Lr4:n säädöt

mopolla valtatiellä

Kamerani C5D3 RAW-kuvatiedostot ovat Lr4:n mukaan äkkiseltään katsottuna kokoluokkaa 23 - 32 MB ja ylikin. Kovalevyni C-osio (445 Gt), jossa kuvia säilytän, on lähes täynnä. Vapaana 109 Gt. Päivitin kameran ja Lr:n samoihin aikoihin, joten en pysty vertaamaan, miten Lr3 ja C5D3 olisivat toimineet. Toisen runkoni C5D1 kuvatiedostot olivat 10,5 - 14 Mb, ja Lr3 pärjäsi niiden kanssa hyvin.

Kun säädän Lr4:llä tiedostoa, se päivittää nykyään tekemäänsä tuskastuttavan kauan. Näytöllä on ilmoitus "Loading". Olen huomannut, että joissakin Libraryyn synkronoitu jpg-tiedosto on alivalottuneen näköinen. Develop-tilassa kuvatiedostion exposure-säätö on -1 tai alempi.

Olenko Exportannut nämä tummat tiedostot liian aikaisin, niin, ettei Lr4 ehtinyt tehdä kaikkia säätöjäni loppuun, mitä ohjelma ei saisi tehdä, vai johtuvatko nämä jutut liian täydestä kovalevystä ja huonosta väännöstä, vai mistä?

Tietoja PC:stä ja Lr4:stä: Lightroom version: 4.1 - Windows 7 Business Edition - Ver: 6.1 - Application ja System architecture: x64 - Physical processor count: 4 - Processor speed: 2,4 GHz - Built-in memory: 4030,3 MB - Real memory available to Lightroom: 4030,3 MB - Real memory used by Lightroom: 450,7 MB (11,1%) - Virtual memory used by Lightroom: 430,4 MB - Memory cache size: 163,5 MB - System DPI setting: 96 DPI - Desktop composition enabled: Yes - Displays: 1) 1920x1200.

8

214

Vastaukset 8

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • iitwqiotirh

Output-tiedoston koonhan voi määritellä itse. Mitä pienempi, sitä huonompi laatu.
      Tummat kuvat olet säätänyt väärin, mutta joskus eri ohjelmat näyttää kuvat erilailla.

• mopolla valtatiellä

Täsmennys. Kun olen tallentanut rawista tehdyn ja säädetyn tiedoston levylle, ja sitten avaan sen, näyttää exposure-arvo joissakin kuvissa olevan -1 tms.
      Tietysti valotan aina mahdollisimman oikein ja säädän kuvat mahdollismman oikein. Ja lopuksi tallennan (exporttaan) samaan tarkoitukseen tekemäni kuvat samoilla arvoilla.

• muullakin on kanuuna

Kysäses vaikka www.digicamera.net ja sieltä foorumi/kuvankäsittely.

Kivasti jeesataan ja melko nopeaankin.

• J©B

Arvauksia ”vian” lähteestä ja muuta mutua:
      – LR:n asetukset
      – DNG?
      – Catalog Settings (metadata)?
      – xmp-tiedosto (Automaticaly write changes)?
      – Camera Raw 7.1?

• J©B

Ai niin .lrdata unohtui edellisetä. Ne kannattaa poistaa arkistoa täytämästä. Kuvadata on .lrcat -tiedostossa ja .lrdata sisältää vain esikatselutietoa jonka LR rakentaa aina tarvittaessa uudestaan.

• Johnnymale24

miten varmuuskopioit kuvasi? kysyn vain siksi että kiintolevy menee aina rikki. joko ensi viikolla tai 3 vuoden kuluttua. jos kuvasi ovat vain c: osiolla., niin, voit varmaan itse kuvitella miten kuvillesi käy kun kiintolevy menee rikki

• mopolla valtatiellä

Tämä asia on hyvin tiedossa. Tällä hetkellä ulkoisia LaCie-asemia 1,5 TG ja poltettuja DVD-levyjä järkyttävä määrä. Suurempi murhe on se, ettei nykyisiä tiedostoja 20 vuoden päästä mikän ohjelma tunnista.

Suunnitelmissa on puhdistaa LaCie-asemilta pällekkäiset failit ja suurin osa niistä mutenkin mitä on. Kun kuvaustapani on "spray and pray" syntyy täysin turhaa dataa.

• db

LR:n tuli päivitys 4.2 (beta)
      Lopullinen julkaistaan 31.10
      D800 päivitys ym.

”miten varmuuskopioit kuvasi?”
      – DNG:na ssd:lle jakultapintaisille cd -levyille
      Mulle tulee säilyttämisen arvoisia kuvia n. 10 kpl/vuosi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalaisten pinna paloi - Ärsytys iskee uudesta TTK-juontajasta "Eihän tälle voi kun nauraa"

Oliko Veronica Verho hyvä valinta TTK-juontajaksi? Uuden TTK-juontajan henkilöllisyyttä on arvailtu siitä asti, kun Va
      Suomalaiset julkkikset
      109
      2300
    2. Mitä tapahtuu?

Mitä tapahtuu Humalojalla? Poliiseja talon ympärillä ja paljon ihmisiä pitkin pihoja???
      Haapavesi
      26
      954
    3. T rakastan sua

vaikket sitä usko
      Ikävä
      71
      902
    4. Mitäpä luulet että tykkääkö

kukaan kaivatustasi ?
      Ikävä
      103
      896
    5. Varmaan aika moni

Haluaisi sinut enemmän kuin mielellään
      Ikävä
      48
      845
    6. Suomi on viittä vaille sodassa Venäjän kanssa...

...syynä tähän on kokoomuslainen presidenttimme Stubb. Hän on ainoa eurooppalaisen maan johtaja, joka kärkkäästi ja taha
      Maailman menoa
      568
      830
    7. Miksi et lähesty minua

Jos kerran kaipaat, mies? Mitä pelkäät?
      Ikävä
      82
      728
    8. Olen vähän epävarma siitä, oletko kiltti

Nainen, ensivaikutelma oli, että olet tosi hyväsydäminen eli siinä mielessä harvinaisuus. Eli et mene virran mukana, etk
      Ikävä
      76
      670
    9. Herkkä, hellä, aurinkoinen, kaunis upea, valonsäde on hän nainen

Ja myös fiksu, älykäs ja luonnonläheinen. Erittäin mielenkiintoinen ja kiltti ihminen. Haluan tuntea hänet, koska kaik
      Ikävä
      25
      624
    10. Kai sä olet

Luovuttanut mun suhteen.
      Ikävä
      64
      606
    Aihe