onko kaikilla "protokolla" häät?

oi ahdistusta =(

niin väkisinkin hiipii mieleeni mörkö noista ah, niin etiketinmukaisista ja täydellisistä häistä.
morsiamen isä pitää ihanasti liikuttavan ja silti hauskan puheen. on istumajärjestykset, naisilla hatut, sävysävyyn laitetut kukat, hääkarkit jne.
aurinko paistaa, kukaan ei humallu, puheita pidetään ja kaikki tulee kaikkien kanssa toimeen saumattomasti. suvut rupattelevat luotevasti yhdessä jne.
leikitään "hauskoja" leikkejä kuten tuttujuttua, heitetään hääkimppua ja etsitään sitä sukkanauhaa. on sinistä, on lainattua, on uutta ja vanhaa.

Me olemme järjestämässä häitä ja nyt oikeasti siis kammoksun suurinta osaa juuri noista asioista. olettaako vieraat kaiken toimivan juuri noin? tuntuu että kaikki hääsaitit ja jutut netissä sekä lehdissä on täynnä tuota täydellisyyttä. koristeitä on miljoona kukkiin menee rahaa 400€ ja kaikki asiat on huomioitu. lapsille sitä ja tätä jne.

haluamme kyllä kirkon ja papin tosin koen tyhmäksi että isäni minut saattelisi (meillä on jo 2 lasta 10.v suhdetta eletty), mutta kuitenkin meidänlaiset rennot hääjuhlat, en turhaa esillä olemista, en halua että isäni tai kukaan mukaan pitää puhetta pakosta tai velvollisuudesta.
on ruoka, mutta ei todellakaan pakollista istumajärjestystä, ei kimpunheittoa tai sukkanauhaa. rentoa, hauskaa ei stressiä!
on musiikkia, mutta ei bändiä vaan stereot.
ei kartanoa ja säätäkään ei voi tilata ;-))))

sukumme tuskin tulee kauheasti toistensa kanssa olemaan (miehellä pieni ja sisäänpäinlämpeävä maalaisperhe)

kirkosta ei lähdetä hevosilla tai koristelulla autolla vaan ihan omalla autolla.

ei turhaa rahantuhlausta ja näpertelyä.

olemme siis jo 10.v yhdessä ollut ja 5.v kihloissa 2 pienen lapsen vanhemmat.

14

2783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytti

Jokainenhan saa pitää millaiset häät haluaa. Minä taas kammoksun sinun häitäsi ja haaveilen itse juuri sellaisista, mitä sinä et haluaisi. Makuja on monia :) Tärkeintähän on, että hääpari itse viihtyy ja häät ovat hääparin näköiset.

• jonna

Olen Tytin kanssa täysin samaa mieltä..

• morsmaikku

menen lauantaina naimisiin.Kutsuun laitettiin, että vihkiminen kirkossa, jonka jälkeen siirrymme viettämään kunnon maalaistansseja ruoan ja juoman kera.Meillä siis 100 vierasta, kaikki joiden numerot ovat kännyssä ja niihin on soitettu muitakin kuin työpuheluja, on kutsuttu. Ruokana lihaa, nakkeja, lihapullia, perunoita, perussalaatti. Juomaa on olutta, vinkkua,sidua yms. ruokajuomia. Sit hääkakku, jonka jälkeen alkaa tanssit ja joskus yöllä iltapala. Booli pöytään kakun kans samaan aikaan. Ei muita ohjelmia ja ne on kaikille kerrottu. Luulen että tulee hyvät tanssit.Mekin oltu jo 9v. ja 3 lasta.

• :o)

