Nutukkaiden yms. käyttö

ykskaksnaks

Huhuu, onko täällä ketään saamelaista, joka haluaisi kertoa mitä mieltä on tällaisesta? Tämä ei oikein erottunut tuolta toisesta missä keskusteltiin enimmäkseen saamenpuvun ja lakin käytöstä niin nostin omaksi ketjukseen.


"Esimerkiksi nutukkaat. Mitä mieltä siitä ollaan, jos joku ei-saamelainen käyttää sellaisia pakkaskenkinä? Entä kuksa tai leuku? Tai saamelaiset korut?"

"Hyvä kysymys! minäkin odotan välillä kommentteja tämmöisestä aiheesta. Lapsellani on nutukkaat, onko ookoo?"

"Minäkin olen tuota miettinyt. Samoin näitä kun ihmiset nimeävät eläimiään ja joskus jopa lapsiaan saamelaisilla nimillä. Olisi mukava kuulla mitä eri saamelaiset ajattelevat tällaisesta."

11

2331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12+8

      Saamen puvun käytöstä tulisi varmasti heti kommentteja, vaikka kaikki tietävät vastauksen jo etukäteen, mutta miksi näihin uusiin ja järkevämpiin kysymyksiin ei ole tullut vielä yhtään vastausta? Täällä on kai monta aidosti kiinnostunutta.

    • vastauksia, ole hyvä

      Moi!

      Nutukkaat. Pohjoisessa minulle on aivan se ja sama, kuka ne jalkaansa pistää. Faktahan on se, että kunnon pakkasissa juuri muunlaisilla jalkineilla ei pärjää. Anti mennä. Kuksan ja leu'un kanssa sama juttu, käteviä keksintöjä ja kun kerta saamelaisen kulttuurin keskellä elää niin siitä vaan. Sitten jokin nutukkaita matkivien kenkien käyttäminen etelämpänä, sitä en oikein sulata. Eikö oma kulttuuri ole tarpeeksi rikas, kun pitää mennä muita matkimaan?

      Saamelaiset korut... niiden suhteen en ole niin tarkka kuin esimerkiksi saamenpuvun käytön suhteen. Jos esimerkiksi puhuu saamea tai on muuten vahvasti kytköksissä saamelaiseen kulttuuriin, okei. Mutta sitten, ilman mitään kytköksiä saamelaiseen kulttuuriin... Jokin siinä tökkii. Ei oikein ole järkisyitä sanoa tähän. Aivan kuin koko homma kaupallistettaisiin jotenkin, ihmiset ostaa kun on niin "eksoottinen ja hieno" koru.

      Saamelaiset nimet. Eihän kukaan niitä omista, mutta jos lapselle ei ole tarkoitus esimerkiksi opettaa saamea kielipesässä/laittamalla saamenkieliselle luokalle tai muuta sellaista, tuntuu vähän tarpeettomalta.

      Kaikki ylläoleva on huomattavasti neutraalimpaa kuin esimerkiksi neljän tuulen lakin näkeminen, se herättää puhdasta inhoa. Miksi varastaa muilta jotain, mikä ei itselle kuulu? Suomella on oma kansallispukunsa, siitä vaan vermettä kiskomaan päälle jos haluaa jotenkin osoittaa identiteettiään kanssaihmisille.

      Eli tiivistettynä: käyttöesineitä saa "omia" aivan rauhassa, kunhan niitä sitten myös käytetään!

      • duonta-nieida

        Nutukkaat, leu'ut ja kuksat mulle kans ok. Korut, päähineet ja puvut ei oikein innosta, koska nojoo, ne on saamelaisten juttu vain.


    • 11+19

      Kiitos, kiva tietää!

    • ykskaksnaks

      Kiitoksia paljon vastauksista!

      Pakko kysyä vielä, että millaiset ovat eteläläisten nutukkaita matkivat kengät? :D

      • tesian23

        Onhan niitä Elloksen yms kuvastoissa kaikenlaisia feikkikarvahirvityksiä.


      • juupsis2
        tesian23 kirjoitti:

        Onhan niitä Elloksen yms kuvastoissa kaikenlaisia feikkikarvahirvityksiä.

        Kyllä niihin on taidettu jostain muualta kuin nutukkaista mallia ottaa.


    • pöllö-huu

      Suomalaisten oma kulttuuri vaatetuksen suhteen kyllä tosiaan on aika köyhää. Tuohikkaissako täällä on talvisin kävelty? Vaikka en asukaan Pohjois-Suomessa, sanoisin silti, että täällä on talvisin todella kylmä eikä ulkona oikein huvita olla.

      Mutta niin kai sitä ei ole ennenkään vanhaan huvittanut ulkona juuri olla, ihmiset ovat viettäneet aikansa savupirteissään. Isänikin kertoi, että hänen isänsä lapsuudessa ei kaikille edes kenkiä riittänyt; niitä vuoroteltiin sisarusten kesken.

      • am-vm-59

        Ennenvanhaan saamelaisilla oli kengät jokaisella, kun ne itse tehtiin.
        Ja niitä tehtiin paljon, kun oltiin sellaisessa pakkoraossa, että verottaja vaati
        tietyn määrän "lapinkenkiä" veronmaksuna. Tästä johtuen jokaisessa saamelaisperheessä osattiin tehdä porotossuja.
        Mutta sitten tuli nykyaika, ja kädentaidot katosi/väheni, niin muistan lapsuudesta, ettei kaikilla saamelaislapsillakaan ollut kunnon kenkiä. Oli
        vaan jotku kenkärähjät --narulla kiinni sidotut.
        Onnekseni minun äitini osasi tehdä porotossuja, joten meillä oli ainakin kunnon talvijalkineet. Köyhiä kun oltiin, niin kesäkengät olivat --naruilla kaaristettuja.


    • saami

      kyllä kai nutukkaita saa pitää kuka vain kun on ne rahallaan ostanutkin olen itsekkin saamelainen joka ompelen ihan perinteisen mallin mukaan ja myyn myös jos joku haluaa ostaa ja toki olishan hullua että ei niitä sitten saiskaan käyttää ja minä itse käytän mielelläni amerikkalaisia kaivostyöläisten vaatteita farkkuja eikä kukaan sano etten voi niitä käyttää kunhan olen ostanutkin ne

      • am-vm-59

        Ei mitään nutukkaiden käyttöä vastaan. Sääli vain, että tekijöitä on niin vähän .
        Muistan takavuosina, jolloin saamelaisaktivistit olivat sitä mieltä, ettei riukulle saa opettaaminkäänlaisia saamenkäsitöitä, varsinkaan kouluissa. Ihan hullua.
        Saakistakin meinasi oppilaat loppua tuon vaatimuksen takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2695
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2282
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2030
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1759
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1701
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1676
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1666
    8. 92
      1602
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1467
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe