Ensiasunnoksi yksiö vai kaksio?

Kumpi parempi

Vanhemmat "lainaavat" 30 tonnia, pankista saisin lainaa 120 tonnia. Ostanko isohkon yksiö, noin 35 neliötä vai ison kaksion, noin 55 neliötä? Yksiö olisi ns. paremmalta alueelta, kaksio olisi lähiössä, Espoossa tai Vantaalla

56

4613

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ok-puskutraktor!

Ota kunnon laina ja osta iso ok-talo ennen kuin niiden hinnat raketoi taivaisiin. Hinnat on vasta aloittelemassa kunnon rakettinousua. 30 vuoden kuluttua kiität minua.

• Kumpi parempi

Taida olla trolli mutta miksi sinkkumies ostaisi ison omakotitalon, en minä tarvitse paria sataa neliötä?

• saisi kunnon
        Kumpi parempi kirjoitti:

Taida olla trolli mutta miksi sinkkumies ostaisi ison omakotitalon, en minä tarvitse paria sataa neliötä?

Tappiot ja paljon hometta!

• Ok-loordi
        Kumpi parempi kirjoitti:

Osta sitten vähän pienempi ok-talo, esim. 130 neliöinen. Ok taloa suosittelen joka tapauksessa. Tutustu vähän aiheeseen palstalla vaikka niin huomaat että ok talolla on kymmeniä etuja kerrostaloon nähden.

Et varmaan pysy myöskään ikuisesti ehkä sinkkuna? Osta heti niin hyvä ok-talo kuin vain on varaa niin säästät paljon: talojen hinnat nousevat tasaisen varmasti, joko nopeammin tai hitaammin mutta nousevat kuitenkin. Menetät aina raha kun vaihdat isompaan vaikka saisit vanhasta pienestä voittoakin, isomman arvo on noussut vielä enemmän.

Lisäksi ensiasunnosta sinun ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa ja lainan korostakin saat vähän enemmän verovähennystä ensiasunnosta.

Varainsiirtovero yksistään on esim. 350.000 euron talossa jo 14.000 euroa, ja lisäksi jos asuntoa vaihtelee niin voi tulla välityspalkkioista kuluja jos ei saa itse myytyä.

• eikö ostajia näy?
        Ok-loordi kirjoitti:

Osta sitten vähän pienempi ok-talo, esim. 130 neliöinen. Ok taloa suosittelen joka tapauksessa. Tutustu vähän aiheeseen palstalla vaikka niin huomaat että ok talolla on kymmeniä etuja kerrostaloon nähden.

Et varmaan pysy myöskään ikuisesti ehkä sinkkuna? Osta heti niin hyvä ok-talo kuin vain on varaa niin säästät paljon: talojen hinnat nousevat tasaisen varmasti, joko nopeammin tai hitaammin mutta nousevat kuitenkin. Menetät aina raha kun vaihdat isompaan vaikka saisit vanhasta pienestä voittoakin, isomman arvo on noussut vielä enemmän.

Lisäksi ensiasunnosta sinun ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa ja lainan korostakin saat vähän enemmän verovähennystä ensiasunnosta.

Varainsiirtovero yksistään on esim. 350.000 euron talossa jo 14.000 euroa, ja lisäksi jos asuntoa vaihtelee niin voi tulla välityspalkkioista kuluja jos ei saa itse myytyä.

Kova hätä päästä mörskästä eroon?

PK-seudulla max. 150 tonnin budjetti tarkoittaa omakotitaloista puhuttaessa sijaintia jossain huitsin skuttassa ja/tai pientä & huonokuntoista taloa, jonka remontteihin saa lähivuosina upottaa puolet ostohinnasta.

Pienempi asunto on siinä mielessä turvallinen, että se on helppo myydä eikä isoistakaan remonteista (esim. putkiremontti) tule ihan tolkuttomia kustannuksia. Syrjemmältähän voi tuolla budjetilla saada jo kolmion/neliönkin, mutta niissä voi paukahtaa 50 k€ lisää maksettavaa noista remonteista.

Ainakaan itse en lähtisi ostamaan samalla kertaa ensimmäista ja viimeistä ("tässä asun lopun ikääni") asuntoa. Sen verta helposti suunnitelmat ja tarpeet muuttuvat. Siis kannattaako hirttäytyä siihen "unelma-asuntoon" ja sitten käyttää joka päivä 2 tuntia autossa istumiseen, kun työpaikka sattuikin löytymään PK-seudun vastakkaiselta laidalta.

• En ainakaan minä.

Ei kaikille sovi ok-talo. Liian paljon huolta ja vaivaa Enkä uskaltaisi asua omakotitalossa, kun rikollisuus lisääntyy..

• karu fakta.
        En ainakaan minä. kirjoitti:

Ei kaikille sovi ok-talo. Liian paljon huolta ja vaivaa Enkä uskaltaisi asua omakotitalossa, kun rikollisuus lisääntyy..

Olen nähnyt alle 10 vuotta vanhoja ok-taloja joille ei käytännössä ole tehty yhtään mitään. Lto:n suodattimetkin olleet alkuperäiset. Asukkaat ei ymmärrä tekniikasta mitään. Jos salaojat ei vedä, ongelman huomaa kosteana parkettina, mutta eivät ymmärrä mikä sen aiheuttaa. Sen aiheuttaa tyhmyys. Sellaisten oikea paikka on vuokratalo jossa kiinteistöhuolto käy pyyhkimässä takapuolenkin ja isännöitsijä tekee asuntoihin kuntotarkastuksen muutaman vuoden välein. Ei töissä pukua käyttävä suostu likaamaan käsiään vapaa-ajallakaan. Auton renkaatkin vaihdatetaan liikkeessä kun itse ei osata ja se on niin kamalan sotkuista puuhaakin että ihan iiks ja hyi!!! Ei niinqu ollenkaan ihquu tai silleen sellainen.

• Putket jäässä
        Ok-loordi kirjoitti:

Ok-talo ei ole yksinasuvalle mikään paratiisi. Siellä on kaikenlaista päivystämistä ja hommailua, jonka mielelllään jättäisi muille. Vähän niin kuin olisi kotieläin hoidettavana.

Kerrostalossa elämä on huoletonta ja sieltä uskaltaa lähteä pitemmälle lomallekin.

• Suunnitelmat?
        Kumpi parempi kirjoitti:

"miksi sinkkumies ostaisi ison omakotitalon"

Kuinka pitkään haaveilet olevasi sinkku?

Osta nyt yksiö hyvältä paikalta, äläkä ikinä myy sitä. Jätät sen vuokralle sitten joskus kun tarvitset suuremman asunnon.

• heh heh
        karu fakta. kirjoitti:

Olen nähnyt alle 10 vuotta vanhoja ok-taloja joille ei käytännössä ole tehty yhtään mitään. Lto:n suodattimetkin olleet alkuperäiset. Asukkaat ei ymmärrä tekniikasta mitään. Jos salaojat ei vedä, ongelman huomaa kosteana parkettina, mutta eivät ymmärrä mikä sen aiheuttaa. Sen aiheuttaa tyhmyys. Sellaisten oikea paikka on vuokratalo jossa kiinteistöhuolto käy pyyhkimässä takapuolenkin ja isännöitsijä tekee asuntoihin kuntotarkastuksen muutaman vuoden välein. Ei töissä pukua käyttävä suostu likaamaan käsiään vapaa-ajallakaan. Auton renkaatkin vaihdatetaan liikkeessä kun itse ei osata ja se on niin kamalan sotkuista puuhaakin että ihan iiks ja hyi!!! Ei niinqu ollenkaan ihquu tai silleen sellainen.

No heh heh... vai että parketista se näkyy kun salaojat ei vedeä :)

Parasta että pysyt jatkossakin vuokralla kerrostalossa.

PS. Milloin kerrostaloasuntosi iv-suodattimet on vaihdettu viimeksi?

• sinkku tietenkin
        Suunnitelmat? kirjoitti:

"miksi sinkkumies ostaisi ison omakotitalon"

Kuinka pitkään haaveilet olevasi sinkku?

Osta nyt yksiö hyvältä paikalta, äläkä ikinä myy sitä. Jätät sen vuokralle sitten joskus kun tarvitset suuremman asunnon.

En tiedä tuosta jolta kysyt, mutta minä ainakin olen päättänyt olla loppu elämäni. Ei kävisi mielessäkään ottaa akkaa elätettäväksi. Jos ottaisin, sen tulot ja varallisuus ei saisi olla senttiäkään pienemmät kuin minulla, joten ainakin tässä maassa vaihtoehdot on todella olemattomat. Lisäksi ulkonäkövaatimus on sen verran kova että siinä suurin osa misseistä ja malleista tippuu heti alkukarsinnassa pois.

• Jotain rajaa
        Ok-loordi kirjoitti:

Jumaliste mitä neuvoja täällä annetaan. Pitäisi nuoren (miehen?) ottaa jättilaina ja sitä maksaa retuuttaa. Ostaa ok-talo saviselta pellolta, sieltäkö löytäisi vaimon itselleen, tuskin. Jos velkaa on vaikka 200 tonnia enemmän niin kun korot nousee on kusessa. Kannattaisi vähän miettiä millaisia neuvoja antaa, jotain vastuuta. Joku ymmärtämätön voi vielä ottaa ne todesta.

• ei massan mukana
        sinkku tietenkin kirjoitti:

En tiedä tuosta jolta kysyt, mutta minä ainakin olen päättänyt olla loppu elämäni. Ei kävisi mielessäkään ottaa akkaa elätettäväksi. Jos ottaisin, sen tulot ja varallisuus ei saisi olla senttiäkään pienemmät kuin minulla, joten ainakin tässä maassa vaihtoehdot on todella olemattomat. Lisäksi ulkonäkövaatimus on sen verran kova että siinä suurin osa misseistä ja malleista tippuu heti alkukarsinnassa pois.

Ihan hyvä periaate. Olen kyllä nainen ja samaa mieltä. Ei riippakiveä toisesta ihmisestä. Itsekseen olossa hyvät puolet voittaa aina ne huonot puolet.

• .
        heh heh kirjoitti:

No heh heh... vai että parketista se näkyy kun salaojat ei vedeä :)

Parasta että pysyt jatkossakin vuokralla kerrostalossa.

PS. Milloin kerrostaloasuntosi iv-suodattimet on vaihdettu viimeksi?

Viime vuonna.

• Pikkupimppi
        sinkku tietenkin kirjoitti:

Jos ottaisin naisen joka saisi saman verran rahaa kuin sinä hän olisi perjaatteessa rikkaampi koska naisen euro on pienempi kuin miehen. :)

• kokemusta on
        Jotain rajaa kirjoitti:

Jumaliste mitä neuvoja täällä annetaan. Pitäisi nuoren (miehen?) ottaa jättilaina ja sitä maksaa retuuttaa. Ostaa ok-talo saviselta pellolta, sieltäkö löytäisi vaimon itselleen, tuskin. Jos velkaa on vaikka 200 tonnia enemmän niin kun korot nousee on kusessa. Kannattaisi vähän miettiä millaisia neuvoja antaa, jotain vastuuta. Joku ymmärtämätön voi vielä ottaa ne todesta.

Kysyjällä oli hieman erikoiset vaihtoehdot. y=35 m2 tai k=55 m2. Harkitseva ihminen ostaisi kohtuuhintaisen yksiön alkovilla tai pienen kaksion. Molemmat olisivat kohtuullisia maksaa ja sallisivat myös perhesuhteen mahdolliset muutokset eli kahden henkilön asumisen. Siitä olisi sitten helpompi ponnistaa eteenpäin jos tilaa tarvitaan myöhemmin oikein reilusti. Kannattaa hankkia sellainen minkä saa maksettua kohtuu nopeasti, nimittäin NYT korot on superalhaalla, Asunto 150.000 € 30v. maksuajalla 195 t, 20v. ajalla 179t ja todella isoilla lyhennyksillä 10v. aikana 164 t. Pistää miettimään.

• sgsdpöm,

Asunnon arvon määrää sijainti, sijainti ja vielä kerran sijainti. Säästä lisää ja osta paremmalta alueelta kaksio. Ellei säästäminen onnistu niin käännyn sijainnin eli yksiön suuntaan. Voit laittaa sen sitten vuokrallle, kun et enää tarvitse. Yksiön myynti voi olla hankalampaa kuin kaksion.

• 150 000 euroa 35 neliön yksiöstä tarkoittaa käytännössä Helsinkiä ja vieläpä ratikkalinjan varrelta. Helppo myydä, helppo vuokrata. Eivät nuo kovin montaa viikkoa yleensä myyntilistoilla pysy. :)

• Hulppea Kämppä

Ota iso yksiö tuommoine 60 neliön yksiö, saunalla ja parvella ja merinäköalalla ja parven voit eristää olkkarista lasitiilellä.

• OKPI

Ehdottomasti OK! Et ole nimittäin pitkään sinkkuna, kun talollinen olet! Liityt meihin parempiin ihmisiin! Luxusta niin kuin meillä kravatti kaulaan ja Fransmannin härkäruukku, tutuille Lions-kavereille nyökyttelyä.

• Parapappa

Vantaalta saa 100 tonnilla, ihan kivan yksiön, siitä on nuoren paras aloittaa, liikaa velkaa ei kannata ottaa. Vantaan asunnoissa on kuitenkin nykyajan mukaiset suihkutilat ja pesukoneliitännät ja komerotilat.
      Esim. 70-80 luvun taloissa on mukavia yksiöitä ja jopa parvekkeella.

• parvekekin on

Onko asuntoja joissa ei ole pesukoneliitäntää ja komerotilaa? Olen nähtävästi asunut aina luksus asunnossa.

• on on
        parvekekin on kirjoitti:

Onko asuntoja joissa ei ole pesukoneliitäntää ja komerotilaa? Olen nähtävästi asunut aina luksus asunnossa.

On.

• Mitä haluaa

Osta se kumpi on paremmassa kunnossa. Itse sanoisin vaikka kolmio, ettei tilalopu.

• wgagg

isossa asunnossa on isos vastikkeet-kolmiota ei kannata ostaa maksat muiden yhteisten tilojen hoidosta.

• kaukoviisas 2

Osta se mihin rahat riittää ja osta mieluummin käteisellä ja katso, ettei ole putkiremonttia tulossa lähivuosina.

• heh heh...

""osta mieluummin käteisellä ja katso""

Juuhh.. ja kaikilla hieman päälle 2-kymppisillä tai vaikkapa 3-kymppisillä on käteistä 150,000 euroa. No perinnön saanneet sitten erikseen...

• XXX
        heh heh... kirjoitti:

""osta mieluummin käteisellä ja katso""

Juuhh.. ja kaikilla hieman päälle 2-kymppisillä tai vaikkapa 3-kymppisillä on käteistä 150,000 euroa. No perinnön saanneet sitten erikseen...

Siksi en ostakaan omaa ennenkuin on varaa ostaa se käteisellä. Velkahelvettiin en enää lähde!

• osuvasti sanottu
        XXX kirjoitti:

Siksi en ostakaan omaa ennenkuin on varaa ostaa se käteisellä. Velkahelvettiin en enää lähde!

Siksipä et ostakaan omaa

• 77888999666555222222

No minä kyllä ottaisin mieluummin sen yksiön paremmalta alueelta ja lähempää keskustaa.
      Tosin kaksiokin on vielä kysyttyä tavaraa pienasuntona, ja kyllä sitä kysyntää tällaisille asunnoille Hesan seudulla riitttä lähiöissäkin, varsinkin jos on hyvien julkisten liikenneyhteyksien varrella(lähijuna-ja metroasemien läheisyys on hyvä, joskin myös hyvät bussiyhteydet toimivat).
      Paljon riippuu siitäkin kumpi näistä olisi parempi henkilökohtaisia tarpeitasi ajatellen.

• hehheehe

Ottaisin minäkin kaksion jostain hyvältä alueelta. Omakotitaloja ei ole niinsanotuilla "hyvillä alueilla", kun niillä taidetaan tässä tarkoittaa keskustaa ja kantakaupunkia.

• Yhdelle yksiö

Sinkulle riittää iso yksiö hyvältä paikalta, sijainti on tärkeämpi kuin yksi ylimääräinen huone. Jos/kun tahtoo pariutua ottaa sellaisen jolla on kanssa oma yksiö tai kaksio. Kämpät lihoiksi ja muutto lähiöön perheasuntoon oli se sitten ok-talo tai kerrostalo. Nuoruudesta pitää nauttia, kiikkustuolissa on aikaa muistella. Toivottavasti on muistoja ettei manaile elämätöntä elämää.

• kaksioon

Ehdottomasti kaksio, siksi, että vähän ajan kuluttua kadut ettet ostanut isompaa
      ja seuraavaksi ostat kaksion. Itse sain tämän neuvon aikoja sitten enkä katunut.

• Yhdelle yksiö

Mihin sinkku tarvitsee toista huonetta? Sijainti on nuorelle tärkeämpi kuin joku huone jossa käydään vain nukkumassa.

• mk

Sinulla on 150000€ rahaa niin sota rivarikaksio heti kättelyssä tai kerrostalokolmio niin ei tarvitse kymmeneen vuoteen asuntoa vaihataa ha rivarissa on oma piha joska on kaikkein paras juttu.

• kulunkia tiedossa

Vanhat rivarit ovat kuntoonsa/korjaustarpeisiinsa nähden roimasti ylihinnoilteltuja. Maallikkohallitukset ovat viimeiseen asti vältelleet välttämättömiäkin korjauksia ja pian pommi laukeaa käsiin.

• Sinkkunainen täällä

Pienille asunnoille on aina kysyntää. Lama-aikanakin myydään isoja asuntoja ja muutetaan pienempiin ja vastaavasti nousukautena köyhemmätkin ottavat sitten lainoja ja ostavat pikkukämppiä (tai esim. isit ostavat opiskelijalapsilleen oman opiskeluyksiön).

Yksiössä arvo säilyy yleensä parhaiten, jos kyse on arvoalueesta, koska tärkein asunnon hintaan vaikuttava asia on sijainti. Helsingissä on myös pienempi veroprosentti kuin Vantaalla.

Kannattaa kuitenkin miettiä sitä omaa tilannetta. Jos tykkäät bailata Helsingin yöelämässä ja kaikki harrastuksesi ovat stadissa, niin osta yksiö. Jos kuitenkin arvostat luonnon läheisyyttä, mutta myös hyviä yhteyksiä, niin hommaa kaksio esim. Tikkurilasta tai Myyrmäestä, josta pääset 10 minuutissa junalla Helsingin keskustaan ja Vantaalla on esim. autolle paljon paremmat parkkipaikat kuin Helsingissä ns. hyvissä osoitteissa.

Kumpikin on hyvä vaihtoehto. Tarkista kuitenkin myös tulevat remonttitarpeet sekä yhtiövastikkeen suuruus, koska ne kumpikin vaikuttavat siihen, että mitä KOKONAISUUDESSAAN maksat asumisesta (laina yhtiövastike vesimaksu mahdollinen parkkipaikka/saunavuoro).

• yksiö ja ulkomaille

Otat sen yksiön, koska mistä sitä nyt tietää, missä olet viiden tai kymmenen vuoden päästä?
      Tuskin suunnittelet koko loppuiäksi jääväsi samaan kämppään tai samaan kortteliin asumaan.
      Opiskelun jälkeen lähdet ehkä töihin ulkomaille, toiselle paikkakunnale, kenties jäätkin sinne vuosiksi jne.
      En siis ottaisi mitään kiviriippaa joistain asunnoista ja velkahelveteistä.
      Yksiön voit helposti laittaa vuokralle tai muuttaa lihoiksi, jos sijainti on OK ja sijaitsee Hgissä.

• jjjaa

Kyllä minä itse ottaisin kaksion. On se kuitenkin mukavampi, että makuuhuone ja "edustustilat" on erikseen. Jos kavereitakin tulee viettämään viikonloppua niin ne voi majoittaa olohuoneeseen ja itse vetäytyy makkariin.

• Yhdelle yksiö

Kun on hyvä sijainti kaverit pääsevät jouhevasti omiin koteihinsa. Miksi pitäisi ketään kavereita alkaa muutenkaan majoittamaan, eihän siitä nyt mitään majataloa tehdä. Sijainti on neliöitä tärkeämpi, lähiössä kyllä ehtii ihan tarpeeksi kauan asua.

• Kantakaupunkiyksiö ensin. Helpompi ostella sitten se kaksio joko yksin tai jonkun tulevan puolison kanssa kimppaan, kun on on jo maksanut yksiöön omaa pääomaa, jonka voi joko lunastaa pois myymällä yksiön tai ottamalla sitä vastaan velkaa ja pistämällä yksiö vuokralle. Kantakaupunki siksi, että siellä on likviditeettiä myyntiä tai vuokraamista huonossakin taloudellisessa suhdanteessa--kauempana välttämättä ei ole.

