Kiltti pikkukoira :)

Rauhallinen+reipas?

Kova hauvakuume, asun kaupungissa ja hakusessa nyt rauhallinen, ei-räksyttävä pieni koira. Mikä rotu on rauhallisin? Kuitenkin pitäsi jaksaa kulkea lenkillä. En halua sellaista remmiriehujaa, joita usein näkee, vaan rauhallisen ja oppivaisen. Onko luonteissa isoja eroja eri rotujen välillä?
Mikä koira minulle?

16

2087

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • chinitär

      se että hankit mahd. vähän isomman koiran ei takaa ettei se räksytä ja käyttäytyy mallikelpoisesti:) itse lenkkeilen kolmen japanese cihinin kanssa:)

    • vaikkapa...

      Tiibetinspanieli on pieni, rauhallinen ja älykäs, nopea oppimaan (jos vaan motivaatiota riittää;), ja lenkillä reipas! Ei hauku kun ei anna haukkua, eli koulutusjuttuja nuo, samoin kuin remmikäyttäytyminenkin.

    • Löllöpurukumi

      Hmm.
      En oikein tiedä. Tarkoitatko, ettei se olisi leikkisä, vai ettei se räksyttäisi? No, minulla olisi yksi: Cairnterrieri. Se kyllä saattaa vähän haukkua, kun tulee vieraita kylään, mutta ei se muuten varmaankaan haukkuisi. Oletkos samaa mieltä? Minä ainakin pidän cairnterriereistä. Mutta ei sinun ole pakko tätä ottaa :D
      Kaikki cairnterrierit ovat erilaisia, niin kuin minun tuttavani cairnterrieri.

    • Rauhallinen+reipas?

      Hmm, en nyt saanut vastauksia joita odotin, mutta kiitos kuitenkin kun vastasitte : )
      Tietenkin täytyy ihan itse selvittää eri roduista se itselle sopivin ja totta että räksytys on varmasti koulutettavissa pois, jos sellaista ilmenisi. Kauniisti remmissä käyttäytyviä koiria näkee usein, mutta varmasti siihen asiaan on panostettu kouluttamalla. Pitää siis ottaa selvää myös koiran koulutuksesta. Näin sitä oppii asian kerrallaan kun vaan alkaa kysellä :)
      Cainterrierit kuulostavat hauskoilta. Varmasti harkitsen myös sitä rotua :)

      Lueskelen tätä palstaa varmasti tästä lähin. Olisi kiva jos vielä vastauksia tulisi ja opastusta koiranomistajuuteen.

    • elämän kevät

      Se on koulutuksesta kiinni, eikä rodusta. Juuri sillain niitä räyhääviä rakkeja syntyy, kun luotetaan liikaa pelkkään rotuun, eli laiminlyödään koulutus.

    • Aloitt.

      Kiitos, elämän kevät, ystävällisestä valistuksestasi. Rodun valinnalla lienee kuitenkin oma merkityksensä koiran valinnassa, vai mitä? Itse harkitsen tällä hetkellä vielä monen rodun välillä, mutta osa on roduista kuitenkin jo hylätty. En halua vääristyneeksi jalostettua koiraa, esim. mopsia, joka kyllä varmasti on suloinen lemmikkinä, mutta säälittää ihan hirveästi kun niillä on hengitysvaikeuksia, samoin kiinanpalatsikoirat. Haen siis tervettä ja reipasta pikkukoiraa, jonka koulutukseen siis aion, kuten edellä kerroin, panostaa vakavissani. En ole kuitenkaan vielä päättänyt mikä rotu se sitten olisi. Ehkä se tulee olemaan kohtalon ratkaisemaa, jos jollain mieleisistäni roduista on pian lähialueella pentuja niin siitä sitten varmasti tulisi ostettua.

    • tipsunomistaja

      Tiibetinspanielit on aivan ihania. Meillä on 2,5vuotias tipsutyttö ja on kyllä ihan ilman koulutustakin (koirakoulussa ollut) niin upea koira ja kaveri :) Tosi rauhallinen on kyllä kotona, lepäilee mielellään. Elämässä ihaninta ovat tämän tipsun mielestä hyvä kotiruoka, äidin syli ja kävelylenkit.:)

      • Aloitt.

        Varmasti luonteissa on yksilöiden välillä eroja vaikka olisikin samaa rotua, jokainen koira on yksilö. Aionkin sitten käydä muutaman kerran pentuihin tutustumassa, jotta löytäisin mahdollisimman sopiva luonteisen. Kouluttaminen on tärkeää, se luo siteen omistajan ja koiran välille, sillä se on mukavaa yhdessä tekemistä.
        Nyt kun olen vakavissani hankkimassa koiraa, olen katsellu tarkemmin vastaantulevia koiria ja niiden ulkoiluttajia. Alan vähitellen ymmärtää koirista valittajia, sillä ihan liian usein olen nyt nähnyt pikkukoiran juoksentelevan fleksissä jopa pyörätiellä, pissaavaan talojen portaille, kakat jätetään korjaamatta ja jotkut koirat vaikuttavat lähes hysteerisiltä kun vastaan tulee toinen koira. En voi ymmärtää tuollaista välinpitämättömyyttä koirien omistajilta =/ Kaupungissa olemme kaikki vastuussa ympäristöstämme, ei siis saa pissattaa koiraa muiden kotioven viereen ja kakat pitää kaupinkialueella ehdottomasti korjata, uskomatonta ettei kaikki ymmärrä sitä. Ja eikö omistajan tule jo sääli sitä hysteeristä koiraansa? Kouluta, ala harrastaa sen kanssa ja keksi sille tekemistä, sillä se lukemani mukaan auttaa ja rauhoittaa koiraa.
        Itse aion ehdottomasti antaa koiralleni virikkeitä ja mieleistä tekemistä, en hanki sohvakoristetta enkä näyttelyesinettä, vaan perheenjäsenen.


