Omaehtoinen opiskelu ei ole edennyt riittävästi

Ei tarpeeksi op/kk

Mitä teille on käynyt, joilla te-toimisto on katsonut, ettei omaehtoinen opiskelu ansiosidonnaisella ole edennyt tarpeeksi?? Kiikutin eilen opintosuoritusotteen te-toimistoon ja nyt uhkailevat työttömyysturvan takaisinperinnällä. Valmiista AMK-tutkinnosta puuttuu enää 8 opintopistettä (opinnäytetyön viimeiset pisteet) ja valmistumispäivämäärä olisi 3kk kuluttua! Työllistyminen valmistumisen jälkeen on 100% varmaa! Onko tässä mitään järkeä, että 3kk ennen tutkintoon valmistumista ja 100% työllistymistä minun pitäisi erota koulusta, koska työttömyysturva lakkaa ja takaisinperintä uhkaa! Opintotuki ei riitä kaikkiin laskuihin. Mitä hyötyä työkkärille olisi siitä, että eroisin koulusta viime metreillä ja olisin sitten seuraavat vuodet heidän riesana siellä ammatittomana työnhakijana, jota ei kukaan palkkaa??

Muilla vastaavanlaisia kokemuksia? Miten teille kävi? Olen niin stressissä, etten saa edes nukuttua!

45

10590

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kakkkkkkakaka

      Mulla omakohtainen kokemus tästä ihan 6 k sitten. Ansiosidonnaisella/työttömyyskorvauksella jos opinnot ei edenny niinku työkkärin mielestä on kuulunut niin lopettavat rahan maksamisen samantien. Takaisin perintää ei kuitenkaan tule. Ei ainakaan itselle tullu.

      Toisaalta mun mielestä sun tilenne kyllä epäreilu. Jos koulutuksesta puuttuu enää noin vähän. Ootko käyny juttelemassa? Puhu jonkun fiksun kanssa siellä.
      Mulla jäi 24 opintoviikkoa vajaa lähärin tutkinnosta, enkä ole oikeutettu opintotukeen edes(en jaksa siitä kertoa sen enempää miksi)joten koulu jäi kesken. Nyt sitten työkkärin asiakkaana ollut tuon 6 kk. Oon ite käyny monet kerrat siellä puhumassa tästä ja ina vetoavat lakiin että kyllä muuten auttaisivat mutta kun eivät saa. Joopa joo. Mullakin olis ollu työllistyminen 100 % koulun jälkeen, mutta halusivat musta työttömän. Sitä saa mitä tilaa.

      Toivon että siellä sun asian kanssa pystyttäis joustamaan koska toi 8 op on kyllä tosi vähän. Jos ei niin ainakin sulla on mahdollisuus opiskella opintotuella, vaikka se ei paljon olekaan. Pääset siitä kuitenkin kohta tienaamaan, joten yritä kestää se hetken köyhyys.

      Tsemppiä kovasti:)!

    • Ei tarpeeksi op/kk

      Kiitos tsempeistä! On tää kyllä niin perseestä... Eilen jo tuli uhkailua takaisinperinnästä ja tänään sama puhelimessa! Soitin sinne tänään uudemman kerran, kun toivoin saavani jonkun toisen virkalijan puhelimeen, mutta tietenkin se sama virkalija vastasi tänään puhelimeen, jonka kanssa asioin te-toimistossa eilen. Laskin tossa, että se olis sitten tollanen 9800 euroa (nettosumma) maksettavaksi jos/kun takaisinperintä toteutuu!

      Ja tosiaan valmistuisin joulukuussa sairaanhoitajaksi eli työllistyminen olisi 100% taattu. Tutkinnosta puuttuu enää 8 opintopistettä = 5 opintoviikkoa!

      Mutta siltä todella vaikuttaa, että mieluummin ottavat mut sinne ammattitaidottomaksi työnhakijaksi kuin sponssaisivat opintoja 3 kk, jonka jälkeen saisin Valviran luvat ammatinharjoittamiseen ja minusta tulisi ihka oikea työssäkäyvä veronmaksaja! Voi jumaleisson sentään! Ihan hirvee stressi-ahdistus!

    • Ei tarpeeksi op/kk

      Vielä nimimerkille "Kakkkkkkakaka": Mitä sulle sitten tapahtui, kun opinnot loppuivat, kun ne eivät olleet edenneet tarpeeksi? Kirjotit, että rahantulo loppui samantien - saitko kuitenkin jotain muuta rahaa vai iskivätkö jonkun karenssin päälle, kun opinnot eivät olleet edenneet tarpeeksi? Ja kyllä tuo sunkin tilanne on aivan järjetön, notkut työttömänä työnhakija, kun valmistuneena lähihoitajana pääsisit heti töihin. Voe elämä tuota meininkiä, kun eivät voi maalaisjärkeä / joustoa missään tilanteessa käyttää! Mikä työllistymissuunnitelmasi nyt sitten on?

      • jep jpe

        Kela lopettaa maksamisen kokonaan, ja alkaa periä rahat takaisin. Joten ainoa mahdollinen tulonlähde on sossu, joka alentaa toimeentulotuen ensin 20%, kun omasta syystäsi et saanut tarpeeksi opintopisteita ja jos 2kk sisällä ei tapahdu muutosta, niin alentavat 40% tt-tuen. Joten jotenkin on pärjättävät 250€/kk tuloilla. Ja sitten vielä maksettava perintä.


      • Ei tarpeeksi op/kk
        jep jpe kirjoitti:

        Kela lopettaa maksamisen kokonaan, ja alkaa periä rahat takaisin. Joten ainoa mahdollinen tulonlähde on sossu, joka alentaa toimeentulotuen ensin 20%, kun omasta syystäsi et saanut tarpeeksi opintopisteita ja jos 2kk sisällä ei tapahdu muutosta, niin alentavat 40% tt-tuen. Joten jotenkin on pärjättävät 250€/kk tuloilla. Ja sitten vielä maksettava perintä.

        Saan ansiosidonnaista liitosta/työttömyyskassasta, en Kelasta. Ei olisi siis Kelan rahoista pois, jos antaisivat TE-toimistossa armoa.

        Opintotukea en saa, koska korkeakouluopintoihin tarkoitetut opintotukikuukaudet on loppuun käytetty.


    • voi ei

      Siis peritäänkö koko lukukaudelta rahat vai vain puuttuvan op osuudet?
      Toivottavasti tilanteenne selviää parhain päin. Kannattaa lukea tutkinto loppuun vaikka velkarahalla, koska hoitoalan ammateissa kyllä työtä löytää.

    • TokaKirjottaja

      Mulla ei perintää ainakaan tule. Mä sairastuin tuossa kesken kaiken.

      Eivät iskeneet karenssia päälle. Työt.korvausta hain ja sillä sitte eteenpäin tässä myörin. Yritän jotain keksiä että nuo opiskelut saisin suoritettua loppuun. Ehkä pankkiryöstä;D?(eipä tässä maassa kannata, murha kannattaa siitä kun ei tarvi paljon istua).

      Mun työllistymissuunnitelma on tämä. Sanoin työkkärin naiselle että se on ihan varma että päivääkään en tule tekemään mitään muun alan töitä. Yhdellekään kurssille en mene aivan sama mitä karesseja lyötte päälle, yhteenkään orjatyöhön en mene. Jos te haluatte tässä osottaa valtaanne niin osottakaa. Osaan mäkin olla todella ilkeä kun sitä haluan. Oon aina halunnut tehdä vaan hoitoalan hommia. Yritän nyt säästää työkkärin rahoista ja tehdä pimeetä hommaa(auttelen vanhuksia ja vahdin lapsia) niin pystyisin itse maksamaan opintoni loppuun.

      Vielä voi ei:lle: Ottaisinkin pankista lainaa jos vaan pystyisin. Meni luottotiedot(ei minkään pikavippi leikkien takia) kun töistä(tein koulun ohella jotain)tuli irtisanominen ja moneen kk ei saanut tukia mistään. Ei pystynyt makselemaan laskuja ollenkaan. Sossu ei auttanut vaikka kuinka yritin. Sanoivat vaan että hae vanhemmiltas rahaa(toinen irtisanottiin hommista joita oli tehny 25 v ja toinen osa-aika töissä). Eikä meidän perheellä ole varaa tollaseen.

      Eikä mun vanhempien kuulu edes maksella aikuisen ihmisen toimeentuloa!

      • jokuvaa3

        Kyllähän sossun ois pitäny maksaa... Laillista touhua?


    • -------

      En osaa tuohon takaisinperintähommaan sanoa mitään, mutta haluaisin muistuttaa, että kyllähän työttömänä työnhakijana SAA opiskella, kunhan opintopisteitä tulee riittävän vähän. Toisin sanoen, jos valmistuminen on kiinni jostain kahdeksasta opintopisteestä, niin sen voi ihan hyvin tehdä työttömänä työnhakijana kolmessa kuukaudessa, vaikka ei olisikaan omaehtoinen opiskelija. Samoin, jos tutkinnosta on vaikka 25 opintopistettä suoritettavana, niin sen voi opiskella työttömänä, kunhan tekee sen tarpeeksi hitaasti. Olisikohan ollut, että alle 5 op kuukaudessa saa opiskella.

      • Ei tarpeeksi op/kk

        Te-toimiston mukaan, jos ihminen ei ole suorittanut tarpeeksi opintopisteitä määräajassa omaehtoisen opiskelun aikana, hän ei ole enää oikeutettu omaehtoiseen opiskeluun tarkoitettuun työttömyysetuuteen. Jos työtön päättää jatkaa opintoja tästä huolimatta, hän kuuluu Kelan opintotuen piiriin. Ja sehän tuli jo todettua, etten opintotukea saa, kun kaikki korkeakouluopintoihin tarkoitetut opintotukikuukaudet on käytetty!

        Eli suomeksi: pakottavat eroamaan koulusta juuri ennen, jotta työttömyyskorvaus jatkuu. Onko tässä mitään järkeä?!?!


      • Ei tarpeeksi op/kk
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Te-toimiston mukaan, jos ihminen ei ole suorittanut tarpeeksi opintopisteitä määräajassa omaehtoisen opiskelun aikana, hän ei ole enää oikeutettu omaehtoiseen opiskeluun tarkoitettuun työttömyysetuuteen. Jos työtön päättää jatkaa opintoja tästä huolimatta, hän kuuluu Kelan opintotuen piiriin. Ja sehän tuli jo todettua, etten opintotukea saa, kun kaikki korkeakouluopintoihin tarkoitetut opintotukikuukaudet on käytetty!

        Eli suomeksi: pakottavat eroamaan koulusta juuri ennen, jotta työttömyyskorvaus jatkuu. Onko tässä mitään järkeä?!?!

        jäi yksi sana puuttumaan: juuri ennen valmistumista

        Eli pakottavat eroamaan koulusta juuri ennen valmistumista, jotta työttömyyskorvaus jatkuu, kun opintotukea en saa. Onko tässä mitään järkeä??????


      • -----------
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Te-toimiston mukaan, jos ihminen ei ole suorittanut tarpeeksi opintopisteitä määräajassa omaehtoisen opiskelun aikana, hän ei ole enää oikeutettu omaehtoiseen opiskeluun tarkoitettuun työttömyysetuuteen. Jos työtön päättää jatkaa opintoja tästä huolimatta, hän kuuluu Kelan opintotuen piiriin. Ja sehän tuli jo todettua, etten opintotukea saa, kun kaikki korkeakouluopintoihin tarkoitetut opintotukikuukaudet on käytetty!

        Eli suomeksi: pakottavat eroamaan koulusta juuri ennen, jotta työttömyyskorvaus jatkuu. Onko tässä mitään järkeä?!?!

        Joo, ei ole oikeutettu OMAEHTOISEEN OPISKELUUN TARKOITETTUUN työttömyysetuuteen. Mutta opiskella voi kuka tahansa työtön tavallisella työttömyysetuudella, kunhan opiskelee harrastusluontoisesti, eli tarpeeksi vähän. Itse en saanut omaehtoiseen opiskeluun tukea, joten olen opiskellut ihan työkkärin hyväksymästi työttömyyskorvauksella, mutta opiskelen vain niin vähän ja hitaasti, että se ei ylitä harrastusluontoisen opiskelun määrää.


      • -----------
        ----------- kirjoitti:

        Joo, ei ole oikeutettu OMAEHTOISEEN OPISKELUUN TARKOITETTUUN työttömyysetuuteen. Mutta opiskella voi kuka tahansa työtön tavallisella työttömyysetuudella, kunhan opiskelee harrastusluontoisesti, eli tarpeeksi vähän. Itse en saanut omaehtoiseen opiskeluun tukea, joten olen opiskellut ihan työkkärin hyväksymästi työttömyyskorvauksella, mutta opiskelen vain niin vähän ja hitaasti, että se ei ylitä harrastusluontoisen opiskelun määrää.

        Mutta joo, ei tuossa sinun tapauksessasi ole mitään järkeä joka tapauksessa.


      • Ei tarpeeksi op/kk
        ----------- kirjoitti:

        Joo, ei ole oikeutettu OMAEHTOISEEN OPISKELUUN TARKOITETTUUN työttömyysetuuteen. Mutta opiskella voi kuka tahansa työtön tavallisella työttömyysetuudella, kunhan opiskelee harrastusluontoisesti, eli tarpeeksi vähän. Itse en saanut omaehtoiseen opiskeluun tukea, joten olen opiskellut ihan työkkärin hyväksymästi työttömyyskorvauksella, mutta opiskelen vain niin vähän ja hitaasti, että se ei ylitä harrastusluontoisen opiskelun määrää.

        Okei. Pitää kysyä tosta ens viikolla työkkäristä. Jostain olin lukevinani, että ammattiin johtava koulutus/tutkintoon johtava koulutus katsotaan aina päätoimiseksi opiskeluksi eli joko se on omaehtoista opiskelua työttömyysetuudella tai sitten se kuuluu Kelan opintotuen piiriin. Olen kuvitellut, että sivutoimisiksi opinnoiksi katsotaan vain esim. kansalaisopistot, avoin yliopisto tai esim. aikuislukio, silä nämä eivät johda ammattiin. Jostain näin luin. Huojentavaa, jos olen väärässä.


      • Ei tarpeeksi op/kk
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Okei. Pitää kysyä tosta ens viikolla työkkäristä. Jostain olin lukevinani, että ammattiin johtava koulutus/tutkintoon johtava koulutus katsotaan aina päätoimiseksi opiskeluksi eli joko se on omaehtoista opiskelua työttömyysetuudella tai sitten se kuuluu Kelan opintotuen piiriin. Olen kuvitellut, että sivutoimisiksi opinnoiksi katsotaan vain esim. kansalaisopistot, avoin yliopisto tai esim. aikuislukio, silä nämä eivät johda ammattiin. Jostain näin luin. Huojentavaa, jos olen väärässä.

        Ai niin, jostain myös luin, että jos omaehtoiset opinnot eivät ole edenneet riittävästi, työttömällä on edelleen oikeus työttömyysturvaan, jos esittää koulusta eroamistodistuksen. Jos sitä ei esitä, tippuu Kelan opintotuen piiriin. Ja opintotukea en saa. Ugh!!!


      • -------------
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Okei. Pitää kysyä tosta ens viikolla työkkäristä. Jostain olin lukevinani, että ammattiin johtava koulutus/tutkintoon johtava koulutus katsotaan aina päätoimiseksi opiskeluksi eli joko se on omaehtoista opiskelua työttömyysetuudella tai sitten se kuuluu Kelan opintotuen piiriin. Olen kuvitellut, että sivutoimisiksi opinnoiksi katsotaan vain esim. kansalaisopistot, avoin yliopisto tai esim. aikuislukio, silä nämä eivät johda ammattiin. Jostain näin luin. Huojentavaa, jos olen väärässä.

        Tässä linkki asiaan te-toimiston sivuille: http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp

        Minusta tuolla sanotaan ihan yksiselitteisesti, että sivutoimisesti voi opiskella ja sillä siisti. Eikä ole mitään rajoituksia sen suhteen, mitä opiskelee, kunhan opiskelu ei ylitä sivutoimisen opiskelun rajoja. Minun piti toimittaa oppilaitoksesta opinto-ohjaajan hyväksymä hops, josta selvisi, että en opiskele yli sallittujen rajojen.


      • Ei tarpeeksi op/kk
        ------------- kirjoitti:

        Tässä linkki asiaan te-toimiston sivuille: http://www.mol.fi/mol/fi/03_koulutus_ura/05_omaehtoinen_opiskelu/index.jsp

        Minusta tuolla sanotaan ihan yksiselitteisesti, että sivutoimisesti voi opiskella ja sillä siisti. Eikä ole mitään rajoituksia sen suhteen, mitä opiskelee, kunhan opiskelu ei ylitä sivutoimisen opiskelun rajoja. Minun piti toimittaa oppilaitoksesta opinto-ohjaajan hyväksymä hops, josta selvisi, että en opiskele yli sallittujen rajojen.

        Eivät ole sitten tuputtaneet sulle työtä, kurssia tai muuta työkkärin omaa kivaa sun sivutoimisten opintojen aikana?

