Nuoret lapsettomat?

Vertaistukea?

Hei olisiko täällä nuoria lapsettomuushoidoissa kävijöitä, tai hoitoja harkitsevia? Ylipäänsä nuoria lapsettomia ihmisiä, joille ei vaan jälkikasvua kuulu?

23-vuotias avomiehensä kanssa yli vuoden yrittänyt nainen kyselee :)
Meillä on lievät keinot nyt takana ja seuraavaksi ollaan jonossa hoitoihin. Olisi mukavaa jutella vaan elämästä yleensäkin, välillä tuntuu että on aivan eri aaltopituudella sekä perheellisten, että vapaaehtoisesti lapsettomien kavereiden kanssa. Olisi kiva kuulla miten teihin on suhtauduttu.

Mitään ylärajaa iälle en nyt tässä aseta, me itse tosiaan ollaan 23v ja 29v.
Vaikea sanoa mikä se "nuori" nyt sitten on, mutta tuntuu että yleensä lapsettomuus yhdistetään helposti sinne neljänkympin hujakoille.

74

2628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Annabelle

      Hei! Kyllä meitä nuoriakin on. Täällä on myös 23-vuotias nainen ja meillä on hoidot alkamassa nyt syksyllä. Missä te olette hoidossa ja mikä teillä on syynä lapsettomuuteen?

      • Lily24

        Heippa :) kiva löytää tällainen ketju, on niin ajankohtainen. Olen 24-vuotias, mieheni 25. Vuoden verran yritystä takana, ensimmäistä siis yritetään. Eilen olin sitten gynellä jossa selvisi ultraamalla, että follit liian pieniä ja kohdunsuun ulkopuolella siinä hiukan sivulla rakkula joka sopisi endometrioosiksi. Ultrassa ei kuitenkaan onneksi endoa muualla näkynyt. Määräsi verikokeisiin kilpirauhas- ja prolaktiinitesteihin ja muutaman kuukauden ajaksi Clomit käyttöön.. Kävin yksityisellä lapsettomuushoitoihin erikoistuneella lääkärillä. Kiva olisi kuulla muiden kokemuksia, nimenomaan nuorten!


      • Vertaistukea?

        Hei, Väestöliiton kautta ollaan hakeuduttu noihin perus tutkimuksiin mutta nyt on lähete julkiselle puolelle :) Lähete on siis inseminaatioon, nyt tuli lääkäriaika kotiin ja kaavakkeita missä on paljon kysymyksiä, eli taitaa joitain juttelukäyntejä olla julkisella puolellakin vielä ensin. Samalla kun tuo lähete etenee, käytän vielä lääkettä että ovuloisin paremmmin vielä parisen kuukautta.

        No minulla on monirakkulaiset munasarjat, ei kuitenkaan PCO:maiset, todettu prolaktinooma mihin lääkitys. En siis ovuloi kunnolla, vaikka kuukautiset tulee aina ajallaan. Miehessä luultavasti ei vikaa (siemennesteen analyysin perusteella).

        Minkälaiset hoidot teillä alkamassa ja onko ne julkisella vai jossain klinikalla?


      • Vertaistukea?
        Lily24 kirjoitti:

        Heippa :) kiva löytää tällainen ketju, on niin ajankohtainen. Olen 24-vuotias, mieheni 25. Vuoden verran yritystä takana, ensimmäistä siis yritetään. Eilen olin sitten gynellä jossa selvisi ultraamalla, että follit liian pieniä ja kohdunsuun ulkopuolella siinä hiukan sivulla rakkula joka sopisi endometrioosiksi. Ultrassa ei kuitenkaan onneksi endoa muualla näkynyt. Määräsi verikokeisiin kilpirauhas- ja prolaktiinitesteihin ja muutaman kuukauden ajaksi Clomit käyttöön.. Kävin yksityisellä lapsettomuushoitoihin erikoistuneella lääkärillä. Kiva olisi kuulla muiden kokemuksia, nimenomaan nuorten!

        Hei,

        Clomifenia syön siis minäkin tällä hetkellä, vaikka toivo sen toimimiseen yksinään onkin jo kadotettu. Ikää siis minullakin tulee ihan pian tuo 24 :)

        Kilpirauhanen ja prolaktiini ehdottomasti kannattaa testata, hyvä juttu että olet päässyt niihin kokeisiin.

        Onko sulla Lily24 kierto kuitenkin normaali kun nuo follit on liian pieniä?

        Olisi kiva jos vaikka sähköpostin kautta voisi jutella lisää (vaikka joku ketju jossa useampi vastaanottaja), palsta kun on vähän hidas ja ihan kaikkea ei tulevaisuudessa ehkä halua tänne kirjoittaa? :)


    • Clomitar1991

      Täällä 21-v lapseton nainen !

      Mulla todettu Pco.. Ovulaatiota ei tule lainkaan ilman lääkitystä joten kierrot on heitellyt 30-90 päivään ..

      Olen käynyt yksityisellä gynekologilla, en siis lapsettomuuteen erikoistuneella.
      Hän määräsi alkuun myöskin prolaktiini ja kilpirauhaskokeet, ne olivat molemmat kunnossa. Sain clomeja 4 kiertoon näin aluksi. Nyt on kolme kiertoa takana ja hyvin ovat kasvattaneet ja irrottaneet munarakkuloita, Nyt taukokierto menossa ja vähän jännittää onko ovulaatiota tullut kun en ehtinyt ostaa testejä. Kovat kivut sekä limat oli kp 13, joten oletan, että tuolloin ovulaatio olisi voinut olla. Nyt kp 27 eikä menkkoja ainakaan vielä näy. Tähän asti clomeilla menkat ovat alkaneet tasan 14 päivää ovulaatiosta joten jos ovis oli kp 13, menkat ovat nyt päivän myöhässä.. Odottelen sinne kp 30 ja testailen sit jos ei ole alkaneet.

      Jos tästä kierrosta ei tärppää, sitten on vielä yhdeksi kierroksi Clomeja ja sitten uudestaan yhteys gyneen. Jos clomit yksin ei auta, sitten siirrytään inseminatioon, mutta mulla ei tarvitse käyttää piikityksiä vaan inssi voidaan tehdä vain clomien avustuksella.

      KOvasti tsemppiä kaikille lapsettomuuden kanssa kamppaileville!

    • Lily24

      Heippa taas :) kovasti koitin viikonloppuna vastailla kännykästä, mutta eihän tuo onnistunut.. Toi sähköpostijuttu olis mun mielestä mukavaa kun ei tosiaan kaikkea täällä haluais sanoa, olisko vielä muitankin innokkaita?

    • ¤sade¤

      Mooi! Täällä kans yks lapsettomuushoidoissa kulkeva 24-vuotias nainen.
      2 vuotta yritystä takana, nyt seuraavassa kierrossa TOIVOTTAVASTI ensimäinen inseminaatio. Clomeja täälläkin syöty nyt 4 kiertoa ja 2 kierrossa mukana myös pregnyl irrotuspiikki.. Meillä lapsettomuus on miehestä johtuvaa, sperma heikkolaatusta :/ Oon nyt yli vuoden vaan seuraillu sivusta näitä keskusteluja, ja nyt päätin itekki jotain tänne sepustaa :) Olis tosi kiva keskustella, muiden samassa tilanteessa olevien kanssa..

      • Lily24

        Mitenkä Clomitar1991 kävi, onko täti päässyt käymään vai eksynyt matkalle? :)


    • Clomitar1991

      No eipä ole vielä tullut käymään.. Testasin eilen Clearbluella "plussan" (Testi oli sellainen johon tulee tai - merkki. Miinus merkki oli vahva ja paksu, kun taas se pystyviiva oli ohut, mutta sekin tosi vahva. En siis ole varma tarkoittiko se plussaa vai ei. Tänä aamuna tein apteekin omalla testillä haalean plussan. Siinä lukee ohjeessa että heikkokin vaaleanpunainen viiva tarkoittaa raskautta. Odotellaan nyt vielä pari päivää ja testailen sitten uudestaan josko viiva olisi vahvistunut..

      • Vertaistukea?

        Clomitar91, kyllä tuo minusta kuulostaa että olet raskaana :) Näin minäkin olen kuullut että edes haalea viiva raskaustestissä tarkoittaa plussaa. Aina kun itse olen tehnyt negatestin, niin ei siihen ole tullut sitä haaleaakaan viivaa.

        Sitten vaan soittelemaan gynelle niin tarkistetaan onko kaikki ok. Meillä ei tämä Clomikierto tärpännyt, vielä on yksi clomikierto kokeilematta.. Huono aavistus ettei tärppää sekään, mutta onhan onneksi jo lähete inseminaatioon. Ensi keskiviikkona juttelu lääkärin kanssa julkisella puolella missä kokeillaan inseminaatiota.


    • Lily24

      Voi ihanaa, tsemppiä ja toivotaan että plussa vahvistuu! Suosittelen sitä Clearblue digitestiä, itse olen saanut sillä normi Clearbluella melkein joka kerta sellaisen ohuen pystyviivan siihen, tulin siihen tulokseen että digi on mukavampi koska ei tarvitse niitä viivoja tulkita! Käyhän ilmottelemassa lähtikö plussa vahvistumaan! :)

    • Clomitar1991

      Tein tänään aamulla Clearbluen testin(samanlaisen kuin pari päivää sitten ) ja taas tuli haalea ohut sininen pystyviiva. Hain nyt sitten sen digitestin ja tein sen, tulos : Ei raskaana.

      Eli se tästä kierrosta sitten.. Ilmeisesti sitten ollut sellainen kierto missä en olekaan ovuloinut vaikka testit oviksen näytti, kun ei kerta kuukautisia kuulu. Todella runsaat limat on nyt ollut jo yli viikon ja kova kipu munasarjoissa ja kohdun kohdalla. Tiedä sitten mistä johtuu.

      Ihmettelenpä vaan mistä ne haaleat viivat testiin ilmestyivät kun niitä ei koskaan ole aikaisemmin näkynyt.. No, elämä on ihmeellistä.

    • Clomitar1991

      Ja se oli sitten tod.näk todella varhainen keskenmeno.. Nyt alko kunnon vuoto.. Eli haaleat plussat enteili siis tätä, ja nyt digitesti ei enää näyttänyt mitään kun heti tunti sen jälkeen alko vuoto...

      No, nyt ainaki tiedetään et on mahdollisuus tulla raskaaksi(miestä ei olla vielä tutkittu)
      Toivotaan että seuraavassa kierrossa olis parempi onni.

    • Clomitar1991

      Päivitetäänpä nyt vieläkin.. Vuoto kesti siis tasan 15 min, ja sitten lakkasi.(ei ollut samanlaista vuotoa kuin menkoissa, sellaista ihmeellistä vaalenapunaista mönjää) Sen jälkeen ei ole vuotanut mitään.

      Nyt selvisi kaiken lisäksi, että digitesti jonka tein, oli viallinen. Odottelen nyt ensi perjantaihin asti ja teen sitten uuden testin, jos ei vuoto ole siihen mennessä alkanut(Nyt kuukautiset siis myöhässä viikon. )

      Kyllä mun mielestä niiden ekojen testien haaleat plussat nyt jostain kertoo, kun ei koskaan aiemmin ole tullut minkäänlaista viivaa vaikka kuinka olis käännellyt ja väännellyt testiä eri valossa. Täytyy nyt vaan malttaa rauhassa odotella. (helpommin sanottu kuin tehty.. )

    • Lily24

      Hyvältä kuulostaa, käypä kertomassa miten kävi :) jännää kuinka monella on lukeman perusteella tärpännyt clomien taukokierrosta.. Onkos täällä muuten millaisia kokemuksia mahdollisista sivuoireista? Itse vielä odottelen menkkoja että saisi aloittaa ne..

      • Clomitar1991

        Mulla ei toiveet ole kauhean korkealla. Voihan se olla että tosiaan ei ovista tässä kierrossa ollut ja ne testit näytti omiaan. Tuntuu vaan siltä että omassa kropassa on pahasti joku vialla jos ei tauko kierrossa tule ovista. Kaikki mahdolliset keskustelut olen lukenut eikä ole vielä tullut vastaan sellaista ihmistä jolla clomit ei olis yhtään vaikuttanut tauko kierron aikana. haitta vaikutuksia ei tullut muita kun kova kipu munasarjoihin kahtena ekana clomipvänä.


    • haaveilija^

      Hei täällä olisi myös yksi 23v. nainen! Olisin kiinnostunut sähköposti listasta tai jostain vähän vähemmän julkisesta keskustelupalstan foorumista! Taustalla siis PCO ja yli vuoden vauvasta haaveilu!

    • Juni88

      Hei! :)

      Täällä olisi kans 24 vuotias nainen ja mieheni on pari vuotta minua vanhempi. Meillä vauvan saanti yritystä jo takana 2v 4kk. Aluksi tietenkin tutkittiin molemmat. Mihenen sperma ok. Mulla kaikki ok muuten, paitsi vasemmalla munasarjassa oli lievää endometrioosia. Sitten määrättiin Clmifenia jotta ovuloisin. (En siis saanut ovulaatiotesteillä plussaa). Söin Clomifeneja 8kk ajan, eikä vaikutusta. Sitten tehtiin munatorvien aukiolotutkimus, jossa todettiin että ne ovat hyvin auki. Tämän jälkeen käskettiin taas syödä Clomifeneja ja nyt niitä sitten olen syönyt 5kk ajan. Clomeista se vaikutus, että ovuloin mutta ei siis raskautta. . . :-/ Nyt sitten onneksi asiassa päästiin etenemään eteenpäin ja pääsemme kokeilemaan Inseminaatio hoitoa! Viime viikolla jo olen pistänyt Puregon injektiota ja tänään pitäisi pistää Pregnyl injektio, joka siis irrottaa munasolun. Ylihuomenna olisi sitten ensimmäinen inseminaatio.

      Lapsettomuus on kyllä välillä heittänyt mielialaa, varsinkin aina silloin kun odottaa menkkojen alkamista. Ja kun on parikin päivää myöhässä, niin sitä toivoo, että olisi raskaana. Sitten alkaakin menkat ja mieliala on kyllä niin maassa! :-/ Sitten tuntuu pahalta, kun sellaiset saavat lapsia, jotka eivät kykene niistä huolehtimaan edes. . En tiiä tuntuuko muista? Ei voi ymmärtää, miksi lapsen saanti voi olla näin vaikeaa. .

      • Mindy

        Heippa,

        täällä kohta 24-vuotias lapsettomuudesta kärsivä. Mies on muutaman vuoden vanhempi.
        Meillä miehen simpat ovat heikompilaatuisia ja mulla ovulointiongelmaa. Olemme kesästä 2007 yrittäneet saada lasta, tästä ensin kolme vuotta ilman lapsettomuushoitoja ja nyt sitten kaksi vuotta hoidoissa olleena. Mulla clomit kasvattivat lähinnä kystia ja vaihdettiin femareihin. Tehtiin kolme inseminaatiota, jotka kaikki tuloksettomia.
        Nyt olemme olleet yhdessä ICSI-hoidossa, joka sekin tulokseton.
        Taas odotellaan muutama kuukausi, jos päästäis uudelle ICSI-kierrokselle...


    • N26v

      Heippa!

      Täällä 26 -vuotias lapsesta kovasti haaveileva =) Ollaan yhdeksän kuukautta yritetty, toukokuussa oli kohdunulkopuolinen raskaus :( Kauanko täytyy olla yritystä takana, että kannattaa mennä tutkimuksiin? Meillä siis "vain" se 9 kk.. Viimiset kuukaudet on tuntunu siltä,ettei mielessä pyöri enää mikään muu kuin lapsi, tai tässä tapauksessa lapsettomuus. Varmaan jo stressaanki asiaa niin paljon, että seki heikentää mahdollisuutta raskaaksi tulemisesta.. Kovasti haluaisin jutella samassa tilanteessa olevien kanssa, koska tuntuu, ettei ole oikein ketään kelle puhua asiasta. Tuntuu, ettei sellaiset oikein ymmärrä tätä suunnatonta surua ja tyhjyyden tunnetta, jotka ei ite oo kokenu samaa. Eli mielelläni itsekin liittyisin sähköpostilistalle juttelemaan teidän kanssa asiasta muualla kuin täällä :)

      • Clomitar1991

        täällä kp 48/30 menossa eikä menkkoja näy. Tein toissapvänä iltapissasta elivo-merkkisen testin joka puhdas nega ja sit seuraavana aamuna clearblue antoi haalean plussan, tällä kertaa molemmat sekä vaaka että pysty viiva saman vahvuisia, mutta pysty viiva tosiaan todella haalea. Menen viikon päästä neuvolaan jossa tekevät testin. Saas nähdä mikä on tulos.


    • Juni88

      Clomitar1991: Eiköhän se ole positiivinen jos on haaleakin plussa. Toivotaan parasta! :) Itselle eilen tehtiin eka inseminaatio. . Nyt vain odotellaan pari vk alkavatko menkat vaiko eikö. .

    • Clomitar1991

      Neuvolassa käyty antamassa näyte ja tuloksena negatiivinen. En kyllä ihmettele koska itse olen niitä samoja liuskatestejä tehnyt myös ja kaikki negaa.. Ainut joka on antanut haalena plussan on ollut clearblue.. ja siihenkin siis on tullut se pystyviiva ohuena. (joka siis ohjeen mukaan on nega,mutta se tässä nyt on ihmeellistä että en koskaan ennen ole niitä ohuita pystyviivoja saanut..)

