Tuleeko vedettyä päivä tai kaksi loppuviikosta vähän isommalla univelalla, kun tietää että vapaapäivät, joilla voi sitten nukkua on tulossa? Kyllähän sitä viiden tunnin unillakin nyt päivän jaksaa, kun tietää että vapaat alkaa sen jälkeen.
Ei siinä muuta, mutta kun päivä tuntuu kaksi kertaa pidemmältä, kun on väsynyt.
No joo. Koskahan sitä oppisi, että nukkumisen ja iltatoimien, pitäisi käydä mielessä ennen yhtätoista, jos herätys soi puoli viiden maissa.
Vaan mulla onkin 5 päivää sitten vapaa. Aikaa harrastaa tai olla harrastamatta. Aikaa elää... tai sitten vaan löhötä tylsistyä ja nukkua. Minisyyslomani, ilman että lomapäiviä palaa. Nyt lupaan itselleni, että sen jälkeen tulevan putken aikana, jolloin vapaa päivää ei näy... lupaan nukkua enemmän. Minimi 7 tuntia unta per yö.
Nukutko tarpeeksi?
33
137
Vastaukset
- zzzzzzzzz......
..............zzzzzzzzzzzzzzzzz
Joskus tulee nukuttua liian vähän, vaikka mulla onkin tätä aikaa mielin määrin. Mun aika on muovailuvahaa niin sanotusti. Voin muovata kuinka haluan tällä hetkellä.
Töissä ollessa tuntui, että vapaa-aika jää muuten liian lyhyeksi kotona, jos ei venytä myöhempään yöhön. Kyllä sitä sitten välillä oli töissä ihan tosi väsynyt, mikä ei tietenkään ole jaksamisen kanssa aina ihan hyvä juttu. Vielä kun tossa muksujen hoitamisessa saa olla aika skarppina kaiken työpäivää, ei oikeen jouda nuokkumaan pöydän reunalla. Toisaalta siinä työn lomassa pakosti piristyy, vaikka päivä tuntuu koskaan loppumattomalta väsyinä päivinä.
Sulla on vielä vuorotyö? Aina rakempaa, kun vetää vaan päivävuoroja. Ei sekään kaikille sovi.- hahmoteIma
Jaana Kälkkä
hahmoteIma kirjoitti:
Jaana Kälkkä
Etkö sä uskalla omalla niccillä mua sydämettää, pitää lainailla muiden nimimerkkejä. Voi kuin ujo. :)
- Kyöstix
Ilmeisesti ihan riittävästi :)
- Kyöstix
Tänä aamuna otin tunnin extra torkut....meinas tulla kiire :)
Riippuu töistä. Nykyinen työ alkaa varttii vaille kymmenen pääasiassa, niin helposti tulee nukuttua 7-8h yössä. Ja kyllä sen huomaaki, et mielikin on virkeämpi ku nukkuu "oikeaan" aikaan. Kropalle "ihanteellisin" aika nukkua oli 23-07. En muista mistä tän kuulin, mut ihan biologinen/fysiologinen juttu.
Sillon sit taas, ku työt on alkaneet kuuden tai seittemän aikaan, niin unet on jääneet aika pitkälle 5-6h. Ja joo, aina ku kello läheni kahtatoista, niin totesin itelleni aina, että en mä siihen kuole, lyhyt päivä/vkl tulossa. Ja lyhyinä päivinä nukuin sit töiden jälkeen. Täs kun ei oo lapsia tai muutakaan sellaista, niin ei niin väliä, vaikkei töiden jälkeen hereillä pysyiskään.
Jos "unillemeno" on tuottanut vaikeuksia, oon todennut, että sillo tarvii jonkun stressinpoistajan tai sit väsyttävää tekemistä, kuten urheilua tai vaiks läskistelyruokaa. Stressinpoistaja voi olla vaikka kuuma suihku.- deft
Ei univelkaa mainittavasti, mutta unenlaatu heittelehtii aivan liikaa. Pitäisi nollata aivot ennen nukkumista...liian usein huomaa vähän niinkusta pakottavansa itsensä nukkumaan. Voi toki olla kyse siitä, että AINA tuntuu löytyvän jotain hereilläolon arvoista tekemistä.
Jos mulla olisi juuri nyt selkeä päivärytmi vaikkapa jouluun saakka, niin musta tuntuu että mä nukkuisin paremmin sen sijaan että nyt elämä on pirstaloitunut liiaksi. Vapaa-aikaa ei koskaan ole liikaa, mutta just nyt mä osaan ottaa siitä paljon enemmän irti kuin "kahdeksasta-viiteen-töissä-ja-ruokakaupan-kautta-kotiin"-arjessa.
Oman alan ja duunien etua, I reckon.
"Koskahan sitä oppisi, että nukkumisen ja iltatoimien, pitäisi käydä mielessä ennen yhtätoista, jos herätys soi puoli viiden maissa."
Ei sitä kannata oppia, vaan kapinoida fasistista yhteiskuntaa vastaan ;)
Unen määrästä vielä sen verran että 6½-7½ tuntia katkeamatonta unta on sopiva määrä. Jos menee alle niin käynnistyminen kärsii hieman mutta jos menee yli niin silloin päivä voi tuntua kaksi kertaa pidemmältä. - cis~
Miehille sopii valvominen paremmin, seuraava päivä on jopa superpäivä jos on valvonut anteliaissa merkeissä.
Naisille ei sovi, menee hormonit sekaisin ja iho pilalle. lomalla on helppo nukkua tarpeeksi, sitte ku työt alkaa niin sopeutuu juuri sopivalla tavalla passelisti siihen rytmiin.. ja viikonloppuna jos ja kun tulee lähdettyä ryypiskelemään niin ne reissut on sitte semmosia että rytmi menee ihan perseelleen ja luonnollisesti uniki kärsii samalla ja saa olla väsyneenä kokoajan muutamia päiviä. viimeksi ku tuli nukuttua se 21h putkeen ilman keskeytyksiä tai muita häiritseviä niin voi että tuntu hyvältä, pärjäs sen jälkeen vähä pienemmälläki unimäärällä.
Mun unirytmi ja unen tarve on sellanen, että jatkuvasti on pientä univajetta päällä.
Illan virkkulle / aamun torkulle ei oikein virastoaikataulutettu työ sovellu unirytmin puolesta, vieläkö pitäis nukkua 8-9 tuntia vuorokaudessa. Tietoisesti ei tuu kyllä univelkaa kerättyä, kun ei meillä ei viikonloppuisinkaan pysty nukkumaan juuri sen pidempään kuin viikolla. Siitä pitää aamuvirkku vaimo ja lapset huolen.Faija nukkui kuulemma todella vähän, vain ehkä 4 tuntia yössä, ja kuoli sydänvaivoihin alle nelikymppisenä - syy vai seuraus, en tiedä mutta olen kyllä ottanut sen asenteen että 7-8 tuntia unta pitää saada.
Ongelma vaan että jos jotain erikoista, kuten esityksen pitäminen töissä, en oikein pysty nukkumaan... stressaa liikaa, ja lisäksi jätän valmistelut aina viime tinkaan joten tulee silloin ehkä 2-3 tuntia nukuttua sellaisina öinä kun seuraavana päivänä pitäisi olla jotain projektia kasassa. Pitäisi oppia tekemään ajoissa mutta ei.
Sitten tietty välillä iskee se fiilis, että mitä jos ei herääkään kun nukahtaa? Tulee siinä fiilisteltyä kuuta ja tähtiä katsoen sitten ja mietittyä kaikenlaista, kunnes on oikein väsynyt, ja sitten onkin enää 4 tuntia herätyskellon soimiseen... ehkä se on se ansa johon isäukko lankesi, liiallinen kelaaminen öisin (no en usko, baareissa se taisi notkua kuulemani mukaan).ehkä se on se ansa johon isäukko lankesi, liiallinen kelaaminen öisin (no en usko, baareissa se taisi notkua kuulemani mukaan).
- Kyllä se liiallinen kelaileminen voi aiheuttaa sen baareissa notkumisen. Kun katselee sitä lasin pohjaa, niin ei silloin ei tarvi kelailla. Kunnes siinä käy niin, että pitää alkaa kelailemaan sitä lasin pohjan tuijottelua.- deft
Richartti kirjoitti:
ehkä se on se ansa johon isäukko lankesi, liiallinen kelaaminen öisin (no en usko, baareissa se taisi notkua kuulemani mukaan).
- Kyllä se liiallinen kelaileminen voi aiheuttaa sen baareissa notkumisen. Kun katselee sitä lasin pohjaa, niin ei silloin ei tarvi kelailla. Kunnes siinä käy niin, että pitää alkaa kelailemaan sitä lasin pohjan tuijottelua.Jopas meni filosofiseksi. Ihan piti kahdesti lukea jotta varmasti meni jakeluun. Hienoa.