        Ja mitenköhän mahtavat suhtautua, kun kysyn heiltä, että nyt kun nuo omaehtoiset päätoimiset opiskelut eivät ole edenneet riittävästi, niin voinko edelleen saada työttömyyskorvausta, mutta opiskella sivutoimisesti? Uskoisin, että hyvin nihkeä vastaanotto on huomenna TE-toimistossa luvassa. :(


      • ------------
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Eivät ole sitten tuputtaneet sulle työtä, kurssia tai muuta työkkärin omaa kivaa sun sivutoimisten opintojen aikana?

        Ja mitenköhän mahtavat suhtautua, kun kysyn heiltä, että nyt kun nuo omaehtoiset päätoimiset opiskelut eivät ole edenneet riittävästi, niin voinko edelleen saada työttömyyskorvausta, mutta opiskella sivutoimisesti? Uskoisin, että hyvin nihkeä vastaanotto on huomenna TE-toimistossa luvassa. :(

        Kyllähän ne saattavat tuputella mitä milloinkin, jos opiskelee vain sivutoimisesti. Joskaan en yhtään usko, että työkkärin kautta työllistyy ja niistä kursseistakin saa puhuttua itsensä aika hyvin ulos. Itse en ole kovin pitkään ollut työttömänä enkä kovin pitkään tule olemaankaan, koska töiden ohessa sain opiskeltua paljon enemmän kuin nyt työttömänä on lupa opiskella. Töihin siis vain äkkiä, niin voin valmistuakin joskus. Typerää, tiedän. Ei vain voi mitään.

        Minun mielestäni sinun pitäisi olla edelleen oikeutettu työttömyyskorvaukseen normaalisti, vaikka et sitä omaehtoisen opiskelun tukea saakaan etkä tietenkään voi kieltäytyä kursseista tai tarjotusta työstä. Tietenkin saat opiskella sivutoimisesti, eivät he sitä voi kieltää. Ihminen saa harrastaa mitä tykkää, ei siihen työkkäri voi puuttua. Älä edes kysy, että voitko opiskella, vaan ilmoita vain, että opiskelet opintosi loppuun sitten sivutoimisesti, mikäli työtä ei ilmaannu (ja vaikka ilmaantuisikin, niin kannattaahan ne muutamat opintopisteet hoitaa pois). Varmista kuitenkin, että kuinka paljon niitä opintopisteitä sai tulla sivutoimisessa opiskelussa.


      • Ei tarpeeksi op/kk
        ------------ kirjoitti:

        Kyllähän ne saattavat tuputella mitä milloinkin, jos opiskelee vain sivutoimisesti. Joskaan en yhtään usko, että työkkärin kautta työllistyy ja niistä kursseistakin saa puhuttua itsensä aika hyvin ulos. Itse en ole kovin pitkään ollut työttömänä enkä kovin pitkään tule olemaankaan, koska töiden ohessa sain opiskeltua paljon enemmän kuin nyt työttömänä on lupa opiskella. Töihin siis vain äkkiä, niin voin valmistuakin joskus. Typerää, tiedän. Ei vain voi mitään.

        Minun mielestäni sinun pitäisi olla edelleen oikeutettu työttömyyskorvaukseen normaalisti, vaikka et sitä omaehtoisen opiskelun tukea saakaan etkä tietenkään voi kieltäytyä kursseista tai tarjotusta työstä. Tietenkin saat opiskella sivutoimisesti, eivät he sitä voi kieltää. Ihminen saa harrastaa mitä tykkää, ei siihen työkkäri voi puuttua. Älä edes kysy, että voitko opiskella, vaan ilmoita vain, että opiskelet opintosi loppuun sitten sivutoimisesti, mikäli työtä ei ilmaannu (ja vaikka ilmaantuisikin, niin kannattaahan ne muutamat opintopisteet hoitaa pois). Varmista kuitenkin, että kuinka paljon niitä opintopisteitä sai tulla sivutoimisessa opiskelussa.

        Kävin tänään työkkärissä tappelemassa tästä ja vastaus oli, että en saa työttömyyskorvausta jos en eroa koulusta. Jos omaehtoiset opinnot ovat kerran katsottu päätoimisiksi, ne katsotaan päätoimisiksi myös jatkossa, jolloin tippuu Kelan opintotuelle. En siis saa Kelan opintotukea enkä myöskään työttömyyskorvausta. Lisäksi virkailija sanoi että kaikki työttömyyskorvaukset tullaan perimään takaisin tältä vuodelta, koska opinnot eivät ole edenneet tarpeeksi. 210 opintopisteen tutkinnosta olisi enää 3kk ja 8opintopistettä jäljellä, mutta nyt pakottavat minut eroamaan koulusta, jotta saan työttömyyskorvausta. Tuntuu, että pää hajoaa ja koko elämältä meni pohja. Olen aivan toivottomassa tilassa.


      • Tsemppiä ja onnea
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Kävin tänään työkkärissä tappelemassa tästä ja vastaus oli, että en saa työttömyyskorvausta jos en eroa koulusta. Jos omaehtoiset opinnot ovat kerran katsottu päätoimisiksi, ne katsotaan päätoimisiksi myös jatkossa, jolloin tippuu Kelan opintotuelle. En siis saa Kelan opintotukea enkä myöskään työttömyyskorvausta. Lisäksi virkailija sanoi että kaikki työttömyyskorvaukset tullaan perimään takaisin tältä vuodelta, koska opinnot eivät ole edenneet tarpeeksi. 210 opintopisteen tutkinnosta olisi enää 3kk ja 8opintopistettä jäljellä, mutta nyt pakottavat minut eroamaan koulusta, jotta saan työttömyyskorvausta. Tuntuu, että pää hajoaa ja koko elämältä meni pohja. Olen aivan toivottomassa tilassa.

        Otan osaa tämän sinun tilanteesi takia. Oletko varma, että käskivät sinun erota kokonaan, eikö riitä, että ilmoittaudut poissaolevaksi?

        Jos sinulta puuttuu "vain" 8 opintopistettä, niin olisiko sinun mahdollista suorittaa ne nopeammin?

        Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, eikä työkkärin puolelta mitään järkevää ratkaisua löytyisi, ottaisin vaikka pankkilainan. Valmistuttuani saisin töitä, pääsisin jaloilleni ja pois työkkäristä toivottavasti iäksi.

        Pää pystyyn :)


      • Ei tarpeeksi op/kk
        Tsemppiä ja onnea kirjoitti:

        Otan osaa tämän sinun tilanteesi takia. Oletko varma, että käskivät sinun erota kokonaan, eikö riitä, että ilmoittaudut poissaolevaksi?

        Jos sinulta puuttuu "vain" 8 opintopistettä, niin olisiko sinun mahdollista suorittaa ne nopeammin?

        Jos itse olisin vastaavassa tilanteessa, eikä työkkärin puolelta mitään järkevää ratkaisua löytyisi, ottaisin vaikka pankkilainan. Valmistuttuani saisin töitä, pääsisin jaloilleni ja pois työkkäristä toivottavasti iäksi.

        Pää pystyyn :)

        Nopeammassa aikataulussa opintopisteitä en saa kasaan, koska syksyisin/keväisin on vain tietyt päivät, jolloin opinnäytetyön voin jättää esitarkastukseen, jolloin on loppuseminaarit ja valmiin opinnäytetyön luovutus. Nämä päivämäärät ovat marraskuun lopussa.

        En saa pankista lainaa, koska en ole töissä ja minulla on jo aikasempikin laina maksettava ajalta, jolloin olin töissä.

        Eli en saa opintotukea, enkä työttömyyskorvausta, enkä pankkilainaa.

        Ja nimenomaan käskivät eroamaan koulusta, jos haluan saada työttömyyskorvausta, pelkkä poissaolevaksi ilmoittautuminen ei riitä. Opinnot saa keskeyttää eli ilmoittautua poissaolevaksi vain erittäin painavasta syystä, kuten sairastumisen vuoksi.

        Ei tästä elämäst taas tule yhtään mitään. :'(


      • ----------
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Nopeammassa aikataulussa opintopisteitä en saa kasaan, koska syksyisin/keväisin on vain tietyt päivät, jolloin opinnäytetyön voin jättää esitarkastukseen, jolloin on loppuseminaarit ja valmiin opinnäytetyön luovutus. Nämä päivämäärät ovat marraskuun lopussa.

        En saa pankista lainaa, koska en ole töissä ja minulla on jo aikasempikin laina maksettava ajalta, jolloin olin töissä.

        Eli en saa opintotukea, enkä työttömyyskorvausta, enkä pankkilainaa.

        Ja nimenomaan käskivät eroamaan koulusta, jos haluan saada työttömyyskorvausta, pelkkä poissaolevaksi ilmoittautuminen ei riitä. Opinnot saa keskeyttää eli ilmoittautua poissaolevaksi vain erittäin painavasta syystä, kuten sairastumisen vuoksi.

        Ei tästä elämäst taas tule yhtään mitään. :'(

        Neuvottele asiasta vielä oppilaitoksen kanssa. Ehkä saat sieltä jonkinlaisen sopimuksen siitä, että eroat koulusta nyt, mutta haet sinne takaisin vaikka ensi syksynä ja suoritat sitten hommasi loppuun.

        Sinun koulustasi en tiedä, mutta normaalisti kaksi vuotta saa olla poissaolevana ilman erityistä syytä. Ja vaikka sinun poissaolosi olisi jo käytetty, niin eiköhän tuo ole erityinen syy. Oppilaitokset saavat rahaa valmistuneista opiskelijoista huomattavasti enemmän kuin keskeyttäneistä, joten ei se ole oppilaitoksenkaan etu, että et valmistu. Kokeile siis sopia, että eroat koulusta nyt, mutta pääset sinne takaisin jonkin ajan kuluttua. Silloinhan kyse ei ole enää mistään päätoimisiksi katsotuista opiskeluista, vaan ihan vain harrastuksesta.

        Ja kannattaisi myös kysyä sosiaalista, että voisitko olla oikeutettu muutamaksi kuukaudeksi toimeentulotukeen, jos opiskelet opintosi loppuun. Kun et kerran saa mistään muualta rahaa, niin pakkohan niiden olisi auttaa ja toisaalta kyse on vain kolmesta kuukaudesta, jonka jälkeen valmistut ja toivottavasti pääset pois tukien piiristä.


      • Ei tarpeeksi op/kk
        ---------- kirjoitti:

        Neuvottele asiasta vielä oppilaitoksen kanssa. Ehkä saat sieltä jonkinlaisen sopimuksen siitä, että eroat koulusta nyt, mutta haet sinne takaisin vaikka ensi syksynä ja suoritat sitten hommasi loppuun.

        Sinun koulustasi en tiedä, mutta normaalisti kaksi vuotta saa olla poissaolevana ilman erityistä syytä. Ja vaikka sinun poissaolosi olisi jo käytetty, niin eiköhän tuo ole erityinen syy. Oppilaitokset saavat rahaa valmistuneista opiskelijoista huomattavasti enemmän kuin keskeyttäneistä, joten ei se ole oppilaitoksenkaan etu, että et valmistu. Kokeile siis sopia, että eroat koulusta nyt, mutta pääset sinne takaisin jonkin ajan kuluttua. Silloinhan kyse ei ole enää mistään päätoimisiksi katsotuista opiskeluista, vaan ihan vain harrastuksesta.

        Ja kannattaisi myös kysyä sosiaalista, että voisitko olla oikeutettu muutamaksi kuukaudeksi toimeentulotukeen, jos opiskelet opintosi loppuun. Kun et kerran saa mistään muualta rahaa, niin pakkohan niiden olisi auttaa ja toisaalta kyse on vain kolmesta kuukaudesta, jonka jälkeen valmistut ja toivottavasti pääset pois tukien piiristä.

        Työkkärissä nimenomaan sanottiin, että pitää nimenomaan erota koulusta, mikään poissaolevaksi opiskelijaksi ilmoittautuminen ei riitä, jotta saisi työttömyyskorvausta!


