Olen uskomassa oleva Jumalan lapsi Helsingistä.
Käyn rauhanyhdistyksellä seuroissa. Olen lapsuudesta saakka ollut uskomassa.
Viime aikoina monien myllerrysten aikana minuun on ruvennut tulemaan maailman tartunnaisia, joista on todella vaikea päästä irti.
Yksi pahimmista on alkoholin käyttö. Juon salaa alkoholia. Juon sitä silloin, kun ahdistus on kova. En saa siitä mitään lohtua, mutta kerta toisensa jälkeen havahdun viikonloppuna taas juoneen. En ole alkoholisti vaan kohtuukäyttäjä. Tiedän kuitenkin varsin hyvin, että alkoholi ei sovi edes kohtuukäytettynä uskovaiselle.
Yleensä juomiseni keskittyy joko perjantaille, tai lauantaille. Silloin, jos olen nauttinut lauantaina, saatan mennä myös seuroihin pienessä maistissa. Kuitenkin niin pienessä, ettei se näy ulospäin. Kuljen julkisilla, joten rikosta tässä asiassa en tee. Kuitenkin koen tekeväni rikoksen Jumalan lasten edessä, koska salaan heiltä tällaisen. Alkoholi ei ole ainut maailman tartunnaisista, mitä minulla on. Viime aikoina olen alkoholin viemänä ruvennut harrastaa myös erästä harrastusta, joka ei oikeasti uskovaiselle sovi. Nimittäin karaoke. Saan voimia laulamisesta, mutta kun ne laulut eivät oikeasti ruoki uskon elämääni. Olen todella vihainen itselleni, etten kykene näitä syntejä vastaan taistelemaan. Olen todella heikko.
Nyt olen viime aikoina ruvennut kokee tämän asian johdosta pientä ahdistusta. On hiukan ristiriitaista kulkea uskovaisena muiden Jumalan lasten seassa kertomatta niille, näistä synneistä. Voinko pitää itseäni edes uskovaisena tämän takia. Alkoholi ja musiikki on paha yhdistelmä, tiedän sen.
Ne vetää voimakkaasti puoleensa. Täytyisi olla enemmän selkärankaa, että kestäisi tällaiset kiusaukset. Uskon, että harvat pitäisi mua enää minään, jos tietäisivät mitä oikeasti olen. Kuinka selkärangaton loppupeleissä olen.
Silti mulla on kova halu kilvoitella tämän joukon mukana ja säilyä uskovaisena.
Ja päästä näistä synneistä lopullisesti eroon.
Eniten mua pelottaa näiden asioiden julkituomisessa se, että jos en pääse mahdollisten sielunhoidollisten keskustelujenkaan jälkeen eroon näistä.
Se kun on niin helppo jatkaa edelleen salassa, kun se on tähänkin asti onnistunut.
Kumpi olisi järkevämpi tapa toimia ensi alkuun, tunnustaa rehellisesti syntinsä toiselle uskovaiselle, vai pyytää esirukousta, että Jumala antaisi voimia näiden asioiden pois panemiseen. Vasta sitten, kun pääsen täysin irti alkoholista, rytmimusiikista ja karaokesta, voin kokea täydellistä vapautta tässä elävässä uskossa.
Haluan vapaaksi synneistäni!
31
310
Vastaukset
- Hussika
Oota rauhassa. Täältä tulee neuvoja roppakaupalla. Valitse niistä eniten mieltäsi rauhoittava...
- 9x4
Mene sellaisen luotettavan uskovaisen ystävän luokse joka voi sinua auttaa. Sinä saat kuitenkin uskoa sille paikalle omat syntisi anteeksi! Kun Jumalan armon ja anteeksiantamuksen voi omistaa kohdallensa, ei totisesti halua enää tehdä syntiä.
- Karoliin.
"Kun Jumalan armon ja anteeksiantamuksen voi omistaa kohdallensa, ei totisesti halua enää tehdä syntiä"
Tätä juuri olen pelännytkin, eli olenko oikeasti kyennyt uskomaan kaikki synnit anteeksi. Vai mikä siinä on, etten vain kykene elämään niin kuin uskovaisen pitäisi :(
- 17x19
Miksi sinä vielä epäilet vai etkö sitten haluakkaan korjata elämääsi? Luuletko, että Jumala antaa valita molemmat?
- fddfsdfsdfsdfsdsfdfs
Mikä klisee toikin "ei halua tehdä syntiä" oikein on. Mä ainakin haluan. Yritän toki olla tekemättä mutta "ei halua" on silkkaa valhetta.
- Haluan rohkaista..
Kuule Karoliin, tee vain niin kuin tämä 9x4 sinua neuvoi.
Sielunvihollinen kyllä saarnaa noin miten asian kuvasitkin: "en kykene elämään niin kuin uskovaisen pitäisi".
Jumala on luvannut antaa voimansa, kun haluaa vain uskoa.
Raamattu vakuuttaa asiasta:
Room. 1:16
"Sillä en minä häpee Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi. Ensin Juudalaiselle, niin myös Grekiläiselle."
Yhtäkään uskovaista Jumala ei ole hylännyt sen tähden, että hän olisi liian huono uskovainen tai liian syntinen.
Jumalan valtakunta on juuri syntisiä ja heikkoja varten. Usko tämä, äläkä kuuntele sielunvihollisen saarnaa.
Haluan vielä lohduttaa sinua, että meistä ei koskaan tule synnittömiä ja hyviä täälä ajassa.- Karoliin.
Kiitos rohkaisusta. Sain rohkeuden puhua eräälle ystävälle siitä, että koen, että en voi omistaa uskoa sydämelläni, kun on noita maailman tartunnaisia. En tosin rohjennut kertoa tarkemmin mitä, mutta kuitenkin. Hän sanoi just samalla tapaa, se on sielunvihollisen saarnaa. Se haluaa sinut tekemään syntiä. Kun olet tehnyt synnin, se rupeaa uskottelemaan, että olet tehnyt niin pahan synnin, ettei sitä voi edes kertoa. Lopulta se saa tällaisella juonittelullaan ihmisiä haltuunsa.
Vielä kuitenkin toivon sitä, että voisin ihan nimeltä laittaa nämä synnit pois, vaikka tiedän, että ripittäytyminen ei ole uskon ehto. Se on uskon helpottamista varten ja mitäpä muuta haluaisin, kuin tehdä uskon elämästäni helpompaa. - älä jätä matkaa kesken
Karoliin. kirjoitti:
Kiitos rohkaisusta. Sain rohkeuden puhua eräälle ystävälle siitä, että koen, että en voi omistaa uskoa sydämelläni, kun on noita maailman tartunnaisia. En tosin rohjennut kertoa tarkemmin mitä, mutta kuitenkin. Hän sanoi just samalla tapaa, se on sielunvihollisen saarnaa. Se haluaa sinut tekemään syntiä. Kun olet tehnyt synnin, se rupeaa uskottelemaan, että olet tehnyt niin pahan synnin, ettei sitä voi edes kertoa. Lopulta se saa tällaisella juonittelullaan ihmisiä haltuunsa.
Vielä kuitenkin toivon sitä, että voisin ihan nimeltä laittaa nämä synnit pois, vaikka tiedän, että ripittäytyminen ei ole uskon ehto. Se on uskon helpottamista varten ja mitäpä muuta haluaisin, kuin tehdä uskon elämästäni helpompaa.Voit aivan vapaasti kertoa asiat sellaisena kun ne koet ja pääset niistä vapaaksi. Kukaan uskovainen ei sinua niistä lähde syyttelemään tai vähättelemään.
Olen joskus kokenut olevani umpikujassa samoin kun sinä kuvaat, mutta olen Jumalan armosta säilynyt uskomassa. Asiat ovat olleet erit, mutta jokaisella on omat taistelunsa.
Älä jätä matkaa kesken. - kjbkjbbk
Karoliin. kirjoitti:
Vielä kuitenkin toivon sitä, että voisin ihan nimeltä laittaa nämä synnit pois, vaikka tiedän, että ripittäytyminen ei ole uskon ehto. Se on uskon helpottamista varten ja mitäpä muuta haluaisin, kuin tehdä uskon elämästäni helpompaa.Kyllä sun ihan tuosta alkoholista kannattaa nimeltä puhua. Saatat saada arvokkaita neuvoja. Jos on alkoholiin riiippuvainen, niin vaikea siitä on helposti eroon päästä omin konstein, niin luulen.
- ikävä kyllä
Et niin pienessä maistissa mene ettei sitä alkoholiton henkilö haistaisi, joten avaus on jonkun häiriköistämme sepittämää valhetta.
- Karoliin.
Mikseivät he ole sitten huomanneet?
- jormajorma
Avaajalle: uskon avauksesi provoksi. Muille: ´syntien´ kanssa ei ole tarvetta kipuilla. Synti on on keksitty käsite, jotta sinua ja minua olisi helpompi syyllistää eli toisin sanoen hallita. Esim. mainitut karaokeharrastus, rytmimusiikin kuuntelu ja alkoholin juominen eivät ole syntejä, vaan normaalia ihmiselämää. Suomen (rikos)laki määrittelee asiat, jotka ovat "syntejä" eli rikoksia.
Samoin mm. koulussa opetetaan mitä saa tehdä ja mitä ei. Ehkä joillakuilla myös kotikasvatus antaa eväitä sosiaalisen silmän kehittymiseen, ynnä sisäisen tunteen oikeasta ja väärästä eli omantunnon kehittymisen. Jos on ystäviä tai kavereita niin voi testata omilla koohotuksillaan, mistä teosta tai sanoista tulee ruusuja / risuja. Näin ihmiselle kehittyy moraali ja käytöstavat ilman synnin käsitettä, joka on yhtä relevantti käsitteena kuin jumala, jeesus, joulupukki, pakkasukko, tonttu, keiju tai maahinen.- Karoliin.
Miks epäilet kirjoitukstani provoksi.
Koetko, ettei tällainen ihminen voi olla uskomassa?
Vai epäiletkö sitä, että kun en ole jäänyt juomisesta kiinni?
Olenko tehnyt sitten ehkä eräänlaisen ennätyksen, jos oon onnistunut
näinkin pitkään pitämään salassa, eikä yksikään ole haistanut mitään?
Olen häivyttänyt alkoholin tuoksun suuvedellä. Jokainen, joka on joskus salatupakoinut teininä, tietää tämän jipon. Suuvedellä saa todellakin ihmeitä aikaan.
Eri asia, jos on tullut kiskoneeksi liikaa. Silloin sitä on jo veressä niin paljon, ettei sitä enää suuvesilläkään pysty häivyttämään.
Suurin pelkoni on se, että jos joskus lähteeki lapasesta tää juominen. Pahimpia painajaisuniani ovat viime aikoina olleet, kun joku on avannut yllättäen asuntoni oven ja olen tölkki kädessä, enkä enää millään ehdi piilottaa sitä.
Toinen on se, että juon kotitalomme saunassa luullen, että olen omassa asunnossa. Sit yhtäkkiä ovi aukee ja sisko tulee kanssani lauteille. Piilottelen tölkkiä selkäni takana. Eräässä painajaisessa olin menossa laulamaan karaokea. Laulaessani jotain laulua, huomaan baarin ikkunan takaa äidin tai isän kävelyllä. Ne huomaavat minut ja tunnistavat äänestä ja tulevat ihmettelee, että miten meidän rakas Karoliin on tällaiseen paikkaan eksynyt.
Toisinaan oon myös toivonut, että nämä painajaisien uhkakuvat kävisivät toteen. - jormajorma
Karoliin. kirjoitti:
Miks epäilet kirjoitukstani provoksi.
Koetko, ettei tällainen ihminen voi olla uskomassa?
Vai epäiletkö sitä, että kun en ole jäänyt juomisesta kiinni?
Olenko tehnyt sitten ehkä eräänlaisen ennätyksen, jos oon onnistunut
näinkin pitkään pitämään salassa, eikä yksikään ole haistanut mitään?
Olen häivyttänyt alkoholin tuoksun suuvedellä. Jokainen, joka on joskus salatupakoinut teininä, tietää tämän jipon. Suuvedellä saa todellakin ihmeitä aikaan.
Eri asia, jos on tullut kiskoneeksi liikaa. Silloin sitä on jo veressä niin paljon, ettei sitä enää suuvesilläkään pysty häivyttämään.
Suurin pelkoni on se, että jos joskus lähteeki lapasesta tää juominen. Pahimpia painajaisuniani ovat viime aikoina olleet, kun joku on avannut yllättäen asuntoni oven ja olen tölkki kädessä, enkä enää millään ehdi piilottaa sitä.
Toinen on se, että juon kotitalomme saunassa luullen, että olen omassa asunnossa. Sit yhtäkkiä ovi aukee ja sisko tulee kanssani lauteille. Piilottelen tölkkiä selkäni takana. Eräässä painajaisessa olin menossa laulamaan karaokea. Laulaessani jotain laulua, huomaan baarin ikkunan takaa äidin tai isän kävelyllä. Ne huomaavat minut ja tunnistavat äänestä ja tulevat ihmettelee, että miten meidän rakas Karoliin on tällaiseen paikkaan eksynyt.
Toisinaan oon myös toivonut, että nämä painajaisien uhkakuvat kävisivät toteen.Avaajalle: uskon avauksesi olevan totta. Kaikille muille lampaille: ´syntien´ kanssa ei ole tarvetta kipuilla. Synti on on keksitty käsite, jotta sinua ja minua olisi helpompi syyllistää eli toisin sanoen hallita. Esim. mainitut karaokeharrastus, rytmimusiikin kuuntelu ja alkoholin juominen eivät ole syntejä, vaan normaalia ihmiselämää. Suomen (rikos)laki määrittelee asiat, jotka ovat "syntejä" eli rikoksia.
Samoin mm. koulussa opetetaan mitä saa tehdä ja mitä ei. Ehkä joillakuilla myös kotikasvatus antaa eväitä sosiaalisen silmän kehittymiseen, ynnä sisäisen tunteen oikeasta ja väärästä eli omantunnon kehittymisen. Jos on ystäviä tai kavereita niin voi testata omilla koohotuksillaan, mistä teosta tai sanoista tulee ruusuja / risuja. Näin ihmiselle kehittyy moraali ja käytöstavat ilman synnin käsitettä, joka on yhtä relevantti käsitteena kuin jumala, jeesus, joulupukki, pakkasukko, tonttu, keiju tai maahinen.
No difference.
- Tosissaanko?
Tällä palstalla aina ensimmäiseksi epäilee, että onko aito vai feikki. Vastaan niin kuin olisi aito.
Etsi luotettava rippi-isä tai -äiti itsellesi. Kerro mieltäsi painavista synneistä ja usko synninpäästö Jeesuksen nimessä ja veressä Jumalan sanana. Sitten mene äläkä enää syntiä tee. Kiusausten heltehessä, kuule ääntä Herran suun. Yritä löytää itsellesi korvaavaa ajanvietettä alkoholin ja karaoken tilalle. Esim. aloita uusi liikuntaharrastus. Aina kun tekee mieli juoda, lähde lenkille. Tulee endorfiinipiikki. Ajatuskin luistaa ja maailma näyttää valoisammalle. Jos lihakset kipeytyvät, tietää kivun olevan hyvää kipua. Jos tekee mieli karaokeen, yritä ystäville kylään. Maailma on täynnä mahdollisuuksia välttää synnin huokutukset, käytä niitä! - Pikkulisäys....
Jos sinulla ei ole sellaista uskovaista ystävää, jolle uskaltaisit ripittäytyä synneistäsi, ota yhteys johonkin tuntemaasi vl-pappiin. He ovat olemassa sielunhoidollisia asioita varten. Papit osaavat usein myös sielunhoidollisen kohtaamisen ehkä tavallisia maallikkoja paremmin, koska ovat sellaisten asioiden kanssa enemmän tekemisissä.
- Iloa ja onnea!
Minun mielipiteeni asiaan on, että laula tyttö sydämesi kyllyydestä karaokea ja käytä kohtuudella myös alkoholia.
Ei turhia pelkoja vaan elämää täydeltä laidalta.
Mutta. Alkoholin kanssa pitää olla varovainen. Otat selvää kohtuukäytön rajat ja katsot, että pysyt niissä.
Jos ne ylittyy, huolestu sitten. Ja hae välittömäsi apua. Koska et halua pilata elämääsi alkoholilla. Ethän?
Kun elät hyvää elämää, tuskin tulet alkoholista riippuvaiseksi, mutta se riski on kyllä aina otettava vakavasti. Elämä kun on välillä todella vaikeaa ja surkeaa ja hm. haastavaa... Lohdutusta tai jopa pakoa todellisuudesta kaipaa helposti.
Voit silti iloita myös alkoholista, kohtuudella.
Kunnioita itseäsi myös tässä, mikä tuhoaa sinua, ei ole sinulle hyväksi. Ilon olet ansainnut ja sitä hae.
Jos taas haluat jatkaa vl-elämää, kieltäydy vaan karaokeillan iloista ja ole onnellinen valitsemallasi tiellä. - Diagnoosia vailla
Tuollainen hätä karaoke-laulusta ja kohtuullisesta alkoholinkäytöstä on sairasta.
- Jeesus on tie
Nimimerkki Karoliin omatunto muistuttaa tehdyistä synneistä.
Omatuntosi ei ole siis paatunut ja se on hyvä merkki.
Sananl. 28:13 Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.
Sananl. 28:14 Onnellinen se ihminen, joka aina on aralla tunnolla; mutta joka sydämensä paaduttaa, se onnettomuuteen lankeaa.
Synnin/syntien tunnustaminen ja anteeksi anominen ei vielä poista tarvetta jatkaa samalla tiellä. Tarve tehdä syntiä (= ajatella, himoita, toimia Jumalan sanaa vastaan), on geneettisessä perimässämme.
Kun/jos ihminen ei löydä kipeästi tarvitsemaansa lepoa, iloa ja rauhaa Jeesuksessa Kristuksessa, niin hän etsii sitä.
Ellei hänen ympärillään ole USKOVIA rakastavia ihmisiä, joiden kanssa hän OIKEASTI löytää yhteisen ilon Kristuksessa, niin hän etsii sitä jostakin muualta.
En ole koskaan tarvinnut, enkä käyttänyt alkoholia, Jeesuksessa olo on aina vapaa ja kevyt (ollut yli 60 vuotta), eikä krapulaa tule, mutta kertovat alkoholin olevan jossakin vaiheessa ja tietyssä määrin käytettynä rauhoittava aine, joka myös HETKEKSI poistaa ihmiselle luontaisia estoja, pelkoja ja häpeän tunnetta.
Alkoholin tarve ei poistu sillä, että pelkää ja häpeää kovasti, päin vastoin sen tarve mitä ilmeisemmin kasvaa pelon syyllisyyden ja häpeän lisääntyessä. "Lääkettä tarvitaan lisää oireiden lisääntyessä."
Vain pelon häpeän ja syyllisyyden juurisyihin perhetymällä alkaa tervehtyminen.
Itse arvelen, että et koe tulevasi rakastetuksi sellaisena kun olet, et saa sellaista lohdutusta suruusi kun kaipaisit.
Karaoke viittaa ilon etsimiseen, ja hyväksytyksi tulemisen tarpeeseen.
Ihmisellä on siis perustavaa laatua olevat tarpeet,
kuulua johonkin,
kuulua jollekin
ja olla jollekin tärkeä.
Olet ilmeisesti nuori henkilö, mahdollisesti muuttanut pois kotoa, juuriltasi. Tilanne on turvalliseen uskovaan lapsuuteen nähden uusi ja luo ehkä yksinäisyyttä ja turvattomuutta. Alkoholi poistaa hetkeksi estoja ja luo tarvittavaa voiman ja rohkeuden tunnetta.
___
Johtopäätökseni: Paitsi Jumalan rakkautta, armoa ja anteeksiantoa, sinä tarvitse myös sellaisia USKOVIA ystäviä joiden kanssa koet olevasi hyväksytty oma itsesi.
Sulla on nyt toisenlainen "ura" ikävässä alussa. Onnellista tässä on se että omatuntosi ei ole vielä paatunut elämään synnissä ja epäuskossa. Kaipaus parempaan elämään on jäljellä. Nyt tarttis löytää uskova viiteryhmä, ystäviä joiden kanssa voisit jakaa ilot ja surut ja saada myös hyväksyntää
ja lohdutusta.
Kannattaa myös perehtyä juuriin, eli mahdollisiin lapsuuden kodissa syntyneisiin haavoihin, jotta niiden kanssa voi alkaa kasvamaan "sinuiksi".
Loppuviimeksi ihmisen tärkein ihmissuhde on kuitenkin suhde omaan itseensä. Kun voi hyväksyä itsensä sellaisena kun on ja rakastaa lempeästi itseään silloin pysyy tasapainossa, ilman tämän maailman tuhoavia "myrkkyjä".
Ei ihmisen ole oikein hyvä olla, ennen kun hän on kohdannut lempeän ja rakastavan Jumalansa Jeesuksessa Kristuksessa, jonka rakastavan katseen alla ihminen elää TURVALLISTA, onnellista elämää.
Rakkausvaje johtaa ihmisen etsimään lohtua pseudeo-seksistä, rahasta, tavarasta, biletyksestä, kiireestä, alkoholista, huumeista. Tämä rakkauden puutteesta johtuva hyörinä käy ympärillämme kiihkeänä. Maailma ei löydä konsteillaan lepoa eikä rauhaa. - Alko Holiton
>Tiedän kuitenkin varsin hyvin, että alkoholi ei sovi edes kohtuukäytettynä uskovaiselle.
Onko Sinulla tietämisesi tueksi joitain tieteellisiä tutkimustuloksia? Kiinnostaisivat omassa tilanteessani suuresti.- Minulla on!
80 % pahoinpitelyistä tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Siten uskovaisten tekemät pahoinpitelyt vähintään viisinkertaistuisivat, jos alkoholia ei pidettäisi syntinä.
Ja turha kuvitellakaan, että humalassa riehujat olisivat jotain absoluuttisen pahoja ihmisiä. Tavallisia ihmisiä he ovat. Tilastollisesti sinullakin on alkoholin vaikutuksen alaisena merkittävästi kohonnut riski syyllistyä väkivallantekoon verrattuna siihen, kun olet selvinpäin. - Usko=olen likainen?
Minulla on! kirjoitti:
80 % pahoinpitelyistä tehdään alkoholin vaikutuksen alaisena. Siten uskovaisten tekemät pahoinpitelyt vähintään viisinkertaistuisivat, jos alkoholia ei pidettäisi syntinä.
Ja turha kuvitellakaan, että humalassa riehujat olisivat jotain absoluuttisen pahoja ihmisiä. Tavallisia ihmisiä he ovat. Tilastollisesti sinullakin on alkoholin vaikutuksen alaisena merkittävästi kohonnut riski syyllistyä väkivallantekoon verrattuna siihen, kun olet selvinpäin.Joten usko tilastoja ja älä mene ottaan lasillista tai tuopillista tai paria ja laulamaan karaokeen.
Voit vaikka hakata jonkun kun kaikki agressiot ja patoumat purkautuu..
Parempi vaan itkeä ja anoa armoa ja pysyä kotona tai seuroissa niin kauan kun henki pihisee. Vl-uskohan on iloinen asia kuitenkin? Tätä kai Jumala odottaakin sinulta? Että se riittää. Voit huokaista helpotuksesta kun yläkerrassa ollaan sitten sinuun tyytyväisiä?
Mihin muuten uskot? Lähinnä kai siihen, että olet hirveän syntinen ja likainen, kun psyykesi huutaa iloa ja vapautta elämääsi.
Minun mielestäni Jumala ei ole näin naurettava. Eikä siis uskonkaan pitäisi olla. - yks uskovainen
Minulla on! kirjoitti:
Ja turha kuvitellakaan, että humalassa riehujat olisivat jotain absoluuttisen pahoja ihmisiä. Tavallisia ihmisiä he ovat. Tilastollisesti sinullakin on alkoholin vaikutuksen alaisena merkittävästi kohonnut riski syyllistyä väkivallantekoon verrattuna siihen, kun olet selvinpäin.Vaikka tuo tilasto on totta, niin se 80% on todellakin HUMALASSA eikä se tarkoita 1-2 olutta tai viinilasillista. Ja huomaa, miten 20% pahoinpitelysit tapahtuu ilmabn lakoholia. Siis periaatteessa vkl:kin voi sortua pahoinpitelyyn vaikka ei olisikaan humalassa.
Lisäksi, jos kaikki ihmiset, jotka joskus käyttävät alkoholia, olisivat väkivaltaisia, niin noin 90% suomalaisista olisi vankilassa (tai olisi ollut) pahoinpitelyn vuoksi. Sehän ei selvästikään pidä paikkaansa.
Joten, tilastoja olet lukenut väärin. Vanha sananlaskukin sanoo: valhe, emävalhe, tilasto (siis pahenemisjärjestyksessä).
P.s. en puolusta humalahakuista juomsita, mutta en voi tukea absoluuttista pidättäytymistä alkoholista, koska Jeesuksemmekaan ei pidättäytynyt alkoholista, vaan joi viiniä ruokajuomana. - Korjaus.
yks uskovainen kirjoitti:
Vaikka tuo tilasto on totta, niin se 80% on todellakin HUMALASSA eikä se tarkoita 1-2 olutta tai viinilasillista. Ja huomaa, miten 20% pahoinpitelysit tapahtuu ilmabn lakoholia. Siis periaatteessa vkl:kin voi sortua pahoinpitelyyn vaikka ei olisikaan humalassa.
Lisäksi, jos kaikki ihmiset, jotka joskus käyttävät alkoholia, olisivat väkivaltaisia, niin noin 90% suomalaisista olisi vankilassa (tai olisi ollut) pahoinpitelyn vuoksi. Sehän ei selvästikään pidä paikkaansa.
Joten, tilastoja olet lukenut väärin. Vanha sananlaskukin sanoo: valhe, emävalhe, tilasto (siis pahenemisjärjestyksessä).
P.s. en puolusta humalahakuista juomsita, mutta en voi tukea absoluuttista pidättäytymistä alkoholista, koska Jeesuksemmekaan ei pidättäytynyt alkoholista, vaan joi viiniä ruokajuomana.Korjaan, se 80 % ei ole vähintään 0,5 promillen humalassa, vaan alkoholin vaikutuksen alaisena. Alkoholi veressä lisää riskiä väkivaltakäyttäytymiseen jo pieninä määrinä. Mitä enemmän alkoholia on veressä, sitä enemmän se lisää riskiä väkivaltakäyttäytymiseen.
- Iloinen.
Usko=olen likainen? kirjoitti:
Joten usko tilastoja ja älä mene ottaan lasillista tai tuopillista tai paria ja laulamaan karaokeen.
Voit vaikka hakata jonkun kun kaikki agressiot ja patoumat purkautuu..
Parempi vaan itkeä ja anoa armoa ja pysyä kotona tai seuroissa niin kauan kun henki pihisee. Vl-uskohan on iloinen asia kuitenkin? Tätä kai Jumala odottaakin sinulta? Että se riittää. Voit huokaista helpotuksesta kun yläkerrassa ollaan sitten sinuun tyytyväisiä?
Mihin muuten uskot? Lähinnä kai siihen, että olet hirveän syntinen ja likainen, kun psyykesi huutaa iloa ja vapautta elämääsi.
Minun mielestäni Jumala ei ole näin naurettava. Eikä siis uskonkaan pitäisi olla.Elän pääosin iloista ja onnellista elämää, selvinpäin ja hyvällä omallatunnolla! Säälittää ihmiset, joille "ilo ilman viinaa on teeskentelyä". Ilo on fysiologisesti mielihyvähormonien määrä kehossa. Jos ihminen ei saa riittävää määrää mielihyvähormoneja kehoonsa ilman tajuntaa vääristävien aineiden käyttöä, niin kannattaisi tehdä "sairaudelleen" jotain!
Et ole uudestisyntynyt, siksi sinulla on tuo taistelu ja toisaalta kaipuu Jumalan yhteyteen. Tässä linkissä on ohjeet kuinka tuo uudesrtisyntymä voi tapahtua. http:www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen
- yks uskovainen
Ensi alkuun järkevin tapa olisi tulla oikeasti uskoon. Kirjoituksestasi näkee, että olet syntynyt liikkeeseen ja sisäistänyt sen opit, millainen on oikea uskovainen.
"Oikea uskovainen ei juo alkoholia, ei kuuntele rytmimusiikkia jne" ja nyt huomaat, ettet kykene täyttämään noita vaatimuksia.
Et ilmeisesti huomaa, että kyseessä ovatkin LAIN TEOT eli ne kuuluisat juutalaisten perinnäissäännöt, joita oli heillä noin 600, joita piti noudattaa, ettei olisi rikkonut lakia. Vl-perinnäissäännöt ovat samankaltaisia LAIN TEKOJA kuin muinoin juutalaisilla. Kun noudatat niitä, niin täytät vl-lain ja olet oikein uskomassa.
Kun tämän harhan huomaat, niin sinulla ei olekaan enää hätää siitä, ettet pysty noudattamaan niitä. Sinulla on hätä siitä, oletko Jeesuksen lapsi, uskotko hänet vapahtajaksesi vaiko uskotko SRK:n kirjoittamattomat säännöt niiksi, jotka sinut vapahtavat.
Kun tämän tajuat, saat Pyhän Hengen, joka ohjaa sinut oikeaan. Sillä ei ole merkitystä, juotko alkoholia silloin tällöin, sillä Jeesuskin joi ja fariseukset sanoivat hänestä: katso syämäriä ja katso viininjuojaa. Luuletko,e ttä Jeesus läpäisisi vl-seulan ja olisi heidän mielestään uskovainen, kun joi viiniä?
Missä päin Raamattua on sanottu,e ttä tietyn musiikin kuunteleminen olisi syntiä? Vanhan testamenti aikaan juutalaiset riemuitsivat ja ylistivät Herraa rytmisäestyksellä, rummuilla ja symbaaleilla ja he myös tanssivat ylistäessään. Karaoke kuuluu musiikin alaan eikä ole virsiä kummempaa Jumalansilmissä.
Viimeinen lauseesi aloituksessasi kuvastaa täysin vl-käsitystä: Kunpoa olisin parempi ja pääsisin irti täysin alkoholista ja rytmimusiikista jne... Tuo käsitys on siis täyttä harhaa. Ei sinun kannata yrittää päästä irti noista, koska ne yksinkertaisesti eivät ole mitään syntiä, josta Raamattu varoittaa. Ne ovat vain ja ainoastaan vl-tekojenoppia. Hehän ovat keksineet sanonnan: "Hän on kieltänyt teoillaan uskonsa" tarkoittaen sitä, ettö jos joku ei noudata näitä heidän keksimiään perinnäissääntöjä, hän on tällä teolla kieltänyt uskonsa. Siinä ei auta puolustukseksi se, ettö on Jeesuksen oma ja Hänen käskynsä eivät kiellä tuota asiaa.
Jeesuksen kuorma on keveä ja hänen ainoa käskynsä on: Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi kaiksesta sydämestäsi, kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja lähimmäistäsi niinkuin tseäsi. Siinä on kaikki laki ja profeetat. Alkoholista sanotaan Raamatussa vain, ettei siitä pidä juopua. Jos sen alle juot, olet Jeesuksen kanssa samalla viivalla alkoholinkäytön suhteen:)
"Vapauteen Kristus vapautti meidät..." - Vähän näkökulmaa
Mielestäni ei kannata puhua avaajalle yläviistosta. Tuo miten hän kokee nämä asiat on totta hänelle. Ja siitä lähtökohdasta neuvojenkin on lähdettävä, mitä neuvottavan omatunto sanoo.
Suomalaisessa kulttuurissa ja suomalaisella kansanluonteella varustettuna en mainostaisi alkoholin kohtuukäyttöäkään. Moni kohtuukäyttäjä on päätynyt rapajuopoksi. Varsinkin juuri silloin kun tuo viina on lääke yleiseen pahoinvointiin.
Tuon viinin alkoholipitoisuudesta jota Jeesus aikanaan joi, meillä ei ole tarkempaa tietoa. Tiedämme kuitenkin sen että Jeesuksen aikanakin juotiin ja juovuttiin. Vanhan liiton aikana jo tehtiin jopa sukurutsauksia humalassa omien tyttärien kanssa. Joillakin vanhoillislestadiolaisilla näyttää oleva kova kiinnostus omiin alaikäisiin tyttäriinsä vielä näinkin myöhään, kun v. 2012. Tämähän kertoo vain siitä kuinka paha on olla vanhoillislestadiolaisena kun luonnolliset ruumiin tarpeet on kielletty. Tämä kehon tarpeiden halveksunta on peräisin knostilaisuuden ajoilta asti.
Kuumissa maissa 2000 vuotta sitten viini oli kansanjuoma, vähän samaan tapaan kuten maito meillä tänään. Ei noissa oloissa moni juoma juomakelpoisena olisi pysynytkään, 40 asteen helteessä.
*) Sen sijaan että ryypiskelee vastoin omaa tuntoaan, tai toimii omaa tuntoaan vastaan toisten neuvomana, pitää mielestäni mennä juurille, niihin syihin miksi "Jepen" pitää juoda.
Jeesuksessa on sellainen ilo että mikään viina ei sitä voita eikä viinaa tarvitse silloin ollenkaan. Krapulaakaan ei tule koskaan. - Oodi ilolle
Kyllä alkoholin kohtuukäyttö on hieno asia. Ja hyvät ruoat hyvä juoma saa maistumaan aivan taivaallisilta. Nautintoa nautintoa. Sallittua ja psyykellemme tarpeellisia juhlahetkiä välillä, ainakin minulle.
- paa viestini muistii
Kerran otin vahingossa punaviiniä ruotsinlaivalla. Ruokahalu kyllä meni, eikä päin vastoin. Mitään hyötyä tuosta aineesta ei ollut, joskaan ei muuta haittakaan kun ruokahalun menettäminen.
On törkeätä kehuskella sellaisilla asioilla, joita toisen omatunto ei siedä, kuten tämän viestiketjun avaajan tapauksessa. Ihmistä pitää kunnioittaa hänen omista lähtökohdistaan käsin, se on oikeata rakkautta.
Käyttäytymisesi osoittaa sen, että pahempaa on tulossa elämääsi ennemmin taikka myöhemmin, jos parannusta
ei tule. - Ilo virtaamaan
Toki jokainen voi itse valita elämäntapansa ja vakaumuksensa. Säälittää vaan tällaisten valittajien kanssa kuin aloittaja.
Että pilataan elämä. Niinkuin meinasin itsekin pilata, mutta pääsin vapaaksi (vl-uskosta).
Meinasin ihan fyysisesti ja vakavasti sairastua - tuohon ilon kuivettumiseen elämästä ja elimistön väsymiseen ahdistavassa ilmapiirissä.
Arvostan kyllä myös niitä jotka eivät käytä lainkaan alkoholia. Vähempi parempi. Ja karaoke jess!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Simula, rakkaus, Aittakumpu
Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww1151897Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html1541372Pormestari käräjille?
Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j551307- 531059
Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html126982Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon
meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä75946Voisimmeko seuraavan kerran kun
Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi36847- 52844
Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle
Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa62822- 56801