      No, ensi viikolla vielä verikokeeseen varmistamaan ja sitten täytyy soittaa gynelle ja pyytää terolutit käyttöön että saadaan kuukautiset alkamaan.

    • pöljä

      Hei! Täällä myös yksi 20-vuotias lapseton. Meillä yritystä takana pari kuukautta päälle vuoden verran. Kolmen kuukauden terolut-kuurin söin tuossa keväällä/kesällä epäsäännöllisiin kiertoihin, ja nyt sen jälkeen on nuo pari kiertoa toimineet ihan ongelmitta. Toivottavasti toimii jatkossakin, tai toki vielä enemmän toivon plussaa. Tämä tie vaan välillä tuntuu niin toivottomalta ja raastavalta. Viimestään joulun jälkeen lähdetään tarkempiin tutkimuksiin jos ei ennen sitä tärppää.

      Ja jos joku sähköpostilista pyörii, niin mielelläni minäkin lähtisin mukaan :) Tästä asiasta ei pysty kovin monille puhumaan.

      • Clomitar1991

        Verikokeissa käyty ja tänään kahden jälkeen saan tietää tuloksen. Tein eilen predictorilla haalean plussan, mutta kunnon plussa kumminkin. Näkyi siis selvästi ettei tarvinnut käännellä ja väännellä eri valossa. Nyt jännätään veri kokeen tuloksia. Mitäs muille kuuluu?


      • Lapsi haaveena

        Heippa :) mekin täällä kumpikin 20v, yritystä on takana 2 pitkää vuotta. Ensvuonna alkaa hoidot, koeputkihedelmöitykseen. On ollu vaikeaa kun mistään ei oikein löydä samanikäisiä ja samassa tilanteessa olevia, ois kiva päästä purkamaan ajatuksia. Tämä on kyllä yhtä odottelua koko prosessi. Tsemppiä kaikille!


    • Juni88

      Hei! :) Täällä tosiaan inseminaatio takana reilu pari vk sitten. Keskiviikkona olisi menkkojen pitänyt alkaa, vaan eipä niitä olekkaan kuulunut! Tänänä kuitenkin kävin ostaan Clearblue raksaustestin apteekista, jotta tekisin sen huomen aamulla. Teinkin sen tänään ja pystyviiva oli vahva/vaakva viiva haalea. Eli oli plussaa. Teen kyllä vielä uudenkin, koska jokseenki en vain voi tätä uskoa todeksi!? :) Mutta jos pystyviiva on tosiaan vahva viiva, niin eikö se sillo sitte oo plussaa? :)

      • Vertaistukea?

        Juni88, Onnea! :) Luulisin, että olit raskaana?

        Millä annostuksella sinulla oli Puregon ja pistitkö monena päivänä?
        Kysyn sen vuoksi kun kovasti miettinyt onko tuo minun 100iu kolmena päivänä liian pieni annos..


    • Vertaistukea?

      Aloittelija kirjoittelee taas.. :)

      Ikää tuli tuossa vasta täyteen 24v. Viimeinen clomikuuri kotosalla ei tärpännyt ja tänään oli tarkastus inssiä varten. Pieniä folleja oli, joten annettiin Puregonia 100iu pistettäväksi kotona nyt ainakin kp 10-13. Sitten taas tarkistus ja jos se näyttää hyvälle niin ensi viikolla inssi johon saan luultavasti vielä irrotuspiikin.

      Nyt sitten pähkäilen tuota 100iu:ta.. Niin monella ei ole tehonnut tuo määrä Puregonia, pelkään lisäksi mokaavani jotenkin koska en ole ikinä pistänyt itselleni enkä kenellekään muullekaan koskaan mitään. Navan alle tänään kuitenkin meni piikki.. Toivotaan että nuo pistokset on nyt ne jotka meillä laittais asiat kuntoon, onhan säännöllinen kierto kuitenkin aina ollut, mutta pelkkä Clomi ei meillä sitten valitettavasti tehonnut. Ehkä sen annostuksen ei tarvitse olla iso, jos tarvitsee vaan pientä avustusta..? En tiedä, mutta mitään en uskalla odottaa.

      Eniten pelkään inssin jälkeen niitä päiviä kun kuukautisten pitäisi tulla. Inssi on kuitenkin meille eka oikea toimenpide ja hintaa sille tulee lääkkeiden takia, vaikka julkisella puolella onkin joten tuntuu, että paljon lasken sen varaan vaikken mitään uskalla odottaakaan. Jos se vuoto sitten alkaakin, pelkään sitä surua mikä siitä seuraa :(

    • Clomitar1991

      Onne raskaudesta Juni88 :)


      Mulla Veritestin tulos oli alle 5, eli ei raskautta. Meni kyllä täysin luottamus kotitesteihin, koska torstain Predictorillla tehty testi oli niin selvä plussa ja sitten ei kumminkaan raskautta.. Minkäänlaista vuotoa ei ole ollut.. Täytyy nyt sitten vaan ottaa yhteys omaan gyneen ja pyytää ne terolutit taas että saadaan menkat alkamaan..

      Tsemppiä aloittelijalle tuohon inssiin, pidän teille täällä peukut pystyssä että tulos olisi se toivottu :)

      • Vertaistukea?

        Hei, kiitos tsempistä :)

        Voi harmin paikka että verikoe kertoi sitten toista :/ Mutta eiköhän se siitä, toivotaan että Terolutit saa taas kierron toimimaan. Itse kokeilin tuota Terolutia joskus silloin kun ei vielä tiedetty miksi kuukautiset jäi pois, n. 5 vuotta sitten. Mutta en sitä sitten tarvinnut enää, kun löydettiin prolaktinooma ja sain siihen lääkityksen.

        Jotain omasta tilanteesta, eka inssi on nyt ohi! :) Tosi helppo, nopea ja kivuton toimenpide. Ei jäänyt mitään kammoa. Edellisenä päivänä tarkastuksessa gyne löysi yhden ison follin, mutta sitten ultrattiin vielä hetki ennen inssiä ja niitä isoja olikin 2, kummallakin puolella :o Sitten annettiin irrotuspiikki jolla molemmat kuulemma saattaa lähteä matkaan.. ja tehtiin inssi. Vaikka tästä nyt ei raskautta tulisikaan, niin ainakin tiedän että Puregon tepsii kun tulee isoja folleja. Eikä ole edes paha pistää, ainoa mikä hirvittää on hinta :)

        Nyt sitten pari viikkoa jännitystä.. :s


    • Juni88

      Heippa!

      Eli mulla oli Clomifen lääkitys kiertopäivinä 3-7 (pe-ti)ja 1tbl/pv. Sitten kiertopäivinä 8-9 (ke-to) pistin Puregonia 75IU iltaisin. Sitten kävin ultrassa kiertopäivänä 10 (pe) ja näkyi kaksi munasolua mutta käskivät vielä jatkaa pistämistä muistaakseni kiertopäivinä 10-12 (pe- su) se sama 75IU iltaisin. Sitten kävin ultrassa kiertopäivänä 13 (ma) ja käskivät sinä iltana pistää sitä Pregnyliä yhden ampullan. Siitä sitten tehtiin keskiviikkona se Inseminaatio. . Joka nyt sitten luultavimmin on onnistunut, ainakin kahden ClearBlue testin mukaan, jotka ovat plussaa näyttäneet. . :) Mutta ajattelin vielä käydä apteekista hakemassa toisen firman testin ja kokeilla silläki vielä! Ultraan varasin jo ajan muutaman vk päähän, kun käskivät Inseminaatiossa varata ajan, mikäli testissä näkyy plussaa. Näin varmistetaan, että onko siellä elämää ja jos on niin onko elämä oikeassa paikkaa? Laskin kyllä, että ultra olisi jo RV 7 2, mutta kait tuolloin jo jotain selviää? Kuuluuko sillo vielä sydänäänet? :O Entä osaako joku neuvoa, koska neuvolaan pitää sitten soittaa ja varata aika? Ehkä kuitenki vielä varmistan testin tuloksen toisella testillä. . Yleensä mulla kyllä on menkat olleet hyvinki säännölliset ja ei oo kyllä vieläkään näkynyt (huomenna viikon myöhässä)!

      • Vertaistukea?

        Ok, sulla on sitten ollut Puregon hiukan pienemmällä IU:lla, mutta ootkin pistänyt neljänä päivänä. No, ei kovin paljon eroa kuitenkaan tuohon mun 100IU kolmena päivänä.. :) Clomit söin siis myös samalla tavalla.

        Nyt sitten huomista ultraa jännittäen.. Nyt vaan vähän säikähdin kun oma vaisu ovulaatio tapahtuu minulla yleensä kp 16-17 ja viikonloppuna on kp 15-16.
        Että odotetaankohan sitten maanantaihin kp 17, jollon voi jo olla liian myöhäistä tai siis ovulaatio jo tapahtunut? Vai voiko tuolla irrotuspiikillä saada ovulaatiota tapahtumaan perjantaina jo kp 14 jolloin tehtäis inssi? Se taas kuulostaa melko aikaiselle.. Kai se tuo maanantai sitten on.. :o

        Vielä kysymys, milloin tarkalleen miehen spermanäyte pitää viedä pesua varten? Ja voiko spermaa jotenkin säilyttää vai tuleeko siinä sitten tosi kiire viedä?


      • Lily24
        Vertaistukea? kirjoitti:

        Ok, sulla on sitten ollut Puregon hiukan pienemmällä IU:lla, mutta ootkin pistänyt neljänä päivänä. No, ei kovin paljon eroa kuitenkaan tuohon mun 100IU kolmena päivänä.. :) Clomit söin siis myös samalla tavalla.

        Nyt sitten huomista ultraa jännittäen.. Nyt vaan vähän säikähdin kun oma vaisu ovulaatio tapahtuu minulla yleensä kp 16-17 ja viikonloppuna on kp 15-16.
        Että odotetaankohan sitten maanantaihin kp 17, jollon voi jo olla liian myöhäistä tai siis ovulaatio jo tapahtunut? Vai voiko tuolla irrotuspiikillä saada ovulaatiota tapahtumaan perjantaina jo kp 14 jolloin tehtäis inssi? Se taas kuulostaa melko aikaiselle.. Kai se tuo maanantai sitten on.. :o

        Vielä kysymys, milloin tarkalleen miehen spermanäyte pitää viedä pesua varten? Ja voiko spermaa jotenkin säilyttää vai tuleeko siinä sitten tosi kiire viedä?

        Mikä sulla vertaistukea oli tuo prolaktiiniarvo? Mulla nyt jännä tilanne, nimittäin prolaktiini oli mulla yli 1200, ja lääkäri sanoi että estää raskautumisen.. No nyt kävi kuitenkin niin, että eilen olisi menkkojen pitänyt alkaa, ja kaikki muut oireet sitten tulivatkin paitsi itse vuoto. Mahaa myös nipistelee kummasti. No tänä aamuna sitten dippasin oikein tuplaten liuskoja, ja plussiahan molemmat näytti. Koko päivä töissä hirveän epäuskoisena kunnes sitten hain töiden jälkeen sen clearblue digitaalisen, ja niin vaan kävi, että "raskaana 2-3". :) silti en tahdo millään uskoa.. Toivottavasti tästä saa edes joku tsemppiä, koska lääkärin sanojen mukaan noilla arvoilla ei olis pitänyt olla mahdollista, ensimmäinen Clomikierto ja tässä sitä ollaan (hui!) :)


      • Juni88
        Lily24 kirjoitti:

        Mikä sulla vertaistukea oli tuo prolaktiiniarvo? Mulla nyt jännä tilanne, nimittäin prolaktiini oli mulla yli 1200, ja lääkäri sanoi että estää raskautumisen.. No nyt kävi kuitenkin niin, että eilen olisi menkkojen pitänyt alkaa, ja kaikki muut oireet sitten tulivatkin paitsi itse vuoto. Mahaa myös nipistelee kummasti. No tänä aamuna sitten dippasin oikein tuplaten liuskoja, ja plussiahan molemmat näytti. Koko päivä töissä hirveän epäuskoisena kunnes sitten hain töiden jälkeen sen clearblue digitaalisen, ja niin vaan kävi, että "raskaana 2-3". :) silti en tahdo millään uskoa.. Toivottavasti tästä saa edes joku tsemppiä, koska lääkärin sanojen mukaan noilla arvoilla ei olis pitänyt olla mahdollista, ensimmäinen Clomikierto ja tässä sitä ollaan (hui!) :)

        Onnea Lily24! :)

        Täällä jo menossa 5 5 rv. . :) Kahden viikon päästä olisi jo eka ultra, tuolloin olisi 7 2 rv. :) Toivottavasti siellä näkyisi jotain ja pieni sydän sykkisi! Vähän on sellainen pelko, ettei tulisi keskenmenoa tai sitten jos siellä ei oliskaan mitään. . :/

        Vielä ei olla kerrottu kellekkään. Tuon ultran jälkeen oli tarkoitus vanhemmille kertoa! :) Alkavat jo kyseleen kysymyksiä, miksi sie oot nuin väsynyt yms! :)

        Nimittäin nyt tosiaan oireina on edelleen tuo rintojen arkuus, öisinkään ei välttämättä vatsallaan pysty nukkumaan, kun ovat niin arat! :) Ja rintaliivi liikkeeseen täytyisi lähteä ostamaan kokoa isommat liivit! Sekä väsymys on yksi oireilu myös. . Vieläkö tekee 3- vuorotyötä, niin väsyttää silläkin. .

        Mutta tsemppiä kaikille lapsettomuushoidoissa käyville! :) Meillähän sitä yritystä oli reilu kaksi vuotta takana, ja nyt ekalla inseminaatiolla tärppäsi! :) Jospa sitä nyt sitten pääsisi vain hyvillämielin loppuun asti. . Ettei sattuisi mitään. .


      • Vertaistukea?
        Lily24 kirjoitti:

        Mikä sulla vertaistukea oli tuo prolaktiiniarvo? Mulla nyt jännä tilanne, nimittäin prolaktiini oli mulla yli 1200, ja lääkäri sanoi että estää raskautumisen.. No nyt kävi kuitenkin niin, että eilen olisi menkkojen pitänyt alkaa, ja kaikki muut oireet sitten tulivatkin paitsi itse vuoto. Mahaa myös nipistelee kummasti. No tänä aamuna sitten dippasin oikein tuplaten liuskoja, ja plussiahan molemmat näytti. Koko päivä töissä hirveän epäuskoisena kunnes sitten hain töiden jälkeen sen clearblue digitaalisen, ja niin vaan kävi, että "raskaana 2-3". :) silti en tahdo millään uskoa.. Toivottavasti tästä saa edes joku tsemppiä, koska lääkärin sanojen mukaan noilla arvoilla ei olis pitänyt olla mahdollista, ensimmäinen Clomikierto ja tässä sitä ollaan (hui!) :)

        Lily24, mulla prolaktiini on lääkityksen kanssa siinä 1000-1300. Alle tuhannen ei valitettavasti mene :( Silloin kun ei vielä ollut lääkitystä arvo oli jo jotain 3000 ja menkat jäikin pois. Prolaktiini ei välttämättä estä raskautumista, on ihan mahdollista että 1200 arvolla olet tullut raskaaksi, mutta prolaktiinin nousun syy kannattaa silti tutkia. Prolaktinooma todetaan pään kuvauksella, olen kuullut että prolaktinooman hoitoon raskauden aikana käy Parlodel. Mutta voi tietysti olla sulla kyse muustakin, kuitenkin on melko koholla vaikka ei nyt ihan älytön tuo 1200. Kannattaa kysellä lääkäriltä saisiko lähetettä kuvaukseen. :)

        Ja onnea vielä! :) Mitä oireita sulla siis oli muu kun menkkojen pois jäänti? Kuinka pian inssistä ne alkoi?


      • Lily24
        Vertaistukea? kirjoitti:

        Lily24, mulla prolaktiini on lääkityksen kanssa siinä 1000-1300. Alle tuhannen ei valitettavasti mene :( Silloin kun ei vielä ollut lääkitystä arvo oli jo jotain 3000 ja menkat jäikin pois. Prolaktiini ei välttämättä estä raskautumista, on ihan mahdollista että 1200 arvolla olet tullut raskaaksi, mutta prolaktiinin nousun syy kannattaa silti tutkia. Prolaktinooma todetaan pään kuvauksella, olen kuullut että prolaktinooman hoitoon raskauden aikana käy Parlodel. Mutta voi tietysti olla sulla kyse muustakin, kuitenkin on melko koholla vaikka ei nyt ihan älytön tuo 1200. Kannattaa kysellä lääkäriltä saisiko lähetettä kuvaukseen. :)

        Ja onnea vielä! :) Mitä oireita sulla siis oli muu kun menkkojen pois jäänti? Kuinka pian inssistä ne alkoi?