      • Minpin4Ever
        Aloitt. kirjoitti:

        Varmasti luonteissa on yksilöiden välillä eroja vaikka olisikin samaa rotua, jokainen koira on yksilö. Aionkin sitten käydä muutaman kerran pentuihin tutustumassa, jotta löytäisin mahdollisimman sopiva luonteisen. Kouluttaminen on tärkeää, se luo siteen omistajan ja koiran välille, sillä se on mukavaa yhdessä tekemistä.
        Nyt kun olen vakavissani hankkimassa koiraa, olen katsellu tarkemmin vastaantulevia koiria ja niiden ulkoiluttajia. Alan vähitellen ymmärtää koirista valittajia, sillä ihan liian usein olen nyt nähnyt pikkukoiran juoksentelevan fleksissä jopa pyörätiellä, pissaavaan talojen portaille, kakat jätetään korjaamatta ja jotkut koirat vaikuttavat lähes hysteerisiltä kun vastaan tulee toinen koira. En voi ymmärtää tuollaista välinpitämättömyyttä koirien omistajilta =/ Kaupungissa olemme kaikki vastuussa ympäristöstämme, ei siis saa pissattaa koiraa muiden kotioven viereen ja kakat pitää kaupinkialueella ehdottomasti korjata, uskomatonta ettei kaikki ymmärrä sitä. Ja eikö omistajan tule jo sääli sitä hysteeristä koiraansa? Kouluta, ala harrastaa sen kanssa ja keksi sille tekemistä, sillä se lukemani mukaan auttaa ja rauhoittaa koiraa.
        Itse aion ehdottomasti antaa koiralleni virikkeitä ja mieleistä tekemistä, en hanki sohvakoristetta enkä näyttelyesinettä, vaan perheenjäsenen.

        Hieno asenne sinulla! :)
        Varo vaan kun oikeaa luonnetta etsit ettei pentukatseet hurmaa ;)
        Itselläni on vaativampaa pientä rotua jota en suosittele kelle tahansa. Pieniä rotuja joista minulla on hyvä kuva yleisesti on esim phalene, coton de tulear, whippet ja cavalier king charles. Cavalla on tietty paljon terveysongelmia joiden kanssa saa olla tarkkana.
        Toivottavasti sinäkin löydät elämäsi koiran :)


    • hghjg

      ranskanbulldoggi....
      suosittelen lämpimästi

    • Linta-Maaria

      Bolognese, aivan mahtava koira!!! Nyt niitä näkyy olevan tarjollakin muutamia. Ennen ollut vaikeasti saatava rotu, kun on niin vähän suomessa.

    • Käääkkä

      Itse ehdottaisin kääpiöpinseriä, mutta luonnetta riittää ja koulutusta tarttee hieman enemmän räksyttämisen pois kytkemiseen.. :D
      Muuten aivan mahtava rotu, lenkkikaveri ja kaikussa nukkuja:)

    • moikkelis

      Villakoirat on mukavia seurakoiria....tosi nopeita oppimaan ja ihania lenkkeilykavereita:))pentuna useimmat koirat ovat villejä mutta tietysti pennut nukkuvat paljon joten ovat myös rauhallisia:))villakoira on todella seurallinen ja rakastaa ihmisiä....villakoirat on myös erittäin viisaita:)) suosittelen lämpimästi villakoiraa:)) sopii yksineläjälle kuin myös perheeseen:))

    • Italianvinttikoira

      Suosittelen italianvinttikoiraa. Italianvinttikoira on rauhallinen ja hiljainen rotu. Se jaksaa lenkkeillä.

    • maltafan

      yksinkertainen kysymys, yksinkertainen vastaus: MALTANKOIRA

    • Bostoninterrieri

      Bostoninterrieri. Bostoninterrieri ei ole nimestään huolimatta terrieri, vaan se on sukua bulldogeille ja mastiffeille. Bostoni on rauhallinen ja hiljainen pieni koira. Se ei hauku juuri ollenkaan. Bostoninterrieri on miellyttämisenhaluinen ja helppo kouluttaa.

      Bostoninterrierin kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa, pelastusetsintää ja näyttelyitä. Bostoni viihtyy erinomaisesti myös ilman mitään harrastuksia, sillä sen alkuperäinenkin käyttötarkoitus oli seurakoirana toimiminen.

      Bostoninterrieri ei vaadi välttämättä pitkiä lenkkejä, mutta jaksaa kuitenkin liikkua paljon. Turkki on erittäin helppohoitoinen. Se harjataan ja pyyhitään kostealla liinalla tarvittaessa. Turkista ei irtoa karvaa.

      Bostoninterrierin hienolaatuinen karva on lyhyttä ja kiiltävää. Väriltään se on joko brindle, seal (musta, jossa on punainen vivahde) tai musta. Yleisin väri on brindle. Kaikissa väreissä tulee olla valkoiset symmetriset merkit.

      Bostoninterrieri on Suomessa melko harvinainen rotu, joten pentua voi joutua odottamaan jonkin aikaa. Yhdysvalloissa bostoninterrieri on suosittu rotu, onhan se Yhdysvaltojen kansalliskoira. Bostoninterrieri on melko terve ja pitkäikäinen rotu. Rodulla esiintyy allergioita, epilepsiaa ja polvilumpion sijoiltaanmenoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1515
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1228
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      3
      1225
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe