koosta.


        "Objektiivien valovoimien erot lasketaan aukkoina, ei prosentteina "

        kiva kun kerroit, mutta kyse oli aukon koosta.


        eli 85/1,2 on noin 70,83mm
        kun taas 135/2 on 67,5mm

        eli 85/1,2:ssa on noin 5 % leveämpi aukko.

        jaa sä noin vertailit - tuolla tiedolla taas ei ole mitään merkitystä, koska yhtälailla polttoväli vaikuttaa valovoimaan kuin aukon kokokin

        "Valovoima on periaatteessa optiikan polttovälin ja objektiivin valoa läpäisevän aukon läpimitan suhde."

        ei näitä kannata alkaan sotkemaan


      • amisviiksi kertoo::
        tarkkana nyt kirjoitti:

        jaa sä noin vertailit - tuolla tiedolla taas ei ole mitään merkitystä, koska yhtälailla polttoväli vaikuttaa valovoimaan kuin aukon kokokin

        "Valovoima on periaatteessa optiikan polttovälin ja objektiivin valoa läpäisevän aukon läpimitan suhde."

        ei näitä kannata alkaan sotkemaan

        "tuolla tiedolla taas ei ole mitään merkitystä"

        tietenkin on.
        koska aukon koko päärää kuvautumissuhteen ohella syväterävyysalueen laajuuden.

        eli canuunan 85/1,2 antaa vähäisesti pienemmän syväterävyysalueen kuin nikoniinin 135/2DC kun kuvautumissuhde on sama.


        "ei näitä kannata alkaan sotkemaan"

        ei kannata ei.
        Enkä alkanutkaan.


      • tarkkana nyt
        amisviiksi kertoo:: kirjoitti:

        "tuolla tiedolla taas ei ole mitään merkitystä"

        tietenkin on.
        koska aukon koko päärää kuvautumissuhteen ohella syväterävyysalueen laajuuden.

        eli canuunan 85/1,2 antaa vähäisesti pienemmän syväterävyysalueen kuin nikoniinin 135/2DC kun kuvautumissuhde on sama.


        "ei näitä kannata alkaan sotkemaan"

        ei kannata ei.
        Enkä alkanutkaan.

        "koska aukon koko päärää kuvautumissuhteen ohella syväterävyysalueen laajuuden."

        Ei pidä paikkansa - jos lähtökohtana on esim. kokokuva, niin voit laskea, että kuvan korkeus noin 2 metriä - nyt voit laskea, että eri polttoväleillä kuvan korkeudeksi tulee 2 metriä tarkennusetäisyydellä eri kuvausetäisyyksillä:

        50 mm - etäisyys 2,78 m
        85 mm - etäisyys 4,72 m
        135 mm - etäisyys 7,5 m
        200 mm - etäisyys 11,11 m
        300 mm - etäisyys 16,67 m

        Ja kun tiedät, että kuvausetäisyys vaikuttaa syväterävyysalueen leveyteen siinä missä polttovälikin, niin lopulta kaikissa edellä mainituissa tilanteissa samalla aukkoluvulla syväterävyysalueen leveys on käytännössä sama.

        Esim. 20 µm sumenemisympyrän läpimitalla laskettuna aukolla f/2.8 kaikken lueteltujen tapausten syväterävyysalueen leveys on tasan 17 cm

        Näin syväterävyysalueen leveyteen vaikutti todellisuudessa vain aukkoluku.


      • Amisviiksi
        tarkkana nyt kirjoitti:

        "koska aukon koko päärää kuvautumissuhteen ohella syväterävyysalueen laajuuden."

        Ei pidä paikkansa - jos lähtökohtana on esim. kokokuva, niin voit laskea, että kuvan korkeus noin 2 metriä - nyt voit laskea, että eri polttoväleillä kuvan korkeudeksi tulee 2 metriä tarkennusetäisyydellä eri kuvausetäisyyksillä:

        50 mm - etäisyys 2,78 m
        85 mm - etäisyys 4,72 m
        135 mm - etäisyys 7,5 m
        200 mm - etäisyys 11,11 m
        300 mm - etäisyys 16,67 m

        Ja kun tiedät, että kuvausetäisyys vaikuttaa syväterävyysalueen leveyteen siinä missä polttovälikin, niin lopulta kaikissa edellä mainituissa tilanteissa samalla aukkoluvulla syväterävyysalueen leveys on käytännössä sama.

        Esim. 20 µm sumenemisympyrän läpimitalla laskettuna aukolla f/2.8 kaikken lueteltujen tapausten syväterävyysalueen leveys on tasan 17 cm

        Näin syväterävyysalueen leveyteen vaikutti todellisuudessa vain aukkoluku.

        " - nyt voit laskea, että eri polttoväleillä kuvan korkeudeksi tulee 2 metriä tarkennusetäisyydellä eri kuvausetäisyyksillä: 50 mm - etäisyys 2,78 m 85 mm - etäisyys 4,72 m 135 mm - etäisyys 7,5 m 200 mm - etäisyys 11,11 m 300 mm - etäisyys 16,67 m"

        Jolloin kuvautumissuhde on sama.



        " Ja kun tiedät, että kuvausetäisyys vaikuttaa syväterävyysalueen leveyteen siinä missä polttovälikin, niin lopulta kaikissa edellä mainituissa tilanteissa samalla aukkoluvulla syväterävyysalueen leveys on käytännössä sama."


        Samalla aukkoluvulla aukon koko on eri kun käytössä on eri polttoväli.
        Koska kuvautumissuhde on sama, tuottaa suuremman aukon omaava lasi lyhyemmän syväterävyysalueen.


      • Alkoi kiinnostaa
        Amisviiksi kirjoitti:

        " - nyt voit laskea, että eri polttoväleillä kuvan korkeudeksi tulee 2 metriä tarkennusetäisyydellä eri kuvausetäisyyksillä: 50 mm - etäisyys 2,78 m 85 mm - etäisyys 4,72 m 135 mm - etäisyys 7,5 m 200 mm - etäisyys 11,11 m 300 mm - etäisyys 16,67 m"

        Jolloin kuvautumissuhde on sama.



        " Ja kun tiedät, että kuvausetäisyys vaikuttaa syväterävyysalueen leveyteen siinä missä polttovälikin, niin lopulta kaikissa edellä mainituissa tilanteissa samalla aukkoluvulla syväterävyysalueen leveys on käytännössä sama."


        Samalla aukkoluvulla aukon koko on eri kun käytössä on eri polttoväli.
        Koska kuvautumissuhde on sama, tuottaa suuremman aukon omaava lasi lyhyemmän syväterävyysalueen.

        Tuli niin jännä krskusteluet pitää vissiin tehdä testi kun ehtii.


    • JIE 300 mm

      Shoot at 300mm
      The primary reason for going longer is to get a close up shot of the head and shoulders, without any distortion. It will also ensure that the background, even with an aperture of f/9 which was used here, immediately goes out of focus even if its only a meter behind the subject.
      http://www.ephotozine.com/article/focal-lengths-in-portraits-5687

      Jo tuosta huomaa, että potrettikuvaajalla olisi hyvä olla useampia erilaisia objektiiveja - ei vain joku yksi hyvin yksikäyttöinen zoom.

      Esim. tuossa ehdotetussa 24-70 zoomissa on käytännössä 2 käyttökelpoista muotokuvausvaihtoehtoa(50 ja 70), mutta ei siinä tuosta zoomauksesta ole mitään hyötyä - jalkazoom toimii taatusti yhtä hyvin.

      Zoom on hyvä silloin, kun rajausta ei voi yhtään hienosäätää kuvausetäisyyttä muuttamalla, vaan esim. aita on esteenä. Silloin rajausta voi hienosäätää zoomilla. Esim. studiossa voit kuitenkin astua aina askeleen lähemmäs mallia, jolloin zoomin merkitys katoaa.

      Laadukkaalla zoomilla et voi kuitenkaan zoomata 50 mm polttovälistä 300 mm polttoväliin. Lisäksi kaikissa zoomeissa epäterävien kohteiden piirto, eli BOKEH on huonompi kuin kiinteissä potrettilaseissa. Ja vielä esim. 70-300 zoomissa tuo 300 mm soveltuu hyvin huonosti muotokuvaukseen rajun tyynyvääristymänsä vuoksi.
      http://www.photozone.de/canon_eos_ff/558-canon70300f456isff?start=1

      Kiinteät objektiivit tarjoavat usein huomattavasti suurempaa valovoimaa, joka auttaa sumentamaan taustaa niin haluttaessa. Esim. vertaa

      EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
      vs
      EF 135mm f/2L USM
      EF 200mm f/2.8L II USM
      EF 300mm f/2.8L IS II USM

    • J©B

      Potreteissa käytetään yleensä taustakangasta tms. joten objektiivin valovoimalla kuvausaukolla (valovoimalla ei ole taustan kannalta merkitystä.

      Mutulla:
      – potrettilaisa valitessa pitää ensin tietää miten rajatusta potretista on kysymys (ryhmäkuva, kokovartalokuva, puolikuva, rintakuva, lähikuva…).
      – toinen ratkaiseva tekijä on kuvausetäisyys (perspektiivi). Läheltä kuvaaminen korostaa kohteen muotoja syvyyssuunnassa ja kaukaa kuvaaminen vastaavasti latistaa (esim nenä näyttää sitä suuremmalta mitä lähempää kuvataan)
      – kolmanneksi kuvattavan koko vaikuttaa ”oikean” polttovälin valintaan.

      Karkea nyrkkisäänö:
      – lapsi ja ryhmäkuviin n. 40 – 85 mm/35
      – osavartalokuviin n. 90 – 135 mm/35

      Hinta-laatusuhteeltaan erinomainen potrettilasi on esim. Tamron SP AF 90mm f/2.8 Di Macro. Piirtää tarkasti, hyvä kontrasti, kaunis bokeh, kromaattinen aberraatio hyvin.

      ”…miksi?”
      – siksi, että voidaan kuvata sellaiseltaetäisyydeltä jolla kuvaan saadaan haluttu perspektiivi. Pidemmän polttovälin asemesta sama asia voidaan paljolti hoitaa kuvaa rajaamalla, kunhan kuvausetäisyys on oikea.
      Esim jossain D800:ssa 50mm ”normaali” on varsin käypä potrettilasi kun suuri resoluutio antaa reippaasti rajausvaraa.

      • J©M

        tulipa tuohon taas kosolti kirotusvihreitä, on tämä iPadin käyttö vielä pahasti opetteluvaiheessa.

        korjaanpa edes pari
        po.
        Potreteissa käytetään yleensä taustakangasta tms. joten objektiivin kuvausaukolla (valovoimalla) ei ole taustan kannalta merkitystä.

        … kromaattinen aberraatio (hyvin) hallittu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1194
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1016
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      52
      716
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      700
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      674
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      660
    8. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    9. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      602
    10. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      588
    Aihe