Kumpi hamsteri olisi aloittelijalle hyvä, talvikko vai venäjänkääpiöhamsteri?
1. Sopiiko duna asumukseksi?
2. Pitääkö hamsterilla olla chincillanhiekkaa kylpemistä varten?
3. Voinko pitää samassa HUONEESSA gerbiileitä? (oma terraario niillä)
4. Onko välttämätöntä antaa jauhelihaa tai lihoja ylipäätänsä?
5. Kuinka iso juoksupyörän tulisi olla?
6. Uros vai naaras ensimmäiseksi hamsteriksi?
7. Mistä Pohjoispohjanmaalta löydän kasvattajan? (antakaa linkkejä kotisivuille tai jtn?)
( toinen vaihtoehto että ostan eläinkaupasta )
8. Haittaako UROSGERBIILEITÄNI (jos otan naaraan ) naaraan kiima?
Sitten suunnitelmiani joihin tarvitsen vastaukset :'3
1.) Ajattelin rakentaa suuren juoksuttelutilan pahvilaatioista jne.. niin eikai haittaa jos ensin juoksutan siinä gerbiileitä sitten hamsteria, haittaako toisten hajut tai pisulit :'3 ?
2.) Kun reissaan viikonloppuisin isälleni, voinko ostaa hamsterini sieltä, matkaa on n.200km, mutta voinko kuljettaa hamsterin dunassa kotiin asti?
( stressaako se hamsteria? )
(Sitten lisätietoa saa antaa!! ) Kiitos jos vastaatte pian :'c )
Hamsterin hankinta? (kiire)!!
11
161
Vastaukset
- soddodos
Talvikko ON venäjänkääpiöhamsteri.
1. Sopiiko duna asumukseksi?
*Sopii oikein hyvin.
2. Pitääkö hamsterilla olla chincillanhiekkaa kylpemistä varten?
*Kääpiöhamstereilla kyllä, syyrialaisella ei. Hiekkakuppi laitetaan noin kerran viikossa.
3. Voinko pitää samassa HUONEESSA gerbiileitä? (oma terraario niillä)
*No toki voi, miksi ei voisi?
4. Onko välttämätöntä antaa jauhelihaa tai lihoja ylipäätänsä?
*Vaikka siemenseos sisältäisi eläinperäistä (kuten koiran tai kissannappuloita), on hyvä antaa edes kerran viikossa jotain eläinperäistä, kuten jauhelihaa. Myös tuoretta tarjoillaan muutaman kerran viikossa.
5. Kuinka iso juoksupyörän tulisi olla?
*Syyrialaisella halkaisijaltaan vähintään 19cm, kääpiöille riittää pienempi.
6. Uros vai naaras ensimmäiseksi hamsteriksi?
*Ihan kumman itse haluaa.
7. Mistä Pohjoispohjanmaalta löydän kasvattajan? (antakaa linkkejä kotisivuille tai jtn?)
*Hamsteriyhdistyksen sivuilta löytyy kasvattajalista.
( toinen vaihtoehto että ostan eläinkaupasta )
8. Haittaako UROSGERBIILEITÄNI (jos otan naaraan ) naaraan kiima?
*Ei haittaa.
__
1.) Ajattelin rakentaa suuren juoksuttelutilan pahvilaatioista jne.. niin eikai haittaa jos ensin juoksutan siinä gerbiileitä sitten hamsteria, haittaako toisten hajut tai pisulit :'3 ?
*Eipä tuo suuresti haittaa.
2.) Kun reissaan viikonloppuisin isälleni, voinko ostaa hamsterini sieltä, matkaa on n.200km, mutta voinko kuljettaa hamsterin dunassa kotiin asti?
( stressaako se hamsteria? )
*Toki voit ostaa ja kuljettaa sen kotiin pidemmänkin matkan, kunhan huolehtii että hamsterille ei tule kuuma tai kylmä. - Hamsterin omistaja
Muuten hyvä mutta venäjänkääpiöitä on kolme eri lajia:
-venäjänkääpiöhamsteri talvikko
-venäjänkääpiöhamsteri campbell
-venäjänkääpiöhamsteri robovski
Vaikka ovat kaikki venäjänkääpiöhamstereita, ne eroavat toisistaan, talvikko on keskimäärin helppo käsiteltävä kun taas robo on vaikeimmasta päästä. Näistä kolmesta ainoastaan talvikko on selvästi yksineläjä vaikka cämpsyjen ja robojen kohdallakin pitää varautua erottamisiin.
Osta vain niin iso duna kuin haluat, minit on mielestäni vaikea sisustaa.
Vinkki: Voit myös harkita akvaariota, niitä saa isojakin ilmatteeksi :) Itsellä on akvaario ja voin suositella.
Itse suosittelen kasvattajaa, eläinkaupassa suurin osa eläimistä tulee tukuista.
Kasvattajia löytyy yhdistyksen kasvattajasivuilta ja epävirallisia kasvattajia foorumin puolelta http://www.hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=584.0
Oletko muuten tutustunut tähän sivuun? Siitä oli ja on vieläkin hyötyä minulle :)
http://www.hamsteriyhdistys.fi/
Foorumin puolella on tietoiskupaketteja, esim. millaisia tuoreruokia saa hamsterille antaa. - soddodos
^ Ei kai kukaan mutta väittänytkään? En missään väittänyt että venäjänkääipöitä olis vain yksi.
Ja yks korjaus, akvaariota ei käytetä jyrsijöillä, vaan terraariota (kyllä joo, se on voinut olla akvaariokäytössä, mutta kun se akvaario siirtyy jysijöille tai matelijoille jotka ei elä vedessä, se on terraario). - Pahvilaatikko
Selvä, ajattelin että otan talvikon tai cambukan :'3
- lintsa
hei! aattelin ostaa hamsun muttako en tiiä kumman normaali ois helpompi mut kyllä ostaisin venäjänkääpiöhamsterin mutku ne on niin vakee hoitosii ko haluun uroksen ko uros on helppo ottaa alussa mutta kääpiöiltä pitää puhistaa urokselta hajurauhanen ja kynnet leikata joka kuukausi ja vahtii niit hampaita ja hamsulla ei oo kyl noista mitään koska luin niist kaiken tärkeen
- Sedä
Hamsterin sukupuoli on aika yhdentekevä, niillä ei ole juurikaan eroa. Sekä talvikon että syyrialaisen kynnet pitää leikata säännöllisesti. Kummankaan hampaita ei tarvitse erikseen vahtia, riittää että tarjolla on kovaa nakerrettavaa, ylikasvaminen on hyvin harvinaista. Mä en edes osaisi jyrsijän hampaista sanoa onko ne ylipitkät, kun ne on nrmaaleinakin niin älyttömän pitkät :D
Kyllä mä sanoisin että talvikko on helpompi, koska se vie vähemmän tilaa eikä sitä tarvitse juoksuttaa, mutta eipä siitä ole seuraakaan samalla tavalla. Sedä kirjoitti:
Hamsterin sukupuoli on aika yhdentekevä, niillä ei ole juurikaan eroa. Sekä talvikon että syyrialaisen kynnet pitää leikata säännöllisesti. Kummankaan hampaita ei tarvitse erikseen vahtia, riittää että tarjolla on kovaa nakerrettavaa, ylikasvaminen on hyvin harvinaista. Mä en edes osaisi jyrsijän hampaista sanoa onko ne ylipitkät, kun ne on nrmaaleinakin niin älyttömän pitkät :D
Kyllä mä sanoisin että talvikko on helpompi, koska se vie vähemmän tilaa eikä sitä tarvitse juoksuttaa, mutta eipä siitä ole seuraakaan samalla tavalla.Hamsterien kynnet pitää leikata tarvittaessa, ei välttämättä säännöllisesti. Ja kyllä talvikoitakin suositellaan välillä päästämään jaloittelemaan. :)
- Sedä
unguiculatus kirjoitti:
Hamsterien kynnet pitää leikata tarvittaessa, ei välttämättä säännöllisesti. Ja kyllä talvikoitakin suositellaan välillä päästämään jaloittelemaan. :)
Hyviä huomioita, kiitos täsmennyksestä :)
- Lautsi
Sedä kirjoitti:
Kyllä mä sanoisin että talvikko on helpompi, koska se vie vähemmän tilaa eikä sitä tarvitse juoksuttaa, mutta eipä siitä ole seuraakaan samalla tavalla.Kyllä niitä hampaita tulee vahtia ne voivat hyvinkin kasvaa liian pitkiksi se on todella yksilöllistä. Hampaat kuitenkin kasvavat koko hamsterin elämän ajan.
Lautsi kirjoitti:
Kyllä niitä hampaita tulee vahtia ne voivat hyvinkin kasvaa liian pitkiksi se on todella yksilöllistä. Hampaat kuitenkin kasvavat koko hamsterin elämän ajan.
Juuri sen takia niille pitääkin antaa välillä jyrsittäväksi esim. pahvia :D
Lautsi kirjoitti:
Kyllä niitä hampaita tulee vahtia ne voivat hyvinkin kasvaa liian pitkiksi se on todella yksilöllistä. Hampaat kuitenkin kasvavat koko hamsterin elämän ajan.
Mun mielestä jyrsijöiden hampaat on ainakin niin kummallisen näköiset, että en mä ainakaan rotista vielä neljän vuodenkaan jälkeen tiedä millainen on oikeen pituinen hammas :'D Nehän vielä heilutteleekin niitä ihan irtonaisen näköisesti vaikka ei olisi mitään ongelmaa, ja muljauttelee miten sattuu :D Itse keskityn tarjoamaan aina paljon jyrsittävää (pahvia, oksia, kovaa ruokaa) ja sit jos jyrsijä ei syö kunnolla, tietää että pitää tarkastaa hampaat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1404422Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3502230Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik32114Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481891- 1071820
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4561787Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4831621MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar571479Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4881363Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441338