Oli tällä kommentilla sellainenkin aiheeseen liittyvä tarkoitus, että...hömpsy tai ns. saunakalja illalla auttaa joskus ihan mukavasti unen saamiseen. Kännissä nukkuminen on sitten jo täyttä helvettiä. deft kirjoitti:
Jopas meni filosofiseksi. Ihan piti kahdesti lukea jotta varmasti meni jakeluun. Hienoa.
Oli tällä kommentilla sellainenkin aiheeseen liittyvä tarkoitus, että...hömpsy tai ns. saunakalja illalla auttaa joskus ihan mukavasti unen saamiseen. Kännissä nukkuminen on sitten jo täyttä helvettiä.Tosiaan, joskus hömpsy viskiä ennen nukkumaanmenoa tai se kuuluisa yksi saunakalja mukavasti pistää unten maille, mutta joo - liika viina ei sitten olekaan hyvä unilääke, itse ainakin lähinnä piristyn kunnes tulee äkillinen notkahdus ja sitten saa aamulla herätessään miettiä, että mitä tulikaan Facebookiin postattua ja nopeasti käydä poistamassa se ennen päänsärkylääkkeen ottamista... :P
No, ehkä en kelaile uniasiaa sen enempää kuin että tajuaa ongelmia olevan jos ei nuku tarpeeksi paljon...
- .....
En, ei vaan ole aikaa nukkua kun markan perässä pitää rientää kahdessakin työpaikassa ja sitten on vielä pitkät työmatkat. Kotiin kun pitää vielä asemalta kävellä kolmatta kilometriä niin siinä on sitten ding pirteenä puolen yön toiselle puolelle. Ei ole kivaa ei.
Arkisin nukun 7h yössä suurinpiirtein. Viikonloppuisin pyrin nukkumaan yhdeksänkin tuntia, jos 10 h joskus harvoin saan nukkua, olen onnellinen :) Viiden tunnin yöunet ei mulle passaisi, ainakaan säännöllisesti. Olisin zombiena päivällä..
Arkisin vois mennä nukkumaan jo ennen puolta yötä, mutta harvoin sitä malttaa, kun on enemmän iltavirkku. Aamulla sitten on karmeaa herätä seitsemän pintaan :/
Mistä tulikin mieleen, että pitää keittää vielä kahvit.. :)- nocturno
Sopivaan unen määrään on unitutkijoillakin eriäviä mielipiteitä.
Tilastollisesti 7h/vrk nukkuvat elävät pidempään ja se nukkuminen olisi hyvä jakaa vaikkapa 5h yöuneen ja 1½ päikkäriuneen
siten muodostuu enemmän tehokasta vireystilaa vuorokauden aikana. On aivotoiminnan kannalta hyvinkin tärkeätä nukkua riittävästi, sillä vain unen aikana muodostuu laktaatteja, joita tarvitaan aivojen polttoaineena glukoosin lisäksi--liikaa nukkuminen on sittenkin pahasta, vaikka vanha sanonta toisin sanoo: Nukkuminen on kuin rahaa säästöpossuun laittaisi.
Hyvin monet luulevat olevansa energisiä ja tehokkaita työntekijöitä nukkumalla liian vähän ja todellisuudessa ovat
työaikana netissä nuokkuvia yksikönpäällikközombeja työaikansa.
Kellokorttiset liukuvatkin työajat jos vain hävittää kokonaan pois
Omakohtaisesti olen pitänyt työpaikostani, joissa oli kiinteä kuukausipalkka ja vaikka työtä oli paljonkin, sai nukkua silloin, kun nukutti--poikkeuksena hälyytysluoneteiset tehtävät.
- Citynainen
Nukun vähintään kuusi tunti mutta enintään yhdeksän. Nukahdan yl samoihin aikoihin illalla ja herään melko varhain. Ei yötyötä onneksi. Tapana ei ole nukkua univelkoja vaan jos jonain yönä valvottaa niin taatusti seuraavana yönä nukuttaa.
- Kyöstix
Eikö koskaan mene yli 9 tuntia ?
- Citynainen
Kyöstix kirjoitti:
Eikö koskaan mene yli 9 tuntia ?
Todella harvoin. En edes muista koska. ?
Kahdeksan tuntiakaan tulee harvoin täyteen. Ehkä keskimäärin nukun 7 tuntia.
Entä ite? - Kyöstix
Citynainen kirjoitti:
Todella harvoin. En edes muista koska. ?
Kahdeksan tuntiakaan tulee harvoin täyteen. Ehkä keskimäärin nukun 7 tuntia.
Entä ite?6,5-10 tuntia....riippuu minä viikonpäivänä.
Et sitten mikään unikeko ole? - Citynainen
Kyöstix kirjoitti:
6,5-10 tuntia....riippuu minä viikonpäivänä.
Et sitten mikään unikeko ole?Eh. Ei kannata nukkua liikaa. Hukkaan heitettyä aikaa;) Onko vakirytmi eli kiinteät aikataulut päivälle?
- Kyöstix
Citynainen kirjoitti:
Eh. Ei kannata nukkua liikaa. Hukkaan heitettyä aikaa;) Onko vakirytmi eli kiinteät aikataulut päivälle?
Arkipäiville sitä tahtoo olla..tuo duuni säätelee päivänkulun.
Viikonlopulla miten milloinkin. Unenmäärässäkin: ei se määrä vaan laatu tärkeintä :) - Citynainen
Kyöstix kirjoitti:
Arkipäiville sitä tahtoo olla..tuo duuni säätelee päivänkulun.
Viikonlopulla miten milloinkin. Unenmäärässäkin: ei se määrä vaan laatu tärkeintä :)Näin on. Sikeä ja lyhyt uni joskus parempi kuin pitkä ja levoton. Joskus torkahtaa päivällä kivasti terassille:)
- Kyöstix
Citynainen kirjoitti:
Näin on. Sikeä ja lyhyt uni joskus parempi kuin pitkä ja levoton. Joskus torkahtaa päivällä kivasti terassille:)
Päivälläkin tekis terää ottaa pikku sikeet duunissa....vaikka puoli tuntia :)
Riippuuhan se siitäkin mitä yöllä "unissaan" puuhastelee...siis uniaikaan :D - Citynainen
Kyöstix kirjoitti:
Päivälläkin tekis terää ottaa pikku sikeet duunissa....vaikka puoli tuntia :)
Riippuuhan se siitäkin mitä yöllä "unissaan" puuhastelee...siis uniaikaan :DEi duunissa saa nukkua. Höpö.
Kuolaan unissani. - Kyöstix
Citynainen kirjoitti:
Ei duunissa saa nukkua. Höpö.
Kuolaan unissani.Joo, mutta olisi hyvä jos sais :)
Kuolaaminen on aikas yleistä :D
Aina voi vaihtaa tyynyliiinaa.
Yöllähän voi "unissaan" puuhastella vaikka mitä :P - Citynainen
Kyöstix kirjoitti:
Joo, mutta olisi hyvä jos sais :)
Kuolaaminen on aikas yleistä :D
Aina voi vaihtaa tyynyliiinaa.
Yöllähän voi "unissaan" puuhastella vaikka mitä :PVoiko yöllä puuhastella vaikka mitä ? Herranjestas ! Mistä sen vois tietää ja voi ei jos se on jotain noloa ?
Tyynyliina päästää läpi;/
Ja nukkuessa palkka juoksis,.. iihanaaa.. - Kyöstix
Citynainen kirjoitti:
Voiko yöllä puuhastella vaikka mitä ? Herranjestas ! Mistä sen vois tietää ja voi ei jos se on jotain noloa ?
Tyynyliina päästää läpi;/
Ja nukkuessa palkka juoksis,.. iihanaaa..Saattaappa hyvinkin...ihan mitä mieleen juolahtaa :D
Tyynyliinasta läpi....jäljet sitten tyynyssä :)
Pikku unet ja työntekijäkin on virkeempi....pelkkä positiivinen vaikutus :) - Citynainen
Kyöstix kirjoitti:
Saattaappa hyvinkin...ihan mitä mieleen juolahtaa :D
Tyynyliinasta läpi....jäljet sitten tyynyssä :)
Pikku unet ja työntekijäkin on virkeempi....pelkkä positiivinen vaikutus :)Heips! Oli mukava höpötellä mutta harrastukset vartoo:)
Palataan. - Kyöstix
Citynainen kirjoitti:
Heips! Oli mukava höpötellä mutta harrastukset vartoo:)
Palataan.Palaillaan:) Heipat sinnekkinpäin :)
- Mr Groove
Nyt nukun liikaa, kun on iltasin vähän tylsää lasten nukkuessa, 5-6 tuntia on sopiva määrä. Parisuhteissa tuo on aina vähän haitannut, kun kaikki naiseni ovat tarvinneet unta 2-3 tuntia enemmän.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4068922Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1783383- 191850
- 771166
- 761078
- 271065
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641021Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791005- 55983
- 65930