Miksi sijaisvanhemmilta ja tukiperheeksi haluavilta vaaditaan

Mammuli-80

puhtaat luottotiedot? monella suomalaisella varmaa luottohäiriömerkintä vaikka ovatkin kunnon vanhempia. eihän tavalliseltakaan perheeltä vaadita luottotietoja että saa pitää lapsensa. Monessa tuntemassani perheessä on luottotietomerkintä vaikka onkin iso tilava talo, aikaa lapsille, rakkautta, ruokaa, vaatteita ja ihana koti! Tärkeimmät laskut tulee maksettua ajallaan ja rahaa on pieneen ylimääräiseenkin. siksi varmaan sijaisperheistä pulaa koska raha määrää nykyään millainen on hyvä koti.Siksikö että jos on luottohäiriömerkintä niin ei osaa hoitaa raha-asioitakaan? ei se sitä tarkoita! Onhan monella julkkiksellakin lehdistäkin lukee niin luottotiedot menneet, tarkoittaako se että hekin ovat huonoja vanhempia?
eihän tavalliseltakaan perheeltä vaadita tuollaisia kun sijaisperheeksi haluavilta.

30

3574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hierojaa

En muista, että luottotietoja olisi kyselty.

• -kyllä-

Mielestäni taas sijaisperheeltä voidaan vaatia enemmän kun ihan keskiarvon mukaiselta perheeltä.
      Tiedän monia hyviä perheitä, missä esim. jomman kumman vanhemman tulee joskus nipattu lasta tms. Sijaisperheeltähän tuollainen ei käytös ei sovi LAINKAAN, mitään väkivaltaa ei voida yhtään sietää.
      Moni "keskiverto" perhe voi joskus olla sossun asiakas, - sijaisperhe sen sijaan ei saa sitä olla.
      Moni "keskiverto" perhe ei ole tekemisissä sukulaisten kanssa joista ei pidä. Sijaisperheen pitää pystyä tulemaan toimeen ihmisten kanssa, vaikka ei heistä pitäisikään (esim. sijoitetun vanhemmat, isovanhemmat, sukulaiset, kummit)

Sijaisperhe ei voi eikä saa ottaa lasta sen takia, että on taloudellisesti tiukkaa. Ei ole oikein että sijoitettu joutuu miettimään riittääkö perheen rahat minun ruokkimiseen tai siisteihin vaatteihin. Monilla sijoitetuilla on jo niin rankkoja asioita takana, ettei heidän pitäisi joutua miettimään taloudellista puolta.

Sijaisperhe saa olla tavallinen mukana perhe, mutta monissa asioissa sen pitää toimia "tiukemmin" kun tavallisen perheen. Tavallinen perhe saa noudattaa omia tapojaan, mutta sijaisperhe on tavallaan auki - asioista ja tavoista pitää pystyä kertomaan/näyttämään esim.sossuille ihan erilailla kun muiden.

Minusta pitääkin ottaa sijaisperheestä selvää, luottotiedot, rikosrekisteri, mahdolliset muut asiat (kuten onko ollut sossun kanssa tekemisissä aiemmin jne) sekä minusta olisi ihan hyvä että olisi jonkinlaiset psykologiset testit siihen että soveltuuko sekä sijaisvanhemmaksi, että tekemään yhteistyötä biologisen suvun kanssa, että sosiaalityöntekijän sekä sen lisäksi vielä tarpeen koulutettu että osaa ainakin hakea lapselle apua tämän sitä tarvitessa.

• ddddddddddddddddd

itseasiassa sijaisperheen ei tarvitse olla tekemisissä muiden kuin lapsen vanhempien kanssa...tiedän tämän varmaksi.ongelmia itselläni ei kyllä ole minkäänlaisia koskaan ollut vaikka olenkin se biovanhempi...

• suku mukana
        ddddddddddddddddd kirjoitti:

itseasiassa sijaisperheen ei tarvitse olla tekemisissä muiden kuin lapsen vanhempien kanssa...tiedän tämän varmaksi.ongelmia itselläni ei kyllä ole minkäänlaisia koskaan ollut vaikka olenkin se biovanhempi...

En suosittelekaan alkamaan sijaisvanhemmaksi, jos jo alkajaisiksi asenne on tuollainen. Ongelmia on varmasti tiedossa.

• n781

Kuulostaisit hyvältä perheeltä...voikun tulisikin tollaista tekstiä minun lapseni tukiperheeltä;siellä äiti on perheen pää ja lapsi vasta tuossa viikonloppuna itku kurkussa kertoi että ei ollut saanut lupaa lähettää minulle postissa äitienpäivä korttia KOSKA EN ANSAITSE EDES SELLAISTA!Ja haukkuu minua kokoajan...sitten kun asiasta raportoin noin reilu vuosi sitten sos.toimeen niin poika kuulema keksii asioita ja sitten sillä olikin yhtäkkiä mielikuvituskavereitakin!Uskomatonta!Ja sosiaalitoimen vastaus oli:Perhe on todettu hyväksi tukiperheeksi!Juu kyllä tulee tasapainoinen lapsi sieltä kunhan joskus kotiutuu....

• Sijari

Kyllä minusta kertoo ihmisen elämänhallinnan ongelmista, jos hänellä on maksuhäiriömerkintöjä. Lasten huostaanotot johtuvat useimmiten juuri vanhempien elämänhallinnan puutteista ei kyetä asettamaan rajoja itselle eikä lapselle, selkokielellä eletään kuin pellossa. Miksi lapsen pitäisi joutua tällaisesta ympäristöstä toiseen samanlaiseen? Jos vaikka lievemmin ongelmaiseen, mutta kuitenkin. Jos sijarin tehtävä on kasvattaa hällä väliä -oloista tuleva lapsi lakeja noudattavaksi, työtä tekeväksi, veronsa maksavaksi ja huushollinsa hoitavaksi kunnon kansalaiseksi, niin mitä siitä tulee, jos ei itsekään tähän kykene?

• n781

No minusta pitäisi vähän katsoa sitä MISTÄ johtuu ne maksuhäiriöt. Eli jos on tullut joku kuolemantapaus tms.ja jäänyt velat sitten omille harteille; ei sille voi mitään.eli ei pienet omasta tahdosta huolimatta tulleet merkinnät pitäisi haittaa ja minäkin olen jo ruennut saamaan luottoa kun olen 6 vuotta maksanut jo 5000€ pois ja pelkillä työttömyystuella elän...

• Kummitustätinen
        n781 kirjoitti:

No minusta pitäisi vähän katsoa sitä MISTÄ johtuu ne maksuhäiriöt. Eli jos on tullut joku kuolemantapaus tms.ja jäänyt velat sitten omille harteille; ei sille voi mitään.eli ei pienet omasta tahdosta huolimatta tulleet merkinnät pitäisi haittaa ja minäkin olen jo ruennut saamaan luottoa kun olen 6 vuotta maksanut jo 5000€ pois ja pelkillä työttömyystuella elän...

Voiko näin olla? Ihan mielenkiinnosta kysyn vaan, kun meillä on suht paljon velkaa (alle 200t kuitenkin) ja jos mieheni vaikka kuolisi, niin en olisi vastuussa hänen veloistansa (puolet). Toki pankki omansa haluaa, eli talo menisi varmaan myyntiin, mutta siihen asti olisi hänen puoliskonsa lainaa jäädytettynä, kuten myöskin tili. Miten nuo yleensä menee? Kun minä olen ollut siinä uskossa, ettei velka periydy tai siirry puolisolle? (Ja itseasiassa meillä kyllä on vakuutus joka nuo puolison velat maksaisi niin ettei talo menisi myyntiin, mutta siis se ei liity nyt tähän... vaan se, miten menisi jos ei olisi.)

• Noh...

Meiltä kysyttiin tuloja ja lainojen määrää, sekä luottotietoaj. Ymmärrän ihan todella hyvin miksi, ja nyt kun lapsia on talossa ollut muutamia viime vuosien aikana ymmärrän vielä paremmin (toimimme kriisiperheenä). Jos kotiisi tulee traumatisoitunut lapsi,hänellä ei ole vaatteita eikä mitään niin samantien joutuu ostamaan todella paljon vaatteita, koulureppu, polkupyörän, luistimia, sukset, autonistuimet, lastenvaunut, pinnasängyt ym., silloin tarvitaan rahaa samantien, joskus jopa tuhansia euroja, ei voi odottaa pari kuukautta ennen kuin sossun maksama palkkio tulee tilille..eli säästöjä pitää olla! Lapsi ei myöskään aina ole helppo tapaus..lapsi tuo ongelmiaan teidän kotiinne, iholle, silloin jos sijaisvanhempi samalla joutuu kamppailemaan omien rahaongelmien kanssa niin ei ole ehkä voimia auttaa lasta. Ja vielä yksi syy on juuri se, että jo alkuvaiheessa pitää karsia pois niitä ihmisiä jotka haluaisivat tehdä tätä rahan takia..

• "varavanhempi"

En puutu sijaisperheen varallisuuden arviointiin, joka kuitenkin on täysin asiallista, vaan ihmettelen....Missä kunnassa sijaisperheeltä odotetaan tuollaisen tavara määrän ostamista nopealla aikataululla ja omilla rahoilla? Meillä on kyllä aivan toisenlainen kokemus. Luettelo tarvittavista tavaroista, käynti sosiaalitoimistolla ja rahat ovat tilillä ostoksia varten muutamassa päivässä.

• että näin

Käynnistämiskorvauksen enimmäismäärä on 1.1.2012 lukien 2 780,96 euroa perhehoidossa olevaa henkilöä kohti.

• sijainen
        "varavanhempi" kirjoitti:

En puutu sijaisperheen varallisuuden arviointiin, joka kuitenkin on täysin asiallista, vaan ihmettelen....Missä kunnassa sijaisperheeltä odotetaan tuollaisen tavara määrän ostamista nopealla aikataululla ja omilla rahoilla? Meillä on kyllä aivan toisenlainen kokemus. Luettelo tarvittavista tavaroista, käynti sosiaalitoimistolla ja rahat ovat tilillä ostoksia varten muutamassa päivässä.

Lapsi tuli viikon varoitusajalla ja kaikki piti hankkia ensin omilla rahoilla, yhdessä viikossa. Luottokorttiakin oli käytettävä sillä ei meillä isoja säästöjä ole.

Kaksi kuukautta kesti, ennenkuin kunnalta tuli hoitopalkkio tilille. Ja osa käynnistämiskorvauksesta.

Luottotiedottomana olisi ollut kyllä tiukkaa tai sanotaanko suoraan että mahdotonta tuo kaksi kuukautta elää ja hankkia lapselle kaikki nollasta alkaen.

• Kokemus
        "varavanhempi" kirjoitti:

"Missä kunnassa sijaisperheeltä odotetaan tuollaisen tavara määrän ostamista nopealla aikataululla ja omilla rahoilla?"

Esim. meillä odotettiin. Eikä niitä jälkeenpäin edes korvattu ihan kuten oli sovittu. Talous oli aika sekaisin pitkään.

Kuppainen pikkukunta, epäpätevä sossu.

• sossuko
        sijainen kirjoitti:

Lapsi tuli viikon varoitusajalla ja kaikki piti hankkia ensin omilla rahoilla, yhdessä viikossa. Luottokorttiakin oli käytettävä sillä ei meillä isoja säästöjä ole.

Kaksi kuukautta kesti, ennenkuin kunnalta tuli hoitopalkkio tilille. Ja osa käynnistämiskorvauksesta.

Luottotiedottomana olisi ollut kyllä tiukkaa tai sanotaanko suoraan että mahdotonta tuo kaksi kuukautta elää ja hankkia lapselle kaikki nollasta alkaen.

Tiedän tapauksia joissa tarvittu kriisi perhettä samana päivänä tai viimeistään seuraavana ottamaan useampi kuin 1 lasta pidemmäksi aikaa. Lapset tulevat niissä vaatteissa jotka päällä ovat itkuisina äidiltään pois vietynä sellaisista oloista joissa lasten ei ole enää turvallista olla. Ne korvaukset ei napsahda tilille yhtä nopeasti kuin ne lapset pihaan sen jälkeen kun on kysytty otatteko vai ette. Pystyykö tähän perhe jolla rahallisesti muutenkin liian tiukkaa, tai onko sosiaali viranomaisilla aikaa miettiä onko kriisi perheellä rahaa ostaa ruokaa tilanteessa jossa lapsille täytyy löytää turvallinen paikka perjentai iltapäivän aikana koko viikon lopuksi. Jotta lapsia ei pompotettaisi vielä lisää eikä ole hyvä ettei niitä tarvitse siirtää perheestä toiseen ainakaan sen takia ettei raha ole liikunut byrokration rattaissa riittävän nopeasti.

• Olisi kiva tietää,
        että näin kirjoitti:

Käynnistämiskorvauksen enimmäismäärä on 1.1.2012 lukien 2 780,96 euroa perhehoidossa olevaa henkilöä kohti.

että onko joku kunta maksanut tuollaisia summia?
        Meillä on saatu parille lapselle muutama satanen ja parille tonni.
        Hankinnat ovat olleet paljon enemmän kuin saatu starttiraha.

• niitänäitä

sossu maksaa tuollaiset isot hankinnat, jopa maksusitoumuksella, ei voi vaatia, että rahaa olisi tuhansia euroja säästössä.

• Mom

Meidän kaupungissämme taas on käytäntönä, että kuitteja vastaan saa sitten ne rahat tilille jälkeenpäin. Edullisempaahan se taitaa kaupungille näin päin olla, varsinkin kun useimmat ihmiset tuppaavat hukkaaman kuitin jos toisenkin siitä välistä :D

• Aikanaan

Meillä ei tarvinnut esittää kuitteja- mutta rahat tarvittaviin tulivat
      puolet kuukauden päästä ja toinen puoli 6kk päästä....

• tyytyväinen

Me saimme käynnistämiskorvauksen (riittävän) viikon kuluttua lapsen sijoituksesta, eikä kuitteja tarvittu.

• Ajanhukkaa

Kannattaako käynnistämiskorvausten maksutapojen eroja ihmetellä täällä - ne vaan hoidetaan eri tavalla eri kunnissa ja niin on. So what.

• harminpaikka1

Jahas, meni meidän maalaistaloidylli sitten joltain lapselta sivu suun, jos kerran luottotietojen on oltava puhtaat. Tuskin meitä edes hyväksytään sitten tukiperheeksikään? Harmi, täällä olisi ollut rakastava koti, paljon eläimiä (joilla on parantava vaikutus moneenkin asiaan) ja lämpimiä sylejä. :( :(

• paha-akka1

Meidän lapsen sijaisvanhempi vaatimalla vaati lapsen kaikki vaatteet ja henkilökohtaiset tavarat itselleen.

Ja ei ole niitä koskaan palauttanut, vakka ovat pieneksii jääneet ja toinen tyttömme niitä nyt tarvitsisi.

Jos olisin tiennyt, että lasta ei sieltä palauteta, niin en olisi antanut mitään mukaan...siinähän ostavat, kun sitä rahaa niille syydetään.

• 2+6

Kas kummaa. Minä olen luottotiedoton sijaisvanhempi. Riippuu varmaan paljon persoonasta, yleisestä luotettavuudesta ja muista sijaisvanhemmalle tärkeistä piirteistä, että onko luottotiedoilla väliä vai ei.

• talous kunnossa

Merkintä luottotiedoissa kertoo elämänhallinnasta. Meillä ei ole koskaan ollut ylimääräistä rahaa, mutta olemme eläneet ja elämme yhä tulojemme mukaisesti. Parhaillaan menossa pride-koulutukseen ja toivon mukaan sen jälkeen aloitamme sijaisperheenä.

• PirkkoT

Toivottavasti et koskaan pääse sijaisvanhemmaksi. Luottotiedot eivät kerro mistään, mutta jos sinä olet rahakeskeinen, niin heippa. Mikään tai kukaan ei vaadi sijaisvanhemmalta rikkautta rahallisesti vain henkisesti ja valmiuksia SINULLA NIITÄ EI OLE

• ölkjhgfdtyu
        PirkkoT kirjoitti:

Toivottavasti et koskaan pääse sijaisvanhemmaksi. Luottotiedot eivät kerro mistään, mutta jos sinä olet rahakeskeinen, niin heippa. Mikään tai kukaan ei vaadi sijaisvanhemmalta rikkautta rahallisesti vain henkisesti ja valmiuksia SINULLA NIITÄ EI OLE

Kyllä ne luottotiedot kertovat aika paljonkin... Miksi niitä ei ole pitänyt huolta, onko epähuomiossa jäänyt maksamatta (karhukirjeetkin...)? Vai onko rahat mennyt muuhun? Ei tässä suomenmaassa vahingossa kellään luottotiedot mene...

• Sirin
        ölkjhgfdtyu kirjoitti:

Kyllä ne luottotiedot kertovat aika paljonkin... Miksi niitä ei ole pitänyt huolta, onko epähuomiossa jäänyt maksamatta (karhukirjeetkin...)? Vai onko rahat mennyt muuhun? Ei tässä suomenmaassa vahingossa kellään luottotiedot mene...

No mulla ei menny luottotiedot kun äiti pienillä tuloillaan tuli apuun, mutta itselläni se oli lähellä kun avomieheni piilotteli meidän yhteisiä laskuja omassa rahapinossaan ja väitti maksaneensa ne. Kun koko paska lopulta romahti niskaan, oli puoliksi minun nimissä yli 1000 € maksamattomia laskuja (sähkö, vesi, jätemaksut) itse olin kuitenkin tunnollisesti siirtänyt nämä rahat (oman puolikkaani) miehen tilille kerran kuussa. En edes halua tietää mihin hän rahani käytti, mutta olen nyt siis luottotietojen menettämisen välttämiseksi maksanut äitini avustuksella kolminkertaisesti sen summan, joka alun perin kuului maksettavakseni. Korkoineen. Mies menetti luottotietonsa, ja niin olisin menettänyt minäkin, jos äitini ei olisi auttanut. Olen nyt onnistunut maksamaan myös äidilleni takaisin. Päätin myös sen, etten enää koskaan luota yhteenkään mieheen. Turha varmaan sanoakaan, että kyseinen avomies on ollut jo pitkään ex-avomies.

Että näinkin voi luottotietonsa menettää, kaikilla kun ei ole sukulaisia auttamassa jos joku muu tekee kuprun. Kaveriltani puolestaan meni jo alle parikymppisenä luottotiedot, kun hänen oma isänsä (joka siis oli menettänyt luottotietonsa ho aiemmin) oli pyytänyt tytärtään avaamaan hänelle puhelinliittymän työnhakua varten. Laskut menivät isän osoitteeseen, ja lopulta tytär menetti luottotietonsa. Tytär siis asui poikaystävänsä luona koulun lähellä, vaikka oli kirjoilla isän luona muutaman kilometrin päässä ja haki postinsa sieltä pari kertaa viikossa.

Ei se aina ole elämänhallinnasta kyse. Itse ainakin olen niin umpirehellinen ja sinisilmäinen, että luotan aivan liikaa ihmisiin ja siksi myös petyn aivan liian usein. Raha-asioissa luotan enää äitiini, itseni lisäksi.

• sdfghjkloiuytre
        Sirin kirjoitti:

No mulla ei menny luottotiedot kun äiti pienillä tuloillaan tuli apuun, mutta itselläni se oli lähellä kun avomieheni piilotteli meidän yhteisiä laskuja omassa rahapinossaan ja väitti maksaneensa ne. Kun koko paska lopulta romahti niskaan, oli puoliksi minun nimissä yli 1000 € maksamattomia laskuja (sähkö, vesi, jätemaksut) itse olin kuitenkin tunnollisesti siirtänyt nämä rahat (oman puolikkaani) miehen tilille kerran kuussa. En edes halua tietää mihin hän rahani käytti, mutta olen nyt siis luottotietojen menettämisen välttämiseksi maksanut äitini avustuksella kolminkertaisesti sen summan, joka alun perin kuului maksettavakseni. Korkoineen. Mies menetti luottotietonsa, ja niin olisin menettänyt minäkin, jos äitini ei olisi auttanut. Olen nyt onnistunut maksamaan myös äidilleni takaisin. Päätin myös sen, etten enää koskaan luota yhteenkään mieheen. Turha varmaan sanoakaan, että kyseinen avomies on ollut jo pitkään ex-avomies.

Että näinkin voi luottotietonsa menettää, kaikilla kun ei ole sukulaisia auttamassa jos joku muu tekee kuprun. Kaveriltani puolestaan meni jo alle parikymppisenä luottotiedot, kun hänen oma isänsä (joka siis oli menettänyt luottotietonsa ho aiemmin) oli pyytänyt tytärtään avaamaan hänelle puhelinliittymän työnhakua varten. Laskut menivät isän osoitteeseen, ja lopulta tytär menetti luottotietonsa. Tytär siis asui poikaystävänsä luona koulun lähellä, vaikka oli kirjoilla isän luona muutaman kilometrin päässä ja haki postinsa sieltä pari kertaa viikossa.

Ei se aina ole elämänhallinnasta kyse. Itse ainakin olen niin umpirehellinen ja sinisilmäinen, että luotan aivan liikaa ihmisiin ja siksi myös petyn aivan liian usein. Raha-asioissa luotan enää äitiini, itseni lisäksi.

Luottotiedot kyllä ajan myötä palautuvat takaisin. Tässäkään tapauksessa, kun miehen myötä on luottotiedot menneet, en usko, että sinusta olisi ollut sijaisvanhemmaksi? Kyllä siinä vaaditaan useamman vuoden rauhallinen jakso, oma talouselämä ja työelämä kunnossa, pidempi parisuhde (yhteinen talous) jne, joten siinä vaiheessa kun olisi valmis, niin suurella todennäköisyydellä ne luottotiedotkin ovat sitten jo hoituneet kuntoon. Aina ei tietysti näin ole, mutta kaikkea ei voi saada.

Ja tosiaan, ymmärrän kyllä että joku saattaisi sen liittymän isällensä avata, tuo on niin valitettavan yleistä... Ja tiedän kyllä myös vastaavanlaisia tapauksia. Se sinisilmäisyyskään ei ole sijaisvanhemman työssä eduksi. Vaikka sitä toki haluaa uskoa ihmisistä aina hyvää, niin kyllä ne omat rajansa kannattaa tuntea. Ja tässäkin tapauksessa, se ajan kuluminen ja työn tekeminen auttaa pitkälle.

Ja joo, saattaa sitä mitä vain tapahtua elämässä, mutta siitä huolimatta, usenmiten se, että luottotiedot ovat menneet, kertoo kyllä jotain.

• Sirin
        sdfghjkloiuytre kirjoitti:

Luottotiedot kyllä ajan myötä palautuvat takaisin. Tässäkään tapauksessa, kun miehen myötä on luottotiedot menneet, en usko, että sinusta olisi ollut sijaisvanhemmaksi? Kyllä siinä vaaditaan useamman vuoden rauhallinen jakso, oma talouselämä ja työelämä kunnossa, pidempi parisuhde (yhteinen talous) jne, joten siinä vaiheessa kun olisi valmis, niin suurella todennäköisyydellä ne luottotiedotkin ovat sitten jo hoituneet kuntoon. Aina ei tietysti näin ole, mutta kaikkea ei voi saada.

Ja tosiaan, ymmärrän kyllä että joku saattaisi sen liittymän isällensä avata, tuo on niin valitettavan yleistä... Ja tiedän kyllä myös vastaavanlaisia tapauksia. Se sinisilmäisyyskään ei ole sijaisvanhemman työssä eduksi. Vaikka sitä toki haluaa uskoa ihmisistä aina hyvää, niin kyllä ne omat rajansa kannattaa tuntea. Ja tässäkin tapauksessa, se ajan kuluminen ja työn tekeminen auttaa pitkälle.

Ja joo, saattaa sitä mitä vain tapahtua elämässä, mutta siitä huolimatta, usenmiten se, että luottotiedot ovat menneet, kertoo kyllä jotain.

Itse asiassa minä olen sijaisvanhempi, yksin. Ei siihen parisuhdetta tarvita, ainakaan kaikilla paikkakunnilla. Oma talous- ja työtilanteeni on ollut säännöllinen jo vuosia. Pointtini nyt lähinnä oli se, etteivät kaikki luottotietonsa menettäneet ole menettäneet niitä itsensä takia. Työasioissa en ole ollut sinisilmäinen enää vuosiin (minulla on sosiaalialan koulutus ja useamman vuoden työkokemus alalta. Yksityiselämässä sitten erehdyin luottamaan usean vuoden parisuhteen jälkeen raha-asioissa kumppaniini, mikä oli virhe.

• tätä taas

Miksihän tämä arviointi ei päde bio-vanhempien kohdalla:

" Riippuu varmaan paljon persoonasta, yleisestä luotettavuudesta ja muista sijaisvanhemmalle tärkeistä piirteistä, että onko luottotiedoilla väliä vai ei."

Ei luottotietojen puute ole välttämättä osoitus siitä, että "on elänyt yli tulojensa". Ei todellakaan, kaukana siitä!

Mutta Suomi24-palstoilla ilmeisesti nyt vain halutaan käsitellä tätäkin asiaa äärimmäisen yksipuolisesti vain tuosta ko. näkökulmasta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vakava rikosepäily Seinäjoella

Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html
      Seinäjoki
      42
      2836
    2. Olet saanut kyllä tunnisteita

Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens
      Ikävä
      29
      2409
    3. Mitä on woketus?

Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k
      Maailman menoa
      436
      2408
    4. Mies pakko olla rehellinen

Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau
      Ikävä
      19
      2193
    5. Oletko jo luovuttanut?

Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?
      Ikävä
      142
      1796
    6. Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin

Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin
      Maailman menoa
      142
      1762
    7. Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen

Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat
      Tv-sarjat
      24
      1295
    8. Hirvenmaitojuusto

Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,
      Ruoka ja juoma
      3
      1187
    9. Vanhentunut runsaasti.

Ei hyvä juttu. Mieheltä pötkylänaiselle.
      Ikävä
      74
      1089
    10. Kerro mulle miksi juuri me

Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.
      Ikävä
      67
      1007
    Aihe