      • Ei tarpeeksi op/kk
        ---------- kirjoitti:

        Neuvottele asiasta vielä oppilaitoksen kanssa. Ehkä saat sieltä jonkinlaisen sopimuksen siitä, että eroat koulusta nyt, mutta haet sinne takaisin vaikka ensi syksynä ja suoritat sitten hommasi loppuun.

        Sinun koulustasi en tiedä, mutta normaalisti kaksi vuotta saa olla poissaolevana ilman erityistä syytä. Ja vaikka sinun poissaolosi olisi jo käytetty, niin eiköhän tuo ole erityinen syy. Oppilaitokset saavat rahaa valmistuneista opiskelijoista huomattavasti enemmän kuin keskeyttäneistä, joten ei se ole oppilaitoksenkaan etu, että et valmistu. Kokeile siis sopia, että eroat koulusta nyt, mutta pääset sinne takaisin jonkin ajan kuluttua. Silloinhan kyse ei ole enää mistään päätoimisiksi katsotuista opiskeluista, vaan ihan vain harrastuksesta.

        Ja kannattaisi myös kysyä sosiaalista, että voisitko olla oikeutettu muutamaksi kuukaudeksi toimeentulotukeen, jos opiskelet opintosi loppuun. Kun et kerran saa mistään muualta rahaa, niin pakkohan niiden olisi auttaa ja toisaalta kyse on vain kolmesta kuukaudesta, jonka jälkeen valmistut ja toivottavasti pääset pois tukien piiristä.

        Ja just ja just ansiosidonnainen on riittänyt laskujen ja lainojen maksamiseen. Mikään toimeentulotuki ei niihin riitä.


      • - - -
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Ja just ja just ansiosidonnainen on riittänyt laskujen ja lainojen maksamiseen. Mikään toimeentulotuki ei niihin riitä.

        Sairasloma yksi mahdollisuus, olet masentunut tilanteestasi niin että olet työkyvytön, haet sairaspäivärahaa, tietenkin pitää olla lääkärintodistukset. Takaisinperintään tämä ei auta.


      • -------------
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Ja just ja just ansiosidonnainen on riittänyt laskujen ja lainojen maksamiseen. Mikään toimeentulotuki ei niihin riitä.

        Oletko varma, ettet saa pankkia tai muuta rahoituslaitosta tulemaan vastaan noissa lainojen maksuissa? Jos ne saisi neuvoteltua vaikka vain koroille nyt loppuvuodeksi, niin ehtisit valmistua ja päästä töihin vaikka niillä toimeentulotuilla tai jollain. Itse neuvottelimme juuri lainojen lyhennyksen yli 600 euroa pienemmäksi kuussa.


      • college dropout
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Työkkärissä nimenomaan sanottiin, että pitää nimenomaan erota koulusta, mikään poissaolevaksi opiskelijaksi ilmoittautuminen ei riitä, jotta saisi työttömyyskorvausta!

        No, yliopisto-opiskelijoille se on mahdollista (keskeytettävä opinnot todisteellisesti ja vähintään vuodeksi). Ilmeisesti työttömyysturvalain mukaan sitten ei ole mahdollista amk-opiskelijoille. Voipi heittää sellaisen kysymyksen ilmoille, että miksi ja onko työttömyysturvalaki perustuslain (syrjinnän kielto, yhdenvertaisuusvaatimus) kanssa sopusoinnussa.


      • Ei tarpeeksi op/kk
        college dropout kirjoitti:

        No, yliopisto-opiskelijoille se on mahdollista (keskeytettävä opinnot todisteellisesti ja vähintään vuodeksi). Ilmeisesti työttömyysturvalain mukaan sitten ei ole mahdollista amk-opiskelijoille. Voipi heittää sellaisen kysymyksen ilmoille, että miksi ja onko työttömyysturvalaki perustuslain (syrjinnän kielto, yhdenvertaisuusvaatimus) kanssa sopusoinnussa.

        Juuri näin! Yliopisto-opiskelijat saa keskeyttää opinnot eli voivat ilmoittautua poissaolevaksi, jotta saavat työttömyyskorvausta, mutta AMK-opiskelijalta vaaditaan _erominen_ koulusta. Ja jos mielii takaisin opiskelijaksi, niin eikun uudestaan yhteishaun ja pääsykokeiden kautta sisään, kuten ekallakin kerralla! Miks hitossa yliopisto-opiskelijoiden annetaan keskeyttää, mutta AMK-opiskelijoiden ei?! En tajua minäkään.


      • teyerged
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Juuri näin! Yliopisto-opiskelijat saa keskeyttää opinnot eli voivat ilmoittautua poissaolevaksi, jotta saavat työttömyyskorvausta, mutta AMK-opiskelijalta vaaditaan _erominen_ koulusta. Ja jos mielii takaisin opiskelijaksi, niin eikun uudestaan yhteishaun ja pääsykokeiden kautta sisään, kuten ekallakin kerralla! Miks hitossa yliopisto-opiskelijoiden annetaan keskeyttää, mutta AMK-opiskelijoiden ei?! En tajua minäkään.

        Yliopistosta riittää keskeyttäminen sen vuoksi, että yliopistolain mukaan yliopistosta ei voi erota. Ammattikorkeakoulusta sen sijaan voi erota. Eli sen vuoksi on työttömyysturvalaissa säädetty niin, että yliopisto-opiskelijoille riittää pelkkä keskeyttäminen, muuten he olisivat kohtuuttomassa asemassa amk-opiskelijoihin nähden. Keskeyttäminen on eri asia kuin poissaolevaksi ilmoittautuminen, joka ei milloinkaan riitä työttömyysetuuden saamiseen.


