Jos jollain sattuisi olemaan tietoa että voiko valaistussuunnittelijaksi valmistua vain erikoistumalla arkkitehtinä tai sisustussuunnittelijana? Opiskelupaikatkin kiinnostaa ko. alaan liittyen jos vaan tietoa löytyy. Ja nyt kyseessä on julkisten tilojen, rakennusten jne. valaistussuunnittelija eli ei mikään teattereissa tms. toimiva sellainen.
Valaistussuunnittelijaksi vain arkkitehti-/sisustussuunnittelijaopintojen kautta?
5
614
Vastaukset
- Hemu
Valaistussuunnittelijoita valmistuu teknillisestä yliopistosta Otaniemestä. Haet siis sähköosastolle, ja valmistut diplomi-insinööriksi.
- Meg
Insinöörithän hoitaa yleensä sen teknisen puolen...ja itse tässä lähinnä ajattelin sellasta visuaalista puolta, missä suunnittelijalla on vastuu valaistuksen tuomasta "ulkonäöstä". Vaikeasti selitetty, mutta oletan että noillekin löytyy ihan oma ammattikuntansa. Ehkä....
- Jesse
Meg kirjoitti:
Insinöörithän hoitaa yleensä sen teknisen puolen...ja itse tässä lähinnä ajattelin sellasta visuaalista puolta, missä suunnittelijalla on vastuu valaistuksen tuomasta "ulkonäöstä". Vaikeasti selitetty, mutta oletan että noillekin löytyy ihan oma ammattikuntansa. Ehkä....
Mä luulen että kyllä se on insinööri tai DI joka sen valaistuksen suunnittelee. Arkkitehti ehkä antaa ehdotuksen minne lamput on tarkoitettu mutta harvoin sitä sellaisena toteutetaan.
Lamput eivät ole vain ulkonäköjuttu. Yleensä on tietty budjetti minkä puitteissa valaisimet valitaan. Sijoituspaika ei ole myöskään aivan sama koska pitää ottaa huomioon ettei lamppuja asenneta sellaisiin paikkoihin mistä niitä on lähes mahdotonta vaihtaa. Isoimmissa ,ja varsinkin teollisuuskohteissa, määräävänä tekijänä on haluttu lux-määrä tiettyille työskentelyalueille. Monesti rakentamis vaiheessa tehdään 3D-malli valaistavasta kohteesta kalustuksen kanssa ja siinä voi kokeilla miten eri lamput valaisevat tilat lamppuvalmistajien valaistuskuvioiden ja muiden teknisten tietojen perusteella.
Itse en ole mitenkään "valaistusalalla" mutta sitäkin on tässä opiskelujen ohella tullut seurattua. Oma käsitys on, että uusien rakennusten(sisä)valaistussuunnittelu kuuluu suureltaosin talotekniikan insinööreille.
Et maininut minkälaista valaistusta tarkoitit. Itsellä on kokemusta vain uusista teollisuus- ja toimistorakennusten valaistuksesta. Voisi luulla että esim. remontoinnissa ja ulkovalaistuksessa visuaalisuus on tärkeämpää... Luulen myös että sisustusarkkitehdit (ja suunnittelijat) hoitavat jonkin verran näitä juttuja. - JBA
Meg kirjoitti:
Kyllä tuo edellinen taitaa olla siinä oikeassa, että se on teknillisen korkeakoulun kautta mentävä. Jos taas jotain visuaalista estetiikkaa ajattelit suunnitella, niin luulisin, että taikki on oikea paikka. Työkkärissä voisivat tietää, kysy sieltä.
- Meg
JBA kirjoitti:
Kyllä tuo edellinen taitaa olla siinä oikeassa, että se on teknillisen korkeakoulun kautta mentävä. Jos taas jotain visuaalista estetiikkaa ajattelit suunnitella, niin luulisin, että taikki on oikea paikka. Työkkärissä voisivat tietää, kysy sieltä.
Nimenomaan olen tästä visuaalisesta puolesta kiinnostunut...Löysin Tampereen amk:sta viestinnän puolelta linjan missä voisi valoilmaisua opiskella ja sitten Teatterikorkeassa myös oli valo- ja äänisuunnittelun puoli josta mainittiin että sieltäkin voi suuntautua arkkitehtuurivalaistuksen suuntaan. Kiinnostus vain heräsi valaistussuunnittelua kohtaan kun olen sellaisessa firmassa töissä joka epäsuorasti on yhteydessä näihin asioihin. Alan lehtiä olen lueskellut ja niissä oli mielenkiintoisia ratkaisuja julkisivujen, klubien, ravintoloiden jne. valaistukseen joten ajattelin että siinähän pääsisi myös jollain lailla toteuttamaan itseään mikä on todellakin yksi kriteeri sille mitä tulevaisuudessa haluan tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.824807- 1882148
- 1321812
- 1751445
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161331ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj191245- 351116
- 261078
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3231061- 781013