Volkswagenin TPI:t

Loctite?

VW-korjaamot ovat saaneet ohjeen, että 1.4TSI-moottorin jakoketjukotelossa oleva "oil separatorin" kiinnityspultit on avattava ja kiinnitettävä uudestaan ruuvilukitteella jakopääremonttien yhteydessä.

Kuva kyseisestä härpäkkeestä tuolla, sivu 21.
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf

Kannattaako sinänsä ehjää jakopäätä korjauttaa tuon kenties piilevän vian takia vaikka jakopää muuten ehjä?

Vagarenalla joltain on mennyt Touranista TSI-kone jumiin, öljypohjasta löytynyt juurikin tuon "oil separatorin" kiinnityspultti. VW-liike väittää, että jako seonnut räjähtäneen tulpan takia.

Ota noista nyt selvä, kait nyt ehjän korjaaminen on halvempaa kuin totaalituhon?

33

979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kovaa ajoa vaan

      VW-korjaamolle tuon ehjän jakopään avaaminen ja ruuvilukitteen lisääminen on ihan kannattavaa.

      VW-korjaamolle tuon "totaalituhon" korjaaminen on ihan kannattavaa.

      Auton valmistajan ja/tai maahantuojan saaminen tuon ruuvilukitteen lisäyksen maksajaksi on mahdoton tehtävä, ellei tapahtumaa edellä totaalituho takuuaikana.

      Auton valmistaja, omistaja ja ehkä jopa maahantuoja saadaan maksajaksi, kun ruuvilukite lisätään "totaalituhon" päätteeksi takuuajan jälkeen. Omistajan katsotaan hyötyvän, kun auto korjaantuu parempaan kuntoon kuin se alunperin oli.

      Aika vähän noita jakopäitä on seonnut tuon huohotuslätkän kiinnityspulttien jouduttua irrotessaan jakoketjun väliin. Mahdollista, muttei todennäköistä. Itse ajaisin loppuun asti tekemättä mitään ja ostaisin esimerkiksi hihnalla pyörivällä jakopäällä olevan uuden 1.4 TSI:n sen tullessa myyntiin ens vuonna.

    • jumankauta juu, nääs

      Technischen Produktinformationen (TPI)

      Sille Tourani-kuskille kannattaisi varmaan vinkata tuosta TPI:stä, öljypohjasta löytyneiden kiinnityspulttien ja jakopään sekoamisen kausaali-suhteesta.

      Taas viedään VW-kuskia kuin pässiä narussa merkkihuollon toimesta.

    • Apupoika-Antero

      Jakoketjuongelman syitä on siis todella useita:

      1. irronneet pultit jakoketjun välissä
      2. jakoketjun viallinen valmistusmateriaali
      3. hydraulinen jakoketjun kiristäjä ilman mekaanista varmistusta
      4. öljyn sakkaantumisesta johtuva
      4.1 imusiivilän tukkeutuminen
      4.2 hydraulisen kiristäjän toimimattomuus

      Ihan hyvä juttu, että siirtyvät öljykylpyisen hihnan käyttöön.

      • jako sekaisin

        Fordihan tuossakin on edelläkävijä uuden 1,0 ecoboostinsa kanssa. Jakohihna käy kierroksensa aikana pyörähtämässä öljyn seassa ja kestoa luvataan huikea 240 thkm!!! Tässä tapauksessa voidaan puhua liki ketjun veroisesta keksinnöstä (siis sellaisen valmistajan, jolla ne kestää normaalisti).
        Tuo pikku ecoboost on muutenkin täynnä erilaisia innovatiivisia uutuuksia ja luokassaan ennennäkemättömiä teknisiä yksityiskohtia. Ei liene turhaan ansainnut "vuoden 2012 moottori" palkintoaan. Toivotaan, että kestää pidemmälle. VW:n "vuoden moottori" - palkinnothan ovat kongreettisesti tarkoittaneet "vuoden kestävää" moottoria:)


      • Lakonen

        5. räjähtänyt tulppa, ainakin yhden helsinkiläisen VW-liikkeen mukaan


      • Anonyymi
        jako sekaisin kirjoitti:

        Fordihan tuossakin on edelläkävijä uuden 1,0 ecoboostinsa kanssa. Jakohihna käy kierroksensa aikana pyörähtämässä öljyn seassa ja kestoa luvataan huikea 240 thkm!!! Tässä tapauksessa voidaan puhua liki ketjun veroisesta keksinnöstä (siis sellaisen valmistajan, jolla ne kestää normaalisti).
        Tuo pikku ecoboost on muutenkin täynnä erilaisia innovatiivisia uutuuksia ja luokassaan ennennäkemättömiä teknisiä yksityiskohtia. Ei liene turhaan ansainnut "vuoden 2012 moottori" palkintoaan. Toivotaan, että kestää pidemmälle. VW:n "vuoden moottori" - palkinnothan ovat kongreettisesti tarkoittaneet "vuoden kestävää" moottoria:)

        Tää ei kyllä vanhentunut kovin hyvin. 😂😂


    • kysynpä vaan

      Löytyyks noi TPI:t jostain suomeksi? Googlella löytyy satunnaisesti saksalaisia ja englantilaisia tiedotteita, muttei suomeksi.

      • Monopoliako?

        Merkkihuolloista löytyy, valtuutetuista ei.


      • das tpi

        TPI:t on tarkoitettu korjaamoille. Sisältää työohjeet kuinka joku hilavitkutin pitää vaihtaa ja mitä vaihdon yhteydessä on otettava huomioon. Esimerkkinä tuo huohotuspulikan kiinnityksen avaaminen ja ruuvilukitteen lisääminen. Vaikka nuo TPI:t saisikin jotenkin ongittua VW-korjaamoilta itselleen, niin aika harva niistä mitään kostuisi.


      • Monopoli on peli
        das tpi kirjoitti:

        TPI:t on tarkoitettu korjaamoille. Sisältää työohjeet kuinka joku hilavitkutin pitää vaihtaa ja mitä vaihdon yhteydessä on otettava huomioon. Esimerkkinä tuo huohotuspulikan kiinnityksen avaaminen ja ruuvilukitteen lisääminen. Vaikka nuo TPI:t saisikin jotenkin ongittua VW-korjaamoilta itselleen, niin aika harva niistä mitään kostuisi.

        Kyllä niistä TPI:den julkisuudesta hyötyä olisi. Voit viedä autosi valtuutettuun huoltoon ja lykätä TPI:n kouraan ja sanoa, että tehkää nuo kohteet samalla.

        Tai vaihtoehtoisesti valtuutettu huolto katsoo VW:n TPI:t läpi ja tekee niiden mukaan. Esim nykyään tuon TSI:n jakopään korjauttaminen valtuutetussa paikassa/nyrkkipajassa vähän riskaabelia, jos jää nuo aikasemmin mainitut ruuvilukitteet lisäämättä. Jakopään kotelon ollessa auki, halpa ja nopea lisätä, mutta myöhemmin kaikkea muuta.


      • Technical Service Bu

        Varmaan noi TSB:tkin riittää. Niitä löytyy netistä jo ihan suomeksi.

        Technical Service Bulletins


    • TSI-dynamite

      Harvinaisen tolkullista tekstiä monessa viestissä.

      Mistähän hyvästä nuo miinukset on tullut? Liian arka aihe, oma aikapommi vielä myymättä?

      • osssss

        Juttu leviää ja asia korostuu.Eipä tuota Tsi autoa tee mieli.


    • Viimeinen liisari-VW

      Onko tuolle "oil separatorille" jotain suomenkielistä nimeä?

      Ihan sama mulle vaikka prakaa uudestaan, kun on liisari.

      Kohta puoliin on kuitenkin seuraava huolto ja ihan piruuttani ajattelin Laakkosen miehiltä kysyä, että menikö ruuvilukitteet paikalleen kun tuota jakopäätä aikoinaan ruuvasivat vai jätetäänkö saman tien tänne pidemmäksi aikaa?

      • LiisaritHALPAkorjata

        Tulosta toi yhden linkin VW-opetusmateriaalin sivu mukaan ja näytä siitä palikka, jos eivät sitä muuten tunnista.


      • vwmiäshän

        Separaattori = kirnu....


      • Veikkaus

        Öljyn erotin?


    • Ihme lässytystä

      Tämä nyt tästä vielä puuttuu, että asiakkaan on kaivettava ammattilaisille joitain työohjeita valmiiksi, kuinka joku paikka korjataan.

      Jos ei onnistu "ammattilaiselta", on hän joko väärässä paikkaa töissä tai asiakas on mennyt väärään liikkeeseeen.

      Jos ei takuu tai joku virhevastuu kata korjauksia ja rahat ei riitä, niin varmaan ens kerralla kannattaa harkita eri autoa.

    • TPI/TSB?

      Joku noista TPI:stä ja TSB:stä ymmärtävä voisi kertoa, että mikä osa tuolla TSI:n jakopäässä kestää?

      Ei kait nyt kaikki voi mennä rikki olemattomilla kilometreillä?

      • I presume

        Suunnitteluvirhe?


      • Jakopää broken TSI
        I presume kirjoitti:

        Suunnitteluvirhe?

        Totta, suunnitteluvirhe on ja pysyy niin pitkään kuin venyneet jakoketjut korvataan uusilla samanlaisilla, ketjunkiristimen rakenteeseen ei puututa ja älyttömillä öljynvaihtoväleillä tukitaaan imusiivilä.


    • TrendTSI

      Jokos olet käyny lisäämässä ruuvilukitteet? Mitä kustansi?

      • Puolivalmiste

        Tourani-kuskille tarjoavat sopparia ruuvilukitteen lisäämisestä 50% VW, 25% myyjä ja 25% artisti. Korjaussummaa ei ole vielä kerrottu, mutta eiköhän tuo artistinkin euromääräinen osuus 4-numeroiseksi kasva.

        Eli jos alta tuon saa ruuvilukitteet lisättyä takuu jo ummessa olevaan, ehjään autoon, niin kannattava diili.


      • Aika outoa
        Puolivalmiste kirjoitti:

        Tourani-kuskille tarjoavat sopparia ruuvilukitteen lisäämisestä 50% VW, 25% myyjä ja 25% artisti. Korjaussummaa ei ole vielä kerrottu, mutta eiköhän tuo artistinkin euromääräinen osuus 4-numeroiseksi kasva.

        Eli jos alta tuon saa ruuvilukitteet lisättyä takuu jo ummessa olevaan, ehjään autoon, niin kannattava diili.

        Aivan älytöntä. Autossa voi olla piilevä vika, johon ei puututa ennen kuin se realisoituu todelliseksi ja sitten sitä maksatetaan asiakkaalla.

        Eikö tuo nyt kannattaisi korjata puolihuolimattomasti viimeistään jonkin määräaikaishuollon yhteydessä?


      • B-2-B
        Aika outoa kirjoitti:

        Aivan älytöntä. Autossa voi olla piilevä vika, johon ei puututa ennen kuin se realisoituu todelliseksi ja sitten sitä maksatetaan asiakkaalla.

        Eikö tuo nyt kannattaisi korjata puolihuolimattomasti viimeistään jonkin määräaikaishuollon yhteydessä?

        Ei tässä ole sen ihmeellisemmästä kysymys kuin markkinataloudesta.
        Kaikki kulut jotka voit maksattaa muilla tai jättää maksamatta, kasvattavat yhtiön tulosta.

        Ei autonvalmistajilla ole tarkoituskaan tehdä parhaimpia autoja kuin yhdellä mittapuulla, sellainen auto on paras mikä tekee eniten tulosta yhtiölle.

        Lopettakaa tuo itku ja vaihtakaa autoa uudeksi 2v välein. Ei tarvitse miettiä kuka maksaa, jos jotain särkyy.


      • w210Rost
        B-2-B kirjoitti:

        Ei tässä ole sen ihmeellisemmästä kysymys kuin markkinataloudesta.
        Kaikki kulut jotka voit maksattaa muilla tai jättää maksamatta, kasvattavat yhtiön tulosta.

        Ei autonvalmistajilla ole tarkoituskaan tehdä parhaimpia autoja kuin yhdellä mittapuulla, sellainen auto on paras mikä tekee eniten tulosta yhtiölle.

        Lopettakaa tuo itku ja vaihtakaa autoa uudeksi 2v välein. Ei tarvitse miettiä kuka maksaa, jos jotain särkyy.

        Valitettavasti suomalaisten BKT ei riitä, että jokainen vaihtaa autoaan 2v välein.

        Taisi tuolle vm 2007-2012 TSI:lle käydä kuten w210-Mersuille. Kukaan autoihin enemmän perehtynyt ei osta niitä käytettynä, kuin huomattavalla alennuksella tai useamman vuoden moottori&voimansiirto takuulla.

        Nuo väykäthän ruostuivat käsiin alta aikayksikön.


      • Lahjahevosen suu
        w210Rost kirjoitti:

        Valitettavasti suomalaisten BKT ei riitä, että jokainen vaihtaa autoaan 2v välein.

        Taisi tuolle vm 2007-2012 TSI:lle käydä kuten w210-Mersuille. Kukaan autoihin enemmän perehtynyt ei osta niitä käytettynä, kuin huomattavalla alennuksella tai useamman vuoden moottori&voimansiirto takuulla.

        Nuo väykäthän ruostuivat käsiin alta aikayksikön.

        Kyllä ne kaupaksi menee. Useissa ilmoituksissa jopa kehutaan, että jakopää on ketjulla, aivan kuin se ko. moottorille olisi jokin autuaaksi tekevä asia.

        Ei-VW liikkeistä osa on ottanut aika nihkeän kannan kun asiakas tarjoaa TSI:tä vaihdossa. Tosin siinä vaiheessa kun ei-VW liike myy TSI:tä, on autolle tapahtunut jokin ihmeparantuminen. Tyyppivioista ei mainita halaistua sanaa, ei edes erikseen kysyttäessä.


    • Golf-kuljettaja

      Onpa negatiivis-sävytteinen keskustelu. Joka ainoa viesti on saanut peukaloa alaspäin, mistä kiikastaa?

      Omasta mielestä viestit ovat pääsääntöisesti sisällöltään aiheellisia ja sisältävät jopa jotain uutta tietoakin. En ollut koskaan aikaisemmin kuullutkaan mistään TPI:stä ja TSB:stä.

      • GolfIV

        Jos VWG-tekniikka kiinnostaa, niin "Selbststudienprogramm" hakusanalla löytyy vino pino opiskeltavaa.


    • turha selitellä
    • samaa vanhaa vikaa

      onpa ttuossakin vw,lle korjattavaa, asiakas nuokin maksaa,vaikka syy on autonvalmistajan,huono suunnittelu ja heikot osat,kovaa on vw miehen elämä ja kylmääkin.

      • eiks nii

        Keulalle pahvia niin vähän helpottaa


    • Kutoseen ketjua

      Vielä kun löytyisi joku TSB-, TPI- ja SSP-tietokanta, onko palstalaisilla jotain linkkiä olemassa tuon volkspage.netin lisäksi?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      183
      2344
    2. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      172
      2070
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      44
      2023
    4. Ikäero suhteessa

      Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      73
      1705
    5. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      128
      1700
    6. Liian paljon hylättyjä ääniä

      Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      197
      1550
    7. Tiedän kyllä sen

      Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      77
      1271
    8. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

      Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      81
      1183
    9. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

      Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      32
      1154
    10. Ärsyttää et olet

      Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      71
      1113
    Aihe