      • 532y er
        teyerged kirjoitti:

        Yliopistosta riittää keskeyttäminen sen vuoksi, että yliopistolain mukaan yliopistosta ei voi erota. Ammattikorkeakoulusta sen sijaan voi erota. Eli sen vuoksi on työttömyysturvalaissa säädetty niin, että yliopisto-opiskelijoille riittää pelkkä keskeyttäminen, muuten he olisivat kohtuuttomassa asemassa amk-opiskelijoihin nähden. Keskeyttäminen on eri asia kuin poissaolevaksi ilmoittautuminen, joka ei milloinkaan riitä työttömyysetuuden saamiseen.

        Tämä on muuttunut 2013 vuoden alusta alkaen. Jouduin siis eroamaan, enkä saanut pitää paikkaa yliopistossa.

        "Opintojen todisteellinen keskeyttäminen

        Aikaisemmin yliopisto-opinnot on voinut keskeyttää todisteellisesti vähintään vuoden ajaksi ja keskeytysajalta on voinut saada työttömyysturvaa. Henkilöä ei siis ole keskeytysaikana pidetty päätoimisena opiskelijana. Vain yliopisto-opintoja koskenut poikkeussääntö on kumottu 1.1.2013 lukien ja nyt kaikkia opiskelijoita koskevat samat edellytykset. Työttömyysetuuden saamiseen ei enää vaikuta se, missä oppilaitoksessa henkilö opiskelee. Lakimuutoksella haluttiin parantaa eri oppilaitoksissa opiskelevien yhdenvertaisuutta."

        http://www.iaet.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=196:lakimuutokset-112013-alkaen&catid=36:ajankohtaista&Itemid=1&lang=fi


    • Kysymys tokalle

      Tokalle kirjoittajalle: miksi työkkäri ei anna sun opiskella lh-tutkintoa loppuun sivutoimisesti pikkuhiljaa?

    • NiinKyllästynytJo

      Oot muuten oikeassa tosta -------.
      Piti itekkin kattoa ja kysyä. Mahdollista todellakin opiskella sivutoimisesti jos suorittaa sen tietyn opintopisteen/viikkojen alla kk.

      Hyvä kun kerroit:)!
      Vaikka ite tuntee tietävänsä suunnilleen kaiken kelan/sossun jutuista niin aina on jotain uutta opittavaa. Jostain kumman syystä eivät oo maininneet tota vaihtoehtoa mulle! Jos ei ite tikulla väkisin asioita esiin kaiva niin ilman jää....oli sit kysymys mistä tahansa sossun/kelan jutusta. Ärsyttävää!!

      Kysymys tokalle: vastaan: En tajunnut että oli tämäkin juttu:). Tietenkään siihen ei sitä 9 e päivä lisä osaa enää tule, mutta parempi toi kun ei mitään:).

    • facebookia tärkeämpi

      Älä lopeta. Hae sossusta toimeentulotukea kolmeksi kuukaudeksi. Uskon, että myöntävät, kun selität tilanteesi. Joudut varmaan tekemään kirjallisen suunnitelman sossutantoille, jossa selität kuinka saatat opiskelusi loppuun ja sinun kohdallasi tehostetulla kyttäämisellä ja perseellepotkimisella saattaa olla positiivinen vaikutus, kun opinnot eivät ole itse itsestäsi vastuuta ottaen ihan toivotulla ja odotetulla tavalla edenneet.

      En jaksa koko viestiketjua lukea, mutta kyllä työvoimaviranomaisen ja Kelan kädet on sidottu lakiin. Jos laki ei jätä sijaa harkinnalle, niin viranomainen tekee virkavirheen, jos se tekee ratkaisuja, jotka eivät ole lainmukaisia.

    • cgh7y

      Säännöt olivat selvät kun päätöksen sait. 5op/kk. Jos ei täyty, ei voi mitään. Kuinka vaikeaa on ymmärtää, että laki ei tunne vaihtoehtoa melkein tai sinnepäin?

      • Ei tarpeeksi op/kk

        Voi kuule, ei ole minusta tuo aikataulun venyminen kiinni. Teen opinnäytetyönäni kvantitatiivisen kyselytutkimuksen isolle suomalaiselle instanssille, jonka byrokratian rattaissa tutkimuslupa-anomukseni pyörivät monta turhaa kuukautta! Loppujen lopuksi tutkimussuunnitelmani tutkimuslupa-anomuksineen kävi 3:n eri johtajan/johtoryhmän/kokouksen kautta - ja nyt on siis 3 tutkimuslupaa plakkarissa, mutta siihen tuhraantui monta kuukautta turhaa aikaa.

        Nyt sain opinnäytetyöni ohjaajalta työkkäriä varten lausunnon, että opinnäytetyöni etenee suunnitellussa aikataulussa. En tiedä antavatko armoa senkään paperin nähtyään vaiko eivät! Työkkäri kun ei jousta tai käytä tilannekohtaista harkintaa tai maalaisjärkeä.


      • b8ct
        Ei tarpeeksi op/kk kirjoitti:

        Voi kuule, ei ole minusta tuo aikataulun venyminen kiinni. Teen opinnäytetyönäni kvantitatiivisen kyselytutkimuksen isolle suomalaiselle instanssille, jonka byrokratian rattaissa tutkimuslupa-anomukseni pyörivät monta turhaa kuukautta! Loppujen lopuksi tutkimussuunnitelmani tutkimuslupa-anomuksineen kävi 3:n eri johtajan/johtoryhmän/kokouksen kautta - ja nyt on siis 3 tutkimuslupaa plakkarissa, mutta siihen tuhraantui monta kuukautta turhaa aikaa.

        Nyt sain opinnäytetyöni ohjaajalta työkkäriä varten lausunnon, että opinnäytetyöni etenee suunnitellussa aikataulussa. En tiedä antavatko armoa senkään paperin nähtyään vaiko eivät! Työkkäri kun ei jousta tai käytä tilannekohtaista harkintaa tai maalaisjärkeä.

        "Työkkäri kun ei jousta tai käytä tilannekohtaista harkintaa tai maalaisjärkeä." Ei käytäkään, koska on olemassa LAKI.


      • Ei tarpeeksi op/kk
        b8ct kirjoitti:

        "Työkkäri kun ei jousta tai käytä tilannekohtaista harkintaa tai maalaisjärkeä." Ei käytäkään, koska on olemassa LAKI.

        Työministeriön ohje työvoimatoimistoille kuuluu kuitenkin näin:

        "Kun tarkastellaan, onko työnhakija edennyt opinnoissaan riittävästi ja esimerkiksi suorittanut korkeakouluopinnoissaan 5,5 opintopistettä opiskelukuukautta kohden, tulee ottaa huomioon, ettei opiskelijalle aina heti kerry opintopisteitä riittävää määrää. Esimerkiksi lopputyön valmistelun
        aikana opintopisteet suorituksesta saadaan vasta, kun lopputyö on valmis. Tällöin opintojen etenemistä voidaan tarkastella koulutuspalvelun tuottajan antaman selvityksen tai todistuksen
        perusteella."

        Eli se aina ole niin yksiselitteistä, että laki on laki ja piste! Ihmiset tuntuvat saavan erilaisia päätöksiä riippuen asuinpaikkakunnasta ja työvoimatoimistosta. Minun työvoimatoimisto on tietenkin vetänyt tässä tiukan linjan, ylläri pylläri.


    • harmi tosiaan

      Kuten aikaisemmin joku jo kirjoitti. Ota sossuun kuitenkin yhteys, jospa he voisivat auttaa.

    • äöläöläöl...

      tuli vaan mieleen että pystyisitkö tekemään osa aika työtä opintojen ohella. vaikka kaupan kassaa, siivoojaa tai miksei joku teollisuushommakin. Vyö kireälle ja sinnikkäästi loput kuukaudet koulussa ilman sitä ansiosidonnaista. Tuossa takaisinperinnässä luulisi olevan jokin inhimillinen takaisinmaksuaika?

      Tsemppiä, elä vaan eroa koulusta näin lähellä valmistumista. Anna vaikka mielummin laskujen mennä ulosottoon asti. Siitäkin suosta nousee helpommin kuin työkkärin pompotuksestsa kurssilta toiseen/paskaduunista toiseen eläkeikään asti ,siis näin kärjistäen sanottuna. : )

    • hcfij5

      Jos yhtään lohduttaa niin ennen vuotta 2010 koko omaehtoinen päätoiminen opiskelu oli mahdotonta työttömyysetuudella.

      "Mitä hyötyä työkkärille olisi siitä, että eroisin koulusta viime metreillä ja olisin sitten seuraavat vuodet heidän riesana siellä ammatittomana työnhakijana, jota ei kukaan palkkaa??"

      Eihän laki toimi niin, että mietitään onko jossain järkeä vai ei. Laki on eduskunnassa vahvistettu ja sen mukaan mennään eikä ole eduskuntaa alempaa instanssia, joka määrittelee onko tämä tai tuo laki järkevä. Omaehtoisesi voi opiskella jos opinnot ovat edenneet säädetyllä tavalla ja maksimissaan kaksi vuotta. Vaikka valmistuminen olisi päivän yli kaksi vuotta, loppuu oikeus omaehtoiseen työttömysturvalla opiskeluun TASAN kahden vuoden jälkeen. Ei päivääkään yli. Sama opintojen etenemisen kanssa.

    • Ei tarpeeksi op/kk

      No niin, ceissini on menossa johonkin työvoimatoimikuntaan (vai mikä lie), kun eivät virkailijat osanneet itse päättää omaehtoisen opiskeluni kohtaloa. Päätös tulee n. kuukaudessa, mutta siihen asti rahahanat on laitettu kiinni.

      Osaako joku sanoa/veikata, mitä tapahtuu, jos nyt otan vastaan työpaikan, kun ilman rahaakaan ei voi olla? Jos sieltä tulee sitten kuukauden kuluttua päätös, että omaehtoisen opiskelun tukemista tuetaankin jatkossa, niin sallivatko he minun sitten irtisanoutua työstä ja jatkaa sitä omaehtoista opiskelua?

      • fdhfh f

        Irtisanoutumisesta he lätkäisevät karenssin...


    • ------

      Neuvoisin sinua olemaan tekemättä mitään muutoksia siihen saakka, kunnes olet saanut työvoimatoimikunnan päätöksen.

      Minultakin on monta kertaa katkaistu päiväraha, mutta työvoimatoimikunta on päätynyt useasti puoltamaan minun kantaani.
      Opiskeluista ei tosin ole ollut kyse.

    • koulutusneuvonta

      010 19 4901

      Oletko soittanut?

    • guofegeaougfou

      MIKSI opinnot ei ole edenny sovitusti?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      66
      1240
    2. Miltä kaivattusi näyttää

      Kehtaako esitellä kenellekään? 🤣🙆‍♂️
      Ikävä
      47
      858
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      51
      794
    4. Olen lihonut vähän

      Sekin nolottaa. Onneksi ei nähdä ihan heti. Ehdin palata ennalleni.
      Ikävä
      94
      758
    5. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      58
      750
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      82
      717
    7. Toivoisin niin

      Että edes kerran heräisin vierestäsi uuteen aamuun.. 💔
      Ikävä
      41
      671
    8. Mitä haluaisit sanoa

      Minulle? Tiedän että aikaa on kulunut mutta ihan mielenkiinnosta, kuitenkin kutkuttelit mun sisintä. T. V
      Ikävä
      42
      625
    9. Tiedät, että ottaisin yhteyttä heti

      Ja ihan kevyesti, jos vain tietäisin, että se on toivottua. Miehelle naiselta.
      Ikävä
      28
      621
    10. Miksi, siis miksi haluat kirjoitella minun kanssa?

      En vain oikeen ymmärrä. Onko sulla tylsää, vai mikä homma?
      Ikävä
      51
      615
    Aihe