Vanhat haisee?

Iltapäivälehdessä joku teini ihmettelee vanhojen ihmisten ominaishajua. Vanhusten parissa joskus työskennelleenä olen kyllä aistinut erilaisia aromeja, mutta olen ajatellut tuoksahdusten johtuvan siitä että ikäihmisen fyysiset rajoitteet vaikeuttavat hygieniasta huolehtimista. Myös senioreiden omien aistien heikentymisen voisin kuvitella hankaloittavan hygieniatason hahmottamista.

Onko vanhoilla myös joku ikääntymisestä johtuva haju?

85

4368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anna mun...

      Luoja..tätä keskustelun tasoa täällä?? Eikö sinulla ole yhtään sukulaista joka olisi tullut vanhaksi? Meidän nuoruudessa ei tällaisia itsestään selvyyksiä kuin haiseeko vanhus tai muuta skeidaa edes kehdattu miettiä. Saati että, oltaisiin ääneen pohdittu. Kuluu 5v-maailmaan tällainen pohdinto..miksi tädillä tissit mutta, sedällä pippeli.

      • ex-bb fani

        Tämä idioottimainen lause pääsi tietysti BB-taloon tulevalta naiselta! Taso alkoi näkyyn heti!


      • Anna mun.

        Mieti nyt edes hetki mitä kirjoitat. Vai onko tuo aloituksesi todella mielestäsi ihmisarvoa edes kunnioittava? - mitä mieltä olet?


      • 7+5
        ex-bb fani kirjoitti:

        Tämä idioottimainen lause pääsi tietysti BB-taloon tulevalta naiselta! Taso alkoi näkyyn heti!

        Ei BB-taloon teinit pääse, eikös sinne pidä olla täysikänen


      • exPimot
        Anna mun. kirjoitti:

        Mieti nyt edes hetki mitä kirjoitat. Vai onko tuo aloituksesi todella mielestäsi ihmisarvoa edes kunnioittava? - mitä mieltä olet?

        "Mieti nyt edes hetki mitä kirjoitat. Vai onko tuo aloituksesi todella mielestäsi ihmisarvoa edes kunnioittava? - mitä mieltä olet?"

        Olen sitä mieltä että sinulla on vaikeuksia ymmärtää lukemaasi, etkä osaa oikein kirjoittaakaan. Onneksesi pystyt poistamaan täältä yksittäisiä viestejä jotka eivät sinua miellytä.


      • ex-x
        exPimot kirjoitti:

        "Mieti nyt edes hetki mitä kirjoitat. Vai onko tuo aloituksesi todella mielestäsi ihmisarvoa edes kunnioittava? - mitä mieltä olet?"

        Olen sitä mieltä että sinulla on vaikeuksia ymmärtää lukemaasi, etkä osaa oikein kirjoittaakaan. Onneksesi pystyt poistamaan täältä yksittäisiä viestejä jotka eivät sinua miellytä.

        tuolla tyylilläsi et voikaan olla muutakuin ikuinen ex


      • Anonyymi

        Nimen omaan. Omassa suvussani,kuin naapuristossani on vanhoja ihmisiä.Jos joku on sairaalassa haisuut vuode osastolla johtuu sitä: Hoitajat eivät ole vanhuksen vaippoja kerinyt vaihtaa.Joten ei syy vuodepotilaan vaan ihan vaje sairaalan henilökunnan. Moni nuori keski ikäinen kuin alle 70 v.Haisee metrossa ,Jos siään tulevat sateisena päivinä oli sade lunta tai vettä,Meinaan tupakoitsijat Tupakan haju heidän vaateissaa kostealla haisee kuin Raato,mätä liha tai kakka.Sama Heidän parvekkeensa.Kun tupakan haju piintinyt parvekematerialeihin!


    • ::::))

      Kai sinä "vanhusten parissa työskennelleenä " tiedät miten asia on! Tuolla tasollako todellakin on vanhusten hoitajien äö??Häpeä jos osaat kuka oletkin.Häpeisin jos olisin äitisi ja kasvattanut tuollaisen!! Opitko kysymyksesi eilisestä bb aloitusjaksosta, ja sieltäkö sivistystäsi haet!!
      nm.52-vuotias, ei vielä vanhus.

      • Anna mun.

        Samoin häpeäisin minä. Onneksi ei ole tyttäreni. Sivistyksen taso jos, tätä luokkaa nuorilla hoitajilla. Olemme hukassa.


    • Korkeatasoista tutkivaa journalismia seuraavana henkilönä näin jokin aika sitten Penn&Teller Bullshit!- jakson jossa myös pureuduttiin tähän kaikkia askarruttavaan asiaan. Siinä ihmisiä pyydettiin tunnistamaan vanhukset rivistöstä hajun perusteella, ja kyllä tunnistamatta jäi.

      Taitaa olla niin että ihmiset jotka ei huolehdi peseytymisestään tuoksahtavat ikävästi iästä riippumatta.

      • P & T:ssä on käsitelty mielenkiintoisia asioita aina. Bullshittiä on todella paljon.


    • Suuret lääkemäärät voinevat muuttaa esim. hien hajua. Nuoret harvemmin syövät samoja määriä kuin ikäihmiset.

      • nuuhkis

        Hiki haisee nuorella ja vanhalla syö lääkkeitä tai ei. Nuorten miesten sukkamehu painii omassa sarjassaan.


    • johan pomppas

      Ainakin vanhat vaatteet alkavat tuoksua omituiselle, vaikka ne puhtaina sinne hyllylle laittaisikin. Voihan se olla niin, että vanhat pitävät vaatteitaan pitempään, ennen kuin ostavat uusia.

    • Ei tietoo, mutta mietin, voisko jos esim. paljo joutuu lääkkeitä käyttään, niistä tulla jotain ominaishajua. Se, mitä sairaalassa käynyt, on kyllä mun nenään ihan oma maailmansa, hajuaistin suhteen.
      Voi olla jotain perää tuossa mainitsemassasi hygieniajutussakin.
      Ketään yksittäistä vanhusta en tiedä.. niitä kamferintippoja.. ja lääkekonjakkia, eiköhän se niillä..

      • Anonyymi

        Usein eläkeläiset asuu omakotitalossa jossa saattaa olla se tuttu ominaishaju joku sisäilma vaurio joka kummasti tarttuu vaatteisiin jos rakennuksessa on huono ilmanvaihto vanhat hirsitalot on hyviä ilma niissä puhtaampaa kun eiole näitä nykyajan rakennusjuttuja.


    • Lue mediaa

      Vanhainkodeissa se syntyy henkilökuntapulasta.

    • hajujengi.

      Ainakin minun tuttavapiirini haisee.
      Osa jopa pahalle.
      Naisten pahin haju on vanha parfyy-
      mi. Ruiskutetaan lisää ja lisää. Van-
      ha hajuvesi eltaantuu.
      Miehet taas, no se siitä.

