Elikkäs omistan 9 vuotiaan narttu collien ja olen nyt todella huolissani sen karkailusta. Asun itse kaupungissa ja koirani on vanhempieni luona maalla jossa se on elänyt koko ikänsä vapaana pihapiirissämme. Meillä on myös suomenpystykorva narttu joka asustaa häkissä pihallamme. Tämä meidän collie on ennenkin säikähtänyt kovia ääniä ( ukkonen, aseen pamaukset, lumen tulo katolta, ilotulitteet tms.) ja lähtenyt oikopäätä livohkaan, mutta vain ehkä kerran kahdessa kuukaudessa. Mutta tänä kesänä koira on karannut keskimäärin pari kertaa viikossa. Toki on ukkosta ollut, mutta nyt neiti on ruennut karkailemaan ilman syytä. Ei ukkosta, ei aseita, eikä mitään muuta pätevää syytä. Sitten kun sitä lähtee hakemaan kyliltä se tulee nätisti auton sisään mutta lähtö onkin vaikeampi. Kun sen saa autosta ulos se jämähtää maahan ja se pitää kantaa sisälle. Toivon että pystyisitte auttamaan minua tässä, koska vanhempani ovat kyllästyneet olemaan koko ajan huolissaan missä se koira taas viilettää ja sanoivat etteivät enää kauaa jaksa. Vaihtoehtona on tapojen muutos, piikki tai kaupunkiin muutto, mutta koiraa joka on ollut ikänsä vapaana ei voi lukita kerrostalo asuntoon, se on vain niin julmaa. Haluaisin että saisi viettää loppuvuotensa siellä missä on saanut koko elämänsä viettää.
Mikä avuksi karkaamiselle?
3
138
Vastaukset
- Päivänkakkara
Jos koiralle on karkailusta tullut tapa, siihen on vaikeaa enää saada muutosta. Ainakin koiraa olisi vahdittava niin että se ei pääse livahtamaan. Ja pitää sitä vain senaikaa irti kun joku on pihalla. Lenkityskin voi auttaa karkailuun, mutta koiralta puuttuu sitoutuminen kotiin ja pihapiiriin, voi olla konstit vähissä. Karkaamisen yksi syy voi olla tekemisen puute, mutta joskus koirat vaan haluavat vaellella. Ja jos ovat saaneet kokemuksen että yksinkin pärjää, hankala sitä asiaa on sitten muuttaa.
Yritä nyt vielä tiivistää suhdettasi koiraan, touhua sen kanssa jotain, ja vahdi tarkasti kun se on irti pihassa. Ja toru kovin jos se lähtee ominlupineen. - :)
Julmaa on antaa koiran olla valvomatta aitaamattomalla pihalla... Varsinkin kun tiedetään, että se pelkää pamahduksia. :( Vaikka asuisi kuinka syrjäisellä alueella, niin se koiran karkaaminen on aina äärimmäisen suuri riski sen terveydelle.
Aidatkaa piha tai tehkää edes suurehko aitaus, jossa koira voi viettää ulkonaoloaikansa silloin, kun sitä ei voi vahtia jne. - collieneidit...
Meillä on aitaus, jossa koirani viettävät aikaa silloin kun ovat ulkona, joko yksikseen tai minun tehdessä ulkotöitä. Vanhempi luultavasti pysyisi, mutta nuorempi on sellainen hulivili, että ei onnistuisi olla yksi irti. Luulnpa, että vastaus sinullekin on aitaus. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta354592Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692331Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532197- 1642056
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670- 171653
Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601651Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131622M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279