..karsia pois ja silti järjestää sellaiset häät, joka menee sukulaisiinkin täydestä. Meidät vihitään kirkossa, isäni ei saattele minua alttarille koska tahdon jakaa jännittävimmän hetken oman tulevan aviomieheni kanssa. Vihkikaava on se lyhyt, kestää ehkä 25 min musiikkiesityksineen. Kirkon pihalla kyllä heitellään riisiä, juhlapaikan pihassa onnitellaan ja juodaan maljat ja morsiamen isä pitää puheen ennen ruokailua, mutta muuten häissä ollaan vähän rennommin. Meidän häissä humallutaan. Meidän häissä syödään ähkyyn ja juopotellaan ja tanssitaan niin että korot katkeaa. Leikkejä ei taida olla eikä kimpunheittoa eikä sukkanauhaa, mutta tiedän että kaaso on suunnitellut jonkun yllätysnumeron ruokailun ja kahvihetken täytteeksi.
      Mutta nuo kuvailemasi häät, jollaiset itse haluaisit, kuulostaa ihan hyvältä noinkin "vanhalle" parille. Tosin tuota on aika hankala soveltaa suureen sukuun joten jos järjestätte juhlat vain lähimmillenne niin tokihan tuo käy. Suurelle suvulle on sitten melkein pakko järjestää jo enemmän protokollan mukaiset häät, kuten esim. meillä tuollaiset puoliprotokollaiset, ihan sen takia että muuten se suuri ihmismassa olisi ihan avuton ja eksyksissä.

• ...

juu, vieraita tulee olemaan max. 50 joista lapsia alle 10.

jokainen toki järjestää häät mitä on omanlaiset ja en yrittänyt millään tavalla väheksyä tai arvostella niitä jotka haluaa ko. häät.

itselleni hiipi vain ahdistus asiasta kun joka paikka työntää eteen "vain" tuota etiketin mukaista "protokollaa".

meidän häissä juodaa hyvin ja syödään hyvin. ruoka on varmasti linjaa, jotain savukalaa, karjanpaistia, salaattia, leipää, kakku ja pullat.
        booli ja iltapala tulee sitten myöhemmin.

ihana on todella huomata että on muitakin jotka poikkeavat linjasta ja ottaa parhaat päältä ;-)

meilläkin on tarkoitus tanssia, saunoa ja myös humaltua.

• heepi

turha häitä on stressata, meillä oli todella rennot häät. Järjestettiin ystäville grillijuhlat ja tilattiin pappi sinne, kukaan ei tiennyt asiasta joten kukaan ei stressannut kaikille oli todella yllätys kun pappi ilmesty mökille. Kaikilla oli mökki vaatteet päällä kukaan ei ollut pyntätty, mulla oli villasukat farkut ja kollegepaita ja hääbudjetti oli 250e josa suurin osa meni sormukseen. Kaikki sái vattan täyteen ja hauskaa oli. Parhaimmat häät missä olen ikinä ollut. Voimia sulle ja jaksamista

• lokoisasti

Me - vähän alle 50 v., toinen liitto molemmilla, aikusia lapsia 3/2 - menimme naimisiin Espoon maistraatissa. Todistajina yksi molempien lapsista.

Hääjuhlan vietimme mökillä Itä-Suomessa, jonne vieraat tulivat kahta lukuun ottamatta pääkaupunkiseudulta. Juhliin kutsuimme vain elossa olevat vanhemmat, omat lapsemme sekä sisaruksemme lapsineen. Väkeä oli yhteensä 32 henkilöä ja kaikilla oli kuulemma tosi hauskaa. Puheet olivat epävirallisia ja lahjoissa ilmeni sukujemme luovuus - kaikki hauskoja ja liittyivät jotenkin meihin.

Tarjoilut olivat vaatimattomat: ruuista osa itse tehtyä ja osa pitopalvelusta, kakkun teki kondittoriopiskelijapoikani, kukat luonnon kukkia. Säänkin olimme varanneet sopivaksi.

Ensimmäistä avioliittoani ei juhlittu mitenkään, se kun oli 1977 tapana, mutta nämä kyllä kannatti järjestää! Suosittelen lämpimästi epämuodollisia ja hauskoja hääjulia.

• mää

Suunnittelemanne hääjuhla kuulostaa todella hyvältä! Inhoan häihin yleisesti liittyvää patsastelua ja turhaa protokollaa. Itse haluan aikanaan rennot häät eli funkyt bileet, jos näin hölmösti asian ilmaisen. Olen siinä iässä, että kaveripiirissä on häitä muutamat joka kesä ja suoraan sanottuna alkaa jo tympimään hääjuhlien samankaltaisuus ja tönkkömäisyys! Tuntuu vähän hassulta, että kaikki hääjuhlat noudattavat samaa kaavaa ja aina leikitään samat leikit ja muutkin ohjelmanumerot tulevat täysin arvattavissa olevassa järjestyksessä. Luovuutta ja rentoa otetta peliin.

• sara25

Ihana huomata et joku muukin haluaa jotain erilaista... :)
      meilläkin häät poikkeaa huomattavasti ns. normaalikaavasta.. Ensinnäkin, pappi tulee suoraan juhlapaikalle, jossa suoritetaan myös vihkiminen.. orkestereita on kaksi josta toinen soittaa perinteistä humppamusiikkilinjaa ja toinen taas suomipoppia ym, johtuen siitä että keski-ikä vierailla on n.30v. Ruuat, kakut sekä juomat tarjoamme tietysti mutta ohjelmapuolen olemme jättäneet suosiolla vähemmälle, koska haluamme oikeasti olla ihmisten seurassa ja pitää hauskaa... Kutsujakin läheteltiin hyvin kriittisesti karsien, joten mukaan ovat päässeet vain ne joiden kanssa olemme oikeasti tekemisissä lähes päivittäin tai ainakin viikoittain..

Itse olen sitä mieltä että on ihan turha järjestää juhlaa vain vieraille, eikö se päivä ole kuitenkin TEIDÄN??? Ja teidän siitä kuuluu nauttia.. Jättäkää rohkeasti pois vain kaikki mikä tuntuu turhalta ja nauttikaa toisistanne :))

Heräsi pieni kysymys. Miksi kutsua vieraita ollenkaan, jos juhlia ei järjestetä lainkaan heitä ajatellen? Eikö se kuulosta vähän itsekkäältä, jos ei ollenkaan oteta vieraiden viihtymistä huomioon?

• = 0
        :o) kirjoitti:

Heräsi pieni kysymys. Miksi kutsua vieraita ollenkaan, jos juhlia ei järjestetä lainkaan heitä ajatellen? Eikö se kuulosta vähän itsekkäältä, jos ei ollenkaan oteta vieraiden viihtymistä huomioon?

miten tässä vaihtoehto suunittelussa ei muka ole huomioitu vieraita?

eihän kaikki vieraatkaan tykkää olla kesäisin kolmissahäissä joissa on ihan sama ohjelma?

= 0 kirjoitti:

miten tässä vaihtoehto suunittelussa ei muka ole huomioitu vieraita?

eihän kaikki vieraatkaan tykkää olla kesäisin kolmissahäissä joissa on ihan sama ohjelma?

..kommentti siihen edellisen viestin lausahdukseen: "Itse olen sitä mieltä että on ihan turha järjestää juhlaa vain vieraille, eikö se päivä ole kuitenkin TEIDÄN???" Ja tuosta heräsi kysymys että miksi kutsua vieraita lainkaan jos juhlaa ei heitä ajatellen järjestetä. Ymmärrän kyllä että ihmisiä tympii ne saman kaavan häät, itseäkin joskus otti suunnattomasti päähän kun samana kesänä moni kaveri vietti häitään juuri samalla kaavalla ja vaihtoehtohäät ovatkin enemmän kuin tervetulleita. Mutta, jos vieraita meinaa kutsua niin on se nyt vähintäänkin kohteliasta ottaa myös heidät huomioon.

• M25

...olivat sellaiset kuin juuri me halusimme. Ja sellaiset pitäisi kaikkien häiden olla (kuten tässä on jo hoettukin). Osa oli perinteistä humua, mutta osan vanhoista tavoista jätimme pois, emmekä leikkineet esim. hermostuttavia hääleikkejä laisinkaan. Riisiä ei ollut kirkosta tullessa, jalkaa emme polkeneet kakun leikkauksessa, naisilla ei ollut hattuja, alkoholia ei tarjottu, mutta silti pidimme hauskaa. Tässä vain muutamia esimerkkejä. Mieleenpainuvat häät oli. Menivät vaan niin äkkiä ohi!

• Anonyymi

Järjestä vihan ja väkivallan hää juhla omaan pihaasi jatkot ei niin kuin Oman suvun muiden silmille eri kuntaan tai kaupunkiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      119
      3086
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      116
      2401
    3. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      25
      2141
    4. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      23
      1996
    5. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1975
    6. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      241
      1964
    7. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      100
      1616
    8. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      105
      1404
    9. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      71
      1222
    10. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      135
      1116
    Aihe