    • 57 v.

      No, jos totuutta puhutaan, niin alkaa nuo venttiilit löystymään.
      Pisut karkailee ja silleen.Pierun mukana saattaa tulla löysät pöksyyn.

      Toinen on tuo,kun suussa hampaat löystyy ja mätänevät suuhun.
      Oo nyt siinä sitten freesinä.

      • 57 v.

        Ymmärrän miinukset,jopa odotinkin niitä.Itseänikin oksettaa viestini,mutta kun kerran aloittaja halusi puhua hajuista,niin puhutaan sitten.

        Niin metsä vastaa,kun sinne huudellaan.

        Tietysti olisi fiksumpaa pitää mölyt mahassaan,mutta tulipahan sanottua.


    • :...................

      Mutta oletteko huomanneet että nykyisin myöskin nuorille on huonot hampaat.

      Vanhuksilla ei tätä ongelmaa, koska useimmilla on tekarit, ja ne on helppo pitää puhtaina. Itselläni on kolme n. nelikymppistä työkaveria, joilta puuttuu edestä hampaita. Yhdellä sojottaa vaan yksi piikki yläleuassaan, on tosi rivonnäköistä kun nauraa, toisella hyvin harva hammasrivi yläleuassaan. ja ovat naisia kaikki kolme.

      Yksi heistä on kertonut kokevansa hammalääkäri pelkoa.

      • olkoon vaan!

        Itsekidutus on muotia:
        Tatuoinnit ja reikäiset
        etuhampaat.


      • 16+15

        Nykynuorten huonot hampaat taitaa johtua enimmäkseen noista Light juomista joita kittaavat päivittäin. Ainakin mun lapselle sanoi hammaslääkäri että niitä ei pitäisi käyttää ollenkaan jos haluaa hampaansa säilyttää hyvinä.


    • Essolaiset tuoksuvat hyvälle

      Me essolaiset olemme siistejä miehiä, joten me tuoksumme aina hyvälle. Yläpäämme tuoksahtaa kevyesti keskarille, eikä alapäämme tuoksukaan ihan mahdoton ole, sillä päästelemme Esson kahvipöydässä suolistokaasuja ilmoille vain hyvin pienissä erissä. Korkea hygieniatasomme takaa raikkaan keskusteluilmapiirin Esson baarissa.

    • grannen

      no kyllä vanhat ihmiset haisee eritavalla, mistä johtuu en tiedä, luin kyllä kerran siitä mut on unohtunut. mielestäni miehet varsinkin... mutt kaikki kunnioitus heille, ei he varmaan siksi haise etteivät käy pesulla.

    • Tässä nyt sitten toinen kirjoittamasi jota luen, varmaan opinkin jonkinverran tunnistamaan pian sinua :)
      Mietit toisessa kiukkuisuutta ja nyt vanhoja jotka haisee.
      En taida liikkua tarpeeksi tai huomioida tarpeeksi mutta kun hajuja nenääni tulee en ole vielä saanut sellaista ajatusta että se on senikäinen, ilmankos.
      Sairaudet yms. joita netti pursuaa hikoiluoireiden selittelijänä, ne on oma lukunsa, suuren osan suurin osa meistä tietää ja suhtautuu silloin ihan eri tavoin hajuun.

    • Ketään ei säästetä

      Kuoleman läheisyys siinä haisee ...

    • .

      Haistele vanhoja, jos kestät käyntejä lähellään.
      Ilkeä asenne, sinulla.

    • Siinähän näet ja haistat tulevaisuutesi.

    • 14+6

      Kaikki me vanhenemme ja jokaisella on edessä se päivä kun ei itse pysty kunnolla hygieniastaan huolehtimaan, syystä tai toisesta.

    • Hei kun keikuskelen

      Äitini on 92-vuotias. Palvelutalon väki hoitaa äitiäni ihastuttavan hyvin. Kiitos heille siitä. On aikamoinen homma suihkuttaa, viedä saunaan, pyyhkiä peppua ja sen semmoista, kun kyseessä on isokokoinen raskas ihminen ja joka istuu pyörätuolissa.

      Koska puhtaus on kunnossa, niin en ole huomannut laisinkaan, en ollenkaan mitään hajuja äitissäni, vaikka on näin iäkäs.

      Monet vanhat ihmiset, jotka asuvat yksikseen kotona, eivät kykene/jaksa/huomaa peseytyä niin usein, kuin olisi tarves.
      Nuorikin ihminen alkaisi haiskahtamaan äklö-äklölle, jos ei huolehtisi pesuistaan. Tätä mieltä olen.

      Kun astun äitini huoneeseen, niin koko kämppä tuoksuu puhtaalle. Siivoojat käyvät siivoilemassa ja hoitohenkilökunta hoitaa tehtävänsä hyvin.
      Raskas työ heillä, oon sen pannut monesti huomioon, kun ravaan äitini luona alvariin.

    • haisee ne

      Totta se on. Oikein ällöttää se lian haju mikä vanhoista lähtee. Peskää itsenne ja vaatteenne. Vaatteita ei varmaan pestä koskaan.

      • Hei kun keikuskelen

        Totta-totta, että jos vaatteita ei vaihdeta, niin ruusunnuppumainen tuoksu ei leijaile ihmisen ympärillä.
        Minä huolehdin äitini vaatteitten pesusta ja voin vakuuttaa, että huh-huh vähäkö tulee paaaaaljon pyykkiä.

        Pyykkiä tulee paljon, koska esim. samaa puseroa/tunikaa/leninkiä ei voi pitää kahtena päivänä peräkkäin. Elikkä joka päivä uus kledju niskaan.
        Vanhat ihmiset eivät välttämättä saa pidettyä käsiään niin vakaassa tilassa, että kykenisivät syömään siten, ettei lusikasta tai haarukasta räpäjä osa ruokaa rintamuksille. Kahvia, mehua, mustikkasoppaa, joghurttia ja mitä milloinkin putoilee vaatteille. Toki semmonen alkaa haiskahtamaan, jos likaista vaatetta pidettäisiin monta päivää.

        Elikkä olen sitä mieltä, että Vanha ihminen ei haise, koska on Vanha, vaan se pesemättömyys tai likaiset vaatteet haisevat.

        Tuli mieleen, kun kuleksin Tennis Centterissä. Siellä oli samoja naamoja pelaamassa omilla vakiovuoroillaan ja voi hyvänen aika sentäs, kun jotkut Nuoret (huom. Nuoret) miehet Haisivat, suorastaan Lemusivat, koska pelasivat samoilla hiestä kuivuneilla pelipaidoillaan ties kuinka monen monituista kertaa.

        Ei tullut mieleen ajatella, että Ahaa ja Nuuuuuh Nuuuh, päättelen tuosta hajusta, että Nuoret miehet haisevat. Toki tiesin, että haisevat sen takia, kun eivät viitsineet pestä pelipaitojaan tarpeeksi usein.


      • expimot
        Hei kun keikuskelen kirjoitti:

        Totta-totta, että jos vaatteita ei vaihdeta, niin ruusunnuppumainen tuoksu ei leijaile ihmisen ympärillä.
        Minä huolehdin äitini vaatteitten pesusta ja voin vakuuttaa, että huh-huh vähäkö tulee paaaaaljon pyykkiä.

        Pyykkiä tulee paljon, koska esim. samaa puseroa/tunikaa/leninkiä ei voi pitää kahtena päivänä peräkkäin. Elikkä joka päivä uus kledju niskaan.
        Vanhat ihmiset eivät välttämättä saa pidettyä käsiään niin vakaassa tilassa, että kykenisivät syömään siten, ettei lusikasta tai haarukasta räpäjä osa ruokaa rintamuksille. Kahvia, mehua, mustikkasoppaa, joghurttia ja mitä milloinkin putoilee vaatteille. Toki semmonen alkaa haiskahtamaan, jos likaista vaatetta pidettäisiin monta päivää.

        Elikkä olen sitä mieltä, että Vanha ihminen ei haise, koska on Vanha, vaan se pesemättömyys tai likaiset vaatteet haisevat.

        Tuli mieleen, kun kuleksin Tennis Centterissä. Siellä oli samoja naamoja pelaamassa omilla vakiovuoroillaan ja voi hyvänen aika sentäs, kun jotkut Nuoret (huom. Nuoret) miehet Haisivat, suorastaan Lemusivat, koska pelasivat samoilla hiestä kuivuneilla pelipaidoillaan ties kuinka monen monituista kertaa.

        Ei tullut mieleen ajatella, että Ahaa ja Nuuuuuh Nuuuh, päättelen tuosta hajusta, että Nuoret miehet haisevat. Toki tiesin, että haisevat sen takia, kun eivät viitsineet pestä pelipaitojaan tarpeeksi usein.

        Tismalleen samaa mieltä.


    • expimot

      On tullut hyviä kommentteja, mutta ihmettelen miten niin moni voi olla täydellisesti ymmärtämättä aloitusviestiäni?

      Kirjoitan sen nyt hieman helpommin ymmärrettävällä tavalla.

      Sanoin että uskon joidenkin senioreiden tuoksahtavan siksi että voimat ja motoriikka eivät enää riitä riittävän hygienian ylläpitämiseen. Mikä tässä loukkaa tai halventaa vanhuksia?

      Kysyin myös että voiko ihmiseen tulla elimistön vanhenemisen myötä joku haju, jota ei aiemmin ole ollut. Mikä tässä loukkaa ja ketä?

      • kyllä tuo otsikkosi tosiaan ainakin minut sai miettimään toviksi että kukas se tämä tulokas oikein on ja minkälaisin tekstein !!!
        Mutta niinhän me eriämme toisistamme vuorotellen kirjoitelmillamme saaden toisemme hämmentymään tai muuta :)


      • sitroen.

        Minä muistelen joskus huomattavasti nuorempana tunnistaneeni vanhojen ihmisten ominaishajun eikä se ollut lian tai hien haju vaan jotain muuta. Siitä on jo niin kauan, etten enää muista minkälainen se haju oli. Luultavasti haisen jo itsekin mm samalle.

        Sitten kolmivuotiaana tai niillä paikkeilla ihmettelin, mikä on se muutaman miilin paksuinen vaaleansininen (sähkönsininen?) valokerros oman ihoni ulkopuolella. Niinkuin joku velourin karva. En tullut katsoneeksi onko muilla ihmisillä sama enkä kysyneeksi vanhemmiltani. Onko teillä muilla vastaavaa havaintoa?


      • sitroen.
        sitroen. kirjoitti:

        Minä muistelen joskus huomattavasti nuorempana tunnistaneeni vanhojen ihmisten ominaishajun eikä se ollut lian tai hien haju vaan jotain muuta. Siitä on jo niin kauan, etten enää muista minkälainen se haju oli. Luultavasti haisen jo itsekin mm samalle.

        Sitten kolmivuotiaana tai niillä paikkeilla ihmettelin, mikä on se muutaman miilin paksuinen vaaleansininen (sähkönsininen?) valokerros oman ihoni ulkopuolella. Niinkuin joku velourin karva. En tullut katsoneeksi onko muilla ihmisillä sama enkä kysyneeksi vanhemmiltani. Onko teillä muilla vastaavaa havaintoa?

        No kertokaa nyt jotain! Kai te muutkin muistatte?
        Ja ehkä vähän alle kolmivuotias olin, kun tuon säteilyn näin? En nimittäin muista, kummassa paikassa asuttiin silloin. Muutettiin kun oli 3 v 2 kk vanha. Luultavasti ennen sitä? Tai vähän jälkeen? Kuitenkin se ruutisarvijuttu oli ennen sitä, siitä olen¨varma.
        Jotakin muita asioita muistan ajalta ennen tuota muuttoa.
        Milloin muuttuu muistaminen mielikuvitukseksi tai päinvastoin?
        Kumpaa se on, kun on muistavinaan aikaa ennenkuin osasi kävellä tai puhua? Silloin vain totesi, että täälläpä ei ole tuokaan asia samanlaista kuin edellisessä paikassa...
        Ja entä sitten ne asiat joita on muistavinaan ajalta ennen, kuin piti tulla taas tänne maailmaan? Ja kun ne silloin kerrotut ovat toteutuneet täysin, halusit tai et...?
        Ja sitä ennen?
        Kertokaa muutkin, en kai minä ole ainut joka muistaa!? Tai "muistaa"?


      • mummotauti

        Kyllä olen havainnut saman, kun oikein asiaa puhutaan.
        Huolehdin hygieniasta aamuin illoin kuitenkin ihossa on erilainen tuoksu kuin nuorena, ei vaikuta vaatteet eikä lääkkeet. Aineenvaihdunnan hidastuminen on ehkä syy.
        Ikävä kyllä ihon kuivuminen aiheuttaa ettei aina voi käyttää deodoranttia koska herkistyy varsinkin hajusteelle.
        Myös joskus on tunne haisen etikalle, en ole varma huomaako muut, enkä vielä kärsi pidätyskyvyttömyydestä.


