Mihin muste häviää itsestään

Kadonnut on

Vaihdoin tuon mustan värikasetin ja silloin oli muissa, vähimmässäkin, vielä jäljellä kaksi tolppaa, tulostimen oman näyttöruudun mukaan.
Sen jälkeen olen ottanut kaksi mustavalkokopiota. Siis yksi arkki viikon välein. Ja toista ottaessani huomasin, että yksi väreistä (joita en ole käyttänyt) olikin pudonnut yhteen tolppaan ja huutomerkki päällä ilmoituksena värin pian loppumisesta.
Kyseessä on lähes uusi, alkuvuodesta ostettu
Canon Pixma MG5150 monitoimilaite.
Hävittääkö se itse väriä itsekseen, että saa värikasetteja enemmän kaupaksi, vai mistä on kyse? Nyt jo harmittaa, vaikka on uusi laite. Ennen olikin vain tavallinen mustavalkolaseri ja sen kanssa pärjäsin. Nyt kun halusin oikein skannauksen ja kopioinninkin, niin hankin tämän, enkä todellakaan ole vielä perillä kaikista tämän metkuista. Mitä voin vielä odottaa ja mistä lienee kyse?

7

445

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katoaa niin

      No ei näillä sivuilla todellakaan ole ruuhkaa.
      Käyttääkö kaikki muut tulostintaan niin taajaan, ettei tähän asiaan ole koskaan päässyt tutustumaan?
      Ajattelin vaan, että kun tulostimissa on se käyttölaskurikin integroituna, että tietyn kopiomäärän jälkeen, laite on kaputt, niin voihan olla, että tulostimiin, ainakin Canonin tälläiseen, on laitettu värien kulutusautomatiikka, että saavat kiskurihintaista mustetta enemmän kaupaksi. Miksi muuten väri hupenee muista värillisistä, vaikka vaan mustaa käyttää?

      • 370 € hukkaan

        Sama juttu Epsonilla. Huijausta koko tekniikka.


    • insinööri1234

      Itse olen huomannut saman. Minulla on kaksi Canon tulostinta MP550 monitoimilaite ja Pixma iP4000. Molemmissa on sama juttu, että kun panee uudet kasetit niin jonkin ajan kuluttua ne on tyhjät vaikka ei tulostaisi kuin pari arkkia.
      Sama teoria on itselläkin ollut mielessä että olisi ihan tarkoituksellista tuo musteen kadottaminen. Pitäisi melkein avata toinen tulostimista ja katsoa onko laitteen sisällä joku julmettu hukkavärisäilö täynnä tuhlattua mustetta.
      Olen joskus yrittänyt googlata asiaa, mutta tämä oli ensimmäinen juttu kun näin jonkun muunkin havainnen saman ilmiön.

    • printtaava-antti

      Aina tulostinta laitettaessa päälle se puhdistaa kirjoituspäät, mikä kuluttaa vähän värejä. Toisaalta musteiden nesteet myös haihtuvat ajan kanssa ja näin niiden määrä vähenee vaikka ei tulostaisi mitään. Kaseteissa ja tulostimissa on myös laskurit, jotka sallivat vain tietyn määrän tulosteita - netistä tosin löytyy softia, joita käyttämällä tämänkin ongelman voi ohittaa. On myös puhuttu, että tulostinten softat näyttävät värin määrän tahallaan väärin, jotta ihmiset vaihtaisivat niitä useammin ja näin musteiden myynti kasvaisi.

      Itse ostin äsken 30 ekee maksavan tulostimen ja uusien musteiden ostaminen halvimmillaankin maksaa enemmän. Jotenkin tuntuu ihmeelliseltä, että itse laite kaikkine materiaaleineen muka olisi halvempi kuin muutama värikasetti. Koko bisnes on suunniteltu niin, että ihmiset saadaan ostamaan valmistajan tuote, sitoutumaan sen käyttöön ja sen jälkeen rahastaa ihmisiä musteiden myynnillä. Muutamalla senttilitralla värjättyä vettä on aikamoinen litrahinta.

      Parhaimman hyötysuhteen per tuloste saa mustavalkolasereilla - yksi kasetti riittää normaalissa kotikäytössä vuosiksi eikä kuivu ajan kanssa käyttökelvottomaksi, kuten mustesuihkuvärit - mutta haittapuolena on väriaineen ja laitteen tuottaman otsonin aiheuttamat terveysvaikutukset lähinnä keuhkoille.

      Niin tai näin, niin aina jotain huonoa - halvinta olisi ostaa aina uusi tulostin värien loputtua, mutta ekologisesti se ei olisi järkevää ja toisaalta taas lasertulostinten terveysvaikutus ei sekään tunnu hyvältä.

    • insinööri1234

      Haihtuminen kävi itselläkin mielessä, varsinkin kun musteet näyttää katoavan vaikka tulostinta ei käytä edes päällä vaan antaa sen maata hyllyssä. Oma Pixma on niin vanha, että siinä ei ole kaseteissa siruja lainkaan vaan ne ovat ihan vain läpinäkyvästä muovista tehdyt 'säiliöt'. Erilliset värikasetit siis on nuo.

      Ostin itselle mustetta täyttöpulloissa. Tämä tulee kaikista halvimmaksi kun vain täyttää kasetit ja varsinkin kun omissa ei ole siruja, niin ei tarvitse niitäkään resetoida. Vähän sotkuista tuo musteiden lisääminen on ja tarkkana saa olla ettei sotke vaatteita eikä paikkoja musteeseen. Ja onhan niitä tarvikekasettejakin jotka on kohtuu halpoja alkuperäisiin verrattuna.

      Laser on ihan hyvä silloin kun ei tarvi värejä. Lähinnä valokuvia tulostan tuolla omalla Pixmalla ja kaikki muu sitten laserilla.

    • Litkua on..

      Sama täällä...minulla on Pixma MP510 ja muste häviää säiliöistä tosi nopeasti aivan vähäisestäkin käytöstä huolimatta. Olen ajatellut sen johtuvan ostamistani tarvikesäiliöistä, muste niissä näyttää olevan ohutta litkua. Masiina on muutaman vuoden vanha ja nyt se on alkanut temppuileman, ei anna musta väriä puhdistuksista huolimatta. Nyt laite herjaa jotain suutinpään virhettä?
      Liekö " tarvikemustelitku" vuotanut tulostinpään tukkoon?

      • originaaliväri

        Eri musteilla on erilainen viskositeetti eli "paksuus tai jähmeys" eli paljonkin mahdollista, että tarvikemuste on aiheuttanut ongelmia. Aja vielä tulostimen ylläpitosoftat läpi - josko vaikka ongelmat korjautuisivat niillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      150
      10892
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      210
      2902
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1908
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1729
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1706
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1617
    9. 83
      1566
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    Aihe