        Mullahan oli siis tarkoitus mennä uusiksi verikokeisiin makroprolaktiinia testaamaan, kun gyne selitti että vaikka on korkea arvo, ei silti välttämättä ole aktiivista prolaktiinia. Täytyy vielä varmistaa, että nyt kun olen raskaana tarviiko mennä.. Veikkaan että ei, raskaus vissiin vaikuttaa kuitenkin tohon arvoon, tosin en tiedä miten näin aikaisessa vaiheessa. Inssiä meille ei ole tehty, pelkät Clomit käytössä! Oireita oli oikeastaan se, että noin viikko sitten alkoi olla tissit aivan järkyttävän kipeät. Mulla on normaalistikin ennen menkkoja arat mutta nyt oli niin kipeät ettei tarvinnut kun hipaista niin tuntui että räjähtää. Nyt hieman kipu helpannut, mutta toisaalta myös laajemmalta alueelta aristaa.. Toinen mihin kiinnitti huomiota oli se, kun yleensä tuhruttelee aina 1-2 päivää ennen menkkoja, nyt ei tipan tippaa. Ja sitten sunnuntaina kun olisi pitänyt alkaa ja tuli alaselkä tosi kipeäksi (niinkuin aina sillä hetkellä kun vuoto alkaa), ravasin vessassa koko päivän mutta eipä vaan alkanutkaan.. Voisi oikeastaan sanoa että kaikki normaalit menkkaoireet mutta pahempana! Nyt edelleen alaselkää jomottelee, ja vatsa tuntuu siltä kun olisi koko ajan lihakset jumissa, sekä nipistelee. Soitin jo neuvolaankin hätäisenä, ens kuun alkupuolella sitten eka käynti ja nyt olis sitten viikkoja komeat 4 2 :) mitenkäs vertaistukea sulla tilanne?


    • Juni88

      Lily24, niin sie soitit jo ekan neuvola käynnin itselle? :) Onko sulla tuolloin monesko rv menossa, kun menet ekalle käynnille? :)

      Itse odottelen työvuoroja uusia, että saisin myös soitettua ekan neuvola ajan itselle! :) Mulla tuli tänään rv 6 täyteen! :)

      Minulla myös oireina oli se rintojen arkuus (ovat kyllä edelleen arat) ja menkkojen alkamis aikana tosiaan myös piti ravata vessassa enempi! Nyt on ollut aina välissä semmosia vihlovia alavatsa kipuja, toivottavasti ei tarkoita mitään huonoa. .

      Saakohan hierojalla käydä normaalisti, näin alkuraskauden aikana?

      • Lily24

        Joo, mä hätähousuna soitin heti eilen.. Mulla olis sit vko 9 kun on eka käynti. Kyllä mun mielestä saa mennä hierojalle, kannattaa kyllä varmaan silti mainita että on raskaana. Oireista muuten vielä, mulla on ihan järkyttävä väsymys ollut jo viikon, normaalisti siis valvon puolille öin aina, mutta nyt viikon ajan olen mennyt jo kahdeksan ja yhdeksän väliin nukkumaan!


    • Vertaistukea?

      Vaikuttaa sille että melko monilla alkuraskauden oire on tuo rintojen arkuus.. :) Yksilöllistähän tuo toki on, kiinnostaa vaan tietää että mitä voi tulla jos olisi.

      Lily24, Joo nouseehan prolaktiini toki raskaudessa, mutta en tiedä minäkään että voiko siis jo alkuraskaudessa nousta paljoa. Hyvä kuitenkin että uudet verikokeet.. :) Pahoittelen kun sekoitin, että olisit inssissä käynyt kun sulla oli vaan Clomit. Hieno juttu joka tapauksessa että raskaus on alkanut.

      Niin se minun tilanne on tällä hetkellä että vasta 6 päivää inssistä ja neljän päivän päästä aikaisintaan saisin testailla. En varmaan testaa kuitenkaan ihan silloin vielä. Menkat pitäisi alkaa 26.10. testailen varmaan lähempänä sitä..
      Eli ilmoittelen ensi viikolla miten kävi. :)

    • Huhhhu

      Hei. olen myös 23 vuotias nainen. Meillä avomiehen (28 v) kanssa yritystä takana 1 v ja 5 kk... Tarvisin myös vertaistukea. :/ Minulla on perjantaina laboratoriokokeet, prolaktiini ja kilpirauh... Olen myös jonossa laparoskopiaan, vahvan endometrioosi epäilyn takia. Miehen spermatesti tuloksia odotellaan kans.

    • Vertaistukea

      Ilmoittelen nyt tietoja, elikkä negaa tuli ekasta inssistä.. :/

      Yritin soitella uutta inssiaikaa, vaan sanoivat että soita sitten kun vuoto alkaa uudestaan ja aika kyllä saadaan varattua sitten. Vaikka sanoin että herkällä raskaustestillä testasin ja vuoto alkaa luultavasti huomenna. No, soittelen huomenna uutta aikaa uudestaan..

      Nyt on sitten uuteen inssiin Clomifen 100mg kp 3-7 ja Puregon piikitettäväksi 75IU kp 8 ja 9. Veikkaan että uusi inssi päästään tekemään 9.11.
      Sitten tulisikin viikonloppu, jonka jälkeen menis taas liian pitkälle.

      Eihän siihen uuteen koetokseen sitten kun pari vkoa kun jaksais odotella.. :)

      2. inssin jälkeen en tiedä tehdäänkö vielä kolmatta inssiä, vai siirrytäänkö kokeilemaan koeputkea jos ei tärppää. Tuosta ajattelin kysyä kun tulee lääkäriaika kp 10 tienoille..

      Huhhhu, tervetuloa joukkoon :) Tsemppiä noiden testitulosten odotteluun, voi olla että niistä jo jotain selviää.. Helpottaa kummasti kun tietää mistä johtuu.

    • Hei,

      Täällä 22vuotias nainen ja mies 30v. Pillerit oon jättänyt pois 5vuotta sitten. Nyt kulkenut tutkimuksissa mut "keskeytettiin" siksi aikaa,että saisin painoa pudotettua. Minulla on todettu PCO,mutta mitää lääkitystä ei ole vielä aloitettu. Yhdessä vaiheessa oli jtn "laihdutus" lääkettä,mutta se teki niin pahaa oloa että jätin sen pois. Nyt odotellaan,että 10-15kg sais painosta pois. Sitten jatkuu tutkimukset ja mies tutkitaan vuoden alusta.
      Itsellä on ollut kovin paikka,kun kaverit saa lapsia ja se kun kysellään koko ajan,että no ettekö te aijo tehdä lapsia.. Tuntuu niinku joku repis sydäntä irti :/ Jospa vielä joku pvä saisin omaa pikkusta pitää sylissä!

      • Juni88

        Hei. Tänään kävin siinä ekassa ultrassa ja kaikki muuten oli hyvin mutta. . Sikiön sydämen sykettä ei vaan näkynyt. . Nyt siis luultavasti keskenmeno tuloillaan. . :'( 10 päivän kuluttua uudelleen meno ultraan kontrolliin. . Eli se siitä 7vk onnen hetkistä! :/ Nyt siirrytään sitten varmaan uudelleen inseminaatio hoitoihin! :-/


      • Lily24
        Juni88 kirjoitti:

        Hei. Tänään kävin siinä ekassa ultrassa ja kaikki muuten oli hyvin mutta. . Sikiön sydämen sykettä ei vaan näkynyt. . Nyt siis luultavasti keskenmeno tuloillaan. . :'( 10 päivän kuluttua uudelleen meno ultraan kontrolliin. . Eli se siitä 7vk onnen hetkistä! :/ Nyt siirrytään sitten varmaan uudelleen inseminaatio hoitoihin! :-/

        Voi ei :/ millä viikoilla siis kävit? Jos ei sitä vaan vielä näkynyt, jos oli liian aikaista?


      • Juni88
        Lily24 kirjoitti:

        Voi ei :/ millä viikoilla siis kävit? Jos ei sitä vaan vielä näkynyt, jos oli liian aikaista?

        Mulla siis tänään 7 2. Lääkäri sanoi, että olisi pitänyt jo näkyä. :-/ Sikiö oli 6mm pituinen. Nii se vaan elämä menee. 10pv päästä uudelleen ultraan! Katsotaan tuleeko se pois ennen sitä pois vai pitääkö sit ottaa pois, mikäli ei vieläkään sydän syki. :-/


      • Lily24
        Juni88 kirjoitti:

        Mulla siis tänään 7 2. Lääkäri sanoi, että olisi pitänyt jo näkyä. :-/ Sikiö oli 6mm pituinen. Nii se vaan elämä menee. 10pv päästä uudelleen ultraan! Katsotaan tuleeko se pois ennen sitä pois vai pitääkö sit ottaa pois, mikäli ei vieläkään sydän syki. :-/

        Tosi kurja juttu :( mutta jos ei mitään muuta, niin tietää nyt ainakin että voit tulla raskaaksi. Ei varmasti oloa helpota mutta koitan aina miettiä jotain positiivistakin. Mulla olis kans reippaan viikon päästä varhaisultra, kyllä jännittää pirusti mitä siellä näkyy..


      • Juni88
        Lily24 kirjoitti:

        Tosi kurja juttu :( mutta jos ei mitään muuta, niin tietää nyt ainakin että voit tulla raskaaksi. Ei varmasti oloa helpota mutta koitan aina miettiä jotain positiivistakin. Mulla olis kans reippaan viikon päästä varhaisultra, kyllä jännittää pirusti mitä siellä näkyy..

        Tuntuu jotenki pahalta, kun tietää että minun sisällä on jotain joka ei ole enään elossa. . :-/ Ootella tuleeko vuotoa vaiko eikö. . Pitääkö sitten ottaa se pois sieltä vai mitä. . Jännittää myös se, että kuinka se sitten vuotaa. . Ja pitää ajatella niin, että sillä ei kaikki ollut hyvin, pieni sydän ei vaan enään jaksanu pumpata! :-/ Onneksi on maailman ihanin mies, joka on tukena. .


      • Vertaistukea?
        Juni88 kirjoitti:

        Mulla siis tänään 7 2. Lääkäri sanoi, että olisi pitänyt jo näkyä. :-/ Sikiö oli 6mm pituinen. Nii se vaan elämä menee. 10pv päästä uudelleen ultraan! Katsotaan tuleeko se pois ennen sitä pois vai pitääkö sit ottaa pois, mikäli ei vieläkään sydän syki. :-/

        Kurja juttu Juni88 :/ Mutta onneksi ensi viikolla pääset jo uuteen ultraan (vaikka varmaan kauheaa odotella yksi päiväkin). Ajattelen samalla tavoin kun Lily24, ainakin tiedät nyt että voit tulla raskaaksi.. Yritän ajatella noin myös omalla kohdalla jos sattuu keskenmeno tai keskeytynyt keskenmeno, sentään merkkejä siitä että jotain tapahtuu, kun en ole raskautunut ollenkaan.. Vaikka rankkaa varmasti on silti. Tosin vaikuttais ettei kaikki toivo ole vielä mennyt kun sait uuden ajan ultraan.. Toivotaan että josko sieltä vielä jotain eloa 10pv päästä löytyy!

        Mutta joka tapauksessa tsemppiä ja jaksamisia..


    • marikke1

      Minä olen 33 ja mieheni 38. Haluttiin lapsia kun olin vasta 18 v mutta eipä tullut.. Ei lähdetty pitkiin hoitoihin (käytiin vaan ns perushoidot läpi), todennäköisyydet olis ollu pienet kun molemmissa on vikaa ja henkinen jaksamiseni on niin huonoa. Tosin osa syy masennukseen ja kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön on takuulla lapsettomuus.

      Vuodet tässä välissä oli vaikeita ja välillä olisin halunnut erotakin, mutta onneksi ollaan jaksettu yhdessä jo 15 v. Elämä on nyt mukavaa silloin kun ei muista tätä kipeää asiaa. Kauan siihen meni että olen suht tyytyväinen elämään.

      Olisin halunnut uudestaan kokeilla hoitoja nyt vuosi sitten, mutta oli pakko ottaa järki käteen, en jaksaisi sitä ja rahaakaan ei liikoja ole. Tsemppiä kaikille jotka jaksavat käydä raskaita hoitoja läpi, toivon että tuottavat tulosta. Ja jaksamista niille joilla ei ole onnistanut...

    • huhhhu

      Huonoja uutisia! Miehen sperma oli todella huono! Diagnoosi: necrossytospermia. Eli molemmissa näyttää nyt olevan sitä vikaa... Tämä tulee olemaan meillä todella pitkä prosessi... :(

    • lapseton äiti

      26v nainen ja 10 vuotta lapsettomuutta takana. :/ nyt on puolen vuoden sisään kolme inssiä, ei tulosta siirtyminen ivf:n joulukuussa. 2 keskenmennyttä ihmettä ja jotenkin on vaan niin tuskanen olo... olisi mukava löytää lisää ihmisiä elämään jotka kamppailee saman asian kanssa.. mulla on myös asian tiimoilta blogi johon puran tätä oloani. suositelen lämpimästi ajatusten purkamista kirjottamalla...

      http://lapsetonaitijasuuritoive.blogspot.fi/

      • outoa

        26v ja 10v lapsettomuutta? Kuka alkaa tietoisesti tekemään lapsia 16-vuotiaana? :D


    • Vertaistukea?

      huhhhu, Voi harmi :/ Voiko tuossa diagnossissa mies syödä esim. Clomifenia siemennesteen parantamiseksi? Entä annettiinko mitään tietoa mitkä mahdollisuudet on onnistua jos molemmissa vikaa?

      lapseton äiti, kävin lukemassa tuota blogia ja koskettavia ajatuksia sinulla. Itsekin olen miettinyt omaa blogia, jonne kirjoittelisin muutakin mutta ehkä uskaltaisin avautua myös tästä asiasta.. Tuntuu silti etten kovin "julkisesti" tästä asiasta haluaisi vielä avautua, ennen kuin tiedetään tulenko hoidoilla raskaaksi vai en. Blogiin kuitenkin tulisi vähintään sellaisia juttuja, joista minut voisi tunnistaa.

      Huomenna alkaa taas piikitys minulla. Piikitän kp 8 ja 9 75IU, mahdollisesti vielä päivinä 10 ja 11.

    • pöljä

      Tosi paljon tsemppiä kaikille, ikäviä tapahtumia ja uutisia ollut monella :(

      Täällä edellinen kierto sitten venyi, ja sain kuin sainkin varattua gynelle ajan. Jospa jotain lähtis sitten tapahtumaan viimeinkin... Kertokaahan miten teillä on tutkimukset lähtenyt käyntiin, verikokeita vissiin ainakin otetaan? Mihin aikaan kierrosta? Mietin vaan että sattuisko niin hyvin että oikeasti homma lähtis samantien käyntiin jos sattuu olemaan kierto sopivassa kohassa.

    • MMJ84

      Heipä hei kaikille.
      Mukaan keskusteluun liittyy 28v nainen ja puolisoni on 29v. Takana vuosi yritystä ja ensimmäiset käynnit kunnallisen kautta alkaneet lapsettomuustutkimuksissa. Mieheni siemennestetutkimuksessa selvisi, että siittiöiden määrä on alentunut ja liikkuvuus heikko. Lääkärin mukaan pitäisi kuitenkin onnistua raskautuminen luonnollisesti. Minun tutkimuksissa taas löytyi iso kysta munasarjoista, jota on jäätävä seuraamaan ja kontrolloitava ensi käynnillä. Tämän lisäksi kilpirauhasarvoni ovat heitelleet vuoden miten sattuu ja kärsin oireista, mutta lääkärit eivät suostu kirjoittamaan reseptiä, koska arvot eivät heittele viiterajojen ulkopuolelle. Varmasti myös tämä hankaloittaa raskaaksi tulemista ja oireet aiheuttavat stressiä, kun joutuu väsymyksen kanssa taistelemaan ja jatkuvan palelun ja öisin hikoilen lakanat märiksi.
      Seuraavana vuorossa on eri hormoonikokeita alkukierrosta ja 21 päivän paikkeilla sekä puolisolleni, että minulle lähetteet pissakokeisiin? Tämän tarkemmin ei kerrottu kuinka edetään tai mitä seuraavaksi. Pitäisi kai ajatella, että kerta tutkitaan lisää mitään estettä / syytä luonnolliselle raskaaksi tulemiselle ei ole vielä löytynyt, mutta mieli on aika apeana. Puolisoni jaksaa uskoa ja pysyä positiivisena.

      • Lily24

        Mä tilasin ekan ajan sillai pari päivää ennen oletettua ovista, joten lääkäri pääsi heti ultraamaan munasarjat. Sitten määrättiin verikokeita kierron loppupuolelle jolloin pystyttiin myös verikokein tarkistamaan ovuloinko. Samalla käynnillä sain vielä reseptin Clomeille, niiden jälkeen kävin vielä seurantaultrassa ja sittenhän olinkin jo raskaana. :) nyt jännäillään ensi viikon varhaisultraa ja keksitään keinoja miten saada järkyttävä pahoinvointi helpottuun.. Näin yksityisellä toimittiin, seuraavaksi olisi ollut vuorossa aukiolotutkimus jos ei muutamassa kuukaudessa olisi Clomit helpanneet. Mitäs noin julkisella puolella, miten siellä yleensä edetään?


    • Hei!
      Me ollaan vaimon kanssa 30v(mä) 24v(vaimo) ja ollaan oltu himpun reilu neljä vuotta naimisissa, ei koskaan olla käytetty mitään ehkäsyä, eikä olla saatu myöskään lapsia vaikka ollaan seksuaalisesti ihan aktiivisia.
      Kolme vuotta ku oltiin oltu naimisissa (niin siis ennen avioliittoa oltiin pari vuotta yhdessä...) me sitten kysyttiin lääkäriltä että mikä on vikana ja mitä tehdä? Lääkäri sanoi että pitäs jaksaa yrittää vielä ja ei vielä olla huolissaan...(?!)
      En sit tiiä että koska pitäs huolestua mutta ollaan vaimon kanssa sovittu että ens vuoden aikana haetaan ratkasu lapsettomuuteen, vaikka sitten yksityiseltä puolelta terveydenhuoltoa.
      Meihin on kyllä suhtauduttu muuten aika hyvin mutta nykyään alkaa toisten "sääli-huokaukset" jo pikkuhiljaa ketuttaan!
      Todellakin suosittelen hakeutumaan testaukseen/ hoitoon jos yhtään tuntuu siltä että jokin on vialla! Siis esim. jos suvun muilla naisilla/ miehillä ei ole ollut ongelmaa saada nuorena lapsia tai vastaavaa...

      Onnea ja menestystä teille ja mukavaa joulun odottelua!!

      • Lily24

        Mitäs kaikille kuuluu, mikä tilanne? Ultrakuulumisia: KAKSOSET tulossa!!


    • Clomitar1991

      Wau Lily24, aikas mahtavia uutisia :)))

      Täällä on nyt neljäs clomikierto syöty, ovulaation bongasin poikkeuksellisesti jo kp13 kun tähän asti ollut clomeilla aina kp17 tai 18..

      Nyt viikko ovulaatiosta eikä mitään outoja tuntemuksia. Ainut kumma juttu on se , että normaalisti 2 päivää ovulaation jälkeen alkanutta järjetöntä tissikipua ei ole vielä kuulunut, ainoastaan nännejä vähän aristaa.. Tiedä sitten miksi nyt sitä ei ole tullut laisinkaan.. Mutta vielä on piinailua jäljellä.. Samaan aikaan nyt on onneksi vähä muutoksia työkuvioissa ja tod.näk muuttaminen toiselle paikkakunnalle niin on muutakin ajateltavaa eikä tule niin seurattua omaa oloa..

      Tsemppiä kaikille :)

    • Juni88

      Kuulumiset tänne suunnalle. . Toisessa kontrolli ultrassa käyty ja ei ollut hyviä uutisia! :/ Lääkäri epäilli tuulimuna raskautta, pussukka siellä näkyi nyt mutta ei sikiötä kunnolla enään. . Ekalla ultralla näkyi sikiö mutta ei siis sydämen sykettä näkynyt. .
      Nyt sitten olisi loppu viikosta aikomus tehdä kotona se tyhjennys. . Onko kellään kokemuksia tästä?
      Lääkäri sanoi, että yksin ei saisi kotona olla, koska jos on kovat kivut tai alkaa reilummin vuotamaan. . Ja onhan se henkisestikkin raskasta, itellä ottaa se ulos sieltä. . :/
      Onnea muille nyt, joilla on onnistunut raskauden alku! :)

    • pöljä

      Oi Lily24, tuplaonnittelut sinne! Ihanaa :)
      Toivottavasti Clomitar1991 teillä tässä kierrossa tärppäis!
      Juni88, paljon voimia tuohon tilanteeseen :(

      Itse kävin tosiaan gynellä toissapäivänä kp 6 ja eilen verikokeissa. Ens viikolla meen sitten ultraan, jossa tsekataan että löytyykö johtofollia. Samalla saan noi kokeiden tulokset. Mä en oikein tiedä että mitä toivoisin, toivoisinko että vikaa ei löytyis vai että jotain pientä olis. Toisaalta olis helpompaa jos olis just joku ovulaatiohäiriö joka voitais hoitaa lääkkeillä. Ois sekin varmaan aika raastavaa ettei mistään löytyis mitään ja joutuis vaan vuosikaudet odotella plussaa.

    • Vertaistukea?

      Moikka! :)

      Tervetuloa kaikille uusille! :)

      Lily24, onnittelut, ihan mahtavaa! :) Olet sen tuplaonnen ansainnut pitkän odottelun jälkeen.

      Juni88, Voimia sinne :/ Ei varmasti mikään helppo tilanne todellakaan.. Jos yhtään lohduttaa niin eihän sitä tiedä vaikka parin kuukauden päästä olisit jo uudestaan raskaana, paremmalla tuurilla..

      Meillä oli tänään 2. inseminaatio. 2 follikkelia löytyi tälläkin kertaa ja nuo follit oli pikkuisen isompia nyt kun viime inssissä. Irrotuspiikki annettiin taas samalla kun tehtiin inssikin. Lääkäri sanoi että "Voi tulla kaksoset" ja ajattelin että heh heh, tulisi nyt edes se yksi.. Vaikka kaksosetkin olisi kyllä erittäin iloinen yllätys.

      Palaanpa asiaan viimeistään tuossa 23. päivän tienoilla.. Loppukuusta nyt sitten saa tietää tuleeko iloisia uutisia tästä inssistä, vai pettymyksen kyyneleitä (joihin kyllä on jo tottunut).

      Niin ja lääkäri sanoi, että inseminaatiota kokeillaan meidän tapauksessa 3 kertaa. Jos tämä ja tuo 3. kerta ei tärppää, niin IVF-hoitoihin päästään maalis-huhtikuussa. Edelleen lohduttaudun ajatuksella että kevääseen mennessä tämä piina selviää.

    • kuukuu2

      Noh, en tiedä kuulunko tänne kommentoimaan mutta kommentoimpa kuitenkin. Olen aloittajaa aavistuksen nuorempi ja "kärsin" lapsettomuudesta. Lainausmerkeissä siksi etten edes seurustele tällä hetkellä, enkä ole hankkimassa lapsia vielä hetkeen. Saink kuitenkin jokin aika sitten tietää etten voi lapsia saada muuta kuin lainaamalla jonkun ihanan ihmisen munasoluja....Siinä vaiheessa tapahtui sellainen pieni romahduksentapainen, kun aina kuitenkin olen ajatellut lapsia hankkivani, vielä aika nuorenakin mahdollisesti, ja nyt yhtäkkiä sitä mahdollisuutta ei ihan niin helposti tulekaan.

      Vaikka ovathan nuo hoidot kehittyneet paljon ja hyviä tuloksia tulee, hoidot ovat "arkipäivää" isoissa sairaaloissa, mutta kuitenkin! Masentaa, ahdistaa, en oikein osaa vielä olla tämän asian kanssa, koska ei kukaan halua näin nuorena kuulla kärsivänsä lapsettomuudesta, saati sitten tietää se jo ennen kuin lasta edes yrittää. Välillä toivoisinkin että olisin saanut tietää tästä vasta siinä vaiheessa kun mieheni kanssa yritämme lasta, että olisi edes ollut se toivo lapsensaannista niin kuin ns. normaalit naiset. Tiedän että se kuulostaa hullulta, voisin kuvitella että varsinkin niiden naisten korviin ketkä juurikin näin asiasta kuulevat, mutta näin ajattelen. Koska nyt mietin asioita ihan eri kantilta, mietin että kuinka ja missä vaiheessa kerron tulevalle seurustelukumppanille että "ainiin muuten, jos muksuja halusit niin hankalaks käy, lähdetkö heti käveleen vai suostutko siihen että lapsi ei oo meidän molempien biologinen lapsi?" Joo, ja todellakin mietin asioita liian pitkälle, mutta argh kun en voi sille mitään, ottaa päähän...

      Kiitos ja anteeks, oli vaan nyt pakko avautua jonnekin, tämän keskustelun otsikko sopii muhun ainakin tavallaan, joten ajattelin nyt kirjoittaa miltä tuntuu:)

      • Vertaistukea?

        Hei ja tervetuloa sinullekin :) Miksipä tänne ei voisi myös sinkut kirjoittaa, jotka tietää ettei voi saada (biologisia) lapsia tai että se voi olla vaikeaa..

        Itse sain tietää prolaktinoomasta kun en vielä seurustellut. Lääkäri ei osannut sanoa mitään, kuinka vaikeaa tulevaisuudessa on lapsia saada, mutta kun itse netistä tutkin tulin siihen päätökseen että helppoa siitä ei varmastikaan tule. Osasin odottaakin siis. Kyllä se suru ja järkytyskin on siitä huolimatta seurustelipa tai ei, jos on itse aina lapsia halunnut. Ettei minun mielestä voi vähätellä tyyliin "Miksi murehdit kun et seurustelekaan" tms.

        Mietin myös silloin tuota, miten kerron tulevalle seurustelukumppanille. Olen sitä mieltä että rehellisyys on näissä asioissa hyvä asia, itse kerroin ihan kun seurustelu oli alkamassa tuon avomiehen kanssa. Tosin, ehkä oli vähän helpompi kertoa koska minulle lääkäri ei ollut suoraan sanonut, etten voi biologisia lapsia saada. Sanoin, että siinä voi olla vähän haastetta ja se voi kestää, eikä kukaan tiedä kuinka kauan.


    • Vertaistukea?

      Hei,

      Negaa tuli täällä myös toisesta inssistä. Taas oli kaksi komeaa follia, mutta ei mitään. Olen alkanut epäillä että syy olisi munasolujeni laadussa. Meillä on tämä kierto taukoa insseistä, koska olen sairastellut ja tuntuu hyvälle pitää vähän taukoa. Käytän silti Clomia tässäkin kierrossa. Ensi kierrosta (tammikuussa) tehdään sitten kolmas inseminaatio. Inseminaatiolla raskautumiseen en enää usko, mutta lääkäri on sitä mieltä että meille vielä kolmas kerta ja sitten kokeilemaan koeputkea. Tuohon koeputkeen pääsisimme varmaan viimeistään toukokuussa.

      Nyt on jotenkin hoitoihin usko lopahtanut ja toiveet on siellä adoptio-jonossa...
      Aiomme kesällä mennä jonoon, kun minulla on sitten ikää 24v ja 9kk ja silloin ollaan aviopari.. :)

      Miten muilla? Kirjoitelkaahan taas, hyviä ja huonoja kuulumisia..

    • odottaa90

      Hei olen 22 vuotias ja mieheni 24v. Olemme yrittäneet lasta kohta kaksi vuotta julkisen puolen tutkimukset käyty läpi, selvisi että minulla PCO ei täysin mutta mutta vaikuttaa niin hyvin että kuukautiset aina sekaisin tarkasta kierrosta voi vain unelmoida. Miehellä löytyi myös en muista mikä tarkka diegnoosi oli niin helkutin pitkä ja vaikea sana, mutta vähän siittiöitä ja epämuodostuneitakin on.

      Juuri 2 viikko sitten oli viimeinen aika naistenpoliklinikalla ja sanoivat että voidaan laittaa lähete inseminaation mutta kotonakin on mahdollisuus tulla raskaaksi. Kahdeksan kuukautta käytiin naistenpoliklinikalla eikä kyllä tunnu että mitään jäi käteen.... Pakko myöntää että pettymys oli suuri kun sanottiin että että hei anna hoitoa vaan meidät lykättiin jonkun muun paikan ongelmaksi. Heattiin apua mutta tuntui siltä että ei kyllä saatu kysymyksiin vastauksia...Aina kun mentiin meitä katsottiin pitkään kun juuri ollaan nuoria, niinkuin meillä ei voisi olla ongelmia vaikka ollaankin nuoria.

      En ole vielä pyytänyt että laitetaan lähete eteenpäin koska pelottaa koko hoito. Aattelin että odotan vielä menkat niin sit laitetaan lähete eteen päin. Sit tietysti menkat myöhässä 2 viikon ajan raskausti näyttää negatiivistä niin kuin aina, menkka kivut ollu jo monta päivää mutta ei vaan ala voishan ne olla raskauden alku vaiheen merkkejä mutta ei uskalla tehdä uutta raskaustestiä se negatiivinen olisi isku vasten kasvoja taas saapa nähdä miten tästä eteenpäin.

      Haluisin kysellä ketkä on käyny inseminaatiossa niin paljon se maksaa että vois varautua kun siltä näyttää että sennpäin ollaan menossa.

      • Vertaistukea?

        Moi! :)

        Laitettiinko teille odottaa90 lähete inseminaatioon ihan julkiselle puolelle siis?
        Meillä inseminaatio on maksanut vain poliklinikka maksut, eli hieman päälle 27€. Tuo 27€ pkl-maksu tulee inseminaatiosta miehelle ja naiselle molemmille, ainakin meillä.

        Jos tulee lääkkeitä, ne maksetaan itse. Siis jos joudut syömään esim. Clomifenia ennen inseminaatiota. Clomifen on vähän kallis lääke, mutta itse pyydän apteekissa aina vaan sen verran kun tarvitsen sen hetkiseen kiertoon. Jos syön kp 3. - 7. päivä, ostan vain 5 tablettia ja silloin oli hintaa muistaakseni 17€ paikkeilla.

        Edullisemmaksi tulisi varmaan ostaa se koko kallis purkki kerralla, mutta ajattelen kuukausi/kierto kerrallaan ja toivon ettei seuraavassa kierrossa enää tarvitsisi apteekkiin mennä. :)


      • odottaa90
        Vertaistukea? kirjoitti:

        Moi! :)

        Laitettiinko teille odottaa90 lähete inseminaatioon ihan julkiselle puolelle siis?
        Meillä inseminaatio on maksanut vain poliklinikka maksut, eli hieman päälle 27€. Tuo 27€ pkl-maksu tulee inseminaatiosta miehelle ja naiselle molemmille, ainakin meillä.

        Jos tulee lääkkeitä, ne maksetaan itse. Siis jos joudut syömään esim. Clomifenia ennen inseminaatiota. Clomifen on vähän kallis lääke, mutta itse pyydän apteekissa aina vaan sen verran kun tarvitsen sen hetkiseen kiertoon. Jos syön kp 3. - 7. päivä, ostan vain 5 tablettia ja silloin oli hintaa muistaakseni 17€ paikkeilla.

        Edullisemmaksi tulisi varmaan ostaa se koko kallis purkki kerralla, mutta ajattelen kuukausi/kierto kerrallaan ja toivon ettei seuraavassa kierrossa enää tarvitsisi apteekkiin mennä. :)

        Joo julkiselle puolelle saatiin kauinka kauan siinä toimen piteessä menee, siis siitä kun menette sinne ja lehdettä pois mietin vaan että meilläkin lähimpään paikkaan 60km mietin vaan että varmaan joutuu olla pois töistä en vain haluisi kertoa että miksi tarvitsen vapaapäivää :)


      • Vertaistukea?
        odottaa90 kirjoitti:

        Joo julkiselle puolelle saatiin kauinka kauan siinä toimen piteessä menee, siis siitä kun menette sinne ja lehdettä pois mietin vaan että meilläkin lähimpään paikkaan 60km mietin vaan että varmaan joutuu olla pois töistä en vain haluisi kertoa että miksi tarvitsen vapaapäivää :)

        Tuo toimenpide kestää tosi vähän aikaa, varmaan 15min on ohi.
        Yleensä ennen inseminaatiota aamulla miehen pitää käydä antamassa, tai viedä näyte.

        Mulla on käynyt niin hyvä tuuri, että on sattunut aina vapaapäivä tai iltavuoro inssi päivälle, joten en vielä ole joutunut selittelemään.. Mutta voi olla nyt tässä kierrossa edessä että pitää pyytää vapaapäivä, kun on kolmas inseminaatio. Mietin itsekin, mitä sanoa.. :) Ja voikohan lääkäriltä pyytää todistuksen jossa ei lue mitään inseminaatiosta..


    • pöljä

      Hei, mitä tänne kuuluu? Onko kaikki muut jo plussannut?

      Meillä ensikäynti lapsettomuuspolille ensi viikolla. Perustutkimukset on jo tehty aukkaria lukuunottamatta, ja missään ei ainakaan toistaiseksi ole näkynyt mitään vikaa. Kierrothan mulla on epäsäännöllisiä, mutta ovulaatio kuitenkin tapahtuu.

    • Clomitar1991

      Heipsan!

      Täällä neljäs clomikierto ei tuottanut tulosta.. Nyt on sen verran elämänmuutoksia menossa, että aloitin syömään e-pillereitä et pysyy kuiteski kierto normaalina sen aikaa, että taas tilanne on sellainen että voi alkaa yrittämisen, ja käydä gynellä hakees lisää clomeja.
      Sitä ennen on tavoitteena nyt pudottaa ainakin 15 kg painosta.. Vähähiilihydraattista oon nyt koittanut ja ihan hyin on mennyt. Toiveissa olis, että painonpudotuksen myötä kierto palautuis normaaliksi ja vuotohäiriöt poistuis, eikä sitten välttämättä tarvis niitä clomeja vaan ovis tulis ihan luomusti :)

    • Anonyymi

      moiii! oon ite 16-vuotias erittäin lapsirakas nuori, joka unelmoi lapsen saamisesta. sain kuitenkin kuulla muutama kuukausi sitten, että en voi saada lapsia. jouduin keräyshoitoihin, mutta sieltä ei löytynyt mitään ja hoidot lopetettiin. voin kyllä synnyttää, mutta biologista lasta on aika epävarmaa saada. sen vaan halusin sanoa, että kyllä nuorillakin tätä havaitaan, ja tsemppiä ja tukea kaikille läpikäyville! <3

      • Eli mikä siinä on syynä/ ongelmana ettet mahdollisesti voi saada lapsia..Mitä se lekuri sanoi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      52
      1769
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      42
      1568
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      46
      1527
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1477
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1457
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      4
      1375
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1294
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      9
      1253
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      2
      1122
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      2
      1102
    Aihe