      • happo-emästasapaino
        mummotauti kirjoitti:

        Kyllä olen havainnut saman, kun oikein asiaa puhutaan.
        Huolehdin hygieniasta aamuin illoin kuitenkin ihossa on erilainen tuoksu kuin nuorena, ei vaikuta vaatteet eikä lääkkeet. Aineenvaihdunnan hidastuminen on ehkä syy.
        Ikävä kyllä ihon kuivuminen aiheuttaa ettei aina voi käyttää deodoranttia koska herkistyy varsinkin hajusteelle.
        Myös joskus on tunne haisen etikalle, en ole varma huomaako muut, enkä vielä kärsi pidätyskyvyttömyydestä.

        Sanoit kaksi oleellista asiaa: aineenvaihdunta ja etikka. Jos ja kun kudokset happamoituvat iän myötä, niin solujen toiminta vaikeutuu ja kaikenlaista mömmöä pääsee kerääntymään elimistöön. Jalkasienet ja kynsisienetkin viihtyvät happamoituneessa elimistössä ja solujen uusiutuminen hidastuu, mikä näkyy ihossa mm. kuivumisena.

        Tutustu happo-emästasapainoon. Kun kudosten Ph on ihanteellisella tasolla, myös aineenvaihdunta pysyy paremmalla tasolla. Aineenvaihdunnan vilkkaus on tietenkin myös luontainen ominaisuus. Joillakin tulee iän myötä kilpirauhasen vajaatoimintaa, toisilla liikatoimintaa. Eläinlääkäri kertoi, että vanhetessaan kissoilla on yleisempää liikatoiminta, koirilla vajaatoiminta.

        Helpoin tapa vaikuttaa elimistön happamuuteen on syödä paljon hedelmiä, vihanneksia ja maitotuotteita, joissa on hera mukana ja vähentää tömäkän ruuan osuutta. Siis todella paljon. Lisäapua saa emäsjauheesta, jota saa luontaistuotekaupasta. Yks tapa lisätä hedelmien kulutusta on tehdä joka toinen päivä tehosekottimella 1-1,5 litraa vihannes- tai hedelmäsmoothieta ja syödä se parissa päivässä välipalana. Ruokaisaa siitä saa, jos sekoittaa mukaan piimää, jugurttia tai kookosmaitoa. Mulla pysyy nivelkivut poissa vain, jos syön säännöllisesti paljon hedelmää.

        Myös pieni kalorivaje silloin tällöin ja pirteä liikkuminen virkistävät aineenvaihduntaa. Ei tarvitse olla urheiluliikkumista oikeaoppisissa lenkkareissa. Rivakasti tehty siivous tai kauppareissu ajavat saman asian.

        Äitini ei ole koskaan omistanut deodoranttia, eikä ole ikinä haissut hielle. Hän onkin ollut ikänsä ylipirteä, mikä voi viitata tavallista vilkkaampaan aineenvaihduntaan, mikä taas voi johtua vaikkapa kilpirauhasen liikatoiminnasta. Nuorempana, kun kaverit penkoivat vaatehuonettani lainatakseen sieltä jotain, he sanoivat, että minun vaatteista ei haista ovatko ne käytettyjä vai vasta pestyjä. Nykyään jo haistaa, ja deodoranttiakin käytän, mutta pelkkä käsidesi riittää. Vain pitkiksi ja raskaiksi päiviksi laitan varmuuden vuoksi kivennäisdeodoranttia.

        Deodorantiksi voi siis valita hajustettoman luonnon kivennäisainedeon. (Happo-emästasapainossa on pitkälti kysymys just kivennäisaineista.) Joissakin on alumiinia, mikä joidenkin tahojen mukaan saattaa liittyä rintasyövän kehittymiseen. On myös olemassa sellaista luonnondeoa, jossa ei ole alumiinia. Muistaakseni Vivisantella on. Sitä saa ainakin luontaistuotekaupoista.


      • Anonyymi

        Älä välitä. Kommentissasi ei loukkaa mikään. Olet fiku ihminen. Ihmiset vain ovat liian herkkiä näiden omien ja toisten hajujen suhteen, että tästä asiasta ei kestä puhua mitään. Eipä silti, ennen (60-70 luvulla) näistä asioista ei puhuttu eikä ihmisten hajuun kiinnitetty huomiota. Ihmiset haisivat kuka millekin, ei siitä kukaan välittänyt eikä puhunut. Nykyään on aikamoinen työ pitää itsensä, vaatteensa ja vuodevaatteensa puhtaana. Vettä kuluu ja pesukone pyörii vinhaa kyytiä. Jotenkin stressaa tämä, kun ihmiset kiinnittävät niin paljon huomion toistensa hajuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä välitä. Kommentissasi ei loukkaa mikään. Olet fiku ihminen. Ihmiset vain ovat liian herkkiä näiden omien ja toisten hajujen suhteen, että tästä asiasta ei kestä puhua mitään. Eipä silti, ennen (60-70 luvulla) näistä asioista ei puhuttu eikä ihmisten hajuun kiinnitetty huomiota. Ihmiset haisivat kuka millekin, ei siitä kukaan välittänyt eikä puhunut. Nykyään on aikamoinen työ pitää itsensä, vaatteensa ja vuodevaatteensa puhtaana. Vettä kuluu ja pesukone pyörii vinhaa kyytiä. Jotenkin stressaa tämä, kun ihmiset kiinnittävät niin paljon huomion toistensa hajuun.

        Ihan totta, nykyään pitäisi tälläisistäkin asioista keskustella, muistan kun oma mummoni haisi kamalalta, sitä ei saanut edes mainita , ja äitini sai lirkutella moneen malliin ennenkö häntä saatiin saunaan että äiti sai pestä mummon, sielläkin hän kiukutteli ja oli vaikea pestävä.
        Kun vaatteet pesee ja vaihtaa usein ja pitää huolta hygieniasta niin ei ongelmaa tule hajuista.
        Joten asioita kuten tämä ei pitäisi lakaista pöydän alle , sillä ongelma on olemassa,
        Ja moni vanhus ei itse jaksa pitää tiittävästi huolta hygieniastaan , miksi se kalastaa niin kovasti toisiin ettei muka saa puhua asioista mitkä ovat olemassa.


      • Anonyymi

        Näistä asioista on aina vaiettu, ja ilmeisesti eräät haluavat vaieta jatkossakin siis kun ei sanota mitään ei ole ongelmaa.
        Monilla vanhoilla on vaikeuksia sairaustensa vuoksi juuri siinä ettei ehkä uskalla suihkuun, kun monella on esim huimaus vauvana, ja silloin ei uskalleta mennä suihkuun.
        Muutkin sairaudet ovat usein esteenä niin fyysiset kun psyykkisetkin. Vaatteita ei vaihdeta niin usein kun pitäisi. Joten syyt on monet. Mutta esim hoitolaitoksissa ei ole tätä ongelmaa, siellä vanhukset saavaat avun peseytymiseen .
        Joten hajuja on maailmassa, niin vanhoilla kun nuorillakin , syyt ovat moninaiset.
        Mutta kukaan ihminen ei haluaisi tietenkään haista pahalta


    • puhtaus puoli ruokaa

      Mulla oli isotäti joka haisi aina b-vitamiinille, popsi pillereitä liikaa ja ylimääräinen tuli hien mukana ulos, haistoin aina jos se oli käynyt meillä koulussa ollessani. Haju ei siis johtunut iästä vaa liiasta b-vitamiinin syönnistä.
      Sitten meillä oli naapurin ryssä-mummo, se haisi armottomasti valkosipulille, haju jopa leijaili ikkunasta pihalle asti, sekään ei tainnut johtua iästä vaikka mummo oli lähes 100 vuotias (ehkä siksi niin iäkäs kun söi sitä valkosipulia niin paljon).
      Niin, ja mun mummo hais välillä vähän pissille, se johtui varmaankin iästä ja 9 lapsen synnyttämisestä. Vaikka mummo käyttikin toppausta housuissa vaihtoi sitä usein niin silti aina vähän tuoksahteli. Nykyään taitaa ne tenat yms. olla semmosia jotka nielevät hajuja.
      Nämä edellämainitut eivät olleet tuoksuissaan mitenkään verrattavissa yhteen seurustelukumppanikokelaaseeni, lyhyeksi jäi seurustelu kun nokan kautta selvisi ettei mies vaihtanut kalsareitaan kuin pari kertaa viikossa, eikä tainnut paitakaan sen useammin vaihtua.
      Epämiellyttävät tuoksut pysyvät poissa kun huolehditaan henkilökohtaisesta hygieniasta ja pestään vaatteet tarpeeksi usein ja tarpeeksi hyvillä pesuaineilla sopivissa lämpötiloissa.

      • Tavallinen mies

        Onpa sinulla ollut likainen kumppani kun jo noin pian alkoi haista! Kyllä normaalilla ihmisellä pari kertaa viikossa saunominen ja alusvaatteitten vaihto riittää, ei ala haista vielä mikään. Joku päälyspaita menee viikon pari pesemättä jos ei hikoile. Pitempään pidettynä kaulus alkaa haista. Eikä se tuore hiki haise millekään. Vanhassa hiessä alkaa muhia kaikenlaiset bakteerit ja ne sen hajun tuovat. Näin sanoo lääkärit.


    • kuolon haju.

      Tuolla ylempänä joku oivalsi asian.
      Kyllä se on kuolema, joka ikäihmi-
      sissä haisee. Ja sitä hajua on vai-
      kea millään peittää.
      Sitten on tietenkin miehiä, jotka ei-
      vät ilmeisesti koskaan vaihda vaat-
      teitaan. Haisevat roskapussille.
      On pakko lähteä pois kassajonosta.

      • hajujoukot.

        Tuo roskapussin haju on ominaista veteraaneille.
        Ehkä aikoinaan oli niin kovat olot, että haisee vie-
        läkin. Tai sitten tottuivat hajuun, ja vaalivat perinteitä.


    • 50+

      Kuulehan nyt nupuli, keskity sinä nyt vaan niihin omiin asioihisi, suihkussa käynteihin. On sinullakin äiti/isä, mummu,vaari , kysy heiltä miksi "haisette" vanhalle, Tee siellä sitä tutkimustyötäsi, äläkä tule tänne mesoomaan.

    • ei pelastus

      tekohampaat voi tehdä tosi pahaa hajua suuhu, jos vaikka mausteista viiniä juo, koettu on..

      • juomisen lopettanut

        haju voi johtua liiasta alkoholin käytöstä, haisee monta päivää, ei ikä ole syynä..


    • realismiä hiukan

      Kyllä se on kunnon pesun puutetta jos vanha ihminen haisee! Pienellä lihavalla vauvallakin iho erittää vekeissä hilsettä uusiutuessaan, ja alkaa pesemättömänä haista.
      Ihosolut on kuollutta ja haisee kosteissa olosuhteissa, joten siitä se vain johtuu, luonnollinen asia.
      Kuoleman kanssa ei sillä ole mitään yhteyttä. Puhdas ihminen ei itsessään haise !

      • Anonyymi

        Ihan niin, oma äitini oli liiankin innokas siihen peseytymiseen, ja joka päivä istui kylpyammeessa kuumassa vedessä . Siitä tuli minulle ongelma kun huolestutti että menehtyy sinne kun ikääkin oli 80 vuotta.
        Joten kukin ehkä näkee puhtauden eri tavalla , kummassakin tavassa on niitä liiallisuuksia
        Toiset pesee liikaa ja toiset ihan liian harvoin.


    • kaikki haisevat

      Niinpä...

      "Tutkijat arvelevat, että rauhaset ja ihon bakteerit vaikuttavat siihen, miltä ihminen haisee. Vanhemmiten niiden toiminta muuttuu.

      Monissa kulttuureissa on yleinen käsitys, että ihmisen haju muuttuu vanhetessa. Japanilaisilla on jopa oma sanansa tälle hajulle. "

      Pesemättömät kainalot alkavat haista kaikilla (paitsi pienillä lapsilla).

    • haisee ne

      Jo viisikymppiset todellakin haisee vanhoille. Se on sellainen eltaantunut makeahko haju joka ainakin minulla saa aikaan vastenmielisen tunteen. Vielä pahemmaksi asian tekee se että nimenomaan viisikymppiset yrittävät sitä peittää erilaisilla hajusteilla ja silloin lopputulos on todella kammottava!

    • hienonokka

      Jokaisella ihmisellä on oma perushajunsa, ja ei se häviä pesussa kuin ihan hetkeksi, se jää vaatteisiinkin.
      Nyhkyaikana on kumma tapa haistella toisia, kun omaa hajuahan ei tunne kukaan, ei nuori eikä vanha koska se on tuttu haju.
      Toinen vain tuntee toisen haju, ja varsinkin toisia nuuhkiva tyyppi voi ihan saada nuuhkimisen tavan ihan neuroottisesti.
      Sama tapa voi tulla ihan ympäristönkin haistelemisesta.
      Joskus työpaikka, ja asumisympäristökin tuottaa asukkaalle pysyvänkin hajun.
      Esm. sairaalahaju jää vaatteisiin ja ihoonkin, sen hajun jokainen huomaa käydessään.
      Seksileikit antavat nuoremmille omia hajujaan, alapään sairaudet samoin.
      Valkovuoto, kuukautiset ja alapään hikoilukin tuo hajuja kaiken ikäisille, hölmö se joka alkaa toisten hajuja nuuhkimaa, saa lopulta tressinkin siitä.

      Minä olen huomannut, että ihan ruokakin antaa omat hajunsa.
      Jos paljon syöt porkkanaa, valkosipulia, sekä vahvoja mausteita ym., niistäkin jää hajuja kroppaan, hikeen ja hiuksiin jopa vaatteisiin.
      Meneppä nuotion viereen niin savu haisee pitkään vaatteissa ja iholla.
      Lääkkeet ovat myöskin joskua hajua antamassa ihan samalla lailla kuin viina, olut, tupakka,
      On vaikea kohdistaa hajuja johonkin ryhmään, koska kuka vain voi haista eri tilanteistakin riippuen, ja aina ei voi päästä heti pesuille, ja toiset harvemmin pystyvät itseään lottaamaan jos mahdollisuudetkin puuttuvat.
      Joskus se haju voi olla omassa nenässäkin, vaikka jos nenässä ja korvissa on tulehdus.
      Tietämäni mukaan ei haju tapa, hikikään ei tietämäni mukaan levitä viiruksia ja pöpöjä.
      Ei pakko haistella jos ei hajuista tykätä.

    • lapset haisee

      Lapset haisee!
      Kävin kauppareissulla kahvilla paikallisen marketin kahviossa. Viereisessä pöydässä oli perhe jonka ympärillä leijaili aivan kamala *askan haju. Vanhemmat olivat aivan kuin eivät itse huomaisi lapsen-lasten housuissa olevia tuotoksia. Olisin vaihtanut paikkaa jos kahviossa olisi ollut muualla vapaita pöytiä. Ei auttanut muu kuin hörppästä sumppi kitusiin ja vaihtaa maisemaan ennen kuin yrjö lentää.

    • ei pikkumainen

      voi meitä poloisia, joille hajut ovat koko elämän pilaava tekijä ja toisinaan jo nuorenakin,
      hajuja on kaikkialla, auringonkukatkin haisevat samoin suopursu haisee tosi vahvasti ja on silti niin,
      niin kaunis,
      pesuaineissakin on toisissa tunkkainen haju, ja varsin jos pyykki kuivuu jossain vinnillä kauan ja seisoo märkänä kauan, se haju on tosi haisevaa, vaikka pyykki onkin pestyä,
      ja sitten uusi lautarakennus ja vanha huvilarakennus,
      pelätäänkö niiden vahvoja hajuja,
      eläimet haisee ja saavat vaatteet ja kodinkin haisemaan,
      eipä syytellä vanhempia ihmisiä, kun kaikki haisee ja kaikesta jää hajuja,

    • nyt kun olen

      eläkkeellä, en kuule viitsi käydä enää joka päivä suihkussa kuten ennen töihin lähtöäni kävin aamuisin.

      Vaihdan vain pari kertaa viikossa enää puseroni, toki alapää intiiminipesun teen joka päivä, siis olen nainen.
      En tarvi Tenaa tms, vielä, joten se ei ole ongelmani, ja kainalot ym. pesaisen kun lähden kylille/kaupungille! En koe haisevani lainkaan ns. vanhalle, vielä, olen "vasta 64v"!

      Ja aina kaikki puhtaat vaatteet vaihdan päälleni siis jos "ulkoilemaan" lähden!

      Lienee toisilla se että ne vaatteet ovat aina komerossa siirtelemättä ja sieltä tulee se omansa haju sitten!
      Esim. siskoni talossa on oma hajunsa, vanha talo.
      Lapseni sanovat usein, että tietää mistä tämä tuoksu on, jos esim. lehtiä vaihdamme ja samoin että kun käymme siellä, jäi taas sen talon tuoksu, sanovat!

      • Kellarin haju

        Onkohan siellä siskosi talossa homeongelma? Joskus tulee bussiinkin joku ihminen ja haisee sille kuuluisalle kellarille joka on merkki kosteusvauriosta asunnossa.


    • grannen

      joo, kyllä vanhoilla ihmisillä on outo haju. luin jostain että johtuu hormonaalisista syistä, voi ehkä johtua myöskin siitä etteivät käy suihkussa yhtä usein kuin ennen ja näin ollen eivät vaihda vaatteitakaan yhtä useasti. eihän ne vaatteet sotkeudu jos vain istuskelee päivät pitkät...
      mitäpä tuosta hajusta, jos saamme elää niin mekin haisemme:)

    • herkkänenäinen

      Jos käy aamuin illoin suihkussa, ihmisen ei pitäis haista muulle kuin suihkugeeleille, jos ei ole mätänemistilassa. Kun ihoa vasten olevat vaatteet vaihtaa päivittäin puhtaisiin ja päällimmäiset vaatteetkin tarpeeksi taajaan, niin nekään eivät käryä. Useimmilla tämän päivän vanhuksilla on ollut nuoruudessaan ja aikuisuudessaan huonot peseytymis- ja pyykinpesuolosuhteet, eivätkä he ole tottuneet hyödyntämään nykypäivän mukavuuksia täysillä. Olen kuullut jonkun ikäihmisen sanovan, että pesee hiuksensa vain joka toinen viikko. Minulle tulee nuhruinen olo, jos en pääse pesemään päänahkaani vähintään joka toinen päivä. Pesisin päivittäin, jos tukkani olisi lyhyt.

      Kunkin ihmisen immuunijärjestelmä vaikuttaa siihen, mitä bakteereja se torjuu ja mitkää saavat elää kehossa. Kuulemma juuri bakteerit tuottavat eri yksilöille ominaisen hajun. Immuunipuolustus heikkenee ja tulehdukset lisääntyvät , kun ikäännytään tarpeeksi. Ehkä uusia hajujakin ilmaantuu.

      Yks haju, minkä haistaa selvästi laihasta diabeetikosta, on ilmeisesti ketoniaineiden haju. Huomasin sen diabeetikkoäidistäni. Tunnistin hajun, koska olin haistanut saman hajun itsestäni, kun olin kolmekymppisenä Atkinsin ketoosidieetillä. Nykyään sanottaisiin, että karppasin. Hien mukana ketoniaineet tulevat iholle. Jos elimistössä on voimakas ketoosi, sen haistaa, varsinkin kesällä, kun on kevyt vaatetus ja ihminen hikoilee tavallista enemmän. Herkkänenäinen haistaa lievänkin ketoosin.

      Härskiintyvä ihotali haisee myös pahalle, mutta liika rasvaneritys on yleensä nuorten ihmisten ongelma. Kerran junassa edessäni istui noin kolmekymppinen mies, jolla oli rasvainen tukka. Hän veti penkkinsä taaksepäin ja rasvainen tukka tuli lähemmäs minua. Täytyy sanoa, että haju häiritsi.

      Jalkasieni haisee. Sitä on kaikenikäisillä, mutta sen esiintyvyys lisääntyy iän myötä. Vanhoista kengistä saattaa lähteä jalkahien ja sienen hajua. Nuoret ihmiset käyttävät harvoin kenkiäään loppuun, kuten säästäväiset vanhukset.

      Jospa kyseessä onkin nuoruuden hajun puute. Eräässä Britanniassa tehdyssä kokeessa koehenkilöille laitettiin erilaisia hajusteita, ja satunnaisilta ohikulkijoilta pyydettiin arvioimaan testihenkilön ikä. Greipin hajussa koehenkilöt arveltiin 5 vuotta nuoremmaksi kuin muilla käyttämillään hajuilla.

    • muista se

      kostea asunto tekee vaatteisiin hajuja, vaikka pesis kuinka ja mitä syö, sen mukaan tulee haju tai jos juo paljon, siitä vasta hajua tuleekin, kaikki vanhenee, jos hyvin käy elämässä..

    • vanaha

      Nostanpa tässä vanhan keskustelun uudelleen esille. Nimittäin eri ikäisten ja erilaisten ihmisten hajuista. Vauvat haisee ihanalle, vaikkakin joskus mädänneelle maidolle. Mutta vanhan maidon hajukin muuttuu vauvan iholla ihanaksi. Nuoret haisee yleensä tuoksuille, vaikkakin taustalta aistii kitkerän hien ja pelon. Aikuiset haisee kuka millekin, ruoalle,itsevarmuudelle,kieroudelle,valehtelulle,ymmärtämättömyydelle. Ehkä joku rehellisyydelle ja rakkaudelle.
      Vanhemmat sitten haisee tälle jollekin erilaiselle,oudolle. Mielestäni se ei tule mistään eritteistä, vaan leijailee ympärilläni. Vaikka suihkutan samaa hajuvettä lapseni kanssa, silti minä haisen ja hän tuoksuu... Ilmeisesti iho ja elimistö muuttuu, me vanhat haisemme erilaiselle kuin vauvat...
      Jos ja kun hajuaisti on ihmiselle niin tärkeä, niin pohdiskelinkin tässä, että voiko hajun perusteella tunnistaa esim. uskovaiset ja eiuskovaiset?
      Tai kokoomukselaiset ja perussuomalaiset?
      Tai savolaiset ja lappalaiset?
      Tai miehet ja naiset?
      Tai taiteelliset ja epätaiteelliset?
      Tai ... jotain muuta???

      • 21,,

        Entäs venäläiset,ruottalaiset, virolaiset?


    • niiskunenä

      On myöskin niin että jos pitää jostain ihmisestä, ja jos pitää vauvoista, silloin hajut ovat ihania hänen mielestään.
      Joku pitää navetankin hajuista, joku koirien hajuista, kun joku toinen ihan oksentaa niistä.
      Selvää on varmaan monelle vaatteissa oleva homeen haju, toisilla on vaikeutena saada vaatteitaan nopeasti kuiviksi. Siitä tulee vaatteisiin aikamoisen ikävä haju.
      Vanhassa mökissä on oma hajunsa, joka sitten jää jopa vaatteisiin.
      Monilla kansallisuuksilla on omia hajujaan.
      Sanonpa vain, että on törkeetä yleistää hajut vanhempiin ihmisiin, koska haista voi kuka vain jonkun toisen mielestä.

      • Tosi on.

        Minä olen ikäihminen, ja kun pidän
        samoja vaatteita pari kuukautta, huo-
        maan hajun itsekin. Sellainen imelä
        roskapussin haju. Siitä huomaan,
        kun asiakkaat vaihtavat kassajonoa.
        Vaatteet vaan pesuun, niin hajut läh-
        tee.


      • Miljoonatuoksu.

        Jospa se onkin niin, että ikäihmisillä haisee raha?
        Köyhä kansa ei vaan ole tottunut siihin hajuun.
        Kokeilkaa köyhät joskus kotonanne!


      • orpo5
        Miljoonatuoksu. kirjoitti:

        Jospa se onkin niin, että ikäihmisillä haisee raha?
        Köyhä kansa ei vaan ole tottunut siihin hajuun.
        Kokeilkaa köyhät joskus kotonanne!

        " vanhat ihmiset haisee"- kommentteihin vastaus: lääkkeiden haju tulee usein esiin hiotessa jopa 3- kymppisillä, jos käyttää verenohennus/ masennuslääkitystä. Toisaalta taas jo kuolleen ihmisen haju tuoksuu hänen omaisensa mielestä vainajan vaatteissa, vaikka toiset eivät sitä tiedosta. Olen pessyt isä- ja äitivainajani vaatteita moneen kertaan, sisarusteni kielloista huolimatta.


    • pesut maltilla.

      Kyllä se hiki näillä kymmenillä haisee, ei oikeastaan hielle vaan juuri etikalle tissien alla. Joskus olen sipaissut kädellä, kun on oikein ollut hikikohtaus päällä. Selvä kitkerä etikan tuoksu on levinnyt käteeni.

      Pesemällä itsensä ja vaihtamalla puhtaat vaatteet, siitäkin pääsee eroon. Lääkkeiden hajusta en niin tiedä. Voipihan nekin jonkun nenuun tuntua, kun minua haistelee. Sille en mahda mitään.

      Puhtaus on tärkeintä. On ihana tuoksua puhtaalle, ainakin suihkun ja puhtaiden vaatteiden vaihdon jälkeen.

    • mettaamanda

      Vanhukset haisee........... jà sen huomaa kyllä, että nuori ihminen arvostelee vanhuste hajuja, mutta odota, kun itse olet vanhus, millekkähän sinä haiset silloin ?????????

      • expimot

        Niin sitä tässä on mietitty. Jos olen kovin huonokuntoinen ja hoidon taso nykyistä luokkaa, niin varmasti yhtä sun toista hajua pukkaa.

        Jos pystyn huolehtimaan itsestäni kuten tähän asti, niin jää nähtäväksi erottaako minua pimeässä teinistä.

        Niin tai näin, niin toivon kuitenkin että saan säilyttää loppuun asti selkeän ajattelun enkä muutu tyhmäksi. Tosin miksi muuttuisin? Tyhmäksi synnytään, ei muututa.


      • Anonyymi

        Arvostelee ?
        Hänhän halusi vaan kysyä asiaa miksi vanhat haisee.
        Ja useinhan on niin että iän karttuessa jää se pesupuoli vähemmälle monella, samoin vaatteiden vaihto tekee sen että hajusta tulee tunkkanen.

        Samoja vaatteita pidetään pesemättömänä usein viikkokausia.
        Itse olen vanha ja pelko siitä että alkaisi haista on mielessä usein.
        Ja sanonut ystävilleni että jos alan haista kovasti niin saavat huomauttaa.
        Vanhukset jotka ovat hoidossa eivät haise pahalle, koska henkilökunta suorittaa aamupesut, ja määrättynä päivinä suihkupäivä myös.
        Joten sekin on hieman erinlaista , toiset vanhukset eivät halua suihkuun vaan syitä on monia miksi eivät, sitten on niitä jotka haluaisivat vaan eivät saa tarvittavaa apua siihen toimitukseen
        Joten kun yrittää pitää itsensä puhtaana ja vaihtaa vaatteita tarpeeksi usein niin tätä ongelmaa ei ole.
        Moni vanhempi kärsii sairauksista ja eivät jaksa sen pesun kanssa kuten nuorena , ja apua ei sitten saa niin helposti , kaikilla ei ole edes omaisia jotka auttaisivat tarpeen vaatiessa.
        Joten ei tarvitse hyökätä heti jos joku tekee kysymyksen sillä asia on sentään ihan normaali juttu, siis eräät ihmiset haisevat, toiset ei .
        Joten en tunne mitenkään pahaksi kysymystä hajuista ainoastaan ehkä monelle antanut ajattelemisen aihetta.


    • olisko syy tässä?

      On olemassa myös sairaus, jossa on aistiherkkyyttä ja silloin haistaa kaiken herkemmin myös sellaista hajua mitä ei ole.

    • Anonyymi

      Kalmanhaju tulee hengitykseen ja alaaukkojen tiehyeisiin n 65 vuotiaana.
      Sen jälkeen vanhuuden voi haistaa, jopa 5 metrin päähän.
      Hajuun ei auta kuin kuolema, jota elävät saavat haistella ,3 viikkoa, ennenkuin vainaja poltetaan.

      • Anonyymi

        Aivoituksesi haiskahtaa pahasti kuolleelta, jotta mitä sen rinnalla alapään haju haittaa.


    • Anonyymi

      joo, ei ole edes 50 v mittarissa ja aina vähän kusta housussa. Ei voi mitään. Tipotteloo!

    • Anonyymi

      Iästä ei riipu haju haitat tai vanhusten ominaishajut joita hyvä aistisina haistamme. Vuodet 2013-2019 olin tekemisissä ruohontaso juurella vapaaehtoisena 3 vanhuksen kanssa Jotka 1 mies,kuului sukuuni, 2 olivat ystäviäni aitoja ihania,jo kuoleet.Kaikki olisivat iän puolesta voinet olla lähes vanhempiani.Kodin hoito kävi heillä päivittäin . 1 kerta viikossa oli kylpy päivä,eli suihku päivä.Lähiomaiset eivät heitä avustaneet pesutHeidän petivaateita,kuin vaateita ylensä ei kukaan tuuletanut. Tavi vaateet sama kappi kui kesä vaateet. Kaapi tilat ahtaat.Kaiki vaatet ängetty ahtaasti kaapieihin. Väistämättä ilma ei kierrä.Noista 2 yksikän ei haissut pissalle. Mies käytti miesten housu tena-vaipat, naiset naisten.Otin tuo miesten tena vaipat esille.Koska se on tapu viellä 2023.Nuoremalla väellä.Eli systä vaateisin vaikka puhtaat tulee tunkainen haju. Kun ne vuosia samat ja tiivisti kaapit.Vaikka vaatet puhtaat tarvitsevat ilmaa säilytyksissä. Toinen vanhukset saavt paljon eri läkkeitä.Jotka hajulta tulee läpi ihon.Kukaan ei myöskään hoida,ei edes ainakan näiden vanhusten lähiomaiset silloin: Vanhus käytetäisin hamaslääkäri.Koska he kaikki tupakoivat. Ien tulehduksen merkin veren vuoto ei näy. Nikotini estää sen eli tupakka.Siksi nimenomaan vanhusten suu huonossa kunossa ja haisee.En ole sairan hoitaja en alala. Useimat vanhukset joilla rakastavat omaiset huolehti edellä mainitut asiat.Mieli pide vain lauantai aamun 14.1.23. Jota tekstini virheet ärsyttää.anteksi olen lukuhäiröinen Itä Helsingistä

    • Anonyymi

      En pese persettäni pariinviikkoon.Sitten menen naapurin hienohelmalle kylään ja hankaan perseenhajua sen plyyssisohvaan.

      • Anonyymi

        Heh niinhän ne hienohelmojen koiratkit tekee hankaavat peräpäätä plyyssisohvaan. Silläkö nuo nuoretkin haisee niin kummalliselle joku imelä haju niitä seuraa. Muka kiire pas-kanhaju se niitä seuraa.


      • Anonyymi

        Naapuri varmaankin tykkää perseesi hajusta jos sisälle päästää.


    • Anonyymi

      Minua ne yököttää ne mustat tatuoinnit ja kamalaa katsella niitä. Tuntuu ne että ne haiseekin kun iho on tulehtunut siitä myrkystä. Kuinka joku voi tuollaisella myrkyllä pilata ihonsa niin sitä ihmettelen.

      • Anonyymi

        Katselin eilen netin ihmemaasta kuvaa, jossa kaverilla oli tatuoitu silmämuna / valkuainen mustaksi. Se meni yli ymmärrykseni.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Minäkään en voi tajuta sitä kuinka jotkut voivat ihonsa pilata ja järkyttävän näköisiä ne tatuoinnit.

        Tuohon hajuun sanon että vanhaa ihoa ei kestä lutata niin kuin nuorena aktiivisena ja ihan turhaakin se olisi. Sitä tosiasiaa ei tajua vasta kun vanhana että pelkkä vesikin kuivattaa jo kuivunutta ihoa ja turha luttaaminen veden kanssa on aivan turhaa josta alkaisi koko kroppa vaan kutiamaan. Kauheasti saa siltikin rasvata joka paikkaa varsinkin talvella

        Pesut kriittisiin paikkoihin ihan riittää tarpeen mukaan ja kerran viikossa jos käy saunassa tai koko suihkussa. Vaikka en käy koko pesulla joka päivä niin silti vaihdan puhtaat ihoa vasten vaatteet joka aamu, elikkä alushousut, paidan tai tunikan ja legginssit tai maxi hameen. Pyykkiä tulee ja vaatteet kuluu nopeammin mutta viihdyn puhtaissa vaatteissa enemmin. Kun vanhat vaatteet ovat aikansa kuluneet niin ostan uusia.

        Päällysvaatteita pesen tarpeen mukaan. Mitään hajusteita en käytä sillä ne ärsyttäisi itseänikin vaikka en suoranaisesti allerginen ole. Minä en haista yhtään mitään pahaa hajua itsessäni ja joku muu haistaa niin sittempähän kärsii sillä en aio yhtään muuttaa elintapojani.

        Minä luulen että ihmiset jotka haisevat niin eivät vaihda vaatteita riittävän usein.


    • Anonyymi

      Jokos aloittaja on alkanut haisemaan .Kymmenen vuotta tullut ikää lisää.

    Ketjusta on poistettu 26 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe