Millä elän?

youngatheist

Hei, olen 17v lukiolainen ja minulla on tarkoitus muuttaa omilleni vuodenpäästä jonnekkin etelä-suomeen. Ongelma on, etten saa opinto tukea, sillä vanhempani tienaavat liian paljon, mutta en saa myöskään vanhemmiltani sellaista tukea, että sillä eläisi.

Asumis tukea saisin noin. 200e/kk ja vanhempani tukevat minua toisella 200e/kk, mutta me kaikki voimme varmaan olla samaa mieltä, ettei ihminen pysty elämään tuolla määrällä.

Olen siis miettinyt, että voinko näinollen turvautua sossuun? Olisin tässä vaiheessa täysi-ikäinen ja tietääkseni sossu on velvollinen maksamaan tukea jos vuokran jälkeen ei jää 500e elämiseen. Mutta tässä tapauksessa kaikki mitä saan on 400e/kk joka ei riittäisi edes vuokraan.

Joten onko minun mahdollista saada sossulta tukea elämän aloittamiseen omillani, vai käskevätkö he vain minua jäämään vanhempieni luoka, kun siellä on kuitenkin koti missä voi ilmaiseksi asua.

9

223

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laiskapaska

      Hanki töitä.

      • Ongelma on, että aijon jatkaa lukiota uudessa sijainnissa, joten töiden tekeminen ei ole niin yksinkertaista jos haluan samalla menestyä tulevissa kirjoituksissa. Tämän jälkeen töiden etsiminen ei ole tosin mikään ongelma.


    • kaverikas

      Käu lukio vanhempien luona asuen loppuun. Voit keskittyä opiskeluun ja kirjoituksiin paljon paremin, kun ei ole jatkuva huoli rahasta ja toimeentulosta. Lukiokirjat ja muu eläminen, mahdollinen kotiin ja muualle matkustelu kun ei ole halpaa todellakaan. Lukion kun suoritat hyvin arvosanoin, niin pääset helpommin opiskelemaan ja ainakin korkeakouluopinnoissa ei enää vanhempien tulot vaikuta opintotukeen. Kerkee sitä itsenäistyä ja elää omaa elämää sittenkin.

    • annamennä

      Vanhempien tulot eivät vaikuta opintotukeen enää sen jälkeen kun olet muuttanut pois kotoa. Niin kauan kun asut kotona niin vaikuttavat.
      Itse muutin 18 vuotiaana opiskelijana pois kotoa eikä vanhempien tulot vaikuttanut enää mihinkään.

      • Kävin kyl asiaa kysymäs kelalta ja hänen mukaan vaikuttaa. Jännä juttu jos ei sulla vaikuta o.O


    • noin on!

      Kela ja sossu antavat omia "mutu" neuvojaan kuten kaikki muutkin. Pyydä ohjeet kirjallisina vasta sitten ne ovat päteviä ja niihin voi vedota.

      Sitä ennen lue vaikka: http://www.toimeentulotuki.net/2009/ttt-18v.php

      Tokihan siis sossukin voi sinua avustaa mutta voivat myös vaatia, että vaadit vanhemmiltasi avustusta enemmän kuin sen 200e/kk. Sossu voi tietyin edellytyksin myös "ulosmitata" vanhempiesi tuloja sinun elatukseesi jos maksavat sulle tt-tukea ja vanhemmillasi on maksukykyä.

      Sossun tarkoitus ei ole rahoittaa varakkaiden vanhempien lasten koulutusta.

      • No se on hyvä tietää, ettei nykyään edes valtion virkailijoihin voi luottaa... Mutta joo mun kannattaa kyl perehtyy noihin lakisäädäntöihin enemmän ja käydä keskustelemassa sossu tätien kanssa.

        Mutta jos he pakottavat vanhempieni maksamaan enemmän, eikä vanhempani tästä uutisesta ilahdu, säilytän mielummin välini heihin ja jään kiltisti kotiin. Tai sitten elän vain sen vuoden hyvin vaatimatonta elämää ja katson, että saanko juuri jonkun soluasunnon halvalla.


    • Vink Vink

      Kerää marjoja ja sieniä kun niitä myymällä voi tienata tuhansia.

    • Tuleva sossun täti

      Kyllä mä mieluummin luottaisin niihin virkailijoihin ennemmin kuin suomi24-trollaajiin. Vähän lähdekrittiikä hei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2719
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2571
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1704
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      126
      1618
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1399
    Aihe