• Kokemusta on

Osta vaan kaksio, yksiö käy ahtaaksi hyvinkin äkkiä kun tavaraa alkaa kertyä. Yksiön siivoilu on kanssa varsin työlästä.

• Yhdelle yksiö

Tämä on kyllä hyvä, "yksiön siivoilu on varsin työlästä", siis että miten niin? Mitä enemmän neliöitä sitä enemmän siivottavaa. Kaikki ei hirveesti roinaa kerää, hyvin mahtuvat isoon yksilöön.

• tiätysti

Älä turhaan kerää rojua nurkkiin. Ei täällä vaan tavarat lisäänny.

• ahtaus hidastaa
        Yhdelle yksiö kirjoitti:

Tämä on kyllä hyvä, "yksiön siivoilu on varsin työlästä", siis että miten niin? Mitä enemmän neliöitä sitä enemmän siivottavaa. Kaikki ei hirveesti roinaa kerää, hyvin mahtuvat isoon yksilöön.

Pienen = väistämättä ahtaasti kalustetun kämpän siivoaminen on helvetin työlästä. Pitää ensin pinota huonekalut toiselle laidalle, että mahtuu puolikkaan kämpän imuroimaan, sitten sama uusiksi toisen puoliskon kanssa. Ja silti joutuu imurin kanssa taistelemaan ahtaissa koloissa, säätämään välillä imuputkea lyhyemmäksi, että mahtuu tyrkkimään suulaketta sängy/sohvan alle jne. Aikaa palaa ja tulosta syntyy vähän.

Isossa kaksiossa taas mahtuu imurin kanssa hosumaan ilman em. järjestelyitäkin. "Ylimääräiset" 10 tai 20 m² imuroi parissa minuutissa, kun pääsee suulakkeella huitomaan vauhdilla & koko käsivarren mitalla.

Yksiö on OK tilapäisratkaisu (eka kämppä, opiskelijaboksi tms.) mutta pitemmän päälle niukat säilytystilat, em. rimpuilu siivouksen yhteydessä jne. alkaa syömään miestä. Ja pitäähän asunnossa muutoinkin olla edes yksi ovi (sen pakollisen vessan oven lisäksi), jonka taakse voi piilottaa sotkuja/lemmikin/satunnaisen hoidon.

• Minä

Tuli ostettua ensiausunnoksi rivarikolmio ja suksien ristiin mentyä ei ole varaa pitää näin isoa.. Kaksion ajattelin ostaa kun rompetta kertyny aika reilusti ni ei yksiöön vaa mahu.. Ja tosiaan ehkä sitä ei aina tuu oltua itekseen niin mahtuu sit nurkkiin jos vaa maksukykyä löytyy :)

• less is more, really

Asuminen on Suomessa mennyt vähän amerikkalaiseen tyyliin. Pitää olla tilaa ihan helevetisti.

Kun muutin aikoinaan japaniin työn vuoksi ja sieltä sitten muutin omaan asuntoon, oli tuo asunto jopa 25 neliötä, kyseisen talon suurin. Hyvin riitti tila sinkkumiehelle.
      Vuokra-asunto jossa asuin vuoden verran oli jotain vähän alle 15 neliöö, semmonen hotellihuoneen kokonen.

Nyt kun muutin suomeen ja ostin täältä 70 neliön kaksion pidän sitä ihan mielettömän suurena, ottaen huomioon että japanin oleskelun aikana tuli omaksuttua sikäläinen tapa sisustaa, eli ei mitään ylimääräistä.

Nyt on sitten 70 neliöö tilaa, makkarissa sänky, ei muuta. Keittiössä pieni pöytä ja pari tuolia. Olohuoneessa televisio ja säkkituoli.

Kaverit vitsailee aina että mulla ei oikeen voi mitään illanistujaisia tai illallisbileitä pitää kun ei ole kalusteita mutta en kyllä ihmisiä kotiini edes haluakkaan. Koti on minun oma paikkani, kavereita voi nähdä ulkona, baarissa tai ruokapaikassa.

Mutta tämä mun suomen ensiasunto maksoi siis vähän alle 60 000 euroa, muutin vähän kauemmas kaupungista ja kuljen töihin omalla autolla.
      En halua mitään ylikallista isoa lukaalia jota saa maksella 20 vuotta. Johan siinä ajassa maksaa pankille korkoina saman verran mitä itse asunto maksaa.
      Jos ottaa sen 150 000 lainaa ja maksaa sitä 20 vuotta niin asunnon hinnaksi tulee se 300 000.

Jos olet nuori niin osta halvempi asunto, vaikka sitten kaupungin ulkopuolelta tai jopa naapuri kunnasta Jos työpaikka on pääkaupunkiseudulla on liikenneyhteydet kuitenkin sen verran hyvät että töihin pääsee pitemmänkin matkan päästä.
      Japanissa mulla oli noin kahden tunnin työmatka suuntaansa julkisilla. Suomessa olen myös kulkenut julkisilla semmoisia 1,5 tunnin työmatkoja.

Jos taas on niin mukavuuden haluinen että asunto on pakko saada jostain työpaikan ja kaikkien mukavuuksien läheltä niin sitten se on kait otettava lainaa sen verran että saa haluamansa.
      Jos ei ison lainan ottaminen haittaa niin mikäs siinä sitten.
      Itse suosin pieniä asumiskustannuksia, jää rahaa kaikkeen muuhun.

• tiätysti

Paremmalta alueelta ehdottomasti. On mukavampi asua ja myydä ehkä sitten joskus. Vastikekin on neliöiden mukaan.

• Vallilan Henkka

Moi! Aloituksesta ei selvästi käy selville oletko sinkku vai jonkun kanssa jo.
      Kyllä yksiö riittää ikisinkulle tai pareista päivätyöläisille tai -opiskelijoille.
      Jos taas jompi kumpi edes tulevaisuudessa voi joutua tekemään vuorotyötä, on ilman muuta kaksio parempi, jolloin yönakin saanut voi rauhoittua töitten jälkeen häiritsemättä puolisoaan.
      Samaten jos on aikomus tulevaisuudessa hankkia lapsia, eikä siihen tarvii 3 tai 5 vuotta edes.
      Joten tee jokin suunnitelma tulevaisuudellesi.

• veskuliero

Tuo asunto ei tule olemaan sinun lopullinen asunto, eli mieti asiaa sijoituksena.

Osta mielummin asunto hyvien kulkuyhteyksin esim. junaradan läheisyydestä.

Jos muutat yksin, eikä parisuhdetta ole suunnitelmissa, niin osta yksiö. Ota lainaa mahdollisimman vähän, eli hyödynnä tuo vanhempiesi "vippi".

ÄLÄ ota 120 k€ lainaa pankista!!!

Toki jos sulla on hyvät tulot ja varma työpaikka, niin osta kerralla kunnon poikamiesboxi esim. Etu-Töölöstä, se on varma sijoitus.

• alan mies

roskapönttö

• Arskafrontheshores

Vitut sitä mitään omaa kämppää tarvitse...sen kun majoittuu lähimpään lehtiroskikseen sen kuuluisan Rantojen Arskan naapuriin. tuota roskista voi sitten aina siirrellä sen mukaan missä kulloinkin haluaan majailla.

• Hoh-hoijaa!

No voi hyvät hyssykät sentään sun kanssas!!! Osta vaikka koko kerrostalo Kaivopuistosta, jos rahaa piisaa. Miten joku voi kysyä noin tyhmiä?!!?!??

• ota laina

ja maksa minun elämä idiootti !

"Ehdottomasti OK! Et ole nimittäin pitkään sinkkuna, kun talollinen olet! Liityt meihin parempiin ihmisiin! Luxusta niin kuin meillä kravatti kaulaan ja Fransmannin härkäruukku, tutuille Lions-kavereille nyökyttelyä. "

otetaan laina ja sitten ollaan parempia. ihankuin se lainan ottaminen olisi saavatus hahahaha te tyhmät ihmiset olette hauskoja :D

miten jotkut on noin tyhmiä? oletko saannut lapsena liian monta kertaa turpaan kun olet noin tyhmä hahahahahahhaa

• ahsh

yksivaihtoehto on myös ettet osta asuntoa vaan kärvistelet vuokralla ja ostat omakotitalotontin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe