Eri näköisiä Yki Nummen Modern Art-valaisimia

Järkyttynyt!

Ostin jokin aika sitten Yki nummen Modern Art pöytävalaisimen jota olen katsellut jo vuosia. Valaisimen valmistaja on innolux design. No tänään menin anttilaan ja siellä oli Yki nummen samainen lamppu KERAPLASTIN valmistamana eikä se ollut samanlainen kuin omani. Läpinäkyvä sylinteri/runko on tässä keraplastin versiossa paksumpi,kuin omassa innolux versiossani, varjostimen pidikkeet on erilaiset ja myös alareunan yki nummi tarra on erilainen.

Tehdäänkö näitä designklassikkoja todellakin vähän sinnepäin samannäköisiksi? Oletin, että kun kyseessä on satojen eurojen lamppu ja vielä maailmankuulu, olisi aika tarkkaa kuka sitä saa valmistaa ja miten! Eikö uustuotannonkin pitäisi vastata ulkonäöltään alkuperäistä? Kuka tuota nyt nykyään oikeasti valmistaa? Onko valmistus siirretty keraplastille lähiaikoina, vai onko tuo näkemäni ollut joku vanha kappale? Tuntuu hölmöltä, että 2 eri valmistajaa tekee samaa lamppua, mutta pienillä eroilla...

12

5443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no huhhuhhuh

      jännä juttu. otappa yhteyttä ko firmoihin ja kysyppä heiltä selvitystä asialle.
      kyllä minäkin olen luullut, että ko valainta saa vain yhdenlaisena ja sama juttu missä tahansa design-tuotteessa. jos on poikkeavuutta silloin se on saman sarjan toinen tuote.
      mutta ModernArt valaisimessa näin ei todellakaan pitäisi olla.

      sinnällään kumpikin valmistaja Innolux että Keraplast ovat ihan laadukkaiden valaisimien valmistajien maineessa. eli osti kummasta tahansa, laadun pitäisi olla yhähyvää. mutta,... ei malli voi muuttua jos valmistaja muuttuu?
      itseäni ainakin ärsyttäisi jos olisin suunnitellut jonkin jutun ja erivalmistajat tekisi tuotteesta mitä sattuu.

    • Järkyttynyt!

      Kyllä tuo on ärsyttävää ja todella kyseenalaista toimintaa. Millainenkohan se alkuperäinen 50-luvun versio on, kun nykyäänkin saa montaa erinäköistä kun kiertelee helsingin keskustassa muutaman 100m säteellä... Hinta noissa tuotteissa oli kyllä sama jojka anttilassa 279e, stockalla taitaa olla 299e. Olen ottanut nyt molempiin firmoihin yhteyttä ja odotan selvitystä asiasta.

      • Järkyttynyt!

        Ja ainakin myös lokki valaisinta valmistavat nuo kaksi firmaa. Niitä en ole päässyt vertailemaan onko eroavaisuuksia.


    • Järkyttynyt!

      Sain innojok oy:ltä heti vastauksen:

      "Modern Artin valmistajia on tosiaan kaksi ja selkein ero on muoviputken paksuudessa. Innojok Oy:n lisäksi Keraplast Oy valmistaa Modern Artia sekä Lokki-valaisimia.

      Innojok Oy:llä on Yki Nummen perikunnan kanssa tekijänoikeussopimus, jonka nojalla Innolux Design –mallistossa on laajemmaltikin Nummen valaisimia kotimaisessa uustuotannossa. Perikunta on tarkastanut mm. Modern Artin mitat, jonka perusteella Innojok noudattaa mahdollisimman tarkasti alkuperäisiä mittoja. Käyttämämme tuotetarra on tehty alun perin Yki Nummen suunnitteleman tunnuksen pohjalta. "

      Saa nähdä tuleeko keraplastilta vastausta.

    • sisäpiiri

      Keraplast valmistaa ko. valaisimen alkuperäisellä muotilla.

    • valoa.pimeään

      olen kuullut että ne vanhemmat versiot eivät kestäneet hehkulamppujen kuumuutta. Ehkä siksi tukevampi? Tosin hehkulamppuja ei enää käytetä.

    • halpa hinta???

      Aina on olemassa eri versioita, mutta aina on myös kopioita ja niissä heikko laatu.

    • Keraplast on alkup.

      Mikäli olette lueskelleet ja perehtyneet tähän Lokki / Modern Art kuvioon niin olette huomanneet että Keraplastilla on alkuperäiset Ornon muotit ja piirustukset valaisimiin.

      2000 luvulla Innojok on keksinyt tehdä sopimuksen perikunnan kanssa ja saanut hankittua oikeudet Yki Nummen valaisimiin ja nimeen. Näin he ovat onnistuneet hankkimaan yksinoikeuden valaisimien nimiin ja Yki Nummen nimeen. Tämä on sikäli outoa, että Keraplast on saanut yrityskaupassa Ornon alkuperäiset muotit ja piirustukset ja on näinollen mielestäni se "aito" valmistaja.

      Nykyiseltään Keraplast myy näitä valaisimia nimillä Sky Flyer ja New York.

      • kartsa1

        Minkäköhän yrityksen Keraplast on ostanut?

        "Perikunta on tarkastanut mm. Modern Artin mitat, jonka perusteella Innojok noudattaa mahdollisimman tarkasti alkuperäisiä mittoja."

        Itse olen törmännyt sekä Innojoen että Keraplastin 70 cm -mittaisiin Lokki-valaisimiin ja lisäksi vielä aidon ja alkuperäisen malliston isompaan Lokkiin ja voin kertoa, että Innojoen versio muistutti enemmän kooltaan alkuperäistä kuin Keraplastin. Lisäksi Keraplastin kuuluisi maksaa Yki Nummen perikunnalle valaisimen teosta, mutta sillä Innojok Oy ehti fiksumpana ensin laatimaan paperit muttei tajunnut ostaa yksinoikeutta muodolle, pystyy Keraplast yhä myymään kyseistä valaisinta Sky Flyer nimellä.


      • Ei plagioinnille

        Miten voi olla alkuperäiset muotit, jos malli on alkuperäisestä muuttunut?

        Sitäpaitsi tekijänoikeudet tuskin ovat sidoksissa muotteihin. Jos näin olisi niin kuka vaan voisi joltain jobbarilta ostaa muotit ja ryhtyä valmistamaan mitä tahansa haluamiansa malleja.

        Outoa ja plagiointiin viittaavaa on sekin, että kansainvälisesti tunnettua tuotetta myydään uusilla nimillä. Jos vähänkin googlettaa, niin löytää tiedon, että esim. Modern Art on saanut nimensä siitä, että se on aikanaan hyväksytty MoMa:n kokoelmiin.

        Jos haluaa oikean design-tuotteen, niin kannattaa ostaa se, joka vastaa suunnittelijan alkupeäistä mallia. Alkuperäisillä tuotenimillä myytävissä tuotuotteissa linevät myös tekijänoikeudet kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      391
      3981
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      217
      1972
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1480
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      154
      1330
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      991
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      60
      970
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      122
      920
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      878
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      869
    Aihe